#عده_زن_در_ازدواج_موقت
💬سوال:
عده زن صيغه اى چقدر است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع (به جز فاضل): عده ازدواج موقّت ـ بعد از تمام شدن مدت يا بخشش آن از طرف شوهر ـ چنانچه عادت ماهيانه مى بيند، به مقدار دو حيض كامل است و اگر عادت نمى بيند، ۴۵ روز است
📝آيه اللّه فاضل: عده ازدواج موقت ـ بعد از تمام شدن مدت يا بخشش آن از طرف شوهر ـ چنانچه عادت ماهيانه مى بيند، بنابر احتياط واجب بايد به مقدار دو حيض كامل يا به مقدار دو پاكى (هر كدام كه بيشتر است) عده نگه دارد و اگر عادت نمى بيند، ۴۵ روز است.
🆔👇👇
@resule10📚
#واجبات_سجده
💬سوال:
درسجده چند چیز واجب است که باید در نماز رعایت شود⁉️⁉️
✅پاسخ:
واجبات سجده1⃣-گذاشتن پیشانی برچیزی که سجده برآن صحیح است
2⃣-گفتن ذکر
3⃣-آرامش بدن درحال ذکر سجده
4⃣-برزمین بودن هفت عضودرهنگام ذکر
5⃣-مساوی بودن جاهای سجده
6⃣-پاک بودن جایی که پیشانی رامی گذارد
7⃣-سربرداشتن ونشستن وآرامش بین دوسجده
🆔👇👇
@resule10📚
#کفاره_قسم_دروغ_به_قرآن
💬سوال:
قسم دروغ خوردن به قرآن و کفاره آن چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله مکارم شیرازی
کفاره قسم دروغ به قرآن
با عرض سلام من از روی جهالت و نادانی به قرآن قسم خوردم و از عملی که انجام دادم پشیمان هستم و توبه نیز کردم و طرف متقابل کتاب خدا را وسط کشید سر مسئله کوچکی میخواستم از شما راهنمایی بگیرم چه کار باید بکنم⁉️⁉️
قسم به قرآن کفاره ندارد و عمل به آن واجب نیست ولی بعد از این تکرار نکنید و از عمل خود استغفار کنید.
قسم دروغ خوردن به قرآن
اگر کسى عمداً به قرآن قسم دروغ بخورد و بعداً پشیمان شود وظیفه او چیست⁉️⁉️
باید توبه کند و با اعمال صالح، گذشته خود را جبران نماید.
📝آيت الله سيستاني:
بنده دو بار در مورد دو موضوع مختلف قسم به مقدسات (قرآن و خدا و غیره) خورده ام ولی به علت شدت شهوت آنها را شکستم می خواستم بدانم که حکم مسئله من چیست⁉️⁉️
قسم به غیر از خداوند أثری ندارد وبرای شکستن قسم شرعی باید به ده فقیر به هرکدام حداقل ۷۵۰ گرم طعام مثل گندم یا نان بدهید.
کفاره ۳ بار قسم خوردن قران به دروغ چیست و باید به چه کسی داده شود ⁉️⁉️
کفاره ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#خواندن_قرآن_در_سجده_و_سجده_بر_مهر_نوشته
💬سوال:
الف) خواندن قرآن در سجده چه حکمی دارد⁉️⁉️
ب) حکم سجده بر طرفی از مهر که نوشته یا تصویر دارد چیست⁉️⁉️⁉
✅پاسخ:
📝آیت الله امام خمینی:
الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است.
📝آیة الله اراکی:
الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است.
📝آیة الله بهجت:
الف) اشکال ندارد مخصوصاً آن آیاتی که مشتمل بر دعا است.
ب) صحیح است بهتر آنست که بر آن طرف دیگرش سجده نماید.
📝آیة الله خامنه ای:
الف) اگر صورت نماز را به هم نزند، به قصد قرآن اشکال ندارد، اگر چه بهتر ترک آن است.
ب) مانع ندارد.
📝آیة الله خوئی:
الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است.
📝آیة الله سیستانی:
الف وب ) گفته اند کراهت دارد و سجده بر نوشته مهر اشکال و کراهت ندارد.
📝آیة الله زنجانی :
الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است.
📝آیة الله صافی گلپایگانی:
الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است.
ب) جوازش ثابت و کراهتش ثابت نیست. واله العالم.
📝آیة الله فاضل :
الف) مکروه است.
ب) مانعی ندارد. دلیلی بر کراهت نداریم.
📝آیة الله مکارم :
الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است.
ب) اشکالی ندارد ولی بهتر ترک آن است.
📝آیة الله نوری :
الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است.
ب) صحیح است.
📝آیة الله وحید:
الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است.
🆔👇👇
@resule10📚
هدایت شده از 🌹 رساله تمام مراجع🌹
#واجبات_سجده
💬سوال:
درسجده چند چیز واجب است که باید در نماز رعایت شود⁉️⁉️
✅پاسخ:
واجبات سجده1⃣-گذاشتن پیشانی برچیزی که سجده برآن صحیح است
2⃣-گفتن ذکر
3⃣-آرامش بدن درحال ذکر سجده
4⃣-برزمین بودن هفت عضودرهنگام ذکر
5⃣-مساوی بودن جاهای سجده
6⃣-پاک بودن جایی که پیشانی رامی گذارد
7⃣-سربرداشتن ونشستن وآرامش بین دوسجده
🆔👇👇
@resule10📚
#نماز_قضا_در_وقت_مخصوص
💬سوال:
آيا ميشود نماز قضا را در وقتى که مخصوص نماز ديگرى است خواند⁉️⁉️ مثلاً نماز قضاى صبح را در چهار دقيقه اول بعد از اذان ظهر که مخصوص نماز ظهر است ،خواند⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله مکارم:
خواندن نماز قضادر وقت مخصوص اول مانعی ندارد ولی در وقت مخصوص آخر اگر نماز واجب خود را نخوانده باطل است.
🆔👇👇
@resule10📚
#گم_شدن_مهر_در_بین_نماز
💬سوال:
اگر در بین نماز (فرادا یا جماعت) چیزى که بر آن سجده مىکند گم شود (و یا مثلاً بچّهاى آن را بر دارد)و چیزى که سجده بر آن صحیح است نداشته باشد[۱] در آن هنگام وظیفه چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
دو حالت دارد:
الف.چنانچه وقت وسعت دارد، باید نماز را رها کرده و بعد از تهیه آنچه سجده بر آن صحیح است دوباره نماز بخواند.[۲]
ب.اگر وقت تنگ است،[۳] باید به لباسش سجده کند[۴] و اگر فراهم نباشد بر پشت دست،[۵] و اگر آن هم نمىشود، به چیز معدنى[۶] مانند انگشتر عقیق سجده نماید.[۷] [۸]
[1]. 📝آیت الله سیستانی: (چه در تنگی وقت و چه در وسعت آن، سجده بر قیر و زفت مقدّم بر سجده بر غیر آنها است ولى اگر سجده بر آنها ممکن نباشد، باید بر لباسش یا هر چیز دیگر که در حال اختیار سجده بر او جایز نیست سجده نماید ولى احتیاط مستحبّ آن است که تا سجده بر لباسش ممکن است بر چیز دیگر سجده نکند).
[2].📝 آیت الله مکارم: (چنانچه وقت نماز باقى است، نماز را تمام کرده و بنا بر احتیاط دوباره مىخواند و اگر وقت تنگ است قضا ندارد).
[3]. یا اصلا چیزى که سجده بر آن صحیح است ندارد و یا اگر دارد به واسطۀ سرما یا گرماى زیاد و یا تقیه و مانند اینها نمىتواند بر آن سجده کند.
[4]. 📝آیات عظام :
اراکى و نورى وزنجانی : (اگر لباسش از پنبه یا کتان است، بر آن سجده کند و اگر از چیز دیگرى است بر پشت دست...)؛
📝آیت الله گلپایگانى: (اگر لباسش از پنبه یا کتان است، بر آن سجده کند و اگر از چیز دیگرى است بر پشت دست یا چیز معدنى مانند انگشتر عقیق سجده نماید و احتیاط لازم آن است که تا سجده بر پشت دست ممکن است به چیز معدنى سجده نکند)؛
📝آیت الله صافى:
(باید به لباسش سجده کند و اگر بر آن هم نشود باید بر پشت دست .. [بقیه مثل آیت اللّٰه گلپایگانى])؛
📝آیت الله مکارم: (اگر لباسش از پنبه یا کتان است، بر آن سجده کند و اگر از چیز دیگرى است بر همان یا بر فرش سجده نماید و اگر آن هم ممکن نیست بر فلزّات و اشیاء معدنى سجده کند و اگر مطلقاً چیزى پیدا نمىکند که بتوان بر آن سجده کرد، بر پشت دست خود سجده مىکند بنا بر این پشت دست آخرین چیزى است که مىتوان بر آن سجده کرد).
[5]. 📝آیات عظام خوئى و تبریزى: (بر پشت دست یا چیز دیگر که در حال اختیار سجده بر او جایز نیست سجده نماید ولى احتیاط مستحبّ آن است که تا سجده بر پشت دست ممکن است بر آن چیز سجده نکند).
[6]. 📝آیت الله فاضل:
(بنابر احتیاط به چیز معدنى ..).
[7].📝 آیت الله بهجت:
(..بنابر أظهر. و اگر آن هم نشد، تا نزدیک زمین خم مىشود و یا این که با اشارۀ سر، سجده مىنماید).
🆔👇👇
@resule10📚
#کسی_که_چند_غسل_بر_او_واجب_است
💬سوال:
کسی که چند غسل بر او واجب است میتواند به نیّت همه آنها یک غسل به جا آورد ⁉️⁉️ یا آنها را جدا جدا انجام دهد ⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیات عظام خوئی سیستانی: ظاهر ((تبریزی:) و أظهر) این است که اگر یکی معیّن از آنها را قصد کند، از بقیه کفایت میکند.
📝آیت الله زنجانی: بلکه اگر یکی معین را نیت کند ظاهراً از دیگر غسلها کفایت میکند پس اگر بخواهد غسلها را جدا جدا انجام دهد، غیر از غسل ِ اول، بقیه غسلها را به نیت رجاء انجام دهد.
📝آیات عظام :گلپایگانی، صافی، نوری: ولی اگر در بین آنها، غسل جنابت باشد و به قصد آن غسل کند غسلهای دیگر ساقط میشود.
📝آیت الله مکارم: چند غسل واجب، یا واجب و مستحب ّ را میتوان با یک نیّت انجام داد، یعنی یک غسل کند به نیّت جنابت و حیض و مس ّ میّت و غسل جمعه و مانند آن و از همه کفایت میکند.
🆔👇👇
@resule10📚
#پاک_سازی_مال_مخلوط_به_حرام
💬سوال:
اگر مال حلال با حرام مخلوط شود و خمس آن را بدهيم، پاك مى شود⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع: اگر خمس آن را بدهيد، با چند شرط بقيه مال پاك و حلال مى شود:
1⃣. تشخيص و جدا كردن مال حلال از حرام ممكن نباشد؛
2⃣. صاحب مال حرام معلوم نباشد؛
3⃣. مقدار مال حلال و حرام را نداند.
🆔👇👇
@resule10📚
#تصرف_در_مال_بعد_از_کنار_گذاشتن_خمس
💬سوال:
آیا با کنار گذاشتن خمس اموال می توان در بقیه آن تصرف کرد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیة الله خامنه ای:
خیر، نمی توان در آن مال تصرف کرد.
📝آیة الله خوئی،تبریزی:
خیر، بنابر احتیاط واجب نمی توان در آن مال تصرف کرد مگر این که از حاکم شرع اجازه بگیرد.
📝آیة الله زنجانی:
تصرف کردن در مالی که خمس دارد تا یک پنجم آن باقی است، اشکال ندارد.
📝آیة الله فاضل :
خیر، نمی توان در آن مال تصرف کرد مگر این که به مرجع تقلید یا وکیل او بدهد یا از حاکم شرع اجازه بگیرد
📝آیات عظام: مکارم، گلپایگانی،امام خمینی،اراکی،صافی،وحید ،سیستانی،نوری:
خیر، نمی توان در آن مال تصرف کرد مگر این که از حاکم شرع اجازه بگیرد.
🆔👇👇
@resule10📚
#تبعیت_ماموم_از_امام
آیاتبعیت کردن مأموم از امام درافعال واجب است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع معتقدند ماموم باید در افعال تابع امام باشد. حال حکم کسی که از امام تبعیت نمی کند، دو حالت دارد. یا او عمدی تبعیت نمی کند یا سهوی.
۲- تبعیت نکردن سهوی در افعال اشکالی ندارد.
طبق نظر علما، تبعیت نکردن از امام در افعال اگر سهوی باشد، ایرادی ندارد به عنوان مثال فرد متوجه نبوده یا تصورش این بوده که مثلا امام به رکوع رفته است لذا او هم به رکوع می رود؛ این اشکالی ندارد.
۳- تبعیت نکردن عمدی ماموم از امام
اگر کسی به طور عمدی تابع امام نباشد در این جا، فقها دیدگاه هایی دارند.
مثلا
📝آیت الله امام خمینی وخامنه ای می فرمایند:
ماموم باید افعال نماز را با امام یا کمی پس از امام به جا آورد و اگر عمدا قبل از امام یا مدتی پس از امام انجام دهد معصیت کرده است. پس از نظر امام(ره)، ماموم معصیت کرده ولی نماز او صحیح است.
📝نظرآیت الله سیستانی هم این است که نماز جماعت ماموم در این حالت باطل است. یعنی اگر کسی به عمد در افعال از امام تبعیت نکرد نماز جماعت او باطل است اما اگر به وظیفه فرادی عمل کند نماز او صحیح است.
📝آیت الله مکارم شیرازی: ماموم باید کارهاى نماز را مانند رکوع و سجود جلوتر از امام انجام ندهد، بلکه همراه امام یا کمى بعد از او به جا آورد و اگر سهوا پیش از امام سر از رکوع بردارد باید دوباره به رکوع برود و با امام سربردارد و زیادى رکوع در اینجا نماز را باطل نمى کند، ولى اگر به رکوع برگردد و پیش از آن که به رکوع برسد امام سر بردارد نمازش باطل است.
🆔👇👇
@resule10📚