eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
31.7هزار عکس
10.8هزار ویدیو
120 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
💬سوال: قسم دروغ خوردن به قرآن و کفاره آن چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله مکارم شیرازی کفاره قسم دروغ به قرآن با عرض سلام من از روی جهالت و نادانی به قرآن قسم خوردم و از عملی که انجام دادم پشیمان هستم و توبه نیز کردم و طرف متقابل کتاب خدا را وسط کشید سر مسئله کوچکی میخواستم از شما راهنمایی بگیرم چه کار باید بکنم⁉️⁉️ قسم به قرآن کفاره ندارد و عمل به آن واجب نیست ولی بعد از این تکرار نکنید و از عمل خود استغفار کنید. قسم دروغ خوردن به قرآن اگر کسى عمداً به قرآن قسم دروغ بخورد و بعداً پشیمان شود وظیفه او چیست⁉️⁉️ باید توبه کند و با اعمال صالح، گذشته خود را جبران نماید. 📝آيت الله سيستاني: بنده دو بار در مورد دو موضوع مختلف قسم به مقدسات (قرآن و خدا و غیره) خورده ام ولی به علت شدت شهوت آنها را شکستم می خواستم بدانم که حکم مسئله من چیست⁉️⁉️ قسم به غیر از خداوند أثری ندارد وبرای شکستن قسم شرعی باید به ده فقیر به هرکدام حداقل ۷۵۰ گرم طعام مثل گندم یا نان بدهید. کفاره ۳ بار قسم خوردن قران به دروغ چیست و باید به چه کسی داده شود ⁉️⁉️ کفاره ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: الف) خواندن قرآن در سجده چه حکمی دارد⁉️⁉️ ب) حکم سجده بر طرفی از مهر که نوشته یا تصویر دارد چیست⁉️⁉️⁉ ✅پاسخ: 📝آیت الله امام خمینی: الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است. 📝آیة الله اراکی: الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است. 📝آیة الله بهجت: الف) اشکال ندارد مخصوصاً آن آیاتی که مشتمل بر دعا است. ب) صحیح است بهتر آنست که بر آن طرف دیگرش سجده نماید. 📝آیة الله خامنه ای: الف) اگر صورت نماز را به هم نزند، به قصد قرآن اشکال ندارد، اگر چه بهتر ترک آن است. ب) مانع ندارد. 📝آیة الله خوئی: الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است. 📝آیة الله سیستانی: الف وب ) گفته اند کراهت دارد و سجده بر نوشته مهر اشکال و کراهت ندارد. 📝آیة الله زنجانی : الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است. 📝آیة الله صافی گلپایگانی: الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است. ب) جوازش ثابت و کراهتش ثابت نیست. واله العالم. 📝آیة الله فاضل : الف) مکروه است. ب) مانعی ندارد. دلیلی بر کراهت نداریم. 📝آیة الله مکارم : الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است. ب) اشکالی ندارد ولی بهتر ترک آن است. 📝آیة الله نوری : الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است. ب) صحیح است. 📝آیة الله وحید: الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: درسجده چند چیز واجب است که باید در نماز رعایت شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: واجبات سجده1⃣-گذاشتن پیشانی برچیزی که سجده برآن صحیح است 2⃣-گفتن ذکر 3⃣-آرامش بدن درحال ذکر سجده 4⃣-برزمین بودن هفت عضودرهنگام ذکر 5⃣-مساوی بودن جاهای سجده 6⃣-پاک بودن جایی که پیشانی رامی گذارد 7⃣-سربرداشتن ونشستن وآرامش بین دوسجده 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا ميشود نماز قضا را در وقتى که مخصوص نماز ديگرى است خواند⁉️⁉️ مثلاً نماز قضاى صبح را در چهار دقيقه اول بعد از اذان ظهر که مخصوص نماز ظهر است ،خواند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله مکارم: خواندن نماز قضادر وقت مخصوص اول مانعی ندارد ولی در وقت مخصوص آخر اگر نماز واجب خود را نخوانده باطل است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر در بین نماز (فرادا یا جماعت) چیزى که بر آن سجده مى‌کند گم شود (و یا مثلاً بچّه‌اى آن را بر دارد)و چیزى که سجده بر آن صحیح است نداشته باشد[۱] در آن هنگام وظیفه چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: دو حالت دارد: الف.چنانچه وقت وسعت دارد، باید نماز را رها کرده و بعد از تهیه آنچه سجده بر آن صحیح است دوباره نماز بخواند.[۲] ب.اگر وقت تنگ است،[۳] باید به لباسش سجده کند[۴] و اگر فراهم نباشد بر پشت دست،[۵] و اگر آن هم نمى‌شود، به چیز معدنى[۶] مانند انگشتر عقیق سجده نماید.[۷] [۸] [1]. 📝آیت الله سیستانی: (چه در تنگی وقت و چه در وسعت آن، سجده بر قیر و زفت مقدّم بر سجده بر غیر آنها است ولى اگر سجده بر آنها ممکن نباشد، باید بر لباسش یا هر چیز دیگر که در حال اختیار سجده بر او جایز نیست سجده نماید ولى احتیاط مستحبّ آن است که تا سجده بر لباسش ممکن است بر چیز دیگر سجده نکند). [2].📝 آیت الله مکارم: (چنانچه وقت نماز باقى است، نماز را تمام کرده و بنا بر احتیاط دوباره مى‌خواند و اگر وقت تنگ است قضا ندارد). [3]. یا اصلا چیزى که سجده بر آن صحیح است ندارد و یا اگر دارد به واسطۀ سرما یا گرماى زیاد و یا تقیه و مانند اینها نمى‌تواند بر آن سجده کند. [4]. 📝آیات عظام : اراکى و نورى وزنجانی : (اگر لباسش از پنبه یا کتان است، بر آن سجده کند و اگر از چیز دیگرى است بر پشت دست...)؛ 📝آیت الله گلپایگانى: (اگر لباسش از پنبه یا کتان است، بر آن سجده کند و اگر از چیز دیگرى است بر پشت دست یا چیز معدنى مانند انگشتر عقیق سجده نماید و احتیاط لازم آن است که تا سجده بر پشت دست ممکن است به چیز معدنى سجده نکند)؛ 📝آیت الله صافى: (باید به لباسش سجده کند و اگر بر آن هم نشود باید بر پشت دست .. [بقیه مثل آیت اللّٰه گلپایگانى])؛ 📝آیت الله مکارم: (اگر لباسش از پنبه یا کتان است، بر آن سجده کند و اگر از چیز دیگرى است بر همان یا بر فرش سجده نماید و اگر آن هم ممکن نیست بر فلزّات و اشیاء معدنى سجده کند و اگر مطلقاً چیزى پیدا نمى‌کند که بتوان بر آن سجده کرد، بر پشت دست خود سجده مى‌کند بنا بر این پشت دست آخرین چیزى است که مى‌توان بر آن سجده کرد). [5]. 📝آیات عظام خوئى و تبریزى: (بر پشت دست یا چیز دیگر که در حال اختیار سجده بر او جایز نیست سجده نماید ولى احتیاط مستحبّ آن است که تا سجده بر پشت دست ممکن است بر آن چیز سجده نکند). [6]. 📝آیت الله فاضل: (بنابر احتیاط به چیز معدنى ..). [7].📝 آیت الله بهجت: (..بنابر أظهر. و اگر آن هم نشد، تا نزدیک زمین خم مى‌شود و یا این که با اشارۀ سر، سجده مى‌نماید). 🆔👇👇 @resule10📚
سلااااام صبحتووون بخیررررر😘😘😘 @resule10
💬سوال: کسی که چند غسل بر او واجب است می‌تواند به نیّت همه آنها یک غسل به جا آورد ⁉️⁉️ یا آنها را جدا جدا انجام دهد ⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام خوئی سیستانی: ظاهر ((تبریزی:) و أظهر) این است که اگر یکی معیّن از آنها را قصد کند، از بقیه کفایت می‌کند. 📝آیت الله زنجانی: بلکه اگر یکی معین را نیت کند ظاهراً از دیگر غسلها کفایت می‌کند پس اگر بخواهد غسلها را جدا جدا انجام دهد، غیر از غسل ِ اول، بقیه غسلها را به نیت رجاء انجام دهد. 📝آیات عظام :گلپایگانی، صافی، نوری: ولی اگر در بین آنها، غسل جنابت باشد و به قصد آن غسل کند غسلهای دیگر ساقط می‌شود. 📝آیت الله مکارم: چند غسل واجب، یا واجب و مستحب ّ را می‌توان با یک نیّت انجام داد، یعنی یک غسل کند به نیّت جنابت و حیض و مس ّ میّت و غسل جمعه و مانند آن و از همه کفایت می‌کند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر مال حلال با حرام مخلوط شود و خمس آن را بدهيم، پاك مى شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: اگر خمس آن را بدهيد، با چند شرط بقيه مال پاك و حلال مى شود: 1⃣. تشخيص و جدا كردن مال حلال از حرام ممكن نباشد؛ 2⃣. صاحب مال حرام معلوم نباشد؛ 3⃣. مقدار مال حلال و حرام را نداند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا با کنار گذاشتن خمس اموال می توان در بقیه آن تصرف کرد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیة الله خامنه ای: خیر، نمی توان در آن مال تصرف کرد. 📝آیة الله خوئی،تبریزی: خیر، بنابر احتیاط واجب نمی توان در آن مال تصرف کرد مگر این که از حاکم شرع اجازه بگیرد. 📝آیة الله زنجانی: تصرف کردن در مالی که خمس دارد تا یک پنجم آن باقی است، اشکال ندارد. 📝آیة الله فاضل : خیر، نمی توان در آن مال تصرف کرد مگر این که به مرجع تقلید یا وکیل او بدهد یا از حاکم شرع اجازه بگیرد 📝آیات عظام: مکارم، گلپایگانی،امام خمینی،اراکی،صافی،وحید ،سیستانی،نوری: خیر، نمی توان در آن مال تصرف کرد مگر این که از حاکم شرع اجازه بگیرد. 🆔👇👇 @resule10📚
آیاتبعیت کردن مأموم از امام درافعال واجب است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع معتقدند ماموم باید در افعال تابع امام باشد. حال حکم کسی که از امام تبعیت نمی کند، دو حالت دارد. یا او عمدی تبعیت نمی کند یا سهوی. ۲- تبعیت نکردن سهوی در افعال اشکالی ندارد. طبق نظر علما، تبعیت نکردن از امام در افعال اگر سهوی باشد، ایرادی ندارد به عنوان مثال فرد متوجه نبوده یا تصورش این بوده که مثلا امام به رکوع رفته است لذا او هم به رکوع می رود؛ این اشکالی ندارد. ۳- تبعیت نکردن عمدی ماموم از امام اگر کسی به طور عمدی تابع امام نباشد در این جا، فقها دیدگاه هایی دارند. مثلا 📝آیت الله امام خمینی وخامنه ای می فرمایند: ماموم باید افعال نماز را با امام یا کمی پس از امام به جا آورد و اگر عمدا قبل از امام یا مدتی پس از امام انجام دهد معصیت کرده است. پس از نظر امام(ره)، ماموم معصیت کرده ولی نماز او صحیح است. 📝نظرآیت الله سیستانی هم این است که نماز جماعت ماموم در این حالت باطل است. یعنی اگر کسی به عمد در افعال از امام تبعیت نکرد نماز جماعت او باطل است اما اگر به وظیفه فرادی عمل کند نماز او صحیح است. 📝آیت الله مکارم شیرازی: ماموم باید کارهاى نماز را مانند رکوع و سجود جلوتر از امام انجام ندهد، بلکه همراه امام یا کمى بعد از او به جا آورد و اگر سهوا پیش از امام سر از رکوع بردارد باید دوباره به رکوع برود و با امام سربردارد و زیادى رکوع در اینجا نماز را باطل نمى کند، ولى اگر به رکوع برگردد و پیش از آن که به رکوع برسد امام سر بردارد نمازش باطل است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: مقدار هرفرسخ چقدر است⁉️ مقدار مسافت ۸فرسخ با کیلو متر چقدر می شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام :امام خمینی، خامنه ای، اراکی، فاضل، گلپایگانی، صافی، بهجت، نوری: هر فرسخ شرعی =حدود ۵/۵ کیلومتر است. ۸ فرسخ =حدود ۴۵ کیلومتر است . 📝آیات عظام : خویی ، تبریزی ،وحید و سیستانی: هر فرسخ شرعی = حدود ۵/۵ کیلومتر است. ۸ فرسخ = تقریباً ۴۴ کیلو متر است . 📝آیت الله مکارم : هر فرسخ شرعی = کمتر از ۵/۵کیلو متر است ۸ فرسخ = حدود ۴۳ کیلو متر است 📝آیت الله زنجانی: هر فرسخ شرعی = تقریباً ۵ کیلو متر است. ۸ فرسخ = حدود ۴۰کیلو متر است. 📝آیت الله فاضل: هشت فرسخ شرعی یعنی (۴۵)کیلو متر باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: در چه شرایطی نماز مسافر شکسته است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝بنابر نظر اکثر آیات عظام و آيت الله خامنه ای : در سفر باید نماز چهار رکعتی را با شرایطی که ذکر خواهد شد قصر (دو رکعت) خواند. 👈توجه: وجوب قصر فقط در خصوص نمازهای روزانه‌ی چهار رکعتی است که عبارت از نمازهای ظهر و عصر و عشا است، و نماز صبح و مغرب قصر نمی‌شود. مسافر با هشت شرط باید نمازهای چهار رکعتی را دو رکعت به جا آورد: 1⃣شرط اول: سفر او به مقدار مسافت شرعی باشد یعنی رفتن یا برگشتن و یا رفت و برگشت او روی هم هشت فرسخ باشد مشروط به این که رفتن او کمتر از چهار فرسخ نباشد. 2⃣شرط دوم: از اول مسافرت قصد پیمودن هشت فرسخ را داشته باشد، بنابراین اگر از ابتدا قصد پیمودن هشت فرسخ را نداشته و یا قصد پیمودن کمتر از آن را داشته باشد و بعد از رسیدن به مقصد تصمیم بگیرد به جایی برود که فاصله‌ی آن با مکان اول کمتر از مسافت شرعی است، ولی از منزل تا آنجا به اندازه‌ی مسافت شرعی است، باید نمازش را تمام بخواند. 3⃣شرط سوم: در بین راه از قصد خود مبنی بر پیمودن مسافت شرعی برنگردد، بنابر این اگر در بین راه، پیش از رسیدن به چهار فرسخ از قصد خود برگردد یا مردد شود، حکم سفر بعد از آن بر او جاری نمی‌شود،هر چند نمازهایی که قبل از عدول از قصد خود به صورت شکسته خوانده، صحیح است. 4⃣شرط چهارم: قصد قطع سفر در اثنای پیمودن مسافت شرعی با عبور از وطن خود یا جایی که می‌خواهد ده روز یا بیشتر در آن جا بماند نداشته باشد. 5⃣شرط پنجم: سفر از نظر شرعی برای او جایز باشد، بنابراین اگر سفر او معصیت و حرام باشد، اعم از این که خود سفر حرام باشد، مثل فرار از جنگ یا هدف از سفر، کار حرامی باشد، مثل سفر برای راهزنی، حکم سفر را ندارد و نماز تمام است. 6⃣شرط ششم: مسافر از کسانی که خانه به دوش هستند، نباشد، مانند بعضی از صحرانشینان که محل زندگی ثابتی ندارند، بلکه در بیابانها گردش می‌کنند و هر جا آب و علف و چراگاه پیدا کنند، می‌مانند. 7⃣شرط هفتم: مسافرت را شغل خود قرار نداده باشد، مانند باربر، راننده و ملوان و غیره، و کسی که شغل او در سفر است، ملحق به اینها است. 8⃣شرط هشتم : به حد ترخص برسد و منظور از حد ترخص، مکانی است که در آنجا اذان شهر شنیده نمی‌شود و دیوارهای شهر هم دیده نمی‌شود. هرچند بعید نیست که شنیده نشدن اذان برای تعیین حد ترخص کافی باشد. 🆔👇👇 @resule10📚