eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
29.6هزار عکس
9.6هزار ویدیو
118 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
💬سوال: نظر فقها و مراجع معظم درمورد چهارشنبه آخر سال(چهارشنبه سوری) چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت‌الله العظمی سیستانی: اموری که به جامعه ضرر می‌زند و موجب ایذاء مردم است مانند استعمال ترقه و خرید و فروش آن جایز نیست. 📝آیت‌الله فاضل لنکرانی (ره): در فرض مزبور که دارای خطرات جانی و مالی است و موجب اذیت و آزار دیگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است جایز نیست. 📝آیت‌الله میرزا جواد تبریزی (ره): هیچ یک از این امور، رجحان شرعی ندارد و تشویق مردم به این مورد تشویق به دنیا و غافل کردن از آخرت است و این که تصور می‌کنند این امور مردم را به حفظ وطن و عزت وا می‌دارد، تصوری باطل است. آنچه مردم را به عزت می‌رساند و به حفظ وطن وا می‌دارد ایمان است و بس. 📝آیت‌الله علوی گرگانی: چهارشنبه سوری یکی از سنت‌های غلط است که از لحاظ عقلی و شرعی هیچگونه جایگاهی ندارد و از رسوم جاهلیت است و لذا لازم است که مؤمنین از برپایی اینگونه برنامه‌ها اجتناب کنند. مخصوصاً اگر مشتمل بر محرمات باشد و در صورتی که موجب وحشت مردم و زیان و ضرر شود، ضمانت هم دارد. 📝آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی: استفتاء جمعی از مردم در خصوص استفاده از مواد محترقه در ایام نوروز: چنانچه این مواد موجب آزار مردم باشد، حرمت آن شدیدتر است و مراسم چهارشنبه سوری از این قبیل است و، چون استفاده از این مواد، از مصادیق لهو و اسراف است، جایز نمی‌باشد. وی همچنین در پاسخ به استفتائی در خصوص شرکت در مجالس صوفیان و مدعیان عرفان، بیان داشته است که افکار آنها انحرافی است و شرکت در مجالس آنان حرام و ترویج باطل است. 📝آیت الله خامنه‌ای؛ نظر جنابعالى درباره چهارشنبه سورى چیست؟ جواب: علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آن‌ها اجتناب شود. 📝آیت الله مکارم شیرازی: منفعت حاصل از خرید و فروش مواد محترقه حرام است. آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه چهارشنبه سوری یک مراسم خرافی برگرفته از آیین غلط گذشتگان است و در فرهنگ اسلامی هیچ جایگاهی ندارد، یادآور شد: باید سنت هایی، چون دید و بازدید، صله رحم، کمک به دیگران ترویج شود و نباید تسلیم سنت‌های خرافی گذشتگان شویم. خرید و فروش، حمل و نقل مواد محترقه که به منجر به ایجاد حادثه و مصدوم شدن دیگران می‌شود جایز نبوده و منفعت حاصل از آن نیز حرام است. 📝آیت‌الله بهجت (ره): این کار‌ها مشروعیت ندارد. تعبیر قرآن تبعیت کورکورانه از گذشتگان، از پدران، مادران، آباء و اجداد است این هم از موضوعاتی است که قرآن روی آن زیاد تکیه کرده است و آن را منشأ لغزش‌های بشر می‌داند و سخت انتقاد می‌کند. مثلا می‌گوید: آن‌ها چنین می‌گویند: «انا وجدنا آبائنا و جدنا آبائنا علی امه و انا علی آثارهم مقتدون»؛ اینها می‌گویند: ما پدران خودمان را بر یک طریقه‌ای یافته‌ایم و ما هم همان طریقه پدران خودمان را می‌گیریم و می‌رویم، و به تعبیر امروز سنت گرائی. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر زن انسان از دين اسلام برگردد، تكليف چيست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع (به جز تبريزى صافى و وحيد): اگر مى داند كه زن مرتد شده ـ چنانچه ارتدادش بعد از نزديكى بوده ـ بايد از او جدا شود و عده وفات نگه دارد. پس اگر در بين عده، مسلمان شود، عقد به قوت خود باقى است و اگر تا پايان عده مرتد بماند، عقد باطل است. اما اگر ارتداد پيش از نزديكى است، عقد باطل مى شود. 📝آيات عظام تبريزى، صافى و وحيد: اگر مى داند كه زن مرتد شده ـ چنانچه ارتدادش بعد از نزديكى بوده ـ بايد از او جدا شود و عده وفات نگه دارد. پس اگر در بين عده مسلمان شود، بنا بر احتياط واجب چنانچه بخواهد با او بماند، دوباره عقد نمايد و اگر بخواهد جدا شود، طلاق دهد. اما اگر ارتداد پيش از نزديكى است، عقد باطل مى شود. 🆔👇👇 @resul10📚
تاراج دل تیغ دو ابروی دلبر است بختش بلند آنکه گرفتار حیدر است 🌹 عید میلاد حضرت ابوتراب،حیدرکرار،مظهرالعجائب،اسدالله الغالب،مولا امیرالمومنین امام علی بن ابیطالب﴿؏﴾و روز مرد و پدر برشما مبارک. @resule10
💬سوال: زنی هنگام سجده، سر خود را روی مهر گذاشته، متوجه میشود که پیشانی وی به‌طور کامل با مهر تماس ندارد، زیرا چادر یا روسری وی مانع از تماس کامل پیشانی با مهر است، لذا سرش را از روی آن بلند کرده و بعد از رفع مانع دوباره روی مهر گذاشته است، نماز او چه حکمی دارد؟ اگر عمل وی سجده مستقلی محسوب شود، نمازهایی که خوانده است، چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ : 📝آیت الله خامنه ای: واجب است بدون اين که سر خود را از زمين بلند کند، پيشانى‌اش را حرکت دهد تا روى مهر قرار بگيرد. اگر بلند کردن پيشانى از زمين براى سجده روى مهر بر اثر جهل يا فراموشى بوده و اين عمل را فقط در يکى از دو سجده يک رکعت انجام مىداده، نمازش صحيح است و اعاده واجب نيست. ولى اگر اين کار با علم و عمد بوده و يا در هر دو سجده يک رکعت آن را انجام داده، نمازش باطل و اعاده آن واجب است.  اگر در هنگام سجده، چادر روى صورت بيفتد و پيشانى با واسطه چادر روي مهر قرار بگيرد، چه حكمى دارد⁉️⁉️ بايد آهسته بطورى كه سر بلند نشود چادر را از زير پيشانى بكشيد تا پيشانى بر مهر قرار گيرد. 📝آيت الله مكارم شيرازي: در گذشته به هنگام سجده چادر بین پیشانی ما و مهر حایل شده بوده ولی (از روی جهل) آن را نکشیده ایم بلکه سر را بلند کرده و دوباره گذاشته ایم. آیا باید قضا کنیم⁉️⁉️ چنانچه تنها در یک سجده در نماز بوده و در یادگیری مسیله کوتاهی نکرده باشید نمازهای گذشته صحیح است و قضا ندارد. 📝آيت الله شبيري زنجاني:   اگر در موقع گذاشتن پيشانى روى مهر قسمتى از موى سر يا چادر، مانع چسبيدن پيشانى روى مهر گردد، چه بايد كرد⁉️⁉️ اگر به اندازه‌ى قدر واجب از سجده روى مهر باشد، مانعى ندارد و اگر نباشد بدون آن كه سر را بلند كند، آن مو يا چادر را از روى پيشانى بكشد. 📝آیت الله سیستانی: پرسش: اگر موی سر بین پیشانی و مهر قرار بگیرد (مثلا نیمی از مهر را بپوشاند) آیا سجده درست است⁉️⁉️ اشکال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
بهار عجله دارد برای آمدن حتما خبرهای خوبی برایمان دارد این گل ها تقدیم به شما با عشق ساعات خوبی پیش رو داشته باشید @resule10
💬سوال: زنی که شوهرش بمیرد چه مقدارعده باید نگه دارد⁉️⁉️ومنظور از حداد چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: الف. نگه داشتن عده زنی که همسر او از دنیا می رود باید چهار ماه و ده روز عده نگه دارد. این زن اگر حامله باشد بین وضع حمل و پایان آن چهار ماه و ده روز، هر کدا م دیرتر به وقوع پیوست همان پایان عده او خواهد بود. برای مثال اگر زنی چهار ماه بعد از وفات شوهر خود وضع حمل کرد باید ده روز دیگر هم صبر کند تا عده اش تمام شود و یا بر عکس، چهار ماه و ده روز گذشت او وضع حمل نکرد؛ هنوز عده اش تمام نشده؛ بلکه باید صبر کند هرگاه که وضع حمل کرد عده او به پایان می رسد. ب. حداد گرفتن در وفات شوهر، بر زن واجب است تا زمانی ‌كه در عدّه است «حداد» بگیرد ‌و منظور از «حداد»، ترك زینت در بدن، مثل كشیدن سرمه و زدن عطر و رنگ کردن مو و آرایش کردن صورت و بند انداختن و مانند اینهاست و در لباس به پوشیدن رنگهای شاد و زر و زیور و مانند اینها. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: كدام دسته از زنان پس از طلاق عده ندارند⁉️⁉️⁉ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: 1⃣. زنى كه نه سالش تمام نشده، 2⃣. زن يائسه،.  3⃣. زنى كه شوهرش با او نزديكى نكرده است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: سجده سهو چگونه باید انجام شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: دستور سجده سهو این است که بعد از سلام نماز فورا نیت سجده سهو کند و پیشانی را به چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد و بگوید: " بسم الله و بالله و صلی الله علی محمد و آله " یا "بسم الله و بالله اللهم صلی علی محمد و آل محمد " ولی بهتر است بگوید "بسم الله و بالله السلام علیک ایها النبی و رحمة الله و برکاته " بعد باید بنشیند و دوباره به سجده رود و یکی از ذکرهایی را که گفته شد بگوید و بنشیند و بعد از خواندن تشهد سلام دهد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: یک فرد چند وطن می تواند داشته باشد⁉️⁉️ ✅پاسخ: از مجموع آرای مراجع معظم تقلید، استفاده می شود که چند قسم وطن وجود دارد که در ادامه به تعریف هر یک از آنها می پردازیم. 1⃣.📝همه آیات عظام: وطن اصلی محلی است که شخص در آن متولد شده و نشو و نما کرده و وطن پدر و مادری اوست. 2⃣.📝آیات عظام :بهجت،تبریزی،خامنه ای،فاضل مکارم: وطن اتّخاذی: محلی است که شخص آنجا را برای اقامت و زندگی دائمی خود برگزیده باشد. 3⃣. 📝آیات عظام خامنه ای،فاضل،بهجت:وطن قهری: محلی است که شخص بدون قصد اقامت دائمی آن قدر در آنجا سکونت می کند که عرفاً از اهالی آنجا به حساب می آید. حکم کلی این دو که فقها بر آن هم نظرند این است که اگر کسی در وطنش بود نمازش کامل است و روزه اش را هم باید بگیرد؛ اما اگر از وطن خود اعراض کرد نمازش در آنجا شکسته است و روزه هم نمی تواند بگیرد مگر آنکه تصمیم بگیرد که حداقل ده روز در آنجا بماند. 4⃣ 📝همه آیات عظام بااختلاف جزئی :وطن تبعی: محلی است که به تَبَع دیگری برای کسی وطن شده باشد. کسانی که در معیشت (گذران زندگی) و اراده در انتخاب محل زندگی، استقلال نداشته و تابع شخص دیگری باشد، در وطن هم تابع او خواهد بود. 5⃣. 📝آیات عظام تبریزی،زنجانی،مکارم:وطن حکمی (مقرّ سُکنی): محلی است که شخص آنجا را برای مدت قابل ملاحظه ای به عنوان محل زندگی خود قرار داده و مانند کسی که آنجا وطنش است در آنجا زندگی می کند (که اگر مسافرتی برای او پیش بیاید دوباره به همان جا باز خواهد گشت). این امر به طوری است که وقتی در آنجا اقامت دارد عرف او را مسافر نمی داند. که باید توجه داشت که چنین جایی وطن نیست ولی برای نماز و روزه، حکم وطن را دارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر مسافر پيش از ظهر به وطن یا محل اقامت برسد، تکلیفش چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝 آیات امام، خویی، تبریزی، خامنه ای، بهجت، نوری، صافی، وحید، سبحانی، زنجانی: چنانچه كاری كه روزه را باطل مي كند انجام نداده، بايدآن روز را روزه بگيرد، و اگر انجام داده روزه آن روز بر او واجب نيست بعد قضا نماید. 📝 آیت الله سيستاني: اگر مسافر در ماه رمضان قبل از اذان ظهر به وطنش یا به جایی برسد كه می‌خواهد ده روز در آنجا بماند، چنانچه كاری كه روزه را باطل می‌كند انجام نداده، بنابر احتیاط واجب، باید آن روز را روزه بگیرد و در این صورت، قضاء ندارد و امّا اگر كاری كه روزه را باطل می‌كند انجام داده، روزه آن روز بر او واجب است و باید آن را قضا كند. 📝آیات مکارم و مظاهری: هر گاه مسافر پیش از ظهر به حدّ ترخّص وطن یا جایی که قصد دارد ده روز در آنجا توقّف کند برسد، چنانچه کاری که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد باید روزه بگیرد و اگر انجام داده باید بعداً قضا كند و مستحب است باقيمانده آن روز را امساك نمايد، ولي اگر بعد از ظهر وارد شود نمی تواند روزه بگيرد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا قضای روزه پدر و مادر بر فرزندان واجب است⁉️⁉️ ✅ پاسخ: 📝 آيت‌الله‌ خامنه‌اى: بر پسر بزرگتر واجب است که نمازهایی که از پدر و مادرش فوت شده و از روی طغیان و نافرمانی نبوده، بعد از مرگ آنها به جا آورد، بلکه اگر از روی طغیان و نافرمانی هم ترک کرده باشد بنابر احتیاط مستحب باید به همین طور عمل کند. اگر پدر یا مادری اصلاً نماز نخوانده باشد بنابر احتیاط واجب در این صورت هم قضای نمازها بر پسر بزرگتر واجب است. 📝 آیت الله مکارم شیرازی: بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هایى که والدین بر اثر عذر شرعى ترک کرده و موفّق بر قضاى آن نشده اند را بجا آورد، و نسبت به غیر آن وظیفه اى ندارد. مگر اینکه وصیّتى کرده باشند که مطابق آن باید عمل کرد. هر چند در صورت امکان شایسته است فرزندان نسبت به آنچه بر آنها واجب نیست نیز اقدام کنند. 📝 آیت الله وحید خراسانی: اگر پدر نمازهاى واجب خود را به جا نياورده باشد ، و مى توانسته است قضا كند ـ و بنابر احتياط ـ هر چند از روى نافرمانى ترك كرده باشد ، يا صحيح به جا نياورده باشد ، بر پسر بزرگترش واجب است كه بعد از مرگش به جا آورد ، يا براى او اجير بگيرد ، و قضاى نمازهاى مادر بر او واجب نيست هر چند احوط است. 📝 آیت الله سیستانی: اگر پدر نماز خود را بجا نیاورده باشد و می‌توانسته است قضا کند، چنانچه از روی نافرمانی ترک نکرده باشد، بر پسر بزرگ‌ترش ـ بنا بر احتیاط واجب ـ است که بعد از مرگش بجا آورد، یا برای او اجیر بگیرد. و قضای نمازهای مادر بر او واجب نیست، هرچند بهتر است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا زن مى تواند زيورآلاتى را كه شوهر برايش خريده، بدون اجازه او بفروشد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات امام، بهجت، خامنه اى، صافى و فاضل: اگر شوهر آن را به زن تمليك كرده و يا بخشيده است، مى تواند بدون اجازه او بفروشد؛ ولى اگر به عنوان تأمين نفقه باشد،حق ندارد. 📝 آيات تبريزى و سيستانى: اگر شوهر آن را به زن تمليك كرده و يا بخشيده و يا به عنوان نفقه برايش تهيه كرده است، مى تواند بدون اجازه او بفروشد. 📝آيه اللّه  وحيد: اگر شوهر آن را به زن تمليك كرده و يا بخشيده است، مى تواند بدون اجازه او بفروشد. اما اگر به عنوان تأمين نفقه باشد، بنابر احتياط واجب، حق ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: سجده سهو چگونه باید انجام شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: دستور سجده سهو این است که بعد از سلام نماز فورا نیت سجده سهو کند و پیشانی را به چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد و بگوید: " بسم الله و بالله و صلی الله علی محمد و آله " یا "بسم الله و بالله اللهم صلی علی محمد و آل محمد " ولی بهتر است بگوید "بسم الله و بالله السلام علیک ایها النبی و رحمة الله و برکاته " بعد باید بنشیند و دوباره به سجده رود و یکی از ذکرهایی را که گفته شد بگوید و بنشیند و بعد از خواندن تشهد سلام دهد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر مردی با زنش از پشت نزدیکی کند ، بر زن نیز غسل جنابت واجب می شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع ( به جز مکارم ) : اگر به اندازه ختنه گاه یا بیشتر داخل شود ( گرچه منی بیرون نیاید ) ، هر دو جنب می شوند و باید غسل به جا آورند . 📝آیه الله مکارم : اگر به اندازه ی ختنه گاه یا بیشتر داخل شود ( اگر چه منی بیرون بیاید ) بنا بر احتیاط واجب ، باید بین غسل و وضو جمع کنند 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: استبراء از بول و استبراء از منی چگونه انجام می شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع ( به جز مکارم ): استبراء عمل مستحبی است که مردها بعد از بیرون آمدن بول انجام می دهند تا اطمینان پیدا کنند بول در مجرا نمانده است و آن دارای اقسامی است . بهترین آنها این است که بعد از قطع شدن بول ، سه مرتبه با انگشت میانه دست چپ از مخرج غائط تا بیخ آلت کشیده و بعد انگشت شست را روی آلت و انگشت پهلوی شست را زیر آن گذاشته وسه مرتبه تا ختنه گاه بکشند و پس از آن سه مرتبه سر آلت را فشار دهند . و استبراء از منی آن است که بعد از خروج منی ، بول کنند تا ذرات باقیمانده خارج شود . 📝آیت الله مکارم : استبراء عمل مستحبی است که مردها بعد از بیرون آمدن بول انجام می دهند ، به این ترتیب که چند مرتبه از بیخ آلت تا بالا ، دست کشیده و قسمت بالا را چند مرتبه فشار دهند تا باقیمانده بول خارج شود ، اما استبراء از منی آن است که بعد از خروج منی ، بول کنند تا ذرات باقیمانده خارج شود . 💠تبصره 1 : فایده استبراء از بول ، این است که اگر آب مشکوکی بعد از آن خارج شود، پاک است و وضو را هم باطل نمی کند ؛ اما اگر استبراء نکرده باشد ، باید وضو را اعاده کند و محل را بشوید . 🔊فایده استبراء از منی ، این است که اگر رطوبتی مشکوک از او خارج شود و نداند منی است یا یکی از آب های پاک ، غسل ندارد و اگر استبراء نکند و احتمال دهد ذرات منی در مجرا باقی بوده و همراه بول یا رطوبت دیگری خارج شده ، باید دوباره غسل کند. 💠تبصره 2: برای زن ها استبراء از بول نیست و اگر رطوبتی ببینند و شک کنند پاک است یا نه ، پاک می باشد و وضو و غسل او را هم باطل نمی کند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر در هنگام بازی ، زن به حالت ارگاسم و تحریک کامل رسید ، آیا غسل بر او واجب است ⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع : اگر در اوج لذت جنسی ، از زن مایعی خارج شود ، حکم منی را دارد و غسل بر او واجب می شود . 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: مبطلات نماز کدامند⁉️⁉️ ✅پاسخ : دوازده چیز نماز را باطل مى كند و آنها را مبطلات مى گویند: 1⃣اول آن كه در بین نماز یكى از شرطهاى صحت نماز از بین برود؛ مثلا در بین نماز بفهمد مكانش غصبى است. 2⃣دوم آن كه در بین نماز عمدا یا سهوا یا از روى ناچارى، چیزى كه وضو یا غسل را باطل مىكند پیش آید؛ مثلا بول از او بیرون آید. 3⃣سوم از مبطلات نماز آن است كه مثل بعض كسانى كه شیعه نیستند دستها را روى هم بگذارد. 4⃣چهارم از مبطلات نماز آن است كه بعد از خواندن حمد آمین بگوید، ولى اگر اشتباها از از روى تقیه بگوید، اشكال ندارد. 5⃣پنجم از مبطلات نماز آن است كه عمدا یا از روى فراموشى پشت به قبله كند، یا به طرف راست یا چپ قبله برگردد؛ بلكه اگر عمدا بقدرى برگردد كه نگویند رو به قبله است، اگر چه به طرف راست یا چپ نرسد، نمازش باطل است. 6⃣ششم از مبطلات نماز آن است كه عمدا كلمه اى بگوید كه از آن كلمه قصد معنى كند، اگر چه معنى هم نداشته باشد و یك حرف هم باشد؛ بلكه اگر قصد هم نكند، بنا بر احتیاط واجب باید نماز را دوباره بخواند، در صورتى كه دو حرف یا بیشتر باشد. ولى اگر سهوا بگوید، نماز باطل نمیشود. 7⃣هفتم از مبطلات نماز خنده با صدا و عمدى است؛ و چنانچه سهوا هم با صدا بخندد یا عمدا لبخند بزند نمازش باطل نمىشود. 8⃣هشتم از مبطلات نماز آن است كه براى كار دنیا عملا با صدا گریه كند؛ ولى اگر براى كار دنیایى بى صدا گریه كند اشكال ندارد. البته اگر از ترس خدا یا براى آخرت گریه كند آهسته باشد یا بلند اشكال ندارد بلكه از بهترین اعمال است. 9⃣نهم از مبطلات نماز كارى است كه صورت نماز را به هم بزند؛ مثل دست زدن و به هوا پریدن و مانند اینها، كم باشد یا زیاد، عمدا باشد یا از روى فراموشى؛ ولى كارى كه صورت نماز را به هم نزنند مثل اشاره كردن به دست اشكال ندارد. 🔟دهم از مبطلات نماز خوردن و آشامیدن است، اگر در نماز طورى بخورد یا بیاشامد كه نگویند نماز مىخواند. 1⃣1⃣یازدهم از مبطلات نماز شك در ركعتهاى نماز دو ركعتى یا سه ركعتى یا در دو ركعت اول نمازهاى چهار ركعتى است. 2⃣1⃣دوازدهم از مبطلات نماز آن است كه ركن نماز را عمدا یا سهوا كم یا زیاد كند، یا چیزى را كه ركن نیست عمدا كم یا زیاد نماید. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: تعریف معامله سلف وشرایط آن ⁉️⁉️ ✅پاسخ: 💠تعریف معامله سلف معامله سلف آن است كه مشتري پول را بدهد كه بعد از مدتي جنس را تحويل بگيرد و اگر بگويد: اين پول را ميدهم كه مثلاً بعد از شش ماه فلان جنس را بگيرم؛ و فروشنده بگويد: قبول كردم، يا فروشنده پول را بگيرد و بگويد: فلان جنس را فروختم كه بعد از شش ماه تحويل بدهم، معامله صحيح است. اگر پول طلا و نقره يا طلا و نقره را سلف بفروشد به پول طلا و نقره يا به طلا و نقره، معامله باطل است ولي اگر جنسي را سلف بفروشد و عوض آن را جنس ديگر يا پول بگيرد، معامله صحيح است، و احتياط مستحب آن است در عوض جنسي كه ميفروشد پول بگيرد و جنس ديگر نگيرد. 💠شرايط معامله سلف معامله سلف شش شرط دارد: 1⃣ ـ خصوصياتي را كه قيمت جنس به واسطه آن‌ها فرق ميكند معين نمايند ولي دقت زياد هم لازم نيست، همين‌قدر كه مردم بگويند: خصوصيات آن معلوم شده كافي است. پس معامله سلف در نان و گوشت و پوست حيوان و مانند اين‌ها كه نميشود خصوصياتشان را كاملاً معين كرد، باطل است. 2⃣ـ پيش از آن كه خريدار و فروشنده از هم جدا شوند، خريدار تمام قيمت را به فروشنده بدهد، يا به مقدار پول آن از فروشنده طلبكار باشد و طلب خود را بابت قيمت جنس حساب كند و او قبول نمايد، و چنان‌چه مقداري از قيمت آن را بدهد، اگر چه معامله به آن مقدار صحيح است، ولي فروشنده ميتواند معامله همان مقدار را به هم بزند. 3⃣ ـ مدت را كاملاً معين كنند، و اگر مثلاً بگويد تا اول خرمن جنس را تحويل ميدهم چون مدت كاملاً معلوم نشده، معامله باطل است. 4⃣ـ وقتي را براي تحويل جنس معين كنند كه در آن وقت، جنس به قدري كمياب نباشد كه فروشنده نتواند آن را تحويل دهد. 5⃣ ـ جاي تحويل جنس را معين نمايند، ولي اگر از حرفهاي آنان جاي آن معلوم باشد، لازم نيست اسم آنجا را ببرند. 6⃣ ـ وزن يا پيمانه آن را معين كنند و جنسي را هم كه معمولاً با ديدن معامله ميكنند اگر سلف بفروشند اشكال ندارد، ولي بايد مثل بعضي از اقسام گردو و تخم‌مرغ تفاوت افراد آن به قدري كم باشد كه مردم به آن اهميت ندهند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر در هنگام استبراء از بول یا بعد از آن ، مایع سفید و غلیظی خارج شود ، آیا این منی است یا چیز دیگر⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع : رطوبت یاد شده پاک است . مگر آنکه یقین کند که منی یا بول است . آیا ترشحات و رطوبت هایی که از بانوان خارج می شود ، پاک است ⁉️⁉️ 📝همه مراجع : ترشحات مزبور پاک است و غسل ندارد ، مگر آنکه یقین کنند بول یا منی است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: مبطلات نماز کدامند⁉️⁉️ ✅پاسخ : دوازده چیز نماز را باطل مى كند و آنها را مبطلات مى گویند: 1⃣اول آن كه در بین نماز یكى از شرطهاى صحت نماز از بین برود؛ مثلا در بین نماز بفهمد مكانش غصبى است. 2⃣دوم آن كه در بین نماز عمدا یا سهوا یا از روى ناچارى، چیزى كه وضو یا غسل را باطل مىكند پیش آید؛ مثلا بول از او بیرون آید. 3⃣سوم از مبطلات نماز آن است كه مثل بعض كسانى كه شیعه نیستند دستها را روى هم بگذارد. 4⃣چهارم از مبطلات نماز آن است كه بعد از خواندن حمد آمین بگوید، ولى اگر اشتباها از از روى تقیه بگوید، اشكال ندارد. 5⃣پنجم از مبطلات نماز آن است كه عمدا یا از روى فراموشى پشت به قبله كند، یا به طرف راست یا چپ قبله برگردد؛ بلكه اگر عمدا بقدرى برگردد كه نگویند رو به قبله است، اگر چه به طرف راست یا چپ نرسد، نمازش باطل است. 6⃣ششم از مبطلات نماز آن است كه عمدا كلمه اى بگوید كه از آن كلمه قصد معنى كند، اگر چه معنى هم نداشته باشد و یك حرف هم باشد؛ بلكه اگر قصد هم نكند، بنا بر احتیاط واجب باید نماز را دوباره بخواند، در صورتى كه دو حرف یا بیشتر باشد. ولى اگر سهوا بگوید، نماز باطل نمیشود. 7⃣هفتم از مبطلات نماز خنده با صدا و عمدى است؛ و چنانچه سهوا هم با صدا بخندد یا عمدا لبخند بزند نمازش باطل نمىشود. 8⃣هشتم از مبطلات نماز آن است كه براى كار دنیا عملا با صدا گریه كند؛ ولى اگر براى كار دنیایى بى صدا گریه كند اشكال ندارد. البته اگر از ترس خدا یا براى آخرت گریه كند آهسته باشد یا بلند اشكال ندارد بلكه از بهترین اعمال است. 9⃣نهم از مبطلات نماز كارى است كه صورت نماز را به هم بزند؛ مثل دست زدن و به هوا پریدن و مانند اینها، كم باشد یا زیاد، عمدا باشد یا از روى فراموشى؛ ولى كارى كه صورت نماز را به هم نزنند مثل اشاره كردن به دست اشكال ندارد. 🔟دهم از مبطلات نماز خوردن و آشامیدن است، اگر در نماز طورى بخورد یا بیاشامد كه نگویند نماز مىخواند. 1⃣1⃣یازدهم از مبطلات نماز شك در ركعتهاى نماز دو ركعتى یا سه ركعتى یا در دو ركعت اول نمازهاى چهار ركعتى است. 2⃣1⃣دوازدهم از مبطلات نماز آن است كه ركن نماز را عمدا یا سهوا كم یا زیاد كند، یا چیزى را كه ركن نیست عمدا كم یا زیاد نماید. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیاخروج خون بسته یا جنین باعث واجب شدن غسل نفاس می شود⁉️⁉️ ✅پاسخ مشترک همه مراجع لازم نیست که خلقت بچه تمام باشد (۱)، بلکه اگر خون بسته‌ای هم از رحم زن خارج شود و خود زن بداند، یا چهار نفر قابله بگویند که اگر در رحم می‌ماند انسان می‌شد، خونی که تا ده روز ببیند خون نفاس است (۲). 💠پاسخ اختصاصی هر مرجع (۱) 📝آیات عظام :(خوئی، تبریزی، زنجانی:) بلکه اگر ناتمام نیز باشد در صورتی که زاییدن صدق کند خونی که تا ده روز ببیند خون نفاس است. 📝آیت الله سیستانی:بلکه اگر ناتمام نیز باشد در صورتی که از حالت عَلَقه که خون بسته است و مُضغه که قطعه گوشت است گذشته باشد و بیفتد، خونی که تا ده روز ببیند خون نفاس است. (۲) 📝آیت الله بهجت:بنا بر احوط. (فاضل:) خونی که تا ده روز همراه آن می‌بیند، خون نفاس است. 📝آیت الله مکارم:در خون نفاس احتیاط واجب این است که خلقت بچه تمام باشد، بنا بر این اگر خون بسته‌ای از رحم خارج شود و بداند که اگر در رحم می‌ماند انسان می‌شد باید میان اعمال زنی که از خون پاک است و کارهایی که حائض ترک می‌کند جمع نماید. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر برداشتن ابروها زينت به حساب آيد، بايد تمام صورت را پوشاند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، سيستانى، مكارم و نورى: به اين مقدار اشكال ندارد و پوشاندن آن از نامحرم واجب نيست. 📝آيات عظام بهجت و صافى: زينت محسوب مى شود و بايد آن را از نامحرم بپوشاند. 📝آيت  اللّه  تبريزى: اگر به گونه اى است كه نزد زنان كهنسال و يا نزديك به آنان متعارف است، پوشاندن آن واجب نيست. 📝آيات عظام خامنه اى، فاضل و وحيد: اگر زينت محسوب مى شود، بايد آن را از نامحرم پوشاند. 💠تبصره. اگر اصلاح ابرو و صورت توجه مرد نامحرم را جلب مى كند و باعث مفسده مى شود، پوشاندن آن واجب است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: راه صحیح انعقاد رهن واجاره باید چگونه باشد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام مکارم شیرازی و وحید خراسانی راه صحیح انعقاد رهن واجاره را چنین ذکرکرده اند: « راه صحیح آن است که اوّل صاحب خانه، خانه را به او به مبلغی اجاره دهد ولو مقدار کمی باشد و در ضمن اجاره شرط نماید که باید فلان مقدار وام به او بدهد و خانه را در مقابل آن گرو بگذارد، در این صورت ربا نیست و حلال است.» در راهی که این دومرجع تقلید مطرح کرده اند ،دونکته قابل توجه است:1-قصد اصلی متعاملین ، اجاره بوده است ونه قرض .2- دراجرای عقد اجاره ، سه عقد منعقد شده است : 1- عقد اجاره 2- عقد قرض 3-عقد رهن. براساس این سه قرارداد که به هم ارتباط وپیوستگی دارند ،خانه درقبال بدهی موجر به مستاجر ، گرو و رهن شده است.به عبارت دیگر،خانه، ازیک سو توسط مستاجراجاره شده وازسوی دیگربابت قرضی که به موجرداده است ،به عنوان رهن دراختیار مستاجرقرارگرفته است. برپایه این راهکار ، رهن کامل خانه صحیح نیست وحتما باید مبلغی به عنوان اجاره درنظرگرفته شود. 📝آیت الله خامنه ای: صورت صحیح انعقاد رهن واجاره : زمانی رهن واجاره صحیح است که مبلغ اجاره خیلی کمترازحد متعارف نباشد . به بیان دیگر،مبلغ اجاره چنان اندک نباشد که اجاره محملی برای فرارازربا تلقی شود.درفتوای معظم له نیزهمچون دومرجع پیش ، تاکید براین است که ابتدا باید عقد اجاره واقع شود ودرضمن آن شرط قرض شود ونه عکس آن. در پاسخ یکی ازاستفتائاتی که از آن مرجع شده:،پول پیشی که صاحب خانه ها می گیرند، قرض الحسنه تلقی واحکام آن بارشده است .متن استفتا و پاسخ به این شرح است:« سوال: در بین عموم رایج است که در هنگام اجاره منزل مقداری مبلغ تحت عنوان رهن به صاحب خانه می‌پردازند و همچنین مقداری به صورت اجاره پرداخت می‌کنند و یا منزل را به صورت رهن کامل اجاره می کنند. اولاً: حکم شرعی این دو نوع معامله را بیان نمایید. ثانیاً: در صورت عدم صحت این عمل روش صحیح برای اجاره کردن منزل را بیان نمایید. ثالثاً: حکم وضو و نماز در منزلی که به یکی از دو روش فوق معامله شده است چیست؟ جواب: به طور کلّی اجاره به شرط قرض صحیح است (مثلاً اگر صاحب خانه به مستأجر بگوید: «خانه‌ام را به این مبلغ معیّن ـ مثلاً ده تومان ـ به شما اجاره دادم به شرط اینکه فلان مبلغ معیّن ـ مثلاً صد هزار تومان ـ به من قرض‌الحسنه بدهید» و مستأجر قبول کند، اشکال شرعی ندارد)، ولی قرض به شرط اجاره، صحیح نیست، و در صورت اوّل هم باید اجاره به نحو متعارف باشد، یعنی خانه‌ای که به طور متعارف اجاره‌اش از قرار ماهی مثلاً دویست هزار تومان است نمی‌شود به خاطر گرفتن قرض به ماهی هزار تومان تنزّل کند زیرا چنین اجاره‌ای متعارف نیست بلکه ممکن است آن را مثلاً به صد هزار تومان تقلیل داد، و از همین جا معلوم شد اجاره به شرطِ رهنِ کامل (یعنی در قبال دریافت قرض، هیچ مبلغی را از مستأجر طلب نکند) نیز صحیح نمی‌باشد؛ و در هر صورت نماز و وضویی که در خانه با رضایت و اجازه صاحب خانه انجام شده صحیح است.» 📝آیت الله سیستانی نظرمتفاوتی درباره رهن واجاره ابرازکرده اند .ایشان به طورکلی رهن را چه با اجاره وچه بدون اجاره دارای اشکال دانسته اند. با این حال، به دلیل این که این مرجع تقلید درفرض اجاره به شرط قرض ،به احتیاط واجب آن را دارای اشکال دانسته اند ،مقلدان ایشان می توانند به فتوای سایر مراجع رجوع کنند .متن استفتا و پاسخ ایشان درباره رهن واجاره مرسوم دربرخی املاکی ها ازاین قرار است: «پرسش: رهن دادن منزل و گرفتن اجاره که این روزها متعارف بازار و بنگاهی هاست چه حکمی دارد ؟ پاسخ: آنچه فعلا به عنوان رهن در میان مردم معروف است در واقع رهن نیست ، بـلـکـه پـولـی رابه صاحب خانه قرض می دهد و در مقابل از سکنای خانه استفاده می کند ، و این کـار اگـر بـدون اجاره باشد ربا وحرام است ، وحق ندارد در خانه زندگی کند و اگر با اجاره باشد پس اگر قرض دادن مشروط به اجاره باشد باز هم حرام است ، و اگر اجاره به شرط قرض باشد به احتیاط واجب جایز نیست . و در مورد احتیاط مذکور می تواند به فقیه دیگری مراجعه کند . 🆔👇👇 @resule10📚
💬 سوال: اگر خانمی در ايام اعتکاف پارسال، روز سوم حيض شود و از مسجد خارج شود بايد بعدا اين اعتکاف را قضا کند يا فقط روزه آن روز کافی است يا وظيفه ای ندارد؟ اگر بخاطر مريضی روز سوم را بخورد چه وظيفه ای دارد⁉️⁉️ ✅ پاسخ: 📝 آیت الله خامنه ای:‌ قضا كردن روزه و اعتكاف به خودى خود لازم نیست. 📝 آیت الله مکارم: اگر نذر نکرده چيزي بر او نيست و اگر نذر کرده بايد مجددا معتکف شود. 📝آیت الله سیستانی:‌ اگر زنی که معتکف شده است بعد از‌ اتمام روز دوّم اعتکاف، حائض شود واجب است فوراً از مسجد خارج شود و قضاء اعتکاف بر او بنا بر احتیاط واجب لازم می‌باشد، مگر آنکه در ابتدای اعتکاف شرط رجوع (شرط رها نمودن اعتکاف در اثنای آن) کرده باشد. 📝 آیت الله فاضل لنکرانی:‌ اگر روز سوم حیض شود اعتکاف باطل می‌شود، هر چند ثواب روزهایی را که اعتکاف بوده خداوند می‌دهد ولی اعتکاف باطل می‌شود و باید فوراً مسجد را ترک کند، و چون بطلان اعتکاف اختیاری نبوده، در صورتی که از اول با نیت اعتکاف استحبابی معتکف شده باشد و نذر یا عهد با صیغه شرعی برای اعتکاف نکرده باشد، قضای آن لازم نیست. ✅ البته اگر کسی عمداً روز سوم اعتکاف را باطل کند هم قضا دارد و هم کفاره، اما بطلان اعتکاف در روز سوم با عذر شرعی، قضا و کفاره ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا در دست کردن و استفاده از پلاتین براى مرد اشکال دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ : 📝همه مراجع: استفاده از پلاتین اشکال ندارد. 💠تبصره. پلاتین طلا نیست و فلز دیگرى است. 🆔👇👇 @resule10📚