eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
29.6هزار عکس
9.6هزار ویدیو
118 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
💬سوال: اگربواسطه مرضی روزه رمضان قضاء شود وبعداز رمضان مرض آن برطرف شود ولی به خاطر عذر دیگری تارمضان سال دیگر نتواند روزه ها را قضا کند وظیفه این شخص چیست⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: مسأله 1704- اگر بواسطه مرضي روزه رمضان را نگيرد و بعد از رمضان مرض او برطرف شود ولي عذر ديگري پيدا كند كه نتواند تا رمضان بعد قضاي روزه را بگيردبايد روزه هايي را كه نگرفته قضا نمايد1 و نيز اگر در ماه رمضان، غيرمرض عذر ديگري داشته باشد و بعد از رمضان آن عذر برطرف شود و تا رمضان سال بعد بواسطه مرض نتواند روزه بگيرد2 روزه هايي را كه نگرفته بايد قضا كند3. ✅پاسخ: 1- 📝آیت الله اراكي، سيستاني: و بنابراحتياط واجب، براي هر روز يك مد طعام به فقير بدهد... 2-📝آیت الله سيستاني: [پايان مسأله]. 3- 📝آیت الله اراكي، خوئي، فاضل، تبريزي: و بنابراحتياط واجب براي هرروز يك مد طعام به فقير بدهد. 📝آیت الله وحید: و در هر دو صورت احتیاط واجب این است كه براى هر روز نیز یك مُد طعام به فقیر بدهد. 📝آیت الله صافي: و بنابراحتياط مستحب كفّاره نيز بدهد. 📝آیت الله زنجاني: و در هر دو صورت بنابراحتياط براي هر روز يك مد طعام نيز به فقير بدهد. 📝آیت الله مكارم، مظاهری: رجوع كنيد به ذيل مسأله 1703. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا اگر کسی در ماه رمضان مریض یاحیض ونفاس باشد وقبل از تمام شدن ماه رمضان بمیرد روزه او باید قضا شود⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: مسأله 1702- اگر به واسطه مرض ، يا حيض، يا نفاس، روزه رمضان را نگيرد1 و پيش از تمام شدن رمضان بميرد، لازم نيست روزه هايي را كه نگرفته براي او قضا كنند2، اگر چه مستحب است. ✏️اين مسأله در رساله آيت الله بهجت نيست. ✅پاسخ: 1📝آیت الله سيستاني: و پيش از گذشت زماني كه بتواند آن روزه هايي را كه نگرفته قضا كند بميرد، آن روزه ها قضا ندارد. 📝آیة الله وحید: و پیش از تمام شدن ماه رمضان یا بعد از تمام شدن ماه و قبل از تمكّن از قضا بمیرد ، روزه هایى را كه نگرفته قضا ندارد. 2- 📝آیات اعظام گلپايگاني، خوئي، فاضل، تبريزي، مكارم، صافي، زنجاني، نوري، سبحانی، مظاهری 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگرکسی قضای روزه کس دیگری را گرفته باشد می تواند بعد از ظهر باطل کند⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: مسأله 1701- اگر قضاي روزه ماه رمضان شخص ديگري را گرفته باشد1، احتياط واجب آن است كه2 بعد از ظهر روزه را باطل نكند. 💠اين مسأله در رساله آيات عظام مظاهری و بهجت نيست. ✅پاسخ: 1- 📝آیات اعظام خوئي، گلپايگاني، صافي، زنجاني، تبريزي، سيستاني، وحید: اگر قضاي روزه ميِّتي را گرفته باشد... 📝آیت الله فاضل: اگر قضاي روزه شخص ديگر را گرفته باشد... 📝آیت الله نوري وسبحانی: اگر قضاي روزه معيّني را (سبحانی: مانند قضای روزه نذر) گرفته باشد... 2-📝 خوئي، تبريزي، سيستاني: بهتر است... 📝آیات اعظام گلپايگاني، صافي، زنجاني، وحید: احتياط مستحب است... 📝آیت الله مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 1700. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا باطل کردن روزه قضا قبل ظهر وبعد از ظهر جایز است⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: مسأله 1700- كسي كه قضاي روزه رمضان را گرفته، اگر وقت قضاي روزه او تنگ نباشد مي تواند پيش ازظهر روزه خود را باطل نمايد1. ✅پاسخ: 1- 📝آیت الله مكارم: ولي بعد از ظهر جايز نيست، همچنين اگر قضاي روزه غیر معيّني (مانند قضاي روزه نذر) را گرفته باشد، احتياط واجب آن است كه بعد از ظهر روزه را باطل نكند. 📝آیت الله خوئي، سيستاني: در قضاي روزه رمضان مي تواند پيش از ظهر روزه خود را باطل نمايد، ولي اگر وقت قضا تنگ باشد بهتر آن است كه باطل ننمايد. 📝آیت الله وحید: بنابر احتیاط واجب نمى تواند باطل نماید. 📝آیت الله زنجاني:در قضاي روزه ماه رمضان، اگر ازشب نيّت روزه را داشته باشديا وقت قضا تنگ باشد، جايز نيست روزه خود را باطل كند، خواه پيش از ظهر باشد خواه بعد ازظهر، و اگر از شب نيّت نكرده باشد و وقت هم داشته باشد مي تواند پيش از ظهر روزه خود را باطل نمايد ولی بعد از ظهر نمي تواند. 📝آیت الله بهجت: كسي كه قضاي روزه ماه رمضان گرفته است، در صورت وسعت وقت پيش از ظهر مي تواند افطار كند و آن قضا را در وقت ديگري انجام دهد ولي افطار بعد از ظهر حرام است ، و اگر بعد از ظهر افطار كند بايد كفّاره بدهد و كفّاره او اطعام ده فقير و در صورت عدم توانايي سه روز روزه گرفتن است. 🆔👇👇 @resule10📚
هدایت شده از واعظین 313 🕊
ترتيل جزء16 - پرهيزكار www.jea.ir .mp3
5.91M
🌼 #صوت 🌼 💠 #جزء_خوانی_قرآن_کریم 💠 جزء ۱۶ 🎤 استاد پرهیزکار التماس دعا🌺 🆔 @vaezin_313 👈
💬سوال: منظور از فرسخ چند کیلو متر است مسافت شرعي چند كيلومتر است⁉️ ♦️توجه: مسافت طی شده کمتر از هشت فرسخ شرعی نباشد [سفر به بیش از هشت فرسخ ] 💠۱-تذکر : اگر مسافر ۴ فرسخ حرکت کند و مسیر برگشت او هم همین اندازه باشد، می تواند در چهار فرسخ نماز را شکسته بخواند وروزه اش باطل است، اما باید توجه کرد که مجموع مسافت رفت و برگشت باید هشت فرسخ باشد. مثلا اگر مسافت شرعی ۴۵ کیلومتر هست، در ۲۲.۵ کیلومتر به بعد شکسته می شود. ✅پاسخ: 📝آیت الله گلپایگانی، صافی: فرسخ شرعی دوازده هزار ذراع است به ذراع متعارف، و بعضی گفته اند این مقدار تقریباً پنج کیلومتر و نیم است. 📝آیات اعظام خوئی، تبریزی: فرسخ شرعی مقداری کمتر از پنج کیلومتر و نیم است. 📝آیت الله نوری: فرسخ شرعی تقریباً پنج کیلومتر و نیم است. 📝آیت الله زنجانی: فرسخ شرعی تقریباً پنج کیلومتر است. 💠هشت فرسخ👇 📝آیت الله سیستانی:۴۴ کیلومتر تقریباً. 📝آیت الله مکارم:(حدود (۴۳) کیلومتر). 📝آیت الله فاضل:شرط اوّل: آن که سفر او هشت فرسخ شرعی یعنی (۴۵) کیلومتر باشد. متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی 📝مراجع عظام حضرات آیات : امام ، اراکی، فاضل، گلپایگانی، صافی، بهجت، نوری: هر فرسخ شرعی =حدود ۵/۵ کیلومتر است. ۸ فرسخ =حدود ۴۵ کیلومتر است .  📝 ای: مسافت شرعی حدود ۴۱کیلومتراست هر چند به صورت رفت و برگشت باشد – در این صورت نباید رفت آن از ۲۰.۵ کیلومتر کمتر باشد . 📝حضرات آیات :خویی ، تبریزی ، وحید ، سیستانی: هر فرسخ شرعی = حدود ۵/۵ کیلومتر است. ۸ فرسخ = تقریباً ۴۴ کیلو متر است . 📝حضرت آیت الله مکارم : هر فرسخ شرعی = کمتر از ۵/۵کیلو متر است ۸ فرسخ = حدود ۴۳ کیلو متر است 📝حضرت آیت الله زنجانی: هر فرسخ شرعی = تقریباً ۵ کیلو متر است. ۸ فرسخ = حدود ۴۰کیلو متر است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا زن حائض مى تواند در مجالس ختم قرآن شركت كند و تنها به قرآن گوش فرا دهد، بى آنكه خودش تلاوت كند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: آنچه كه بر زن حائض حرام است، تنها خواندن سوره هاى  سجده دار است؛(بعضی آیات عظام فرمودند خواندن تمام سوره هایی که سجده واجب دارندبرحائض حرام است) ولى گوش دادن به آن اشكال ندارد و اگر به آيه سجده دار گوش دهد، بايد سجده آن را به جا آورد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا براى زن حائض تنها خواندن آيه سجده دار حرام است؛ يا علاوه بر آن خواندن بقيه سوره نيز حرام است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، بهجت، فاضل و نورى: علاوه بر خواندن آيه سجده دار، خواندن بقيه آن سوره نيز حرام است. 📝آيات عظام تبريزى، خامنه اى، سيستانى، صافى و مكارم: تنها خواندن آيه سجده دار، حرام است و خواندن بقيه سوره حرام نيست. 📝آيت  اللّه  وحيد: خواندن آيه سجده دار، حرام است و بنابر احتياط واجب، خواندن بقيه سوره نيز حرام است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر انسان موقعی که آیه سجده را می خواند ودیگری هم بخواند وبشنود یک سجده واجب میشود یا دوسجده⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: اگر انسان موقعی که آیه سجده را می خواند، از دیگری هم بشنود (۱) چنانچه گوش داده دو سجده نماید و اگر به گوشش خورده یک سجده کافی است (۲). ✅پاسخ: (۱) 📝آیت الله گلپایگانی، صافی:بنا بر احتیاط واجب، باید دو سجده نماید. 📝آیت الله فاضل: باید دو سجده انجام دهد. 📝آیت الله مکارم:یک سجده کافی است. (۲) 📝آیت الله بهجت:اگر چه احتیاط در دو سجده است. و اگر انسان چند دفعه آیه سجده را شنید و یا خود، قرائت کرد، اگر بعد از اوّلی سجده کرد، واجب است باز هم برای دفعات بعد سجده کند؛ و اگر سجده نکرد، بنا بر احتیاط واجب برای هر قرائت یا شنیدن آیه، سجده کند. 📝آیات اعظام خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی:اگر انسان موقعی که آیه سجده را گوش می دهد خودش نیز بخواند، (خوئی، تبریزی، زنجانی: بنا بر احتیاط واجب) باید دو سجده نماید. 🆔👇👇 @resule10📚
🌙دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان🌙 🌹🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌹 اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ واقْـضِ لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الى التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ على محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین. خدایا راهنمائیم كن در آن به كارهاى شایسته واعمال نیك وبرآور برایم حاجتها وآرزوهایم اى كه نیازى به سویت تفسیر وسؤال ندارد اى داناى به آنچه در سینه هاى جهانیان است درود فرست بر محمد وآل او پاكیزگان. ✨با ما همراه باشید ✨👇 http://eitaa.com/joinchat/2851143699C1fbb21ec49
💬سوال: مسأله ۳۸۷ هر گاه به خیال این که به اندازه غسل و نماز وقت دارد برای نماز غسل کند (۱)، اگر چه بعد از غسل بفهمد که به اندازه غسل وقت نداشته غسل او صحیح است⁉️⁉️ ✅پاسخ:  💠این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست (۱) 📝آیات عظام:گلپایگانی، صافی: برای خصوص آن نماز غسل کند و معلوم شود که کمتر از غسل و تمام نماز وقت داشته، غسل او اشکال دارد ولی اگر به قصد طهارت از جنابت، غسل کرده که بعد نماز هم بخواند غسلش صحیح است اگر چه معلوم شود هیچ وقت نداشته است. 📝آیت الله اراکی: به قصد همان نماز غسل کند، بدین معنی که اگر نمی‌خواست نماز بخواند، غسل نمی‌کرد، اگر بعد از غسل بفهمد که به اندازه غسل وقت نداشته غسل او باطل است. 📝آیت الله مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله۳۵۹. 📝آیت الله خوئی: اگر از جهت ضیق وقت وظیفه مکلّف تیمّم بوده، ولی به خیال این که به اندازه غسل و نماز وقت دارد غسل کند در صورتی که با خود غسل، قصد قربت کرده باشد، غسل او صحیح است بلکه اگر برای نماز غسل نموده باشد غسل او نیز صحیح است. 📝آیات عظام:تبریزی، زنجانی:غسل او صحیح است (زنجانی: چه با خودِ غسل قصد قربت کرده باشد یا به قصد طهارت یا برای نماز غسل نموده باشد). 📝آیت الله سیستانی: هر چند برای انجام نماز غسل نموده باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا اگر کسی درماه رمضان به واسطه عذری روزه نگیرد وبعدازرمضان عذراوبرطرف شودوتارمضان آینده عمداً قضای روزه رانگیرد حکم آن چیست⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: مسأله 1705- اگر در ماه رمضان به واسطه عذري روزه نگيرد و بعد از رمضان عذر او برطرف شود و تا رمضان آينده عمداً قضاي روزه را نگيرد1 بايد روزه را قضا كند و براي هر روز يك مد گندم يا جو و مانند اينها هم به فقير بدهد2. ✅پاسخ: 1-📝آیت الله زنجاني: تا ماه رمضان آينده بدون عذر قضاي روزه را نگيرد... 2- 📝آیات عظام خوئي، تبريزي، سيستاني، زنجاني، وحید: براي هر روز يك مد طعام هم به فقير بدهد 📝آیت الله سبحانی: براى هر روز يك مدّ آرد گندم هم به فقير بدهد. 📝آیت الله مظاهری: براى هر روز 750 گرم گندم يا جو و مانند اينها يا قيمت اينها را به فقير بدهد. 🆔👇👇 @resule10📚
هدایت شده از واعظین 313 🕊
ترتيل جزء17 - پرهيزكار www.jea.ir .mp3
5.61M
🌼 #صوت 🌼 💠 #جزء_خوانی_قرآن_کریم 💠 جزء ۱۷ 🎤 استاد پرهیزکار التماس دعای ظهور 😞🌺 🆔 @vaezin_313 🌺👈
💬سوال: آيا خانم هاى حافظ قرآن، مى توانند در ايام عادت، با استفاده از نوار و سى دى هاى قرآنى، به سوره هاى سجده دار گوش فرادهند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: آرى، گوش دادن به تلاوت سوره هاى سجده دار اشكال ندارد؛ ولى اگر به آيه سجده دار گوش دهد، بايد سجده آن را به جا آورد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر کسی روزه قضا داشته باشد می تواند روزه استیجاری بگیرد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله فاضل لنکرانی : اگر نماز قضا داشته باشد می تواند نماز استیجاری یا مستحبی بخواند و اگر روزه قضا داشته باشد در صورتی می تواند روزه استیجاری بگیرد که وقت برای گرفتن روزه قضا زیاد باشد، اما روزه مستحبی مطلقا نمی تواند بگیرد. 📝آیت الله سیستانی:‌ اگر میت واقعا مدیون باشد  روزه اشکال ندارد واما به هر حال نماز اشکالی ندارد 📝آیت الله مکارم شیرازی:‌ کسی که روزه قضا دارد، می تواند به جای دیگری روزه استیجاری بگیرد 📝آیت الله وحید خراسانی:‌ اگر نماز قضاء داشته باشد می تواند از طرف میت نماز بخواند هم به  صورت تبرعی و هم به صورت استیجاری و اگر روزه قضاء داشته باشد می تواند از طرف میتی به صورت استیجاری روزه بگیرد ولی اگر روزه قضاء داشته باشد نمی تواند به صورت تبرعی از میت روزه بگیرد. 📝آیت الله صافی: در صورتی که وقت قضای روزه خودش وسعت دارد.  [1] 📝آیت الله سبحانی: جایز نیست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا به پاداشی که بعد از بازنشستگی به کارمندان میدهند خمس تعلق می گیرد ❓❓ ✅پاسخ: 📝اکثریت مراجع: اگر تا سر سال خمسی چیزی از آن پاداش اضافه بماند بله خمس دارد. 📝آیت الله ،امام، نوری، خامنه ای: اگر به عنوان هدیه باشد خمس ندارد. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬مسافرانی که باید روزه بگیرند! ✅ 1⃣مسافری که بعد از ظهر سفر کند. 2⃣مسافری که دائم السفر است. 3⃣مسافری که سفر معصیت رفته. 4⃣مسافری که قصد اقامت کرده. 5⃣مسافر بعد از ۳۰ روز تردید. 6⃣مسافری که قبل از ظهر به وطن رسیده و افطار نکرده باشد. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: اگر خانمي در بين نماز متوجه شود كه موهاي او از چادر بيرون آمده، تكليفش چيست؟ اگر بعد از نماز بفهمد، آيا درست است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝مراجع (به جز بهجت، تبريزى و وحيد ): اگر در بين نماز بفهمد، بايد آن را بلافاصله بپوشاند و نمازش صحيح است ؛ به شرط آنكه پوشاندن زياد طول نكشد. اگر بعد از نماز بفهمد، نمازش صحيح است. 📝آيات عظام بهجت و وحيد: اگر در بين نماز بفهمد، بايد آن را بلافاصله بپوشاند و بنابر احتياط واجب نماز را تمام كند و دوباره بخواند. و اگر بعد از نماز بفهمد، نمازش صحيح است. 📝آيةاللَّه تبريزى: اگر در بين نماز بفهمد، نمازش باطل است و اگر بعد از نماز بفهمد، نمازش صحيح است. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: آيا تقليد از مجتهد اعلم واجب است، يا مي توان از مجتهد غير اعلم هم تقليد كرد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام و خامنه اى: بنابر احتياط واجب، بايد از مجتهد اعلم تقليد كرد. 📝آيات عظام بهجت، تبريزى، سيستانى، فاضل، مكارم، نورى و وحيد: آرى، تقليد از مجتهد اعلم واجب است. 📝آيت الله صافى: بنابر احتياط واجب، بايد مجتهد ديگر، اعلم از او نباشد. تبصره 1. ‼️ تقليد از اعلم در جايى لازم است كه مجتهدان، اختلاف نظر دارند و اگر فتواى همگى يكسان باشد، تقليد از هر كدام فرقى نمى كند. تبصره 2. ‼️ اگر در مسأله اى فتواى غير اعلم موافق با احتياط باشد، در اين هنگام تقليد از مجتهد اعلم در آن مسأله، واجب نيست و مقلد مى تواند احتياط كند. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
🌙دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان🌙 🌹🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌹 اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَكاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِكُلّ أعْضائی الى اتّباعِ آثارِهِ بِنورِكَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین. خدایا آگاهم نما در آن براى بركات سحرهایش وروشن كن در آن دلم را به پرتو انوارش وبكار به همه اعضایم به پیروى آثارش به نور خودت اى روشنى بخش دلهاى حق شناسان. ✨با ما همراه باشید ✨👇 http://eitaa.com/joinchat/2851143699C1fbb21ec49
💬سوال: اگرکسی ازچندماه رمضان روزه قضا داشته باشد،باید به ترتیبی که قضا شده به جا آورد یاقضای رمضان آخر را بجا آورد⁉️⁉️ 💠پاسخ: مسأله 1698- اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضاي هر كدام را كه اول بگيرد مانعي ندارد، ولي اگر وقت قضاي رمضان آخر تنگ باشد1، مثلاً پنج روز از رمضان آخر2 قضا داشته باشد و پنج روز هم به رمضان مانده باشد بايد اول، قضاي رمضان آخر را بگيرد3. ✅پاسخ: 1-📝آیت الله مكارم: بايد بنابراحتياط اول قضاي رمضان آخررا بگيرد. 2-📝آیت الله بهجت: از رمضان گذشته... 3-📝آیت الله زنجانی: ولی اگر قضای ماه رمضان های قبل را بگیرد معصیت کرده ولی روزه اش صحیح است. 📝آیت الله اراكي، وحید: احتياط واجب آن است كه اول، قضاي رمضان آخررا بگيرد. 📝آیت الله عظام :گلپايگاني، صافي، نوري: احتياط مستحب آن است كه اول، قضاي رمضان آخر را بگيرد. 📝آیات عظام خوئي، تبريزي، سيستاني: بهتر آن است كه اول، قضاي رمضان آخر را بگيرد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا اگر روزه دار بسیار تشنه شود می تواند به مقدار رفع عطش آب بخورد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: انسان نمی‌تواند بخاطر ضعف و تشنگى، روزه را بخورد ولی اگر ضعف و تشنگى او به اندازه‌‌ای است که معمولاً نمی‌شود آن را تحمل کرد، در این صورت هر وقت به حرج افتادند مى‌توانند افطار نمایند ولى تا در حرج واقع نشده‌اند، نباید روزه را باطل کنند. 📝آیت الله مکارم شیرازی: اگر روزه دار به اندازه اى تشنه شود که طاقت تحمّل آن را ندارد و یا ترس بیمارى و تلف داشته باشد، مى تواند به اندازه ضرورت آب بنوشد، ولى روزه او باطل مى شود و اگر ماه رمضان باشد باید بقیّه روز را امساک کند. 📝آیت الله سیستانی: ضعف به تنهایى مجوز روزه خوارى نیست هرچند شدید باشد ، مگر این که موجب مشقت (سختی زیاد) باشد که در این صورت خوردن یا آشامیدن به مقدار ضرورت جایز است و باید بعد از آن قضا نماید. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر کسی در قضای روزه کوتاهی کندتا وقت تنگ شود ودرتنگی وقت عذری پیداکندعلاوه بر قضا کفاره هم باید بدهد⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: مسأله 1706- اگر در قضاي روزه كوتاهي كند تا وقت تنگ شود و در تنگي وقت عذري پيدا كند بايد قضا را بگيرد1، و براي هر روز يك مد گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد2 بلكه اگر موقعي كه عذر دارد تصميم داشته باشد كه بعد از برطرف شدن عذر روزه هاي خود را قضا كند و پيش از آن كه قضا نمايد در تنگي وقت عذر پيدا كند بايد قضاي آن را بگيرد، و احتياط واجب3 آن است كه براي هر روز يك مد غذا به فقير بدهد. 1- 📝آیات عظام خوئي، تبريزي، سيستاني: و (سيستاني: بنابراحتياط واجب) براي هر روز يك مد طعام به فقير بدهد و همچنين است ( خوئي، تبريزي: بنابراحتياط واجب) اگر بعد از برطرف شدن عذر تصميم داشته باشد كه روزه هاي خود را قضا كند ولي پيش از آن كه قضا نمايد در تنگي وقت عذر پيدا كند. 📝آیت الله وحید: براى هر روز یك مُد طعام به فقیر بدهد. 📝آیت الله گلپايگاني، صافي: در تنگی وقت عذری پیدا کند که پیش از ماه مبارک نتواند قضا نماید باید قضا را بعد بگیرد. 📝آیت الله فاضل: بايد قضا را در سال بعد بگيرد... 2- 📝آیت الله گلپایگانی، صافی: هر چند موقعي كه عذر دارد ، تصميم داشته باشد كه بعد از برطرف شدن عذر روزه هاي خود را قضا كند. 📝آیت الله مكارم: اما اگر كوتاهي نكرده و اتّفاقاً در تنگي وقت، عذري پيدا شده فقط قضا لازم است. 📝آیت الله سبحانی: براى هر روز يك مد آرد گندم هم به فقير بدهد. 📝آیت الله فاضل: براي هر روز يك مد طعام به فقير بدهد... 3- آیت الله فاضل: احتياط مستحب... 📝آیت الله زنجاني: اگر در قضاي روزه سستي و مسامحه كند تا وقت تنگ شود و در تنگي وقت عذري پيدا كند كه موجب ترك روزه شود، بايد براي هر روز يك مد طعام به فقير بدهد و بعد از برطرف شدن عذر، قضارا بگيرد و اگر مسامحه نكند و تصميم داشته باشد كه روزه هاي خود راقضا كند ولي پيش از آن كه قضا نمايد، در تنگي وقت عذر پيدا كند، پس از برطرف شدن عذر بايد قضا را گرفته بنابراحتياط براي هر روز يك مد طعام به فقير بدهد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: به همراه داشتن چیز نجس در نماز چه اشکالی دارد⁉️ ✅پاسخ: 📝اکثریت مراجع: اگر به قدری کوچک هست که نمی توان با آن عورت را پوشاند(مثل دستمال کوچک) در صورتی که از مردار یا حیوان نجس العین (سگ خوک) وحیوان حرام گوشت یا ابریشم خالص ویا طلا بافت (برای مردان ) درست نشده باشد مانعی ندارد. 📝آیت الله سیستانی: اگر از مردار یا حیوان نجس درست شده باشد بنابر احتیاط نماز خواندن با آن باطل هست. 📝آیت الله مکارم : احتیاط مستحب آن است که همراه نماز گزار نباشد. 📝آیت الله بهجت ره : بنابر احتیاط مستحب مردان نباید در هنگام نماز ار لباس های ابریشمی کوچک که عورت را نمی پوشاند مانند: عرقچین _جوراب استفاده کنند . ‼️‼️توجه نکته وسایلی مانند کلید، چاقو، انگشتر ،و عینک نجس نیز حکم دستمال کوچک را دارند از این رو همراه داشتن آنها در نماز با شرایط ذکر شده مانعی ندارد. رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
💬سوال: آيا در غسل، شستن داخل بيني و گوش نيز واجب است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: خير، شستن داخل بينى و گوش و هر چه از باطن شمرده مى شود، واجب نيست رساله تمام مراجع 👇👇🌹 http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f