eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
31.4هزار عکس
10.6هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
⚜ ذکر صالحین ⚜ 🔶عاقبت شوخی با نامحرم 😰 یکی از علمای مشهد می فرمود : روزی در محضر مرحوم حجت الاسلام سید یونس اردبیلی بودیم ، جوانی آمد و مسئله ای پرسید . گفت مادرم را دو روز پیش دفن کردم هنگامی که وارد قبر شدم و جنازه مادرم را گرفته خواستم صورت او را روی خاک بگذارم کیف کوچکی که اسناد و مدارک و مقداری پول و چک هایی در آن بوده از جیبم میان قبر افتاده آیا اجازه می دهید نبش قبر کنیم تا مدارک را برداریم و تقاضا کرد که نامه ای به مسئولین قبرستان بنویسند که آنها اجازه نبش قبر بدهند ، ایشان فرمود همان قسمت قبر را که می دانید مدارک درآنجاست بشکافید و مدارک را بردارید و نامه ای برای او نوشت . بعد از چند روز آن جوان را دوباره در منزل آقای اردبیلی دیدم ، آقا از او پرسیدند آیا شما کارتان را انجام دادید و به نتیجه رسیدید ، او غمگین و مضطرب بود و جواب نداد . بعد از آنکه دوباره اصرار کردند گفت : وقتی قبر را نبش کردم دیدم مار سیاه باریکی دور گردن مادرم حلقه زده و دهانش را در دهان مادرم فرو برده و مرتب او را نیش می زند ، چنان منظره وحشتناکی بود که من ترسیدم دوباره قبر را پوشاندم . از او پرسیدم آیا کار زشتی از مادرت سر می زد ؟ گفت من چیزی بخاطر ندارم ولی همیشه پدرم او را نفرین می کرد زیرا او در ارتباط با نـــامحرم بی پروا بود و با سر و روی باز با مرد نامحرم روبرو می شد و بی پروا با او سخن می گفت و در پوشش و حجاب رعایت قوانین اسلامی را نمی کرد . با نامحرمان شوخی می کرد و می خندید و از این جهت مورد عتاب و سرزنش پدرم بود. . حضرت رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) : یکی از گروهی که وارد جهنم می شوند زنان بدحجابی هستند که برای فتنه و فریب مردان خود را آرایش و زینت می کنند . 📚( کنزالعمال ، ج 16 ، ص 383 ) 🌷↶【 】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ ☝️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بعد از تمامِ نشدن‌ها، رفتن‌ها و از دست دادن‌ها، بعد از تمامِ شکستن‌ها و زمین خوردن‌ها؛ سرت را بالا بگیر، نفسی عمیق بکش و خودت را برای روزهایِ بهتر، آماده کن که بعد از هر رعد و برق، بارانی‌ست و پشتِ هر ابری، آفتابی... "صبحتون بخیر" 🌷↶【 #رساله_تمام_مراجه】↷🌷 ❣ 💠 @Resule10 ❣ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
💬سوال: تکلیف کسی که در قنوت نماز شک کند سوره توحید را خوانده است یا نه، چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝 آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال به شک اعتنا نکنید و نماز صحیح است. 📝آیت الله مکارم: اگر به قنوت رفته و شک در حمد یا سوره کند، نباید به شک خود اعتنا کند و نماز در این حالت صحیح است. 📝آیت الله سیستانی: در فرض سوال به شک خود اعتنا نکنید. 📝آیت الله شبیری زنجانی: شک بعد از محل است و به شک اعتنا نمی شود. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر زن در گرفتگى خورشيد و ماه،  حائض باشد، آيا پس از پاك شدن، بايد نماز آيات را قضا كند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع (به جز فاضل و وحيد): قضاى آن واجب نيست. 📝آيه اللّه  فاضل: بنابر احتياط واجب، بايد قضا كند. 📝آيه اللّه  وحيد: اگر در هنگام گرفتگى خورشيد و ماه حائض بوده، قضاى آن واجب نيست؛ ولى اگر در هنگام زلزله بوده، بايد پس از پاك شدن آن را بدون نيت ادا و قضا به جا آورد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬 سوال: نذر، چه شرایطی دارد⁉️⁉️ ✅ پاسخ: 🔹شرایط نذر عبارتند از: 1⃣. نذر کننده عاقل و بالغ باشد. 2⃣. به اختیار و قصد خود نذر کند. 3⃣. توانایی داشته باشد، یعنی ادای نذر برایش ممکن باشد و گرنه صحیح نیست. 📝 آیت الله سیستانی: جز در موردی که نذر روزه کند که اگر از ادای آن عاجز شد، احتیاط واجب آن است که به جای هر روز، 750 گرم غذا به فقیر صدقه دهد یا 1/5 کیلو به کسی بدهد که به جای او روزه نذر شده را بگیرد. 📝 آیت الله زنجانی: اگر نذر کند که روزه ای بگیرد و بدون پیش بینی از ادای آن عاجز شود، باید آن را قضا کند و اگر ممکن نشد، به مقدار یک مد طعام به فقیر صدقه دهد. 4⃣. در نذر باید صیغه آن خوانده شود. 5⃣ مورد نذر، حرام یا مکروه و یا ترک واجب یا مستحب نباشد. 6⃣. اذن شوهر یا پدر. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا هرجا مصلحت شخصی باشد میتوان دروغ گفت یا دروغ مصلحتی شرایط خاصی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: «دروغ مصلحتى» به معناى رايج نزد مردم – كه در واقع «دروغ منفعتى» است – حرام است. موارد جواز دروغ در اسلام مشخص است؛ از جمله آنها وجود مصلحت اهم (مثل حفظ جان مؤمن و يا رفع نزاع بين دو مسلمان) است. امام، استفتاءات، ج ۲، گناهان كبيره، س ۴؛ دفتر همه مراجع. موارد جواز دروغ: دروغ در اسلام بلکه تمامى ادیان الهى حرام است، ولى در مواردى که مصلحت دروغ گفتن بیشتر از مفسده آن باشد، دروغ حرام نیست، بلکه در برخى موارد واجب است. در این گونه موارد، دروغ، مصلحتآمیز نام گرفته است؛ از جمله موارد آن: 1⃣- اصلاح بين مردم؛ امام صادق(ع) فرمود: «انّ اللَّه أحبّ الکذب فى الإصلاح… و أبغض الکذب فى غير الاصلاح؛ خداوند دروغ گفتن را در مورد اصلاح بين مردم دوست دارد».(ميزان الحکمة، عنوان ۳۴۶۶، حديث ۱۷۴۷۴.) 2⃣- دفع شر ظالمان؛ امام صادق(ع) فرمود: «الکذب مذموم الاّ فى امرين: دفع شر الظلمه و اصلاح ذات البين؛ کذب بد است مگر در دو مورد: با دروغ شر ظالمى را از خود يا از ديگران دفع کند، يا با دروغ بين دو نفر اصلاح ايجاد کند».(همان، حديث ۱۷۴۷۶) 3⃣- دروغ در حال ضرورت: انسان به خاطر ضرر مالی وجانی سنگين می تواند دروغ بگويد. يعنی ضرر مالی بايد به گونه ای باشد که تحمل آن دشوار باشد. اما ضررهای ناچيز موجب جواز دروغ نمی شود. تمام موارد را می توان در يک قاعده کلی خلاصه کرد وآن عبارت است از: به خطر افتادن اهداف مهمتر. در حقيقت تجويز دروغ در اين موارد به خاطر ضرورت است و بايد به همان قدر ضرورت اکتفا شود.  موارد بسيارى نيز وجود دارد که به عنوان دروغ مصلحت آميز در بين مردم شناخته مى شود، اما در واقع چنين نيست، مثلاً کسى به خاطر مصلحت فردى خود و منافع شخصی و کارهای جزيی دروغ مىگويد. آن چه نزد عوام متداول است و آن را دروغ مصلحتى مى نامند که مصلحت شخصى خودشان است، دروغ واقعى و حرام بوده و داراى آثار خود است و مصلحت انديشى موجب عذر نخواهد بود. بنابراين ، دروغ ذاتاً كار فوق العاده بدى است و بسيارى از مشكلات و بدبختى ها و نابسامانى هاى اجتماع كنونى ما بر اثر همين دروغ است. در بعضى از بياناتى كه از ائمّه اهل بيت(عليهم السلام) رسيده، دروغ را كليد ساير گناهان شمرده اند! ولى در عين حال در پاره اى از موارد استثنايى، پيش آمدهايى مى كند كه اگر انسان در آن جا راست بگويد فتنه و فساد بزرگى برپا مى شود در حالى كه اگر راست نگويد آتش فتنه خاموش مى گردد; مثلا، هرگاه ميان دو نفر اختلاف شديدى باشد و يكى از آنها پشت سر ديگرى بدگويى كند و ما هم بشنويم و بدانيم كه اگر در برابر سؤالاتى كه مى شود راست بگوييم و بدگويى هاى او را فاش كنيم، آتش فتنه اى برپا مى شود كه ممكن است تلفات و خسارات مهمّى به بار آورد; بديهى است در چنين موردى راست گفتن كار غلطى است و هيچ عاقلى نمى تواند بگويد در چنين موردى هم بايد راست گفت، اين يك قانون مسلّم عقلى است كه هرگاه فساد چيزى از اصلاح آن بيشتر باشد، ما بايد از آن چيز بپرهيزيم. قوانين اسلامى نيز اين حكم عقلى را تأييد نموده و در چنين موارد استثنايى، از روى ضرورت دروغ گفتن را تجويز مى كند. ❤️ولى به دو موضوع بايد مؤكّداً داشت: 1⃣نخست اين كه اين موضوع كاملا جنبه استثنايى دارد و جز در شرايط خاصّى دروغ گفتن جايز نيست و نبايد عدّه اى موضوع «دروغ مصلحت آميز» را دستاويز كرده و بدون جهت و يا براى به دست آوردن منافع شخصى دروغ بگويند و اين عمل زشت را به نام اين كه مصلحت! ايجاب كرده، مرتكب شوند. 2⃣دوّم اين كه اسلام بقدرى به موضوع دروغ اهمّيّت داده كه حتّى در مواردى كه ضرورت ايجاب مى كند كه انسان دروغ بگويد، دستور «توريه»(توريه» بر وزن «توصيه» سخنى است كه دو معنا دارد، گوينده از آن معنا خاصّى را كه حقيقت است اراده كرده و شنونده معنا ديگرى مى فهمد.) داده است و در ميان دانشمندان و فقهاى ما اين فتوا مشهور است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: منظور ازحنوط کردن میت چیست⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی مسأله ۵۸۵ بعد از غسل، واجب است میّت را حنوط کنند، یعنی به پیشانی و کف دستها و سر زانوها و سر دو انگشت بزرگ پاهای او کافور بمالند (۱). و مستحب ّ است به سر بینی میّت هم کافور بمالند (۲) و باید کافور ساییده (۳) و تازه باشد و اگر به واسطه کهنه بودن، عطر او از بین رفته باشد کافی نیست. (۴) ✅پاسخ: (۱) 📝آیت الله گلپایگانی، صافی:و بنا بر احتیاط واجب در این چند موضع مقداری کافور هم بگذارند.. 📝آیت الله مکارم: و احتیاط آن است مقداری از کافور روی این اعضاء بگذارند و باید کافور پاک و مباح و تازه باشد، به طوری که عطر معمولی خود را حفظ کند. 📝آیت الله سیستانی: کافور بزنند به طوری که مقداری از کافور در آنها باقی بماند هر چند به غیر مالیدن باشد.. (۲) 📝آیت الله سیستانی: کافور بزنند.. (۳) 📝آیات عظام اراکی، سیستانی:پاک و مباح (غیر غصبی). (۴)📝آیت الله گلپایگانی، صافی: بنا بر احتیاط کافی نیست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬 سوال: آیا به وسایلی که پدر و مادر عروس و داماد به عنوان جهیزیه هدیه می کنند در صورت عدم استفاده، خمس تعلق می گیرد⁉️⁉️ ✅ پاسخ: 📝 آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال خمس تعلق نمی گیرد. 📝آیت الله مکارم: آنچه معمولاً مورد نیاز است خمس ندارد هر چند استفاده نشده باشد. اما هرگاه واقعآ مقدارى از آن زائد بر نیاز بوده باشد خمس دارد، بنابر احتیاط واجب. 📝آیت الله سیستانی: خمس آن واجب است مگر اینکه نبود آن مقدار که مورد استفاده واقع نشده کسر شان زن شمرده شود یا اینکه در معرض استفاده باشد مانند لوازم میهمانی در صورتی که تهیه آن هنگام نیاز برای او آسان نباشد . 📝آیت الله شبیری زنجانی: موارد مذکور متعلق خمس است مگر آنچه در شان شما و در معرض استفاده بوده -هرچند اتفاقاً از آن استفاده نشود- و نتوان آن را در موعد نیاز بدون مشقت از راهی دیگری تهیه نماید. 📝آیت الله وحید: بله متعلقِ خمس است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا شخص جنب می تواند به زیارت امامزادگان مانند حضرت معصومه یا شاه چراغ علیهم السلام برود⁉️⁉️ ✅پاسخ : 📝آیت الله مکارم شیرازی: زیارت امامزادگان اشکالی ندارد ولی توقف در قسمتهایی که مسجد است جایز نیست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: حنوط کردن دربین اعضای سجودترتیب لازم است یانه⁉️⁉️ 💠پاسخ اجمالی: مسأله ۵۸۶ در حنوط میت، مراعات ترتیب بین اعضای سجود لازم نیست اگر چه مستحب ّ (۱) است اوّل کافور را به پیشانی میّت بمالند. ✅پاسخ: (۱) 📝آیت الله فاضل:احتیاط مستحب.. 📝آیت الله اراکی: در حنوط میّت باید اول کافور را به پیشانی میّت بمالند ولی در جاهای دیگر، ترتیب لازم نیست. 📝آیات عظام خوئی، گلپایگانی، تبریزی، صافی: مسأله احتیاط واجب آن است که اول کافور را به پیشانی میّت بمالند ولی در جاهای دیگر، ترتیب لازم نیست. 📝آیات عظام بهجت، سیستانی: احتیاط مستحب ّ.. 📝آیت الله نوری: مستحب.. 📝آیت الله سیستانی:ترتیب معتبر نیست. 📝آیت الله زنجانی:مراعات ترتیب در حنوط لازم نیست ولی احتیاط مستحب آن است که اول کافور را به پیشانی میت بمالند. 📝آیت الله مکارم:احتیاط آن است که اول کافور را به پیشانی میّت بمالند، بعد به اعضاءِ دیگر و این کار قبل از کفن کردن، یا در اثنای آن باشد، نه بعد از آن. 🆔👇👇 @resule10📚