eitaa logo
روایت برتر|شهید حاج شیخ عبدالله ضابط
195 دنبال‌کننده
12 عکس
1 ویدیو
17 فایل
جمعی از شاگردان و دوستداران فکری علمدار روایتگری شهید حاج شیخ عبدالله ضابط
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘جهاد درست کاری ست یا پرکاری؟ 🔹جهاد یعنی «بهره مندی حداکثری از موانع» در جهت «رشد ظرفیت حق» و این ممکن نیست مگر با درست کاری تعریف رایج و پر از اشتباه جهاد به معنای پرکاری باعث ایجادشلختگی و بی نظمی در کارها میشود آنجا که شخص احساس میکند عامل اصلی در گسترش معارف دینی به میزان «کمی» فعل او برمیگردد او خود رامسبب الاسباب میبیند لذا با «شلوغ کاری» فکر میکند که میتواند قدرت جبهه حق را افزایش دهد در صورتی که دین همواره ما را دعوت به درست کاری یا به عبارت دقیق خلوص در کار کرده است اصولا میدان جهاد میدان شکل گیری و ارتقاء اخلاص برای خداست(میدان خلوص سازی) بالاترین نقطه قدرت آفرین برای جبهه حق در تقابل با جبهه باطل نه در شلوغ کاری یا پرکاری بیهوده که در درست کاری است انچه باعث میشود عده ای کوچک در مقابل گروه ی بزرگ پیروز شوند عدد کمی آنها نیست که میزان خلوص و توکل کار برای خداست.قدرت جبهه حق به میزان اتصال خالصانه به قدرت لایزال الهی است نه تکیه به خود 🔹 آنچه بدیهی است بهره مندی از میدان درگیری حق و باطل یا به عبارت رساتر بهره مندی از تهدیدات برای خلق فرصت ها ممکن نیست مگر با قدرت اخلاص . ما باید به دنبال «احسن عمل» باشیم نه «اکثر عمل » ، در قدرت افزایش خلوص عمل برای خداوند است که اکثر عمل رخ میدهد خداوند است که عمل خالص را گاهی دو برابر ، گاهی بیست برابر گاهی هفتاد برابر گاهی هفتصد برابر و گاهی از عدد خارج میشود ما موظف به درست کاری هستیم نه پرکاری ما موظف به خالص سازی عمل خود و لو کوچک هستیم نه شلوغ سازی آن، برنامه و ساختار در هر فرد و سازمانی باید ناظر به چگونگی خالص کردن عمل فردی یا سازمانی باشد نه صرف رشد کمی آن 🔹در نگاه دینی کسترش کمی حق فقط با رشد خلوص در جهت حق ممکن است هر مقدار عمل ما خالصانه تر باشد خداوند ان را بزرگ و بزرگتر میکند به عبارت ساده تر به هر میزان کار مخلصانه تر باشد ضریب گسترش آن نیز به لحاظ کمی بیشتر و بیشتر میشود و خالص سازی یعنی «حرکت در عمق با برنامه ریزی منظم » 🔹پس جهاد همواره درست کاری است نه پرکاری . در جهت درست کاری هر پرکاری ممدوح است. شدت پرکاری برای خالص سازی یعنی عمیق تر کردن کار برای خدا . 🔸 عنه عليه السلام ـ في قولهِ تعالى : «لِيَبْلُوَكُمْ أيُّكُمْ أحسَنُ عَمَلاً» ـ : لَيسَ يَعني أكثَرَكُم عَمَلاً ، و لكِنْ أصوَبَكُم عَمَلاً، و إنَّما الإصابَةُ خَشيَةُ اللّه ِ تعالى و النِّيَّةُ الصّادِقَةُ الحَسَنةُ .[بحار الأنوار : 70/250/26.] امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه «تا شما را بيازمايد كه كدامتان نيكوتر عمل مى كنيد» ـ فرمود : مقصود اين نيست كه كدام يك بيشتر عمل مى كنيد، بلكه مقصود اين است كه كدامتان درست تر عمل مى كنيد و درستى عمل همان ترس از خداست و داشتن نيّت صادق و خوب. https://eitaa.com/revayat_bartar
▪️شهید رو خود خواه روایت نکنیم ▫️شهید برای هدفی بالاتر از خودش شهید شده، شهید خودش رو فدای هدفی بالاتر از خواست خودش کرده،مراقب باشیم شهید رو خود خواه روایت نکنیم ▫️شهید، شهادت رو هم برای همون هدف میخواست تا با قدرتی که به دست میاره بتون بیشتر فعالیت کنه تا اون هدف رو محقق کنه نه برای خودش و خواسته های خودش ▫️هدف شهید هدفی که در تاریخ در آرمانهایش میشه پیدا کرد وقتی ظرف دنیا دیگه نمیتونه خواسته های شهید رو محقق کنه باب شهادت برای شهید باز میشه و با قدرتی ماورا دنیا به دنبال دستگیری بیشتر از مردم به سمت ظهور حرکت میکنه https://eitaa.com/revayat_bartar
▪️شهید رو نکشیم!!! ▫️شهید هم پشتیبانه ، هم نشانه است هم قله .. حرکت هیچ فرد و اجتماعی بدون قله ممکن نیست ، مردم باید قله رو همیشه در شفافیت کامل ببیند و الا شک و بدبینی جامعه از درون نابود میکنه ... آرمانها و رویاهای یک جامعه رو میشه در شهید به تصویر کشید.شهید قله همه گمشده های بشر امروز...باید قله رو با قدرت روایتگری برای روح و جان مردم همیشه شفاف نگه داریم. ▫️ شهید نشانی راه هم هست ، راه رسیدن به قله بزرگ انسانی واجتماعی پر از جاده های انحرافی که میتونه شهید رو برای راهروان جلاد کنه ... بخاطر همین شهید مثل نشانه های آشکاری که میتونه در دوقطبی ها راه قله رو به همه نشون بده.شهید منطق تشخیص راه از بیراه برای یک جامعه است. ▫️دیگه اینکه شهید پشتیبان هست شهید فقط آرزو نمیسازه ، شهید فقط قدرت تشخیص و انتخاب در مسیر های دوگانه و انحرافی نمیده شهید توان حرکت هم میده هر جا کم بیاری دستت رو میگیره و جبران میکنه ...شهید بر زمان ایستاده گذشته و حال و آینده ما رو سرپرستی میکنه شهید هم جلودار ، هم همراه هم پشتیبان. ▫️شهید در شدت تعلقش به آرمانها و جامعه میتواند همه ابعاد فردی و اجتماعی رو سرپرستی کنه اون میتونه عاطفه فردی واجتماعی رو در تعلق به آرمانها زنده نگه داره ، امید از دل و دلبستگی به شهداء خلق میشه هر جا قدرت احساسی فرد و جامعه در شدت تحقیر و تمسخر دشمن کم بیاره شهید حاضر میشه و جبران میکنه و امید رو زنده میکنه ، عمود جامعه همدل با شهداء شکل می گیره... ▫️شهید در بین دوراهی ها، در بین دوقطبی ها، در تنگه های راهزنی حاضر میشه و با قدرت عقلانیت خودش در قوای منطقی فرد و جامعه حاضر میشه و با استدلال راه درست را نشون میده، عقلانیت شهید در پیوند با علم الهی میتونه اون رو به یک مسیریاب قوی تا بی نهایت برای جامعه تبدیل کنه ▫️و شهید میتوند در عینیت هم حاضر بشه و کمبودها و کم توانی ها رو جبران کنه، عزیزان شهید میتونه عقب ماندگی احساسی ، عقلانی و تکنولوژیک یک جامعه رو جبران کنه بشرط اینکه شهید رو در روایت ها مانده در گذشته حبس نکنیم بشرط اینکه شهید رو با روایت ها پیر نکشیم ... شهید "زنده" رو برای مردم امروز روایت کنیم نه شهیدی که در گذشته "مرده" تا انوقت قدرت شگفت انگیز شهید در دستگیری عمومی به عینه مشاهده کنیم... ▪️همدلی ، همفکری و همکاری جامعه به روایت قرآن با شهداء ممکن اگر ما به شهید پشت نکنیم ، اگر قدر داشته هامون رو بدونیم ، اگر شهدآء رو نکشیم. اگر شهید رو در گذشته حبس کردیم و نتونسیتم در الان و فردا جامعه حاضر کنیم عملا شهید رو کشتیم. از دل روایت شهید امید به آینده خلق میشه نه حسرت بازگشت به گذشته ... https://eitaa.com/revayat_bartar
▪️روایتگری فعال ▫️روایتگری فعال یعنی از دل اتفاقات گذشته عبرتهای رو برای مدیریت اتفاقات و مشکلات امروز در جهت ساختن آینده، استخراج کنی ▫️اگر راوی نتونه از گذشته پلی بزنه به امروز تا بتونه فردا رو بسازه یعنی میخواد مردم رو در گذشته حبس کنه اون پل که نمی سازه هیچ تازه همه پلهای پیوند گذشته به امروز و فردا رو خراب میکنه برای نابودی دستاوردهای یک اتفاق در گذشته همین نوع روایتگری کافیه ... ▫️دفاع مقدس پر از گنجینه های که میتونه مشکلات امروز جامعه رو در لایه های جدی حکمرانی حل کنه اگر بتونیم با قدرت توجه و بهره گیری از نیازهای امروز و فردا به سراغ این گنجینه بزرگ ملت بریم و دستاوردها و تجربه ها موفق رو برای حل مسائل امروز بیرون بیاریم. ▪️روایت های ما باید بتونه از دل اتفاقات گذشته پل بزنه به الان و آینده اینطور میشه انگیزه یک ملت رو تا فتح قله ایجاد کرد...اگر از روایت ما امید در دل مخاطب متولد شد شما یه روای موفق هستید والا گریه ی بدون امید بدون فعالیت و حس مسیولیت پذیری یعنی فقط تونستیم تولید حسرت،نا امیدی و انفعال در جامعه کنیم... ▪️باید از دل گریه، حماسه ایجاد کرد... https://eitaa.com/revayat_bartar
▪️روایت عقلانیت دفاع مقدس ▫️دفاع مقدس باید از یک منبع صرف تحریک احساسات عمومی به مدل تنظیم روابط جامعه الگو اسلامی تبدیل شود ▫️سوال اینجاست چگونه ساختار دفاع مقدس تونسته روابط همه رزمندگان را به گونه ای تنظیم و برنامه ریزی کنه که کمترین درگیری و اصطکاک را در اداره جنگ ایجاد کنه؟و بالاتر، چگونه توانسته این جنگ نابرابر رو با پیروزی تموم کنه؟ ▫️کشف معادلات و مدل بی نطیر اداره جنگ در دفاع مقدس و بسط آن به جامعه امروزی میتواند داروی شفا بخش مشکلات انسجام ملی ما باشد. ▫️عقلانیت شگفت انگیز دفاع مقدس در هماهنگ و همراه سازی همه ارکان جامعه بر محور اولویت جنگ، نمونه ی موفق از تنظیم روابط اجتماعی بر محور آرمانها شکل داده. ▫️انسجام ملی اولین و مهمترین اولویت امروز ما در شرایط حساس تاریخی منطقه است تجربه موفق شکل گیری انسجام ملی بر موضوع جنگ در هشت سال دفاع مقدس میتواند با مطالعات هدفمند جامعه شناسی و روایت عالمانه از جنگ،گمشده هویت ملی را احیا کند. https://eitaa.com/revayat_bartar
▪️روایتگری اثر گزار ▫️یکی از راه های اشتباه روایتکری در جذابیت و اثرگزاری کاذب، زیاده رویی در بیان تفاوت توانایی قهرمان قصه با مردم عادی است به گونه ای که هرچی این تفاوت بیشتر، به غلط جذابیت ها روایتگری برای مخاطب بیشتر میشه. ▫️در این نوع روایتگری مجازی ایجاد تفاوت و فاصله بیشتر بین قهرمان با جامعه مهمترین عامل جلب و جذب مخاطب است، روایت های جذاب ولی بدرد نخور روایت از قهرمانهای که فاصله اونها با واقعیت توانایی های عمومی بقدری زیاده که دست نیافتنی میشن الگوهای که فقط در عالم خیال بدرد میخورن نه در واقعیت ... ▫️اما روایتگری کاربردی و واقعی بیشتر از اینکه دنبال خلق و بیان تفاوتها باشد، دنبال کشف و ایجاد نقاط مشترک است، "راوی سازنده" قهرمان خود را به گونه ای روایت میکند که مخاطب بتواند امیدوارانه مسیر قهرمان واقعی را طی کند با او انس بگیرد و او را جزئی واقعی و اثر گزار در زندگی ببیند ▫️ قهرمان روایت های سازنده شبیه ترین خودشان به مردم هستند بیش از بیان ها تفاوت نیازمند کشف و روایت این شباهت ها هستیم ما بدنبال کم کردن فاصله مردم با شهدا هستیم نه اینکه برای جذابیت های کاذب روایتگری در جذب مخاطب بر روی تفاوت ها تکیه و از شباهت ها چشم پوشی کنیم اینگونه روایتگری در نهایت فقط نا امیدی و حسرت قهرمان شدن را به مخاطب القا می کند...روایت سازنده میخواهد تفاوتها را کم و شباهت ها را بیشتر کند. ▫️هر چه بیان تفاوتها بیشتر ایجاد حسرت بیشتر میشود اینگونه شهید تبدیل به رویایی دست نیافتنی میشود که کارایی خود را در جامعه سازی و انسان سازی از دست میدهد. ▫️روایت نقاط خارق العاده شهدا بدون بیان مسیر چگونگی کسب این فضایل عملا شهدا را از اثر گزاری واقعی در جامعه حذف میکند، روایت موثر از شهید نباید تفاوت ها را فدای شباهت ها و شباهت ها را فدای تفاوت ها کند با بیان متعادل باید تناسب و تعادل شباهت ها و تفاوت ها را حفظ کند، با بیان تفاوت باید رویای شهادت را ساخت باید الگو را ساخت و با ایراد شباهت ها چگونگی امکان نیل به مقام شهید را برای همگان ممکن کرد. 🔻توصیه رهبر انقلاب به همه آنهایی که درباره شهید سلیمانی صحبت میکنند: 🔺 «مراقب باشند همه آنهایی که درباره ایشان صحبت میکنند، خصوصیات آقای شهید سلیمانی را خصوصیات ماورایی نکنند. یک انسان زنده‌ای است که جلوی ما دارد حرکت میکند یأکل الطعام و یمشی فی الاسواق. یعنی اینجور نباشد که تصور بشود این یک جایگاه دست نیافتنی است. نه، شهید سلیمانی را تا وقتی که زنده بود هم کسی نمیدانست [که چه کسی است]، الان هم زنده‌هایی هستند که کسی نمیداند که اینها چه هستند. اگر یک وقتی توفیق نصیبشان شد شهید شدند شاید بخشی از آنچه که هستند آشکار بشود، دانسته بشود فهمیده بشود. به این نکته توجه کنید.»۱۴۰۱/۱۰/۱۱ https://eitaa.com/revayat_bartar
▪️روایت عرفان شهداء انقلابی ▫️عظمت شهداء انقلاب در چیست؟ تفاوت شهداء انقلاب با شهداء قبل از انقلاب چیست؟چگونه میتواند شهید انقلاب را شناخت و به درستی روایت کرد؟ ▫️به نظر پیش از آن باید انقلاب را شناخت ، انقلاب حرکت در مقیاس اجتماعی برای رشد در جهت قرب الی الله بود، انقلاب حرکتی با ظرفیت جامعه در جهت ساخت تمدن اسلامی است هر پیوند انقلابی باید در جامعه تحلیل و تعریف شود. ▫️امام با امت توانست گونه ای جدید از عرفان انقلابی را در سرزمین جامعه بنا نهاد... برخلاف عرفان فردی که که سیر سالک در محدوده ومیدان درگیری درون فرد تعریف می شد عرفان اجتماعی یا انقلابی امام میدان درگیری را از فرد به جامعه توسعه داد.. در این نوع عرفان طی درجات معنوی فقط با حضور در بین مردم و با مردم ممکن است اگر بخواهد انقلابی باشد ... جاده عرفان انقلابی از مردم با مردم و برای مردم است... ▫️و شهداء انقلابی کسانی بودند که در شدت تعلق به جامعه ایمانی جان خود را فدا آنها کردند ... رسیدن به قله های تمدنی اسلام جزء با حفظ و تکامل جامعه ایمانی ممکن نخواهد بود ...شهدا انقلاب جان خود را فدا کردند تا جمهوری اسلامی ایران بماند تا آرمانها بماند ... اخلاق سیاسی شهید توانست ضرروت حفظ جامعه را درک کند تا جایی که جان خود ، اینده خود، رفاه خود ، خانواده خود را فدای جامعه اسلامی کرد. تفاوت شهدا انقلاب به عظمت خود انقلاب در تاریخ است... حرکتی که توانست جامعه را وارد مقیاس درگیری در لایه های تمدنی کند. ▫️شهید انقلاب در شدت محبت به مردم ، در شدت باور به مردم در شدت اعتماد به مردم سیر خود را کامل کرد ... عظمت شهداء انقلاب را میتواند در کلاس عرفانی امام آنهم در مقیاس انقلاب درک کرد کسانی که نه فقط به دنبال حفظ ایمان خود بلکه به دنبال حفظ ایمان جامعه خود بودند... شهید جامعه را نه تهدید ایمانی که جزء از سیر رشد ایمانی می دانست ، شهید جامعه را جزء از هویت خود از وجود خود میدانست به گونه ای که حاضر بود جان خود را فدای بقاء جامعه اسلامی کند... ▪️کسانی که با قدرت درونی توانسته بود علاوه بر ایمان خود ایمان یک جامعه را حفظ کند این قدرت شهید انقلاب است این تفاوت شهید انقلاب است ... ایثاری که توانست تاریخ ایمانی مردم را حفظ کند ... https://eitaa.com/revayat_bartar
شفاعت در میدان جهاد.mp3
27.38M
🔸چگونگی بهره مندی حداکثری از نعمت شفاعت در حرکت جامعه به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی 🔰سرفصل های اصلی 🔹جایگاه و ضرورت شفاعت در معادله حرکت به سمت اهداف دینی 🔹مسیر بهره مندی حداکثری از شفاعت حداکثری در جامعه 🔹نسبت تحول با شفاعت در حرکت تکاملی جامعه 🔹نسبت شفاعت با میدان های جهادی اجتماعی در درگیری تمدنی https://eitaa.com/revayat_bartar