💢مقام معظم رهبری(دامه ظله)
🔰عرصه، عرصهی «نبردِ ارادهها» و جنگ، «جنگ روایت»هاست: «در جنگ نامتقارن ارادهها هستند که با هم میجنگند؛ هر ارادهای غلبه پیدا کرد، پیروز خواهد شد. در میدان، اراده را ضعیف نکنید؛ در میدان نبرد، اراده را دچار تزلزل نکنید؛ اگر یک طرفِ جنگ در میدان نبرد ارادهاش سست شد، قطعاً شکست خواهد خورد. نگذارید ارادهتان سست بشود، نگذارید تبلیغات دشمن و وسوسههای دشمن، در اراده و عزم راسخ شما تزلزل ایجاد کند؛ این ارادهی مستحکم را نگه دارید؛ این ضامن پیروزی است.» ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
🔴امام خامنهای:
♦️ما خُيِّرَ عَمَّارٌ بَيْنَ أَمْرَيْنِ إِلَّا اخْتَارَ أَرْشَدَهُمَا...
عمار همیشه کار سخت تر را انجام میداد.
بین دوکار خیر، کار سخت تر را انجام میداد.
♦️این حدیث در صدد این است که یک ضابطه کلی به ما بدهد. ضابطه کلی این است که انسان در امور خیر، سراغ کار سخت تر برود.
♦️در مواجهه با جبهه عظیمی از دشمن که با ابزارهای سخت و نرم در مواجهه با پرچم برافراشته اسلام قرار گرفته بعضی کارها آسان است و بعضی کارها سخت.
♦️در بعضی کارها پیدا کردن یار لازم است، فحص لازم است، مطالعه و بررسی لازم دارد و ... ولی ما معمولا سراغ کارهای سهل میرویم.
♦️امروز حوزه های علمیه خصوصا حوزه علمیه قم وظایف سنگینی برعهده دارند که کارهای سختی هم هست. اینکه شاگردانی بپرورانیم کارخوبی است ولی کار آسانی است. من نمیگویم درس ندهند ولی از کارهای سخت نباید غفلت کرد.
♦️امروز ابزار دشمن برای تغییر باورها چیست؟
ما برای جلوگیری از تغییر باورهای مردم چه باید بکنیم؟
انجام دادن آن هم نوشتن کتاب نیست؛ بنشینیم و کتابی درباره ولایت فقیه بنویسیم؛ اینها کار سهل است.
کار سخت این است که:
راه دشمن را بشناسیم.
راه نفوذ به او را بفهمیم.
♦️میلیونها دانشجو مشتاقند یک تعریف درست از اسلام بشنوند ببینیم چگونه میشود این را انجام داد.
♦️ما خُيِّرَ عَمَّارٌ بَيْنَ أَمْرَيْنِ إِلَّا اخْتَارَ أَرْشَدَهُمَا ... این درس است برای ما...
📆۲۲ فروروین۹۵ درس خارج فقه
📒اراده چیست؟
🔰...نهایت اثرگزاری و میزان حقیقی در سنجش اثرمندی روایتگری من «باید» منتهی به «ایجاد و رشد اراده ایمانی» در مخاطب باشد فقط در این صورت است که فرایند اثرگزرای حقیقی کامل میشود دراین صورت است که روایتگری ارزشمند است ...
🔸اراده حقیقت وجودی من است که میتواند جهت گیری زندگی (سرنوشت) من را بر محور عبادت الله یا عبادت شیطان انتخاب و مشخص کند . اراده من است که جهت گیری قوای درونی من و نوع کاربرد آنها را مشخص میکند یعنی می تواند به قوای احساسی جهت بدهد اینکه چه کسی را دوست داشته باشد و از چه کسی متنفر باشد به بیان ساده تر جهت گیری حب و بغض ها بر محور حب لله یا حب شیطان و در مرتبه دوم می تواند جهت بخش قوای عقلی من باشد اینکه علم و فهم من نورانی باشد یا ظلمانی ، علم من راهگشا باشد یا راهبند (العلم نور... العلم هو حجاب الاکبر..)و در نهایت عمل من را نیز جهت میدهد اینکه عمل من صالح باشد یا فاسد(عملوا الصالحات..) به طور کلی حقیقت من کیفیت اراده ورزی من ،کیفت انتخاب گری من، کیفت تصمیم گیری من است (اما شاکرا واماکفورا ...) اینکه من میتوانم مسیر رشد یا غی را انتخاب کنم (قد تبین رشد من الغی ...) اینهاست که هویت حقیقی یا به اصطلاح «من حقیقی» را می سازد. همه آنچیزی که راوی ما در تمام فرایند روایتگری و منتجه باید به آن توجه داشته باشد یعنی هدف او از تحریک احساسات تا اغنای اندیشه باید ناظر به شکل گیری و رشد هویت(اراده) مخاطب باشد
🔹 با این اراده ورزی است که قوای درونی من جهت می گیرد قوای احساسی ، عقلی و عملی من شکل و شمائلی متفاوت به خود می گیرد. لذا منتجه هر کار روایتگری باید به شکل گیری کیف خاصی از اراده ورزی برسد... ما از تحریک قوای احساسی ، عقلی و عملی چه میخواهیم؟ به یک عزم راسخ یک اراده قوی در مسیر دین و انقلاب به یک عزم راسخ در همراهی ولی جامعه .
🔹نهایت اثرگزاری و میزان حقیقی در سنجش اثرمندی روایتگری من «باید» منتهی به «ایجاد و رشد اراده ایمانی» در مخاطب باشد فقط در این صورت است که فرایند اثرگزرای حقیقی کامل میشود دراین صورت است که روایتگری ارزشمند است لذا تکیه صرف بر یک بعد وجودی در مخاطب یا عدم تکمیل فرایند اثرگزاری همواره باعث رشد کاریکاتوری مخاطب و تک بعدی نگری در آن میشود و در بدترین حالت باعث انحراف و اضمحلال او از آرمان ها و اهداف اصلی میشود
🔸لذا راویتگری مطلوب زمانی شکل میگرد که تمام ابعاد وجودی مخاطب به شکل هماهنگ ،درجهت رشد و قدرتمند تر شدن اراده به دست آید . تاکید به معنای اطلاق نگری بر یک بعد مخاطب بدون ملاحضه دیگر ابعاد مخاطب و در نهایت عدم توجه به خروجی آن یعنی رشد اراده همواره محکوم به شکست در زمان است .
▫️https://eitaa.com/tahavol_revaytgari
🔰 علوم انسانی غربی ذاتاً مسموم هستند.
🔻 رهبر معظم انقلاب اسلامی:
▫️«اینکه بنده دربارهی علوم انسانی در دانشگاهها و خطر این دانشهای #ذاتاً_مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاهها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانیای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهانبینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران میآیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. #حوزههای_علمیه و علمای دین پشتوانههائی هستند که موظفند #نظریات_اسلامی را در این زمینه از #متون_الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامهریزی، برای زمینهسازیهای گوناگون. پس نظام اسلامی پشتوانهاش علمای دین و علمای صاحبنظر و #نظریات_اسلامی است؛ لذا نظام موظف به حمایت از حوزههای علمیه است، چون تکیهگاه اوست.»
(بیانات در دیدار طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم، ۱۳۸۹/۰۷/۲۹)
🔰علوم انسانی رایج، ماهیتاً مخالف با نظام اسلامی هستند.
🔻رهبر معظم انقلاب اسلامی
▫️«آنچه که به ما گزارش دادند، در بین این مجموعهی عظیم دانشجویی کشور که حدود سه میلیون و نیم مثلاً دانشجوی دولتی و آزاد و پیام نور و بقیهی دانشگاههای کشور داریم، حدود دو میلیون اینها دانشجویان علوم انسانیاند! این به یک صورت، انسان را نگران میکند. ما در زمینهی علوم انسانی، کار بومی، تحقیقات اسلامی چقدر داریم؟ کتاب آماده در زمینههای علوم انسانی مگر چقدر داریم؟ استاد مبرزی که معتقد به #جهانبینی_اسلامی باشد و بخواهد جامعهشناسی یا روانشناسی یا مدیریت یا غیره درس بدهد، مگر چقدر داریم، که این همه دانشجو برای این رشتهها میگیریم؟ این #نگرانکننده است. بسیاری از مباحث علوم انسانی، مبتنی بر فلسفههائی هستند که مبنایش #مادیگری است، مبنایش #حیوان_انگاشتن_انسان است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوی به انسان و جهان است. خوب، این علوم انسانی را ترجمه کنیم، آنچه را که غربیها گفتند و نوشتند، عیناً ما همان را بیاوریم به جوان خودمان تعلیم بدهیم، در واقع #شکاکیت و تردید و #بیاعتقادی به مبانی الهی و اسلامی و ارزشهای خودمان را در قالبهای درسی به جوانها منتقل کنیم؛ این چیز خیلی مطلوبی نیست.»
(بیانات در دیدار اساتید دانشگاهها، ۱۳۸۸/۶/۸)
⭕️اندیشه مهاجم اسلامی؛ رویکرد فعال در برابر اندیشههای دشمن.
🔰حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله
📖صفحهٔ ۱
♦️" در میان سالهای ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ یک پدیدهٔ شگفتآور و بیسابقهای در بستر حوادث ایران بهوجود آمد. اینکه میگوییم بیسابقه، یعنی به آن صورت بیسابقه بود و آن، پدیدهٔ «اندیشهٔ نوین و مترقی و مهاجمِ اسلامی» بود که موضع دفاع نداشت. اندیشهٔ مترقی البته قبل از او در ایران و غیر ایران سابقه داشت؛ [اما] غالباً در موضع تدافع بود، در موضع تهاجم نبود اندیشهٔ اسلامی. فقط تنها کسی در نامآوران و معروفان اندیشهٔ نوین اسلامی که در موضع تهاجم قرار داشت در گذشته، سیدجمال را میشناسیم. شاگردان سیدجمال رفتند توی سنگر دفاع. سیدجمالالدین اسدآبادی درصدد آن نبود که از اسلام دفاع کند؛ بلکه او سنگرهای فکر و فرهنگ و تمدن غرب را از موضع اسلامیِ خود، بمباردمان¹ میکرد تا آنها از خودشان دفاع کنند. او به آنها هجوم میبرد. او هرگز درصدد این برنمیآمد، بنشیند اینجا افکار اسلامی و احکام اسلامی را توجیه کند، تا با فکر و فرهنگ و تمدن امروز و متداول جور دربیاید، این کار را سیدجمال نمیکرد. این اشتباه بزرگی بود که این مردِ بزرگ مرتکبش نمیشد، برخلاف بسیاری از شاگردانش، مثل محمد عبده و رشید رضا و خیلی های دیگر. اینها نشسته بودند، فکر میکردند که فلان آیهٔ قرآن را چگونه با فرمولهای علمی تطبیق کنند که منافاتی نداشته باشد، که بد نشود و این موضع دفاعی وجود داشت.
♦️(و امروز هم شما جوانها بدانید و بههوش باشید، توجه داشته باشید امروز هم دشمن سعی میکند در همهٔ موارد، شما را در موضع دفاعی قرار بدهد و از موضع تهاجمیِ شما، شما را به عقب بنشاند. جوان مسلمان باید متوجه این نکته باشد. امروز شما صدایتان و طنین رعدآمیزِ رعدگونهٔ فریادتان بر سر غرب دارد فرود میآید، زبانتان سر همه، دراز است؛ که این اسلامِ انقلابی و مترقی و انسانْنجاتده، چرا باید در صحنهٔ عالَم نباشد. امروز شما به مسیحیتِ کلیساییِ وابستهٔ به قدرتها حمله میکنید، به مادیگری و کفر و الحادِ غرب و شرق حمله میکنید. ادعا میکنیم که اسلام است که میتواند انقلابها را برپا کند و اسلام است که میتواند این تضادهای عجیبِ جوامع جهانی را حل کند و اسلام است که میتواند این جسد بیروحی را که نامش تکنولوژیِ عظیم غرب است، جان و روح و جهت بدهد. امروز شما این را میگویید و این درست است؛ این همان روحیهٔ سیدجمال است. اما دشمن چه کار میکند؟ دشمن برای اینکه از این شور و حماسهٔ شما بکاهد، میرود یک حدیث پیدا میکند که یا مشکل باشد، یا دروغ باشد. یک حدیثی که [یا] به آسانی معنایش را نمیشود فهمید، یا از بیخ، دروغ است. یا یک آیهٔ قرآنی پیدا میکند که اندکی بحثطلب باشد. شما را مینشاند پای بحث؛ چرا این آیه اینطوری گفته، آنطوری نگفته؛ تا بنشینی تو به دفاعکردن. همین که رفتی توی موضع دفاع، شکست خوردی و باختی و دشمن همین را میخواهد، دشمن میخواهد شما هجوم نبرید.
▫️https://eitaa.com/tahavol_revaytgari
📖صفحهٔ ۲
♦️امروز اندیشهٔ مارکسیستی در دنیا شکست خورده است... او برای اینکه شما حمله نکنی، شما را در موضع دفاع قرار میدهد؛ یعنی او حمله میکند به شما. تا حالا او میگفت دین خوابآور است، داروی مسکّن و مخدر است، بروبَرگرد هم ندارد. میگفت دین دیگر در دنیا جا برای رشد ندارد؛ لذا ما از دین اصلاً نمیترسیم. در روسیه، بعد از انقلاب اکتبر که دین به کلی ممنوع شد، چند تا کشیش مسیحی را، آخوند مسیحی را نگه داشتند. اعتراض کردند که این آخوندها را چرا خب تصفیه نمیکنید، نمیکُشید، از بین نمیبرید؟ گفت: نه، اتفاقاً اینها باید باشند، اینها باشند تا با بیحرکتی و بیخاصیتیِ خودشان، نشان بدهند که دیگر دین در دنیا جایی ندارد و محکوم به فنا و زوال است. عقیدهشان این بود دیگر، مگر غیر از این است؟ و در جامعهٔ ما، دین عمیقترین و متلاطمترین انقلابها را بهوجود آورد. همین دینی که باید مردم را خواب کند، بیدار کرد و چگونه بیدارکردنی! خب، پس این حرف دروغ درآمد دیگر. باید بنشیند دفاع کند. یاالله دفاع کن ببینم. چرا دین که شما میگفتی افیون ملتهاست² و خوابآور است، بیدارکننده شد؟ یاالله بگو! هان؟ پس شما در موضع تهاجمید. او باید از خودش دفاع کند. که تا حالا این غلط را هزاربار تکرار کرده، هنوز هم میگوید. باید دفاع کند، باید ثابت کند. خلافش ثابت شده. او برای اینکه در موضع دفاع قرار نگیرد، شما را در موضع دفاع قرار میدهد و اندیشههای مترقیِ مذهبی ما بعد از سیدجمال تا مدتها در یکچنین موضعی قرار داشت.)
♦️شیخ محمد عبده نگاه میکرد میدید در دنیا صحبت از صلح است، همه میگویند صلح خوب است، صلح خوب است، برویم دنبال صلح. بله؟ آن وقت در قرآن این همه آیهٔ جهاد است، برویم جنگ کنیم. درصدد برمیآمد ثابت کند که جهادی که در اسلام هست، جهاد تدافعی است. مجبور است. حمله میکنند، باید از خودش دفاع کند. یعنی یک اندیشه غلطِ انحرافی که شاید سالیان درازی مسیر مبارزات ما را منحرف کرد و عقب انداخت ما را. نه خیر، جهاد اسلام به هیچوجه تدافعی بهاینمعنا نیست. پیغمبر دفاع نمیکرد، پیغمبر حمله میکرد. مسلمانها به ایران حمله کردند یا ایران به مسلمانها حمله کرد؟ مسلمانها به رم لشکر کشیدند یا رم لشکر کشید اول؟ همهجا مسلمانها پیش میرفتند. مسلمانها اسلام را عرضه کردند. جهاد اسلام، جهاد تهاجمی است؛ اما جنگافروزی نیست. جهاد اسلام برای آزادکردن انسانهاست، برای آزادکردن ملتهاست. دلیل ندارد ما بنشینیم صیغهای درست کنیم که در آن بالاخره در بیاید اسلام جنگ ندارد، بلکه دفاع دارد؛ این [از] در موضع تدافعی قرارگرفتن روشنفکران."
📕جریان روشنفکریِ اسلامی در ایران: مقارنه دو سخنرانی از آیتالله خامنهای در سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی سال ۱۳۵۹ ، صفحات ۴۴ الی ۴۹.
▫️https://eitaa.com/tahavol_revaytgari
📜روایتگری به درد بخور
🔸روایتگری باید ناظر به مسائل روز جامعه شکل گیرد اما باید بدانیم هر مساله معلول مسایل ما در گذشته و آینده است روایت صرف از گذشته یعنی درجازدن، روایتگری از دفاع مقدس منهای قدرت تطبیق آن با مسائل روز یعنی در گذشته ماندن روایت از مسائل امروز و امروزه یعنی تکرار شدن بدون عبرت از گذشته و روایت تنها از آینده و آرمان ها یعنی از دست دادن فرصت ها
🔹روایتگری کارامد یعنی بیان و حل مسائل امروز با توجه به سرمایه گذشته ملت برای حرکت به سمت آرمان ها و اهداف متعالی
🔸این فرایند حرکت کارآمدی از الان به گذشته برای تحقق اینده (ارمانها) یک ملت است
🔹روایتگری از دفاع مقدس بدون قدرت تطبیق آن با مسائل روز جامعه باعث ناکارامدی تدریجی راوی و از بین رفتن اعتماد مردمی میشود
اینکه ما نتوانیم از سرمایه غنی یک ملت در حل مسائل روز جامعه استفاده کنیم باعث درجازدن ما و اثرگذاری منفی در جامعه میشود راوی باید بتواند با سرمایه دفاع مقدس از مسائل روز برای حرکت به سمت آرمانها استفاده کند این یعنی حرکت روایتگری برای تبدیل تهدیدات(مسائل و مشکلات) به فرصت ها برای حرکت به سمت اهداف
🔍به این معنا کارآمدی راوی در تسلط و آگاهی حداکثری از مسائل روز ، سرمایه گذشته و آرمانها یک ملت است تا با تجربه گذشته و توجه به آرمانها بتواند مسائل مردم را حل کند
▫️https://eitaa.com/tahavol_revaytgari
🔰افراط و تفریط در روایتگری
🔺نقطه مقابل کارآمدی راوی عدم توجه راوی به مسائل روز است چرا که زیست او تنها در گذشته(دفاع مقدس) است ، بیان روایت ها و خاطراتی که ربط آن به نیازها و مسائل جامعه مشخص نیست یا به عبارت دقیق تر روایتگری ما هیچ تناسبی با مسائل و نیازهای امروز جامعه ندارد این باعث درجازدن روایتگری میشود یعنی روایت صرف سنتی مانع ایجاد تغییر و تحول در جامعه است. این نوع روایتگری ناکارآمدست چون نیاز امروز من در آن دیده نمیشود روایت راوی در گذشته مانده و توان حل مسائل امروز جامعه را ندارد
🔺نمونه دیگر از افراط و تفریط در روایتگری آنجاست که راوی تنها به بیان اهداف و آرمانهای شهدا میپردازد یعنی روایت او فقط در آینده سیر میکند در این روایتگری گذشته و مسائل امروز جامعه نادیده گرفته می شود بزرگترین خسران این نوع روایتگری فرصت سوزی هاست چون روایتگری واقع بینانه نیست به تبع نمی تواند مسائل جامعه را حل کند
🔺گونه افراطی دیگر در روایتگری پرداختن به مسائل روز بدون توجه به گذشته و آرمانهای یک ملت است مهمترین اشکال این نوع روایتگری سرگردانی است چرا که مسائل هیچ هدفی را دنبال نمیکند، نسبت ان با ارمانها و اینده ملت مشخص نیست و در عین حال بخاطر انقطاع با گذشته باعث میشود یک ملت اشتباهات خود را تکرار کند یعنی حال نگری به مسائل و مشکلات بدون توجه به گذشته مانع عبرت گیری و چشم پوشی از آرمان ها باعث سرگردانی است، این روایتگری نیز نمی توان از مشکلات امروز برای تحقق اهداف استفاده کند ناکارآمدی آن در لحظه نگری و انفعال در هدایت مسائل به سمت آرمانهاست
🔺لذا روایتگری کارآمد زمانی محقق میشود که راوی بتواند از مسائل و مشکلات روز جامعه با توجه به سرمایه گدشته(دفاع مقدس) نردبانی بسازد برای نزدیکتر شدن به آرمانهای یک ملت
🔺راوی باید بتواند در زمان حرکت کند و با درک نظام مسائل من در گذشته،حال و آینده حرکت تحولی را در جامعه ایجاد کند
▪️مقام معظم رهبری (دامه ظله)
▫️هشت سال دفاع مقدس ما صرفاً یک امتداد زمانی و فقط یک برههی زمانی نیست؛ گنجینهی عظیمی است که تا مدتهای طولانی ملت ما میتواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایهگذاری کند. ۱۳۸۸/۰۶/۲۴
▫️ما در جنگ، بسیار جانهای عزیز را از دست دادیم و خسارتهای مادّی و معنوی زیادی هم تحمل کردیم؛ اما چیزی در دل این ملت جوشید که برکات و ارزشش برای امروز و فردای این ملت، از همه چیز بالاتر است و آن، احساس اتّکاء به نفس، احساس عزّت، احساس استقلال، احساس خودباوریِ ملیِ عظیم و احساس اعتقاد به این بود که اگر یک ملت حول محور ایمان به خدا و عمل صالح جمع شوند، معجزاتِ نشدنی یکی پس از دیگری قابل شدن خواهد شد. ۱۳۷۹/۰۷/۰۶
▫️در جنگ تحمیلی ملت بزرگ ما با ایستادگی و مقاومت خود در راه خدا، این توطئه را به وسیله و نردبانی به سمت قلهی آرزوها و ارزشهای اسلامی و وسیلهیی برای پیشرفت تبدیل کرد. ۱۳۶۹/۰۶/۰۱
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
▪️مقام معظم رهبری (دامه ظله)
من مشتاقم که جوانهای ما قصهی جنگ تحمیلی هشت ساله را بدانند که چه بود. این را بارها گفتهایم؛ افراد هم گفتهاند و تشریح کردهاند؛ اما یک نگاه کلان به این هشت سال، با اطلاع از جزئیاتی که وجود داشته است، خیلی برای برنامهریزی آیندهی جوان در روزگار ما مهم است. ۱۳۸۷/۰۸/۰۸
🔘روایتگری خود خواهانه
(آفتابه لگن هفت دست شام و نهار هیچی)
🔺راوی باید به دنبال اثرگذاری طولانی ، عمیق و پایدار در مخاطب باشد اثرگذاری های "مقطعی" و "آنی" بزرگترین "فریب" برای سنجش درستکاری راوی از خود است زمانی که راوی عجول ما میخواهد اثر روایتگری خود را سریعا در مخاطب مشاهده کند دست به کارهای سطحی و بدون عمق میزند از این رو بازی با کلمات و تحریک احساسات مسیر روایتگری او در کسب موفقیتهای انی است بیان محتوای سطحی به مدد ابزار کمکی با استفاده نادرست مانند موسیقی و ... نیز مزید علت برای بازخوردهای "آنی"و گاهی "تحمیلی" از مخاطب است اما به قول معروف آفتابه لگن هفت دست شام و نهار هیچی
🔻راوی کوته بین و زود بازده نگر با روایت های سطحی و بازخوردهای سطحی آن را عامل موفقیت خود می بیند حال آنکه این چیزی جز خیانت به مخاطب نیست چرا که در نهایت جز احساست و فهم زود گذر چیزی نصیب او نکرده مخاطب همانند خود او رشدی نکرده باوری ،ایمانی پایدار در او شکل نگرفته
🔻ممکن است در اثر روایت های سطحی ،مخاطب به شکل مقطعی در اثر تحریک شدید احساسات با ما همراهی کند ولی واقعیت اینست که عمر این همراهی بخاطر نداشتن عمق روایتگری کوتاه است و این بزرگترین فریب در خودسنجی راوی از عملکرد خود و خیانت به مخاطب است
🔺نظام معیار در درستکاری روایتگری فقط میل یا عکس العمل های آنی مخاطب نیست بلکه طرح مساله درست،عمق محتوایی و روش های متناسب تا ایجاد عمل پایدار در مخاطب دیگر ملاکهای ارزیابی برتر از روایتگری درست است
🔺از این رو راوی سطحی بین ما در اثر خود خواهی وقت ارزشمند مخاطبان را فدای خود شیفتگی های خود میکند آثار زود گذر برای ِلذت های زود گذر بزرگترین دستاورد او در روایتگری خود خواهانه است
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰در زمینههای فرهنگی، دنبال کارهای تشریفاتی و ویترینی نباشید. نمایش دادن کار فرهنگی، نه اینکه فایدهای ندارد؛ ضرر هم دارد.
🔸مقام معظم رهبری(دامه ظله)
نکتهی دوم در این زمینه این است: حالا بعد از آنکه مصرف فرهنگی را پیدا کردیم، قلمی که باید این بودجه صرف آن بشود، پیدا کردیم، برویم سراغ محتوایش. بالاخره میخواهیم فیلم بسازیم. مثلاً میخواهیم ده تا فیلم انقلابی بسازیم؛ ده تا فیلمی که حامل ارزشها باشد. یا میخواهیم فلان تعداد کتاب منتشر کنیم؛ محتواهایش چه باشد، چه جوری باشد، با چه قوّتی، با چه استحکامی، با چقدر مایهی علمی و هنری که در آنجا به کار برده میشود؟ اینها خیلی کارهای سخت و ظریفی است.
در زمینههای فرهنگی، دنبال کارهای تشریفاتی و ویترینی نباشید. نمایش دادن کار فرهنگی، نه اینکه فایدهای ندارد؛ ضرر هم دارد. در زمینهی فرهنگ باید دنبال کارهای محتوائی و اصیل و واقعی رفت، که امروز نیاز عمدهی کشور هم این است.۱۳۸۹/۰۶/۰۸
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰عدهای در اول انقلاب خیلی تند و داغ و پُرشور بودند، اما متأسفانه فكر دینی آنها عمق نداشت؛ با اولین باد سردی كه از طرف تبلیغات دشمنان آمد، برگ و بار انقلابیشان ریخت و جوشش انقلابیشان تمام شد!
▪️مقام معظم رهبری(دامه ظله)
▫️من به شما برادران و خواهران عزیز - كه فرزندان من هستید - مؤكداً توصیه میكنم كه به عمقها توجه كنید و آن را بطلبید؛ از ظواهر هم دست نكشید. این خطاست كه كسی خیال یا توهم كند كه باید باطن را درست كرد، ظاهر مهم نیست؛ نخیر، همین ظاهر، انسان را به وادیهای گوناگونی میكشاند. ظاهر دینی، ظاهر اسلامی، پایبندی به تعبد دینی، همین مجالس دعا، همین مجالس توسل به ائمه (علیهمالسّلام) لازم است؛ منتها همهی اینها را با دانایی همراه كنید. در مجلس روضهخوانی و سینهزنیِ بسیج وقتی شعر خوانده میشود، باید با معنا، با مضمون، جهتدار و همراه با درس باشد. وقتی در آنجا سخنرانی میشود، باید در جهت تعمیق فكر و اندیشه باشد. وقتی نماز جماعت میخوانید، نماز شما باید همراه با توجه به پروردگار و خشوع در مقابل او باشد. وقتی اعتكاف میكنید، وقتی روزه میگیرید، وقتی اجتماعات مذهبی تشكیل میدهید، باید همراه با توجه به خدای متعال و همراه با اخلاص باشد. كلید موفقیت اینهاست. اگر این نباشد، همان چیزی بر سر انسان خواهد آمد كه دیدید بر سر عدهیی آمد. عدهای در اول انقلاب خیلی تند و داغ و پُرشور بودند، اما متأسفانه فكر دینی آنها عمق نداشت؛ با اولین باد سردی كه از طرف تبلیغات دشمنان آمد، برگ و بار انقلابیشان ریخت و جوشش انقلابیشان تمام شد! بعضیها صدوهشتاد درجه این طرف غلتیدند. من یكوقت به یكی از این آقایان گفتم كه شماها اوایل انقلاب در زمینهی مسائل اقتصادی چپِ چپ بودید و ما از تندرویهای چپگرایی شما را منع میكردیم؛ اما الان شما رفتهاید منتهاالیه جهت مقابل، و شدهاید راستِ راست! ما همانجایی كه قبلاً بودیم، ایستادهایم و باز شما را از تندرویهای راستگرایانه منع میكنیم! این بهخاطرِ نداشتن عمق است؛ به این دلیل است كه ریشهی اعتقادی و فكری وجود ندارد.۱۳۸۴/۰۳/۰۵
🔰روایت ویژگی ها و کرامات فردی شهید بدون نیت و انگیزه اصلی شهید بزرگترین کم لطفی به شهید ،مخاطب و خود راوی است!!؟
🔸#روایتسطحی ، میدان رشد مخاطب را کوچک می بیند حال زمانی که روایت از شهید در لایه تمدنی بیان شود میدان رشد آگاهی مخاطب نیز در همان سطح آزاد میشود و این زمانی ممکن است که خود راوی بتواند شهید را در این لایه مشاهده و تحلیل و بازسازی کند
🔹راوی زمانی می تواند مخاطب خود در وسیع ترین میدان فعالیت شهید یعنی نگاه تمدنی رشد دهد که خود آگاه و آراسته به آن باشد
🔸#روایتهایفردی از شهید بدون انگیزه های اجتماعی و تمدنی آن باعث میشود مخاطب فراتر از خود را نبیند و این یعنی حرکت در مسیر رشد خودخواهی ها و خود شیفتگی ها ، آنچه مسلم است با این رویکرد جامعه اسلامی هرگز ساخته نمیشود
🔹بالاترین خصوصیت و برترین ویژگی شهید قدرت دلسوزی مردمی قدرت دوست داشتن همگانی اوست شهید حقیقتا و تحقیقا خواهان سعادت همگانی در مسیر عبودیت است و شهادت مزد این ایثار و فدکاری همگانی اوست
🔸شهید به معنای حقیقی مردم را دوست دارد همانند امام و همانند اشتیاق خداوند به بندگان و این آن ظرفیت عظیم شهید در جامعه سازی اسلامی است
🔹این دوست داشتن حقیقی و همگانی شهید است که می توان قدرت #تمدنسازی را به وجود آورد لذا بیان ویژگی ها و کرامات شخصی شهید بدون انگیزه ای اصلی شهید ظلم به شهید به مخاطب و خودمان است
🔸البته این هرگز و هرگز به معنای نادیده و ناگفتن ویژگی های فردی شهید نیست بلکه نکته اصلی موضوع مصرف این انباشته های دینی برای شفاعت و دستگیری بیشتر مردم است او سختی عبادت را به تن میخرد تا بتواند دستگیری فکری ،روحی و عملی بیشتری از مردم داشته باشد و این انگیزه بلند و اصلی شهید در طلب شهادت است چرا که با شهادت قدرت شفاعت او مضاعف میشود و اینست معنای رزق روز افزون شهید بعد از شهادت،حقیقتا قدرت دستگیری حاج قاسم بعد از شهادت بیشتر و بیشتر از قبل شهادت اوست قدرت #احیاگری او از مردم نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست
🔸#شهادتطلبی شهید نیز نه در خود خواهی که در خداخواهی و برای توسعه قدرت دستگیری بیشتر از مردم است شدت ایثار و فدکاری شهید است که شهادت را برای او رقم می زند و این ایثار عمومی در پس شهادت وسیع تر و بیشتر میشود و اینگونه است که قدرت شهید در #جامعهسازی قابل مقایسه با دیگر عناصر قدرت در جامعه سازی نیست و چشم پوشی راوی از این قدرت شهید ظلم به شهید، جامعه و خود راوی است
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰#بسیجعاشقمردم است
🔹سرمنشاء عشق به مردم چیست ، عشق خالصانه بسیج به خداوند است آنگاه که تبلور عشق به خداوند ، عشق به مردم را ایجاد میکند که مردم عیال الله هستند که اشتیاق و دوست داشتن خداوند نسبت به بندگان از مادر بیشتر است که این عشق قابل وصف نیست و این عشق خداوند به بندگان است که در بسیج ظاهر میشود آنگاه که شدت خلوص بسیج در عبادت الله، شدت محبت به مردم را خلق میکند لذا حضرت آقا ترکیب بسیج لشکر مخلص خداوند و بسیج مدرسه عشق را در عشق به خداوند و عشق به مردم معنا میکند
🔸به این معنا شدت عشق بسیج به خداوند در عشق به مردم و دستگیری آنان ظاهر میشود او عاشق مردم است چون خداوند تبارک و تعالی اینگونه است( اَلْخَلْقُ عِيَالُ اَللَّهِ فَأَحَبُّ اَلْخَلْقِ إِلَى اَللَّهِ مَنْ نَفَعَ عِيَالَ اَللَّهِ...و فرمود: مخلوق عيال خدا هستند و محبوبترين آنها نزد خدا كسى است كه بعيال خدا سود دهد (الکافي , جلد۲ , صفحه۱۶۴)
🔰مقام معظم رهبری(دامه ظله)
🔹حضرت آیتالله خامنهای گفتند: لشکر مخلص خدا یعنی چه؟ یعنی این ذخیرهی عظیم مغتنم برای «قدرت یابی شخصی» نیست. از آن طرف مدرسهی عشق است، عاشق است بسیج عاشق است، دلباخته است. اما این عشق یک عشق هرزه پوی بیجهت بد مسیر نیست، این عشق یک عشق در ظرفیت و قابلیت یک مدرسه است.
🔸ایشان بیان کردند: ظرف او یک ظرف جهتدار و منظم است یعنی چه؟ یعنی عشق به خدا، عشق به معنویت، عشق به مردم، عشق به راه جهتی که دارد حرکت میکند، عاشقانه حرکت میکند. مدرسه یعنی این. مدرسهی عشق یعنی این. اینی که بسیج عاشق است. میگوید بسیج مدرسهی عشق است. عشق را با جهت مشخص تدریس میکند، تعلیم میدهد.1402/9/8
▪️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰#بسیج در خدمت همه مردم است بسیج مردم را دسته بندی نمیکند مانند خورشیدی ست که به همه می تابد و این روایت رهبری از راوی بسیجی و مردمی است
▪️مقام معظم رهبری(دامه ظله)
◽️#فرهنگبسیجی خدمت به همه است؛ همه! آنجایی که سیل آمد بسیجی تا زانو در گل رفت برای اینکه خانهی سیلزده را پاک کند تمیز کند از صاحبخانه نپرسید شما اسمت چیست دینت چیست مذهبت چیست، قومیتت چیست، سلیقهی سیاسیات چیست. نپرسید، رفت خدمت کرد، هر چه هست هر که هست.
امام همیشه خود را بدهکار مردم و پایینتر از آنها میدانست و لحظهای از عمر خود را در جهت تأمین منافع خود صرف نکرد۱۴۰۲/۹/۸
▪️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔹ضرورت #روایتتمدنی در بیان رهبری با ظرفیت بسیج سازی
راوی بسیجی و مجاهد ما باید بتواند شهید را در عمق تمدنی و در سطح جهانی معرفی کند باید فرهنگ سیره شهدا در جهان عمومی شود و این ممکن نیست مگر با فهم ظرفیت شهید در لایه های تمدنی و رشد استعداد مخاطب در سطح جهانی
🔻مقام معظم رهبری(دامه ظله)
🔺جنبهی فراملی و فرامرزی بسیج خیلی مهم است. این هم در بیان امام هست. امام ملاحظه کردید، تعبیر میکند #هستههایمقاومت جهانی، هستههای مقاومت جهانی، این همان بسیج است. بسیج ما نیست. بسیج خودشان است اما همان فرهنگ است. هستههای مقاومت جهانی. تشکیل هستههای مقاومت جهانی. این تحقق پیدا کرد. یعنی الان شما نمونههایش را دارید مشاهده میکنید در منطقهِی خودمان.
همان هستههای مقاومتی که امام خبرش را داده بود، بشارتش را داده بود، امروز در حال تعیین سرنوشت این منطقهاند. دارند سرنوشت این منطقهی ما را هستههای مقاومت دارد تعیین میکند، یک نمونهاش همین طوفانالاقصی است.
▪️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
💢...زمانی که گذشته ی یک ملت را دچار انحراف کردی نقطه شروع فرایند هویت ساز یک ملت را تغییر داده ای و با تغییر مبداء میل و فکر یک ملت میتوان اکنون و آینده و ارمان های یک ملت را جابجا کنی و در این لحظه است که همه استعداها جامعه را میتوان در جهت خواسته های خاص #استثمار کنی...
🔹برای تغییر #هویت ملی کافی است تا پیوند او را با گذشته و آینده قطع کنی یا به عبارت دقیق تر آن را تغییر دهی با تغییر و انحراف در مبداء ریل هویت ساز یک ملت مقصد و اهداف آن قطار تمدن ساز را نیز تغییر دادی تا جایی که ارمان ها و اهداف یک جامعه تغییر میکند ، حساسیت ها و آروزهای یک ملت تغییر میکند چرا که گذشته او مبدا #حرکتتحولی و هویت ساز یک ملت دستخوش تحریف شده است پس لاجرم اهداف و آرمانهایش تغییر میکند
🔸اینجاست که تحریف گذشته و آینده یک ملت با روایت های وارونه منجر به تغییر هویت آنها میشود زمانی که با قدرت روایتگری میتوان سرمایه های در گذشته یک ملت از #تحریف در عاشورا تا صلح امام حسن و دفاع مقدس را رقم بزند میتوان جای جلاد و شهید را جابجا کند و این تحول تدریجی و آرام برای تغییر سرنوشت و هویت یک جامعه کافی است و اولین گام آن تغییر مبداء این حرکت هویت ساز در جامعه است و آن چیست؟
🔸زمانی که گذشته یک ملت را دچار انحراف کردی به یک معنا نقطه شروع این فرایند هویت ساز را تغییر داده ای و با تغییر مبداء میل و فکر یک ملت میتواند الان و به خصوص آینده و ارمان های یک ملت را جابجا کنی و همه استعداها ان را استثمار کنی ، با تغییر مبداء حرکت اجتماعی یک ملت میتوانی استعدادهای یک جامعه را صرف در جهت رشد توسعه مادی کنی و این همه آنچیزی است که دشمنان انقلاب خواهان آن هستند و این علت سرمایه گذاری کلان دشمن برای تحریف عاشورا ،دفاع مقدس،انقلاب است با قدرت روایتگری خود وتغییر جلاد با شهید است است که مبادی هویت ساز یک ملت در تاریخ و در گذشته را منحرف میکنی و اینگونه است که ارمانهای(اینده) او تغییر میکند و آنزمان جامعه بی هویت و سپس هویت خود را تزریق میکند
🔹لذا عالی ترین و بالاترین رسالت راوی «احیاگری هویت تاریخی » یک ملت است هر ان چیزی که میتواند گذشته الان و آینده یا همان #هویتتاریخی را بهم پیوند زند
چگونه؟ با روایت عمیق و حقیقی از گذشته و آینده جامعه .با زنده نگه داشتن آرمانهای یک ملت می توان روایت درست از گذشته ملت را حفظ کرد و آینده یک ملت در گذشته او حضور دارد
با یادآوری سرمایه های تاریخی در عاشورا تا #دفاعمقدس (گذشته)و بیان آرمان ها و اهداف والای شهدا(اینده)ست که یک جامعه «زنده» میماند و روای احیاگر این #هویتتمدنی است. و این جایگاه والای روایتگری در حرکت تاریخی یک جامعه به سمت آرمان های تمدنی خود در سطح جهان هست و این نقش والای #روایتگری در #هویتبانی و #هویتسازی یک ملت در پیوند ناگسستنی گذشته و آینده است
▪️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰مقام معظم رهبری (دامه ظله) در ۱۴۰۱/۲/۶ نسبت هویت و آرمانها را با تحریف در گذشته و انحراف در آرمان ها با عنوان هویت زدایی و آرمان زدایی به زیبایی بیان میکند و جبهه مقابل آن را در هویت بانی سرمایه های تاریخی و آینده سازی با قدرت آرمانها می دانند لذا جهاد تبین راوی ناظر به این چگونگی در #هویتبانی(گذشته) و #هویتسازی(آینده) است
▪️شما امروز میشنوید در خیلی از بیاناتی که در روزنامهها و در فضای مجازی پخش میشود، مسئلهی #ایدئولوژیزدایی به عنوان یک کار لازم [مطرح میشود]؛ این همان هویّتزدایی است. ایدئولوژی، تفکّر، ارزشها، هویّت یک ملّت است. امروز قبلهی اینها آمریکا است ... #هویّتزدایی یعنی این: مبانی اندیشهای و رویکردهای تاریخی و ملّی یک کشور #تحقیر بشود، گذشتهی یک کشور تحقیر بشود، گذشتهی انقلاب تحقیر بشود، کارهای بزرگی که انجام گرفته کوچکنمایی بشود؛ و البتّه عیوبی وجود دارد و این عیوب هم ده برابر بزرگنمایی بشود؛ هویّتزدایی یعنی این. آن وقت به جای این هویّت، #منظومهیفکری #غرب جایگزین بشود؛ که یک نمونهاش همین #سند۲۰۳۰ آمریکاییها است که این، مظهر سلطهی #نواستعماری غربی در زمان ما است؛ یعنی یکی از نمونههایش این است.
▪️خب به برکت #انقلاب، میراث عظیم اندیشه و فرهنگ در کشور احیا شد؛ این بایستی محو بشود یا کمرنگ بشود؛ [هدف دشمن] این است. امروز ما دهها میلیون جوانی داریم در کشور که اینها آمادهی صعود به قلّههایند، یعنی واقعاً امروز جوانهای کشور ما آمادهاند ــ حالا بعضیها با انگیزههای دینی و انقلابی، بعضی هم نه، ممکن است انگیزهی انقلابی و دینی هم نداشته باشند امّا آمادهاند، آمادهی حرکت علمی و صعود به قلّههای شرف و #عزّتملّی ــ اینها بایستی از کار بیفتند، مأیوس بشوند، به قلّهها پشت کنند، راه رفته را قدرناشناسی کنند، نَفَسهای سرد و مسموم در شیپور ناامیدی بزنند و مجموعهی جوان را ناامید کنند. امروز این کار دارد انجام میگیرد؛ باید در مقابل اینها ایستاد؛ باید ایستاد. ... [میخواهند] این را با وسوسه سردش کنند، مأیوسش کنند، احساس بنبست به او تزریق کنند که احساس کند کاری نمیشود کرد، #بنبست است، فایده ندارد؛ این کاری است که دارد انجام میگیرد. هویّتزدایی این بود.
▪️#آرمانزدایی [هم] یعنی #بیتفاوتکردن افراد نسبت به فقر و فساد و تبعیض؛ نسبت به این سه #شیطانبزرگ و سه عنصر پلید در جامعهی منحرف ــ #فقر و #فساد و #تبعیض ــ که باید از بین برود، باید با این مبارزه بشود، اینها را بیتفاوت کنند؛ بیتفاوت شدن نسبت به #سلطهیفرهنگ غربی، کمانگیزه شدن دربارهی شاخصهای انقلاب اسلامی. خب انقلاب یک شاخصهایی دارد که این شاخصها دنیا را تکان داده، #مقاومت کشورها را برانگیخته؛ شاخص ایستادگی در برابر ظلم، شاخص زیر بار زورگویی نرفتن، شاخص باج ندادن؛ اینها شاخصهای انقلاب اسلامی است، اینها شاخصهای ایران اسلامی است، اینها دنیا را و کشورهای اسلامی را تکان داده، ملّتها را متوجّه ایران کرده. هر رئیسجمهوری از رؤسای جمهور ما در این سالهای متمادی با گرایشهای مختلفی که داشتند ــ گرایشهای بعضیها از لحاظ سیاستها و تفکّرات، نقطهی مقابلِ هم بوده ــ در یک کشور خارجی در [بین] مردم حضور پیدا کردند، مردم برایشان شعار دادند و نسبت به آنها ابراز ارادت کردند؛ علّتش چیست؟ پرچم #جمهوریاسلامی چرا در کشورهای مختلف به دست مردم باز میشود، [امّا] پرچم آمریکا را میسوزانند؟ دنیا را این شاخصها تکان داده، آن وقت [میخواهند] این شاخصها را در داخل کشور کمرنگ کنند و [افراد را] نسبت به آنها بیانگیزه کنند. شاخص بازگشت به #اسلامناب و ردّ #تحجّر و #واپسگرایی، #شاخصایستادگی در قضیّهی فلسطین که حالا من آخرِ صحبت انشاءالله یک جملهای هم دربارهی #فلسطین خواهم گفت.
▪️خب اینها دغدغههای اصلی است؛ یعنی این دغدغه را باید داشت. حالا [اینکه] آن کسانی که هویّتزدایی میکنند، آرمانزدایی میکنند، #استقلالزدایی میکنند، چه کسانی هستند، چقدر هستند، چقدر موفّق میشوند، بحث دیگری است؛ این بحث به عهدهی شما؛ بنشینید در جلساتتان اینها را بحث کنید، بررسی کنید، تحقیق کنید، پیدا کنید، امّا بدانید چنین چیزی وجود دارد که البتّه قاعدتاً هم میدانید. اینها دغدغهها است.
▪️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
💢روایتگری مردمی یا مردمی سازی روایتگری
🔹#روایتگریمردمی یعنی حرکت همیشگی با مردم برای بهرمندی از ظرفیت عظیم مردم یعنی برنامه ریزی دقیق برای زیست با مردم جهت تکامل فرایند #روایتگری از مساله یابی، محتوا سازی ، روش شناسی و اجرا مندی
🔸#مردمیسازیروایتگری یعنی غایت هر روایتگری مطلوب ایجاد راوی_مخاطب است زمانی که کیفیت روایتگری ما به گونه ای است که مخاطب را با روایت ما درگیر کرده و او را نسبت به گسترش و توسعه روایت ما حساس می کند این احساس مسئولیت مخاطب منجر به شکل گیری #شبکهروایتگریمردمی میشود و اینگونه فرایند توسعه و تکامل روایتگری با ظرفیت مردم کامل میشود و این معنای حقیقی از#رسانهدینی با تکیه بر مردم است
🔹چگونگی ایجاد #راوی_مخاطب با طراحی #روایتگریمشارکتی ممکن است مهمترین اصل آن حضور فعال مخاطب در همه فرایند شکل گیری روایتگری ماست
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰سبک زندگی مجاهدانه
🔹#سیرهشهداء یعنی #سبکزندگیمجاهدانه یعنی تربیت بر محور جهاد و این همان لایه نرم افزار تمدنی و تعین آن در #دفاعمقدس است که راوی ما باید با قدرت روایتگری آن را تبدیل به #گفتمانعمومی جامعه کند
🔸سبک زندگی مجاهدانه یعنی قدرت درگیری عمومی بر محور تقابل تاریخی #حق و #باطل یعنی ایجاد #هویت تمدنی ـ تاریخی در جامعه بر محور تقابل #کفر و #اسلام
🔸سبک زندگی مجاهدانه روابط انسان با خدا، انسان با انسان، انسان با خودش و انسان با طبیعت را براساس جهان بینی دینی مدیریت و تنظیم میکند مهمترین نکته در ترکیب سبک زندگی و #مجاهدات در مجاهدات آن است که راه تنظیم این روابط انسان با خود ،انسان با انسان و طبیعت بر محور خواست خداوند از میدان درگیری حق و باطل می گذرد لذا مجاهدات وجه ضرورت و تفکیک ناپذیری این #حرکتتکاملی بر محور #توحید است و دنیا میدان این #درگیریتاریخی برای پرستش عمومی و همگانی بر محور #قربالیالله است
🔹سبک زندگی مجاهدانه در بعد اجتماعی ممکن نیست مگر با قدرت ایثار در جبهه ی خودی و شدت غیظ در جبهه ناخودی لذا غایت سبک زندگی مجاهدانه در بعد اجتماعی رسیدن به مرتبه #ایثار برای دیگر دوستی و دیگر خواهی بر محور توحید است به دیگر بیان متغیر مطلوب در جامعه سازی اسلامی با توجه به سبک زندگی مجاهدانه حکمرانی ایثار در روابط و نسبت هاست که شهادت مزد زندگی ایثاگرانه است همه آنچیزی که در وصف آخرالزمانی به ما گفته اند که مومن احتیاجات خود را بدون اجازه از جیب مومن بر می دارد که شدت محبت و اعتماد به هم چنین فضای ارمانی و در عین حال حقیقی را می سازد
🔹#راویمجاهد #علمدار سبک زندگی مجاهدانه در تمام شئون زندگی خود است . الگوی برتر که در شدت ایثار توان هدایت و دستگیر عمومی را داراست. و این همان #روایتگریتمدنی از نرم افزار دین برای زندگی صالحانه در همه ابعاد و شئون فردی و اجتماعی است
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰تحلیلی کوتاه درباره جایگاه و اهمیت #رسانه و قدرت رویارویی با همه نهادهای قدرت کشور
▪️امروز یه کلیپ ساده دیده شد که در ان مدیر شبکه چهار کفته بود خیلی از این #سلبریتی ها #ممنوعالکار نیستند ولی بخاطر فشار رسانه ای خاص(#نطقکشی #روشنفکران) جرات برگشت ندارن شواهد این موضوع در جاهای دیگر ذیل عنوان #تحمیلسکوت دیده شده، فشار حداکثری رسانه با کمک یا فریب #رباتهایمجازی برای ایجاد هجمه های دروغین علیه افراد خاص
#تحلیلسطحی از این موضوع به ضعف های فردی و ترسو بودن سلبریتی بر میگرده اما !!!
▫️تحلیل در لایه عمیق از این موضوع به قدرت رسانه ای و نقش و جایگاه ان در «اداره کشور» به خصوص حوزه #فرهنگ برمی گردد ، دشمن با ایجاد #شبکهاجتماعی و دسترس آسان و همگانی به آن و با قصد هدایت #افکارعمومی درجهت خاص به دنبال رقابت و مبارزه با نهادی های اصلی قدرت در یک کشور بزرگ است وقتی که قوه قضائیه ، نهادی امنیتی و انتظامی ، #رسانهملی میگوید در صورت پشیمونی حقیقی مشکلی با حضور این افراد(سلبریتی) ندارن و میتونن فعالیت کنن ولی طرف جرات نداره برگرده یعنی چی؟ این حاوی چه پیامی است؟
▪️یعنی در #جنگقدرتها این رسانه های مجازی هستند که تصمیم گیر نهایی هستند به گونه ای که حتی سلبریتی پشیمون ما از خودش اختیاری نداره؟ بخواهد هم نمیتواند برگردد، سوال اصلی اینجاست چه کسی جلوی او را گرفته ؟ قوه قضائیه ، نهادهای امنیتی ، رسانه ملی یا ... تمام نهادهای قدرت شما میگن مشکلی نداره ولی رسانه ها مجازی با مدیریت هماهنگ میتونه در مقابل همه تصمیمات تو بایسته و اون را تغییر بده و حالا این موضوع را میتوان بسط داد به مسائل کلان کشوری در سطوح اصلی، شواهد ان در وقایع امروزه ما بسیار زیاد است
◽️اینکه #قوهقضائیه تو نمیتونه حکم قطعی خدا رو اجرا کنه ، اینکه #مجلس تو نمیتونه طرح صیانت رو قانون کنه اینکه #قوهمجریه تو نمیتونه با بی حجابی مسلم برخورد کنه وصدها مورد مشابه همه اش بخاطر اینه که در بازی قدرت، رسانه رو واگذار کرده ، اینکه نمی تونه تصمیم درست رو اجرایی کنه یعنی در مقابل رسانه و افکار عمومی قدرت رویارویی نداره؟ یعنی این رسانه است که برای تصمیمات شما تصمیم میگیرد؟ واین خطرناکترین بخش این قصه دردناک است
▪️تمام نهادها قدرت در زور آزمایی با رسانه مجازی(اجتماعی) با چالش های جدی مواجه هستند و این محصول #غفلتتاریخی از این ابزار قدرت افرین در بسط و تکامل دین است. یعنی #تبلیغ یعنی #روایتگری ...
◽️و این مشکل حل نخواهد شد مگر با بازگشت به #نقشمردم، اهمیت مردم ، ضرورت همراهی مردم ، ضرورت اغناء مردم ... و این ممکن نیست مگر با رسانه تازمانی که مردم و جایگاه انها در #پیشرفت حکومت و#انقلاب مهم نباشد جایگاه و ضرورت رسانه عمومی هرگز فهم نخواهد شد با حذف و #فیلترینگ هم مساله شما حل نخواهد شد بلکه مساله پابرجاست
▪️واین کلان مساله ماست اگر به تند روی متهم نشویم دشمن به زیبایی فهمیده که عنصر اصلی و قدرت افرین این انقلاب ، مردم هستند بخاطر همین با نیت خاص و با ایجاد #تکنولوژی ها عمومی و شکل گیری رسانه ای اجتماعی ، توانسته افکار مردمی را به سمت وسو خاص مدیریت کند و اینگونه #نقطهقوت انقلاب رو تبدیل به #تهدید کنه چیزی که بزرگترین فرصت برای تکامل انقلاب بود الان تهدید جدی شده برای حرکت تکاملی انقلاب... یعنی ما دقیقا از نقطه قوت خود ضربه خورده ایم همان که بارها رهبری به آن اشاره کرده اند مردم مردم مردم.
◽️از این رو مقام معظم رهبری(دامه ظله) بارها به نهادهای اصلی حکومت ، #پیوسترسانهای را گوشزد میکنند، غفلت از این موضوع یعنی عقب نشینی ها پی در پی از #آرمانها واهداف و این همان چیزی ست که هنوز متاسفانه درک نشده . #مردم و #رسانه
روایتگری ان روی این قدرت بی رقیب یعنی رسانه است روایتگری یعنی رسانه پویا دینی در #روشنگری وقایع عمومی برای دستگیری مردم، شکست در این میدان یعنی شکست تدریجی انقلاب در زمان ... از این رو #استحالهفرهنگی و سیلی سخت از تعابیر سنگین مقام معظم رهبری در دیدار با #مبلغان در اهمیت و ضرورت رسانه و شکست تدریجی و هدر رفت فرصت های تاریخی برای #اسلام و#حوزه است
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰جملات کلیدی مقام معظم رهبری(دامه ظله) در دیدار اعضای ستاد کنگره بزرگداشت ۱۰ هزار شهید استان آذربایجان شرقی(1402/9/15)
▪️#ملّتایران هویّت خود را بایستی فراموش نکند؛ اگر #هویّت خود را فراموش کرد، ضربه خواهد خورد، سیلی خواهد خورد، عقب خواهد ماند. خدای متعال برای کسانی که یاد او را فراموش کردند میفرماید: نَسُوا اللَهَ فَاَنساهُم اَنفُسَهُم؛(۲) آنها خدا را فراموش کردند، خدا هم آنها را از خودشان غافل کرد و مبتلا به فراموشی از خودشان کرد. این نشاندهنده آن است که توجّه به خود، هویّت خود، خصوصیّات خود، برای شخص، برای هر ملّت، برای هر مجموعه یک امر لازمی است.
▪️آنچه بنده به عنوان توصیه عرض میکنم این است که اوّلاً نگذارید جوششِ خونِ شهیدان فروبنشیند؛ یعنی یاد شهیدان صرفاً #خاطرهپردازی نیست؛ معنایش این است که آن تقوا، آن فداکاری، آن شجاعت، آن گوهر درخشان وجودیای که امثال شهید باکری را مثلاً میکشانَد وسط میدان، منعکس بشود، منتقل بشود، به #نسلجدید الگو بدهد. جوان ما #الگو میخواهد و بهترین الگو اینها هستند. بعضی از ملّتها که دستشان از این جهت به کلّی خالی است یا تا حدود زیادی خالی است، الگو میسازند، جعل میکنند، بدون اینکه وجود داشته باشد. ما این الگوها را در مقابلمان داریم.
▪️#شهیدباکری را فقط در #میدانجنگ نباید دید، #پشتجبهه هم باید دید، در دانشگاه تبریز هم باید دید، فعّالیّتهای دوران پیش از انقلابش را هم باید دید، آن روحیه را باید دید. من پیش از #انقلاب، شهید آقا #مهدیباکری را در مشهد ملاقات کردم؛ پُرشور، علاقهمند، فهمیده، قادر بر تحلیل قضایا. خب این میشود که بعد در جنگ، در میدان #دفاعمقدّس، آنجور میدرخشد و دلها را به خودش جذب میکند. این روحیه باید منعکس بشود. ما اگر فیلم میسازیم، اگر شعر میگوییم، اگر کتاب مینویسیم، اگر خاطره تدوین میکنیم و منتشر میکنیم، باید توجّه داشته باشیم که این روحیه منعکس بشود؛ این روحیه، روحیه سازنده است.
▪️و یک مطلب هم این است که در نگاه به شهیدان، زمینههای عروج شهیدان شناسایی بشود؛ مثلاً #مردم، یا آن کسانی که اوّلین جرقّهها را به وجود آوردند، مثل شهید قاضی طباطبایی که در این قضایای انقلاب، مثلاً در بیست و نهم بهمن سال ۵۶، ایشان بود که اوّلین جرقّه را [به وجود آورد]، اوّلین حرکت را کرد، مردم را به محلّ خودش و مسجد خودش دعوت کرد و [مابقیِ] آن قضایا؛ یعنی زمینهها معلوم بشود. اینکه بعد از حادثه قم، اوّلین حرکت در تبریز اتّفاق افتاد نه در فلان شهر و فلان شهر، علّتش چیست؟ چه خصوصیّتی در این مردمی هست که اینجور جوان میآفرینند، اینجور تربیت میکنند، این جور شهید تقدیم میکنند؟ اینها خیلی مهم است؛ یعنی #هویّتقومی، #هویّتملّی، #هویّتدینی
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
💡برداشت های از بیانات مقام معظم رهبری(دامه ظله) در دیدار اعضای ستاد کنگره بزرگداشت ۱۰ هزار شهید استان آذربایجان شرقی(1402/9/15)
💢آنچه بنده به عنوان توصیه عرض میکنم این است که اوّلاً نگذارید جوششِ خونِ شهیدان فروبنشیند؛ یعنی یاد شهیدان صرفاً #خاطرهپردازی نیست؛ معنایش این است که آن تقوا، آن فداکاری، آن شجاعت، آن گوهر درخشان وجودیای که امثال شهید باکری را مثلاً میکشانَد وسط میدان، منعکس بشود، منتقل بشود، به #نسلجدید الگو بدهد. ...شهید باکری را فقط در میدان جنگ نباید دید، پشت جبهه هم باید دید، در دانشگاه تبریز هم باید دید، فعّالیّتهای دوران پیش از انقلابش را هم باید دید، آن روحیه را باید دید. ...خب این میشود که بعد در جنگ، در میدان #دفاعمقدّس، آنجور میدرخشد و دلها را به خودش جذب میکند. این روحیه باید منعکس بشود.
📝برداشت(۱)
💡الگو سازی از شهید در بیان مقام معظم رهبری(دام ظله) یعنی فرایند چگونه شهید شدن ، این همان روایت سبک زندگی مجاهدانه در فهم سیره شهید است آنچه بدیهی است الگو سازی از شهید با صرف #خاطرگویی بدون نقشه یا به عبارت دقیق چگونگی شهید شدن ممکن نیست . باید روایتگری از لایه سطحی و بیان کرامات شهید با هدف جذاب سازی به فرایند علمی آن یعنی قدرت #الگوسازی در بیان #سبکزندگیمجاهدانه شهید تبدیل شود و این اصلی ترین #تحول در #روایتگری با توجه به نیازمندی های جامعه امروز ما برای ایجاد #تمدناسلامی است.
💡باید چگونه شهید شدن را به مخاطب منتقل کرد باید فرایند زمانی شهید شدن را #تبین کرد و این ممکن نیست مگر با نگاه عالمانه و هوشمندانه به #سبکزندگیشهداء . این نیازمند تحقیق وپژوهش های ترکیبی ، نگاه های تخصصی و فرا تخصصی به شهید است . باید شهید را از #مهجوریت و #مظلومیت های که روایتگری های سطحی ایجاد کرده اند خارج کرد. باید گفتمان تربیت ساز شهید بر جامعه به #فرهنگعمومی تبدیل شود.
💡بیان های مقطعی و بریده از شهید برای #جذابسازی #روایتگری بدون بیان فرایندهای شهید شدن کمکی به #مخاطب در بلند مدت نمی کند . اعظم نکات اینجاست که شهید با یک #اتفاق خارق العاده شهید نشده ،شهید با یک اتفاق ، دفعتا به شهادت نرسیده بلکه محصول #مجاهدات پی در پی در تمامی مراحل زندگی او از دوران کودکی تا نوجوانی و جوانی و... از #خانه تا #محله از #مدرسه تا #دانشگاه از محل کار تا میدان جنگ و... #شهادت مزد #زندگی مجاهدانه اوست
💡 روایت های سطحی و بیان صرف کرامات شهداء فقط آنها را دور از دسترس میکند ، #اغراق های و بیان تک اتفاقات خارق العاده بدون چگونگی ها یعنی اثر زودگذر و ظلم به شهیدو مخاطب، شهید در یک فرایند تربیتی مجاهدانه به مقام والای شهادت رسیده و ما راویان این #فرایندها، #چگونگیها، #برنامهها شهیدگونه زیستن هستیم.
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰متنی برگزیده از بیانات حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله پیرامون حضرت فاطمهٔ زهرا سلاماللهعلیها
📆 در ایام فاطمیهٔ سالهای اول دهه پنجاه شمسی
📖صفحهٔ اول
♦️ از عبادت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) سخنها گفته شده و میدانیم. از وفاداری به شوهرش، از خانهداریاش، از فرزندداریاش، از احساس مسئولیتش در مقابل فرزندان، از دانشش، آگاهیاش، از محبت #رسولالله به او، از ازدواج ساده و بی آلایشش، از جهیزیهی کمش، از پشت پا زدنش به یک خصلت اصلی در وجود زن یعنی #تجملطلبی و زیورخواهی، این #زهد عجیبش، از اینها چیزهایی شنیدهاید. یک بُعد دیگر در زندگی فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) هست که اگر ما همهی آن ابعاد دیگر را فراموش کنیم، این بُعدْ خود نمایشگر شخصیتی بس عظیم و بسیار باشکوه و فوقالعاده با عظمت است و آن "#جهاد فاطمهٔ زهرا" است، "جهاد".
♦️این دختر جوان بعد از پدر عظیمالشأنش یک مدتی، چند هفتهای بیشتر، زنده نمانده است و این چند هفته، همهاش #مبارزه است. این که شنفتید از آمدنِ پشت درِ خانه، این آغاز همان مبارزه است. پشتِ در خانه بیاید؟ با بیگانههای کدام خانه؟ آن عرب #غیور، آنی که حاضر نیست به زنش، به ناموسش کمترین اهانتی بشود و این غیرتی که با تعالیم و آموزشهای اسلام به اوجِ شدت میرسد در یک فردِ عرب مسلمان. آنهم مسلمانی مثل امیرالمؤمنین، آن تن بدهد که زن جوانش بیاید پشت در؟ رجاله دنبال در، پشت در جمع شوند و با هم یک و دو بکنند؟ این عادی است این قضیه؟ (...) تصادفي است یا حساب شده است؟ این دو #رهبر نشستند کارها را با هم تقسیم کردند. ای زهرای اطهر! ای دختر آبرومند پیامبر! از موقعیت خود استفاده کن، اکنون که #حکومت و زمامداری قرار است به دست نااهلان بیفتد برو بگیر، این بازوان زنانه را حائل کن میان دست #غاصب و دست #متجاوزِ آنان که شایسته این پست نیستند و تا ابد در #تاریخ ثبت کن که این است اسلام؛ زن جانش را فدا میکند برای این که حکومت به #نااهل نرسد.
♦️اگر #فاطمهٔزهرا، زن #امیرالمؤمنین هم نبود قضیه همین بود. از شوهرش دفاع نمیکرد، از زمامدارِ به حق دفاع میکرد. مسألهٔ زن و شوهری نیست. مسالهٔ دختر عموْ پسرعمویی نیست. مسألهٔ دوستی و رفاقت نیست. مسالهٔ #وظیفه است. مسالهٔ #هدف است. آنوقت میآید از پشت در شروع میشود، #تهدیدها تأثیر نمیکند، نمیگوید من حالا باردارم، #مصلحت نیست درافتم، بماند چندروز دیگر آتششان فروکش کند، بماند شاید من فارغ بشوم، بعدْ بروم به میدانشان. نه، لطفش در همین است که در شدیدترین موقعیتها، بزرگترین وظیفهها انجام بگیرد و شدیدترین لطَمهها بر جسم و جان وارد بیاید؛ لذا شروع کرد #مبارزه. آن پشت در آمدن. آن محسن ششماهه سقط شدن.(...) آن #مقاومت عجیب که منجر میشود به این که دختر #پیغمبر را بزنند. یک زن را کی میزند؟ چرا میزنند؟ مگر این که ایستاده، #مقاومت میکند. نمیتوانند در این موقعیت حساسْ این عیّاری را انجام بدهند مگر این که خار راه را از میان بردارند. (...) همه نقشه ها را نقش بر آب میکند. مردان و ریشسفیدان و قدرتمندان #مهاجر و #انصارْ زیر بار رفتهاند، بعضی فریب خوردند، بعضی کوتاهی کردند، این زن نه فریب میخورد، نه تنبلی میکند، نه حاضر است به هیچ قیمتی رضایت بدهد. این است ک زدند. (...) بیهوش شد. وقتی که به هوش آمد دید مثل اینکه قضیه در شرف انجام است، نگفت مریضم. عصا، یا شخصی را عصاکردن، بهمسجد رفتن، به گریه بسندهنکردن.
📖صفحهٔ ۲
♦️بریده باد زبانی که شأن زهرا را از #خطبهخوانی به #نوحهسرایی تبدیل میکند. اگر #خطبه زهرا را نگفتید، #گریه زهرا هم معنی پیدا نمیکند. اگر نفهمیدیم که زهرا آنجا چگونه سخن گفته است، نمیفهمیم گریهی او به چه معناست. میرود در #مسجد می ایستد و در مقابل چشمهای مبهوت حاضران بنا میکند خطابهای عجیبْ ایرادکردن. (...) اینجا این قسمت کار انجام گرفته است. انصار را آماده کرده است اما باز به همین هم اکتفا نمیکند. به گفتهای چهل شب، مرتب درِ خانهی این مرد،(...) درِ خانهی آن چهرهی سرشناس میرود، بیایید، کار کنید، #تشکیلات، #همدستی، #همبستگی، یک اقدام بهجا با همدیگر.(...) تا هنوز کار از دست در نرفته است. چهل شب هم دنبال این فکر میدود و که؟ آن زنی که به آن صورتْ سقط جنین کرده، آن زنی که ضربت دیده، آن زنی که آسیب خورده است.
♦️اینها را به خدا نشنفتید شما؟
اینها که خیلی گفته میشود. اما بدانید که این کارها همه یکسره یک #مبارزهیممتد هست، مبارزهای از چند نوع با چند جلوه، #مبارزهیمثبت، مبارزهٔ با جسم که اگر شمشیر هم دستش بود شاید میزد، #مبارزهٔبازبان، مبارزه با تلاشهای پنهانیِ نیمهشبانه، مبارزهی با سخنگفتن با زنان. مصاحبهی فاطمه زهرا با زنان انصار عجیب است. (...) با زنها مصاحبه، با مردها حرفزدن، آخرش هم #مبارزهیمنفی. در شبدفنشدن. غوغاست. عجیب است این عمل. این کار موجب میشود که این عمل زهرا تا ابد از صفحه تاریخ پاک نشود، یک عمل #سمبلیک هست. یک عمل #رمزی. یک عملی که در هر نسلی میتوانند کسانی روی این عمل فکر کنند. یک کلمه حرف نیست که به آسانی معنا شود و چون معما حل شد آسان شد، از ذهنها برود. یک عملی است که به شیوه سمبلیک همینطور، بصورت ابهامآمیز و رمزی انجام شده است و تا ابد خواهد ماند. یعنی آن کسانی که در رأس کار قرار داشتند اینها نااهل بودند، همین. میخاست این مطلب اثبات شه. خوب نااهل بودن که چی؟ برای اینکه در تاریخ (...) ثبت کنیم فلانی نااهل[بود]، خدا لعنتش کند. همین و بس؟ برای اینکه بدانیم یک انسان مسلمان، یک زن بزرگ، یک #قرآنمجسم مثل فاطمه زهرا در مقابل تیپِ نااهل چگونه عمل میکرده است.
💡برداشت ها(2)
▪️مقام معظم رهبری(دامه ظله) در دیدار دیدار اعضای ستاد کنگره بزرگداشت ۱۰ هزار شهید استان آذربایجان شرقی(1402/9/15)
💢ملّت ایران هویّت خود را بایستی فراموش نکند؛ اگر #هویّت خود را فراموش کرد، ضربه خواهد خورد، سیلی خواهد خورد، عقب خواهد ماند. خدای متعال برای کسانی که یاد او را فراموش کردند میفرماید: نَسُوا اللَهَ فَاَنساهُم اَنفُسَهُم؛(۲) آنها خدا را فراموش کردند، خدا هم آنها را از خودشان غافل کرد و مبتلا به فراموشی از خودشان کرد. این نشاندهنده آن است که توجّه به خود، هویّت خود، خصوصیّات خود، برای شخص، برای هر ملّت، برای هر مجموعه یک امر لازمی است.
💡هویت یک ملت درپیوند مستحکم گذشته، الان و آینده اوشکل می گیرد برای قلب یا قطع در هویت یک ملت کافی است که روایت های وارونه از گذشته و آینده یک ملت را با قدرت #تبلیغات خلق و پراکنده کنی آنگاه هویت دست خوش تغییر به نفع جهت گیریهای خصمانه میشود به این معنا زنده ماندن #هویت در زنده ماندن روایتگری سالم است و اهمیت #روایتگری شهدا به دلیل جایگاه والای شهید در #حیات یک #جامعه صدچندان میشود.
💡راوی در آگاهی بخشی مداوم و مستمر خود #هویت_بان یک ملت است. راوی همانند طبیبی هوشیار در خواب آلودگی ملت ، #تلنگرهای پی در پی به جان نیمه هوشیار #ملت وارد میکند تا مبادا دچار #خود_فراموشی شود
💡#راوی با عمق تحلیلی خود از وقایع و قدرت بیان خود میتواند بزرگترین سد در فراموشی و مرگ هویت یک ملت باشد او #علمدار هدایت و احیاگر #هویت_اجتماعی یک #ملت به سمت آرمانهای بلند تمدنی شهید است .
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
حتی اگر که حق حتی اگر که نور
چشمی نبیندش محروم میشود
حتی اگر امام حتی اگر علی
اُمت جفا کند مظلوم میشود
علی آری علی حتی علی تنهاست بی مردم
ولی در خواب گمراهی بماند بی علی مردم
ای نهضت بیداری یا فاطمه الزهرا
در بطن زمان جاری یا فاطمه الزهرا
هر چند به تنهایی یا فاطمه الزهرا
تو اُمت مولایی یا فاطمه الزهرا
میزان اگر علی ست تحت ولایتش
دنیا و آخرت آباد میشود
مولا اگر که او ست هر کس که با علی ست
از بند هرچه هست آزاد میشود
اگر دستان مردم بود نمیشد دسته او بسته
اگر پهلو اگر بازو ولی زهرا نشد خسته
ای قله حق خواهی یا فاطمه الزهرا
تو دست یداللهی یا فاطمه الزهرا
ای خطبه طوفانی یا فاطمه الزهرا
حق هستی و میمانی یا فاطمه الزهرا