🔺علی و برخورد با رانت فرزندان
(روایت برخورد حضرت با امکان ویژه دخترشان در استفاده از بیت المال)
📜 علی بن ابی رافع میگوید: من خزانهدار و کاتب بیتالمال در حکومت علی(ع) بودم، در بیتالمال گردنبندی بود که در جنگ بصره به دست آمد؛ یکی از دختران علی(ع) کسی را نزد من فرستاد و گفت: شنیدهام که در بیتالمال امیرالمومنین گردنبند مرواریدی وجود دارد و آن در اختیار شماست؛ من دوست دارم که آن را به عنوان عاریه به من بدهی تا در ایام عید قربان خود را با آن زینت دهم. من به او پیغام دادم که آیا آن را به شکل عاریه مضمونه مردوده (یعنی اگر تلف یا معیوب شود، عاریهگیرنده ضمانت دهد تا آن را جبران کند) به تو دهم؟ عرض کرد بلی. به مدت سه روز آن را به او دادم.
📜 علی(ع) گردنبند را بر گردن دخترش دید و آن را شناخت؛ از او پرسید: این گردنبند چگونه به تو رسیده است؟ گفت: آن را از علی بن ابی رافع، خزانهدار بیتالمال عاریه گرفتهام تا در ایام عید از آن استفاده کنم و بعد آن را به بیتالمال برمیگردانم. علی(ع) به دنبال من فرستاد و من نزد او آمدم و ایشان خطاب به من فرمود: ای ابن ابی رافع! آیا به مسلمین خیانت میکنی؟ من عرض کردم: به خدا پناه میبرم از اینکه به مسلمین خیانت کنم. فرمود: چگونه بدون اذن من و رضایت مسلمین به دختر امیرالمومنین عاریه دادهای؟ عرض کردم: یا امیرالمومنین! او دختر توست؛ از من خواست که عاریهای به او بدهم و من هم به صورت عاریه مضمونه مردوده به او دادهام، من آن را از اموال خودم ضمانت کردم و بر من واجب است که سالم آن را به بیتالمال برگردانم(ضامن هم دارد). حضرت فرمود: همین امروز آن را برگردان و برحذر باش از اینکه دوباره چنین کنی، که در آن صورت تو را عقوبت خواهم کرد. سپس فرمود: اگر دخترم گردنبند را به صورت عاریه مضمونه مردوده نمیگرفت، نخستین فرد هاشمی بود که دستش را به خاطر دزدی قطع میکردم. این برخورد حضرت به گوش دخترش رسید و به پدرش عرض کرد: یا امیرالمومنین! من دختر و پاره تن شما هستم، پس چه کسی سزاوارتر از من به استفاده از این گردنبند است؟ امیرالمومنین(ع) فرمود: ای دختر علی بن ابیطالب! خودت را از حق دور مکن؛ آیا زنان مهاجرین نیز در ایام عید به چنین چیزی خود را زینت میدهند؟ سپس حضرت گردنبند را از او گرفت و به جایش برگرداند.
پ. ن. برای درک بهتر به این فکر کنیم که مردم زمانه امام، بخشش دو هزار و سیصد و سیزده میلیارد و هفتصد میلیون تومانی خلیفه قبلی به دامادش را دیده بودن اما امروز علی نگفت این رفتار دخترم در مقابل قارون صفتی دیگران بازی کودکانهایست!
افتخار میکنیم که اسلام واقعی ضد تبعیض است و اگر هم در جایی قرار است تبعیضی شود باید به نفع و مصلحت مستضعفین باشد نه آقاها و آقازادهها و سرمایهداران
✍🏼 #رضا_افشار ١۴٠٢/١/٨
۶ رمضان ١۴۴۴
_________
@reza_afshar
🔺هشدارهای شنیده نشده رهبری در مورد تولد طبقه مرفهین بیدرد جدید
(مادرِ بدکارهی کشف حجاب)
در سالهای ابتدایی دههی ٧٠ و همزمان با روی کارآمدن رویکرد لیبرال در سیاست و سایهافکندن آن در اقتصاد، رهبری هشدارهای آتشینی را در مورد ظهور اسرافها، راحتطلبیها، ویژهخواریها و فراموشکردن سادهزیستی توسط مسئولین سرداد تا شاید با تلنگر زدن به حزبالله جلوی مسیر کج و نشر جریان مصرفگرایی و تولد سرمایهداری پسا انقلاب گرفته شود
https://khl.ink/f/2478
معالاسف حزب الله آنروز هشدارها را جدی نگرفت و شاید در فضای پساجنگ گمان کرد جنگ فقر و غنی تمام شده و حالا وقت خوابیدن است
این شد که در انتهای همان دهه رهبری از طبقهشدن و بوجود آمدن مرفهین بیدرد جدید از شکم جمهوری اسلامی پرده برداشت و آن را انحرافی بزرگ خواند
"کسانی هستند که تلاش میکنند و حقیقتاً در صدد این هستند که طبقه ممتازه جدیدی در نظام جمهوری اسلامی به وجود آورند. به خاطر انتخابها و انتصابها و زرنگیها و دست و پاداریها و مشرف بودن بر مراکز ثروت، و از طریق نامشروعی که با زرنگی آن را یاد گرفتهاند، به اموال عمومی دست بیندازند و یک طبقهای جدید - طبقه ممتازان و مرفّهان بیدرد - درست کنند. نظام اسلامی، با مرفّهان بیدرد و معارض و مخل، آنطور برخورد سختی کرد؛ حال از درون شکم نظام اسلامی، یک طبقه مرفّه بیدرد جدید طلوع کند! مگر این شدنی است!؟ به فضل پروردگار، مخلصان انقلاب و اسلام نخواهند گذاشت که چنین انحرافهای بزرگی به وجود آید."
(پدر دارد امر را در قالب خبر بیان میکند، یعنی نگذارید بوجود بیاید!)
سخنان رهبری ٧۶/۴/٢۵
https://khl.ink/f/2844
📌سوال
▫️آیا آنروز حزب الله وظیفه خود را انجام داد یا عدهای از بیخبری و عدم تسلط حزب الله بر اقتصاد سیاسی استفاده کردند و اشراف شدند❓
▫️حزب الله نمیدانست این روند، کشف حجاب را در سالهای بعد رقم خواهد زد❓
▫️نمیدانست که کشف حجاب ریشه در اشرافیت، اتراف، تجمل، خصوصیسازی، تبعیض، ویژهخواری، کاخ نشینی، مصرفگرایی و سلبریتیپروری و... دارد❓
▫️میشود مدام مصرفگرایی را در سینماها، ساخت پاساژها، صدا و سیما، تبلیغات، واردات، دکوراسیون ادارات، لوکس پوشیها و.... ترویج کرد اما انتظار داشت این متوقف شود فقط در ماشین لوکس و سرایت نکند به دختر و پسر لوکس⁉️
👈🏼 بنابراین کشف حجاب خلق الساعه توسط چهارتا رسانهی بیگانه ایجاد نشده، بلکه کاملا زمینه داخلیش مهیا بوده که چنین رخ مینماید
لذا به همه عزیزان توصیه میکنم که اقتصاد سیاسی_فرهنگی مطالعه کنند
امروز هم اگر نرویم و مسلط نشویم باز با شعار مولدسازی یا تعدیل قیمتها این گسل طبقانی بیشتر میگردد و مترفین بیشتر و بیشتر فرهنگ جامعه را به لجن میکشند!!
✍🏼 #رضا_افشار ١۴٠٢/١/٨
۶ رمضان ١۴۴۴
_______
@reza_afshar
#حجاب #کشف_حجاب
#مصرف_گرایی
#اشرافیت
🔺علی(ع) و فرصت متروپلها
👈🏼 این متن را بخوانیم تا دریابیم که چطور میشود از فساد مسئولین، امید میآفریند!
▫️این سوال مطرح بوده و هست که یک دغدغهمند و حتی عاشق انقلاب و نظام باید موضعش در مواجهه با خطاهای مسئولین و برندهای نظام چه باشد تا ناامیدی از نظام و اصطلاحا در پازل دشمن بازی تلقی نشود؟
▫️پاسخ را میتوان از مدل واکنش حضرت در برخورد با متروپلهای نظامش جست و جو کرد جایی که فسادی در زیر دست نظارت مسئولین اتفاق میافتد و حضرت اصطلاحا برخورد عبرت آموز انجام میدهد
به حضرت خبر میرسد که در اهواز مامور نظارت بر بازار و مبارزه با مفاسد اقتصادی خلاف کرده...
حضرت بلافاصله نامهای مینویسد به رفاعه والی اهواز...
... وقتى که نامه ام به دستت رسید، فورا ابن هرمه را از مسئولیت بازار عزل کرده به زندان بیافکن.
روزهاى جمعه ، او را از زندان خارج کن و سى و پنج تازیانه بر او بزن و او را در بازار بگردان (در همان محیطی که جرم اتفاق افتاده و به اعتماد مردم نسبت به نظام لطمه وارد شده) پس اگر کسى از او شکایتى با شاهد آورد، او و شاهدش را قسم بده، آن وقت، حق او را از مال ابن هرمه بپرداز، سپس دست بسته و با خوارى او را به زندان برگردان و برپایش زنجیر بزن ، فقط هنگام نماز زنجیر را از پایش در آور و اگر براى او خوردنى و نوشیدنى و یا پوشیدنى آوردند، مانع نشو و به کسى هم اجازه که بر او داخل شود و راه مخاصمه و طریق نجات را به او بیاموزد و اگر به تو گزارش رسید که کسى در زندان چیزى به او یاد داده که مسلمانى از آن ضرر مىبیند آن کس را مىزنى و زندانى مىکنى تا توبه کند و از عمل خود پشیمان شود.
اى رفاعه ! همه زندانیان را براى تفریح به حیاط زندان بیاور غیر از ابن هرمه را، مگر آن که براى جانش ، بیمناک باشى که در این صورت او را با زندانیان دیگر به صحن زندان مىآورى ، اگر قدرت بدنى دارد هر سى روز، سى و پنج شلاّق بر بدنش مى زنى و قضیه را براى من بنویس و نام جانشین او را هم گزارش کن و حقوقش را قطع کن.
جالب اینجای نامه است
میگوید رفاعه! این دستور مرا به همه مسئولین زیر دستت اعلام کن و بدان اگر کوتاهی کردی اولا خدا که اصطلاحا پدرت را آن دنیا در خواهد آورد اما پناه میبرم بخدا از بلایی که من سرت خواهم آورد.
بله اینطور حضرت آبرو نظام و اعتماد مردم را باز میگرداند و نشان میدهد که برخورد عبرت آموز و نه لاپوشانی خود مهمترین عامل حفظ نظام است و اهمال در برخورد قاطع به بهانههای واهیای چون فلانی استوانه نظام هست، رسانهای بیگانه سوء استفاده میکند، مردم بدانند فلانی خلاف کرده ناامید میشوند و...باعث سست شدن اراده نظام در اصلاح رفتار و رویه غلط نمیشود
✍🏼 #رضا_افشار ١۴٠١/٣/١۵
________
@reza_afshar
الهیات افشاگری، مطالبهگری، کنشگری ِ انقلابی
(قسمت ١)
✍🏼 #رضا_افشار
__________
@reza_afshar
الهیات افشاگری، مطالبهگری، کنشگریِ انقلابی
(قسمت ٢)
✍🏼 #رضا_افشار
________________
@reza_afshar
26.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ تربیتِ عدالت ساز...
بازتاب نگاه غیر صورتی و آرمانگرا در وصیتنامه یک شهید نشان میدهد که ظاهرا برخلاف آنچه که ما میپنداریم و دوست دارند بپنداریم شهدا در کنار دغدغه حجاب، دغدغه عدالت گستری نیز داشتهاند. (البته اگر نخواهیم بگوییم که جز دغدغههای اصلی آنها بوده و ما نشنیدهایم) 👇🏼
برادران عزیزم و خواهران گرامی ام
خودتان و بچه هایتان را طوری تربیت کنید که برای مستضعفین کار بی منت کنند.
تخصص برای متخصص شدن، فایده ندارد
پوچ است، ارزش ندارد، اصلا مثل یک کثافت است.
علم برای علم، زندگی برای زنده بودن، گناه است.
🔅شهید: عبدالکریم کرد آبادی
کار زیبای بسیج فرهنگیان ِ سلمان فارسی شیراز (ممنون از شما و خدا قوت)
@rouyesh_fars
____________
@reza_afshar
خدیجه بودن یعنی اولین بودن، اهل خطر بودن، مدیر بودن...
با آگاهی مسیر دشوار مبارزه با ناعدالتی، بردهداری سیاسی و اجتماعی و اقتصادی را انتخاب کردن!
سرشناس بودن اما اهل استحمار فکری و فرهنگی خلق نبودن!
ثروتمند بودن اما سرمایهدار نبودن، زالو نبودن، رفاه طلب و اشراف، نبودن،
دشمن رانت و تبعیض و اختلاف طبقاتی و تکبر و تفاخر و بغی اجتماعی سرمایه داران قارون صفت، بودن!
خدیجه بودن یعنی زمان شناسِ عامل بودن، یعنی بیتفاوتِ بیخیر نبودن!
خدیجه بودن یعنی نه تنها از مقاومت بگویی بلکه خود در میدان مقاومت برای آزادی، عدالت و ارزشها آماده هزینه دادن باشی! نه تنها بر سفره بیت المال مستضعفان ننشینی بلکه خود هزینه جنگ فقر و غنای آنان را پرداخت کنی! البته نه خیریه بازی برای وجهه سازی و یا بزرگ شدن! بلکه یعنی فدا شدن در کنار همین پابرهنگان شعب ابیطالب تحمیلی اهالی زر و زور.
یعنی جایگاه و منسب و مقام و پست و حکم و زمین و زمان را در راه آرمان دادن!
یعنی بدنبال خط ویژه نبودن و حتی ویژگی خویش را فداکردن!
خدیجه بودن یعنی پناه بودن،تکیهگاه بودن!
یعنی ناآقازادهی شهیده تربیت کردن، فداکار بودن، وفادار بودن، همسر بودن...
مادرِ انقلاب و مکتب بودن و مظلومِ مظلومِ مظلومِ بودن
*بیاد بانوی اسلام خدیجه کبری(سلام الله علیها)*
✍🏼 #رضا_افشار ١۴٠١/١/٢٣
بازنشر ٩ رمضان ١۴۴۴
____________
@reza_afshar
🔺ایمان ناشعورانه
چرا ما کار فرهنگیمان آن طور که انتظار داریم جواب نمیدهد؟چرا در روش ما آدم مستقلِ خالی از تعصبی که بتواند حقگو، عادل، عدالتخواه باشد کمتر ایجاد شده اگر هم ایجاد شود گاها بر علیه ما میشود؟علتش عدم رعایت اصل آزادی انسان در مدلریزی فرهنگی ماست. دنبال مرید هستیم تا انسان مستقل!
مریدی که در پارادایم فکری ما حرکت کند و چون و چرا هم نداشته باشد
"این یک حقیقت مسلم است در اسلام که ایمان ارزشمند، ایمان آگاهانه است، ایمان توأم با درک و شعور، ایمانی که از روی بصیرت، با چشم باز، بدون ترس از اشکال، بوجود آمده باشد. آن ایمانی که فلانمرد مسلمان دارد و برای نگه داشتنش باید بگوییم روزنامه نخواند، فلان کتاب را نخواند، در کوچه و بازار راه نرود، با فلان کس حرف نزند، سرما و گرما نخورد، آفتاب و مهتاب نبیند، تا بماند این ایمان متاسفانه نخواهد ماند“١
چرا؟ روشن است چون این مدل ایمان که او بدست میآورد ایمان آگاهانه نیست ایمان تحت فشار جو است، ایمان تقلیدیست و جالب اینجاست که به همان سرعتی و آسانیای که ایجاد میشود زائل هم میشود لذا در چنین مجموعههایی نباید دلخوش بود به کثرت آدمها.
لکن"اگر ایمان از روی درک، از روی فکر، با محاسبههای صحیح وقتی انجام گرفت، آن وقت لازم نیست ما این ایمان را در پارچه و... بگذاریم که مبادا گرما و سرما و گرد و خاک و غبار به آن آسیب برساند، آسیبی به آن نمیرسد. این ایمان ناشعورانه است که آدم مدام دلدل دارد، دغدغه دارد، مبادا، مبادا، مبادا"٢
پس چاره کار در چیست؟!
ادامه دارد...
✍🏼 #رضا_افشار
١و٢.کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
📚@reza_afshar
🔺ایمان ناشعورانه
#بخش_دوم
چارهی کار برای تربیت نیرو برای انقلاب برخلاف تصور برّه بار آوردن، مطیع بار آوردن که بطور تقلیدی و تحت فشار ایمانی بیاورد و تا وقتی در این جو و فشار است این ایمان بماند و به محض رها شدن همه آن را رها کند نیست.
پس "اگر بخواهیم ایمانها استوار بماند باید دائما آگاهی بدهیم به آن کسانی که میخواهیم مومن باشند و از آگاه شدنشان واهمه نکنیم، از چشم و گوش بسته ماندن اینها لذت نبریم."(١)
متاسفانه بارها شاهد این بودهایم که این روش چه نیروهایی را هدر داده و چه جوانانی را فراری داده است
اما چه بگوییم و چگونه بگوییم تا نه تنها مقلدِ شل ایمانِ جوگیر بار نیاوریم و هم حقیقتا کسی را که بتواند باری را بردارد تحویل اجتماع داده باشیم؟!
بنظر حقیر در چهار بعد باید جوان را تقویت کرد
▫️اول مبانی: که بجز سیر در مبانی اسلام ناب آن هم در فضای جدال دو اسلام یعنی ضدیت با اسلامِ مرفهینِ بیدرد و متحجرانِ مقدسنمای احمقِ ملعبه دست اهالی زر و زور، چیزی را ره گشا نمیدانم
(مسیرش هم تنها از امام خمینی و شاگردانش میگذرد)
▫️دوم اخلاق و خودسازی:
اگر بخواهم توصیه داشته باشم که البته کمتر از آنم، لکن اعتقاد دارم نمیشود مبانی را بر سر سفره خمینی نشست اما معنویت و اخلاق و سیر و سلوک را از کسانی گرفت که ممشایی غیر از عرفان مبارزه جوی خمینی داشتند!
لذا اگر منبعی بخواهم با اطمینان معرفی کنم چهل حدیث امام(ره) را بسیار افق گشا میدانم
▫️سوم کلان مسائل انقلاب است
یک انسانِ انقلاب نمیتواند نسبت به مسائل انقلاب که از رفت و برگشت میان مبانی و میدان بدست میآید بیاطلاع و بیتفاوت باشد
لذا داشتن موضع و در نتیجه آن اطلاعات نسبت به مسائل هر بوم را در مصلح پروری بسیار لازم میدانم
مسائلی از قبیل محیط زیست، حاشیه نشینی، عفاف، مسکن، فقر، تبعیض ساختاری، اشرافیت، مصرفگرایی و...
▫️در آخر هم داشتن مهارت لازم برای ایجاد نهضتِ اجتماعی برای حل مسائل بر اساس پای کار آوردن جمهور از طریق دادن مستمر آگاهی و مهیا کردن بستر حضور و کنش اجتماعی آنها را باید این انسانِ انقلابی فرار گیرد تا لیقوم الناس بالقسط را پیامبرگونه رقم زند
✍🏼 #رضا_افشار
(١)کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن جلسه سوم
📚@reza_afshar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ بروید سراغ متهمان اصلی!
🎥 #آیتالله_میرباقری:
🔹 اصل منکر اقامهی منکر است؛ بعد از آن، اشاعهی منکر و در آخر ارتکاب منکر است.
🔸 نمیشود شما با ارتکاب منکر درگیر شوی ولی با شبکهی اقامهکننده و اشاعه دهنده آن مواجه نشوی! این یک درگیری ناموفق است.
🔹 کسانی که ۴ دهه با سیاستهای غلط اقتصادی، الگوهای #توسعهی_غربی را در کشور پیش بردند، اقامهکنندهی بیعفتی در جامعه هستند، ولی به آنها لقب کارشناس، و مدال افتخار میدهیم؛ از آن طرف هم به خانمی که مرتکب یکی از لوازم این الگوی توسعه میشود لقب عامل منکر میدهیم.
🔺پ.ن: #تبعیض در امر به معروف و نهی از منکر خودش نوعی منکر است!
🎬@Mostazafin_TV
حامیم | رضاافشار
🔺هشدارهای شنیده نشده رهبری در مورد تولد طبقه مرفهین بیدرد جدید (مادرِ بدکارهی کشف حجاب) در ساله
👆🏼این پست رو هم در ادامه صحبتهای استاد میرباقری مجددا مطالعه بفرمایید
⭕️ در ایران کسی جرئت بیان این دغدغه را هم ندارد!
🔹گزارش شبکه ۴ از جلسه بازجویی گونه کنگره آمریکا با مدیر عامل اپ #تیک_تاک از جهتی درس آموز و از جنبه به نمایش کشیدن بیهویتی بخشی از مسئولین جمهوری اسلامی در مواجهه با پلتفرمهای بیگانه نگرانکننده بود.
🔸مدیر عامل تیک تاک گفت سرورهای آن تماما در آمریکا است و به وسیله یک شرکت آمریکایی مدیریت و توسط پرسنلی آمریکایی نظارت میشود و کاملا تابع قوانین این کشور است. همچنین تاکید کرد تمام تدابیر امنیتی لازم برای عدم دسترسی هر کشور دیگری به داده های کاربران آمریکایی را اتخاذ کرده است.
🔹همه اینها موجب نشد نمایندگان کنگره با زاویه نگاه های مختلف ( که چندین بار هم تاکید داشتند این موضوعی فراحزبی است و نه محل دعواهای سیاسی) از امکان جمع آوری دادههای کاربران آمریکایی تا تاثیر اخلاقی بر نوجوانان و کودکان و امکان تأثیرگذاری بر جامعه از طریق دستکاری در الگوریتم او را با تندترین ادبیات به استیضاح نکشند. آن هم فقط به این دلیل که شرکت مادر این پلتفرم چینی است.
🔸حتی این که سه نفر از ۵ عضو هیأت مدیره این شرکت آمریکایی هستند، خود مدیرعامل فعلی شرکت یک سنگاپوری تحصیلکرده آمریکا و همسر او نیز آمریکایی است و ۶۰ درصد سهام پلتفرم نیز متعلق به سرمایه گذاران بینالمللی است، تاثیری بر کیفیت و محتوای این جلسه و نوع واکنش جدی نمایندگان کنگره نداشت.
🔹جالب این که حتی طرح چنین دغدغههایی در مورد شبکههای اجتماعی در ایران برای محکوم شدن شما توسط طبقه ای از روشنفکران کفایت میکند. آن هم در حالی که هیچکدام از این موارد از تحت قوانین ملی بودن، حفاظت از کلان داده ها، عدم دستکاری در الگوریتم و حتی قرار داشتن سرورها در خاک سرزمینی در ایران وجود ندارد.
✍️ میثم ظهوریان
_________________
📚@reza_afshar
🔴سه چهارم مردم انگلیس خواسته اند در محیط کاری دست دادن با زنان ممنوع شود
🔹علت اینکه میخواهند دست دادن در محیط کار ممنوع شود آزار های فیزیکی زنان توسط مردان میباشد که با اجرای این طرح برای زنان حریم امن ایجاد خواهد شد.ما هم دعا میکنیم این طرح اجرا شود.
🔹کم نیست که زنان غربی برای بهداشت روانی خودشان به تمام ایات دین اسلام عمل کنند.اما مساله اینجاست که زنان غربی پیامد های آزادی پوچ در غرب را چشیده اند اما در ایران عده ای هنوز نمیدانند آزادی های پوشش چقدر زن را در معرض خطر قرار میدهد
_______________
📚@reza_afshar
🔺۱۵۰ میلیارد دلار از حجم تجارت برزیل-چین جای خود را به تجارت با یوان خواهد داد.
▪️تجارت روسیه-چین با ارز یوان و روبل هم در جایگزینی کامل دلار است.
وقتی آقایی دلار شکسته شود و آمریکا نتواند تورم خود را صادر کند، آنوقت است که پایین کشیدن این رژیم تروریست توسط خود مردم آمریکا رقم خواهد خورد
در همین رابطه
▪️اکثریت کارشناسان غربی میگویند ابرتورمها به زودی فضای اجتماعی آمریکا را دستخوش تغییر خواهند کرد!
________________
📚@reza_afshar
🔺خیریهی همیشه خیر نیست!
به مناسبت روز میلاد امام حسن(ع)
خیریه با خود عنوان کمک به نیازمندان و فقرا را یدک کشیده،ظاهری خیرخواهانه دارد، لکن برای چشمان تیزبین، روشن است که خیریه همیشه خیر نیست!
خیریه بسته به اینکه در چه نظام تفکریای(نظام اسلام ناب یا نظام اسلام سرمایهداریِ زالوصفتانه) ایجاد شده باشد میتواند خیر یا شر باشد!
خیریه اسلام سرمایهداری را چه خوشبینانه بنگری و چه بدبینانه، مخدر و منحوس است
در نگاه بدبینانه خیریه یا میتواند مرکزی باشد برای شستوشوی پولهای کثیف! پولهایی که از طرق آلوده بدست آمده و نمیتواند بدون پاکسازیِ ردِ فسادش،وارد چرخ اقتصاد گردد و یا محملی برای رشوه دادن و رشوه گرفتن به نام کمکهای خیرخواهانه باشد، رشوه مفسدان به صاحبان وجیه المله خیریه و یا رشوه صاحبان خیریه به اشخاص و نهادها تحت عناوینی عوام فریب!
اما گاهی نه محل ارتشاء است و نه جایی برای پولشویی، بلکه دستآویزیست برای تدلیس چهره و ایجاد تصویری خیرخواه و بخشنده بر باطن سرمایهدار زالو صفتشان! و این بساط مزورانه چهها که با مردم نمیکند.
اما نگاه خوشبینانه که نه اولیست و نه دومی این است، واقعا کمک کردن به فقراء اتفاق میافتد اما در جهت حفظ منافع در خطر افتادهی سرمایهداران و نظام کاپیتالیسم، از خشم سربر آوردهی کارگران و مستضعفانی که فشار اقتصادی طاقتشان را طاق کرده و جرقهای میتواند انقلابشان را شعله کند! آری در نظامی که کارگر تحت حاکمیت سرمایهداران قرار دارد، خیریه آب سردیست در دست سرمایهداران متمول برای خاموش کردن خشم پابرهنگان! نان خشکیست برای فرونشاندن طغیان گرسنگان! و عاملیست مسخ کننده و محافظ منافع زالو صفتان!
خیریه اما در نظام حق حکایت دیگری دارد.
خیریه اسلام ناب نقش تدارکات سپاه پابرهنگان را علیه اغنیا در جنگ فقر و غنا، بازی میکند.
نبردی علیه ساختارهای تضعیف کنندهی مستضعفین، ساختارهای که چون قل و زنجیر توان حرکت را از او میگیرد
خیریه ائمه اطهار تمام توان خویش را خرج میکند تا توان مقاومت بیچارگان را بالا برد و مجروحان جنگ فقر و غنی را تیمار کند و دوباره روانه خطوط نبرد گرداند تا در نهایت نظام طبقاتی و ناعادلانه، سقوط کرده و عدالت جایگزین مواسات گردد.
به امید پیروزی سربازان روح الله!
✍🏼 #رضا_افشار ١۴٠٢/١/١۶
١۴ رمضان ١۴۴۴
______________
📚@reza_afshar
🔶🔷🔶کَرَم؛ حَسَنی یا اُموی؟
⏰مدت تقریبی مطالعه:۳دقیقه
🔶می گویند حسن ع کریم است اما چرا کسی نمی پرسد در جامعه ی پس از انقلابِ #عدالتخواهانه ی پیامبر ص چرا باید فقیری وجود داشته باشد تا حسن بخواهد به او ببخشد؟! و حسن ع که خود همزاد همین انقلاب است چه نسبتی با علتِ #فقیر بودن(و شدن) این جامعه دارد؟
🔷#اسلام_آمریکایی با اِغفالی مشمئز کننده می گوید حسن آنقدر کریم بود که دو بار کل زندگیش را بخشید حتی آنقدر کریم که جامعه را هم دو دستی به معاویه بخشید! تا با اِعمال سیاست های ظالمانه،#دائم تولید فقر کند و حسن هم شب و روز بسته غدایی و معیشتی به دست فقرا برساند تا از گرسنگی نمیرند و اینگونه بود که پسر علی شد #کریم!؛همین!
🔶 #اسلام_ناب اما،می پرسد اگر حسن خلاصه در کرمش آنهم با این تعریف از کرم باشد؛ چرا معاویه باید آنقدر تبلیغ و تطمیع و تهدید و ترور را علیه حسن ع براه بیاندازد؟!مگر یک آدم خیریه بازِ این تیپی چه خطری می تواند برای معاویه داشته باشد؟!
اسلام ناب می پرسد مگر حسن میراث دار وصیت علی ع نیست که به او و برادرش حسین ع فرمود:«کونا للظالم خصماً و للظموم عوناً»؟!
آیا حسن آنقدر ناخلف! است که «للمظلوم عونا»ی وصیت پدر را از روی تنزه طلبی اجرا و نیمه ی اول و اولیٰ و دشوار وصیت «للظالم خصماً» را رها کند؟!
آیا کرم حسن آنقدر سکولار و از عقلانیت فاصله دارد که کنار معلولِ ظلم(فقر) بایستد بی آنکه با علتِ ظلم، کاری داشته باشد؟
آیا این همان امام حسن ع است که یاران کربلاییِ حسین ع برای مقابله با ظلم در دامن او تربیت یافته اند؟!
🔷بیایید این ۴ سکانس سانسور شده از زندگی حسن ع را مرور کنیم:
1.شکل گیری خیریه ی حسنی به مثابه تاکتیک مبارزه، دقیقاً در تقابل با خیریه ی ریاکارانه و ستم پوش معاویه.
۲.لشکرکشی و آمادگی صددرصدی حسن ع بلافاصله بعد از شهادت علی ع به منظور حذف همیشگی معاویه.
۳.رویارویی در جنگ صفین با معاویه ای که بخشی از بلاد اسلامی را تحت استثمار خویش گروگان گرفته.
۴. مصاف رسواگرانه با بدعت های معاویه در بدرقه ی تبعید ابوذر به ربزه؛ وقتی حاکمیت، اعتراض ابوذر را در مبارزه با انحراف،اشرافی گری و کاخ سازی معاویه بر نمی تابد.
🔶 این صحنه ها همه و همه نمایانگر #مبارزی_کریم نیست که سالها با علت ظلم درگیر بوده؟! اینکه چرا نتوانسته از بینش ببرد و چه بسا با او به صلح رسیده را باید در #عدم_همراهی نخبگان و مردم جست و جو کرد؛ همان چیزی که مبارزه را در هر مرحله سخت و سخت تر می کند تا جایی که #حکومت_عدل_نبوی رسماً به #سلطنت_ظلم_اُموی بدل می شود و فقر، بدیل عدل؛ آنگاه دیگر کَرَم و #مواسات حسن ع هم نمی تواند چاره سازش باشد.
🔷جامعه ای را تصور کنید اهل کَرَم شده ی اسلام آمریکایی ولی در مبارزه با علل فقر، غایب؛ در آن جامعه معاویه ی اُموی و فَرَح پهلوی هم که خود بانی این وضع و فقرند موسس #خیریه می شوند؛رانت خوار،سرمایه دارِ زالوصفت،تصمیم ساز و تصمیم گیر سیاست های فقرآفرین هم.
خیریه که چه عرض شود؛ #شَرّیه ای که گاهی خود ابزار پولشویی و مهم تر وسیله ی #استحمار و لعاب مذهبی جهت توجیه سرمایه داری می شود تا دوباره تصاعدی فقر زائیده شود؛ و البته در این میان مبادا بساط کریمانگی اسلام آمریکایی بر هم بخورد!
راستی امام حسن ما کدام کریم است؟!
✍ #محمد_زارع
_____________
📚@reza_afshar
🔺یک هیات زنانه، یک هیات تراز، ضد هیات بیتفاوت سکولار و حجتیهی صرفا معنویت گرا
🔹چند سالی است که در ایام ماه مبارک رمضان، #زنان مبارز فلسطینی با راه اندازی پویشی، در مسجدالاقصی افطار میکنند.
🔸این حرکت با هدف جلوگیری از روند یهودی سازی و تجاوزات یهودیان تندرو به #مسجدالاقصی انجام میشود و
جلودار آن هم خانم حلوانی، یک #معلم قرآن است.👌🏼👌🏼
🔹نماد این جنبش زنانه هم #مقلوبه است. غذایی که برای سرو آن باید قابلمه را وارونه کرد؛ که این وارونگی و ریختن غذا نمادی از بیرون کردن صهیونیستها از مسجدالاقصی و #فلسطین است! به خاطر همین هم سرو این غذا عصبانیت صهیونیستها را به همراه دارد.
🔸حالا مقلوبه تبدیل شده به نمادی برای حامیان آزادی قدس در شهرهای مختلف جهان.
#سنفطر_فی_القدس
در قدس افطار میکنیم
کاری از رفقای مستضعفین tv
_______________
📚@reza_afshar