♻️سلسه نشست های پرسش و پاسخ
🔸جلسه دوم
🔸ادامه سوالات مربوط به فلسفه
📺پخش زنده از همین کانال
@ostad_rezaei_tehrani
🗓تاریخ : سه شنبه ۱۱ جمادی الاولی (۱۵ آذر)
ساعت ۱۷:۳۰
@ostad_rezaei_tehrani
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه دوم پرسش و پاسخ
🔹 «یکوقتی مرحوم حاج شیخ ذبیحالله [ذبیحی قوچانی] گفتند نوشتههای مرحوم میرزا مهدی اصفهانی را برای ایشان ببرم، و من بردم، و گاهی مطالبی از آن پیدا میکردند و از مرحوم آقای مروارید میپرسیدند: فرق این حرف ایشان با حرف عرفا چیست؟ و مرحوم آقای مروارید سکوت میکردند!».
📚 (ما سمعتُ ممّن رأیتُ، ج۲، ص۳۶؛ ناقل: محمّدمهدی ابراهیمینژاد)
#میرزا_مهدی_اصفهانی
#ذبیحی_قوچانی
استاد شیخ علی رضایی تهرانی
جلسه دوم پرسش و پاسخ
چهره جدید حنبلىگرى سرایت حنبلى گرى به جهان تشیع
جعلی بودن روایت علیکم بدین العجائز
آیت الله شهید مطهری رحمه الله :
جملهاى به رسول اکرم نسبت داده شده است که: علیکم بدین العجائز بر شما باد بدین پیرزنان .
این جمله مستمسکى شده براى منکرین تعمق و تدبر در معارفغیبى و مسائل ماوراء طبیعى .
این جمله بصورت حدیث در هیچ کتاب حدیثى شیعه یا سنى دیده نشده است معذلک نظر به اینکه با ذائقه بىخبران موافق آمده استشهرتفراوانى کسب کرده و وسیلهاى شده براى انکار هر گونه کوششى دراینگونه مسائل و از آن طرف هم عکس العملهائى به عنوان توجیه و تاویلاین حدیث از طرف طرفداران تحقیق در معارف الهى ابراز شده است محمود شبسترى در گلشن راز در برابر متمسکان به این حدیث عکسالعملنشان مىدهد آنجا که مىگوید: جهان آن تو و تو مانده عاجز ز تو محرومتر کس دیده هرگز
چو محبوسان بیک منزل نشسته بدست عجز پاى خویشتن بسته
نشستى چون زنان در کوى ادبار نمىدارى ز جهل خویشتن عار
دلیران جهان آغشته در خون تو سر پوشیده ننهى پاى بیرون
چه کردى فهم از دین العجائز که بر خود جهل میدارى تو جائز
اگر مردى برون آى و نظر کن هر آنچ آید بپیشت زان گذر کن
میاسا یک زمان اندر مراحل مشو موقوف همراه رواحل
خلیل آسا برو حق را طلب کن شبى را روز و روزى را بشب کن
برو اندر پى خواجه به اسرا تفرج کن همه آیات کبرى
برون آى از سراى ام هانى بگو مطلق حدیث من رآنى
شیخ محمد لاهیجى در شرح گلشن راز جمله علیکم بدین العجائزرا توجیه مىکند مىگوید در جمله فوق نظر به تعبد و تسلیم در فروعاست نه در اصول مقصود اینست که همچنانکه پیرزنان در اجراء اوامرو فرمانها بدون چون و چرا عمل مىکنند شما نیز چنین کنید مقصوداین نیست که سطح افکار و اندیشههاى شما در خدا شناسى برابر با سطحافکار پیرزنان باشد که مثلا خداوند را به صورت یک قلمبه نور در بالاىآسمانها تصور مىکنند و به او شکل انسانى میدهند و خداوند را به همهچیزهائى که قرآن او را از آنها تنزیه مىکند توصیف مىکنند .
مولوى این حدیث را به نحوى دیگر توجیه مىکند او توجهش به ماده عجز است مىگوید مقصود اینست که در راه او شکستگى ومسکنت را پیشه کنید که در آن کوى شکستگى مىخرند و بس و بازارخودفروشى از آن سوى دیگر است مىگوید: خرم آن کو عجز و حیرت قوت او است در دو عالم خفته اندر ظل دوست
هم در اول عجز خود را او بدید مرده شد دین عجائز برگزید
چون زلیخا یوسفى بر وى بتافت از عجوزى در جوانى راه یافت
زندگى در مردن و در محنت است آب حیوان در درون ظلمت است
حقیقت اینست که این جمله انتسابش به رسول اکرم ثابت نیستتا نوبت به بحث در مفهوم و معنىاش برسد مرحوم میرزاى قمى اعلى اللهمقامه در جلد دوم قوانین الاصول بحثى در باره جواز و عدم جواز تقلیددر اصول دین عنوان کرده استیکى از ادله طرفداران تقلید و تعبد دراصول دین را همین حدیث مىداند ولى خودش مىفرماید حدیث بودناین جمله مسلم نیست و گفتهاند کلام سفیان ثورى فقیه و صوفى معروفعامى است گویند عمرو بن عبید معتزلى در باره عقیده معروف معتزلهدر باره منزله بین المنزلتین سخن مىگفت پیرزنى با تلاوت یکآیه قرآن به او جواب داد سفیان ثورى که حاضر جلسه بود گفتعلیکم بدین العجائز .
به علاوه کسانى که این جمله را بصورت حدیث نقل کردهاندداستانى نیز نقل کردهاند که روشن مىکند مفهوم آن جمله نه آن چیزى استکه حنابله و اهل حدیث مىگویند و نه آن چیزى که محمد لاهیجى و یامولوى به عنوان توجیه بیان کردهاند.
داستان اینست که پیغمبر اکرم ص با اصحابخویش بر پیرزنى گذشت که با چرخ دستى نخریسى مىکرد از او پرسیدخدا را به چه دلیل شناختى پیرزن دستش را که بدسته چرخ بود و چرخرا بسرعت مىگرداند از دسته چرخ برداشت و طبعا چرخ پس از چندلحظه متوقف شد پیرزن گفت باین دلیل همچنانکه ان چرخ رادستى میباید که آنرا به گردش آورد چرخ عظیم جهان را نیز که هموارهدر گردش است دستى مقتدر مىگرداند در این وقت بود که رسول اکرمفرمود علیکم بدین العجائز .
بنا بر این نقل آن پیرزن برهان محرک اول ارسطوئى را با فطرتصاف و زبان ساده خود بیان کرده است و به وجهى همان راه ابراهیمىرا رفته که (فلما جن علیه اللیل راى کوکبا قال هذا ربى فلما افل قال لا احبالافلین فلما راى القمر بازغا قال هذا ربى فلما افل قال لئن لم یهدنى ربىلاکونن من القوم الضالین فلما راى الشمس بازغه قال هذا ربى هذا اکبر فلماافلت قال یا قوم انى برىء مما تشرکون انى وجهت وجهى للذى فطر السمواتو الارض حنیفا و ما انا من المشرکین) .
نظامى در همین مضمون مىگوید: از آن چرخى که گرداند زن پیر قیاس چرخ گردنده همى گیر
مطابق این نقل و این بیان مضمون این جمله با مقصود طرفدارانتقلید و تعبد رابطه معکوس دارد یعنى نوعى دعوت به تحقیق واستدلال و معرفت است نه به تقلید و تعبد و منع تفکر
📝اصول و فلسفه و روش رئاليسم، ج 5، صص 21-24
@ostad_rezaei_tehrani
صوت 1.mp3
30.18M
♻️درس نهایه الحکمه
🔸جلسه پنجم
1444.03.15
#آیت_الله_رضایی_تهرانی
#نهایه_الحکمه
#فلسفه
@ostad_rezaei_tehrani
سوال چهارم.m4a
14.8M
♻️سلسله جلسات پرسش و پاسخ
جلسه دوم
سوال:
اگر شناخت خداوند متوقف بر فلسفه خوانی است پس چرا اهل بیت علیهم السلام به این علم توصیه نکرده اند ، بلکه حتی دستور به توحید فطری و عرفی کرده اند "علیکم بدین العجائز"⁉️
شش نکته در پاسخ به این پرسش
استفاده از مطالب کانال به همراه ذکر لینک کانال
#آیت_الله_رضایی_تهرانی
#پرسش_پاسخ
#فلسفه
#شبهات
@ostad_rezaei_tehrani
📿 دوام طهارت
سالک باید تلاش کند همیشه در حال طهارت (وضو و...) به سر ببرد.
حالت ناپاکی برای سالک مضر است. در حال جنابت ماندن، سالک را ساقط میکند.
استاد¹ می فرمود:(اگر هم موقتا دسترسی به آب ندارید، تیمم بدل از غسل کنید تا روح کمتر آلوده گردد، این تیمم مجوز نماز نیست)
بسیاری از مردم حتی مومنان متعهد عادت کردهاند که شب هنگام که نزدیکی میکنند، بخوابند و پیش از نماز غسل کنند. این کار برای سالک سمی مهلک است.
سالک باید همیشه با وضو باشد و غسل های مستحب، به ویژه غسل جمعه را به جا آورد.
امیر مومنان هرگاه میخواست کسی را به تنبلی وصف کند، چنین می فرمود: از ترک کننده غسل جمعه تنبل تر است.
¹ علامه طهرانی
📚 سیر و سلوک ص ۳۲۵
#آیت_الله_رضایی_تهرانی
#سیر_و_سلوک
#غسل_جمعه
#طهارت
@ostad_rezaei_tehrani
8.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 انتشار نخستینبار
📹 ببینید | آیتالله العظمی گلپایگانی تضعیف نظام را حرام میدانست
🔻 روایت حضرت آیتالله خامنهای از پیامی که آیتالله العظمی گلپایگانی برای ایشان فرستاده بودند
🗓 انتشار به مناسبت سالگرد رحلت این مرجع عظیمالشان
@ostad_rezaei_tehrani
صوت 1.mp3
33.87M
♻️درس نهایه الحکمه
🔸جلسه ششم
*اصالت وجود و اعتباریت ماهیت
*بیان دلیل بر مدعا
*بیان اشکالات بر مدعا و رد آنها
1444.03.18
#آیت_الله_رضایی_تهرانی
#نهایه_الحکمه
#فلسفه
@ostad_rezaei_tehrani
پرسش پنجم_1_1.m4a
11.85M
♻️سلسله جلسات پرسش و پاسخ
جلسه دوم
🔸سوال:
چرا ما در احکام عملی به دامان قرآن و سنت پناه می بریم و از آن ها اجتهادا احکام را استخراج می کنیم ولی در اعتقادیات به دامان فلسفه پناه می بریم و سپس محصول فلسفه را بر آیات و روایات تحمیل می کنیم⁉️
♻️هشت نکته در پاسخ به این پرسش
استفاده از مطالب کانال به همراه ذکر لینک کانال
#آیت_الله_رضایی_تهرانی
#پرسش_پاسخ
#فلسفه
#شبهات
@ostad_rezaei_tehrani
خدمات علامه حسن زاده_1.m4a
275.4K
تاثیر فلسفه در تبلیغ دین
🔸خاطره ای از علامه حسن زاده آملی
#پادکست_صوتی
#علامه_حسن_زاده_آملی
#آیت_الله_رضایی_تهرانی
@ostad_rezaei_tehrani