eitaa logo
استاد شیخ علی رضایی تهرانی
2.5هزار دنبال‌کننده
611 عکس
94 ویدیو
14 فایل
|•| پایگـاه نـشر آثـار و اندیـشه‌هایــــــ |•| آیت‌الله شیخ علی رضائی‌تهرانی |•| کانال توسط جمعی از شاگردان |•| و تحت نظر دفتر حضرت استاد |•| مدیریت می‌شود •||• پاسخگویی: @rezaeitehrani_ir_admin •||• تارنما: rezaeitehrani.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد شیخ علی رضایی تهرانی
جلسه دوم پرسش و پاسخ
چهره جدید حنبلى‏گرى سرایت‏ حنبلى‏ گرى به جهان تشیع جعلی بودن روایت علیکم بدین العجائز آیت الله شهید مطهری رحمه الله : جمله‏اى به رسول اکرم نسبت داده شده است که: علیکم بدین العجائز بر شما باد بدین پیرزنان . این جمله مستمسکى شده براى منکرین تعمق و تدبر در معارف‏غیبى و مسائل ماوراء طبیعى . این جمله بصورت حدیث در هیچ کتاب حدیثى شیعه یا سنى دیده نشده است معذلک نظر به اینکه با ذائقه بى‏خبران موافق آمده است‏شهرت‏فراوانى کسب کرده و وسیله‏اى شده براى انکار هر گونه کوششى دراینگونه مسائل و از آن طرف هم عکس العملهائى به عنوان توجیه و تاویل‏این حدیث از طرف طرفداران تحقیق در معارف الهى ابراز شده است محمود شبسترى در گلشن راز در برابر متمسکان به این حدیث عکس‏العمل‏نشان مى‏دهد آنجا که مى‏گوید: جهان آن تو و تو مانده عاجز ز تو محرومتر کس دیده هرگز چو محبوسان بیک منزل نشسته بدست عجز پاى خویشتن بسته نشستى چون زنان در کوى ادبار نمى‏دارى ز جهل خویشتن عار دلیران جهان آغشته در خون تو سر پوشیده ننهى پاى بیرون چه کردى فهم از دین العجائز که بر خود جهل میدارى تو جائز اگر مردى برون آى و نظر کن هر آنچ آید بپیشت زان گذر کن میاسا یک زمان اندر مراحل مشو موقوف همراه رواحل خلیل آسا برو حق را طلب کن شبى را روز و روزى را بشب کن برو اندر پى خواجه به اسرا تفرج کن همه آیات کبرى برون آى از سراى ام هانى بگو مطلق حدیث من رآنى شیخ محمد لاهیجى در شرح گلشن راز جمله علیکم بدین العجائزرا توجیه مى‏کند مى‏گوید در جمله فوق نظر به تعبد و تسلیم در فروع‏است نه در اصول مقصود اینست که همچنانکه پیرزنان در اجراء اوامرو فرمانها بدون چون و چرا عمل مى‏کنند شما نیز چنین کنید مقصوداین نیست که سطح افکار و اندیشه‏هاى شما در خدا شناسى برابر با سطح‏افکار پیرزنان باشد که مثلا خداوند را به صورت یک قلمبه نور در بالاى‏آسمانها تصور مى‏کنند و به او شکل انسانى میدهند و خداوند را به همه‏چیزهائى که قرآن او را از آنها تنزیه مى‏کند توصیف مى‏کنند . مولوى این حدیث را به نحوى دیگر توجیه مى‏کند او توجهش به ماده عجز است مى‏گوید مقصود اینست که در راه او شکستگى ومسکنت را پیشه کنید که در آن کوى شکستگى مى‏خرند و بس و بازارخودفروشى از آن سوى دیگر است مى‏گوید: خرم آن کو عجز و حیرت قوت او است در دو عالم خفته اندر ظل دوست هم در اول عجز خود را او بدید مرده شد دین عجائز برگزید چون زلیخا یوسفى بر وى بتافت از عجوزى در جوانى راه یافت زندگى در مردن و در محنت است آب حیوان در درون ظلمت است حقیقت اینست که این جمله انتسابش به رسول اکرم ثابت نیست‏تا نوبت به بحث در مفهوم و معنى‏اش برسد مرحوم میرزاى قمى اعلى الله‏مقامه در جلد دوم قوانین الاصول بحثى در باره جواز و عدم جواز تقلیددر اصول دین عنوان کرده است‏یکى از ادله طرفداران تقلید و تعبد دراصول دین را همین حدیث مى‏داند ولى خودش مى‏فرماید حدیث بودن‏این جمله مسلم نیست و گفته‏اند کلام سفیان ثورى فقیه و صوفى معروف‏عامى است گویند عمرو بن عبید معتزلى در باره عقیده معروف معتزله‏در باره منزله بین المنزلتین سخن مى‏گفت پیرزنى با تلاوت یک‏آیه قرآن به او جواب داد سفیان ثورى که حاضر جلسه بود گفت‏علیکم بدین العجائز . به علاوه کسانى که این جمله را بصورت حدیث نقل کرده‏اندداستانى نیز نقل کرده‏اند که روشن مى‏کند مفهوم آن جمله نه آن چیزى است‏که حنابله و اهل حدیث مى‏گویند و نه آن چیزى که محمد لاهیجى و یامولوى به عنوان توجیه بیان کرده‏اند. داستان اینست که پیغمبر اکرم ص با اصحاب‏خویش بر پیرزنى گذشت که با چرخ دستى نخریسى مى‏کرد از او پرسیدخدا را به چه دلیل شناختى پیرزن دستش را که بدسته چرخ بود و چرخ‏را بسرعت مى‏گرداند از دسته چرخ برداشت و طبعا چرخ پس از چندلحظه متوقف شد پیرزن گفت باین دلیل همچنانکه ان چرخ رادستى میباید که آنرا به گردش آورد چرخ عظیم جهان را نیز که همواره‏در گردش است دستى مقتدر مى‏گرداند در این وقت بود که رسول اکرم‏فرمود علیکم بدین العجائز . بنا بر این نقل آن پیرزن برهان محرک اول ارسطوئى را با فطرت‏صاف و زبان ساده خود بیان کرده است و به وجهى همان راه ابراهیمى‏را رفته که (فلما جن علیه اللیل راى کوکبا قال هذا ربى فلما افل قال لا احب‏الافلین فلما راى القمر بازغا قال هذا ربى فلما افل قال لئن لم یهدنى ربى‏لاکونن من القوم الضالین فلما راى الشمس بازغه قال هذا ربى هذا اکبر فلماافلت قال یا قوم انى برى‏ء مما تشرکون انى وجهت وجهى للذى فطر السموات‏و الارض حنیفا و ما انا من المشرکین) . نظامى در همین مضمون مى‏گوید: از آن چرخى که گرداند زن پیر قیاس چرخ گردنده همى گیر مطابق این نقل و این بیان مضمون این جمله با مقصود طرفداران‏تقلید و تعبد رابطه معکوس دارد یعنى نوعى دعوت به تحقیق واستدلال و معرفت است نه به تقلید و تعبد و منع تفکر 📝اصول و فلسفه و روش رئاليسم، ج 5، صص 21-24 @ostad_rezaei_tehrani
سوال چهارم.m4a
زمان: حجم: 14.8M
♻️سلسله جلسات پرسش و پاسخ جلسه دوم سوال: اگر شناخت خداوند متوقف بر فلسفه خوانی است پس چرا اهل بیت علیهم السلام به این علم توصیه نکرده اند ، بلکه حتی دستور به توحید فطری و عرفی کرده اند "علیکم بدین العجائز"⁉️ شش نکته در پاسخ به این پرسش استفاده از مطالب کانال به همراه ذکر لینک کانال @ostad_rezaei_tehrani
📿 دوام طهارت سالک باید تلاش کند همیشه در حال طهارت (وضو و...) به سر ببرد. حالت ناپاکی برای سالک مضر است. در حال جنابت ماندن، سالک را ساقط می‌کند. استاد¹ می فرمود:(اگر هم موقتا دسترسی به آب ندارید، تیمم بدل از غسل کنید تا روح کمتر آلوده گردد، این تیمم مجوز نماز نیست) بسیاری از مردم حتی مومنان متعهد عادت کرده‌اند که شب هنگام که نزدیکی می‌کنند، بخوابند و پیش از نماز غسل کنند. این کار برای سالک سمی مهلک است. سالک باید همیشه با وضو باشد و غسل های مستحب، به ویژه غسل جمعه را به جا آورد. امیر مومنان هرگاه میخواست کسی را به تنبلی وصف کند، چنین می فرمود: از ترک کننده غسل جمعه تنبل تر است. ¹ علامه طهرانی 📚 سیر و سلوک ص ۳۲۵ @ostad_rezaei_tehrani
8.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 انتشار نخستین‌بار 📹 ببینید | آیت‌الله العظمی گلپایگانی تضعیف نظام را حرام می‌دانست 🔻 روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از پیامی که آیت‌الله العظمی گلپایگانی برای ایشان فرستاده بودند 🗓 انتشار به مناسبت سالگرد رحلت این مرجع عظیم‌الشان @ostad_rezaei_tehrani
صوت 1.mp3
زمان: حجم: 33.87M
♻️درس نهایه الحکمه 🔸جلسه ششم *اصالت وجود و اعتباریت ماهیت *بیان دلیل بر مدعا *بیان اشکالات بر مدعا و رد آنها 1444.03.18 @ostad_rezaei_tehrani
پرسش پنجم_1_1.m4a
زمان: حجم: 11.85M
♻️سلسله جلسات پرسش و پاسخ جلسه دوم 🔸سوال: چرا ما در احکام عملی به دامان قرآن و سنت پناه می بریم و از آن ها اجتهادا احکام را استخراج می کنیم ولی در اعتقادیات به دامان فلسفه پناه می بریم و سپس محصول فلسفه را بر آیات و روایات تحمیل می کنیم⁉️ ♻️هشت نکته در پاسخ به این پرسش استفاده از مطالب کانال به همراه ذکر لینک کانال @ostad_rezaei_tehrani
یکی از روش های استفاده فیلسوف از کتاب و سنت.m4a
زمان: حجم: 818.6K
♻️یکی از استفاده های فیلسوف از قرآن و سنت 🔸منشاء برهان ، حدس است . کتاب و سنت منشاء حدس فیلسوف مسلمان @ostad_rezaei_tehrani
سوال ششم .m4a
زمان: حجم: 9.21M
♻️سلسله جلسات پرسش و پاسخ جلسه دوم 🔸سوال ششم : با وجود اینهمه فقهای شیعه که مخالف فلسفه هستند آیا ترویج و تشویق به فلسفه ، خلاف احتیاط نیست؟ ♻️سه نکته در پاسخ به این سوال 🔸کیفیت احتیاط در موضوعاتی که بین فقها مختلف اند 🔸نقد مرحوم کاشف الغطاء به مرحوم سیدمحمدکاظم یزدی استفاده از مطالب کانال به همراه ذکر لینک کانال @ostad_rezaei_tehrani
خاطره ای از شیخ عبدالحسین واعظ_1.mp3
زمان: حجم: 848.7K
🔸خاطره ای از آشیخ عبدالحسین واعظ از حال آیت الله العظمی خویی هنگام شنیدن روضه حضرت زهرا سلام الله علیها 🔸طلب دعای مرحوم آقای خویی از روضه خوانشان @ostad_rezaei_tehrani
💪🏻 برای بلندی همت چه کنیم؟ خواندن حالات بزرگان و به خصوص اولیای الهی در بلندی همت بسیار موثر است. مطالعه کار های شگفتی که آنها می‌کردند و حالات معنوی بلندی که بر اثر این گونه ریاضت ها بدست می آورند، در همت انسان و درس آموزی او کمال تاثیر را دارد. اسوه صمت و تقوا، آیت الله بهجت می فرمودند: خواندن زندگی نامه بزرگان در حکم خواندن کتاب های اخلاقی است. همچنین خواندن روایات مجاهده نفس -همانند روایات باب جهاد النفس و وسائل الشیعه- اثر شگرفی در بلندی همت دارند. گفتن برخی اذکار همانند «یـا قوی»، «یـا مرید»، و «یـا ممد الهمم»، با توجه و آداب ذکر می تواند در بلندی همت انسان تاثیر بگذارد. 📚 سیر و سلوک ۲۷۶ @ostad_rezaei_tehrani