🔰 علوم انسانی غربی ذاتاً مسموم هستند.
🔻 رهبر معظم انقلاب اسلامی:
▫️«اینکه بنده دربارهی علوم انسانی در دانشگاهها و خطر این دانشهای #ذاتاً_مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاهها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانیای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهانبینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران میآیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. #حوزههای_علمیه و علمای دین پشتوانههائی هستند که موظفند #نظریات_اسلامی را در این زمینه از #متون_الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامهریزی، برای زمینهسازیهای گوناگون. پس نظام اسلامی پشتوانهاش علمای دین و علمای صاحبنظر و #نظریات_اسلامی است؛ لذا نظام موظف به حمایت از حوزههای علمیه است، چون تکیهگاه اوست.»
(بیانات در دیدار طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم، ۱۳۸۹/۰۷/۲۹)
🔰علوم انسانی رایج، ماهیتاً مخالف با نظام اسلامی هستند.
🔻رهبر معظم انقلاب اسلامی
▫️«آنچه که به ما گزارش دادند، در بین این مجموعهی عظیم دانشجویی کشور که حدود سه میلیون و نیم مثلاً دانشجوی دولتی و آزاد و پیام نور و بقیهی دانشگاههای کشور داریم، حدود دو میلیون اینها دانشجویان علوم انسانیاند! این به یک صورت، انسان را نگران میکند. ما در زمینهی علوم انسانی، کار بومی، تحقیقات اسلامی چقدر داریم؟ کتاب آماده در زمینههای علوم انسانی مگر چقدر داریم؟ استاد مبرزی که معتقد به #جهانبینی_اسلامی باشد و بخواهد جامعهشناسی یا روانشناسی یا مدیریت یا غیره درس بدهد، مگر چقدر داریم، که این همه دانشجو برای این رشتهها میگیریم؟ این #نگرانکننده است. بسیاری از مباحث علوم انسانی، مبتنی بر فلسفههائی هستند که مبنایش #مادیگری است، مبنایش #حیوان_انگاشتن_انسان است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوی به انسان و جهان است. خوب، این علوم انسانی را ترجمه کنیم، آنچه را که غربیها گفتند و نوشتند، عیناً ما همان را بیاوریم به جوان خودمان تعلیم بدهیم، در واقع #شکاکیت و تردید و #بیاعتقادی به مبانی الهی و اسلامی و ارزشهای خودمان را در قالبهای درسی به جوانها منتقل کنیم؛ این چیز خیلی مطلوبی نیست.»
(بیانات در دیدار اساتید دانشگاهها، ۱۳۸۸/۶/۸)
⭕️اندیشه مهاجم اسلامی؛ رویکرد فعال در برابر اندیشههای دشمن.
🔰حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله
📖صفحهٔ ۱
♦️" در میان سالهای ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ یک پدیدهٔ شگفتآور و بیسابقهای در بستر حوادث ایران بهوجود آمد. اینکه میگوییم بیسابقه، یعنی به آن صورت بیسابقه بود و آن، پدیدهٔ «اندیشهٔ نوین و مترقی و مهاجمِ اسلامی» بود که موضع دفاع نداشت. اندیشهٔ مترقی البته قبل از او در ایران و غیر ایران سابقه داشت؛ [اما] غالباً در موضع تدافع بود، در موضع تهاجم نبود اندیشهٔ اسلامی. فقط تنها کسی در نامآوران و معروفان اندیشهٔ نوین اسلامی که در موضع تهاجم قرار داشت در گذشته، سیدجمال را میشناسیم. شاگردان سیدجمال رفتند توی سنگر دفاع. سیدجمالالدین اسدآبادی درصدد آن نبود که از اسلام دفاع کند؛ بلکه او سنگرهای فکر و فرهنگ و تمدن غرب را از موضع اسلامیِ خود، بمباردمان¹ میکرد تا آنها از خودشان دفاع کنند. او به آنها هجوم میبرد. او هرگز درصدد این برنمیآمد، بنشیند اینجا افکار اسلامی و احکام اسلامی را توجیه کند، تا با فکر و فرهنگ و تمدن امروز و متداول جور دربیاید، این کار را سیدجمال نمیکرد. این اشتباه بزرگی بود که این مردِ بزرگ مرتکبش نمیشد، برخلاف بسیاری از شاگردانش، مثل محمد عبده و رشید رضا و خیلی های دیگر. اینها نشسته بودند، فکر میکردند که فلان آیهٔ قرآن را چگونه با فرمولهای علمی تطبیق کنند که منافاتی نداشته باشد، که بد نشود و این موضع دفاعی وجود داشت.
♦️(و امروز هم شما جوانها بدانید و بههوش باشید، توجه داشته باشید امروز هم دشمن سعی میکند در همهٔ موارد، شما را در موضع دفاعی قرار بدهد و از موضع تهاجمیِ شما، شما را به عقب بنشاند. جوان مسلمان باید متوجه این نکته باشد. امروز شما صدایتان و طنین رعدآمیزِ رعدگونهٔ فریادتان بر سر غرب دارد فرود میآید، زبانتان سر همه، دراز است؛ که این اسلامِ انقلابی و مترقی و انسانْنجاتده، چرا باید در صحنهٔ عالَم نباشد. امروز شما به مسیحیتِ کلیساییِ وابستهٔ به قدرتها حمله میکنید، به مادیگری و کفر و الحادِ غرب و شرق حمله میکنید. ادعا میکنیم که اسلام است که میتواند انقلابها را برپا کند و اسلام است که میتواند این تضادهای عجیبِ جوامع جهانی را حل کند و اسلام است که میتواند این جسد بیروحی را که نامش تکنولوژیِ عظیم غرب است، جان و روح و جهت بدهد. امروز شما این را میگویید و این درست است؛ این همان روحیهٔ سیدجمال است. اما دشمن چه کار میکند؟ دشمن برای اینکه از این شور و حماسهٔ شما بکاهد، میرود یک حدیث پیدا میکند که یا مشکل باشد، یا دروغ باشد. یک حدیثی که [یا] به آسانی معنایش را نمیشود فهمید، یا از بیخ، دروغ است. یا یک آیهٔ قرآنی پیدا میکند که اندکی بحثطلب باشد. شما را مینشاند پای بحث؛ چرا این آیه اینطوری گفته، آنطوری نگفته؛ تا بنشینی تو به دفاعکردن. همین که رفتی توی موضع دفاع، شکست خوردی و باختی و دشمن همین را میخواهد، دشمن میخواهد شما هجوم نبرید.
🔘https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
📖صفحهٔ ۲
♦️امروز اندیشهٔ مارکسیستی در دنیا شکست خورده است... او برای اینکه شما حمله نکنی، شما را در موضع دفاع قرار میدهد؛ یعنی او حمله میکند به شما. تا حالا او میگفت دین خوابآور است، داروی مسکّن و مخدر است، بروبَرگرد هم ندارد. میگفت دین دیگر در دنیا جا برای رشد ندارد؛ لذا ما از دین اصلاً نمیترسیم. در روسیه، بعد از انقلاب اکتبر که دین به کلی ممنوع شد، چند تا کشیش مسیحی را، آخوند مسیحی را نگه داشتند. اعتراض کردند که این آخوندها را چرا خب تصفیه نمیکنید، نمیکُشید، از بین نمیبرید؟ گفت: نه، اتفاقاً اینها باید باشند، اینها باشند تا با بیحرکتی و بیخاصیتیِ خودشان، نشان بدهند که دیگر دین در دنیا جایی ندارد و محکوم به فنا و زوال است. عقیدهشان این بود دیگر، مگر غیر از این است؟ و در جامعهٔ ما، دین عمیقترین و متلاطمترین انقلابها را بهوجود آورد. همین دینی که باید مردم را خواب کند، بیدار کرد و چگونه بیدارکردنی! خب، پس این حرف دروغ درآمد دیگر. باید بنشیند دفاع کند. یاالله دفاع کن ببینم. چرا دین که شما میگفتی افیون ملتهاست² و خوابآور است، بیدارکننده شد؟ یاالله بگو! هان؟ پس شما در موضع تهاجمید. او باید از خودش دفاع کند. که تا حالا این غلط را هزاربار تکرار کرده، هنوز هم میگوید. باید دفاع کند، باید ثابت کند. خلافش ثابت شده. او برای اینکه در موضع دفاع قرار نگیرد، شما را در موضع دفاع قرار میدهد و اندیشههای مترقیِ مذهبی ما بعد از سیدجمال تا مدتها در یکچنین موضعی قرار داشت.)
♦️شیخ محمد عبده نگاه میکرد میدید در دنیا صحبت از صلح است، همه میگویند صلح خوب است، صلح خوب است، برویم دنبال صلح. بله؟ آن وقت در قرآن این همه آیهٔ جهاد است، برویم جنگ کنیم. درصدد برمیآمد ثابت کند که جهادی که در اسلام هست، جهاد تدافعی است. مجبور است. حمله میکنند، باید از خودش دفاع کند. یعنی یک اندیشه غلطِ انحرافی که شاید سالیان درازی مسیر مبارزات ما را منحرف کرد و عقب انداخت ما را. نه خیر، جهاد اسلام به هیچوجه تدافعی بهاینمعنا نیست. پیغمبر دفاع نمیکرد، پیغمبر حمله میکرد. مسلمانها به ایران حمله کردند یا ایران به مسلمانها حمله کرد؟ مسلمانها به رم لشکر کشیدند یا رم لشکر کشید اول؟ همهجا مسلمانها پیش میرفتند. مسلمانها اسلام را عرضه کردند. جهاد اسلام، جهاد تهاجمی است؛ اما جنگافروزی نیست. جهاد اسلام برای آزادکردن انسانهاست، برای آزادکردن ملتهاست. دلیل ندارد ما بنشینیم صیغهای درست کنیم که در آن بالاخره در بیاید اسلام جنگ ندارد، بلکه دفاع دارد؛ این [از] در موضع تدافعی قرارگرفتن روشنفکران."
📕جریان روشنفکریِ اسلامی در ایران: مقارنه دو سخنرانی از آیتالله خامنهای در سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی سال ۱۳۵۹ ، صفحات ۴۴ الی ۴۹.
🔘https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🖋تربیت در نگاه دینی دنبال قرب و تسلیم حداکثری (به اراده الهی)با رشد قدرت اختیار و آگاهی مردم است ودر نگاه ملحدانه دنبال پرستش شیطان با رشد ضعف اراده و نادانی افراد است
🔸در نگاه دینی قرب بیشتر با رشد اراده و آگاهی رابطه همراه و همگن دارد و در رویکرد متقابل ان (غیر دینی) قرب با ضعف اراده ها و رشد جهالت ها به دست میاید تکنولوژی با فرایند تنپروری و با هدف تفویض فکر (هوش مصنوعی)به ماشین مسیر ایجاد تضعیف اراده ها و اندیشه ها را هموار کرده از این رو قرآن همواره دعوت به تعقل کرده چرا که جنین روزی را در انسان اینده میدیده چرا که پرستش شیطان جز با بی بند باری فکری ممکن نیست امروزه انسان مدرن در بند دست سازه هایست که محصول نظام فکری خود اوست به گونه ای که به اعتراف خود فرایند گسترش و پیشرفت آن از کنترلش خارج شده ، اراده به ظاهر قوی دنیای مدرن توان و اراده کنترل دست سازهایش را از دست داده، تکنولوژی که به خیال آرامش ولی برای نابودی آن ساخته شده و در آینده نه چندان دور تمام تمدنش را ویران میکند و اولین قربانیان آن خود آنها هستند که هر ماشین با سرعت بیشتر در مسیر پرتگاه(ضلالت) حرکت کند سرعت مرگش بیشتر میشود و چه میشود وقتی توان کنترل آن نیز از دست داده و این سرنوشت شوم انسان مدرن امروز در انتقام تاریخی شیطان از اوست
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
تحول در تربیت ـ6.mp3
11.12M
🎧ترسیم انواع میدان درگیری مادی و معنوی
🔹میدان درگیری مادی در جهت رشد جهالت و ضعف اراده ها با محوریت حذف اراده الهی شکل می گیرد بر خلاف نگاه دینی که به دنبال رشد ظرفیت آگاهی با شناخت استعدادها و توانمندی های فطریست
#تربیت_جهادی
#تربیت
#تحول
#فطرت
#جهاد
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
🗒ضرورت معلم در تربیت دینی
🔺تربیت با زیاد شدن به قوای فعلی محقق میشود آنچه بدیهی است وسع فعلی او توان ایجاد خواستها یا پاسخ به نیازهایش را ندارد لذا نیازمند کمک بیرون از خود است کسی که در پی اظهار نیازمندی شخص به او کمک کرده و توان فعلی او را ارتقا دهد تا در این هدایت و تفضل بتواند توان لازم برای تحقق خواسته هایش را کسب کند
🔻اصولا تربیت یعنی اظهار نیاز به اراده ی برتر از خود برای زیاد شدن
از این رو در هر نظام تربیتی حضور یک شخص که از هر لحاظ بر فرد برتری داشته باشد ضروری است تا در ارتباط با او بتواند ظرفیتهای پنهان خود آزاد کند به این شخص ما معلم یا مربی میگویم و در نگاه دینی منبع اصلی و حقیقی برای رشد همه مخلوقات الله و طریق آن امام است
🔎لذا حذف معلم یا کمرنگ کردن آن صرفا برای تضعیف تربیت به معنای حقیقی طراحی شده این موضوع در مکاتب جدید تربیتی به شدت دنبال میشود به گونه ای که محور تربیت را شاگرد و حفظ تفاوتهای فردی میداند تا در اثر انقطاع نسل ها و یکسانی جایگاه معلم و شاگرد فرایند رشد آگاهی کمتر و کمتر شود و در نهایت جهالت توسعه یابد
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔰چگونه غیرت دینی را در متربیان خود ایجاد کنیم
🔸#غیرتدینی عامل محوری یا به عبارت دقیق تر موتور محرک برای حرکت رشد آفرین در جهت دین است
غیرت دینی محور انگیزشی برای رشد دینی است و غیرت دینی محصول حضور فعال متربی در میدان درگیری #حق و #باطل است
🔹زمانی که ساختار تربیتی ما بتواند به شکل حداقلی بستر ایجاد میدان درگیری را برای دانش آموزان خود فراهم کند طبیعتا غیرت دینی ظاهر میشود همین غیرت دینی است که انگیزه دیگر خواهی،دیگر اندیش را فراهم میکند اصولا بدون غیرت دینی قدرت درگیری ایجاد نمیشود
🔸عالی ترین مثال در تحقق غیرت دینی مردم حرکت عظیم امام با خلق میدان درگیری کفر و اسلام و شکل گیری #انقلاب است #دیگرخواهی و #دیگراندیشی مردم با ایجاد غیرت دینی، انقلاب بزرگ مردمی را با محوریت دین خواهی شکل داد همین الگو نیز باید در #نظامآموزش و چگونگی ایجاد غیرت دینی در دانش آموزان شکل گیرید تا بتوان قدرت درگیری را در قوای انگیزشی متربیان فراهم یا به عبارت درستر فعال کرد
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔰فرق #غیرتدینی با #تعصبدینی
▪️البته که غیرت دینی غیر از تعصب دینی است که در غیرت دینی اوج آگاهی و در تعصب #جهالت محض نهفته است غیرت محصول ایمان و منبع حرکت در نسبت به آرمانهاست و ایستادگی از دستبرد انهاست
▪️ایجاد و ظهور غیرت جز در میدان درگیری ممکن نیست آنزمان که متربی ما احساس #هویت کرد اجازه نمیدهد زندگی خود و جامعه اش زیر بیرق باطل باشد حتی در کوچکترین مسایل فردی و اجتماعی که غیرت دینی او اجازه نمیدهد با باطل کمترین در هم آمیختگی و شراکتی را داشته باشد غایت و مطلوب او خلوص در عبادت و تنزیه از هر گونه #شرک است
▪️لذا قدرت #خلاقیت و #ابتکار خود را صرف رها یابی از این وابستگی می کند و این تبلور غیرت دینی در فرایند توسعه #شرکزدایی برای #پرستش خالصانه الله در سطح فرد ،جامعه و تمدن است
و این(غیرت دینی) آن چیزی است که نظام تربیت ما برای رشد قوای انگیزشی متربیان برای نیل به اهداف الهی نیازمند آن است
#غیرت
#شرک
#اخلاص
#هویت
#خلاقیت
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔰#سوال سالم محصول ناب میدان درگیری درست است
🔸ماحصل میدان درگیری در دانش آموزان، ایجاد سوال در جهت است لذا فهم و مواجه درست در نسبت با مسائل اصلی ترین موضوع در هر #نظامآموزشی است
🔹در رویکرد دینی میدان درگیری #حق و #باطل سوالات دینی ایجاد میکند که فهم سوال سالم می تواند جواب متناسب را که در نزد امام است ایجاد کند به این معنا غایت میدان درگیری دینی و نحوه مواجه درست با سوالات دینی باید منتهی به #قرب الله و #تسلیم به امام شود که تنها پاسخ در سوال دینی نزد امام است
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔰چکار کنم؟؟؟
▪️چکار کنم؟اولین سوالی است که افراد در میدان درگیری و در مواجه با موانع ایجاد میشود لذا درک درست سوال یعنی فهم مساله اصلی از مهمترین اقدامات در بهره مندی از موانع است
▪️پس از فهم درست #مساله روش مواجه درست و در نهایت اقدام و عمل است به دیگر بیان پیدا کردن راه حل و راهکار و سپس توانمندی اجرا
▪️در میدان درگیری دینی بخاطر اتصال به علم مهیمن الهی میتوان میدان درگیری را در نمای درستر و برتر مشاهده کرد، در شناخت جهت مند #میداندرگیری می توان سوال درست را درک کرد سپس فهم راه حل و راهکار با تمسک به دین را به دست آورد به دیگر بیان فهم #تکلیف و احکام اجرایی متناسب را به کمک دین دست اورد و لوازم متناسب با میدان درگیری را فراهم کرد
▪️در روایات شناخت سوال حقیقی و ایجاد #منطقحرکت درست با تکیه و تاکید بر سوال میتواند پاسخ دینی را به دست آورد که بزرگترین پاسخ رسیدن و تسلیم شدن به امام است که هر مشکل برای حضور در میدان درگیری و هر میدان درگیری برای ایجاد #سوالهدفمند طراحی شده به تناسب جهت میدان درگیری سوالاتی ایجاد میشود که گونه ای از آن بر #گمراهی بیشتر و دیگری برای #رشد و #هدایت.
🔍هر سوال سالم برای رسیدن به امام و تسلیم شدن بر امام است
#سوال
#مساله
#تکلیف
#منطق
#رشد
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
💢سه ضرورت فوری نظام تربیت دینی
۱)شکل گیری یا به عبارت دقیق تر تربیت #کارگروهی با توجه به پیچیدگی های #جنگترکیبی حق و باطل
۲)ایجاد روش ها،قواعد و #فنوندرگیری با ظرفیت گروه در میدان تقابل تاریخی #حق و #باطل
۳) جهت درگیری گروه با وسعت جهانی و عمق #نگاهتمدنی با تمسک به آرمانهای بلند انقلاب در #میداندرگیری تاریخی حق و باطل
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar