دانلود مقاله نقش اسلام در تحقق وحدت ادیان
حسینعلی ترکمانی
محمدرضافریدونی
رضاکریمی
دو فصلنامه علمی ترویجی الهیات قرآنی، دوره2، شماره 2، 1393
https://ipmsariqt.ir/paper/IPM-1560670912/76/2
https://www.civilica.com/Paper-JR_JQT-JR_JQT-2-2_004=%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D9%88%D8%AD%D8%AF%D8%AA-%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86.html
Homosexuality in Quran.MP3
7.84M
در عصر مدرنیته تکلیف #همجنسگرایان مانند گذشته قاطعانه بیان نمی شود و برخی #روشنفکران_دینی سعی در تفسیر و توجیه آن داشته اند. #عبدالکریم_سروش در مقابله با این واقعه ناتوان نشان داده و #آرش_نراقی جسورانه معتقد است #همجنس_گرایی در معنای جدید و مدرن خود در قرآن نیامده است و آیات مربوط به قوم لوط قابل تأویل هستند! ولی آیا همجنسگرایی در قرآن نیامده است؟
از آیات قوم لوط بر می آید که عمل قوم لوط نوعی اعتقاد بوده است نه صرفا یک عمل شهوانی، چرا که آنان از «حق» سخن می گویند. تعریف و تبیین این عمل و اعتقاد به صورت واضحی در سه آیه بیان شده است: عمل شهوانی مردان با مردان.
این تعریف همه صورت های جدید و قدیم همجنس گرایی را شامل می شود . علت نهی هم مشخص است: «اسراف» و «تعدی».
در واقع نراقی تعریف واضح عمل قوم لوط را رها کرده و از حواشی آیات به دنبال تأمین مراد خود است. در حالی که نهایتاً این حواشی باید به عنوان تضاد ظاهری با محکمات قرآن مورد بررسی قرار گیرند نه اینکه محکمات را نفی یا تفسیر به رأی کنند.
قرآن در مورد قوم لوط اصرار دارد که قرنها بعد از عذاب آنها، این عمل از ظالمین دور نیست ولی اکنون در عصری زندگی می کنیم که قرآن خوانان غرب زده هم قدرت نفی خود را از دست داده اند و این تکرار تاریخ را نمی خواهند بپذیرند.
http://estentagh.blog.ir/post/100
6.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستند جذاب وحرفه ای #اورشلیم ساخته #نشنال_جئوگرافیک درباره #تلاقی_سه_دین اسلام، مسیحیت و یهودیت در یک شهر تاریخی است که توأم شده با روایت سهدختر از این سه دین که در این شهر زندگی می کنند. برای بسیاری از ما که امکان سفر به #بیت_المقدس را نداشتیم، قدم زدن در کوچه های باستانی شهر و ورود به خانه ها و شرکت در مجالس مذهبی آن بسیار جذاب است. با دیدن این همزیستی ادیان، طرح پیشنهادی رهبر در کنفرانس انتفاضه برای برگزاری انتخابات با مشارکت مردم اصلی فلسطین؛ اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی در یادم زنده شد.
در اواخر مستند سه دختر در بازار به هم نزدیک می شوند اما ادامه ارتباط آنها مبهم باقی می ماند. این خواسته مستندساز است که این سه دین با هم بمانند. اما این خواست تنها در حد کثرت ادیانی است که جز با توحید به وحدت نمی رسند و بر این اساس روایت هم به اقتضای هدف سازنده از زاویه دید #سکولار است. در این مستند کوچکترین تصویری از رفتار خشن با نمازگزاران در #مسجدالاقصی دیده نمی شود و جز نمایش پرچم، اثری از دولت صهیونیستی نیست. #وحدت_ادیان و #کثرت_گرایی_دینی هر دوی این برداشتها از مستند قابل نتیجه گیری است. اما پیشنهاد حق این است که بر روی همان صخره تاریخی در شهر که قلب شهر و محل اتصال دیوار ندبه و مسجدالاقصی شده است در جست و جوی توحید ناب باشیم.
#وحدت_متعالی_دین
با عنایت خداوند متعال جلد دهم المیزان به پایان رسید و ما بعد از سه سال در گروه المیزان درست در پایان نیمه اول هستیم.
اکنون بحث کمیت و کیفیت در فعالیتهای فکری فرهنگی در محافل علمی مورد بحث است اما دوام و پیوستگی از ارزشهای دینی است که باید سرمشق ما باشد. انسانهای سیاست زده و هیجانی کمتر توانایی دوام در کارها را دارند. از مهمترین ویژگی های ما دوام نداشتن فعالیتهای ماست. ما در زندگی پروژه های ناتمام زیاد داریم. به جای کمیت باید دوام معیار قرار گیرد. در كتاب اصول كافي(كتاب ايمان و كفر) در باب مداومت و استوا بر عمل چند حديث مهم آمده است: هرگاه مردي عملي را آغاز كرد تا يكسال مداومت بورزد بعد چيزي ديگري درپيش بگيرد چرا كه ليله القدر در سال او هست و آنچه خدا بخواهد مي شود. تا جايي كه طاقت داريد عملي را بر عهده بگيريد كه خدا ملول نمي شود و شما مي شويد، محبوبترين اعمال نزد خدا مداومترين آنهاست هر چند كم باشد(ميزان الحكمه، ج8، ح14425).
یکی از معیارهای خودارزیابی ما این است که هرکسی در زندگی باید بتواند کاری را نام ببرد که یک یا چند سال آن را آهسته و پیوسته انجام داده است.
ترجمه صمد به «توپُر» سوءتفاهم برانگیز به نظر می رسد اما آن را می توان در جهت صحیح فهمید. اینکه بزرگان عرفان در تفسیر صمد آن را به معنای توپر گفته اند از کلمه مصمت اخذ شده و این ترجمه دلیل لغوی، قرآنی و روایی دارد. تأکید بر مصمت بودن برای بیان رابطه خدا با خلق است. هیچ چیزی از خدا خارج نشده است یعنی همه چیزها مال خداست. نکته مهم این است لم یلد و لم یولد دو معنا دارد یکی اینکه خدا از غیر منزه است و دیگر اینکه همه چیز در مالکیت خداست و همه بنده او هستند نه فرزند او. درک معنای صمد به معنی مصمت کلید جمع بین دو اصل است: 1. آیه صمد و تفسیر امام حسین علیه السلام 2.آیات نفی ولد و اثبات مالکیت خدا. اما مخالفان فقط جزئی از این معادله مهم را نشان می دهند و به اثبات مالکیت خدا از این مسیر نمی رسند. در حالی که با تعریف تنزیهی صمد، خداوند را از خلق جدا کرده ایم .
متن کامل:
https://estentagh.blog.ir/post/95
پاسخ به پرسش از نحوه نزول قرآن در میان دانشمندان علوم قرآنی و روشنفکران دینی همچنان مطرح است. در طول تاریخ در این مورد مخالفت و موافقت های زیادی انجام شده است و موافقین نزول دفعی در ابتدا به دو معنای آن اشاره کرده اند : 1. نزول یکپارچه قرآن با الفاظ آن 2. نزول دفعی حقیقت مجرد و بسیط قران. علاوه بر این در سالهای اخیر نظریه جدید آیت الله جوادی آملی با عنوان «نزول اجمالی در عین کشف تفصیلی» مطرح شده و در عالم روشنفکری سخن از «قرآنی شدن پیامبر» به عنوان نزول دفعی است. در کنار این نظرات شاید «نزول دفعی قرآن به معنای نزول فرقان» را به عنوان نظریه مکمل مطرح نمود.
برخی بحث از نزول دفعی قرآن را بی حاصل دانسته اند در حالی که اهمیت اعتقاد به نزول دفعی در کنار نزول تدریجی این است که روح توحیدی به مفسر می بخشد که همیشه نور هدایت او در فهم آیات قرآن است. و نیز موجب تبیین صحیح مواجهه با قرآن و همچنین تبیین آثار شب قدر می شود. در ضمن پاسخگوی برخی شبهات بوده و دیدگاه زمانمندی آیات قرآن را به چالش می کشد.
متن کامل:
http://estentagh.blog.ir/post/16
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدگاه تند و انتقادی دانشجویان مقابل رهبر گرچه مورد بهره برداری رسانه های بیگانه قرار می گیرد اما نشان می دهد سخنان دانشجویی سفارشی و تشریفاتی نیست.
سخنان رهبر در دیدار با دانشجویان بر این اساس بود که انتقاد ممکن است با نیت صحیح باشد ولی به علت لحن تند و نقطه ضعف در بیان، موجب تعقیب قضایی یا مؤاخذه خدایی شود.
این سخنان را باید همه کسانی که از روی نیات انقلابی و مذهبی، شور عدالتخواهی و انتقادگرایی دارند بخوانند. از گذشته تاکنون بسیاری از طرفداران و منتقدان رهبر ملاحظات یک انتقاد صحیح را رعایت نمی کردند و اکنون همچنان این ملاحظات لازم و ضروری هستند.
برای مدیریت #عدالتخواهی انتقادی اولا باید دقت و انصاف و ترس از مؤاخذه الهی تبلیغ و ترویج شود ثانیا قوانین قضایی شفاف شده و به اطلاع همگان برسد و ثالثا تعقیب قضایی برای همه یکسان اجرا شود.
آیه نسخ با آیه لوحمحفوظ و آیه احکام ونیز با آیه نفی اختلاف ناسازگار به نظر می رسد و چطور قرآنِ محفوظ ومحکم، نسخ می شود؟ مگر اینکه برای جمع بین آیات تلاش کنیم و نسخ را به معنای تأویل و تطبیق آیه بر معنای بالاتر (اِحکام آیات) بدانیم بدون آنکه آیات قرآن را حذف کنیم. اگر نسخ را به معنای اِحکام آیات بدانیم آیه نسخ نهتنها با آیه احکام اختلافی ندارد بلکه لازمه درک صحیح آن است! نسخ به معنای تبدیل مکان آیه است یعنی با نسخ آیه ای از مکانی به مکان آیه دیگر که ام یا اخت اوست جابجا می شود و معنای عمیق تر پیدا می کند. در صورتی می میتوانیم نسخ را فقط تبدیل یا ازاله آیه معنا کنیم که آیات را در عرض هم بدانیم در حالی که بخشی از آیات ام الکتاب هستند.
علامه و شاگردش معتقدند نسخ روایی با نسخ اصولی تفاوت دارد. با این وصف چرا نباید بگوییم نسخ نزد ائمه معنای حقیقی نسخ در قرآن است که با آنچه نزد اصولیون و حتی مفسرین است تفاوت دارد؟ در حالی که تلقی ائمه با استعمال قرآن بیشتر قرابت دارد.
http://estentagh.blog.ir/post/103
#نقد_کتاب
#نارنج نماد دزفول محل تولد شیخ انصاری (والبته #وحید_یامینپور!) و #نخل نماد نجف مدفن شیخ است. دزفولی ها از این کتاب بیش از دیگران لذت می برند ولی دیگران هم از #نخل_و_نارنج استقبال کرده اند.
کتاب نخل و نارنج، روایت فقهای و عرفای مختلفی است که فقیه اعظم، #شیخ_انصاری ملاقات می کند. در سفرهای شیخ، یک فقیه با سلطنت قاجار در راه دفاع از اسلام همکاری می کند و فقیهی دیگر خودش قانون اسلام را اجرا می کند. شیخ همه اینها را می بیند و شاگردی می کند و از آنها می گذرد. در انتها او ولایت فقیه را در حکومت مبسوط الید می داند ولی نقد ونفی دیگر فقها را از او نمی بینیم بلکه با احترام از آنها یاد می کند. علاوه بر این او بین فقه و عرفان آشتی ایجاد می کند.
البته درباره نظرات شیخانصاری در حوزه ولایت فقیه اتفاق نظر وجود ندارد، برخلاف #صاحب_جواهر ، استاد شیخ، که میگویند نظرات ولایتفقیه او بسیار شبیه به امامخمینی است. یامین پور گفته است هرجا میخواستم از زبان شیخ درباره این موضوع حرف بزنم به نظرات صاحب جواهر ارجاع میدادم!
چالش مهمدیگر کتاب دعوای شریعت و طریقت است. شیخ صوفی دزفول را هم به خضوع وامی دارد و در نجف مرید یک عارف(#سید_علی_شوشتری) می شود و آن عارف متقابلا خود را شاگرد شیخ می داند. این گزارش در مقابله با فقهای ضد عرفان بسیار راهگشاست.
اما پرتکرارترین سخن این است که شیخ الگوی علم و تقواست و علی رغم درجه بالای علمی در حضور فقهای بزرگ خود را مطرح نمی کند و زندگی زاهدانه ای دارد و در کهنسالی مادرش را بر دوش حمل می کند. اینجاست که کتاب را با قصه مشهور طنابهای شیطان شروع می کند و با آن به پایان می رسد.
جملات ونتیجه گیری های جذاب و اندیشه برانگیز در کتاب زیاد دیده می شوند و کتاب برای طلبه و غیر طلبه قابل استفاده است و تقریبا بحث تخصصی در لایه اول اثر دیده نمی شود.
نویسنده علاوه بر این کارکرد ضداستعماری فقه را هم نشان می دهد هرچند این کتاب زندگی خاتم الفقهاست اما با خواندن آن، منتقدان اسلام فقاهتی پاسخ درگیرکننده ای درباره فقه نمی یابند.
کتاب خط داستانی که مخاطب را درگیر کند ندارد و فصول پراکنده ای دارد و حتی هر فصل هم موضوع یکدستی ندارد. علت جدا کردن برخی وقایع مهم در پاورقی ها که قابلیت قصه پردازی همداشتند مشخص نیست.
قهرمان این اثر یک دانشمند دینی است و از این جهت کم نظیر است اما مرز بین واقعیت و خیال مشخص نیست. خصوصا اینکه یامین پور اعتراف کرده در مورد شیخ انصاری اسناد کم است. مثلا در ماجرای ورود شیخ به سرداب نویسنده می گوید نگفته و ننوشته اند که در حرم عسکریین چه گذشت... آیا تخیل نکردن در اوقات خلوت شیخ در همه کتاب رعایت شده است؟ در گفتگوهای شیخ و سید علی شوشتری مرز بین واقعیت و خیال مشخص نیست. برخی هم مانند دیالوگ شیخ و سیدجمال ساختگی است!
در جایی از کتاب، شیخ با سید در راه اربعین به آینده اشاره می کند که روزی در مسیر اربعین صفوف شیعه پیاده به زیارت می روند. این سخن را بر زبان شیخ راندن چه معنایی دارد؟ تصریح به افق آینده بعد از شیخ، در کتاب چند بار دیده می شود. گویا نویسنده می خواهد وضع انقلابی امروز را ادامه حرکت امثال شیخ انصاری نشان دهد.
هدایت شده از اندیشه در کرمانشاه
🔸با مطالعه تفسیر #المیزان نکات فراوانی از سوره هود را دریافتیم. از جمله برخی نکات مهم می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
🔹قرآن جنبه واحد در عین کثرت دارد. نتیجه ای که علامه طباطبایی می گیرد این است که محتوای اصلی سوره هود هم همین نکته است. یعنی این سوره می خواهد بگوید توحید خلاصه قرآن است.
🔹خلقت از هیچ شروع نشده بلکه از اجمال به تفصیل بوده است.
🔹در پاسخ به سؤال«هدف خلقت چیست؟» آیات زیادی می بینیم؟ اما گویا به نظر علامه هدف نهایی خلقت انسان کامل است...
🔹ما نباید بعضی از آیات قرآن را ترککنیم. یک دلیل، این نهی این است که فهم بخشی از قرآن هم که ترک نشده دشوار می شود.
🔹اعجاز قرآن محتوایی است نه از جنبه فصاحت و بلاغت.
🔹تأکید بر بشر بودن انبیاء برای این نیست که آنها از پیروان خود بالاتر نیستند؛ بلکه برای این است که آنها خدا نیستند.
🔹قانون «لا اکراه فی الدین» یک قانون قدیمی است و نه تنها اسلام بلکه از زمان اولین پیامبر اولوالعزم هم به آن اشاره شده است.
🔹نوح و پیامبر خاتم سخنان مشترک زیادی دارند. از این اشتراک می توان، بهتر، قصص انبیاء را درک کرد.
🔹اثبات بشریت انبیاء برای اثبات قدرت و مالکیت خداست نه نفی اعجاز انبیاء. پس اثبات بشریت انبیاء سبب نمی شود که امور فوق العاده مانند خلق، احیاء و علم غیب را از آنها نفی کنیم.
🔹پیامبران به راحتی مردم خود را نفرین نمی کنند و امید به ایمان مردم دارند؛ نوح هم اگر نفرین کرد چون خدا به او خبرداده بود که دیگر خبری از ایمان نیست...
🔹در قصص قرآنی پرش های داستانی وجود دارد و گاهی به جای توضیح فقط اشاره ای بیش صورت نمی گیرد. چون قرآن کتاب قصه نیست کتاب هدایت است.
🔹علامه طباطبائی جمله مشهوری دارد که می گوید: رایحه توحید از اوپانیشادها شنیده می شود. اما این نقل قول در سوره هود بهتر فهمیده می شود.
🔹اضافه کردن یک کلمه یا جمله به قرآن چقدر می تواند خاصیت آن را بی اثر کند!
🔹در روایات همیشه نقل های عجیب هست اما نکته مهم این است که علامه جزئیات حادثه را به خاطر عجیب بودن رد نمی کند بلکه برخی موارد را به خاطر ناهمخوانی با جزئیات قطعی دیگر رد می کند.
🔹عمل قوم لوط یک عقیده است نه صرفا یک عمل.
🔹یکی از بهترین تفاوتهای برزخ و قیامت در تفسیر سوره هود بیان شده است.
🔹 آیات خلود شقی و سعید در سوره هود معرکه آرا شده است و مفسران آن را آیاتی دشوار دانسته اند. در تسنیم انواع آرا نقد و بررسی شده و در پایان بر اهمیت پاسخ های علامه تأکید کرده است. تحلیل آیت الله جوادی آملی از راهگشا بودن المیزان در این معضلات خواندنی است.
🔹با دقت علامه در آیه مختلفین، شاید بتوان این نظریه را مطرح کرد که فرارفتن از اختلافات و امت وسط بودن معیار حقانیت ونجات است.
🔹علامه و شاگردش معتقدند نسخ روایی با نسخ اصولی تفاوت دارد. پس شاید بگوییم نسخ نزد ائمه معنای حقیقی نسخ در قرآن است.
⬅️متن کامل چکیده در فایل پیوست
#گروه_مطالعاتی_المیزان
#رضا_کریمی
#قرآنی
هدایت شده از اندیشه در کرمانشاه
1_69789883.pdf
1.47M
🔹بخوانید
🔸۱۶۳ نکته از متن تفسیر #المیزان + ۴۵ نکته تکمیلی و پاورقی درباره آیات سوره هود
#گروه_مطالعاتی_المیزان
هدایت شده از خدا ودیگرهیچ
به مناسبت اکران عمومی
هشدار لو رفتن داستان
سالها پیش فیلمی از ضجه یک مادر در برابر دامادش منتشر شد که بسیار متأثرکننده بود. بر اساس این داستان واقعی، #نرگس_آبیار تصمیم گرفت تا بگوید چطور عشق به نفرت تبدیل می شود؟ پاسخ به این پرسش همانقدر سخت است که اصل داستان باورنکردنی است! برای همین زمانی طولانی با جزئیات فراوان لازم است تا بفهمیم چطور کار به اینجا رسید! در آغاز فیلم عاشقانه است و هر چه می گذرد تلخی جان تماشاگر را می نوازد.
#شبی_که_ماه_کامل_شد درباره عشق برادر یک تکفیری است. عاقبت در جنگ عشق و جهل، جهل پیروز می شود. این فیلم ما را با #قوم_بلوچ، #عبدالمالک_ریگی ، #افراط_دینی و #تکفیری ها آشنا می کند و سعی می کند همه را به یک چوب نراند. اما دغدغه اصلی فیلمساز جزو مسائلی است که برای گفتن به زبان هنر نیازمند دارد.
مشهور است که #عشق_و_نفرت مرز باریکی دارد اما این بار عشق به جهل می بازد. شاید برای بیان سقوط یک عاشق بازهم جای دقت لازم باشد اما به هر حال اکنون یکی از کوبنده ترین حملات هنر بر #افراط_گرایی در تاریخ سینما ثبت شده است.
***
برای اینکه یک اثرهنری ادبی علیه #افراط_گرایی_دینی کامل و منصفانه باشد و به نقد دین منجر نشود پیشنهاد می کنم اولاً فقط افراط افراطی ها را نقد کند نه مشترکات آنها با دیگر گروه های دینی ثانیاً به سوء استفاده غربی ها از افراطی ها اشاره کند ثالثاً مبارزه اعتدالیون علیه افراطیون را نشان بدهد و از طریق متن دین آنها را نقد کند و بلکه نمونه یک متدین معتدل را هم نمایش دهد. فیلمهایی مثل #سنگسار_ثریا اساساً در نقد افراط گرایی نیست و نقددین است. فیلم #اسامه نقد دین نیست ولی در نقد #افراط_گرایی توصیه های فوق را لحاظ نکرده است اما فیلم #به_وقت_شام و تا حدی فیلم #شبی_که_ماه_کامل_شد روایت منصفانه تر و کامل تری داشته اند.