eitaa logo
نامه های تبیین
186 دنبال‌کننده
425 عکس
388 ویدیو
5 فایل
نامه های تبیین می کوشد در چارچوب "جهاد تبیین" به سهم خود به تبیین مسائل اجتماع ایران بپردازد.
مشاهده در ایتا
دانلود
بخش دوم ۱۴- تناقض دیدگاهها جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۱۳ سه برنده آمریکایی داشت؛ لارس هانسن و یوجین فامای از دانشگاه شیکاگو و رابرت جیمز شیلر از دانشگاه ییل. نکته عجیب درباره برندگان جایزه نوبل آن سال، کارها و تحقیقات در ظاهر متناقض شیلر و فاما درباره بازارهای مالی بود که طعنه‌های زیادی را روانه اقتصاددان‌ها کرد و حتی علم بودن اقتصاد را هم زیر سوال برد. اگر سوالی را از سه اقتصاددان بپرسید، سه پاسخ متفاوت دریافت خواهید کرد.» این یک گلایه قدیمی از اقتصاددان‌هاست. اخیرا باز هم این گلایه به ذهن خیلی‌ها خطور کرد؛ زمانی که جایزه نوبل اقتصاد به سه اقتصاددان تعلق گرفت که نظرات دو نفر از آنها، یعنی رابرت شیلر از دانشگاه ییل و یوجین فاما از دانشگاه شیکاگو پیرامون عملکرد بازارهای مالی متناقض به نظر می‌رسد. در نگاه اول، تفکرات شیلر پیرامون نقش «شور غیرعقلایی» در بازارهای سهام و مسکن با کارهای فاما ممکن است متناقض به نظر آید، چرا که فاما نشان می‌دهد این بازارها اخبار را به شکل موثری در قیمت‌ها منعکس کرده‌اند. برخی شگفت‌زده شدند که چگونه برجسته‌ترین افتخار در یک علم به دانشمندانی با نظرات متضاد تعلق می‌گیرد؟ کایران هیلی، استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه دوک با لحنی طعنه‌آمیز در توییتر نوشت: «باید در فیزیک، شیمی و پزشکی نیز جوایز را وسط‌بازانه تقدیم کنند.» ۱۵- توافق در رویکرد علمی شیلر می کوشد تضاد آرای مذکور را کمرنگ کند لذا می گوید تفاوت در یافته‌های این برندگان نوبل کم‌اهمیت‌تر از توافقی‌ست که در رویکرد علمی به مسائل اقتصادی دارند؛ رویکردی که مشخصه آن گردآوری و آزمون فرضیه‌های دقیق است. من بسیار نگرانم از این حس در میان شکاکان که اختلاف‌ها در پاسخ به برخی سوالات را شاهدی می‌گیرند بر این که اقتصاد رشته‌ای سردرگم است؛ علمی جعلی که یافته‌هایش نمی‌تواند مبنای مفیدی برای سیاست‌گذاری باشد. (آری، اقتصاد یک علم است، روزنامه دانشگاه صنعتی شریف http://daily.sharif.ir) ۱۵- منتقدان و علم اقتصاد رابرت ، جی شیلر از برندگان جایزه نوبل اقتصاد می نویسد پس از دریافت جایره نوبل از انتقاد‌های وارد بر این جایزه آگاه شده است، نقدهایی توسط افرادی که ادعا می‌کنند اقتصاد- بر خلاف شیمی، فیزیک یا پزشکی که جایزه نوبل نیز به آنها اعطا می‌شود- علم نیست. آیا آنها درست می‌گویند؟ ۱۶- یکی از مشکلات شیلر می نویسد یک مشکل اقتصاد این است که به جای کشف اصول، لزوما بر سیاست‌گذاری متمرکز است. هیچ‌کس واقعا اهمیتی برای داده‌های اقتصادی جز به‌عنوان راهنمایی برای سیاست‌گذاری قایل نیست.  اینجا است که وقتی ما بر سیاست‌گذاری‌های اقتصادی متمرکز می‌شویم بسیاری از عواملی که جنبه علمی ندارند ظاهر می‌شوند؛ مثلا سیاست دخیل می‌شود و موضع‌گیری‌های سیاسی بیش از حد توسط مردم (انظار عمومی) مورد توجه قرار می‌گیرد. جایزه نوبل برای اعطا به افرادی طراحی شده است که برای جلب نظر مردم از فریب و حقه استفاده نمی‌کنند و همچنین برای کسانی که ممکن است در پیگیری‌های صادقانه شان از حقیقت، به نحوی تحقیر شده باشند. ۱۷- بسط شبه علمی اقتصاد شیلر تاکید دارد که منتقدین علم اقتصاد گاهی اوقات به بسط شبه علمیِ اقتصاد اشاره می‌کنند، آنها بحث می‌کنند که اقتصاد همانند ریاضیات منسجم تنها برای نمایش از ظاهر علم استفاده می‌کند. برای مثال، در کتاب فریب خورده‌های اتفاقی (Fooled by Randomness)(۲۰۰۴)، نوشته نسیم نیکلاس طالب (Nassim Nicholas Taleb)، درباره علم اقتصاد می‌گوید: شما می‌توانید شارلاتانیسم [۳] را زیر فشار معادلات تغییر چهره بدهید و کسی تا زمانی که آزمایش کنترلی وجود نداشته باشد، نمی‌تواند شما را بیابد. ۱۸- آسیب پذیری علم اقتصاد به اعتقاد من علم اقتصاد از علم فیزیک در مقابل مدل‌هایی که اعتبار آنها هرگز مشخص نیست آسیب‌پذیرتر است، زیرا ضرورت تخمین در رشته اقتصاد بیشتر از فیزیک است؛ به‌ویژه زمانی که مدل‌های اقتصادی به جای رزونانس مغناطیسی یا ذرات بنیادی با انسان ها سر و کار دارد. انسان ها می‌توانند ذهن و رفتارشان را به کلی تغییر دهند، آنها بعضا مشکلات عصبی و هویتی دارند، مشکلات و پدیده‌های پیچیده‌ای که اقتصاد رفتاری منشا آن را در درک پدیده‌های اقتصادی می‌یابد. (رابرت جی. شیلر مترجم: زهرا تهمتن منبع: Project Syndicate) نقل از آیا اقتصاد علم است؟ https://vista.ir/w/a/16/8gcsy) رضایی یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ @rezashahed
بسم الله الرحمن الرحیم قرآن و حجاب آقای ناصر قوامی ملبس به لباس روحانیت و فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید سی سال پیش دروسی را خوانده که مراجع خوانده اند و ادامه می دهد که حرمت بی حجابی در قرآن نیامده و حجاب به زمان و مکان بستگی دارد. همچنین می گوید آیه «قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوامِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌبِمَا یَصْنَعُونَ» به حجاب مربوط نیست. ( انتقاد ناصر قوامی از دوقطبی بر سر حجاب https://donya-e-eqtesad.com ناصر قوامی: قرآن اشاره‌ای به حرام بودن بی حجابی ندارد.https://www.didbaniran.ir) نقد و نظر: ۱- اگر جناب قوامی رایحه ای از فقاهت و اجتهاد استشمام کرده بودند می دانستند که منابع استنباط احکام الهی فقط قرآن نیست بلکه سنت، عقل و اجماع نیز از منابع اند. چه بسیار احکام شرع مقدس که در قرآن نیست اما رسول اکرم ص و جانشینان مطهرش ع تبیین و مشحص فرموده اند. آیا شماره رکعت های نمازی که ایشان می خوانند مگر در قرآن آمده است.؟ ۲- واقعا اصلاح طلبان را چه شده که به تقابل با کلام و احکام خداوند سبحان برخاسته اند. آن از عبدالکریم سروش و مجتهد شبستری که قبول ندارند قرآن کلام خداوند است. آن از مصطفی ملکیان که می گوید «قرآن رساله پیامبر بود مرا رساله خود باید!» و می افزاید: قرآن کتاب پیامبر بوده است و ما باید با تفکر نقادانه و انتقادی کتاب خود را داشته باشیم. آن هم از صدیق وسمقی که می گوید هیچ پیامبری از سوی خدا مبعوث نشده است آن هم از محسن کدیور که قانون بودن مفاد احکام قرآن و عصمت ائمه ع و علم لدنی آن ذوات مطهر ع را رد می کند، حکومت اسلامی و ولایت فقیه را نیز مردود می شمارد، آن نیز از سیدمحمد خاتمی که قرآن و احکام اسلام را متعلق به صدر اسلام می داند و بی قید و شرط علنا از جنبش زن زندگی آزادی حمایت کرد و این هم از ناصر قوامی و جمع کثیری از اصلاح طلبان که اجماعا به مخالفت با حجاب برخاسته اند. فاین تذهبون؟ رضایی جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم رفتار تخاصمی ج باکو ۱- سیاست تخاصمی دیرین می دانیم از سال ۱۹۳۱ که استالین دستور داد مسئله قومگرایی در ایران به شکل سازمان یافته به ابزار تجزیه طلبی تبدیل شود این سیاست در شوروی عملیاتی شد و فاجعه ماجرای پیشه وری را پدید آورد. یکی از آخرین اقدامات شوروی روشن کردن شعله تجزیه طلبی به سال ۱۳۶۲ خورشیدی بود. اقدامات رسانه ای و تلاش برای سازماندهی قومگرایان در داخل ایران از همان سال که سران حزب توده دستگیر شدند آشکارتر شد. برای مثال از حسین محمدزاده صدیق( حسین دوزگون) توده ای اسبق و تجزیه طلب متاخر دعوت کردند که با اقامت ۴۰ روزه و ملاقات های او در باکو به سال ۱۳۶۲ پروژه ضدایرانی شوروی پیگیری شد. ۲- جمهوری باکو و میراث شوروی جمهوری باکو نیز همان سیاست را بی کم و کاست، پی گرفت. ایران ستیزی باکو در نفرت پراکنی و دروغزنی در کتب درسی، مطالعات شوونیستی دانشگاهی، جعل تاریخ قومی، برسازی هویت جمعی ضدایرانی، پروپاگاندای رسانه ای، اقدامات تقنینی ( تصویب روز همبستگی آذریهای جهان)، سازماندهی قومگرایان تجزیه طلب ایرانی، حمایت مالی از جاماح و ...،تاسیس گوناز تی وی، تاسیس موسسه های ضدایرانی مانند موسسه شاه اسماعیل صفوی، راه اندازی جنبش قومگرایانه افسانه بابک و ... قابل مشاهده است. ۳- دانشگاه خزر باکو از مهمترین کانون های ضد ایرانی باکو دانشگاه خزر است با کارکردهای چندگانه از حدود سال ۱۳۷۰ طراحی و راه اندازی شد. این دانشگاه را پروژه ای صهیونیستی امریکایی و پایگاهی برای پیشبرد اهداف ضدایرانی اسرائیلی می دانم. برای نمونه خانم برندا شفر مشاور وزارت دفاع اسرائیل بیش از یک دهه مدیریت پروژه صدایرانی با جانمایه تجزیه طلبانه را به عهده گرفت. او پایان نامه دکترای خود را در دانشگاه اسرائیل نوشت به نام مرزها و برادری؛ ایران و چالش هویت آذربایجانی. این کتاب به فارسی ترجمه و به دست تجزیه طلبان ایرانی در تهران و تبریز توزیع شد. برندا شفر صهیونیست در این کتاب هویت مردم ترک زبان ما را مستقل از ایران و در تقابل با هویت ایرانی اسلامی جلوه می دهد. وی با بال و پر دادن به ماجرای شریعتمداری می کوشد او را رهبر اپوزیسیون قومگرا بلکه رهبر تمام آذریهای ایران معرفی کند. ۴- ناسپاسی آشکار اقدامات باکو درست زمانی آغاز شد که ایران از هیچ کمکی به خاندان علیف دریغ نکرد و از ح باکو در جنگ قره باغ بی دریع کمک کرد. بنابراین به من نظر حقیر آغازگر رفتار تخاصمی را باید باکو دانست و ج ا ا رفتارهایش انفعالی و تدافعی بوده است. و اما بررسی حقوقی رفتارهای ج ا ا را به نوشتار بعدی موکول می کنم. رضایی پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
بسم الله الرحمن الرحیم علوم اجتماعی و بحران های ج ا ا شبهه: کسانی برآنند، ج ا ا دچار بحران های اجتماعی فراوان است چون با علوم اجتماعی سر سازش ندارد و به راهکارهای علمی تن نمی دهد. پاسخ: با ارج نهادن به تمامی کوشش های استادان، محققان و دانشوران ارجمند علوم اجتماعی برآنم که این مدعا واقعیت ندارد بلکه عمده مشکلات کشور از علوم اجتماعی سرچشمه می گیرد. زیرا علوم اجتماعی: ۱- مبتنی بر فلسفه هایی است که مبانی آن مادی گری و بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی است و آموزش این علوم موجب بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی می شود ۲- دچار بحران های معرفت شناختی و روش شناختی است. ۳- وابسته به ترجمه، مقلد و مصرف کننده است. ۴- با جامعه ایران بیگانه و از شناخت مسایل ایران ناتوان است. ۵- اصرار دارد جوهره و مقتضیات جامعه ایران را نادیده انگارد و فرضیات، اصول و نظریه های غربی را به ایران تعمیم دهد. ۶- بحران آفرین است چون رسالت خویش را تغییر اجتماعی( تضعیف سنت، ارزش ها و ساخت ها) می شمارد و خود را جانشین دین می پندارد. ۷- انسجام درونی ندارد. نظریه ها و مکاتب متخالف و متعارض در این علوم، خود منشاء تشتت آرا و ناکارآمدی شده است. ۸- جریان های سیاسی از این علوم به عنوان ابزار مبارزه با ج ا ا هم بهره برده و می برند. ۹- رویکردها و نظریه های پسامدرنش، شالوده شکن، ساختار ستیز است و بنیان های جامعه را واسازی و تخریب می کند. رضایی شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ @rezashahed
بسم الله الرحمن الرحیم حاشیه نماز فتح الفتوح چرا یک عکس از سفر آقای رئیسی که طبق پروتکل های بین المللی قابل توجیه هم هست، منتشر و بزرگنمایی می شود؟ ۱- کرانه مدیترانه عمق استراتژیک ج ا ا آنان حاشیه درست کردند تا پای ایران در مدیترانه دیده نشود. عمق استراتژیک کم نظیری که فقط در دوران باستان داشتیم. ۲- ابطال فرضیه مخالفان رهبری موفقیت های ایران در سوریه، مصداق برجسته و عینی محور بودن منافع ملی در سیاست منطقه ای ج ا ا هم هست. این یعنی ابطال فرضیه و شعار اصلاح طلبان که رهبر فرزانه را به نگاه صرفا دین محور و فدا کردن منافع ملی متهم می کردند. ۳- آغاز افول امریکا پیروزی ایران در ابقای بشار به معنای افول قدرت منطقه ای امریکاست و اینک راهی جز ترک منطقه ندارد. این موقعیت از نشانه های برجسته تحقق پیش بینی رهبر فرزانه انقلاب است. ۴- کمرنگی حنای غربگرایی آنان سه دهه با تمام توان القا کردند که بدون امریکا، زیستن و بازیگری سیاسی محال است و طی ده سال گذشته گفتند بی لجام برجام، فرجام خوش محال است. اما می بینند مدعاهایشان نقش بر آب شد. ۵- تحقق " ما می توانیم" آنان با یکایک میراث مقدس و گرانسگ خمینی کبیر ره به مبارزه برخاستند و آنرا متعلق به موزه ها دانستند اما اینک می بینند درس های آن یگانه دوران و از جمله " ما می توانیم" را شاگرد بی همتایش یکان به یکان به بار می نشاند. ۶- نماز فتح نماز فتح رئیسی به نیابت از فرمانده این فتح الفتوح در مسجد اموی چون پتکی بر سر امریکا و متحدانش فرود آمد همو که اردوغانش وعده کرده بود و درد این پتک را غربگرایان بیش از همه حس کردند و حاشیه پردازی ها جز صدای آوخ آنان نیست. برآیند بدانان حق دهیم که از درون بگدازند و خود را به زحمت اندازند و حاشیه بپردازند. شنونده باید عاقل باشد. در تله این حاشیه پردازی ها نیفتیم. رضایی شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ @rezashahed
10.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸بازنشر به بهانه امضای قرارداد تکمیل خط ریل رشت آستارا
💫🌺🍃 🌺 ❇️ شعری به ترتیب حروف الفبا در وصف حضرت معصومه سلام الله علیها ا) ای خاک درت، تاج سرم، خواهر سلطان ب) بیمه شده با فیض دمت، کشورِ ایران پ) پیوسته به پابوسِ تو آیند ملائک ت) تردید ندارم که توئی مریم دوران ث) ثابت قدمم کرده دعاهای تو بانو ج) جبریل بَرَد سجده به خاکِ تو کماکان چ) چون بوسه زنم بر در و دیوار حریمت ح) حس میکنم اینجاست همان مرقدِ پنهان خ) خوبانِ جهان در حَرمت جمله گدایند د) دم می زند از نام تو سلطانِ خراسان ذ) ذکرش همه دم نَقلِ کرامات تو گشته است ر) رَه یافته هر کس که در آن روضهٔ رضوان ز) زوار تو آری همه از اهل بهشتند ژ) ژرف است کلامِ تو چنان آیهٔ قران س) سائل نکند ثانیه‌ای رو به اجانب ش) شد زانکه نمک‌گیر تو، ای حضرتِ باران ص) صحن تو جلا داده دل و دیدهٔ ما را ض) ضمنا شده حاتم ز کراماتِ تو حیران ط) طوفِ حَرمت را ز خدا خواسته مریم ظ) ظاهر شده تا اینکه مقاماتِ تو بر آن ع) عمریست که از قلبِ محبانِ خود از لطف غ) غم برده‌ای ای مرجعِ تقلیدِ کریمان ف) فرمود چه خوش عالمی از جنس حقیقت ق) قم گشته ز فیض حرمت مرکز ایمان ک) کی دم بتوان زد، زِ تو با مصرع شعری گ) گر إذن به شاعر ندهد خالقِ منان ل) لطف و کرم و جود تو هرگز مگذارد م) محشر بشود دیدهٔ ما چون همه گریان ن) نتوان که مرا خواند غلامِ تو یقینا و) وقتی که غلامانِ تو هستند بزرگان ه) هستیِ غریب الغربایی، عمهٔ سادات ی) یک لحظه از این بی سر و پا، روی مگردان 🌺سیروس بداغی 💫🌺🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آدام اسمیت و اقتصاد وحشی امروز مخلوق تغییر در یک مفهوم بنیادین است. Natural law "قانون طبیعی" تا قبل از دیوید هیوم (استاد اسمیت) و بنتام معنای دیگری داشت. قوانین طبیعی همان فهم کلی انسان‌ها از اخلاق بود؛ فهم هزاران ساله انسان از انصاف و عدالت و خیر و خوبی. قانون طبیعی پیوندی می‌زد بین هنجارها و هست‌ها. آنچه طبیعی بود همان هم ارزش بود. اما ناگهان عقلانیت سکولار جای آن را می‌گیرد. قانون طبیعی می‌شود عقلانیت و عقلانیت می‌شود هر آنچه انسان به آن میل دارد! در حقیقت بعد از هیوم، قانون طبیعی (آنچه هست) نه به وسیله‌ی دین و فهم انسان‌های گذشته، بلکه به‌وسیله انسان عاقلِ بی‌نیاز از دین و توسط "دانش"مند کشف می‌شود. به عبارت دیگر دعوا بر سر این نبود که "قانون طبیعی" باید وضعیت مطلوب را تعیین کند یا خیر! بلکه محل نزاع آنجاست که کدام قانون طبیعی را انتخاب کنیم؟ قوانین الهی را یا قوانین وضع شده توسط انسان را. دعوا بر سر شناخت "باید"ها بود و این شناخت بایدها از آن جهت که به شناخت انسان اتصال دارد، جنبه علمی دارد و از آن جهت که به بایدها مرتبط است جنبه ارزشی. فلذا دانشمندان هر وقت بخواهند پشت جنبه علمی آن پنهان می‌شوند. @jahade_tabien1
44.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 نشست نقد علم اقتصاد و سرمایه داری در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه امام حسین علیه السلام تاریخ: 1402/3/2 🔹 موضوع جلسه اول: فریب بزرگ، نسبت ریاضیات با علم اقتصاد حقیقی و اقتصاد علم نما 🔸 پروفسور مسعود درخشان @jahade_tabien1
هدایت شده از مجله خردورزی
🔻 چشم‌انداز علوم اجتماعی تجددی 🔸مطالعه‌هایی که از چشم‌انداز علوم اجتماعی تجددی، در جامعۀ ایران صورت گرفته‌اند، همگی در پی مصادره به مطلوب کردن بوده‌اند و این نیز از مسیر تفسیر به رأی عبور کرده است. 🔸به‌دلیل‌اینکه جامعۀ ایران در چهارچوب منطق غیرتجددی و بلکه ناتجددی حرکت می‌کند و ذیل تاریخ آن نیست؛ بنابراین، علوم اجتماعی تجددی ناگزیر است که واقعیّت‌های اجتماعی آن را بر اساس میل و گرایش خود، ببیند و معنا کند؛ نه آن‌گونه که هست. 🔸ازاین‌رو، نظریه‌های خویش را بر این جامعه تحمیل می‌کند و در مقایسۀ بین نظریۀ اجتماعی و واقعیت اجتماعی، جانب نظریه‌های خویش را می‌گیرد و واقعیّت اجتماعی را مطابق آن معنا می‌بخشد. این در حالی است که رهیافت علمی، تابع واقعیت است و نظریه را اصل نمی‌انگارد؛ 🔸بلکه همواره نظریه را شکننده و تغییر یابنده می‌داند و هر جا احساس کند که واقعیت، معنایی غیر از دلالت‌های نظریه دارد، واقعیّت را به میدان فرامی‌خواند و صدای معنای آن را بازسازی می‌کند. بدین‌جهت باید علوم اجتماعی تجددی را یک نظام نمادینِ تحمیلی دانست که در حق جامعۀ ایران، خشونت شبه‌علمی و تحکم تفسیری روا می‌دارد. 📝 مهدی جمشیدی، عضو گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی 📥 دریافت نسخه الکترونیکی مجله 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir
آیتاللهمیرباقری.mp3
1.7M
بدحجابی، محصول لیبرالیسم اقتصادی و لیبرالیسم فرهنگی است. 🎙 خدا رحمت کند سردار شهید قاسم سلیمانی می‌گفتند: اگر به منِ سرباز بگویند "برو فلان پُل را بگیر"، اگر ببینم قُلّه‌های اطراف آن پُل در دست دشمن است، آن پُل هم درواقع سقوط کرده است و لذا نمی‌روم روی آن پُل بایستم! حالا، ما وقتی بخشی از قُلّه‌های اطراف خانوادۀ اسلامی و عفاف اسلامی را به‌تدریج در الگوهای سرمایه‌داری از دست داده‌ایم، شما به‌راحتی نمی‌توانید با بدحجابی مبارزه کنید! بدحجابی، محصول لیبرالیسم اقتصادی و لیبرالیسم فرهنگی است. @jahade_tabien1
🔻سپیده بابایی دارنده مدال نقره کشتی آلیش قهرمانی آسیا در ازبکستان، مدال خود را تقدیم به شهید حسن تهرانی مقدم کرد. در ویراستی توییتر ایرانی دنبال کنید👇 https://virasty.com/Farhadfathi ✍️ شیخ فرهاد فتحی عضو شوید👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1