eitaa logo
نامه های تبیین
186 دنبال‌کننده
438 عکس
407 ویدیو
5 فایل
نامه های تبیین می کوشد در چارچوب "جهاد تبیین" به سهم خود به تبیین مسائل اجتماع ایران بپردازد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🖤صلوات خاصه امام محمدباقر علیه السلام اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ باقِرِ الْعِلْمِ، وَ إِمامِ الْهُدىٰ، وَقائِدِ أَهْلِ التَّقْوىٰ، وَالْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبادِكَ. اللّٰهُمَّ وَكَما جَعَلْتَهُ عَلَماً لِعِبادِكَ، وَمَناراً لِبِلادِكَ، وَمُسْتَوْدَعاً لِحِكْمَتِكَ، وَمُتَرْجِماً لِوَحْيِكَ، وَأَمَرْتَ بِطاعَتِهِ، وَحَذَّرْتَ مِنْ مَعْصِيَتِهِ، فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيائِكَ وَأَصْفِيائِكَ وَرُسُلِكَ وَأُمَنائِكَ يَا رَبَّ الْعالَمِينَ. ▪️شهادت پنجمین ستاره عالم تاب، امام محمد باقر علیه السلام تسلیت باد▪️
❇️ اهمیت روز عرفه (روز دعا و نیاش) 🎤 سخنران مقام معظم رهبری است 🤲 روز عرفه را... قدر بدانید و با دعا و تضرّع و توجّه و مسئلت از خداوند متعال به معنای واقعی کلمه گره‌گشایی کنید. اگر ‌فضل الهی و لطف الهی نباشد، کوشش‌ های ما، و زحماتی که میکشید و میکشیم، به جایی نمیرسد. در دعای شریف ‌کمیل [عرض میکند:] «لا یُنالُ‌ ذلِکَ‌ اِلّا بِفَضلِک‌»؛ یعنی همه‌ی وظایف را انجام میدهیم، [امّا] آنچه به این ‌تلاشهای ما و وظایف ما روح میدهد، جان میدهد، لطف الهی و فضل الهی و توجّه الهی است. البتّه در همه‌ی آنات ‌میشود با خدا ارتباط گرفت؛ رابطه گرفتن با خدا آسان است منتها بعضی از ساعات، بعضی از روزها یک اهمّیّت ویژه‌ای ‌دارد؛ در رأس این روزها، یکی همین فردا [یعنی] روز عرفه است؛ عید قربان هم همین‌جور.‌۱۴۰۲/۰۴/۰۶
بسم الله الرحمن الرحیم نقد و معرفی کتاب حکومت محلی آقای قالیباف (۱) چاپ چهارم کتاب حکومت محلی یا استراتژی توزیع فضایی قدرت سیاسی در ایران اثر آقای قالیباف را ملاحظه نمودم. مقدمه این کتاب از روی پایان نامه دکتری آقای قالیباف نوشته شده و دارای ۵ فصل و ۲۴۱ صفحه است. نمونه های کشورهای فدرال را از روی مقررات قانونی و شکلی توصیف کرده و آن را الگویی مناسب شناخته است. ایشان به این کتاب بسنده نکرده و ۷-۸ مقاله شبیه همین عنوان مشترکا با تعدادی نویسنده( دانشجویان) منتشر کرده است. لذا در نظر دارد مضمون کتاب فراگیر شود. پارادایم " توسعه سیاسی" نویسنده محترم کتاب باور دارد که تحقق "توسعه سیاسی" منوط به تاسیس حکومت های محلی است. (محمدباقر قالیباف، حکومت محلی استراتژی توزیع فضایی قدرت سیاسی در ایران، امیر کبیر چاپ چهارم، ۱۳۸۹، صص: ۱۴-۱۶) از دید نویسنده محترم《 تمرکز گرایی و تمرکز زدایی ساختار سیاسی - اداری، چنانکه در این کتاب خواهیم دید ارتباطی قطعی و اساسی با توسعه یافتگی سیاسی دارد.》( همان، ص: ۱۵) چیستی توسعه سیاسی توسعه سیاسی پروژه سیدمحمد خاتمی و سعید حجاریان است. توسعه سیاسی در فراگرد طرح کلان تغییر رژیم قرار داشت که جبهه اصلاحات دنبال می کرد. طبق تعریف دکتر حسین بشریه، مشارکت همه نیروهای اجتماعی در حکومت توسعه سیاسی را محقق می سازد. یعنی هر جریان، گروه و حزب باید از حکومت سهمی داشته باشد‌. این معنا در موضع مشهور اصلاح طلبان جلوه می کرد که به رهبر انقلاب می تاختند که چرا از خودی و غیر خودی سخن گفته است و برای خنثی سازی فرمایش رهبر انقلاب به قصد فریب افکار عمومی، شعار " ایران برای همه ایرانیان" را تکرار می کردند. بارزترین نماد و نمود توسعه سیاسی، کنفرانس برلین است که اصلاح طلبان با گروههای برانداز نشستند و آنها را به رسمیت شناختند. یا مواضعی که فائزه هاشمی و برخی دیگر به نفع بهاییان می گیرند در همین چارچوب معنا می یابد. خلاصه اینکه معتقدان به توسعه سیاسی به جمهوری اسلامی ذیل ولایت فقیه اعتقادی ندارند‌ از اینرو بعید است آقای قالیباف این کتاب را خودش نوشته باشد. چون محال است که مفهوم " توسعه سیاسی" و ریشه پروژه جبهه اصلاحات را دریافته و لوازم آن را پذیرفته باشد. لذا این احتمال را نادیده نمی گیرم که استاد راهنمای پایان نامه اش و یا نویسندگان متن آقای قالیباف را اغوا کرده و یا دچار خطای شناختی کرده باشند. البته شاکله فکری ایشان به آنها مقداری نزدیک هست اما گمان ندارم تا این اندازه.
نقد و معرفی کتاب آقای قالیباف(۲) دولت در نظریه الهی مولف، پیدایش دولت را از منظر ۶ نظریه روایت می کند.( قالیباف، حکومت محلی ... در ایران: ۱۹- ۳۲) و مجموعا طی ۶۰ سطر از نظریه الهی و تبار آن می نویسد که: 《 طرفداران این نظریه مدعی هستند که تشکیل دولت ناشی از حکمت الهی و اراده خداوندی بوده و متصدیان امور از طرف خداوند مبعوث می شوند و از جانب و به نمایندگی او مردم را اداره می کنند.》( همان: ۱۹) وی ریشه آنرا به مصر، چین، آشور، کلده، یونان و روم می رساند که حاکمان در آن دوران خود در زمره خدایان بوده اند و کشیشان مسیحی بعدها آنرا به پیامبران و روحانیون تعمیم داده اند: 《 ... روحانیون مسیحی برای پیغمبرانی که فرستاده خداوند هستند، حق حاکمیت قائل شده و معتقد بودند که آنها باید بر مردم حکومت کنند و تعالیم دینی را در اجتماع اجرا نمایند و پس از پیغمبران، وظیفه روحانیون است که اداره امور کشور را در دست گیرند.》(همان) سپس می افزاید :《غالب نویسندگان قرون وسطی مانند سنت آگوستین، دولت را ناشی از خداوند دانسنته و مدعی بودند که اداره مملکت بایستی در دست روحانیون و نمایندگان مذهب مسیح باشد.》( همان) مولف پس از آن به دیدگاه ابن سینا اشاره می کند: 《 ابو علی سینا ... برای دولت منشاء الهی قائل شده و ‌.. نتیجه گرفته است که مقنن باید از طرف خداوند مبعوث شود.》(همان) آقای قالیباف متن نامه سنت پُل به رومیان را نقل که مردم را به اطاعت از حاکمان دعوت کرده و آنها را از شمشیر حاکم ترسانده و حاکمان را وزرا و نمایندگان خدا نامیده است. ( همان: ۲۲-۲۳) در ادامه این نظریه را متروک قرن هفده و هجده م نامیده که میان علمای معاصر طرفداری ندارد اما خلاصه اینکه:《 همه سلاطین امروز با تاییدات خداوند سلطنت می کنند و این اصل در احکام و فرامین آنها قید می شود.》( همان: ۲۳) مولف از نظریه اسلامی دولت، نظریه ولایت فقیه و مندرجات قانون اساسی ج ا ا چشم پوشیده و در قامت یک سکولار مخالف نظریه الهی دولت قلم می فرساید. از خود پرسیدم آیا این کتاب را آقای قالیباف تدوین کرده و یا اصلا آن را خوانده است؟
نقد و معرفی کتاب آقای قالیباف(۳) تجویز بدون تحقیق آقای قالیباف می نویسد تاکنون تحقیقی جامع و مانع انجام نگرفته که در ایران چه رابطه ای میان تمرکز و عدم تمرکز با توسعه نیافتگی سیاسی در دوره معاصر موجود بوده است و اینکه آیا می توان رابطه مستقیمی میان این دو برقرار کرد. آنگاه چنین حکمی صادر می کند که از دیر باز نظام سیاسی اداری ایران به عنوان نظام متمرکز شناخته شده است و برای توجیه آن ... نظریه استبداد شرقی یا تولید آسیاسی و نزدیک به همین نظریه استبداد ایرانی و همچنین دولت تحصیلدار یا دولت رانتیر را مطرح کرده اند. آقای قالیباف سپس چنین نتیجه می گیرد: 《حاصل مجموع یافته ها را می توان چنین خلاصه نمود که "نظام متناسب برای کشور ایران نظام نیمه متمرکز است" 》( قالیباف، حکومت محلی ... : ۱۵-۱۶) این در حالیست که تاکید دارد: 《 تجربه کشورهای در حال توسعه جهان در رابطه با حکومت محلی ... نشان می دهد اختلافی که همواره بین هدف های کنترل دولت مرکزی و گرایش های خودمختاری و جود داشته ایجاد موازنه بین این دو را مشکل ساخته است. از این رو گونه ای بی ثباتی در تشکیلات حکومت های محلی دیده می شود.》( همان: ۶۸-۶۹) با این حال نه تنها در عنوان کتابش به توزیع قدرت سیاسی تصریح شده است بلکه حوزه عمل حکومت محلی را اموری ذاتا محلی می داند که به《 طور مستقیم به سرنوشت مردم و ساکنان آن محل مربوط می شود. امور محلی اموری فرآیندی است و شامل مراحل تشخیص، بررسی، تصمیم گیری، اجرا، نظارت و بازخورد می شود. مدیریت، مرکب از مجموعه ای از موسسات و نهادهای سطح محلی است که یکی از آنها نهاد تشخیص دهنده و تصمیم گیری است که مردم محل انتخاب می کنند.》(همان: ۷۱) مولف می گوید تحقیقی انجام نشده و تجربیات منفی شماری از کشورها هم پیش روی ماست اما در عین حال حکم به توزیع قدرت سیاسی برای امور محلی مربوط به " تعیین سرنوشت" صادر کرده است. آیا عجیب نیست؟
1️⃣ حاکمیت ریال بر اقتصاد ایران 2️⃣ مقابله با آزادسازی قیمت ها 3️⃣ دلارزدایی از اقتصاد ایران سه گزاره اساسی است که جریان نئولیبرال همواره از مطرح کردن آنها هراس داشته و دارد.
نقد و معرفی کتاب آقای قالیباف(۴) نگاهی به حکومت محلی آلمان دیدیم آقای قالیباف خبر داد که تاکنون تحقیقی در باب رابطه توسعه سیاسی یا تمرکز و عدم تمزکز وجود ندارد اما با این حال ایشان حکم به لزوم عدم تمرکز داد. تجویز نادرست آقای قالیباف برای توزیع قدرت سیاسی در حالیست که آلمان به سبب بازخوردهای منفی و نگرانی بابت چالش های عدم تمرکز طی سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ چندین بار به اصلاح قانون اساسی پرداخت و از اختیارات حکومت محلی کاست. باری در آلمان پس از ایالت، حکومت محلی یا شهرداری ها دارای دو دسته وظیفه و کارکردند : یک دسته وظایف اجباری دولتی که دولت فدرال یا ایالت ها طبق قانون به شهرها تکلیف می کنند و برای انجام این وظایف تحت نظارت قانونی و کارشناسی اند و باید مطابق دستورالعمل ها و راهنماهای ویژه و طبق شرایط خاص عمل کنند. دسته دوم کارکردهای اختیاری شهر داری ها( حکومت محلی) است؛ مانند: 《 پرکردن اوقات فراغت، فعالیت های حوزه سرگرمی و فرهنگی همچون ایجاد مراکز ورزشی ، استخرهای شنا، پیاده رو سازی، شبکه های حمل و نقل محلی ترامواها و اتوبوس ها. علاوه بر آن شهرداری ها( حکومت محلی) مسئول نهادهای فرهنگی زیادی همچون اپراها، آرشیوهای شهری، سینماها، موزه ها، کتابخانه ها و بازسازی ساختمان های تاریخی اند.》( صباغیان، علی، ریشه ها ساختار و تحول فدرالیسم در جمهوری آلمان، فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دوره ۵۱، شماره ۴: ۱۴۱۷- ۱۴۳۵) رضایی ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
با سلام و احترام آقای ظریف در سخنان دیروز خود به مغالطات متعددی توسل جست. یادداشتی تقدیم می کنم و فقط یک مورد را بررسی می کنم. آقای ظریف در آیه: و ان جنحوا للسلم فاجنح لها چند مغالطه مرتکب شد. اولا جنحوا للسلم یعنی ای پیامبر اگر دشمن صلح و زندگی مسالمت آمیز با شما را پیش گرفت تو هم بپذیر. در حالیکه امریکا مذاکره می خواست تا امتیازهای پلکانی مضاعف بگیرد و ایران را به زانو در بیاورد مانند آنچه که با لیبی کردند. ثانیا فرمود چنان قدرت نمایی کن که دشمن بترسد : واعدوا لهم مااسطتعتم من قوه ترهبون به عدوالله و عدوکم ... در حالیکه هم آقای روحانی و هم ظریف با اظهار ضعف و التماس درخواست مذاکره و ملاقات داشتند. هر مذاکره با هر نوع توافق را مطلوب شمردند و گفتند هر توافقی بهتر توافق نکردن است. ثالثا آقای ظریف می گفت امریکا با یک دگمه کار ما را تمام می کند. این احساس ذلت کجا و فرموده قرآن کجا؟ رابعا امریکا در پی برجام های ۲ و ۳ و ... بود و آن دولت هم برای برجام های بعدی سر از پا نمی شناخت. پس دروغ است که بگوییم امریکا دنبال صلح بود و ما طبق قرآن عمل کردیم. رضایی چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
اعترافات یک اصلاح طلب …
                   🍂﷽🍂        أَشْهَدُ يَا مَوْلایَ يَا أَبَا الْحَسَنِ...! أَنَّکَ حُجَّةُ اللّٰهِ عَلَىٰ خَلْقِهِ وَ خَلِيفَتُهُ فِی بَرِيَّتِهِ وَ أَمِينُهُ فِی بِلادِهِ وَ شَاهِدُهُ عَلَىٰ عِبَادِهِ...! وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ كَلِمَةُ التَّقْوَىٰ وَ بَابُ الْهُدَىٰ وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقىٰ وَالْحُجَّةُ عَلَىٰ مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَىٰ...! ⚘️مظهرِ عدل و داد می‌آید...! ⚘️محورِ اعتقاد می‌آید...! ⚘️هادیِ دین و عُروَةُ الوُثقی...؛ ⚘️نورِ چشمِ جواد می‌آید...! ✍️نیمه‌ی ماه ذی الحجّة، سالروز ولادت حضرت اباالحسن الهادی عليه‌السّلام مبارک باد...!
7.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
غدیر ردّ تمام طاغوتهاست. غدیر همه چیزماست. سرنوشت ماست. شرافت ماست. بیعت با امام زمان ماست... غدیر بر شما مبارک باد