eitaa logo
مدرسه مجازی طلیعه داران ظهور
6هزار دنبال‌کننده
879 عکس
146 ویدیو
74 فایل
ایران؛ اهواز مجتمع حضرت ولیعصر(عج) مدرسه مجازی طلیعه داران ظهور تحت اشراف آیت الله اراکی [عضو مجلس خبرگان رهبری] 🌐 سامانه آموزش: http://rezvan.taliedaran.ir راه ارتباطی: @S_Alavi110 نحوه ساخت اکانت و ثبت‌نام: https://eitaa.com/rezvan_marefat/2136
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰تولد سیاسی یوگا در ایران در دوران پهلوی 💢سال ۱۳۴۵ شمسی، اولین باشگاه یوگا در تهران توسط مجید موقر، از فعالان سیاسی و عضو انجمن‌های فراماسونری، تأسیس شد. اولین شرکت‌کننده‌های این باشگاه عبارت بودند از: هویدا، شریف امامی، ارتشبد گرزن و ... 💢موقر برای امور باشگاه، استادی از هند به ايران می‌آورد و پنج سال در ایران می‌ماند. گفته می‌شود این فرد در طول پنج سال به صورت خصوصی به خانواده سلطنتی شاه نيز آموزش یوگا می‌داده است. ⚠️یوگا؛ ورزشی درمانگر یا فرقه‌ای نوظهور؟ هر اندیشه، دانش یا معنویتی که مدعی درمان روحی و جسمی انسان‌هاست، معمولاً از سه راه می‌تواند ادعای خود را اثبات کند. نخست، راه وحیانی و الهی؛ دوم، شیوه علمی؛ سوم، مسیر منطقی و عقلانی. حال باید بررسی شود که یوگا را با کدام‌یک از این روش‌ها، می‌توان ثابت کرد. ✅ راه وحیانی در هیچ‌کدام از کتب آسمانی، سخنی از یوگا نیست و پیامبران آسمانی، چه اولوالعزم و چه غیر اولوالعزم درباره‌ی آن سخنی نگفته‌اند. البته احتمال اینکه در گذشته‌های بسیار دور، پیامبری سخنی درباره‌ی یوگا گفته باشد و به ما نرسیده باشد، وجود دارد اما یک اندیشه را بر اساس احتمال و گمانه‌زنی نمی‌توان اثبات کرد. بنابراین یوگا یک اندیشه وحیانی نیست. حال اگر یوگا ادعا کند که یک راه و سلوک معنوی است که البته ادعا می‌کند، چگونه به آن اطمینان کنیم و عمرمان را در اختیار چنین اندیشه‌ای بگذاریم. ✅ راه علمی راه علمی، یکی دیگر از مسیرهایی‌ است که می‌توان یک اندیشه را به وسیله آن، اثبات یا رد نمود. اگر یوگا را از طریق علم هم بخواهیم ثابت کنیم چه استدلال علمی وجود دارد؟ این ادعا وجود دارد که تکنیک‌های یوگا تماماً علمی است، اگر چنین است این سوال وجود دارد که اگر این‌گونه عقاید به علوم تجربی متکی است، در چه علمی و کدام آزمایشگاه علمی، این ایده‌ها به اثبات رسیده است؟ تاکنون هیچ دانشمندی در حوزه علوم تجربی ادله‌ای بر اثبات آن اقامه ننموده است و هیچ‌کس مدعی وجود ۷۲ هزار نادی و ۸۸ هزار چاکرا در بدن نبوده است. یکی از دلایل اختلاف نظر در مورد تعداد نادی‌ها و چاکراه‌ها در بین یوگی‌ها همین امر است. 🔻چاکرا جسم است یا روح؟ اگر جسم است که باید بتواند زیر تیغ جراحی برود و اگر روح است، تفاوت آن با روح در چیست؟ اگر هیچ‌کدام نیست، پس چیست؟ این سوالات و سوالات فراوان دیگر درباره یوگا وجود دارد که هیچ‌کدام جواب داده نشده‌است. چگونه می‌توان به مسیری اعتماد کرد که نمی‌توان آن را از طریق علمی ثابت کرد.‼️ ✅ راه عقلانی هیچ‌کدام از آموزه‌های یوگا جنبه عقلانی ندارند و نمی‌توان برای اثبات آن به استدلال‌های عقلی تمسک جست و هیچ دلیل عقلی و برهانی قابل قبولی در کتاب‌های مربوط به یوگا ارائه نشده‌اند. اینکه یک نفر به مدت طولانی در یک حالت خاص قرار بگیرد، چه توجیه منطقی می‌تواند داشته‌باشد؟ ✍هرچند در اسلام هم ریاضت‌هایی هست اما اسلام در هر کاری جانب میانه را رها نکرده و اگر ریاضتی بیش از حد توان باشد و برای انجام آن صدماتی به جسم یا روح وارد شود، در اسلام حرام و ممنوع است. @rezvan_marefat
🔰نشست علمی "هم سنجی روش مواجهه ی اندیشه ای تبلیغ در معنویت های نوظهور با اسلام، با تکیه بر مفهوم هویت" سه شنبه 20 دی ماه ساعت 8 صبح ارائه دهنده: دکتر علی محمدی هوشیار محل ارائه: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی لینک مجازی🔰 http://dte.bz/ethicsconf @rezvan_marefat
مدرسه مجازی طلیعه داران ظهور
۳. آیه اولی الامر:    💌 یا ایها الذین امنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم    «ای کسا
ب) دلیل حدیثی:   ✅ در منابع متعدد اهل تشیع و اهل تسنن از پیامبر اکرم (ص) روایت شده که فرمودند وصی و جانشین بعد از من علی بن ابی طالب(ع)است و بعد از او دو فرزندم حسن و حسین( علیهما السلام) که نُه امام دیگر از صلب حسین علیه السلام، پی هم می آیند.  👈البته این روایت افزون بر روایاتی است که درجریان حدیث یوم الدار، حدیث منزلت، حدیث غدیر خم و حدیث مشهور ثقلین بیان شده و یا احادیثی که فرموده، پس از من دوازده تن خلیفه خواهند آمد که به وسیله آنان دین عزیز می شود.   💎برای روشن تر شدن بحث، اجمالا و بطور اختصار، به چند روایت مهم اشاره می کنیم:   ۱) حدیث یوم الدار :    پس از سه سال از رسالت پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله، فرشته وحي نازل شد و فرمان خداوند را براي دعوت خويشاوندان و بستگان نزديك به او ابلاغ كرد: وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فَإِنْ عَصَوْكَ فَقُلْ إِنِّي بَرِي ءٌ مِمَّا تَعْمَلُون ؛(۱) خويشاوندان نزديك خود را انذار كن، و بال و پر [مهر و نرمي] خود را براي مؤمنان كه از تو پيروي كرده اند، پهن كن، و اگر از تو نافرماني كنند، بگو: من از آنچه شما انجام مي دهيد بيزارم. 💠 با نزول اين آيه، پيامبر خاتم، به علي علیه السلام دستور داد غذايي كه تمام آن، يك ران گوسفند و يك من شير بود، آماده سازد و فرزندان عبدالمطلب را دعوت كند، تا امر خداوند را به آنان ابلاغ كند و علي علیه السلام چنين كرد. حدود چهل نفر جمع شدند كه در ميان آنان ابوطالب، حمزه و ابولهب نيز بودند. غذا (چنان كه اشاره شد) كم بود و به صورت عادي براي آن جمعيّت كافي نبود؛ امّا همگي خوردند و سير شدند و چيزي از آن كم نشد. ابولهب گفت: اين [اشاره به پيامبر اكرم] جادو كرده است .   ♨️ سخنان ابولهب، مجلس را از طرح دعوت پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله خارج كرد و پيامبر از طرح موضوع منصرف شد و جلسه بدون اخذ نتيجه پايان يافت. 👈با دستور پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله بار ديگر علي علیه السلام مأموريت يافت كه با همان ترتيب قبلي غذا تهيّه و از خويشاوندان پيامبر دعوت كند. بار دوّم و يا بار سوّم، حضرت ختمي مرتبت پس از صرف غذا فرمود: يَا بَنِي عَبْدِ الْمُطَّلِبِ إِنِّي وَ اللَّهِ مَا أَعْلَمُ شَابّاً فِي الْعَرَبِ جَاءَ قَوْمَهُ بِأَفْضَلَ مِمَّا جِئْتُكُمْ بِهِ إِنِّي قَدْ جِئْتُكُمْ بِخَيْرِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ قَدْ أَمَرَنِيَ اللَّهُ تَعَالَى أَنْ أَدْعُوَكُمْ اِلَيْهِ فَأَيُّكُمْ يُؤَازِرُنِي عَلَى هَذا الْأَمْرِ عَلَى أَنْ يَكُونَ أَخِي وَ خَلِيفَتِي فِيكُم؟ اي فرزندان عبدالمطلب! به خدا قسم در ميان عرب، جواني را سراغ ندارم كه چيزي بهتر از آنچه من براي شما آورده ام، براي قومش آورده باشد. من خير دنيا و آخرت را براي شما آورده ام. خدا به من فرمان داده است تا شما را به سوي او فرا خوانم، اكنون كدام يك از شما مرا ياري مي كند تا برادر من و [وصي و] جانشين من در ميان شما باشد؟ ❌هيچ كدام پاسخ ندادند. علي علیه السلام كه از همه كوچك تر بود، گفت: اي پيامبر خدا! من تو را ياري مي كنم. پيامبر صلی الله علیه و آله فرمود: إِنَّ هَذَا أَخِي وَ وَصِيِّي وَ خَلِيفَتِي فِيكُمْ فَاسْمَعُوا لَهُ وَ أَطِيعُوا؛(۲) اين برادر، وصي و جانشين من در ميان شماست. سخن او را بشنويد و از او اطاعت كنيد. جمعيّت برخاستند؛ در حالي كه مي خنديدند و به ابوطالب مي گفتند: محمد امر كرد كه از پسرت اطاعت كني و به حرف او گوش فرا دهي [در حالي كه از همه كوچك تر است. 💠اين قضيّه در ميان مورّخان و مفسران به نامهاي يوم الدار ؛ روزي كه در خانه پيامبر جمع شدند ، بدء الدعوة، آغاز دعوت و يَوْمُ الْاِنذار ياد شده است. جمع زيادي از مورّخان و مفسران آن را نقل كرده اند. (۳)   ✅ مرحوم علّامه اميني، هفت گونه و هفت صورت از منابع اهل سنّت نقل كرده است كه صورت اوّل همان بود كه نقل شد؛(۴) امّا به صورت هاي ديگر هم نقل شده است که به الغدیر علامه امینی مراجعه شود. @rezvan_marefat
و اما اسناد حدیث یوم الدار :   (۱) شعراء/۲۱۴ ـ۲۱۶. سوره شعراء كه آيات انذار در آن است، پس از سوره واقعه نازل شده و سپس به ترتيب، سوره هاي نمل، قصص، اسراء، يونس، هود، يوسف و آن گاه سوره حِجر كه فرمان علني شدن دعوت پيامبر فَاصْدَع بِما تُؤْمر جزو آن است، نازل شده است. ر.ك: التمهيد في علوم القرآن، ج1، ص105 و تاريخ اسلام، مهدي پيشوايي، قم، بنياد معارف، ص148. (۲) تاريخ الامم و الملوك، محمد بن جرير الطبري، بيروت، دار قاموس الحديث، ج۲، ص۲۱۷ و الغدير، علّامه اميني، مؤسسه دائرة معارف الفقه الاسلامي، چاپ سوّم، ۱۴۲۵ ق، ج۳، ص۳۹۴ و ۳۹۵ و چاپ دار الكتب الاسلامية، ج۲، ص۲۷۹. (۳) الكامل في التاريخ، ابن اثير، ج۲، ص۲۷۸؛ السيرة الحلبيّه، حلبي، ج۱، ص۴۶۸؛ مسند، احمد حنبل، ج۱، ص۱۵۹؛ البدايه و النهايه، اسماعيل بن كثير شامي، ج۳، ص۴۰؛ بحارالانوار، محمد باقر مجلسي، ج۱۸، ص۱۷۸، ۱۸۱، ۱۹۱ و ۲۱۴؛ مجمع البيان، طبرسي، ج۷، ص۲۰۶؛ الارشاد، شيخ مفيد، ص۲۹و الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف، علي بن طاووس، ج۱، ص۲۰. ۴) تاريخ الامم و الملوك، طبري، بيروت، دار قاموس الحديث، ج۲، ص۲۱۷. مرحوم علّامه اين صورت را از افراد ذيل نقل كرده است: طبري، تاريخ، ج ۲، ص۲۱۶، ابوجعفر اسكافي بغدادي متوفاي ۲۴۰ در نقض العثمانيه ؛ فقيه برهان الدين، محمد بن محمد بن ظفر الملكي، متوفاي ۵۶۷ در انباء نجباء الابناء ص۴۶ ـ ۴۸؛ كامل ابن اثير، ج۲، ص۲۴؛ (الكامل في التاريخ، ابن اثير، بيروت، دار صادر، ۱۳۹۹ ق، ج۲، ص۶۳.) ابوالفدا عماد الدين دمشقي، در تاريخش، ج۱، ص۱۱۶؛ شهاب الدين الخفاجي، شرح الشفا قاضي عياض، ج۳، ص۳۷؛ علاء الدين بغدادي در تفسيرش ص۳۹۰؛ سيوطي در جمع الجوامع (از طبري از شش حافظ نقل نموده است كه عبارت باشد از ابن اسحاق، ابن جرير، ابن ابي حاتم، ابن مردويه، ابي نعيم و بيهقي)؛ ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه، ج۳، ص۲۵۴، و همين طور احمد حنبل در مسندش ج۱، ص۱۱۱ به سندي كه تمام افراد قابل تأييد و سند آن صحيح است بدون هيچ شبهه نقل كرده است... ر.ك: الغدير، چاپ دارالكتب الاسلاميّه، ص۲۷۹ ـ۲۸۰. ✅ مبلغین گرامی مستقر در مناطق تلفیق! اسناد را ذخیره و ثبت نمایند. @rezvan_marefat
💠 موسسه طلیعه داران ظهور تحت اشراف آیت الله اراکی برگزار می‌کند: 🔰فراخوان عضویت در کارگروه پژوهش🔰 با محوریت موضوعات مهدوی و ضدتکفیری 🌐 شرایط: • ویژه خواهران • فارغ‌التحصیلان دوره نقد یمانی • فارغ‌التحصیلان دوره نقد وهابیت 🌐 مزایا طرح: • دوره آموزشي_پژوهشی رایگان • حضور استاد مشاور و راهنما حین نگارش • انتشار آثار علمی در سایت های معتبر ملی 📆 مهلت ثبت نام: ۱۸ لغایت ۲۲ دی ماه 🔰 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام پیام دهید: @S_Alavi110 @rezvan_marefat
مدرسه مجازی طلیعه داران ظهور
✍و اما اسناد حدیث یوم الدار :   (۱) شعراء/۲۱۴ ـ۲۱۶. سوره شعراء كه آيات انذار در آن است، پس از سوره و
✅ ۲) حدیث منزلت:   حدیث منزلت، از احادیث مشهور نبوی و مورد قبولِ عالمان شیعه و سنّی است. عالمان شیعه به این حدیث برای اثبات جانشینی حضرت علی(ع) و نیز برتری موقعیت ایشان بر دیگر اصحاب استدلال می‌کنند. در این حدیث جایگاه امام علی (ع) نسبت به پیامبر اکرم (ص) همانند جایگاه هارون نسبت به موسی معرفی شده است. و از نظر عالمان شیعی این حدیث متواتر است.   💠این حدیث در مناسبت‌های مختلف از پیامبر (ص) شنیده شده که مهم‌ترین آن‌ها درجنگ تبوک است. مشهورترین نقل‌ این حدیث آن است که پیامبر اکرم (ص) خطاب به علی (ع) فرمود: «‌أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّاأنـّه لانَبیّ بَعدی‌»   🔰موارد بیان حدیث منزلت   این حدیث با تعابیر و الفاظ مختلف و در زمان‌ها و مکان‌های گوناگون از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است، از جمله روز پیمان اول برادری (قبل از هجرت به مدینه)، روز پیمان دوم برادری (پنج ماه بعد از هجرت به مدینه)، در منزل امّ سلمه، به هنگام تعیین سرپرست برای دختر حمزه، در ماجرای سد ابوابو از همه مشهورتر در غزوه تبوک.   🌐نقل‌های مختلف حدیث منزلت، همگی این مضمون مشترک را دارند که جایگاه و منزلت امام علی (ع) نسبت به پیامبر (ص)، همانند جایگاه هارون نسبت به موسی است. اختلافات اندکی هم که در تعابیر این حدیث وجود دارد، از تکرار آن در مناسبت‌های مختلف و نیز نقل به معنا در احادیث، نشأت گرفته است.   🔰منابع حدیث در بین شیعه و اهل سنت   حدیث مزبور در منابع متعدد تاریخی و روایی و کلامی گزارش شده است، حتی برخی دانشمندان شیعه کتابهای مستقلی درباره آن نگاشته‌اند، از جمله میر حامد حسین (متوفی ۱۳۰۶ ه‍.ق) یک جلد از مجموعه عبقات الانوار را به این حدیث اختصاص داده است. حاکم حسکانی  از استادش، ابوحازم حافظ عبدوی، نقل نموده که وی حدیث منزلت را به پنج هزار سند روایت کرده است‼️ ↙️بنا به نقل دیگری، ۸۸ نفر از مشهورترین راویان، این حدیث را نقل کرده‌اند. افرادی چون ابن تیمیه عبدالحق دهلوی، گنجی شافعی، ابوالقاسم علی بن محسِّن تنوخی و سیوطی نیز به صحت و شهرت آن گواهی داده‌اند. این حدیث در صحیح بخاری و صحیح مسلم  نیز آمده است. این حدیث در کتابهای دیگر اهل سنّت نیز نقل شده است.   ✅ صحیح بودن حدیث نزد اهل سنت   ابن عبدالبرّ این روایت را از درست‌ترین و استوارترین روایات دانسته است. در برخی منابع، راه‌های روایت این حدیث به تفصیل ذکر شده است. حاکم نیشابوری طریق حدیث را صحیح دانسته و حافظ ذهبی نیز در تلخیص المستدرک بر صحت آن تأکید کرده استابن ابی الحدید آن را مورد اتفاق جمیع فرق اسلامی معرفی کرده است.   ❌حتی مخالفان و معاندان امام علی نیز نتوانسته‌اند این حدیث را رد کنند و ناگزیر به پذیرش آن شده و گاه، ناخواسته، آن را نقل کرده‌اند. بنابه نقل خطیب بغدادی، [۱] ولید بن عبدالملک اموی هم اصل این حدیث را پذیرفته و لفظ «‌هارون‌» را به «‌قارون‌» تبدیل کرده بوده است. مأمون عباسی نیز به هنگام احتجاج با فقها، به این حدیث استناد کرده است.   👈بنابه نقل خطیب بغدادی،  عمر با استناد به حدیث منزلت، فردی را که به علی(ع) دشنام می‌داد منافق خواند.‼️ ♨️معاویه هم حدیث منزلت را انکار نکرد و وقتی از سعد بن ابی وقاص (از مخالفین امام علی(ع)) پرسید: «‌چرا علی را دشنام نمی‌دهی؟‌» سعد پاسخ گفت: «‌به سبب سه فضیلتی که رسول خدا برای علی ذکر کرده است»، آنگاه سعد به نقل این سه فضیلت پرداخت که نخستین آن حدیث منزلت بود. معاویه نیز از واداشتن سعد به دشنام‌گویی علی علیه‌السلام دست برداشت.    ⚠️زید بن ارقم نیز از جمله اصحابی است که این حدیث را نقل کرده و در گزارش خود این مطلب را نیز افزوده است که وقتی رسول خدا حضرت علی را به جای خود درمدینه گماشت، گروهی تصور کردند که پیامبر(ص) از علی(ع) ناراحت است. وقتی این سخن به گوش حضرت علی رسید، آن را نزد پیامبر(ص) باز گفت و رسول خدا در پاسخ، حدیث منزلت را بیان فرمود.    💢حاکم نیشابوری این حدیث را صحیح دانسته و از ابن عباس نقل کرده که پیامبر(ص) در جنگ تبوک این حدیث را فرموده است. ابن عباس همچنین نقل کرده است که رسول اکرم در ادامه، به علی فرمود: «‌شایسته نیست من بروم جز آنکه تو جانشین من باشی‌» و نیز فرمود: «‌پس از من تو ولی هر زن و مرد مؤمن خواهی بود».  📕 منبع: [۱] شواهد التنزیل، ج ۱، ص ۱۴۸ تا ۱۵۱ @rezvan_marefat
هدایت شده از آیت الله اراکی
13.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟩 🔹یکی از نشانه های بصیرت این است که شخص بداند حق کدام طرف است و باطل کدام طرف. 🔹نشان حق خود خداوند متعال است البته از طریق ولی الهی. کما اینکه در آیه شریفه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» (آل عمران/103)، منظور از حبل الله همان رشته ولایت است. 📍این فتنه ها ما را از راه حق باز نمی دارد، ما از کسانی نیستیم که ولی خدا را، امام خود را در فتنه ها تنها بگذاریم. 🌐 مشاهده با کیفیت ویدیو در آپارات کانال های رسمی آیت الله اراکی: سایت | آپارات | ایتا | سروش | روبیکا
✅ دوره تحکیم مبانی اعتقادی ویژه نوجوانان با تدریس استاد طوسی در تابستان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.
🌐 يکي از دستاويزهای احمدالحسن يماني دروغين براي اثبات حجيت قطعي خود، که آن را شهادت پروردگار بر خود هم مي‌داند، توسل و اعتماد به خواب و روياست‼️ اين نوع ادعا در ميان فرقه ها و جريان هاي انحرافي تازگي ندارد و بسياري از آنها از اين روش بهره برده و مي‌برند. بايد دقت داشته باشيم که اولا خواب تحت هيچ عنوان براي انسان تکليف شرعي نمي‌آورد؛ حتي اگر روياي صادقه باشد؛ دوما هيچکدام از انبيا گذشته و ائمه معصومين، براي اثبات حقانيت ادعاي خود به خواب متوسل نشده اند. سوما بعيد نيست آنچه در خواب ديده ايم (ولو چهره ي معصومين باشد، چون براي ما تشخيص چهره معصوم ممکن نيست و ما تا به حال ايشان را نديده ايم)، يک نوع خواب سازي توسط شيطان و جن بوده باشد، که خود را معصوم معرفي کرده است. 💠 در خصوص اين مورد علامه حلي، در پاسخ به فردي که پرسيده بود اگر شخصي در قالـب معصوم بـه رؤياي افراد ظاهر شده و دستورات و القائاتي داشته باشد، تکليف چيست؟ گفته است: ✅ در اين صورت مسأله از دو حالت خارج نيست: الف: دستوراتي که مخالف ظواهر کتاب و سنت است. ب: دستوراتي که موافق کتاب و سنت است. با اين وجود گروه اول مردود بوده و گروه دوم جائزالعمل است، نه واجب العمل‼️ اين در حالي است کـه تمامي رؤياهاي ديده شده در خصوص احمد بصري با دستورات کتاب و سنت مخالف اند. 📚درسنامه نقد و بررسي جريان احمد الحسن بصری، چاپ اول، ص ۱۶۷ تا ۱۷۱ @rezvan_marefat