eitaa logo
مدرسه مجازی طلیعه داران ظهور
5.9هزار دنبال‌کننده
883 عکس
147 ویدیو
74 فایل
ایران؛ اهواز مجتمع حضرت ولیعصر(عج) مدرسه مجازی طلیعه داران ظهور تحت اشراف آیت الله اراکی [عضو مجلس خبرگان رهبری] 🌐 سامانه آموزش: http://rezvan.taliedaran.ir راه ارتباطی: @S_Alavi110 نحوه ساخت اکانت و ثبت‌نام: https://eitaa.com/rezvan_marefat/2136
مشاهده در ایتا
دانلود
19.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙بیان فضایل امام حسن مجتبی علیه السلام... 💠کریم اهل بیت فرمودند: لَيْسَتِ العِفَّةُ بِدافِعَةٍ رِزْقا وَ لاَ الْحِرْصُ بِجالِبٍ فَضْلاً فَاِنَّ الرِّزْقَمَقْسومٌ وَ اسْتِعْمالُ الْحِرْصِ اسْتِعْمالُ الْمَآثِمِ نه پاكدامنى، روزى را از انسان دور مى كند و نه حرص، روزى زياد مى آورد؛ چون روزى قسمت شده است. حرص زدن باعث مبتلا شدن به گناهان مى شود. [تحف العقول، ص ۲۳۴] 🌸 @rezvan_marefat
✍ صبحی صالح می‌نویسد: هیچ مسلمانی نیست که خویشاوندی نزدیک و منزلت ویژه پسرعموی پیامبر اکرم «ص» حضرت علی کرم الله وجهه را نزد آن حضرت نداند... علی کرم الله وجهه در حمایت از پیامبر «ص» قدمهایی برداشت که پهلوانان از آن عاجزند و قدم‌ها می‌لغزند... باارزش‌ترین مقام‌ها در تاریخ به نام او ثبت شد. جنگاوری روز بدر، کشتن عمرو بن عبدود در غزوه خندق، پایداری و وفا در غزوه احد و حنین و پرچمداری روز خیبر امتحان خوبی بود. 📚مقدمه شرح نهج البلاغه صبحی صالح،ص ۱و۲ @rezvan_marefat
1_4131275942_۰۶۰۴۲۰۲۳.mp3
22.05M
🔰مباحثی پیرامون مساله غیبت 💠مفهوم شناسی و فلسفه غیبت 💠نحوه حضور امام در جامعه 💠دلایل و چگونگی غیبت 💠فواید امام غائب @rezvan_marefat
عامر بن‌ وائله گفت: علی مردم را در رحبه جمع کرد و به آنها گفت: شما را به خدا قسم میدهم هر فردی که شنیده است رسول خدا(ص) در روز غدیر خم میفرمود: آیا نمی‌دانید من نسبت به خود مومنان به خودشان سزاوارترم او ایستاده بود، بعد دست علی را گرفت و سپس فرمود: هرکس من مولای او هستم، پس علی مولای اوست. خدایا دوست‌بدار هرکس او را دوست بدارد و دشمن بدار هرکس او را دشمن بدارد. ابوالطفیل گفت: از جمعیت خارج شدم و پیش خود تردید داشتم، زید بن ارقم را دیدم که به ما گفت: شک داری؟! من این مطلب را از رسول‌خدا (ص) شنیده‌ام. 📚کتاب خصائص‌ امیرالمومنین علی‌بن‌ابی‌طالب تألیف: امام حافظ أبی عبدالرحمن احمد بن شعیب نسائی الشافعی @rezvan_marefat
🔴 «احمد با نص وصیت پیامبر آمده، علم به متشابهات آشکار کرده، دعوت به حاکمیت الهی و زیر پا گذاشتن دمکراسی و حاکمیت مردم کرده و هزاران رؤیا از معصومین به حجیتش شهادت دادند، شما چطور به خاطر نداشتن ادله­ فقهی ردش می‌کنید؟» 🟠 اینها جملات آشنایی هستند برای کسانی که با طرفداران و مبلغین فرقه «احمد الحسن» مواجه شده‌اند. نباید تعجب کرد اگر بشنویم که این جملات نهایت استدلالات این فرقه برای اثبات این ادعا است که: «احمد الحسن بصری، همان یمانی است»! 🟡 مشکل اساسی این فرقه این است که دلیلی ندارند که شیعیان را قانع کند که این شخص همان یمانی است؛ او نه معجزه‌ای دارد، نه خصوصیات منصوص جسمانی، روحانی یا اخلاقی خاصی که شک و شبهات را از بین ببرد، نه نسب قابل اثباتی و نه هیچ دلیل دیگری. 🟣 فقط رؤیاهایی است که ادعا می‌کنند دیده شده و البته خودشان هم دیگر به این نتیجه رسیده‌اند که رؤیا نه تنها اعتبار شرعی، بلکه توان قانع کردن جمعیت زیادی را برای گرویدن به این فرقه نیز ندارد.
🟢 پیامبر اکرم (ص) اهتمام فراوان به ذکر نام و نسب ائمه داشت 💠 در روایات، مشخصات امام زمان (عج) به خوبی ترسیم شده است. چگونه است که در این عصر برخی افراد به راحتی ادعای دروغین خود را در زمینه مهدویت مطرح می‌کنند؟ 💠 انبیاء الهی (ع) هرگاه به موعودی وعده می‌دادند که ایمان به او جزیی از دین خدای متعال بوده، علائم واضح، فراوان و روشن برای تعیین مصداق آن موعود بیان و اقامه می‌کردند تا این تعیین مصداق به روشنی و وضوح رخ دهد. 💠 هرگاه پیامبری وعده ظهور پیامبری بعد از خود را می‌داد، چنان با نشانه‌ها و علائم روشن و با ذکر اسم و نسب دقیق و خصوصیات جسمی و قومی و اخلاقی و ... او را مشخص می‌کرد که به تعبیر قرآن هر کس او را ندیده باشد نیز بتواند او را تصور کرده و به خصوصیاتش کاملاً مطلع باشد 💠 همانگونه که یک پدر از خصوصیات فرزندش آگاه و به آن مطلع است: «الَّذینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ یَعْرِفُونَهُ کَما یَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمْ وَ إِنَّ فَریقاً مِنْهُمْ لَیَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ یَعْلَمُون‏» (سوره بقره، آیه ۱۴۶) بعد از آن نیز، خود آن نبی با اقامه بینات و معجزات باهره، امت خود را در مسیر شناسایی رسالت خویش امداد می‌کرد. 💠 به همین شکل و پیرو این سنت رایج در بین انبیاء الهی بود که پیامبر اکرم (ص) هنگامی که امت خویش را به پیروی از اوصیاء دوازده‌گانه خود دعوت می‌کرد، اهتمام فراوان به ذکر نام و نسب ایشان نیز داشت تا هر کسی توانایی ادعای احراز این جایگاه را نداشته باشد. 💠 در روز عید غدیر، دست امیرالمؤمنین علی (ع) را روی دست گرفته و اینگونه او را منصوب می‌کند: «فهذا علی مولاه». مکررا تعداد دوازده‌گانه اوصیاء را بیان، تأکید می‌فرمودند که همه آن‌ها از نسل علی هستند و همگی فرزند امام قبلی‌اند (و جز در مورد امام حسین (ع)، امامت به برادر منتقل نمی‌شود). در نهایت نیز در روایات متعددی، یک یک آن‌ها را به نام معرفی می‌فرمود. 🟢 ائمه مردم را برای شناخت امام بعدی در تاریکی رها نمی‌کردند 💠 این محکم‌کاری راه را بر مدعیان بست؛ چنان که کسی نمی‌توانست این منصب را ادعا کند و در صورت ادعای امامت نیز اقبالی در اجتماع به سمت او شکل نمی‌گرفت؛ زیرا اولین لازمه این ادعا، زاده شدن از امام قبل بود که با وجود حضور و حیات امام قبل در میان شیعیان، به راحتی قابل سنجش و راستی‌آزمایی بود. 💠 به هر حال اهل بیت (ع)، مردم را در شناخت امام بعد از خود یاری می‌کردند و در تاریکی و حیرت رها نمی‌کردند؛ به گونه ای که اگر کسی به امامت امام زمان خویش ایمان می‌آورد، شناخت امام بعدی بر او آسان و روشن بود. علاوه بر اینکه خود امام بعد نیز با ارائه معجزات و ابطال ادعای مدعیان، حجت را بر شیعیان تمام می‌کردند. 🔴 مهم‌ترین مشکل بر سر راه "مبلغین احمد الحسن" 💠 در تاریخ شیعه انشعابات همیشه از ناحیه ادعاهایی مثل توقف یا غیبت امام قبل یا امامت شخصی که سابقاً وفات یافته و ... واقع می‌شد؛ نه مدعیان دروغینی که در جامعه حاضر و خود را امام بدانند. 💠 حتی در شدیدترین شرایط تقیه (مثل زمان وفات امام صادق (ع)) نیز امام پیشین، به گونه‌ای عمل و وصیت می‌کرد که ضمن حفظ تقیه، شناخت امام بعد با استمداد از قواعد مسلمی مثل زاده شدن از امام قبل، مرد بودن، عدم فسق و ...) برای امت میسور و آسان بود. 💠 این سیره مسلم انبیا و ائمه (ع)، امروز مهم‌ترین مشکل بزرگ بر سر راه مبلغین «احمد الحسن» است؛ زیرا آنان مدعی‌اند که بیعت با یمانی و ایمان آوردن به او، مانند بیعت با امام زمان واجب و تمرد از او موجب تکذیب رسول خداست. با این حال دلیلی ندارند که ثابت کند این شخص همان یمانی است. آن‌ها علامت و دلیلی ندارند که اثبات کند چرا اگر شخص دیگری خود را حائز این مقام بنامد دروغگو، ولی احمد حسن بصری راستگو است⁉️ @rezvan_marefat
🌐 ثبت‌نام دوره تخصصی نقد فِرَق انحرافی شروع دوره: ۲۴ فروردین ماه۱۴۰۲ 💠مزایا طرح: مجازی، آفلاین و رایگان دارای گواهینامه پایان دوره در بستر سامانه آموزش الکترونیک🔰 rezvan.taliedaran.ir لینک ثبت نام:🔰 https://survey.porsline.ir/s/wGMESEw اطلاع از سایر دوره ها: 🔰 https://eitaa.com/rezvan_marefat
﴿قدم از قدم برنداشت﴾ بانگ هجرت که نواخته شد تازه مسلمانها دسته دسته و پنهانی راهی یثرب شدند. مکه دیگر جای زندگی نبود، همه شان گرچه صبور بودند و ساکت، اما شکنجه های گاه و بیگاه کفار و آزار مشرکان امانی برای مؤمنان نگذاشته بود. درست در همین شرایط از جایی که گمانش را هم نمی بردند خدا در گشایشی برایشان باز کرد؛ بیعت شبانه اهالی یثرب همه چیز را دگرگون ساخت، پیامبر تا همه را نفرستاد خودش راهی نشد. وقتی هم هجرت را آغاز کرد، در قبا ماند و وارد شهر نشد. همه دلهای شهر برای نبی می‌تپید و دل پیامبر برای علی. جانشین پیامبر در مکه ماند تا در نبودش امانت های مانده پیش رسول خدا را به صاحبانشان برگرداند و کارهای نیمه تمام پیامبر را به سامانی برساند. تا علی نیامد، نبی قدم از قدم برنداشت، تا همه بفهمند ارزش علی را برای نبی و جایگاهش را... 📚طبري، أبو جعفر محمد بن جریر بن یزید، تاریخ طبری، ج ۲، ص۳۸۲ @rezvan_marefat
💢چرا نام امام زمان عج در قرآن نیامده است؟ 🔸اولا شیوه قرآن در معرفی دو گونه است؛ در مواردی معرفی به ویژگی ها و صفات گوینده را از "نام بُردن" بی نیاز می‌کند به ویژه در مساله امامت که بیان ویژگی های شخص امام، صلاحیت ها و شایستگی های او را برای امامت آشکار می‌کند. 🔸ثانیا گاهی در نام بُردن، مانعی مثل خطر تحریف وجود دارد همانطور که در معرفی شخص امام و بُردن نام او اینگونه بوده یعنی اگر قرآن از امام علی (ع) نام می بُرد، دشمنی که منافق بود، کینه توز بود نسبت به آل الله علیهم السلام، برای حذف نام ایشان از قرآن، دست به تحریف نمی‌زد و این سند جاودان الهی، آخرین کتاب آسمانی را بی اعتبار نمی‌کرد؟ 🔸ثالثا خداوند در قرآن نماز، زکات، حج را بیان کرده اما حدود و احکام آن را به پیامبر واگزار نموده، در امامت نیز لزوم پیروی از امام معصوم را بیان کرده ولی معرفی مصادیق و اشخاص را به پیامبر حواله کرده است.. 🔶روشن است که این وظیفه از سوی خدا به پیامبر اکرم (ص) داده شده، آن‌جا که می‌فرماید: "و انزلنا الیکَ الذکر لِتُبَیّنَ للناسِ ما نُنزِلَ الیهم" ما قرآن را نازل کردیم تا آنچه برای مردم نازل شده را برایشان بیان کنی! 🔶پیامبر در حدیث ثقلین، عترت خود را در ردیف قرآن بیان می‌کند و به پیروی از آنها دستور می‌دهد تا ایشان را بعنوان مفسر واقعی قرآن، خودِ مسلمین بشناسند. ↩️بنابراین همانگونه که سخن پیامبر در توضیح و تفسیر قرآن برای همه ی مسلمین حجت است، بیان امام معصوم نیز در شرح، ظاهر و باطن آیات حجت است. چرا؟ چون اولا قرآن در مورد پیامبر ص می‌فرماید: "وَ مٰا يَنْطِقُ عَنِ اَلْهَوىٰ إِنْ هُوَ إِلاّٰ وَحْيٌ يُوحىٰ"، هر آنچه رسول گوید هم تراز آیات قرآن است‌. چرا؟ چون آیات وحی شده از جانب الله است، آنچه رسول الله هم می گوید وحی است‌. رسول الله که "وَ مٰا يَنْطِقُ عَنِ اَلْهَوىٰ" ست گوید: "إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ....إِنَّهُما لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّی یَرِدا عَلَیَّاَلْحَوْضَ" یعنی محالِ ممکن است این دو از هم جدا شوند. 💠در اعتقاد شیعه اثنی عشری، امام مهدی (عج) به نص قرآن، به روایت پیغمبر (ص)، حی است و ظاهر است و وجود دارد اما از چشم ها غائب است. @rezvan_marefat
💠 آیت‌الله مصباح یزدی(ره): در روایتی درباره تعیین شب قدر آمده است: مقدّرات سال در شب نوزدهم تقدیر می‏شود؛ «قُسِمَ فِیهَا الْأَرْزَاقُ وَ کُتِبَ فِیهَا الاجَالُ وَ خَرَجَ فِیهَا صِکَاکُ الْحَاجِّ» در شب نوزدهم ارزاق، درآمدها و روزی افراد و همچنین مدت حیات و زندگی آنان تا سال آینده تعیین می‌شود، علاوه بر آن در شب نوزدهم مشخص می‌شود که چه کسانی در آن سال به حج می‏روند. 💠 سپس در شب بیست و یکم آنچه در شب نوزدهم مقدر شده، بر آن ابرام و تأکید می‏شود. این به این معناست که در شب بیست و یکم آنچه در شب نوزدهم تعیین و مقدر شده، قابل تغییر است. 💠 آنچه که از شب نوزدهم تا شب بیست و یکم مقدر شده و تغییر یافته، در شب بیست و یکم ثبت شده و در شب بیست و سوم قطعی، نهایی و امضاء می‏شود. براساس این روایت هر سه شب از شبهای قدر به شمار می‌آیند. @rezvan_marefat