12408-fa-salslh mabahes emamat va mahdvit-10-entezar amel moqvemat.pdf
817.5K
📗کتاب "انتظار عامل مقاومت"
✍ آیت الله صافی گلپایگانی
با سرفصل های:
به سوي هدف هاي اسلامی، پیروزي اسلام بر همه ادیان؛ انتظار، عامل پایداري در برابر رهبري هاي فاسد، انتظار و وعده الهی، آینده جهان در کلام الهی، انتظار؛ عامل مبارزه با فساد و انحراف، حرمت بازگشت به فرهنگ جاهلی؛ مقاومت، در برابر بازگشت به جاهلیت، ارزش انتظار در قرآن و حدیث و.....
#معرفی_کتاب
@rezvan_marefat
پژوهشگر حوزه اندیشه انقلاب: تفکر حجتیه، مذهبیهای ضدنظام تربیت میکند
حجتالاسلام رضا اکبری آهنگر پژوهشگر و نویسنده کتاب، در زمینه انجمن حجتیه در گفتگویی مطرح کرد:
👈اصلیترین دشمنی انجمن با نظام جمهوری و انقلاب اسلامی است. در یک کلام باید گفت تشکیلات انجمن حجتیه و جریان شبه انجمنی، در پی پرورش نیروهایی است که در عین مذهبی بودنشان یا ضد انقلاب و نظام هستند یا در بهترین حالت نسبت به نظام و انقلاب بیتفاوت و بیمسئولیتند!
💠آنها در قالبهای مختلف مثل کتاب، جلسات، هیئات خانگی، دورههای آموزشی، برنامههای هنری و… اندیشهها و چشماندازهای خویش را ترویج میکنند که مهمترین این اندیشههای ضدانقلابی، بسط و گسترش نظریه «ابطال قیام در عصر غیبت» که بیتالغزل این قشر در مخالفت با انقلاب است.
⚠️ هرچند در این مقال پاسخگویی به همه این استنادات نمیگنجد اما اجمالاً باید بگوییم تعداد احادیثی که از قیام نهی کردهاند، زیاد نیستند. برخی از این احادیث از سند قوی برخوردار نیستند. برخی دیگر از حیث سندی هم معتبرند، اما با توجه به شرایطی و در ازمنه خاصی ذکر شده مثل عصر امام صادق (علیه السلام) ـ که عصر تقیه است. برخی هم در برابر کسانی است که داعیهدار مهدویت بودند!
#انجمن_حجتیه #طرح_شاخص
@rezvan_marefat
♨️انجمن حجتیه به سود دشمن کار میکند؟
رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود با اشاره به رویکرد دشمن در مقابله با جمهوری اسلامی ایران فرمودند: هر کسی که مردم را از آینده ناامید کند برای دشمن دارد کار میکند؛ چه بداند، چه نداند. هر کسی ایمانهای مردم را تضعیف کند به سود دشمن دارد کار میکند؛ چه بداند، چه نداند. هر کسی مردم را نسبت به فعّالیّت و تلاش و برنامهریزیهای مسئولین کشور بیاعتقاد و بدبین بکند، دارد به سود دشمن کار میکند؛ چه بداند، چه نداند.
✅ به یقین انجمن حجتیه و جریانات شبه انجمنی، یکی از مصادیق بارز این فرمایش مقام معظم رهبری هستند. ترویج تفکر بطلان تشکیل حکومت اسلامی قبل از ظهور و تلقین ناکارآمدی و شکست این نظام، از جمله کارهایی است که تفکر انجمنی به دنبال آن است.
#انجمن_حجتیه
#انحرافات_مهدویت
@rezvan_marefat
🎙حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی هوشیار، پژوهشگر و کارشناس حوزه فرق و ادیان اظهار کرد: فرقه یک واکنش در مقابل طرح یک سوال اجتماعی است، سوالی که در جامعه مغفول مانده و به آن پاسخ داده نشده است.
وی افزود: عرفان حلقه در واکنش به یک سوال معنوی و جریان احمدالحسن در واکنش به یک سوال مهدوی شکل گرفته اند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت جهاد تبیین، افزود: یکی از ثمرات جهاد تبیین پیشگیری از فرقههای اجتماعی است.
⚠️حجت الاسلام محمدی هوشیار بیان کرد: شبهه نمی تواند فرقه را به وجود بیاورد اما زمانی که یک سؤال در ذهن شخص به وجود آمده و پاسخ داده نمی شود، به تدریج در اذهان پرورش یافته و فرقه به وجود میآید.
حجت الاسلام محمدی هوشیار ادامه داد: شبهه که در واکنش به سوالی فرقه ای ایجاد می شود، باعث ثابتقدمتر شخص نسبت به فرقه میشود.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اولین طبقه از فرقه ها، فرقه های کلامی هستند، عنوان کرد: دومین طبقه فرقههای معنویت گرا هستند که ارائه تعریف درست و دقیقی از معنویت در شناخت فرقه های معنویت گرا جایگاه مهمی دارد.
‼️«معنویت» واژهای جعلی و وارداتی است
وی با بیان اینکه معنویت بستر جعلی از واژه معنوی است و به معنای هر چیزی است که منصوب به معنا باشد، گفت: واژه معنوی معانی مختلفی همچون حقیقی، راز، اصلی، باطنی و روحانی دارد، همچنین امور قلبی و امور روانی را در کنار واژه معنوی می توان گنجاند.
🚫حجت الاسلام محمدی هوشیار با بیان اینکه چیزی به نام معنویت در واژه های دینی نداریم، تصریح کرد: در این زمینه جعل واژه صورت گرفته است و «معنویت» از واژگان وارداتی است که سر زبانها افتاده است.
🔰پژوهشگر حوزه فرق و ادیان افزود: معنویت گراهای جدید، زندگی معنوی خود را لزوما به معنای تعلق به یکی از ادیان الهی نمی دانند بلکه مجموع اموری که سبب آرامش، شادی و امید و مثبتاندیشی آنها شود، معنویت مینامند.
💠حجت لاسلام محمدی هوشیار بیان کرد: این آرامش، شادی و امید در دین وجود دارد اما از نظر آنان آرامش، شادی و امیدی که القا می شود به خداوند ارتباطی ندارد و بر اساس کارهای غیرعقلانی به وجود می آید که ثمره آن بی اعتنایی و بی غیرتی است!
🌐کارشناس حوزه فرق و ادیان با اشاره به اینکه معنویت از دید این افراد وسیع است؛ طیف وسیعی که جنبش هایی مرتبط با مواد مخدر، رقص و بی بند و باری جنسی، جن گیری، شیطان پرستی، مراقبه، خدمات اجتماعی و بشقاب های پرنده را در بر می گیرد.
🛑 حجت الاسلام محمدی هوشیار ابراز کرد: مبلغان اینگونه مباحث که در ایران نیز بسیارند، ریاضت های نادرست را در قالب مباحث معنوی به مردم منتقل می کنند.
⛔️فرقههای معنویتگرا
وی با اشاره به چند مدل از فرقه های معنویت گرا عنوان کرد: زیر شاخه اول معنویت مومنانه، در هم آمیختگی معنویت و دین مصیبتی که شامل حال ما نیز میشود، واژهای وارداتی و با مفاهیمی وارداتی است.
وی فرقههای صوفیه را از جمله معنویت مومنانه دانست و افزود: صوفیه تلاش میکند بعضی از امور غریزی انسان مثل رقص را وارد دین کنند در حالی که ما در دین چیزی به این نام نداریم که از آن به اصل عبادت نیز یاد شود؛ این ثمره در هم آمیختگی معنویت به معنای انحرافی با دین اسلام است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه معنویت فیلسوفانه شاخه دوم فرقههای معنویت گرا است، ادامه داد: در نگاه فیلسوفانه معنویت دامنه گسترده ای از بالاترین امر بشری که در جستجوی معانی هستی شناسانه و بعد متعالی وجود انسان است و فیلسوف بر این باور است که کشف حقایق هستی او را به معنویت ناب خواهد رساند.
⚠️حجت الاسلام محمدی هوشیار با بیان اینکه معنویت روانشناسانه شاخه سوم فرقههای معنویت گرا است، خاطرنشان کرد: بنا به تعریف برخی از غربیها معنویت همان چیزی است که به همه مسائل زندگی معنا می بخشد، این تعریف زمانی کامل می شود که ما روی معنویت کار و ابعاد مختلف آن را بررسی کنیم.
وی ادامه داد: فرقه اکنکار از فرقه های خطرناک در شاخه معنویت روانشناسانه است و قانون جذب هم در این طبقه بررسی می شود.
▫️حجت الاسلام محمدی هوشیار بیان کرد: فرقه ها را می توان از نظر رفتاری، اهداف و همچنین بر اساس علت های شکل گیری و یا روابط فرقه ای، مردم شناسی فرقه ای، انواع گرایش ریشه ای محافظه کارانه فرقه، نمادهای فرقه ای، اعضای فرقه و روش تبلیغ نیز طبقه بندی کرد.
#فِرَق_نیوز #عرفان_حلقه
#قانون_جذب #طرح_شاخص
#معنویت_صوفیانه #احمدالحسن_البصری
@rezvan_marefat
✔️ محی الدین نووی (عالم سرشناس مخالفین شیعه): طبق عقیده ی اهل سنت، علی بن ابی طالب در تمامی جنگ هایش بر حق بوده است
محي الدين نووي (عالم سرشناس مخالفين شيعه): طبق عقيده ي اهل سنت، علي بن ابي طالب در تمامي جنگ هايش بر حق بوده است
و علي رضي الله عنه همان کسي است که در آن جنگ ها بر حق و صواب بود و اين عقيده، مذهب اهل سنت است .....
📚 صحيح مسلم بشرح النووي،ج18،ص11 ط المطبعة المصرية بالازهر
#حقانیت_امیرالمومنین_ع🌹
#عقیده_اهل_سنت
#کتاب_خوانی
@rezvan_marefat
7.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫 ارادت اهل سنت به حضرت زهرا سلام الله علیها در بیان مرحوم علامه مصباح یزدی رحمه الله علیه
#فاطمیه
@rezvan_marefat
وهابیت؛
گفتمانی کفری تکفیری
یا صرفاً تکفیری؟؟
ارائه دهنده: حجة الاسلام حیاتی مقدم
ناقد: حجت الاسلام فرقان گوهر
دبیر: حجه الاسلام قاضی زاده
شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵
🔰 لینک ورود به وبینار:
https://yun.ir/darolelam
#نشست_علمی
@rezvan_marefat
⭕️حُکم سب صحابه از نگاه اهل سنّت
مسأله ی صحابه اگر چه از اهمّیّت بالایی در نظر اهل سنّت برخوردار است، ولیکن این موضوع هیچ گاه موجب کُفر نمی شود، و کسی آن را جزء مسائل تکفیر ذکر نکرده است، بلکه در سخنان بزرگان آن ها تصریح شده، که سب یا بغض نسبت به صحابه موجب کفر نمی گردد. از این رو در ذیل به سخنان برخی از علماء اهل سنّت اشاره می گردد.
الف) «ابن مودود موصلی» يكی از فقهای حنفی اهل سنت در کتابش می نویسد:
«وَاتَّفَقَتِ الْأُمَّةُ عَلَى تَضْلِيلِ أَهْلِ الْبِدَعِ أَجْمَعَ وَتَخْطِئَتِهِمْ. وَسَبُّ أَحَدٍ مِنَ الصَّحَابَةِ وَبُغْضُهُ لَا يَكُونُ كُفْرًا لَكِنْ يُضَلَّلُ»؛[۱] «امّت اسلام بر اين كه اهل بدعت گمراه هستند و خطاء كرده اند، اتفاق دارند، و سب يكی از صحابه و بغض یکی از صحابه كفر نيست، ولی گمراهی می باشد»
وی در ادامه، دلیل سخن خویش را سیره ی حضرت علی (علیه السلام) ذکر می کند، چرا که آن حضرت، با کسی که به ایشان دشنام داده بود، نه تنها وی را تکفیر نکرد، بلکه او را مسلمان مهدور الدم نیز نمی دانست و اقدام به قتل وی نمی کرد.[۲]
دیگر بزرگان اهل سنّت، سخن وی را در کتاب های خود بیان کرده اند.[۳]
ب) «ابن حزم اندلسی» از دیگر بزرگان اهل سنّت در کتابش نسبت به سبّ صحابه قائل به تفصیل است، چنان که می نویسد:
«وأما من سب أحدا من الصحابة رضي الله عنهم فإن كان جاهلا فمعذور وإن قامت عليه الحجة فتمادى غير معاند فهو فاسق كمن زنى وسرق وإن عاند الله تعالى في ذلك ورسوله صلى الله عليه وآله وسلم فهو كافر»؛[۴]
«کسی که یک نفر از صحابه را سب کند، اگر جاهل است و نمی داند، معذور است، اگر حجت بر او تمام شد ولی از روی عناد اين كار را انجام نمی دهد، اين شخص فاسق است، مانند کسی که زنا و یا دزدی می کند، و اگر از روی عناد با خدا و رسول اکرم صلى الله عليه وآله این کار را انجام دهد، پس او کافر است»
ج) برخی از علماء اهل سنّت، سب صحابه را، از فواحش محرّمات و از كبائر ذکر کرده اند،[۵]
چنان که نووی در شرح صحيح مسلم می نویسد:
«وَقَالَ النَّوَوِيُّ فِي شَرْحِ مُسْلِمٍ اعْلَمْ أَنَّ سَبَّ الصَّحَابَةِ حَرَامٌ مِنْ فَوَاحِشِ الْمُحَرَّمَاتِ سَوَاءٌ مَنْ لَابَسَ الْفِتَنَ مِنْهُمْ وَغَيْرُهُ لِأَنَّهُمْ مُجْتَهِدُونَ فِي تِلْكَ الْحَرْبِ وَمُتَأَوِّلُونَ ...»؛ «نووی در شرح صحيح مسلم میگويد: بدان كه سب صحابه حرام و از فواحش است، و فرقی ندارد كه صحابی از كسانی باشد كه دچار فتنه شده و يا نشده باشد؛ زيرا همه ی آنان در جنگ ها اجتهاد كرده و تاويل داشتهاند ...»
علاوه بر علماء مذکور، بسیاری از علماء اهل سنّت به تکفیر نکردن در مسئله ی فوق تصریح دارند، که به جهت اختصار سخنان آن ها ذکر نمی گردد.
🔰نتیجه
وهابیّت اعتقاد سب صحابه را به شیعیان نسبت داده است، در حالی که شیعه با اقتدا کردن به ثقلین، معتقد به ممنوعیت سبّ صحابه می باشد، و این مسئله در کتب علماء شیعه تصریح شده است همچنین بسیاری از بزرگان اهل سنّت، سب کننده ی صحابه را تکفیر نکرده اند.
💠اگر چه میان شیعه و اهل سنّت، عقاید مختلفی وجود داشته باشد، ولیکن این نمی تواند دلیلی بر ندیدن باورها و اعتقادات مشترک در مسئله ی تقریب مذاهب گردد.
📚منابع:
[۱] - الموصلي البلدحي، عبد الله بن محمود، الاختيار لتعليل المختار، ج ۴، ص ۱۵۱.
[۲] - الموصلي البلدحي، عبد الله بن محمود، الاختيار لتعليل المختار، ج ۴، ص ۱۵۱؛
«فَإِنَّ عَلِيًّا - رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ - لَمْ يُكَفِّرْ شَاتِمَهُ حَتَّى لَمْ يَقْتُلْهُ»
[۳] - حموي الحنفي، أحمد بن محمد، غمز عيون البصائر في شرح الأشباه والنظائر، ج ۱، ص ۲۹۱؛
«ذَكَرَ فِي الِاخْتِيَارِ فِي فَصْلِ الْخَوَارِجِ وَالْبُغَاةِ إنْ سَبَّ أَحَدًا مِنْ الصَّحَابَةِ، وَبَغَضَهُ لَا يَكُونُ كُفْرًا لَكِنْ يُضَلَّلُ فَإِنَّ عَلِيًّا - رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ - لَمْ يُكَفِّرْ شَاتِمَهُ حَتَّى لَمْ يَقْتُلْهُ»
سبكي، تقي الدين، فتاوى السبكي، ج ۲، ص ۵۷۶؛
«وَفِي شَرْحِ الْمُخْتَارِ لِابْنِ بَلَدْجِيٍّ مِنْ الْحَنَفِيَّةِ: وَسَبُّ أَحَدٍ مِنْ الصَّحَابَةِ وَبُغْضُهُ لَا يَكُونُ كُفْرًا لَكِنْ يُضَلَّلُ فَإِنَّ عَلِيًّا - رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ - لَمْ يُكَفِّرْ شَاتِمَهُ حَتَّى لَمْ يَقْتُلْهُ»
[۴] - ابن حزم أندلسي، علي بن أحمد، الفصل في الملل والأهواء والنحل، ج ۳، ص ۱۴۳.
[۵] - مباركفوري، عبد الرحمن، تحفة الأحوذي بشرح جامع الترمذي، ج ۱۰، ص ۲۴۹؛
«قَالَ الْقَاضِي وَسَبُّ أَحَدِهِمْ مِنَ الْمَعَاصِي الْكَبَائِرِ وَمَذْهَبُنَا وَمَذْهَبُ الْجُمْهُورِ أَنَّهُ يُعَزَّرُ وَلَا يُقْتَلُ ...»؛ «و قاضی گفته است: سب يكی از صحابه از گناهان كبيره است، و مذهب ما و مذهب جمهور اهل سنّت این است که تعزیر می شود، و کشته نمی شود»
#سلسله_مباحث_تقریب_مذاهب
#خوراک_علمی #طرح_شبهه
#قسمت_چهارم
@rezvan_marefat
#گزارش_تصویری
مدرک فارغ التحصیلان دوره مقدماتی نقد وهابیت صادر و ارسال شد.
💯 دانش پژوهان عزیزی که از ابتدای شهریور تا ۱۷ آبان ماه مصاحبه داده و قبول شدند مشمول دریافت گواهینامه پایان دوره خواهند بود.
#صدور_گواهینامه🌱
#موسسه_طلیعه_داران_ظهور
@rezvan_marefat
#گزارش_تصویری
مدرک فارغ التحصیلان دوره مقدماتی نقد یمانی صادر و ارسال شد.
💯 دانش پژوهان عزیزی که از ابتدای شهریور تا ۱۷ آبان ماه مصاحبه داده و قبول شدند مشمول دریافت گواهینامه پایان دوره خواهند بود.
#صدور_گواهینامه🌱
#موسسه_طلیعه_داران_ظهور
@rezvan_marefat