✅ ادله قرآنی و روایی شیعه و سنی پیرامون امامت و خلافت حضرت علی علیه السلام
الف) دلیل قرآنی:
در قرآن مجید آیات فراوانی داریم که به بیان و اثبات امامت حضرت علی (ع) و دیگر ائمه طاهرین دلالت دارد. و البته دلالت این آیات با توجه به احادیث بسیار زیاد (متواتر) است که از رسول گرامی اسلام در شأن نزول این آیات وارد شده است. احادیثی که مورد قبول شیعه و سنی است، ما در اینجا به چند آیه اشاره می کنیم :
🔰 ۱. آیه تبلیغ:
یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته والله یعصمک من الناس ان الله لا یهدی القوم الکافرین
ای پیامبر! آنچه را از سوی پروردگارت نازل شده است به طور کامل (به مردم) برسان، و اگر انجام ندهی، رسالت او را انجام نداده ای، و خداوند تو را از (خطرهای احتمالی) مردم نگاه می دارد، و خداوند جمعیت کافران لجوج را هدایت نمی کند» [۱] .
خداوند متعال پیامبرش را با شدت هر چه تمامتر امر فرمود که رسالت خود را ابلاغ نماید و طبق روایات، پیامبر اکرم (ص) به دنبال نزول این آیه، در جایی به نام غدیر خم، حضرت علی(ع) را با عبارت مشهور «هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست.» به جانشینی خود برگزید. [۲]
🔰 ۲. آیه ولایت:
انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکاه و هم رکعون
«ولی و سرپرست شما تنها خداست و پیامبر او، و آنها که ایمان آورده اند و نماز را به پا می دارند و در حال رکوع زکات می پردازند [۳] ».
💠 بسیاری از مفسران و محدثان گفته اند که این آیه در شأن علی (ع) [۴] نازل شده است. اجماع شیعه و قول مفسران اهل سنت در این موضوع موجود و ثابت است .
🌐«سیوطی» از دانشمندان اهل سنت در تفسیر «الدر المنثور» در ذیل این آیه از «ابن عباس» نقل می کند که: «علی (ع) در حال رکوع نماز بود که سائلی تقاضای کمک کرد و آن حضرت انگشترش را به او صدقه داد، پیامبر (ص) از سائل پرسید: چه کسی این انگشتر را به تو صدقه داد؟ سائل به حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: آن مرد که در حال رکوع است»، در این هنگام این آیه نازل شد. [۵]
همچنین از دانشمندان اهل سنت «واحدی [۶] » و «زمخشری [۷] » این روایت را نقل کرده و تصریح کرده اند که آیه «انما ولیکم الله ...» درباره حضرت علی (ع) نازل شده است.
🔻فخر رازی در تفسیر خود از عبدالله بن سلام نقل می کند، هنگامی که این آیه نازل شد، من به رسول خدا (ص) عرض کردم که با چشم خود دیدم که علی(ع) انگشترش را در حال رکوع به نیازمندی صدقه داد به همین دلیل ما ولایت او را می پذیریم! وی همچنین روایت دیگری نظیر همین روایت را از ابوذر در شأن نزول این آیه نقل می کند.[۸]
طبری نیز در تفسیر خود روایات متعددی در ذیل این آیه و شأن نزول آن نقل می کند که اکثر آنها می گویند: درباره حضرت علی(ع) نازل شده است. [۹]
مرحوم علامه امینی (ره) در کتاب الغدیر، نزول این آیه درباره حضرت علی را با روایاتی از حدود بیست کتاب معتبر از کتاب های اهل سنت، با ذکر دقیق مدارک و منابع آن، نقل کرده است. [۱۰]
🔳در این آیه، ولایت حضرت علی(ع) در ردیف ولایت خدا و پیامبر(ص) قرار داده شد.
#ادامه_دارد...
📚 منابع:
[۱] . « یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک... » مائده، ۶۷.
[۲] . مکارم شیرازی، پیام قرآن، ج ۹، امامت در قرآن، ص ۱۸۲ به بعد.
[۳] . « انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا الذین یقیمون الصلاة... » مائده، ۵۵.
[۴] چون طبق روایات معتبر آنکه در رکوع انگشترش را به سائل داد حضرت علی (ع) بوده است.
[۵] . الدرالمنثور، ج ۲، ص ۲۹۳.
[۶] . اسباب النزول، ص ۱۴۸.
[۷] . تفسیر کشاف، ج ۱، ص ۶۴۹.
[۸] . تفسیر فخر رازی، ج ۱۲، ص ۲۶.
[۹] . تفسیر طبری، ج ۶، ص ۱۸۶.
[۱۰] . الغدیر، ج ۲، ص ۵۲ و ۵۳.
#ادله_اثبات
#خلافت_امیرع
#ولایت_امیرالمومنین
#آیه_ولایت #آیه_تبلیغ #ادله_قرآنی
@rezvan_marefat
۳. آیه اولی الامر:
💌 یا ایها الذین امنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم
«ای کسانی که ایمان آورده اید اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول خدا (ص) و اولی الامر از خودتان را [۱] ».
از سویی دانشمندان [۲] گفته اند که آیه اولی الامر درباره حضرت علی (ع) نازل شده است.
مثلا «حاکم حسکانی» حنفی نیشابوری (مفسر معروف اهل سنت) در ذیل این آیه پنج حدیث نقل کرده که در همه آنها عنوان «اولی الامر» بر علی (ع) تطبیق شده است. [۳]
📨 در تفسیر «البحر المحیط» نوشته «ابوحیان اندلسی مغربی» در میان اقوالی که درباره اولی الامر نقل کرده از مقاتل و میمون و کلبی (سه نفر از مفسران) نقل می کند که منظور از آن، ائمه اهل بیت (ع) هستند. [۴]
🔻«ابوبکر بن مؤمن شیرازی» (از علمای اهل سنت) در رساله «اعتقاد» از ابن عباس نقل می کند که آیه فوق درباره حضرت علی (ع) نازل شده است. [۵]
از سویی دیگر در این آیه شریفه با سبک و سیاق واحد و عدم تکرار لفظ (اطیعوا)، اطاعت خدا و رسول و اولی الامر واجب شده است و از این جهت اولی الامر معصوم است (و الا دستور به اطاعت از آنها به نحو اطلاق معنی نداشت) همانطوریکه خدا و پیامبرش معصومند. و طبق آنچه در روایات آمده، معصومین منحصر در امامان شیعه اند.
🔳 آنچه بیان شد تنها بخشی از احادیثی بود که از کتب اهل سنت و راویان مورد قبول آنان و همچنین از کتب شیعه تنها درباره سه آیه، از آیاتی که درباره ولایت و امامت حضرت علی (ع) نازل شده است بیان گردیده و پیرامون این آیات و آیات دیگر نکات قابل توجه دیگری در میان کتب اهل سنت وجود دارد که برای اطلاع بیشتر باید به کتاب های معتبر مراجعه کرد.
🔴 غیر از این سه آیه که به صورت مختصر ذکر شد، آیات دیگری نظیر: آیه صادقین: «یا ایها الذین امنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین [۶] »و آیه قربی: «قل لا اسئلکم علیه اجراً الا المودة فی القربی [۷] » نیز مستقیماً به ولایت و امامت حضرت علی (ع) و دیگر ائمه پرداخته است که در روایات پیامبر اکرم که در کتاب های اهل سنت و شیعه نقل شده، آمده است.
✔️علاوه بر این آیات، آیات دیگری، بازگو کننده ی فضیلتی از فضیلت های حضرت علی (ع) و برتری آن حضرت بر سایر صحابه و یاران و نزدیکان پیامبر اکرم(ص) است.
🔷حال با استناد به حکم عقل که تقدیم «مرجوح» بر «ارجح» را قبیح می شمارد، می توان نتیجه گرفت که امامت و جانشینی پیامبر اکرم (ص) حق حضرت علی (ع) است.
#ادامه_دارد...
📖 منابع:
[۱] . « یا ایها الذین امنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم... » نساء، ۵۹.
[۲] در تفسیر برهان نیز ده ها روایت از منابع اهل بیت (ع) در ذیل این آیه آمده است که می گوید: آیه مزبور درباره علی (ع) یا آن حضرت و سایر ائمه اهل بیت (ع) نازل شده و حتی در بعضی از روایات نام دوازده امام (ع) یک یک آمده است. تفسیر برهان، ج ۱، ص ۳۸۱– ۳۸۷.
[۳] . شواهد التنزیل، ج ۱، ص ۱۴۸ تا ۱۵۱.
[۴] . بحر المحیط، ج ۳، ص ۲۷۸.
[۵] . احقاق الحق، ج ۳، ص ۴۲۵.
[۶] . « یا ایها الذین امنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین... » توبه، ۱۱۹. در روایات بیان شده است که: منظور از صادقین حضرت علی(ع) و اهل بیت پیامبر(ص) می باشند.( ینابیع المودة ص۱۱۵ و شواهد التنزیل ج۱ ص۲۶۲)
[۷] . شوری، ۳۳
#ادله_اثبات
#خلافت_امیرع
#ولایت_امیرالمومنین
#آیه_اولی_الامر #ادله_قرآنی
@rezvan_marefat
از کارِ عالمانه و همراه با دقت در مسئلهی انتظار و مسئلهی دوران ظهور نباید غفلت کرد. و از کارِ عامیانه و جاهلانه بشدت باید پرهیز کرد.
⭕️از جملهی چیزهائی که میتواند یک خطر بزرگ باشد، کارهای عامیانه و جاهلانه و دور از معرفت و غیر متکی به سند و مدرک در مسئلهی مربوط به امام زمان (عجّلاللَّه تعالی فرجه الشّریف) است، که همین زمینه را برای مدعیان دروغین فراهم میکند.
💢کارهای غیرعالمانه، غیرمستند، غیر متکی به منابع و مدارک معتبر، صرف تخیلات و توهمات؛ اینجور کاری مردم را از حالت انتظار حقیقی دور میکند، زمینه را برای مدعیان دروغگو و دجال فراهم میکند؛ از این بایستی بشدت پرهیز کرد.
⛔️ در طول تاریخ مدعیانی بودند؛ بعضی از مدعیان هم همین چیزی که حالا اشاره کردند، یک علامتی را بر خودشان یا بر یک کسی تطبیق کردند؛ همهی اینها غلط است.
❌ بعضی از این چیزهائی که راجع به علائم ظهور هست، قطعی نیست؛ چیزهائی است که در روایات معتبرِ قابل استناد هم نیامده است؛ روایات ضعیف است، نمیشود به آنها استناد کرد.
🚫 آن مواردی هم که قابل استناد هست، اینجور نیست که بشود راحت تطبیق کرد.
⚠️وقتی انحراف و غلط به وجود آمد، آن وقت حقیقت، مهجور خواهد شد، مشتبه خواهد شد، وسیلهی گمراهی اذهان مردم فراهم خواهد شد؛ لذا از کارِ عوامانه، از تسلیم شدن در مقابل شایعات عامیانه بایستی بشدت پرهیز کرد.
✅ کارِ عالمانه، قوی، متکی به مدرک و سند، که البته کار اهل فنِ این کار است، این هم کار هر کسی نیست، باید اهل فن باشد، اهل حدیث باشد، اهل رجال باشد، سند را بشناسد، اهل تفکر فلسفی باشد؛ بداند، حقایقی را بشناسد، آن وقت میتواند در این زمینه وارد میدان شود و کار تحقیقاتی انجام دهد......
🔰 این توسلاتی که در زیارات مختلف وجود دارد که بعضی از اینها اسانید خوبی هم دارد، اینها بسیار باارزش است. و توسل، توجه، انسِ با آن بزرگوار از دور. این انس به معنای این نیست که حالا کسی ادعا کند که من خدمت حضرت میرسم یا صدای ایشان را میشنوم؛ ابداً اینجور نیست. غالب آنچه که در این زمینه گفته میشود، ادعاهائی است که یا دروغ است، یا طرف دروغ هم نمیگوید، تصور میکند، تخیل میکند.
⚠️ما کسانی را دیدیم. آدمهای دروغگوئی نبودند، اما خیال میکردند، تخیل میکردند؛ تخیلات خودشان را به عنوان واقعیت برای این و آن نقل میکردند! نبایستی تسلیم اینها شد.
🌐 راه درست، راه منطقی. آن توسل، توسل از دور است؛ توسلی است که امام آن را از ما میشنود، انشاءاللَّه میپذیرد؛ ولو اینکه ما با مخاطب خودمان از دور داریم حرف میزنیم؛ اشکالی ندارد. خدای متعال سلامِ سلامدهندگان و پیامِ پیامدهندگان را به آن بزرگوار میرساند. این توسلات و این انس معنوی بسیار خوب و لازم است.
💠 بیانات رهبری در دیدار اساتید و فارغالتحصیلان تخصصی مهدویت
#بیانات_رهبری #طرح_شاخص
🛑 مشروح سخنرانی در لینک:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=12889 @rezvan_marefat
🔰«انتونیوس حنانیا العکاوی» کشیش فلسطینی گفت که مسیحیان فلسطین نقش و سهم شهید سپهبد قاسم سلیمانی در برداشتن گامهای راهبردی در آزادی فلسطین و جایگاه مهمی که در محور مقاومت داشت را درک میکنند.
🔻او به خبرنگاری فارس گفت سردار سلیمانی جایگاه ویژهای در قلب تمامی اعضای مقاومت در میان مسیحیان و سوریها و فلسطینیها دارد و اینکه چندین کشور سالروز شهادت حاج قاسم را برپا میکنند نشان از این دارد که این شهید بزرگوار فرماندهای شریف و مؤمن و مسلمان بود و از کسانی بود که به وعده الهی ایمان داشت و در مکارم اخلاق شیوه حسینی داشت.
🔻«انتونیوس حنانیا العکاوی» با اشاره به طرحهای آمریکایی-صهیونیستی گفت که دشمن صهیونیستی و آمریکایی به دنبال این هستند که کشورهای دنیا را تضعیف کرده و آنها را به یک گوسفندی مطیع تبدیل کنند و ایران را تضعیف کنند تا بتوانند بر مسأله فلسطین و اسلام حقیقی که در میان عشایر فلسطینی ریشه دوانده فائق آیند.‼️
🔻او در ادامه گفت که درگیری واقعی میان مسیحیان فلسطین و صهیونیسم یهودی در خصوص اسلام است و این موضوع از ابتدای ظهور اسلام تا کنون ادامه دارد.
🔴 این کشیش فلسطینی درباره فروپاشی رژیم صهیونیستی نیز گفت: ظلم باقی نمیماند و اشغالگری که دستانش به خون بی گناهان و انسانهای پاک آلوده است، از بین خواهد رفت، آنها بودند که انبیاء را به قتل رساندند و خداوند بر آنها غضب کرد تا جایی که کتابهای آسمانی ما نوشتهاند که آنها هرگز مورد رحمت خداوند قرار نمیگیرند».
🔻انتونیوس حنانیا العکاوی در پایان در پیامی به مردم محور مقاومت گفت که همه باید به وعدههای خداوند و کسانی که با خداوند عهد بسته و از صادقین هچون شهید سلیمانی بودند تکیه کنیم و به انقلاب خود برای اینکه در مسجدالاقصی و کلیسای القیامه نماز بخوانیم، ادامه دهیم.
#فِرَق_نیوز
#دیدگاه_علمای_مسیحی
#سپهبدحاج_قاسم_سلیمانی🌱
@rezvan_marefat
12955-fa-payan-name-bazkhani-hoviate.pdf
2.11M
📚 بازخوانی هويت انقلاب اسلامی با تاكيد بر آموزه مهدويت در تفكر شيعی
✍ رضا شجاعی مهر
#معرفی_کتاب🌱
@rezvan_marefat
🔰تولد سیاسی یوگا در ایران در دوران پهلوی
💢سال ۱۳۴۵ شمسی، اولین باشگاه یوگا در تهران توسط مجید موقر، از فعالان سیاسی و عضو انجمنهای فراماسونری، تأسیس شد. اولین شرکتکنندههای این باشگاه عبارت بودند از: هویدا، شریف امامی، ارتشبد گرزن و ...
💢موقر برای امور باشگاه، استادی از هند به ايران میآورد و پنج سال در ایران میماند. گفته میشود این فرد در طول پنج سال به صورت خصوصی به خانواده سلطنتی شاه نيز آموزش یوگا میداده است.
⚠️یوگا؛ ورزشی درمانگر یا فرقهای نوظهور؟
هر اندیشه، دانش یا معنویتی که مدعی درمان روحی و جسمی انسانهاست، معمولاً از سه راه میتواند ادعای خود را اثبات کند. نخست، راه وحیانی و الهی؛ دوم، شیوه علمی؛ سوم، مسیر منطقی و عقلانی. حال باید بررسی شود که یوگا را با کدامیک از این روشها، میتوان ثابت کرد.
✅ راه وحیانی
در هیچکدام از کتب آسمانی، سخنی از یوگا نیست و پیامبران آسمانی، چه اولوالعزم و چه غیر اولوالعزم دربارهی آن سخنی نگفتهاند. البته احتمال اینکه در گذشتههای بسیار دور، پیامبری سخنی دربارهی یوگا گفته باشد و به ما نرسیده باشد، وجود دارد اما یک اندیشه را بر اساس احتمال و گمانهزنی نمیتوان اثبات کرد. بنابراین یوگا یک اندیشه وحیانی نیست. حال اگر یوگا ادعا کند که یک راه و سلوک معنوی است که البته ادعا میکند، چگونه به آن اطمینان کنیم و عمرمان را در اختیار چنین اندیشهای بگذاریم.
✅ راه علمی
راه علمی، یکی دیگر از مسیرهایی است که میتوان یک اندیشه را به وسیله آن، اثبات یا رد نمود. اگر یوگا را از طریق علم هم بخواهیم ثابت کنیم چه استدلال علمی وجود دارد؟ این ادعا وجود دارد که تکنیکهای یوگا تماماً علمی است، اگر چنین است این سوال وجود دارد که اگر اینگونه عقاید به علوم تجربی متکی است، در چه علمی و کدام آزمایشگاه علمی، این ایدهها به اثبات رسیده است؟ تاکنون هیچ دانشمندی در حوزه علوم تجربی ادلهای بر اثبات آن اقامه ننموده است و هیچکس مدعی وجود ۷۲ هزار نادی و ۸۸ هزار چاکرا در بدن نبوده است. یکی از دلایل اختلاف نظر در مورد تعداد نادیها و چاکراهها در بین یوگیها همین امر است.
🔻چاکرا جسم است یا روح؟ اگر جسم است که باید بتواند زیر تیغ جراحی برود و اگر روح است، تفاوت آن با روح در چیست؟ اگر هیچکدام نیست، پس چیست؟ این سوالات و سوالات فراوان دیگر درباره یوگا وجود دارد که هیچکدام جواب داده نشدهاست. چگونه میتوان به مسیری اعتماد کرد که نمیتوان آن را از طریق علمی ثابت کرد.‼️
✅ راه عقلانی
هیچکدام از آموزههای یوگا جنبه عقلانی ندارند و نمیتوان برای اثبات آن به استدلالهای عقلی تمسک جست و هیچ دلیل عقلی و برهانی قابل قبولی در کتابهای مربوط به یوگا ارائه نشدهاند. اینکه یک نفر به مدت طولانی در یک حالت خاص قرار بگیرد، چه توجیه منطقی میتواند داشتهباشد؟
✍هرچند در اسلام هم ریاضتهایی هست اما اسلام در هر کاری جانب میانه را رها نکرده و اگر ریاضتی بیش از حد توان باشد و برای انجام آن صدماتی به جسم یا روح وارد شود، در اسلام حرام و ممنوع است.
#یوگا #شیوا #آیین_هندو
#هیجانات_ذهنی
@rezvan_marefat
🔰نشست علمی "هم سنجی روش مواجهه ی اندیشه ای تبلیغ در معنویت های نوظهور با اسلام، با تکیه بر مفهوم هویت"
سه شنبه 20 دی ماه ساعت 8 صبح
ارائه دهنده: دکتر علی محمدی هوشیار
محل ارائه: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
لینک مجازی🔰
http://dte.bz/ethicsconf
@rezvan_marefat
مدرسه مجازی طلیعه داران ظهور
۳. آیه اولی الامر: 💌 یا ایها الذین امنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم «ای کسا
ب) دلیل حدیثی:
✅ در منابع متعدد اهل تشیع و اهل تسنن از پیامبر اکرم (ص) روایت شده که فرمودند وصی و جانشین بعد از من علی بن ابی طالب(ع)است و بعد از او دو فرزندم حسن و حسین( علیهما السلام) که نُه امام دیگر از صلب حسین علیه السلام، پی هم می آیند.
👈البته این روایت افزون بر روایاتی است که درجریان حدیث یوم الدار، حدیث منزلت، حدیث غدیر خم و حدیث مشهور ثقلین بیان شده و یا احادیثی که فرموده، پس از من دوازده تن خلیفه خواهند آمد که به وسیله آنان دین عزیز می شود.
💎برای روشن تر شدن بحث، اجمالا و بطور اختصار، به چند روایت مهم اشاره می کنیم:
۱) حدیث یوم الدار :
پس از سه سال از رسالت پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله، فرشته وحي نازل شد و فرمان خداوند را براي دعوت خويشاوندان و بستگان نزديك به او ابلاغ كرد: وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فَإِنْ عَصَوْكَ فَقُلْ إِنِّي بَرِي ءٌ مِمَّا تَعْمَلُون ؛(۱)
خويشاوندان نزديك خود را انذار كن، و بال و پر [مهر و نرمي] خود را براي مؤمنان كه از تو پيروي كرده اند، پهن كن، و اگر از تو نافرماني كنند، بگو: من از آنچه شما انجام مي دهيد بيزارم.
💠 با نزول اين آيه، پيامبر خاتم، به علي علیه السلام دستور داد غذايي كه تمام آن، يك ران گوسفند و يك من شير بود، آماده سازد و فرزندان عبدالمطلب را دعوت كند، تا امر خداوند را به آنان ابلاغ كند و علي علیه السلام چنين كرد. حدود چهل نفر جمع شدند كه در ميان آنان ابوطالب، حمزه و ابولهب نيز بودند. غذا (چنان كه اشاره شد) كم بود و به صورت عادي براي آن جمعيّت كافي نبود؛ امّا همگي خوردند و سير شدند و چيزي از آن كم نشد. ابولهب گفت: اين [اشاره به پيامبر اكرم] جادو كرده است .
♨️ سخنان ابولهب، مجلس را از طرح دعوت پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله خارج كرد و پيامبر از طرح موضوع منصرف شد و جلسه بدون اخذ نتيجه پايان يافت.
👈با دستور پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله بار ديگر علي علیه السلام مأموريت يافت كه با همان ترتيب قبلي غذا تهيّه و از خويشاوندان پيامبر دعوت كند. بار دوّم و يا بار سوّم، حضرت ختمي مرتبت پس از صرف غذا فرمود: يَا بَنِي عَبْدِ الْمُطَّلِبِ إِنِّي وَ اللَّهِ مَا أَعْلَمُ شَابّاً فِي الْعَرَبِ جَاءَ قَوْمَهُ بِأَفْضَلَ مِمَّا جِئْتُكُمْ بِهِ إِنِّي قَدْ جِئْتُكُمْ بِخَيْرِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ قَدْ أَمَرَنِيَ اللَّهُ تَعَالَى أَنْ أَدْعُوَكُمْ اِلَيْهِ فَأَيُّكُمْ يُؤَازِرُنِي عَلَى هَذا الْأَمْرِ عَلَى أَنْ يَكُونَ أَخِي وَ خَلِيفَتِي فِيكُم؟
اي فرزندان عبدالمطلب! به خدا قسم در ميان عرب، جواني را سراغ ندارم كه چيزي بهتر از آنچه من براي شما آورده ام، براي قومش آورده باشد. من خير دنيا و آخرت را براي شما آورده ام. خدا به من فرمان داده است تا شما را به سوي او فرا خوانم، اكنون كدام يك از شما مرا ياري مي كند تا برادر من و [وصي و] جانشين من در ميان شما باشد؟
❌هيچ كدام پاسخ ندادند. علي علیه السلام كه از همه كوچك تر بود، گفت: اي پيامبر خدا! من تو را ياري مي كنم. پيامبر صلی الله علیه و آله فرمود: إِنَّ هَذَا أَخِي وَ وَصِيِّي وَ خَلِيفَتِي فِيكُمْ فَاسْمَعُوا لَهُ وَ أَطِيعُوا؛(۲)
اين برادر، وصي و جانشين من در ميان شماست. سخن او را بشنويد و از او اطاعت كنيد. جمعيّت برخاستند؛ در حالي كه مي خنديدند و به ابوطالب مي گفتند: محمد امر كرد كه از پسرت اطاعت كني و به حرف او گوش فرا دهي [در حالي كه از همه كوچك تر است.
💠اين قضيّه در ميان مورّخان و مفسران به نامهاي يوم الدار ؛ روزي كه در خانه پيامبر جمع شدند ، بدء الدعوة، آغاز دعوت و يَوْمُ الْاِنذار ياد شده است. جمع زيادي از مورّخان و مفسران آن را نقل كرده اند. (۳)
✅ مرحوم علّامه اميني، هفت گونه و هفت صورت از منابع اهل سنّت نقل كرده است كه صورت اوّل همان بود كه نقل شد؛(۴) امّا به صورت هاي ديگر هم نقل شده است که به الغدیر علامه امینی مراجعه شود.
#ادله_اثبات
#خلافت_امیرع
#ولایت_امیرالمومنین
#حدیث_یوم_الدار #ادله_روایی
@rezvan_marefat
✍و اما اسناد حدیث یوم الدار :
(۱) شعراء/۲۱۴ ـ۲۱۶. سوره شعراء كه آيات انذار در آن است، پس از سوره واقعه نازل شده و سپس به ترتيب، سوره هاي نمل، قصص، اسراء، يونس، هود، يوسف و آن گاه سوره حِجر كه فرمان علني شدن دعوت پيامبر فَاصْدَع بِما تُؤْمر جزو آن است، نازل شده است. ر.ك: التمهيد في علوم القرآن، ج1، ص105 و تاريخ اسلام، مهدي پيشوايي، قم، بنياد معارف، ص148.
(۲) تاريخ الامم و الملوك، محمد بن جرير الطبري، بيروت، دار قاموس الحديث، ج۲، ص۲۱۷ و الغدير، علّامه اميني، مؤسسه دائرة معارف الفقه الاسلامي، چاپ سوّم، ۱۴۲۵ ق، ج۳، ص۳۹۴ و ۳۹۵ و چاپ دار الكتب الاسلامية، ج۲، ص۲۷۹.
(۳) الكامل في التاريخ، ابن اثير، ج۲، ص۲۷۸؛ السيرة الحلبيّه، حلبي، ج۱، ص۴۶۸؛ مسند، احمد حنبل، ج۱، ص۱۵۹؛ البدايه و النهايه، اسماعيل بن كثير شامي، ج۳، ص۴۰؛ بحارالانوار، محمد باقر مجلسي، ج۱۸، ص۱۷۸، ۱۸۱، ۱۹۱ و ۲۱۴؛ مجمع البيان، طبرسي، ج۷، ص۲۰۶؛ الارشاد، شيخ مفيد، ص۲۹و الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف، علي بن طاووس، ج۱، ص۲۰.
۴) تاريخ الامم و الملوك، طبري، بيروت، دار قاموس الحديث، ج۲، ص۲۱۷. مرحوم علّامه اين صورت را از افراد ذيل نقل كرده است: طبري، تاريخ، ج ۲، ص۲۱۶، ابوجعفر اسكافي بغدادي متوفاي ۲۴۰ در نقض العثمانيه ؛ فقيه برهان الدين، محمد بن محمد بن ظفر الملكي، متوفاي ۵۶۷ در انباء نجباء الابناء ص۴۶ ـ ۴۸؛ كامل ابن اثير، ج۲، ص۲۴؛ (الكامل في التاريخ، ابن اثير، بيروت، دار صادر، ۱۳۹۹ ق، ج۲، ص۶۳.) ابوالفدا عماد الدين دمشقي، در تاريخش، ج۱، ص۱۱۶؛ شهاب الدين الخفاجي، شرح الشفا قاضي عياض، ج۳، ص۳۷؛ علاء الدين بغدادي در تفسيرش ص۳۹۰؛ سيوطي در جمع الجوامع (از طبري از شش حافظ نقل نموده است كه عبارت باشد از ابن اسحاق، ابن جرير، ابن ابي حاتم، ابن مردويه، ابي نعيم و بيهقي)؛ ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه، ج۳، ص۲۵۴، و همين طور احمد حنبل در مسندش ج۱، ص۱۱۱ به سندي كه تمام افراد قابل تأييد و سند آن صحيح است بدون هيچ شبهه نقل كرده است... ر.ك: الغدير، چاپ دارالكتب الاسلاميّه، ص۲۷۹ ـ۲۸۰.
✅ مبلغین گرامی مستقر در مناطق تلفیق! اسناد را ذخیره و ثبت نمایند.
#ادله_اثبات
#خلافت_امیرع
#ولایت_امیرالمومنین
#حدیث_یوم_الدار #ادله_روایی
@rezvan_marefat