eitaa logo
رضوان نجمه
276 دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
3.6هزار ویدیو
56 فایل
کانال رضوان نجمه‌خاتون(سلام‌الله‌علیها) ارتباط با مدیر و ارسال نظرات
مشاهده در ایتا
دانلود
ختم روزانه نهج البلاغه .. ...mp3
5.13M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ خطبه ۱۵۶ تا ۱۵۵ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
سهم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۱۵۶ تا ۱۵۵ ┄┄┅┅✿❀🌿🌺🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 📣 برای مردم بصره پس از پیروزی در جنگ جمل در سال ٣٦ هجری، ایراد شد 1⃣ ضرورت اطاعت از رهبری، (و نكوهش از نافرمانی عايشه) مردم بصره! در پيدايش فتنه ها هر کس که می تواند خود را به اطاعت پروردگارِ عزيز و برتر مشغول دارد چنان کند. اگر از من پيروی کنيد به خواست خدا شما را به راه بهشت خواهم برد، هر چند سخت و دشوار و پر از تلخی ها باشد. امّا عايشه، پس افکار و خيالات زنانه بر او چيره شد و کينه ها در سينه اش چون کوره آهنگری شعله ور گرديد. اگر از او می خواستند آنچه را که بر ضدّ من انجام داد نسبت به ديگری روا دارد، سر باز می زد. به هر حال احترام نخست او برقرار است و حسابرسی اعمال او با خدای بزرگ است. 2⃣ ره آورد ايمان ايمان، روشن ترين راه ها و نورانی ترين چراغ هاست. با ايمان می توان به اعمال صالح راه برد و با اعمال نيکو به ايمان می توان دسترسی پيداکرد. با ايمان، علم و دانش آبادان است و با آگاهی لازم، انسان از مرگ می هراسد و با مرگ دنيا پايان می پذيرد و با دنيا، توشه آخرت فراهم می شود و با قيامت بهشت نزديک می شود و جهنّم برای بدکاران آشکار می گردد و مردم جز قيامت قرارگاهی ندارند و شتابان به سوی ميدان مسابقه می روند تا به منزلگاه آخرين برسند. 3⃣ يادآوری برخی از ارزشهای اخلاقی و ويژگيهای قرآن گويا می نگرم، همه از قبرها خارج شده به سوی منزلگاه های آخرين در حرکتند، هر خانه ای در بهشت به شخصی تعلّق دارد که نه ديگری را می پذيرند و نه از آنجا به جای ديگر انتقال می يابند. همانا امر به معروف و نهی از منکر دو صفت از اوصاف پروردگارند که نه اجل را نزديک می کند و نه روزی را کاهش می دهد. بر شما باد عمل کردن به قرآن، که ريسمان محکم الهی و نور آشکار و درمانی سودمند است، که تشنگی را فرونشاند. نگهدارنده کسی است که به آن تمسّک جويد و نجات دهنده آن کس است که به آن چنگ آويزد، کجی ندارد تا راست شود و گرايش به باطل ندارد تا از آن بازگردانده شود و تکرار و شنيدن پياپی آيات کهنه اش نمی سازد و گوش از شنيدن آن خسته نمی شود. کسی که با قرآن سخن بگويد، راست گفته و هر کس بدان عمل کند پيشتاز است. (در اينجا مردی بلند شد و گفت: ای اميرالمؤمنين! ما را از فتنه آگاه کن، آيا نسبت به فتنه، از پيامبر خدا(صلی الله علیه و آله) سؤالی نفرموده ای؟ پاسخ داد:) 4⃣ خبر از فتنه ها و شهادت خويش ♦️آنگاه که خداوند آيه ۱ و ۲ سوره عنکبوت را نازل کرد که: "آيا مردم خيال می کنند چون که گفتند ايمان آورديم، بدون آزمايش رها می شوند؟." دانستم که تا پيامبر(صلی الله علیه و آله) در ميان ماست، آزمايش نمی گرديم. پرسيدم: ای رسول خدا! اين فتنه و آزمايش کدام است که خدا شما را بدان آگاهی داده است؟ فرمود: «ای علی! پس از من، امّت اسلامی به فتنه و آزمون دچار می گردند». گفتم: ای رسول خدا! مگر جز اين است که در روز اُحُد که گروهی از مسلمانان به شهادت رسيدند و شهادت نصيب من نشد و سخت بر من گران آمد، تو به من فرمودی: ای علی! مژده باد تو را که شهادت در پی تو خواهد آمد. پيامبر(صلی الله علیه و آله) به من فرمود: «همانا اين بشارت تحقّق می پذيرد، در آن هنگام صبر تو چگونه است؟». گفتم: ای رسول خدا(صلی الله علیه و آله)! چنين موردی جای صبر و شکيبايی نيست بلکه جای مژده شنيدن و شکرگزاری است و پيامبر خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: «ای علی! همانا اين مردم به زودی با اموالشان دچار فتنه و آزمايش می شوند و در دين داری بر خدا منّت می گذارند. با اين حال انتظار رحمت او را دارند و از قدرت و خشم خدا، خود را ايمن می پندارند. حرام خدا را با شبهات دروغين و هوس های غفلت زا، حلال می کنند، شراب را به بهانه اينکه آب انگور است و رشوه را که هديه است و ربا را که نوعی معامله است، حلال می شمارند!». گفتم: ای رسول خدا! در آن زمان مردم را در چه پايه ای بدانم؟ آيا در پايه ارتداد؟ يا فتنه و آزمايش؟ پاسخ فرمود: «در پايه ای از فتنه و آزمايش». ┄┄┅┅✿❀🌿🌺🌿❀✿┅┅┄┄
سهم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۱۵۶ تا ۱۵۵ ┄┄┅┅✿❀🌿🌺🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 📣 برای مردم بصره پس از پیروزی در جنگ جمل در سال ٣٦ هجری، ایراد شد 1⃣ ضرورت اطاعت از رهبری، (و نكوهش از نافرمانی عايشه) مردم بصره! در پيدايش فتنه ها هر کس که می تواند خود را به اطاعت پروردگارِ عزيز و برتر مشغول دارد چنان کند. اگر از من پيروی کنيد به خواست خدا شما را به راه بهشت خواهم برد، هر چند سخت و دشوار و پر از تلخی ها باشد. امّا عايشه، پس افکار و خيالات زنانه بر او چيره شد و کينه ها در سينه اش چون کوره آهنگری شعله ور گرديد. اگر از او می خواستند آنچه را که بر ضدّ من انجام داد نسبت به ديگری روا دارد، سر باز می زد. به هر حال احترام نخست او برقرار است و حسابرسی اعمال او با خدای بزرگ است. 2⃣ ره آورد ايمان ايمان، روشن ترين راه ها و نورانی ترين چراغ هاست. با ايمان می توان به اعمال صالح راه برد و با اعمال نيکو به ايمان می توان دسترسی پيداکرد. با ايمان، علم و دانش آبادان است و با آگاهی لازم، انسان از مرگ می هراسد و با مرگ دنيا پايان می پذيرد و با دنيا، توشه آخرت فراهم می شود و با قيامت بهشت نزديک می شود و جهنّم برای بدکاران آشکار می گردد و مردم جز قيامت قرارگاهی ندارند و شتابان به سوی ميدان مسابقه می روند تا به منزلگاه آخرين برسند. 3⃣ يادآوری برخی از ارزشهای اخلاقی و ويژگيهای قرآن گويا می نگرم، همه از قبرها خارج شده به سوی منزلگاه های آخرين در حرکتند، هر خانه ای در بهشت به شخصی تعلّق دارد که نه ديگری را می پذيرند و نه از آنجا به جای ديگر انتقال می يابند. همانا امر به معروف و نهی از منکر دو صفت از اوصاف پروردگارند که نه اجل را نزديک می کند و نه روزی را کاهش می دهد. بر شما باد عمل کردن به قرآن، که ريسمان محکم الهی و نور آشکار و درمانی سودمند است، که تشنگی را فرونشاند. نگهدارنده کسی است که به آن تمسّک جويد و نجات دهنده آن کس است که به آن چنگ آويزد، کجی ندارد تا راست شود و گرايش به باطل ندارد تا از آن بازگردانده شود و تکرار و شنيدن پياپی آيات کهنه اش نمی سازد و گوش از شنيدن آن خسته نمی شود. کسی که با قرآن سخن بگويد، راست گفته و هر کس بدان عمل کند پيشتاز است. (در اينجا مردی بلند شد و گفت: ای اميرالمؤمنين! ما را از فتنه آگاه کن، آيا نسبت به فتنه، از پيامبر خدا(صلی الله علیه و آله) سؤالی نفرموده ای؟ پاسخ داد:) 4⃣ خبر از فتنه ها و شهادت خويش ♦️آنگاه که خداوند آيه ۱ و ۲ سوره عنکبوت را نازل کرد که: "آيا مردم خيال می کنند چون که گفتند ايمان آورديم، بدون آزمايش رها می شوند؟." دانستم که تا پيامبر(صلی الله علیه و آله) در ميان ماست، آزمايش نمی گرديم. پرسيدم: ای رسول خدا! اين فتنه و آزمايش کدام است که خدا شما را بدان آگاهی داده است؟ فرمود: «ای علی! پس از من، امّت اسلامی به فتنه و آزمون دچار می گردند». گفتم: ای رسول خدا! مگر جز اين است که در روز اُحُد که گروهی از مسلمانان به شهادت رسيدند و شهادت نصيب من نشد و سخت بر من گران آمد، تو به من فرمودی: ای علی! مژده باد تو را که شهادت در پی تو خواهد آمد. پيامبر(صلی الله علیه و آله) به من فرمود: «همانا اين بشارت تحقّق می پذيرد، در آن هنگام صبر تو چگونه است؟». گفتم: ای رسول خدا(صلی الله علیه و آله)! چنين موردی جای صبر و شکيبايی نيست بلکه جای مژده شنيدن و شکرگزاری است و پيامبر خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: «ای علی! همانا اين مردم به زودی با اموالشان دچار فتنه و آزمايش می شوند و در دين داری بر خدا منّت می گذارند. با اين حال انتظار رحمت او را دارند و از قدرت و خشم خدا، خود را ايمن می پندارند. حرام خدا را با شبهات دروغين و هوس های غفلت زا، حلال می کنند، شراب را به بهانه اينکه آب انگور است و رشوه را که هديه است و ربا را که نوعی معامله است، حلال می شمارند!». گفتم: ای رسول خدا! در آن زمان مردم را در چه پايه ای بدانم؟ آيا در پايه ارتداد؟ يا فتنه و آزمايش؟ پاسخ فرمود: «در پايه ای از فتنه و آزمايش». ┄┄┅┅✿❀🌿🌺🌿❀✿┅┅┄┄
شرح کلی و ساختاری خطبه ۱۵۶ تا ۱۵۵.mp3
3.1M
🔊 شرح کلی و ساختاری خطبه ۱۵۶ تا ۱۵۵ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش «باعلی تا مهدی» علیهما السلام •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍🏻 باز نویسی تاریخ زندگی امیر مومنان علی علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت صد و بیست و یکم ✳️ ماموریت مالک اشتر [ طلایه داران لشکر بعد از مواجهه با سپاهیان معاویه، نامه‌ای به من نوشتند و کسب تکلیف کردند. به مالک اشتر مأموریت دادم که هر چه زودتر خود را به لشکر برساند و فرماندهی آن را بر عهده بگیرد. به وی دستور دادم: 🔻ای مالک، زیادبن‌نَضر و شُرَیح به من پیغام داده‌اند که با ابو‌آعوَر‌ سُلَمی، فرمانده سپاه شام، روبه‌رو شده‌اند. فرستاده آن‌ دو به من چنین گزارش داد که آنان را در حالی ترک کرده است که دو لشکر در برابر یکدیگر صف‌آرایی کرده و آماده جنگ بودند. پس بشتاب و با سرعت خود را به یارانت برسان و هنگامی که به ایشان رسیدی، فرماندهی آنان را بر عهده بگیر. 🔻مبادا قبل از ملاقات با دشمنان و شنیدن سخنانشان، آغازگر جنگ باشی؛ مگر اینکه دشمن پیش‌دستی کند. مبادا دشمنی با آنها موجب آغاز جنگ باشد، پیش از آنکه چندین بار آنها را به پذیرش حق دعوت کرده و به دفعات حجت را بر آنان تمام کنی. 🔻در لشکر خویش، زیاد‌بن‌نَضر را به فرماندهی جناح راست و شُریح را به فرماندهی جناح چپ لشکر برگزین و خودت در وسط لشکر و میانه یارانت قرار بگیر. به دشمن چنان نزدیک نشو که آنها گمان کنند قصد درگیر شدن و افروختن جنگ داری و چنان از آنها فاصله نگیر که خیال کنند از ترس درگیری و جنگ، فاصله دوری را انتخاب کرده ای. لشکر را همین‌گونه اداره کن تا من به تو برسم که انشاءالله با شتاب خواهم آمد. ✳️ نامه‌ای خطاب به شریح و زیادبن‌نضر [ و نامه‌ای خطاب به شریح و زیاد نوشتم و ماموریت مالک اشتر را به آنان اعلام کردم: ] 🔻مالک را برای فرماندهی بر شما منصوب کردم. پس به اوامرش توجه کنید و مطیع فرامین وی باشید؛ زیرا مالک اشتر کسی است که نگرانی از کم‌خِردی و لغزش او وجود ندارد. وی در وضعیتی که شتاب لازم است، درنگ نمی‌کند و آنگاه که درنگ مناسب‌تر است، شتاب نمی‌‌ورزد. همان‌گونه که به شما دستور داده بودم، به او نیز دستور داده‌ام که آغازگر جنگ با دشمن نباشد؛ مگر اینکه با آنها دیدار کرده و به پذیرش حق دعوتشان کند و حجت را بر آنان تمام کرده باشد، ان شاءالله. ✳️ سخنرانی در نُخَیله و حرکت به سمت صفین 🔻روز چهارشنبه، پنجم شوال، آن زمان که در پادگان نُخَیله آماده‌ی حرکت شدیم، خطبه‌ای برای لشکریان ایراد کردم، بعد از حمد و ستایش خداوند و شهادت بر یگانگی او و رسالت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله، تصمیم خود را مبنی بر گذشتن از دجله و همراه کردن و تشویق مردمی که در ساحل دجله هستند برای جنگ با دشمنان خدا، به اطلاع لشکریان رساندم. 🔻سوار بر اسب خود شدم و گفتم: بسم الله. "سُبْحَانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَٰذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ وَإِنَّا إِلَىٰ رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ؛ «پاک و منزّه است کسی که این را مسخّر ما ساخت، وگرنه ما توانایی تسخیر آن را نداشتیم؛ و بازگشت ما به سوی پروردگارمان خواهد بود." بارالها، از سختی و رنج سفر و از اندوه هنگام بازگشت و سرگردانی پس از یقین به تو پناه می‌برم. 🔻خداوندا، در این سفر، تو همراه من هستی و جانشین هر مسافر در میان خاندانش نیز تو هستی و جز تو کسی آنان را سامان ندهد و کفایت نکند؛ زیرا آن‌که مانده است، نمی‌تواند هم‌سفر باشد و آن‌که به سفر رفته است، نمی‌تواند همراه خانواده بماند. [ مالک‌بن‌حبیب افسار اسب مرا گرفته بود و می‌گفت: ای امیرالمومنین، شما با مسلمانان جهاد می‌روی و ایشان به پاداش جهاد و پیکار می‌رسند و مرا با گروهی از مردم در این جا باقی می‌گذاری؟ به وی گفتم: ] 🔻آنها به هر اجر و پاداشی برسند، تو نیز در اجر آنان شریکی؛ ولی حضور تو در اینجا بیشتر از حضور در میان لشکریان لازم است. 📚منابع: ۱. وقعة صفّین، ص۱۵۳ ۲. تاریخ طبری، ج۳، ص۵۶۴ ۳. الفتوح، ج۱، ص۲۲۸ ۴. نهج البلاغه، نامه ۱۳ ۵. سوره زخرف، آیه ۱۳ و ۱۴ ۶. نهج البلاغه، نامه ۴۶ و ۴۸ 📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام ↩️ ادامه دارد...
🔵 شناخت روز عید 💠 این عید کسى است که خدا روزه اش را پذیرفته، و نماز او را ستوده است، و هر روز که خدا را نافرمانى نکنند، آن روز عید است. حکمت۴۲۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۱۶۷نهج البلاغه.mp3
2.09M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ خود پسندى و محرومیّت ها 🎙حجت الاسلام
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح 🔷 خودپسندى و محرومیّت ها 🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: خودپسندی مانع فزونی است. 🔻یکی از خصلت های بسیار خطرناک و مهلکی که اگر در انسان قرار بگیرد و فعال بشود ، هم هلکات، آثار و عواقب خطرناکی در دنیای انسان دارد، هم آثار خطرناکی برای آخرتش، عُجب است. 🔻عُجب و اعجاب و تعجب از یک ریشه و ماده هستند. عُجب چیست؟ حالتی است در انسان که به داشته هایی از خودش ،حالا یا داشته های واقعی یا داشته های توهمی چنان خیره می شود، چنان شیفته می شود، که خودش را خیلی بهتر از دیگران می بیند. به خاطر همین به آن گفته اند عُجب. چون انسان از داشته های واقعی یا توهمی خودش دچار تعجب می شود. 🔻 همچنین انسانی خودپسند می شود، از خودراضی می شود. وقتی خودش را پسندید; شیفته خودش میشود، وقتی شیفته خودش شد دیگر دیگران را حساب نمی کند. 🔻 از عواقب بسیار خطرناک عُجب در این دنیا و آخرت یکی در حکمت ۱۶۷ است. که مولا علی(علیه السلام) تحت عنوان ازدیاد از آن نام بردند و فرمودند:« الْإِعْجَابُ يَمْنَعُ الِازْدِيَادَ». اعجاب مانع میشود که انسان رشد پیدا کند. ازدیاد در چی؟ ازدیاد در محبوبیت، ازدیاد در نعمت، ازدیاد در معنویت و هر چیز دیگری... 🔻کسی که خودش را خیلی قابل توجه می بیند دیگر احساس کمبودی نمی کند و احساس نیازی هم به دیگران نمی کند. همین باعث می شود که ارتباطاتش کم می شود، ، محبوبیتش کم می شود، رشدش کم می شود، ازدیادی دیگر نخواهد داشت. 🔻از جمله چیزهایی که انسان به واسطه عُجب از دست می دهد ، همنشینان خوب است. امیرالمومنین(علیه السلام) در حکمت ۶ فرمود: دشمنان انسان از خود راضی فراوانند. کسی که از خود راضی شد، دچار عُجب شد، مردم از این خصلت خودخواهانه اش ناراحت می شوند و یکی یکی از او دور می شوند و حتی با او دشمن می شوند. یعنی از دستش ناراحت می شوند. وقتی مردم را از دست داد، وقتی خوبان را از دست داد، چه حالتی برایش پیش می آید؟ تنهایی و غربت! تنها که شد به وحشت می افتد. 🔻لذا در حکمت ۳۸ نهج البلاغه خواندیم: ترسناک ترین وحشت عُجب است« أَوْحَشَ الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ». انسانی که دچار عُجب میشود، تنهای تنها میشود و دیگر کسی با او انس نمی گیرد. ان شاءالله که خدا به ما کمک کند از این خصلت دور باشیم و پاک باشیم. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
💠 بسم الله الرحمن الرحیم 💠 ⚜ با عرض سلام و درود بی پایان خدمت شما «علی باورانِ مهدی یاور»، که در مسیر معرفت افزایی نسبت به امام خود تلاش داشته اید و دارید. ✍ در پایان دوره اول طرح «با علی تا مهدی» علیهما السلام، خواهشمندیم به نکات زیر توجه فرمائید : 1⃣ شکرگزاری ما بابت نعمت خواندن و انس با نهج البلاغه، طبق آیه قرآن و کلام حضرت، موجب ازدیاد نعمت است که این مهم را نباید فراموش کرد. 2⃣ از همه عزیزانی که با این طرح همراه بودند و یا بزرگوارانی که در حال اجرای طرح هستند، عذر خواه قصورات و تقصیراتمان هستیم، چرا که مشکلات مختلف در مسیر ۱۹۲ روز طرح ایجاد شد و همچنان بعضی از آنها ادامه دارد. این موارد کار را برای شما همراهان قدری مشکل کرد، اگرچه عمده ترین آنها به حذف شدن فایل های صوتی در یکی از پیام رسان ها بر می‌گردد، که با عضویت شما در پیام رسان جایگزین و عضویت در کانال طرح و جایگزین کردن صوت، این مشکل حل می‌ شد؛ اما باز هم بر خود لازم می دانيم که از شما عذر خواهی نماییم. 3⃣ از تمام دوستانی که توفیق خدمتگزاری در این طرح را داشته اند، تشکر می کنیم و از خود حضرت امیرالمؤمنین و حضرت زهرا (سلام الله علیهما) برای آنان، جزای خیر را مسألت داریم. 4⃣ فرصتی مغتنم تا «عید سعید غدیر» پیش رو داریم ، که شما می‌توانید از امروز به بعد در کانال ها و گروههای خود به عنوان پست ویژه استفاده کنید و آن «خطبه غدیریه» است، که با تلاش دوستان همانند پستهای هر روز نهج البلاغه در کانال ادمین یار منتشر می‌گردد. 5⃣ از شما خواستاریم تا جهت اعتلای طرح و آسیب شناسی و عیب یابی مؤثر در این مسیر، تا «عید سعید غدیر» ، پیشنهادات و انتقادات ، حتی خاطرات تلخ و شیرینی و یا نکات جالبی که نسبت به طرح «با علی تا مهدی» (علیهما السلام) داشته اید را با ما از طریق آیدی پشتیبانی(@nehzati01) در میان بگذارید. 🍃🌺 در پایان از همراهی همه عزیزان تشکر و قدردانی نموده و آرزو میکنیم نگاه خاص حضرت امیرالمؤمنین بدرقه لحظه لحظه زندگی تان باشد و توفیق خدمتگزاری به دوستداران آل الله (علیهم السلام) نصیب و روزی همه ما باشد.
📜 خطبه غدیر 🔷 بخش اول 🔻ستايش خداى را سزاست كه در يگانگى‏ اش بلند مرتبه و در تنهايى‏ اش به آفريدگان نزديك است؛ سلطنتش پرجلال و در اركان آفرينشش بزرگ است. بر همه چيز احاطه دارد، بى‏ آن‏كه مكان گيرد و جابه‏ جا شود و بر تمامى آفريدگان به قدرت و برهان خود چيره است. 🔻همواره ستوده بوده و خواهد بود و مجد و بزرگى او را پايانى نيست. آغاز و انجام از او و برگشت تمامى امور به‏ سوى اوست. اوست آفريننده‏ٔ آسمان‏ها و گستراننده‏ٔ زمين‏ها و حكمران آن‏ها. دور و منزّه از خصايص آفريده‏ هاست و در منزّه‏ بودن خود نيز از تقديس همگان برتر. 🔻هم اوست پروردگار فرشتگان و روح؛ افزونى بخش بر آفريدگان و بخشنده‏ بر همه‏ٔ موجودات است. به نيم‏ نگاهى ديده‏ ها را ببيند و ديده‏ ها هرگز او را نبينند. 🔻كريم و بردبار و شكيباست. رحمتش جهان‏ شمول و عطايش منّت‏ گذار. در انتقام و كيفر سزاواران عذاب، بى‏ شتاب است. بر نهان‏ ها آگاه و بر درون‏ ها دانا، پوشيده‏ ها بر او آشكار و پنهان‏ها بر او روشن است. بر هر هستى فراگير و چيره، نيروى آفريدگان از او و توانايى بر هر پديده ويژه‏ٔ اوست. او را همانندى نيست. 🔻در تاريكستان لاشَى‏ء، او هستى‏ بخش هر هستى است؛ جاودانه و زنده و عدل‏ گستر. خداوندى جز او نباشد و اوست ارجمند و حكيم. ديده‏ ها را بر او راهى نيست و اوست كه ديده‏ ها را دريابد و اوست بر پنهانى‏ ها آگاه و بر كارها دانا. از ديدن، كسى وصفش را نيابد و بر چگونگى او، از نهان و آشكار دست نيازد؛ مگر او -عزّوجلّ- راه نمايد و خود بشناساند. 🔻گواهى مى‏ دهم كه او «اللَّه» است؛ همو كه تنزّهش سراسر روزگاران را فراگرفته و پرتواش ابديّت را شامل است. فرمانش را بى‏ مشاور اجرا كند و تقديرش را بى‏ شريك امضاء و هستى را بى‏ ياور سامان دهد. صورت آفرينش او را الگويى نبوده؛ آفريدگان را بدون ياور و سختى و حيله، هستى بخشيده است. جهان با ايجاد او موجود و با آفرينش او پديدار شده است. پس اوست «اللَّه» و معبودى جز او نيست؛ همو كه صُنعش استوار و ساختمان آفرينشش زيباست. 🔻دادگرى كه ستم روا نمى‏ دارد و بخشنده‏ ترينى كه كارها به او باز مى‏ گردد و گواهى مى‏ دهم او «اللَّه» است كه هر هستى در برابر بزرگى‏ اش فروتن و در مقابل ارجمندى‏ اش رام و به توانايى‏ اش تسليم و به هيبتش خاضع است.