eitaa logo
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
3.3هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
109 ویدیو
49 فایل
کانال های ارتباطی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه سایت http://www.rihu.ac.ir ایتا https://eitaa.com/rihu_ac_ir بله https://ble.ir/rihu_ac_ir روبیکا https://rubika.ir/rihu_ac_ir ارتباط و تبادل @salimi7070
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️💢◾️ امام_حسین مطرح کرد: 🔰
چهار سازوکار عاشورا برای دستیابی انسان به آرامش
▪️عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ضمن اشاره به چهار سازوکار برای دستیابی انسان به ، یکی از آنها را و گریه قلمداد کرد و گفت: کلمه «غم» از «غمامه» به معنای ابر نازکی است که پس از بارش از بین می‌رود. عقده‌های درونی ما هم با گریه بر مصائب (ع) سر باز می‌کند و از بین می‌رود. 🔸مشروح در : https://rihu.ac.ir/fa/news/37520 --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
💢▪️ ؛ 🔰بررسی کتاب «تحول گفتمان در گزارش واقعه کربلا» 🔸مشروح : https://rihu.ac.ir/fa/news/37518 --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
💢▪️ 🔰مسئولان واقعه کربلا چه کسانی هستند؟ گزارش ایسنا در بررسی کتابی مرتبط با واقعه کربلا؛ 🔸مشروح : https://rihu.ac.ir/fa/news/37517 --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
*جریان­ شناسی سیاسی بنی­ هاشم پس از قیام عاشورا* علی قسمت نخست 🔻 *چکیده* 📌 مقاله حاضر، با بهره¬گیری از دو مفهوم « *پارادایم* » و « *استراتژی سیاسی* »، در بعد نظری به کاوش در اندیشه و رفتار جریان¬های هاشمی پس از قیام عاشورا پرداخته¬ایم. هم چنین با نگاهی به تاثیرات عاشورا بر هاشمیان، پارادایم اعتقادی ـ سیاسی که متعلق به امامیه است و نیز پارادایم سیاسی که مربوط به سایر رهیافت¬هاست بررسی شده است. ذیل دو پارادایم اصلی، رهیافت¬های «علوی ـ فاطمی» با گرایش¬های امامیان، حسنیان و زیدیان؛ «علوی ـ غیرفاطمی» (حنفیان)؛ و رهیافت «عباسی» مورد کاوش قرار گرفته است. در ادامه این *سه رهیافت* با شاخص¬هایی، چون: اندیشه سیاسی؛ مبارزه با رژیم/ مبارزه بر رژیم؛ مبارزه باز/ پوشیده؛ اصلاح / انقلاب؛ و نحوه ارتباط با سایر رهیافت¬ها، سنجیده شده¬اند. 🔹 *مقدمه:* 📌در تاریخ اسلام، نهضت عاشورا نقطه عطفی است که از جنبه¬های گوناگون، آغازگر تحولات در ساخت، بافت و اندیشه جامعه مسلمانان بوده است. برخی از این تحولات مهم و محسوس را می¬باید در نحوه و چرایی اقبال دگرباره وسیع مردم به *خاندان هاشم* ؛ چگونگی اندیشه و نحوه رویارویی آنان با حاکمان اموی؛ و به تبع آن، تحکیم و بسط پایه¬ها و نگره¬های سیاسی شیعی و تغییر فضای جامعه آن زمان دانست. 🔻 از این¬رو «جریان¬شناسی سیاسی بنی¬هاشم» می¬تواند زوایای این مسئله را روشن کند. بدین منظور، بررسی این موضوع از سال 61هـ (هم زمان با واقعه عاشورا) آغاز می¬گردد و تا سال 146هـ (زمان سرکوب قیام حسینیان به دست منصور عباسی) ادامه می¬یابد که دوره¬ای 85 ساله است. در این پژوهش، منظور از بنی¬هاشم افرادی از نخبگان هاشمی هستند که در هدایت حرکت¬های سیاسی نقش داشته¬اند. 🔸در این نوشتار *فرضیه تحقیق* بر این پایه استوار است که در اثر قیام عاشورا، بنی¬هاشم در جامعه¬ای که بنی¬امیه *سلاح¬های سیاسی* را به صورت متمرکز در دست داشتند، جریان¬های کلان و خردی پیدا نمودند. در بعد کلان *دو پارادایم* اصلی وجود داشت: یکی *پارادایم اعتقادی* و فرهنگی ـ سیاسی که امامیه آن را نمایندگی می¬کرد و دیگری، *پارادایم سیاسی* سایر جریان-ها بود. علی¬رغم آن که مبارزه همه این جریان¬ها با رژیم است از لحاظ خُرد، برخی از آنان به مبارزه پنهانی، بعضی به مبارزه زیرزمینی، عده¬ای با روش اصلاحی ـ البته با اهداف انقلابی ـ و گروهی نیز به روش انقلابی روی آورده¬اند.🔺✒️ --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
💢🔰 ♨️ تا 10 مرداد تمدید شد مهلت ثبت‌نام در آزمون پذیرش دکتری ۱۴۰۲ تا ۱۰ مردادماه تمدید شد 🔸رشته فقط خانم 🔸رشته های ، ، و فقط آقا 🔻مشروح خبر: https://rihu.ac.ir/fa/news/38068 🔰راهنمای : https://rihu.ac.ir/fa/news/38055 --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: https://eitaa.com/rihu_ac_ir https://ble.ir/rihu_ac_ir
🟦 جریان­ شناسی سیاسی بنی­ هاشم پس از قیام عاشورا علی قسمت دومچارچوب نظری 🔹این تحقیق از دو مفهوم بهره می¬گیرد: یکی « *پارادایم* » در حوزه روش¬شناسی علمی و دیگری، مفهوم « *استراتژی سیاسی* » در حوزه جامعه¬شناسی سیاسی. 1⃣ پارادایم، روشی در چارچوب نظریه به مثابه ساختار است که « *تامس کوهن* » به تفصیل بدان پرداخت و نخستین شکل آن را در سال 1962 با انتشار کتاب ساختار انقلاب¬های علمی مطرح کرد. کوهن حرفه علمی خود را به عنوان فیزیک¬دان آغاز کرد و سپس توجهش به تاریخ علم معطوف شد، ولی ضمن این کار متوجه شد که پیش¬پندارهایش درباره ماهیت علم از هم پاشیده و پراکنده گردیده است. ویژگی عمده نظریه وی بر ممیزه انقلابی پیشرفت¬های علمی تأکید می¬کند؛ به طوری که بر طبق آن انقلاب، متضمن طرد و رد یک ساختار نظری و جای-گزینی آن با ساختار ناسازگار دیگری است. ویژگی دیگر، نقش پراهمیتی است که ممّیزات جامعه¬شناختی جوامع علمی در نظریه کوهن ایفا می¬کند. بر این اساس، پارادایم مشتمل است بر *مفروضات کلی نظری* ، قوانین و فنون کاربرد آنها که اعضای جامعه علمی خاصی آنها را بر می¬گیرند. پارادایم¬ها هم چنین شامل شیوه¬های مقبول و مرسوم تطبیق قوانین بنیادی به چند وضعیت گوناگون می¬شود.[1] 2⃣تحلیل درونی تحقیق، از بحث «استراتژی¬های سیاسی» کتاب جامعه¬شناسی سیاسی، اثر *موریس دوورژه* ، بهره¬گیری شده است. وی در این خصوص از مفاهیمی، چون جامعه متمرکز و غیرمتمرکز، سلاح¬های سیاسی، مبارزه باز و مبارزه پوشیده، مبارزه پوشیده نهانی و مبارزه پوشیده زیرزمینی، مبارزه با رژیم و مبارزه در رژیم و اصلاح¬طلبی و انقلابی¬گری، نام برده است[2] و ما براساس این مفاهیم، رویکردهای پارادایم¬ها و جریان¬های هاشمی پس از عاشورا را تبیین نموده و با تسامح هر کدام را به استفاده از یکی از این استراتژی¬ها و پیش-زمینه¬ها متصف کرده¬ایم. ❇ *تأثیرات حادثه عاشورا بر بنی هاشم* تأثیرات گوناگون سیاسی نهضت عاشورا بر ذهن، عمل و رفتار نخبگان سیاسی هاشمی عبارتند از: 1. *فراهم آوردن زمینه¬های حضور سیاسی هاشمیان* : نهضت حسینی، مشروعیت دینی و توان سیاسی حاکمان اموی را به چالش کشاند و به قیام و شورش بر ضد آنان مشروعیت بخشید. عظمت این حادثه و حماسه¬سازان آن، از جنبه سیاسی، زمینه¬ساز حضور جدی و مؤثر هاشمیان که رقیب عمده آل امیه بودند، در صحنه¬های مختلف جامعه گردید. هم چنین از منظر عاطفی، هم شخصیت خاص امام حسین (ع) و هم نحوه شهادت آن حضرت، به گونه¬ای بود که تأثیر عمیقی بر ذهنیت مردم می¬گذاشت. می¬توانیم قدر جامع تأثیرات سیاسی ـ اجتماعی آن نهضت را تغییر مناسبات سیاسی – اجتماعی از « *سکون نسبی* » به «تحرک در حد اعلا» بدانیم. 2. *فعال شدن گروه¬های سیاسی هاشمی* : در این زمان، مردم که به رهبری فعال نیاز داشتند به هاشمیان که بازماندگان و خون¬خواهان کربلا بودند، روی آوردند و آنان را به مقابله با امویان دعوت نمودند. از این¬رو می¬توان گفت که شهادت امام حسین (ع) تأثیر اساسی در انسجام سیاسی، فعال شدن ابتدایی هاشمیان و شفاف شدن انقسامات پسینی آنان و به تبع آن تشیع، داشته است. 3. *شفاف شدن پارادایم¬ها و جریان¬های سیاسی هاشمی:* واقعه عاشورا به جز آماده¬سازی زمینه حضور هاشمیان، نقطه عطفی در شفاف شدن نحله¬های فکری ـ سیاسی هاشمی و آشکار شدن اختلافات درونی آنان به شمار می¬رود؛ تا زمان حضور امام حسین(ع) صف¬بندی-های غیرمتمایزی در میان هاشمیان وجود داشت، اما شکل فعالانه به خود نگرفته بود. با شهادت حسین بن علی(ع) و سرازیر شدن سیل درخواستهای مردمی، این وضعیت، تفاوتی آشکار پیدا نمود. بدین¬ترتیب، کانون¬های مختلف که *نامزد امامت و رهبری* بودند، فعالیت چشم-گیری آغاز نمودند؛ به گونه¬ای که دو پارادایم « *اعتقادی ـ سیاسی* » و « *سیاسی* »، و سه رهیافت « *علوی ـ فاطمی»، «علوی ـ غیرفاطمی» و «عباسی»،* تشکیل یافت. 🔷 *رهیافت علوی ـ فاطمی* *1. امامیه:* پس از حادثه عاشورا، از میان پسران سیدالشهداء(ع)، تنها امام *سجاد* (ع)، جان سالم به در برد، زیرا شدت بیماری توان کارزار را از او ستانده بود.[3] ایشان براساس متون شیعی، به ویژه نصوص مختلفی که از پیامبر(ص)، امام علی(ع) و امام حسین(ع) نقل شده است، به جانشینی و امامت پس از پدر رسید.[4] باید امام سجاد را *بنیانگذار دوران جدید حیات امامیه* پس از جریان عاشورا دانست، چرا که روشی که آن حضرت بنیان نهاد، با اندک تغییراتی که مربوط به هر دوره بود، تا *آخرین امام شیعه* تداوم یافت. 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
💢🔰 ♨️ تا 10 مرداد تمدید شد مهلت ثبت‌نام در آزمون پذیرش دکتری ۱۴۰۲ تا ۱۰ مردادماه تمدید شد 🔸رشته فقط خانم 🔸رشته های ، ، و فقط آقا 🔻مشروح خبر: https://rihu.ac.ir/fa/news/38068 🔰راهنمای : https://rihu.ac.ir/fa/news/38055 --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: https://eitaa.com/rihu_ac_ir https://ble.ir/rihu_ac_ir
💢هفتمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان 🔹مهلت ارسال ایده از ۱ مرداد ماه تا ۱ مهر ماه ♻️ با ما همراه باشید http://eitaa.com/msrt_ir 🆔@msrt_iri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬛ تاسوعای حسینی تسلیت باد --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
▪️فرا رسیدن عاشورای حسینی بر همۀ آزادگان و پیروان امام حسین علیه السلام تسلیت باد. @rihu_ac_ir
🔰راهنمای : https://rihu.ac.ir/fa/news/38055 --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: https://eitaa.com/rihu_ac_ir https://ble.ir/rihu_ac_ir