eitaa logo
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
3.3هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
103 ویدیو
49 فایل
کانال های ارتباطی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه سایت http://www.rihu.ac.ir ایتا https://eitaa.com/rihu_ac_ir بله https://ble.ir/rihu_ac_ir روبیکا https://rubika.ir/rihu_ac_ir ارتباط و تبادل @salimi7070
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰🎖 کتاب «نوآوری‌های فلسفی حکیم سبزواری» برگزیده چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی شد 🔰مشروح : https://rihu.ac.ir/fa/news/38067 --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
💢🔰 با حضور سردبیران نشریات راهکارهای نمایه سازی بین المللی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بررسی شد 🔰مشروح : https://rihu.ac.ir/fa/news/38065 --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰📺 تجلیل از استاد مصطفی دانش پژوه به گزارش اخبار حوزه شبکه خبر، آئین تجلیل از حجت الاسلام و المسلمین مصطفی ، استاد گروه و فقه اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، توسط شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود و با حضور امام جمعه این شهرستان برگزار شد. --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
💢🎧 کرسی ترویجی هندسه معرفتی اسلام و جایگاه آن در روان‌شناسی ارائه کننده: 🔸دکتر محمد کاویانی (دانشیار گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) ناقدین:‌ 🔸دکتر محمد فتحعلی‌خانی (عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه) 🔸دکتر محمدجواد زارعان (دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت) دبیر علمی: 🔸دکتر هادی موسوی (عضو هیئت علمی گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه) 🗓چهارشنبه 31 خرداد برگزار شد 🔻دانلود از: https://rihu.ac.ir/fa/news/38059 --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
🔰راهنمای : https://rihu.ac.ir/fa/news/38055 --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: https://eitaa.com/rihu_ac_ir https://ble.ir/rihu_ac_ir
🏴🏴🏴 ◾️ السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ* ▪️ فرارسیدن ماه و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، علیه‌السلام، تسلیت باد. --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
🔰📄 🔸صورت بندی نظام و سطوح اخلاق در فلسفه سیاسی منسیوس( Mencius ) مجله آینه معرفت؛ دانشگاه شهید بهشتی دوره 23، شماره 1 - شماره پیاپی 74 خرداد 1402 نویسنده: علی آقاجانی استادیار گروه علوم سیاسی، پژوهشکده علوم اجتماعی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران (نویسندة مسئول) 10.52547/jipt.2023.229985.1352 چکیده اخلاق محور تعالیم فلسفی منسیوس مفسر کنفوسیوس و در عین حال فیلسوف مبدع است که آن را می‌توان مبتنی بر مبانی معرفت شناختی، هستی شناختی، و انسان شناختی صورت‌بندی کرد. ‌این مقاله، همچنین آموزه‌های اخلاقی مکتب منسیوس در سه سطح فردی، خانوادگی و سیاسی؛ را صورت‌بندی می‌کند. وی در هستی‌شناسی رویکرد متافیزیکی بیشتر و شفاف‌تر نسبت به کنفوسیوس و در انسان‌شناسی فیلسوفی مبدع و پردازندة نیک سرشتی انسان است. از نظر منسیوس فطرت منشأ جامع اخلاقیات است و اخلاق ریشه در فطرت و فطرت ریشه در آسمان دارد. در نگرش اخلاقی منسیوس چند مفهوم کنفوسیوسی اهمیت به سزایی دارد که وی به تکمیل همراه با برخی ابداعات می‌پردازد. لی (Li) چرخ اعتدال رفتار‌، «Yi» به معنای پرهیزگاری و بایستگی، جن (Jen) یا رن (Ren) به معنی انسان دوستی، چونگ (Chung) و شو (Chu)‌، طریقه (Tao) که جاده‌ای است به سوی هستی مشترک و تکامل نوع بشر، مینگ (Ming) به معنای مشیت یا سرنوشت، ارتباطات پنج‌گانه، قاعدة طلایی کمال خود و کمال دیگران‌، تکلیف‌گرایی و گذار از سود شخصی و اصلاح نام‌ها. از نظر منسیوس در میان فضایل، چهار فضیلت تقوا، خرد، دانش و نیکخواهی ام الفضایلند. منسیوس در اخلاق فردی به تهذیب نفس، شرمساری و حیا، عشق به احسان، خودانتقادی، پشتکار و... پا می‌فشرد. از دیدگاه وی روابط میان زن و شوهر آغاز تمامی‌روابط انسانی است. در اخلاق سیاسی برای اداره کشور توسط حاکم به جز حکمت و فلسفه، چند قانون و وظیفه اخلاقی مانند شایسته سالاری و تکریم مردم و دوری از استبداد را توضیح می‌دهد. کلیدواژه‌ها فلسفة سیاسی منسیوس؛ مبانی اخلاق؛ قواعد نظام اخلاقی؛ اخلاق فردی؛ اخلاق خانواده؛ اخلاق سیاسی و حاکمیتی؛ فضایل اخلاقی https://jipt.sbu.ac.ir/article_103495.html -------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: https://eitaa.com/rihu_ac_ir https://ble.ir/rihu_ac_ir
🔰راهنمای : https://rihu.ac.ir/fa/news/38055 --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: https://eitaa.com/rihu_ac_ir https://ble.ir/rihu_ac_ir
🏴🏴🏴 (ع) --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
◾️💢◾️ امام_حسین مطرح کرد: 🔰
چهار سازوکار عاشورا برای دستیابی انسان به آرامش
▪️عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ضمن اشاره به چهار سازوکار برای دستیابی انسان به ، یکی از آنها را و گریه قلمداد کرد و گفت: کلمه «غم» از «غمامه» به معنای ابر نازکی است که پس از بارش از بین می‌رود. عقده‌های درونی ما هم با گریه بر مصائب (ع) سر باز می‌کند و از بین می‌رود. 🔸مشروح در : https://rihu.ac.ir/fa/news/37520 --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
💢▪️ ؛ 🔰بررسی کتاب «تحول گفتمان در گزارش واقعه کربلا» 🔸مشروح : https://rihu.ac.ir/fa/news/37518 --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
💢▪️ 🔰مسئولان واقعه کربلا چه کسانی هستند؟ گزارش ایسنا در بررسی کتابی مرتبط با واقعه کربلا؛ 🔸مشروح : https://rihu.ac.ir/fa/news/37517 --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
*جریان­ شناسی سیاسی بنی­ هاشم پس از قیام عاشورا* علی قسمت نخست 🔻 *چکیده* 📌 مقاله حاضر، با بهره¬گیری از دو مفهوم « *پارادایم* » و « *استراتژی سیاسی* »، در بعد نظری به کاوش در اندیشه و رفتار جریان¬های هاشمی پس از قیام عاشورا پرداخته¬ایم. هم چنین با نگاهی به تاثیرات عاشورا بر هاشمیان، پارادایم اعتقادی ـ سیاسی که متعلق به امامیه است و نیز پارادایم سیاسی که مربوط به سایر رهیافت¬هاست بررسی شده است. ذیل دو پارادایم اصلی، رهیافت¬های «علوی ـ فاطمی» با گرایش¬های امامیان، حسنیان و زیدیان؛ «علوی ـ غیرفاطمی» (حنفیان)؛ و رهیافت «عباسی» مورد کاوش قرار گرفته است. در ادامه این *سه رهیافت* با شاخص¬هایی، چون: اندیشه سیاسی؛ مبارزه با رژیم/ مبارزه بر رژیم؛ مبارزه باز/ پوشیده؛ اصلاح / انقلاب؛ و نحوه ارتباط با سایر رهیافت¬ها، سنجیده شده¬اند. 🔹 *مقدمه:* 📌در تاریخ اسلام، نهضت عاشورا نقطه عطفی است که از جنبه¬های گوناگون، آغازگر تحولات در ساخت، بافت و اندیشه جامعه مسلمانان بوده است. برخی از این تحولات مهم و محسوس را می¬باید در نحوه و چرایی اقبال دگرباره وسیع مردم به *خاندان هاشم* ؛ چگونگی اندیشه و نحوه رویارویی آنان با حاکمان اموی؛ و به تبع آن، تحکیم و بسط پایه¬ها و نگره¬های سیاسی شیعی و تغییر فضای جامعه آن زمان دانست. 🔻 از این¬رو «جریان¬شناسی سیاسی بنی¬هاشم» می¬تواند زوایای این مسئله را روشن کند. بدین منظور، بررسی این موضوع از سال 61هـ (هم زمان با واقعه عاشورا) آغاز می¬گردد و تا سال 146هـ (زمان سرکوب قیام حسینیان به دست منصور عباسی) ادامه می¬یابد که دوره¬ای 85 ساله است. در این پژوهش، منظور از بنی¬هاشم افرادی از نخبگان هاشمی هستند که در هدایت حرکت¬های سیاسی نقش داشته¬اند. 🔸در این نوشتار *فرضیه تحقیق* بر این پایه استوار است که در اثر قیام عاشورا، بنی¬هاشم در جامعه¬ای که بنی¬امیه *سلاح¬های سیاسی* را به صورت متمرکز در دست داشتند، جریان¬های کلان و خردی پیدا نمودند. در بعد کلان *دو پارادایم* اصلی وجود داشت: یکی *پارادایم اعتقادی* و فرهنگی ـ سیاسی که امامیه آن را نمایندگی می¬کرد و دیگری، *پارادایم سیاسی* سایر جریان-ها بود. علی¬رغم آن که مبارزه همه این جریان¬ها با رژیم است از لحاظ خُرد، برخی از آنان به مبارزه پنهانی، بعضی به مبارزه زیرزمینی، عده¬ای با روش اصلاحی ـ البته با اهداف انقلابی ـ و گروهی نیز به روش انقلابی روی آورده¬اند.🔺✒️ --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
💢🔰 ♨️ تا 10 مرداد تمدید شد مهلت ثبت‌نام در آزمون پذیرش دکتری ۱۴۰۲ تا ۱۰ مردادماه تمدید شد 🔸رشته فقط خانم 🔸رشته های ، ، و فقط آقا 🔻مشروح خبر: https://rihu.ac.ir/fa/news/38068 🔰راهنمای : https://rihu.ac.ir/fa/news/38055 --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: https://eitaa.com/rihu_ac_ir https://ble.ir/rihu_ac_ir
🟦 جریان­ شناسی سیاسی بنی­ هاشم پس از قیام عاشورا علی قسمت دومچارچوب نظری 🔹این تحقیق از دو مفهوم بهره می¬گیرد: یکی « *پارادایم* » در حوزه روش¬شناسی علمی و دیگری، مفهوم « *استراتژی سیاسی* » در حوزه جامعه¬شناسی سیاسی. 1⃣ پارادایم، روشی در چارچوب نظریه به مثابه ساختار است که « *تامس کوهن* » به تفصیل بدان پرداخت و نخستین شکل آن را در سال 1962 با انتشار کتاب ساختار انقلاب¬های علمی مطرح کرد. کوهن حرفه علمی خود را به عنوان فیزیک¬دان آغاز کرد و سپس توجهش به تاریخ علم معطوف شد، ولی ضمن این کار متوجه شد که پیش¬پندارهایش درباره ماهیت علم از هم پاشیده و پراکنده گردیده است. ویژگی عمده نظریه وی بر ممیزه انقلابی پیشرفت¬های علمی تأکید می¬کند؛ به طوری که بر طبق آن انقلاب، متضمن طرد و رد یک ساختار نظری و جای-گزینی آن با ساختار ناسازگار دیگری است. ویژگی دیگر، نقش پراهمیتی است که ممّیزات جامعه¬شناختی جوامع علمی در نظریه کوهن ایفا می¬کند. بر این اساس، پارادایم مشتمل است بر *مفروضات کلی نظری* ، قوانین و فنون کاربرد آنها که اعضای جامعه علمی خاصی آنها را بر می¬گیرند. پارادایم¬ها هم چنین شامل شیوه¬های مقبول و مرسوم تطبیق قوانین بنیادی به چند وضعیت گوناگون می¬شود.[1] 2⃣تحلیل درونی تحقیق، از بحث «استراتژی¬های سیاسی» کتاب جامعه¬شناسی سیاسی، اثر *موریس دوورژه* ، بهره¬گیری شده است. وی در این خصوص از مفاهیمی، چون جامعه متمرکز و غیرمتمرکز، سلاح¬های سیاسی، مبارزه باز و مبارزه پوشیده، مبارزه پوشیده نهانی و مبارزه پوشیده زیرزمینی، مبارزه با رژیم و مبارزه در رژیم و اصلاح¬طلبی و انقلابی¬گری، نام برده است[2] و ما براساس این مفاهیم، رویکردهای پارادایم¬ها و جریان¬های هاشمی پس از عاشورا را تبیین نموده و با تسامح هر کدام را به استفاده از یکی از این استراتژی¬ها و پیش-زمینه¬ها متصف کرده¬ایم. ❇ *تأثیرات حادثه عاشورا بر بنی هاشم* تأثیرات گوناگون سیاسی نهضت عاشورا بر ذهن، عمل و رفتار نخبگان سیاسی هاشمی عبارتند از: 1. *فراهم آوردن زمینه¬های حضور سیاسی هاشمیان* : نهضت حسینی، مشروعیت دینی و توان سیاسی حاکمان اموی را به چالش کشاند و به قیام و شورش بر ضد آنان مشروعیت بخشید. عظمت این حادثه و حماسه¬سازان آن، از جنبه سیاسی، زمینه¬ساز حضور جدی و مؤثر هاشمیان که رقیب عمده آل امیه بودند، در صحنه¬های مختلف جامعه گردید. هم چنین از منظر عاطفی، هم شخصیت خاص امام حسین (ع) و هم نحوه شهادت آن حضرت، به گونه¬ای بود که تأثیر عمیقی بر ذهنیت مردم می¬گذاشت. می¬توانیم قدر جامع تأثیرات سیاسی ـ اجتماعی آن نهضت را تغییر مناسبات سیاسی – اجتماعی از « *سکون نسبی* » به «تحرک در حد اعلا» بدانیم. 2. *فعال شدن گروه¬های سیاسی هاشمی* : در این زمان، مردم که به رهبری فعال نیاز داشتند به هاشمیان که بازماندگان و خون¬خواهان کربلا بودند، روی آوردند و آنان را به مقابله با امویان دعوت نمودند. از این¬رو می¬توان گفت که شهادت امام حسین (ع) تأثیر اساسی در انسجام سیاسی، فعال شدن ابتدایی هاشمیان و شفاف شدن انقسامات پسینی آنان و به تبع آن تشیع، داشته است. 3. *شفاف شدن پارادایم¬ها و جریان¬های سیاسی هاشمی:* واقعه عاشورا به جز آماده¬سازی زمینه حضور هاشمیان، نقطه عطفی در شفاف شدن نحله¬های فکری ـ سیاسی هاشمی و آشکار شدن اختلافات درونی آنان به شمار می¬رود؛ تا زمان حضور امام حسین(ع) صف¬بندی-های غیرمتمایزی در میان هاشمیان وجود داشت، اما شکل فعالانه به خود نگرفته بود. با شهادت حسین بن علی(ع) و سرازیر شدن سیل درخواستهای مردمی، این وضعیت، تفاوتی آشکار پیدا نمود. بدین¬ترتیب، کانون¬های مختلف که *نامزد امامت و رهبری* بودند، فعالیت چشم-گیری آغاز نمودند؛ به گونه¬ای که دو پارادایم « *اعتقادی ـ سیاسی* » و « *سیاسی* »، و سه رهیافت « *علوی ـ فاطمی»، «علوی ـ غیرفاطمی» و «عباسی»،* تشکیل یافت. 🔷 *رهیافت علوی ـ فاطمی* *1. امامیه:* پس از حادثه عاشورا، از میان پسران سیدالشهداء(ع)، تنها امام *سجاد* (ع)، جان سالم به در برد، زیرا شدت بیماری توان کارزار را از او ستانده بود.[3] ایشان براساس متون شیعی، به ویژه نصوص مختلفی که از پیامبر(ص)، امام علی(ع) و امام حسین(ع) نقل شده است، به جانشینی و امامت پس از پدر رسید.[4] باید امام سجاد را *بنیانگذار دوران جدید حیات امامیه* پس از جریان عاشورا دانست، چرا که روشی که آن حضرت بنیان نهاد، با اندک تغییراتی که مربوط به هر دوره بود، تا *آخرین امام شیعه* تداوم یافت. 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
💢🔰 ♨️ تا 10 مرداد تمدید شد مهلت ثبت‌نام در آزمون پذیرش دکتری ۱۴۰۲ تا ۱۰ مردادماه تمدید شد 🔸رشته فقط خانم 🔸رشته های ، ، و فقط آقا 🔻مشروح خبر: https://rihu.ac.ir/fa/news/38068 🔰راهنمای : https://rihu.ac.ir/fa/news/38055 --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: https://eitaa.com/rihu_ac_ir https://ble.ir/rihu_ac_ir
💢هفتمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان 🔹مهلت ارسال ایده از ۱ مرداد ماه تا ۱ مهر ماه ♻️ با ما همراه باشید http://eitaa.com/msrt_ir 🆔@msrt_iri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬛ تاسوعای حسینی تسلیت باد --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
▪️فرا رسیدن عاشورای حسینی بر همۀ آزادگان و پیروان امام حسین علیه السلام تسلیت باد. @rihu_ac_ir
🔰راهنمای : https://rihu.ac.ir/fa/news/38055 --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: https://eitaa.com/rihu_ac_ir https://ble.ir/rihu_ac_ir
معاون روابط عمومی وزارت علوم: 💢رسانه‌های برتر حوزه آموزش عالی معرفی می‌شوند   🔹معاون روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از برگزاری جشنواره رسانه‌های برتر حوزه آموزش عالی با عنوان دریچه عتف و همزمان با برگزاری جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در سالجاری خبر داد. ادامه مطلب را اینجا بخوانید👇👇 http://www.msrt.ir/fa/news/78851 ♻️ با ما همراه باشید http://eitaa.com/msrt_ir 🆔@msrt_iri
💢دکتر شمسی‌پور سخنگوی وزارت علوم: 🔹‏آیین‌نامه ارتقا مرتبه اعضای هیات علمی در دست بررسی و بازنگری است و مطالب منتشرشده در فضای مجازی در خصوص تغیرات آیین‌نامه مورد تایید وزارت علوم نیست. 🔹درصورت نهایی شدن و تایید آن در مراجع ذی‌ربط، مطابق ادوار گذشته برای اجرا به مراکز آموزشی و پژوهشی ابلاغ خواهد شد‌. ♻️ با ما همراه باشید http://eitaa.com/msrt_ir 🆔@msrt_iri