eitaa logo
ریشه‌ها
58 دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
4.8هزار ویدیو
8 فایل
رهیافتی بر افول استعمار و ظهور حکومت مستضعفان جهت ارتباط با مدیر: @dastmalbaf
مشاهده در ایتا
دانلود
ریشه‌ها
احمد اخگر: «... با نهایت سرعت خود را به #برازجان رسانیدم. معلوم شد صدای توپ که به ما خبر می‌دادند، ا
احمدعلی سپهر: «پنجشنبه نوزدهم اوت ۱۹۱۵ [م]: عايدى تلگرافخانه‌ی را مأخوذ داشته و اعلانى منتشر نمودند مشعر بر اين‌كه به‌واسطه‌ی بی‌نظمى اين حدود، مجدداً قشون وارد بوشهر خواهيم نمود و شهر را منظم خواهيم كرد. از غُره‌ی شوال ۱۳۳۳ [ه.ق] انگليس‌ها به بندر بوشهر هجوم آورده و در مقابل آن‌ها اردوى و و خان با ايلات ايستادگى كرده‌اند. اهالى به‌واسطه‌ی اين حركات انگليس‌ها، هيجان نموده، اردویی از و در بيرون شهر گرد آورده، در خيال عزيمت به طرف بوشهر هستند.» (ایران در جنگ بزرگ 1918 ـ 1914، ص 198.) @risheh
شیخ_فضل_الله_ها_مقاومت_میکنند__346687975_2069282536.mp3
1.62M
🔴 #سرمشق_انقلابیون برای انقلابیگری و انقلابی ماندن 🔴 در باور و اعتقاد قلبی، کلامی و عملی امام خامنه ای (حفظه الله) در آستانه سالگرد شهادت مرجع شهید، علامه شیخ فضل الله نوری(ره) زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه(مشروعه) به دست مزدوران انگلیس/ ۱۱مرداد ۱۲۸۸ 🆘 @Roshangari_ir
ریشه‌ها
🔴 #سرمشق_انقلابیون برای انقلابیگری و انقلابی ماندن 🔴 در باور و اعتقاد قلبی، کلامی و عملی امام خامنه
هفته‌ای که در پیش داریم، یادآور حوادثی است که هر یکی را می‌توان از نقاط عطف تاریخ معاصر ایران دانست؛ شهادت شیخ فضل‌الله نوری (1288 ه.ش)، صدور فرمان مشروطیت (1285 ه.ش)، و آغاز جنگ جهانی اول (1293 ه.ش). حال، یک پیشنهاد: با توجه به تأکیدات مکرر امام خامنه‌ای (دام ظله) بر لزوم مطالعه‌ی تاریخ معاصر، این ایام تابستانی را می‌توان فرصتی هر ساله برای قرار داد و با تولید پویشی در این موضوع، و نیز تولید پیوست‌های مختلف چندرسانه‌ای، گامی مهم در جهت ایجاد در جامعه برداشت. https://eitaa.com/risheh/186
ریشه‌ها
#یک_پیشنهاد هفته‌ای که در پیش داریم، یادآور حوادثی است که هر یکی را می‌توان از نقاط عطف تاریخ معاصر
امام خامنه‌ای: «نمی‌دانم آيا جوانان نسل ما و نسل انقلابى، تاريخچه‌ى اين صدوپنجاه، دويست سال را درست خوانده‌اند يا نه؟ من اين است كه امروز، نداند ما بعد از چه دورانى، امروز در ايران مشغول چنين حركت عظيمى هستيم. تاريخچه‌ى اين از دوران به اين طرف؛ از دوران به اين طرف را بخوانيد و ببينيد چه حوادثى بر اين كشور گذشته است.» (بیانات در ديدار وزير، معاونين و رؤساى مناطق آموزش و پرورش سراسر كشور؛ 21/ 5/ 1371) https://eitaa.com/risheh/190
⭕️ یادی از گذشته براى فريفتگان فرهنگ غرب 🔸 20 سال از جنگ و نسل کشی صربها علیه مسلمانان بوسنی درقلب اروپا گذشت. جنگی که در آن 300 هزار مسلمان شهید و 60 هزار زن و دختربچه را به زور ربودند، و یک و نیم میلیون نفر ناچار به مهاجرت شدند. ❓آیا بیاد میاوریم؟ یا فراموش کرده‌ایم؟! یا چیزی درباره آن نمیدانیم؟! 🔸 گزارشگر شبکه CNN یادی میکند از کشتار مسلمانان بوسنی و از (کریستین امان پور) خبرنگار مشهور میپرسد: آیا تاریخ بار دیگر تکرار میشود؟ امانپور تحلیلی بر واقعه بوسنی ارائه می‌کند: جنگی قرون وسطایی بود. قتل، محاصره، و گرسنگی مسلمانان؛ و اروپا دخالت برای پایان جنگ را رد کرد و گفت: این یک جنگ داخلی است. و این بهانه‌ی مسخره‌ای بود! 🔸 هولوکاست مسلمانان نزدیک به 4 سال در این سرزمین ادامه یافت. صربها بیش از 800 مسجد را منهدم کردند که بنای بعضی به قرن 16ميلادى می‌رسید. کتابخانه تاریخی سارایوو را به آتش کشیدند. سازمان ملل بعد از مدتی دخالت کرد و نیروهای خود را در دروازه‌های شهرهای مسلمان نشین مستقر کرد. اما این شهرها در محاصره و آتش می‌سوخت و نیروهای سازمان ملل کاری نمی‌کردند. صربها هزاران مسلمان را در اردوگاه‌ها زندانی کردند که بعلت گرسنگی و شکنجه مانند اسکلت شده بودند، وقتی از فرمانده صربها پرسیده شد: چرا؟ جواب داد: چون آنها حاضر نبودند گوشت خوک بخورند. 🔸در آن زمان روزنامه گاردین نقشه اسارتگاه زنان که 17 اردوگاه بود را منتشر کرد. گاردین عکس دختر بچه‌ی اسیری را که خون از پاهایش سرازیر بود چاپ کرد و نوشت جرم این دختر این است که مسلمان است. رهبر صربها از رهبر مسلمانان منطقه زیبا جهت مذاکره دعوت کرد، و به او سیگار تعارف کرد و خندید و سپس دستور قتلش را داد، و سپس شنیع ترین کارها را با مردم این منطقه کردند. 🔸 اما بدترین جنایتها در منطقه سربنتیسا انجام شد درحالیکه این شهر در محاصره نیروهای سازمان ملل بود، این نیروها همراه صربها به عیش و نوش می‌پرداختند و بعضی از آنها از زنان مسلمان میخواستند در برابر لقمه‌ای نان شرفش را بدهد. 🔸صربها منطقه سربنیتسا را دو سال محاصره کردند و یک لحظه بمباران متوقف نمی‌شد. صربها حتی کمکهای خیرخواهانه را هم می‌ربودند. سپس غربیها تصمیم گرفتند که منطقه را به گرگهای تیپ هلندی که قرار بود حمایت کننده مردم باشند، تحویل دهند، ولی این تیپ بجای حمایت از مردم، با صربها دست به یکی کردند. 🔸به مسلمانان فشار آوردند که اسلحه خود را زمین بگذارند و امان نامه بگیرند. نتیجه‌ی تسلیم آنها، تصرف شهر سربنیتسا به دست صربها بود و صربها هم 12000 مرد جوان آنها را جدا کرده و سر بریدند و سپس اجساد آنها را تکه تکه کردند. صربها بر روی جسد مردان مسلمان می ایستادند و بر چهره آنها با خنجر صلیب میکشیدند. اما زنها، به شرف آنها تجاوز شد و برخی را کشتند و سوزاندند. 🔸کشتار مسلمانان روزها ادامه یافت تا اینکه سقوط این شهر درتابستان 1995 اتفاق افتاد، و این کشتار و نسل کشی بیرحمانه فقط به جرم مسلمانی اتفاق افتاد! 🔸مادر دست سرباز صرب را می‌گرفت تا کودک خود را نجات دهد، ولی سرباز صرب دست مادر را قطع می‌کرد و سپس کودک را پیش چشمان مادرش سر می‌برید. بعد از کشتار سربنیتسا "رادوان کارادیو"ی آدمکش، فاتحانه وارد شهر شد و اعلام کرد که این شهر متعلق به صربستان بوده و خواهد بود. صربها زنان مسلمان را پس از تجاوز 9 ماه زندانی میکردند و می‌گفتند می‌خواهیم بچه صرب برایمان بزایند. 🔺ما این جنایتها را به یاد می‌آوریم و می‌گوییم: ما فاجعه بالکان را فراموش نمی‌کنیم! ما غرناطه‌ی اسپانیا را فراموش نمی‌کنیم! ما فلسطین را فراموش نمی‌کنیم! و در برابر جنایات اروپاییان در بوسنی میگوییم: هرگز فراموش نمی‌کنیم! هرگز نمی‌بخشیم! و هرگز شعارهای فریبنده "حقوق بشری" آنها را باور نداریم. 🔸و یادی کنیم از آن پیر خرفت، یعنی (پطرس غالی، دبیر کل سازمان ملل) در آن زمان ، که بیطرفی را کنار گذاشت و ننگِ همراهی با جبهه‌ی ظالم را تا ابد بر پیشانی خود نهاد. 🔸 اما ما پس از 20 سال هنوز درس نگرفته‌ایم. صربها علما را می‌کشتند و مساجد را ویران میکردند. یکی از مسلمانان می‌گوید: هرگاه مسجد منهدم می‌شد مجبور بودیم که محل را ترک کنیم، زیرا مسجد همه چیزمان بود. 🔸در آن زمان یک روزنامه‌ی انگلیسی در مورد نسل کشی در بوسنی نوشت: جنگی در قرن بیستم با شیوه‌ای قرون وسطایی. ✅ کانال مصاف @Masaf
ریشه‌ها
امام خامنه‌ای: «نمی‌دانم آيا جوانان نسل ما و نسل انقلابى، تاريخچه‌ى اين صدوپنجاه، دويست سال را درست
امام خامنه‌ای: «من نمی‌دانم شما چقدر از اطّلاع داريد و چقدر آن را خوانده‌ايد. چقدر خوب است كه شما در كه قدرى فراغت پيدا می‌كنيد، واقعاً برنامه‌ريزى كنيد و قدرى از تاريخ معاصر، از جمله همين را مطالعه كنيد. كتاب‌هايى هم درباره‌ى اين موضوع نوشته شده كه مناسب است آن‌ها را بخوانيد. البته مطالعه‌ى را می‌گويم. بعضي‌ها هستند كه چون پاى و دين در ميان است، از عنادى كه با دين دارند، حاضر نيستند به افتخار به اين بزرگى اعتراف كنند و آن را مطرح نمايند.» (بيانات در جمع دانشجويان دانشگاه تهران؛ 22/ 02/ 1377.) https://eitaa.com/risheh/192
ریشه‌ها
امام خامنه‌ای: «من نمی‌دانم شما چقدر از #تاريخ_معاصر اطّلاع داريد و چقدر آن را خوانده‌ايد. چقدر خوب
بسم الله پیرامون فراوان‌اند کسانی که وقتی نسبت به ضرورت مطالعه‌ی تاریخ معاصر متقاعد شده یا به هر نحو به آن علاقه‌مند می‌شوند، در جست‌وجوی کتابی مناسب برمی‌آیند. باید دانست که برای آشنایی با تاریخ معاصر، راه‌های متعددی وجود دارد؛ کتاب، مستند، اطلاع‌نگاشت (اینفوگرافیک)، موشن‌گرافی، صوت تدریس اساتید، و حتی فیلم. هر کدام این‌ها ویژگی‌ها و مخاطبان خودشان را دارند، ولی واضح است که هیچ‌کدام جایگزین کتاب نمی‌شوند. ما به مناسبت سعی داریم نمونه‌های مناسبی از هر کدام معرفی کنیم. https://eitaa.com/risheh/194
ریشه‌ها
بسم الله پیرامون #کتاب_های_امین فراوان‌اند کسانی که وقتی نسبت به ضرورت مطالعه‌ی تاریخ معاصر متقاعد
پیرامون (2) کتاب‌ها، از چند جهت قابل دسته‌بندی اند. برای این‌که راحت‌تر بتوانیم کتاب مورد نیاز خود پیدا کنیم، ابتدا باید با توجه به این دسته‌بندی‌ها، گونه‌ی آن کتاب را بیابیم. الف: تقسیم کتب بر اساسِ سطح: ابتدایی (جهت آشنایی کلی)، متوسط، تخصصی ب: تقسیم کتب بر اساس موضوع و گستره‌ی آن: کتب حادثه‌محور، کتب شخصیت‌محور (اعم یک شخصیت یا گروهی از شخصیت‌ها)، کتب جریان‌شناسی (یک یا چند جریان)، کتب شهرمحور، کتب کشورمحور، تاریخ تمدن، و ... ج: تقسیم کتب بر اساس روش‌های تاریخ‌نگاری: تاریخ مکتوب یا تاریخ شفاهی، خام، تحلیلی یا نیمه‌تحلیلی، و ... د: تقسیم بر اساس زمان نگارش نسبت به واقعه‌ی تاریخی: روزنوشت یا پسینی، و ... ه: تقسیم بر اساس گرایش‌های فکری-سیاسی مصنف: مارکسیستی، ناسیونالیستی، اسلامی، غربگرا و ... و تقسیم‌بندی‌هایی از این دست. آشنایی با این دسته‌بندی‌ها ما را نسبت به کتب دارای بصیرت می‌کند و انتخاب آن‌ها را آسان‌تر و دقیق‌تر. https://eitaa.com/risheh/195
پیرامون (3) یکی دیگر از راه‌های یافتن ، شناخت نویسندگان، ناشران و کتابفروشی‌های متعهد و متخصص است. (البته روشن است که تعهد و تخصص هم امری نسبی و دارای مراتب است.) معرفی چند نویسنده‌ در موضوعات تاریخ معاصر: 1. مرحوم حجةالاسلام علی ابوالحسنی (منذر) 2. دکتر موسی نجفی 3. استاد عبدالله شهبازی 4. دکتر موسی فقیه حقانی 5. دکتر محمدقلی مجد 6. دکتر یعقوب توکلی 7. استاد شهریار زرشناس 8. حجةالاسلام سید حمید روحانی (زیارتی) 9. حجةالاسلام مهدی ابوطالبی 10. محمدعلی الفت‌پور (تذکر: اولاً واضح است که این بزرگواران، همه‌ی تلاش‌گران این عرصه‌ی پردامنه نیستند و نام‌نبردن از دیگر بزرگواران، شاید از ناآشنایی بنده ناشی شود یا از عدم شهرت یا کثرت نگاشته‌هایشان. ثانیاً ترتیب بیان اسامی، بیان‌گر اولویت نیست.) https://eitaa.com/risheh/196
ریشه‌ها
پیرامون #کتاب_های_امین (3) یکی دیگر از راه‌های یافتن #کتاب_های_امین ، شناخت نویسندگان، ناشران و کت
پیرامون (4) مجموعه‌ها و ناشرانی که فعالیت تخصصی در موضوع تاریخ معاصر دارند و کتاب‌های مفید تاریخ معاصر را بیش‌تر می‌توان از طریق این ناشران به دست آورد: 1. مؤسسه‌ی مطالعات تاریخ معاصر ایران 2. مؤسسه‌ی مطالعات و پژوهش‌های سیاسی 3. مرکز اسناد انقلاب اسلامی 4. مؤسسه‌ی کیهان 5. مؤسسه‌ی فرهنگی هنری قدر ولایت 6. بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه‌ی انقلاب اسلامی 7. مؤسسه‌ی اطلاعات 8. خانه‌ی بیداری اسلامی (خانه‌ی مشروطه‌ی اصفهان/ اندیشکده‌ی تمدن اسلامی/ نشر آرما) (تذکر: هم‌چنان که در معرفی اساتید گفتیم، مجموعه‌ی گفته‌شده، شامل همه‌ی فعالان این عرصه نیست. ثانیاً معرفی یک ناشر، به معنی تأیید همه‌ی منشورات آن نیست.) https://eitaa.com/risheh/197
هدایت شده از اسلام سیاسی | مومنی
♨️ با توجه به نزدیک شدن به ۱۱ مرداد سالروز شهادت و نزدیک شدن به ۱۴ مرداد سالروز صدور فرمان توسط قصد دارم تا به ‼️پرونده ای که همچنان باز است‼️ بپردازم... @eslamesyasi
هدایت شده از اسلام سیاسی | مومنی
📖 کتاب «بازخوانی نهضت مشروطه ایران» 📝 نوشته آقای اسلام افضلی 📌 نشر اشراق حکمت 🔖 چاپ اول کتاب فوق در سال ۱۳۹۶ می‌باشد. 🔖 این کتاب شامل شش فصل و در ۹۰۰ صفحه تهیه و تنظیم شده است. @eslamesyasi
معرفی (1) کتاب «تاریخ معاصر ایران» اثر و با موضوع بررسی تاریخ معاصر ایران توسط منتشر شده است. این کتاب در مقایسه با دیگر کتب تاریخ معاصر، با زبانی روان و موجز، نقاط تاریخی مهم عصر صفوی تا انقلاب اسلامی را روایت می‌کند. از دیگر امتیازات «تاریخ معاصر ایران»، بیان فرازها و حکایت‌های مهم تاریخی در قالب میان‌بخش‌هایی همچون «برگ زرین»، «عبرت و طنز تاریخی»، «بیش‌تر بدانید»، «برگی از تاریخ» است. این کتاب به وقایع و رویدادهای پنج قرن اخیر ایران از صفویه تا انقلاب اسلامی می‌پردازد. در خلال این رصد تاریخی تلاش نویسندگان بر آن است که تاریخ نقلی و تاریخ تحلیلی را با افق تاریخ فکر و اندیشه توأمان نگاه کنند. در قسمتی از مقدمه‌ی این کتاب آمده است: «سعی ما در نگارش این کتاب بر این نکته متمرکز بوده است که راهی هرچند کوتاه بر عمق تاریخ قرون اخیر ایران زده و مسائل را در این نقب فکری–تاریخی مورد بررسی قرار دهیم. مشکل بزرگ در فهم تاریخ ایران این است که تحلیلی کلی و نگاهی که بتواند نسبت‌ها و ارزش‌ها و شاخص‌ها را با هم بسنجد، کمتر وجود دارد و این اثر سعی نموده مروری کلی بر این مهم داشته باشد.» (توضیحات از وبگاه «سبحان کالا»، تصویر از «شهر کتاب آنلاین») https://eitaa.com/risheh/201
یک پیشنهاد جدی: قبل از اجرای حکم قصاص ، خاطراتش رو ضبط کنند. حتماً این دم آخری، ملاحظات کمتری برای گفتن خیلی مسائل مهم دارد. او حالا یک قاتل است، ولی در دوره‌های مختلف مناصب و ارتباطات مهمی داشته، حتماً حرف‌های مهمی هم دارد که می‌تواند خیلی از گره‌های تاریخ جمهوری اسلامی را بگشاید. همچنان که خاطرات کسانی چون حسین فردوست، توانست ابواب جدیدی را برای تاریخ پهلوی باز کند. این فرصت را نباید از دست داد. https://eitaa.com/risheh/202
معرفی (2) مجموعه‌ی «روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تا کنون» تهیه شده توسط «معاونت مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان» و منتشر شده توسط «دفتر » در سال 1391، شاید بهترین کتاب در موضوع باشد. این کتاب در پنج جلدِ کم‌حجم منتشر شده که هر کدام، مقطعی از تاریخ را در بر می‌گیرند: 1. آسمان به زمين الصاق شد (از آغاز تا پايان ) 2. دوباره به آسمان نگاه کن (از ظهور اسلام تا ) 3. من به قدرت رسيد (از تا ) 4. اين عصر قرمز است (از تا ) 5. در جهت عکس حرکت کن (از اعتراض‌های مدرن تا کنون) از مزایای این اثر: - روان بودن متن - خلاصه بودن - جامعیت موضوع - مصور بودن - نگرش نوین به تاریخ تمدن - غرب‌شناسی انتقادی به‌زودی به بررسی محتوای مجلدات این مجموعه می‌پردازیم. https://eitaa.com/risheh/205
معرفی روایت تفکر، فرهنگ و تمدن (1): «آسمان به زمین الصاق شد» در بخشی از مقدمه‌ی اين کتاب آمده است: «ما از دوران ابتدایی تا دبيرستان، با تمدن‌های بشریِ سراسر جهان آشنا می‌شويم، اما تنها با حوادث و رخدادها. در کتاب‌های دوران تحصيل، تحليل، بررسی و ريشه‌يابی حوادث جايي ندارند و درس‌آموزی از آن‌ها سخت است. متاسفانه «تاريخ» برای جوانان نوشته نمی‌شود و بيش‌تر وقايع‌نگاری صورت می‌گيرد. در وقايع‌نگاری، تنها اتفاقات تاريخی و مشخصات دقيق آن‌ها مهم است. در اين شيوه نمی‌توان يک سير مناسب و به‌هم‌پيوسته، که نتيجه‌ی خاصی داشته باشد، رسيد. در حالي که علم تاريخ نشان می‌دهد چگونه وقايع مختلف تاريخی يکديگر را توجيه می‌کنند و تحليل‌های پنهان در پس وقايع ظاهری را عيان می‌سازند.» نوشتار حاضر دربردارنده‌ی چهار بخش با عنوان‌هايی چون «فرهنگ‌های مشرق‌زمينی»، «يونان»، «روم باستان»، «از مسيح تا مسيحيت» و «قرون وسطی به پايان می‌رسد» است. «تمدن‌های مهم مشرق‌زمين»، «ويژگی‌های مشترک تمدن‌های مشرق‌زمين»، «فلسفه»، «جنگ با ايران»، «ميلاد مسيح»، «اپيکوری‌ها»، «راه و راه‌سازی»، «آغاز انحطاط»، «جمهوری رومی»، «از مسيحيت تا تمدن مسيحی»، «دين و کليسا»، «جنگ‌های صليبی»، «معماری و موسيقی» از موضوعات اين کتاب به‌شمار می‌روند. (توضیحات از وبگاه دیدبان) https://eitaa.com/risheh/206
معرفی روایت تفکر، فرهنگ و تمدن (2): «دوباره به آسمان نگاه کن» کتاب حاضر با بررسی تغيير و تحولات جامعه اسلامی مي‌کوشد نمايي کلي از روند صعود و افول نيروي تفکر و تمدن اسلامی تا ظهور دوباره‌ی تمدن را در جهان اسلام ارائه دهد که در پنج بخش حاوی مباحثی نظير «پيدايش جامعه‌ی اسلامی»، «خلافت امويان»، «خاندان‌های ايرانی»، «سلسله‌های ترک»، «جريان‌های فکری جهان اسلام»، «دانش و نظام علمی در تمدن اسلامی»، «ملوک‌الطوايفی تيموريان»، «زوال تمدن اسلامی»، «هنر و ادبيات اسلامی»، «ظهور دوباره تمدن اسلامی» و «فرهنگ و تمدن دوره صفوی» است. در بخشي از اين کتاب آمده است: «روزی که ايوان کسری شکافت، آتشکده‌ی فارس خاموش شد، درياچه‌ی ساوه خشکيد، خدايان سنگ و چوب عرب سرنگون شدند و نوری به آسمان بلند شد که تا فرسنگ‌ها آن طرف‌تر ديده می‌شد، آن‌ها که علائم ظهور آخرين پيامبر (ص) را می‌دانستند، فهميدند که جايی در کره‌ی خاکی، محمد (ص) به دنيا آمده است. محمد امين در چهل‌سالگی به پيامبری مبعوث شد. 23 سال زحمات طاقت‌فرسای او در شبه‌جزيره، از عرب جاهلی مردمانی تربيت کرد که بعدها سرآمد مردمان جهان در فرهنگ و تمدن شدند. با حمله‌ی مغول‌ها و شکست مسلمانان، اين تمدن رو به افول نهاد، اما با وجود شکست مسلمانان، اسلام بر مغول پيروز شد و با گذشت سال‌ها اين مغول‌ها بودند که مسلمان شدند. تمدن اسلامی در دوره‌ی صفويه دوباره به اوج بازگشت و اين‌بار از فرهنگ شيعه هم بهره‌هایی برده بود.» (توضیحات از وبگاه دیدبان) https://eitaa.com/risheh
معرفی روایت تفکر، فرهنگ و تمدن (3): «من به قدرت رسید» اين کتاب با تشريح آغاز رنسانس، به تبيين چگونگی فاصله‌گرفتن دنيای غرب از فضای دين و کليسا می‌پردازد و نشان می‌دهد چگونه کليسا قدرت خود را از دست می‌دهد و با جدایی از ايمان و انديشه‌های خدامحوری، چگونه تمایلات بشری غلبه می‌يابد تا زمانی که عصر انقلاب‌ها فرا می‌رسد. اين کتاب در دو بخش کلي با عنوان‌های «دوران رنسانس از 1492 ميلادي تا 1650 ميلادي» و «عصر انقلاب‌ها از حدود سال 1700 ميلادی تا 1800 ميلادی» تهيه و تنظيم شده است. «اقتصاد رنسانسی و کشف آمريکا»، «دين و کليسا»، «هنر و ادبيات»، «هنر و فرهنگ»، «اقتصاد و صنعت»، «آغاز دوران جديد»، «نقاشی و نگارگری»، «انديشه‌های ماکياولی»، «سياست در رنسانس»، «فرهنگ و انديشه» از موضوعات و عنوان‌های فرعی اين نوشتار به شمار می‌روند. (توضیحات از وبگاه دیدبان) https://eitaa.com/risheh
معرفی روایت تفکر، فرهنگ و تمدن (4): «این عصر، قرمز است» اين کتاب در بخش اول به بيان وقايع «قرن نوزدهم تا پايان جنگ جهانی دوم» در فصل‌هایی با نام‌های «اوضاع سياسی جهان»، «به سوی بحران»، «مستعمرات»، «سرانجام جهان»، «جهان در عصر بين دو جنگ»، «دين و کليسا»، «نهضت‌های مقاوت در مستعمرات و جنگ دوم جهانی» می‌پردازد. در بخش دوم اين اثر با عنوان «ايران اسلامی در دوره‌ی قاجاريه» در فصل‌هایی نظير آغاز قاجار در ايران، ناصرالدين شاه، شروع ايران جديد و از مظفرالدين شاه تا ظهور رضاخان، بررسي شده‌ا‌ند. از موضوعات اين بخش کتاب مي‌توان به مباحثي چون «اقتصاد آمريکا»، «استعمارگران پير»، «انقلاب روسيه»، «فلسطين»، «علوم طبيعي»، «اوضاع داخلی ايران»، «بعد از معاهده‌ی دوم»، «ايران و روسيه در فاصله‌ی دو جنگ»، «ظهور روشنفکری در ايران»، «شروع داستان مشروطه‌خواهی»، «تلاش‌های شاه مخلوع»، «نجات مشروطه» و «ايران بعد از مشروطه» اشاره کرد. (توضیحات از وبگاه دیدبان) https://eitaa.com/risheh
معرفی روایت تفکر، فرهنگ و تمدن (5): «در جهت عکس حرکت کن» در بخشي از اين کتاب آمده است: «انديشمندان غربی همان اوايل قرن بيستم به بن‌بست رسيدند و در پی تئوری‌های جايگزين بودند. در دوران بن‌بست، پيروزی انقلاب اسلامی، مردم ايران و جهان را با پديده‌ی جديدی مواجه کرد؛ اداره‌ی امور يک کشور بر اساس دين، چيزی که سال‌ها محال می‌نُمود. اين در اوج بن‌بست غرب بود، دورانی که شوروی هم فروريخت و از بين رفت. انقلاب اسلامی ايران با نه گفتن به غرب آغاز شد و بر مبنای برداشت شيعی از دين اسلام ادامه پيدا کرد. خيلی‌ها که می‌خواستند به غرب نه بگويند، از اين نه گفتن تقليد کردند، برخي هم از روش دينی مردم ايران و نه گفتن به غرب يک ارزش شد. حالا ديگر خيلي‌ها بر خلاف جهت حرکت می‌کنند.» اين کتاب از سه بخش با عنوان‌های «آغاز دوره‌ی پهلوی»، «دنيای مدرن بعد از جنگ جهانی دوم» و «انقلاب اسلامی» تشکيل شده است. «از مشروطه تا جمهوری رضا خان»، «ظهور امپرياليسم آمريکا»، «جنگ سرد و دکترين ترومن»، «حکومت‌های کودتا»، «دين و کليسا»، «تربيت رسانه‌ها»، «مسيحيت صهيونيستی»، «مسيح باز مصلوب»، «ادبيات و رمان؛ فرار به تخيل»، «جنبش اسلامی نفت»، «تبعيد امام»، «تئوری‌های اصلاحی در ايران»، «نخست‌وزيری بختيار و انفجار نور» از مباحث اين کتاب به شمار می‌روند. (توضیحات از وبگاه دیدبان) https://eitaa.com/risheh
هدایت شده از مدرسه اقتصاد
📸 | امام خمینی: در میدانی قدم گذاشته‌اید با مشکلات بسیاری که تنها نجاتتان خواهدداد. 🆔 @rasanews_agency 🔴مدرسه اقتصاد: بی‌شک، ، موارد ذیل است:🔻 🔰دوری از لیبرالیسم در اقتصاد و بازگشت به اقتصاد اسلامی 🔰تعطیلی بانکداری خصولتی و مافیایی 🔰تکیه به توان مردم ایران و احیای نهادهای سنتی مردمی اقتصادی ماننده واره‌ها، صندوق‌های مردمی خیریه و قرض‌الحسنه و... 🔰ناامیدی دولتی‌ها از غربی‌های بی‌تعهد و خروج از برجام و سایر قراردادهای ظالمانه ظاهار بین‌المللی و واقعا بین‌الدول مستکبر 🔰جلوگیری از قاچاق و فساد و نفوذی‌ها 🔰حمایت مردمی و دولتی از تولید داخل 🔰تقویت کارگاه‌های زودبازده و اقتصاد مقاومتی 🔰ایستادگی در برابر خواست نامشروع دشمنان و حفظ اقتدار اطلاعاتی و نظامی و امیدواری مردمی و دولتی 🔰تعامل با همسایگان در تجارت و تولید مشترک 🔰حذف دلار از سیستم واردات و صادرات 🔰پیمان‌های پولی دوجانبه و چند جانبه و منطقه‌ای 🔰توکل بر خدا در مسیر حذف فاصله طبقاتی 🔰مبارزه با اشراف‌زدگی در برنامه‌ریزی نهادهای دولتی 🔴♦️ این مهم، جز با انتخاب مجلس و دولت حزب‌اللهی و مقاوم ایجاد نخواهد شد؛ مردم مواظب باشید دوباره اسیر تکنیک‌های آشنای عملیات روانی غربزده‌ها و در نشوید و فریب نخورید. 🆔 @schoolofeconomics
شیخ ابراهیم زنجانی؛ زمان، زندگی، خاطرات (به ضمیمه‌ی بحثی در ولایت تکوینی پیامبر و ائمه‌ی معصومین (علیهم‌السلام)) نویسنده: مرحوم حجةالاسلام علی ابوالحسنی (منذر) ناشر: مؤسسه‌ی مطالعات تاریخ معاصر ایران رهبر معظم انقلاب : «چه شد که غربی‌ها، مشخصاً انگلیسی‌ها، در مشروطه کامیاب شدند؛ در حالی که مردم که جمعیت اصلی هستند،‌ می‌توانستند در اختیار علماء باقی بمانند و اجازه داده نشود که شیخ فضل‌الله جلو چشم همین مردم به دار کشیده شود، مشکل کار از این‌جا پیش آمد که این‌ها توانستند یک عده‌ای از اعضای جبهه‌ی عدالت‌خواهی یعنی همان اعضای دینی و عمدتاً علما را فریب بدهند و حقیقت را برای این‌ها پوشیده نگه دارند و اختلاف ایجاد کنند. البته در بعضی از این علماء ضعف شخصیتی و ضعف‌های اخلاقی و هوای نفس بی‌تأثیر نبود؛ حالا ولو نه در مثل مرحوم آیةالله سید عبدالله بهبهانی یا آيةالله سید محمد طباطبایی؛ اما در طبقات پایین، بلاشک بی‌تأثیر نبوده که نمونه‌ی واضحش امثال شیخ ابراهیم زنجانی است. این‌ها بالاخره جزء علما بودند. شیخ ابراهیم هم تحصیل‌کرده‌ی نجف بود، هم مرد فاضلی بود؛ اما تحت تأثیر حرف‌های آن‌ها قرار گرفتند و غفلت‌زده شدند و هوای نفسانی در این‌ها اثر گذاشت و اختلاف از این‌جا شروع شد!» ۸۵/۲/۹ @Jahade_tabeini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
New Doc ۲۰۱۹-۰۸-۰۲ ۰۸.۵۸.۵۵.pdf
652.6K
#مشروطه_مشروعه #حتما_بخوانید #جزوه 🔺 علت اختلاف علما چه بود؟ 📝 مدت مطالعه: ۳ دقیقه @eslamesyasi
یک نماد و پرچم است. و گرامی‌داشت او، تکریم همه‌ی آن معتقَداتی است که او بدان‌ها ایمان داشت و بر این ایمان خود، مردانه ایستاد؛ همه‌ی طعن‌ها، تهمت‌ها و ناسزاها را به جان خرید، ترور شد و جان به در برد، بارها از سوی دوستان به پناهندگی تشویق شد و تن به ذلت نداد، و در نهایت آگاهانه بر سر این آرمان، سر به دار سپرد. شیخ فضل‌الله نماد در برابر و سرسپردگی به استعمار است؛ نماد در فضای دوداندود سخت‌ترین ها است؛ نماد در غربت جهالت‌ها و سستی‌هاست؛ نماد ایستادگی تا پای جان بر سر اسلام ناب است. و ما باید این نماد را هرچه بیش‌تر گرامی بداریم اگر می‌خواهیم در برابر غرب‌باوری و جهالت و سستی و بایستیم. شیخ فضل‌الله پرچم بلند است در برابر همه‌ی تهاجمات. شیخ فضل‌الله سیدالشهدای تاریخ معاصر ایران است و هیچ‌کس در این بوم، از او به حسین بن علی (علیهماالسلام) شبیه‌تر نیست؛ پس باید بر همان نهج که بر ابی‌عبدالله (علیه‌السلام) مرثیه می‌خوانیم، بر او نیز مرثیه بخوانیم و بگرییم. این گریستن، خیلی چیزها به ما یاد می‌دهد و یادآوری می‌کند و دل ما را به خیلی چیزها گره می‌زند و از خیلی چیزها بیزار می‌کند، همچنان که اشک بر سالار شهیدان چنین است. پس بخوانیم روضه را... @risheh