eitaa logo
روحانیت مردمی
909 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
617 ویدیو
59 فایل
درگاه رسانه‌ای جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی مشهد مقدس ارتباط با ما: @jebhe_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 مردم از دین خسته‌ نشده‌اند. مردم از امثال من که حرف و عملشان یکی نیست، خسته‌اند. از مسئولی که صادق نیست خسته‌اند. تشییع پیکر آقای فاطمی‌نیا، باز نشان گ،داد به جای کارهایی که وظیفه ذاتی روحانیت نیست یا ایجاد جذابیت‌هایی که برای صنف روحانیت اصیل نیست، نوع طلاب و علما (به جز موارد ضروری و حیاتی) باید کار اصلی خود را در طلبگی انجام دهند. مردم از ما می‌خواهند واقعا طلبه باشیم. ✍ یادداشت حجت‌الاسلام حامد کاشانی @rohaniat_mardomi
💠 راز محبوبیت استاد از صبح دیروز که خبر درگذشت استاد فاطمی‌نیا اعلام شد، پیام‌های فراوانی در شبکه‌های اجتماعی از سوی نخبگان و فعالان فرهنگی و اقشار گوناگون مردم در رثای این خطیب پرآوازه منتشر شد که همگی حکایت از محبوبیت فوق‌العاده و گسترده ایشان دارد. به راستی راز این محبوبیت چیست؟ به نظر می‌رسد یک پاسخ ساده و روشن به این پرسش، «صمیمیت با مردم» است. صمیمیتی که ریشه در درک کرامت و ارزش ذاتی انسان‌ها و دغدغه سعادت و خوشبختی آنان دارد؛ نه سودجویی و منفعت‌خواهی و ریاست‌طلبی. استاد فاطمی‌نیا به معنای واقعی، دغدغه تربیت نفوس و رشد معنوی و اخلاقی مردم را داشت و لحن صمیمی و عاطفی ایشان که زبانزد همه است، حکایت از این دلسوزی و دغدغه‌مندی داشت. آنچه را که برای اخلاق جامعه زیان‌بار می‌دانست، با صراحت گوشزد می‌کرد هر چند برای بسیاری از مردم به عادتی رایج تبدیل شده باشد و حتی از نظر آنان به خطا در شمار مناسک دینی درآمده باشد؛ همچنان که مردم را از سر بریدن حیوانات در پیش پای این و آن و در حضور کودکان باز داشت و تاکید نمود این گونه نمایش ذبح حیوان، هیچ گونه مدرک دینی ندارد. نعمتهای مادی و معنوی خدا به مردم و از جمله نعمت انقلاب اسلامی و رهبری آن را یادآوری می‌کرد و مردم را از کفران این نعمت بزرگ برحذر می‌داشت؛ هرچند کمبودها و مشکلات را نیز انکار نمی‌کرد و به مردم بابت بسیاری از گلایه‌هایی که از برخی مسئولان دارند، حق می‌داد. وقت و اعتماد مردم برایش حرمت داشت و منبرش را صرف آرای شخصی و سخنان ذوقی نمی‌کرد و همتش بر آن بود که آنچه را از متن آیات و روایات آموخته بر زبان جاری کند؛ هر چند بارها گفته باشد. خود را بی‌نیاز از مطالعه و مراجعه به منابع نمی‌دانست و بسیاری از اوقات، سند مطالب خود را ذکر می‌نمود تا مخاطبانش بدانند محصول ساعتها تحقیق و بررسی عالمانه را می‌شنوند. کرسی‌های عمومی تفسیر قرآن و معارف حدیثی، منبرهای فراوان در اجتماعات مساجد و هیئات مذهبی، برنامه‌های متنوع در رسانه‌های عمومی و نشست و برخاست با اقشار گوناگون مردم به ویژه جوانان، چهره عالمی مردمی و صمیمی را نشان می‌داد که این تصویر، خودش بهترین تبلیغ دین و ارزشهای دینی بود. آری؛ عالمان دینی باید به گونه‌ای در دسترس مردم و مانوس با آنان باشند که «هر بار دیدارشان، مردم را به یاد خدا بیندازد و سخنانشان همواره بصیرت‌افزا باشد و کردارشان همگان را به رقابت برای خیرات و باقیات الصالحات تشویق کند». (برگرفته از حدیثی از حضرت عیسی علیهالسلام). جای چنین عالمانی خالی مباد! ✍ سرمقاله روز سه‌شنبه روزنامه شهرآرا به قلم حجت‌الاسلام محمد الهی خراسانی دبیر جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی @rohaniat_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️باز هم جنجالی تازه! روز گذشته کلیپی در فضای مجازی بازنشر شد که تعدادی از روحانیون، در این وضعیت معیشتی مردم و کمبود روغن، در حال منتقل کردن تعداد زیادی روغن از داخل ماشین به داخل یک منزل هستند... اما اصل ماجرا چه بوده است؟ @rohaniat_mardomi
💠 پیشتاز در 🔹طبق آمار، روحانیت صنفی ست که بیشترین شهید را از ابتدای انقلاب تا کنون تقدیم کرده است. 🔹مطابق بررسی‌های صورت گرفته مراکز آماری، قشر روحانیت با تقدیم قریب به ۴ هزار شهید به لحاظ جمعیت، حدود ۶ برابر دیگر اقشار جامعه، شهید، جانباز و آزاده تقدیم کرده است. 🔹مطابق آمار از این جمع تعدادِ ۳۰ نفر مجتهد، ۱۸۱ نفر سطح چهار حوزوی، ۸۸ نفر سطح سه حوزه و بقیه در سایر سطوح حوزوی بوده‌اند. 🔹همچنین به تفکیک مسؤولیت و تخصص: نماینده مجلس ۲۶ نفر، مسؤولیت در قوه قضاییه ۲۰ نفر، ائمه جماعت ۷۲ نفر، ائمه جمعه ۴۳ نفر، شهدای روحانی سوانح هوایی ۲۳ نفر، شهدای روحانی غواص ۷۲ نفر، تبلیغی خاص ۱۰۴۷ نفر، آرپی‌جی زن، تک تیرانداز، عملیات‌ها و لشکرها ۲۳۰۹ نفر، مخابرات و بی‌سیم‌چی ۸۸ نفر، امدادگر ۵۳ نفر، فرماندهان و مسؤولان دفاع مقدس ۵۰ نفر، خواهران طلبه ۱۵ نفر هستند. 🔹بیش از ۷۰۰ طلبه شهید نیز بخاطر دارا نبودن کد رسمی مرکز حوزه‌ها در این آمار محاسبه نشده‌اند. @rohaniat_mardomi
💠 چرا دولت دست به حذف ارز ۴۲۰۰ زد؟ 👤 پاسخ حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسمی، رابط دولت و روحانیت 🔹 سی و دومین کرسی «رسانو» با موضوع «نقش فعالان فضای مجازی و جهاد گران تبیین در بحران جهانی غذا و برنامه دولت سیزدهم» با حضور مسئول ارتباطات دولت و حوزه های علمیه برگزار شد. ‌ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج ابوالقاسمی دولابی، مسئول ارتباطات دولت و حوزه‌های علمیه: 🔹 نمی توانیم بدون توجه به بحران غذایی حاکم بر جهان، تحلیل درستی از شرایط داشته باشیم؛ باید توجه داشته باشیم که برخی از اقلام اساسی در جهان از ۶۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است؛ به گونه ای که در برخی از کشورهای اروپایی روغن و آرد به صورت جیره بندی شده و درب خانه‌ها تحویل داده می‌شود. با توجه به تولید ۷۰ درصدی روغن و ۳۰ درصد غلات جهان در منطقه درگیر میان اوکراین و روسیه، جهان با بحران غذایی مواجه شده است. 🔹 به دلیل اختصاص ارز ۴۲۰۰ به گندم، آرد به قیمت بسیار ارزانی در اختیار نانوایان قرار می‌گرفت؛ کیسه آرد ۳۶ هزار تومانی در داخل نانوایی‌ها، در مرزهای ایران از ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. در کنار آرد سایر محصولات همچون: مرغ، تخم مرغ و شیر هم از مشکلاتی مشابه برخوردار بود. 🔹 بر اساس محاسبات صورت گرفته، مجموع مبلغی که خانوارها بعد از اجرای طرح پرداخت می‌کنند، کمتر از مبلغ دریافت یارانه‌ای است که به حساب خانوارها واریز می شود. 🔹 در افزایش قیمت کالاهایی که پایه مواد تشکیل دهنده آن یکی از اقلامی آزاد سازی شده است، متناسب با حجم استفاده از این کالاها، اقلام مورد نظر افزایش پیدا خواهند کرد و نسبت به کالاهایی که در فرایند تولید ربطی به کالاهای آزاد سازی شده ندارند، برخورد جدی صورت خواهد گرفت. 🔹 بسیاری از فعالان جریان‌های مختلف سیاسی اصل کار را تایید می کنند، با اجرایی سازی کالابرگ الکترونیکی، بعد از گذشت دو ماه، قیمت ها به شرایط عادی بر خواهد گشت. 📌 متن کامل: https://hawzahnews.com/xbJVs @rohaniat_mardomi
♨️ گفتگوی نمایندگان جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی با معاون نظارت و بازرسی صمت نمایندگان جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی با حضور در دفتر معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با وی دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار، پاره ای از مشکلات ایجاد شده و ابهامات موجود در اجرای سیاست مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها مورد گفتگو قرار گرفت. دکتر محمدجواد ساعدی معاون نظارت صمت استان، ضمن گزارشی از نحوه اجرای سیاست اخیر و کیفیت نظارت بر حسن اجرای آن، به ابهامات مطرح شده توسط نمایندگان جبهه پاسخ داد و بر تشدید نظارت ها و تقویت مدیریت اجرای بسته سیاستی دولت، تاکید کرد. گفتنی است این نشست از ساعت 21 تا 23 شب یکشنبه گذشته همزمان با نخستین روزهای اجرای طرح برگزار گردید. @rohaniat_mardomi
جوان با نشاط و پر امید و پاکدامن می‌تواند یک تاریخ را بیمه کند. مقام معظم رهبری @rohaniat_mardomi
💠 از «آقامون جنتلمنه» نوشتید، از «سلام فرمانده» هم بنویسید 🔻چرا پژوهش و رسانه ایران به آسیب‌ها بیشتر توجه دارد تا دستاوردها؟ 🔹«بدنو ببین، جون بابا، خودتو بلرزون بابا» می‌خواندند و تأسف می‌خوردند و سر تکان می‌دادند که کودک و نوجوان ایرانی تباه شده و جمهوری اسلامی دچار شکاف نسلی عمیقی شده که دیگر پر کردنی نیست. ارزش‌ها و هنجارهای انقلاب اسلامی را بر باد رفته می‌دیدند و به اندک تلاش‌های مخلصانه بسیجیانی که مخلصانه و بی‌مزد و منت در حال تربیت نسل و برپایی حلقه صالحین و برگزاری اردوی جهادی بودند، پوزخند می‌زدند که چه نشسته‌اید که سیل همه‌تان را غرق خواهد کرد. اما امروز که یک سرود کاملاً ابتدایی و تقریباً بی‌هزینه روی لب ده‌ها هزار کودک و نوجوان ایرانی نشسته، سکوت کرده‌اند و لب نمی‌جنبانند که نکند ماله‌کش و همدست و حکومتی خوانده شوند. 🔹«سلام فرمانده» شهر به شهر می‌چرخد. نمی‌توان انکارش کرد. نمی‌توان حکومتی دانستش. چیزی دارد که خریدنی نیست. نمی‌توان اتوبوس و مینی‌بوس گرفت و این همه دختر و پسر نوجوان را جمع کرد و در میدان‌های اصلی شهر، لب‌خوانی کردش. نمی‌توان همه رسانه‌های فراگیر را به خط کرد و این چنین هماهنگ به خانه‌ها فرستادش. «سلام فرمانده» در متن جامعه پیچیده، با همه مشکلات و دشواری‌ها و رنج‌ها و زخم‌هایی که این جامعه دارد و زیر بار آنها کمر خم کرده. اما هر چه بیشتر خوانده می شود، کمتر در موردش نوشته می‌شود. 🔹گویی کلیشه‌هایی وجود دارد که روشنفکر و دانشگاهی و اهل کتاب و دانشگاه ایران نمی‌خواهد از آنها جدا شود. موضوع این نیست که این سرود از نظر عده‌ای «چیپ» است یا خیر، موضوع این است که بخش‌هایی از جامعه نخبگانی ما جرأت مقاومت در برابر فکر و نگاه غربی را از دست داده‌اند، وگرنه «چیپ» هم تحلیل می‌شود، اگر از آن سوی آب‌ها آمده باشد! 🔹ویدئوهایی که از همخوانی «سلام فرمانده» در شهرهای مختلف منتشر می‌شود، نشان می‌دهد این سرود از نظر ایجاد موج اجتماعی و ساخت همدلی موفق بوده است. ارزیابی میزان این موفقیت باید مبتنی بر معیارهایی کاملاً مستند و معتبر باشد. اما هر پژوهشی از یک حدس عالمانه آغاز می‌شود و حدس عالمانه این است که «سلام فرمانده» فراگیری بالایی ایجاد کرده آن هم در جامعه‌ای که لایه‌ها و اقشارش روز به روز از یکدیگر فاصله می‌گیرند. این فراگیری هم در سطح و هم در عمق رخ داده، هم از حیث شمار موجی که ایجاد شده و هم از نظر تنوعی که ساخته. نمی‌توان گفت فقط چادری‌ها، فقط بسیجی‌ها، فقط مذهبی‌ها «سلام فرمانده» را لب‌خوانی می‌کنند و حاضرند برایش تجمع کنند و شعرش را حفظ کنند. این حدس عالمانه یا فرض محتمل را لااقل بررسی کنید! 🔹جامعه دانشگاهی، اهالی پژوهش و فعالان رسانه‌ای ایران، جرأت احتمال‌دهی، تأمل‌ورزی و اندیشه‌سازی را از دست داده‌اند. گمان می‌برند دیر یا زود در هاضمه فکری جهان حل خواهیم شد و اساساً قائل به نگاه تمدنی و تمایز فرهنگی نیستند. انقلاب اسلامی ایران، همان انقلابی که آن همه وصف و تعبیر و شگفتانه از دوست و دشمن، سیاستمدار و امنیتی، اقتصاددان و جامعه‌شناس در موردش رفته است، بیش و پیش از آنکه تجمع و تظاهراتی باشد، صورت‌بندی مسأله چرایی عقب‌ماندگی ایران بود. 🔹انقلاب در قلب‌ها ریشه زد. ذهن‌ها را پرسشگر کرد. «نه شرقی و نه غربی» قبل از آنکه به یک برنامه کلان در سیاست خارجی تبدیل شود، یک باور ملّی و هنجار دینی است. اگر نخبه جامعه ایران، باور به امکان استقلال نظری در برابر جهان فریبنده غرب و شرق را از دست بدهد، تمدن‌سازی چگونه ممکن می‌شود؟ اگر نخبه جامعه ایران، مرتباً روی آسیب‌ها و اشکالات متمرکز شود و فرصت‌ها و دارایی‌ها را نبیند، آینده‌سازی چگونه میسر می‌شود؟ 🔹«سلام فرمانده» مهر باطلی است بر گزاره پرتکرار ناامیدی و دین‌ستیزی مردم و به ویژه غرب‌گرایی مطلق کودکان و نوجوانان ایرانی. هر اندازه با محتوا و مضمون این سرود مشکل داشته باشیم و دلیل اثربخشی و فراگیری آن را درک نکنیم یا نسبت به بت‌سازی عوامل و طراحان و مجریان این سرود هشدار بدهیم و از موج‌سواری رسانه‌های پرادعا اما کم‌اثر حکومتی روی این کار مردمی خشمگین شویم؛ 🔹نمی‌توانیم انکار کنیم «سلام فرمانده» به اصطلاح رسانه‌ای‌ها «گرفته» یا فراگیر شده و نشان داده که «امکان» مقاومت فرهنگی در برابر ساخته‌های مبتذل امثال ساسی مانکن که به شکل طراحی شده‌ای، نسل‌ جدید را هدف گرفته، وجود دارد. 🔹دومین ویژگی یعنی طرح «امکان» مقاومت از نخستین ویژگی یعنی «فراگیری» مهم‌تر است؛ حتی اگر هیچ دانشگاهی، پژوهشگر یا اهل رسانه‌ای بدان نپردازد. کاش یک دهم آسیب‌شناس‌ها، دستاوردشناس داشتیم. ✍محمد رستم پور @rohaniat_mardomi
نخستین نشست از سلسله نشست‌های گفتمانی روحانیت مردمی با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور در مسجد سهله مشهد برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین قمی در سخنان خود با طرح سوال از ماهیت روحانیت مردمی به برخی ابعاد شخصیتی روحانی مردمی اشاره کردند. در پایان این مراسم حاضران یاد و خاطره روحانی مردمی مرحوم حجت‌الاسلام علی صفوی شاملو را گرامی داشتند. @rohaniat_mardomi
حجت‌الاسلام قمی.mp3
9.59M
🔈 سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین قمی در نخستین نشست از سلسله نشست‌های گفتمانی روحانیت مردمی @rohaniat_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 یادی از مرحوم علی صفوی شاملو با حضور فرزند ایشان 💐 حجت‌الاسلام والمسلمین قمی: همه ما شهادت میدهیم حاج آقای شاملو یکی از آن مصادیق بارز روحانیت مردمی بود. @rohaniat_mardomi
📚 جمعه ها با کتاب روحانیت مردمی یادداشت نخست معرفی کتاب سیمای صالحان بدون شک مطالعه سرگذشت مجاهدان راه خدا و عالمان دینی راهی است برای ایجاد عزم و اراده برای رسیدن به قله های رفیع فقاهت و مجاهدت در راه حق. با مطالعه زندگی علماء تشیع می توان مسیر صحیح سلوک طلبگی و خدمت به دین و خدمت به مردم را آموخت. حال اگر این سرگذشت از زبان عالمی تراز اول نقل شود که به علت کثرت مطالعات، تسلط شگرفی بر تاریخ اسلام و ایران دارد، انگیزه مضاعفی برای مخاطب در پی خواهد داشت. مجموعه سه جلدی "سیمای صالحان" که به کوشش آقای حسین خادمی توسط انتشارات واژه پرداز اندیشه به زیور طبع آراسته شده است؛ به بیانات مقام معظم رهبری درباره علما و عرفا می پردازد. نویسنده در این مجموعه کوچک، سعی کرده است با تحقیق و مطالعه در بیانات منتشر شده مقام معظم رهبری، اکثر مطالبی که ایشان درمورد هر یک از علمای تشیّع، از زمان حضور امامان معصوم علیهم السلام تا عصر حاضر نقل شده است را جمع آوری کند. 1⃣ جلد اول با نام «گذرگاه خاص الخاص» به علماء از زمان شیخ اعظم انصاری (رحمه الله) تا زمان معاصر می پردازد. 2⃣ جلد دوم با نام «علمای مجاهد» به جنبه مبارزاتی زندگی علماء پس از زمان میرزای شیرازی بزرگ (رحمه الله) تا زمان معاصر می پردازد. 3⃣ و در جلد سوم با نام «العلماء» به زندگی علماء هم عصر معصومین علیهم السلام تا زمان شیخ اعظم (رحمه الله) پرداخته می شود. بر اساس اظهارات نویسنده، مجلدات بعدی این مجموعه نیز قرار است به انتشار برسد. این مجموعه گرانقدر با ارائه چکیده‌ای از زندگی قله‌های رفیع روحانیت اصیل شیعی، چراغ راهی است برای طلاب و فضلای حوزوی که در سختی‌های روزگار، راه را از بی راهه تشخیص دهند و راه را چنان طی کنند که رهروان راستین گذشته طی کردند و به سر منزل مقصود رسیدند. ✍ به قلم حجت الاسلام سید یاسر یعقوبی @rohaniat_mardomi
📚 تصویر جلد مجموعه سه جلدی سیمای صالحان @rohaniat_mardomi
💠مظلوم‌ترین قشر💠 زندگی‌شان را که مرور کنی معمولاً کودکی و نوجوانی‌شان در یک نقطه ناگهان به پایان می‌رسد. انگار در یک لحظه تصمیم می‌گیرند زود راه و رسم انسانیت و بزرگی را بیاموزند، بزرگ شوند و دیگران را در این بزرگی شریک کنند. بار سفر می‌بندند و برای کسب علم و معرفت مهاجرت می‌کنند. سختی‌ها و رنج‌های غربت را تحمل می‌کنند و به خاطر سختی درس‌هایشان و وسعت دریای علوم و معارفی که باید بیاموزند و به خاطر عهدی که با خدای خود بسته‌اند، شب و روز مشغول مطالعه و مباحثه می‌شوند. همین نیز باعث می‌شود رنج تنگدستی و مشکلات مادی هم به مصائب‌شان اضافه شود. در روزگاری که خیلی از جوانان به دنبال بیشترین لذت و بهره بردن از جوانی‌شان و به اصطلاح جوانی کردن هستند، جوانی‌شان را صرف هدف متعالی‌شان و سخت‌ترین دروس را مطالعه و مباحثه می‌کنند تا معرفتی کسب کنند و از این معرفت شمعی برافروزند تا ظلمات دنیا را روشن‌تر کنند و راه و رسم انسان زیستن را یاد بگیرند و به دیگران نیز بیاموزند. وقتی به حدی از کسب علم و معرفت رسیدند لباسی مشابه لباس بهترین مخلوق خدا را می‌پوشند تا اعلام کنند با تمام وجودشان در خدمت دین خدا و رسیدگی به خلق خدا هستند و در این راه از هیچ طعنه و سرزنشی باکی ندارند و همه هستی‌شان را در طبق اخلاص گذاشته‌اند. از این زمان است که مصائب‌شان و رنج‌هایشان دوچندان و بلکه صدچندان می‌شود. در حالیکه مورد اعتماد بسیاری از مردم هستند و همین مردم توقع دارند که مشکلات مختلف بی‌ربط و باربط آنان را حل کنند در معرض تمسخر و شماتت عده دیگری نیز قرار دارند. در حالی‌که بسیاری از آنان زندگی خود را وقف مردم مناطق محروم و مردم روستایی می‌کنند و در شرایط سخت غربت و دوری از خانه به حل مشکلات دینی و دنیایی مردم مشغول هستند روزانه به دست عده‌ای مزدور اجیرشده و عده دیگری غافل که تحت تأثیر القائات شیطانی و تبلیغات رسانه‌ای دشمنان خدا و بشریت هستند، عامل همه مشکلات مردم، کشور و جهان معرفی می‌شوند! قشری که کم‌ترین بهره را از منابع و ثروت کشور برده و بیشترین سختی را در زندگی متحمل شده‌اند با بی‌انصافی تمام مورد هجمه شبانه‌روزی قرار دارند. این در حالی است که همواره خالصانه و بی‌مزد و منت در مواقع عادی و نیز در مصائب و مشکلات در خدمت خلق خدا هستند. زلزله می‌آید در خط مقدم کمک به مردم حضور می‌یابند که برای یک نمونه شهر مظلوم بم ناظر و گواه این واقعیت است. سیل می‌آید در خط مقدم خدمت‌رسانی هستند و در لابه‌لای گل و لای برای خدمت به خلق و رضایت خالق عاشقانه حضور می‌یابند. بیماری منحوس کرونا همه‌گیر می‌شود و درحالی‌که اکثر افراد عافیت‌طلبانه از یک عطسه و سرفه عادی یک شخص سالم هم فراری هستند، داوطلبانه به خط مقدم مبارزه با این بیماری می‌روند و در کنار کادر درمان، مجاهدتی فراموش ناشدنی رقم می‌زنند و حتی با حضور در آرامستان‌ها بدون ترس و محاسبه منفعت شخصی و حفظ جان خود به شست‌وشو و غسل دادن فوتی‌های کرونا می‌پردازند. همین چند روز پیش وقتی ویدئوی جابه جایی اقلامی مانند روغن و مواد غذایی به دست جمعی از آنان که به‌رغم مشکلات خود در راه خدمت به مردم و برای کاستن از رنج آنان بسته‌های غذایی تهیه و میان نیازمندان توزیع می‌کردند، منتشر شد به جای قدردانی و ارج نهادن این شرافت و انسانیت، بی‌محابا مورد قضاوت بی‌رحمانه واقع شده و با تفسیری وارونه هدف تیر‌های دروغ و تهمت قرار گرفتند. البته این مسائل اتفاقی و فی‌البداهه رخ نمی‌دهد و روشن است که دهه‌هاست دشمنان خدا و دین خدا برای ایجاد فضای منفی علیه این قشر کار کرده و همچنان در حال فعالیت هستند. با این حال اگر به مردان سرزمین‌مان نگاه کنیم بهترین، باشرافت‌ترین و لطیف‌ترین انسان‌هایی که دیده‌ایم و می‌شناسیم از همین قشر برخاسته است؛ انسان‌هایی به بزرگی و عظمت امام خمینی (ره) در قله اخلاص در برابر خدا و صلابت در برابر طواغیت، به مجد و والایی آیت‌الله قاضی در قله عرفان و معرفت، به سترگی آیت‌الله بهجت در قله بندگی و عبودیت و به شکوه آیت‌الله فاطمی‌نیا در قله لطافت روح! در مورد قشری صحبت می‌کنیم که با قاطعیت می‌توان گفت مظلوم‌ترین قشر جامعه ما هستند. قشری که به گواه تاریخ همواره در بزنگاه‌های حساس، فداکاری و جانفشانی کرده‌اند تا این کشور و این مردم را از دست دشمنان و دسایس آن‌ها مصون بدارند و به همین خاطر نیز سال‌هاست مهم‌ترین هدف تهاجم دشمنان و مهم‌ترین سیبل جنگ رسانه‌ای آنان هستند. راهی که روحانیت شیعه از ابتدای اسلام طی کرده راهی سرخ بوده، چه اینکه از بزرگ‌ترین علمای گذشته تاریخ اسلام به نام شهید اول و شهید ثانی شناخته می‌شوند که در راه روشنایی بخشیدن به انسانیت، مظلومانه خون خود را تقدیم کردند. البته این خط سرخ هیچ‌گاه متوقف نشده و تا به امروز ادامه داشته و این قشر برای مبارزه با کفر و طاغوت، پلشتی و تاریکی، ظلم و
استکبار و سلطه بیگانگان تاکنون جان‌های بزرگی تقدیم کرده است. از شهید مدرس تا شهید شیخ فضل‌الله نوری و از شهید بهشتی تا شهید مطهری، از علمای شهید محراب تا علمای شهید حادثه هفت تیر و از روحانیون شهید حادثه تروریستی چندی پیش در حرم مطهر امام رضا (علیه‌السلام) تا خیل عظیم بیش از ۴۰۰۰ شهید روحانی دفاع مقدس که تعداد آن حدود ۱۰ برابر سایر اقشار جامعه است. امروز که در آستانه برگزاری کنگره ۴۰۰۰ شهید روحانی کشور هستیم، تلاش‌ها و مجاهدت‌های این مظلوم‌ترین قشر ایران را ارج می‌نهیم و سلام و درود خود را تقدیم ارواح طیبه همه علما و روحانیونی می‌کنیم که در سخت‌ترین شرایط زیستند و از همه هستی‌شان مایه گذاشتند و در آخر نیز جان خود را در راه گسترش حقیقت و تعالی بشریت و نشان دادن صراط نور و مبارزه با ظلمت تقدیم خدا کردند. راهشان پر رهرو باد. ✍ یادداشت آقای حمید رضا شاه‌نظری روزنامه جوان1401/02/31 @rohaniat_mardomi
🔺حجت‌‌الاسلام عباس لاجوردی از مراودین مرحوم استاد علی صفائی حائری: ✅ هرچه روحانیت از مردم فاصله بگیرد و بخواهد فقط با کتاب و تلویزیون مردم را هدایت کند، نمی‌شود. الان مشکلی که ما در حوزه داریم، همین است. حتی طلبه های فاضل نمی‌توانند با استاد ارتباط داشته باشند، یعنی استاد می‌رود منبر، درس فقهش را می‌دهد، بعد هم از در مخصوص سوار ماشین می‌شود و می‌رود. قبلا شاگرد با استاد زندگی می‌کرد، با نماز شب‎هایش حشر و نشر داشت، با استاد مسافرت می‌رفت. در بین افراد قدیمی، ببینید شاگردان در سفر‎هایی که همراه استادشان بوده‌اند، مثلا از کربلا تا نجف، از نجف تا سامرا، چه خاطراتی نقل می‌کنند. در این ارتباط‌‎ها انتقال معارف می‌شد، انتقال آداب می‌شد. اگر بخواهیم سنت‌‎های دینی و رفتار متکی به وحی در جامعه نهادینه شود، فقط با اطلاعیه و سمینار گرفتن و پشت تریبون حرف‌‎های قشنگ زدن انجام نمی‌شود. رسول خدا به حدی با مردم حشر و نشر داشت که بعضی‌‎ها اعتراض می‌کردند؛ «ما لهذا الرسول» این چه رسولی است؟ «یأکل طعام و یمشی فی الاسواق»، غذا می‌خورد و در بازار راه می‌رود. به نقل @mirath @rohaniat_mardomi
🔺ادامه گفتار حجت‌‌الاسلام عباس لاجوردی در رابطه با مرحوم استاد علی صفایی حائری: ✅ وقتی که منِ روحانی، هدفم فقط چاپ کتاب شد و هدایت مردم را فقط در چاپ کتاب دیدم، آن هم کتاب‌‎های تکراری که نیاز‎های مردم را پاسخ نمی‌دهد، همین فاصله ها ایجاد می‌شود. حاج شیخ وقتی کسی مراجعه می‌کرد، کتابش را می‌گذاشت کنار. می‌گفت کتاب برای آدم‎سازی‌ست و این کسی که آمده بر کتاب اولویت دارد. آقای صفایی خواب، خوراک، راحتی زن و بچه‌اش را، اعتبارش را، اعتبار دوستانش را خرج می‌کرد که یک جوان را نجات بدهد. حتی برایش مهم نبود که نتیجه بگیرد. گاهی می‌گفتم حاج آقا وقت تلف کردن است، می‌گفت ببین یک موقع گِل به دیوار می‌زنی، دیوار تحمل ندارد، گِل می‌افتد، اما اثرش می‌ماند و روزی ممکن است نتیجه بدهد. ✅ به او اعتراض می‌کردند که چه معنی دارد روحانی در خانه‌اش 24 ساعته باز باشد و هرکسی بیاید و برود، ندیده‌ایم آخوند این‎جور باشد، رسم آقایان این‎جور نیست. می‌گفت می‌خواهم ببینند که این‎جور هم می‌توان بود، شما هم باید این‎جور باشید، مردم باید بیایند انس بگیرند، ملجأ باشید، مرجع باشید، محل رجوع باشید، محل پناه باشید، بینش بدهید، باید رفت و آمد داشته باشید. به نقل @mirath @rohaniat_mardomi
🌷یادی از شهید حجت الاسلام میرزا محمود تقی پور🌷 شهید میرزا محمود از دوستان بنده بود. انصافا عظمت روحی و معنوی بالایی داشت. خاطرات زیادی از او گفته ام اما نکته ای دیگر از او یادم آمد. دوران مجردی تقریبا شب جمعه ای نبود که تا سحرگاه در مسجد گوهرشاد گعده ای نداشته باشیم. همین هفته ای یکبار دیدار ما را تا یک هفته شارژ می کرد. شبی از میدان شهدا با آن دوچرخه چینی اش داشتیم به سمت حرم می رفتیم. غرق صحیت بودیم و شادمان، ناگهان نوجوانی پانزده شانزده ساله از کنارمان رد شد. من حس کردم ناراحت است اما توجهم چندان جلب نشد. میرزا محمود تا دیدش، به اصطلاح گیر سه پیچ داد که چه شده است. چرا گریان و ناراحتی؟ و... از محمود اصرار از آن پسر نوجوان انکار و هی می گفت با حالت گریان ولم کن.... خلاصه محمود گفت تو برو من با این کار دارم. علیرغم میل باطنی از هم جدا شدیم. من هم واقعیتش ناراحت که چرا رفیقم اینطور راحت من را ول کرد و رفت چند روز بعد بهش زنگ زدم. گفت: حامد! تا نه وده فردا صبح با این نوجوان بودم و آرامش کردم. خواهرش را که یکسال از او کوچکتر بود، بخاطر بیماری سرطان همان شب از دست داده بود و بنا داشته به خاطر شدت تالمات روحی خودش را از بین ببرد. من او را آرام کردم، هم صحبت شدم و ساعت ها هم نشینش بودم و تا خانه اش همراهی اش کردم. این است که می شود میرزا محمود با آن دغدغه های اجتماعی. اگر من بودم، از گریه ها و ناراحتی آن جوان راحت گذر می کردم. به قول حاج قاسم شرط شهید شدن، شهید بودن است. ✍ آقای حامد رحیم‌پور از فعالان فرهنگی @rohaniat_mardomi
🌷شهادت هنر مردان خداست🌷 شهادت مظلومانه سردار سپاه اسلام سرهنگ پاسدار حسن صیاد خدایاری به دست مزدوران رژیم صهیونیستی را به ملت قهرمان و شهیدپرور ایران اسلامی تبریک و تسلیت میگوییم @rohaniat_mardomi