eitaa logo
مجله دینی نکته‌های ناب مهدوی
2.9هزار دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
8.8هزار ویدیو
441 فایل
💎معجزه کلام را در خوب‌شدن حالتان را دراین کانال ببینید. 💎کم‌کردن #حسرت #یوم‌الحساب مد نظر است. 💎غذای روحتان راازاین کانال دریافت کنید. 💎بامداومت برعمل نورانی #اهلیت و #علاقه به این مباحث ایجاد می‌شود. http://eitaa.com/joinchat/2906521606C41e5b9fe8b
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 🌟حضرت امیر علیه السلام 💎لَيسَ لِمُتَوَكِّلٍ عَناءٌ 💎براى توكّل كننده رنجى نيست. ٧۴۵١ 📚غررالحکم حدیث @rooshanfekr
🌟پیامبر (صلی الله علیه واله) می‌فرمایند: 💎«أطولكم جشاء في الدنيا أطولكم جوعا في الآخرة أو قال: يوم القيامة.» 💎یعنی «کسانی که بیشتر از بقیه در دنیا سیرند در آخرت بیشتر از بقیه گرسنه خواهند بود.» 📖الاصول من الکافي، شیخ کلینی، ج۶، @rooshanfekr
🌟امــام صــادق (ع) میفرمایــد: 💎بــه درســتی کــه خداونــد روزی انســانهای احمــق را وســعت بخشــيده تــا خردمنــدان بفهمنــد؛ آنچــه در دنیــا اســت بــا کار يــا حیلــه و نيرنــگ بــه دســت نخواهــد آمــد. خداونـد رزق ایـن نـوع انسـانها را گسـترش داده بـرای اینکـه بـرای خردمنـدان جهـان، عبـرت بشـود و درس بگیرنـد؛ بـرای اینکـه مـردم بفهمنـد نعمتهـای دنیـا بـا كار زيـاد يـا حیلـه بـه دسـت نمیآینـد. تصـور نشـود، اگـر عقـل کسـی بیشـتر باشـد، رزقـش هـم بیشـتر خواهـد بـود و بیشـتر میتوانـد مـال بـه دسـت بیـاورد. @rooshanfekr
🌟امیرالمؤمنیـن (ع) میفرمایـد: 💎علـم پیـدا کنیـد و یقیـن بدانیـد هـر چقـدر هـم کـه تـلاش بنـده زیـاد و حیلـه و مکـر او زيـادباشــد، نمیتوانــد بــر آنچــه خداونــد در رزق برایــش معیــن کــرده اســت، ســبقت بگیــرد؛ همچنیــن کــمکاری و حیلــه اندکــش نمیتوانــد مانــع دســتیابی او بــه رزق مقــدرش شــود. ای مــردم! هیــچ کــس بــه انــدازه ســر ســوزنی بــا هــوش و ذکاوت خــود نمیتوانــد بــر رزقــش بیافزایــد و هیچکــس بــه انــدازه ســر ســوزنی نمیتوانــد بــا حماقــت خــودش از رزقــش بکاهــد. رزق، مشـخص اسـت؛ هرچقـدر هـم حیلـه بـه خـرج بدهیـم و بخواهیـم عقلمـان را بـه کار بیندازیـم و تـلاش کنیـم، از آن مقـدار بیشــتر نمیشــود! پــس رزق در چارچــوب مشــخصی اســت؛ چــه چیزهایــی میتوانــد رزق را زیــاد و کــم کنــد؟ تصــور مــا چــون مــادی اســت، فکــر میکنیــم اگــر از ترفنــد و حیلــهای اســتفاده کنیــم، رزقمـان بیشـتر میشـود! خيـر! اگـر کسـی حیلـه اش کمتـر بشـود یـا عقلـش بـه انـدازۀ بقیـه نرسـد، رزقـش از آن مقـداری کـه خــدا برایــش قــرار داده، کمتــر نمیشــود. اگــر حیلــه و چــاره اش نیــز کــم بشــود، بــه انــدازۀ آن هــم نمیتوانــد رزقــش را کــم ً بکنـد. اصـلا چارچـوب رزق، وابسـته بـه ایـن عوامـل نیسـت. ایـن حرفهـا بـرای مـا سـنگین می آیـد؛ تصـور مـا بـر ایـن اسـت کـه اگـر عقلـم، ذکاوتـم و تلاشـم بیشـتر باشـد، میتوانـم رزقـم را بیشـتر کنـم؛ اینگونـه نیسـت! عوامـل دیگـری باعـث میشـود کـه رزق شـما تنـگ شـود و گشـایش یـا وسـعتی بـرای شـما ایجـاد شـود کـه در قوانیـن بعـدی ذکـر خواهنـد شـد. 🌟 امیرالمؤمنیــن علیه الســلام( در وصیتشــان بــه »محمدبنحنفیــه« میفرمایــد: 💎یقیــن پیــدا کــن، کســی نمیتوانــد بــه رزقــی کـه خداونـد بـرای تـو مقـدر کـرده، دسـت پیـدا کنـد؛ هیـچ کـس هـم نمیتوانـد مانـع آن رزق شـود.« ایـن مطالـب - بـه شـرط بـاور و یقیـن- بـه مـا آرامـش میدهـد. ایـن قانونهـا، چارچـوب تحلیـل مـا را بـه هـم میریـزد. اگـر مـا مبتنـی بـر ایـن چارچـوب، برنامه ریـزی و اقـدام کنیـم، راحتتـر زندگـی میکنیـم و رزقمـان هـم بیشـتر میشـود. ابتدایی تریـن نیـاز و دغدغـۀ مـا، نیازهـای مـادی اسـت. بـه همیـن دلیـل، حجـم بسـیاری از روایـات، مـا را از برخـی امـور، نهــی میکننــد و میگوينــد قانونهــای رزق، طــور دیگــری اســت. بــا بی توجهــی بــه ایــن قوانیــن، دنیــا و لذتهايتــان خــراب میشــود. @rooshanfekr
@ostad_shojaeخانواده آسمانی 1.mp3
زمان: حجم: 11.31M
۱ ※ مکتب‌های خودشناسی، مردودند اگر؛ نتوانند این ↓ سه مرحله را اثبات کنند: ۱ـ من کیستم، و ریشه و اصلم کجاست؟ ۲ـ از کجا آمده‌ام؟ ۳ـ به کجا میروم؟ ● مکتب شیعه، چگونه به این سه سؤال پاسخ می‌دهد؟ 🎤 @Ostad_Shojae @rooshanfekr
استاد محمد شجاعیشب اول محرم 1400.mp3
زمان: حجم: 26.69M
سخنرانی 🎤 شب اول محرم ۱۴۴۳ از قیام حسین علیه‌السلام، تا ظهور تمدن نوین اسلامی در قیام مهدی موعود علیه‌السلام @Ostad_Shojae @rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠ﺣﺪﯾﺚ ﺟﻌﻠﯽ ﺭﺍﺟﻊ ﺑﻪ ﺗﻮﻫﯿﻦ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ‏( ﻉ ‏) ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ💠 ﻣﺎ ﺍﺯ ﺗﺒﺎﺭ ﻗﺮﯾﺶ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﻭ ﻫﻮﺍﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﻣﺎ ﻋﺮﺏ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻣﺎ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ . ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﻋﺮﺑﯽ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺑﻬﺘﺮ ﻭ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﻭ ﻫﺮ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺍﺯ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻣﺎ ﻫﻢ ﺑﺪﺗﺮ ﺍﺳﺖ . ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻫﺎﺭﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺳﺘﮕﯿﺮ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺪﯾﻨﻪ ﺁﻭﺭﺩ، ﺯﻧﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻔﺮﻭﺵ ﺭﺳﺎﻧﯿﺪ ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺮﺩﮔﯽ ﻭ ﻏﻼﻣﯽ ﺍﻋﺮﺍﺏ ﮔﻤﺎﺷﺖ ﺣﺴﯿﻦ ﺑﻦ ﻋﻠﯽ، ﺍﻣﺎﻡ ﺳﻮﻡ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ، ﺳﻔﯿﻨﻪ ﺍﻟﺒﺤﺎﺭ ﻭ ﻣﺪﯾﻨﻪ ﺍﻻﺣﮑﺎﻡ ﻭ ﺍﻻﺛﺎﺭ، ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺣﺎﺝ ﺷﯿﺦ ﻋﺒﺎﺱ ﻗﻤﯽ، ﺻﻔﺤﻪ .16 🔷پاسخ دﺍﺧﻞ ﻣﺘﻦ ﻋﺮﺑﯽ ﮐﺘﺎﺏ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ : ‏« ﻗﺎﻝ ﺳﻤﻌﺖ ﺍﺑﺎﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ‏» . ﯾﻌﻨﯽ ‏« ﮔﻔﺖ ﺷﻨﯿﺪﻡ ﺍﺯ ﺍﺑﺎﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ‏» ، ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﻧﺪﮎ ﺁﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ‏« ﺍﺑﺎﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ‏» ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻄﻠﻖ، ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ‏( ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ‏) ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ‏( ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ‏) . ﭘﺲ ﺍﻭﻝ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﯾﻦ ﺣﺪﯾﺚ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ‏( ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ‏) ﻧﯿﺴﺖ، 🔹ﻣﺘﺮﺟﻤﺎﻥ تخریبگر، ﮐﻞ ﻣﺘﻦ ﻋﺮﺑﯽ ﺑﺎﻻ ﺭﺍ ﻣﺘﻦ ﺍﺻﻠﯽ ﺣﺪﯾﺚ ﺍﻣﺎﻡ ﺗﻠﻘﯽ ﮐﺮﺩﻩﺍﻧﺪ . ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩﯼ ﮐﻪ ﻣﺘﻦ ﺣﺪﯾﺚ ﺷﻨﯿﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ : ﻗﺎﻝ ﺳﻤﻌﺖ ﺍﺑﺎﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ : ‏« ﻧﺤﻦ ﻗﺮﯾﺶ ﻭ ﺷﯿﻌﺘﻨﺎ ﺍﻟﻌﺮﺏ ﻭ ﻋﺪﻭﻧﺎ ﺍﻟﻌﺠﻢ ‏»ﺣﺪﯾﺚ ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﯽﺷﻮﺩ . ﻣﺎﺑﻘﯽ، ﺷﺮﺡ ﻭ ﺑﯿﺎﻥ ﻣﺆﻟﻒ ﮐﺘﺎﺏ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﮐﻠﻤﻪ " ﺑﯿﺎﻥ " ﯾﻌﻨﯽ ﺷﺮﺡ ﺣﺪﯾﺚ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﯽﺷﻮﺩ . ﮐﻪ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ : ﺑﯿﺎﻥ : ﻋﺮﺑﯽ ﮐﻪ ﺷﯿﻌﻪ ﻣﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﻤﺪﻭﺡ ﻭ ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ‏( ﭘﺲ ﻣﻌﯿﺎﺭ ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ، ﺷﯿﻌﻪ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﺳﺖ ‏) ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﻋﺠﻢ ﻭ ﻏﯿﺮ ﻋﺮﺏ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﻣﺎ ﻋﺠﻢ ‏( ﻏﯿﺮ ﻋﺮﺑﯽ ‏) ﮐﻪ ﺩﺷﻤﻦ ﻣﺎ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺬﻣﻮﻡ ﻭ ﻧﺎﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ‏( ﭘﺲ ﻣﻌﯿﺎﺭ ﻣﺬﻣﻮﻡ ﺑﻮﺩﻥ، ﺩﺷﻤﻨﯽ ﺑﺎ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﺍﺳﺖ ‏) ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﻋﺮﺏ ﺑﺎﺷﺪ 🔹ﻧﮑﺘﻪ ﻣﻬﻢ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﯾﻨﺠﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺣﺪﯾﺚ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﺍﻧﮕﺎﺭ ﻏﺮﺽ ﻭﺭﺯﺍﻥ ﺻﻼﺡ ﻧﺪﺍﻧﺴﺘﻪﺍﻧﺪ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺣﺪﯾﺚ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﻭﺭﻧﺪ . ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﺘﻦ ﺳﺨﻦ ﺍﻣﯿﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ ﻋﻠﯽ ‏( ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ‏) ﺣﺬﻑ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺁﻣﺪﻩ ﮐﻪ ﻭﻗﺘﯽ ﻋﻠﯽ‏( ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ‏) ﺍﯾﻦ ﺟﻤﻼﺕ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻋﻤﺮ ﺷﻨﯿﺪ، ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﮐﺮﺩ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ : " ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﮐﺮﯾﻤﺎﻥ ﻫﺮ ﻗﻮﻣﯽ ﺭﺍ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﮐﻨﯿﺪ، ﻫﺮﭼﻨﺪ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺷﻨﺪ . ﺍﯾﻦ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﻋﺠﻢ ﺣﮑﯿﻤﺎﻥ ﻭ ﮐﺮﯾﻤﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺁﻏﻮﺷﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻭﯼ ﻣﺎ ﮔﺸﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﺳﻼﻡ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﮐﺮﺩﻩﺍﻧﺪ ". 🔹ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻟﻐﺖ ﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯼ ﻋﺮﺑﯽ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﮐﻨﯿﺪ " ﺍﻟﻌﺮﺏ " ﺩﺭ ﻟﻐﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ " ﺑﺎ ﻓﻬﻢ ﻭ ﻓﺼﺎﺣﺖ ﻭ ﻭﺍﺿﺢ ﻭ ﺷﻔﺎﻑ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻦ " ﺍﺳﺖ . ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺩﺭ ﺯﺑﺎﻥ ﻋﺮﺑﯽ ﻭﺍﮊﻩ " ﺍﻟﻌﺠﻢ " ﻣﻌﺎﻧﯽ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻥﻫﺎ " ﺑﺎ ﺍﺑﻬﺎﻡ ﻭ ﻏﯿﺮ ﺷﻔﺎﻑ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻦ ﯾﺎ ﭼﯿﺰ ﮔﻨﮓ " ﺍﺳﺖﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺳﺨﻦ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ : " ﻣﺎ ﺑﻨﯽﻫﺎﺷﻢ ﻭ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﭘﯿﺮﻭ ﻣﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺍﻫﻞ ﺷﻔﺎﻓﯿﺖ ﻭ ﻓﻬﻢ ﻭ ﻓﺼﺎﺣﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻣﺎ ﺍﻫﻞ ﺍﺑﻬﺎﻡ ﻭ ﮔﻨﮕﯽ. ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺣﺪﯾﺚ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ " ﺍﻟﻌﺮﺏ ﺷﯿﻌﺘﻨﺎ ﻭ ﺍﻟﻌﺠﻢ ﻋﺪﻭﻧﺎ " ﺍﯾﻦ ﻣﻌﻨﯽ مغرض ﺭﺍ ﻣﯽﺩﺍﺩ، ﺍﻣﺎ ﺣﺪﯾﺚ ﺍﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﯿﺎﻥ ﻧﺸﺪﻩ . ﺑﻠﮑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﯿﻌﺘﻨﺎ ﺍﻟﻌﺮﺏ . ﯾﻌﻨﯽ ﺷﯿﻌﻪ ﻣﺎ ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻫﻞ ﻓﻬﻢ ﻭ ﻓﺼﺎﺣﺖ ﻭ ﺷﻔﺎﻓﯿﺖ ﺍﺳﺖ 🔹نکته ی بعد اینکه ﺧﻮﺩ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﮐﺮﻡ ‏( ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺁﻟﻪ ‏) ﻭ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﻣﻌﺼﻮﻡ ‏( ﻋﻠﯿﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼﻡ ‏) ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : ‏« ﺍﮔﺮ ﺣﺪﯾﺜﯽ ﺍﺯ ﻣﺎ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺑﺎ ﺻﺮﯾﺢ ﺁﯾﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﯾﺎ ﺳﻨﺖ ﻗﻄﻌﯽ ﻣﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﭙﺬﯾﺮﯾﺪ ﻭ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﮑﻨﯿﺪ و اگر این معنی شود که ‏ﮔﺮﻭﻩ ﺍﻋﺮﺍﺏ ﺷﯿﻌﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﻋﺠﻢ، ﺩﺷﻤﻦ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺑﺎ ﻣﺘﻦ ﺁﯾﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﺗﻀﺎﺩ ﺩﺍﺭﺩ پس رد هست 🔹ﻣﻌﻨﺎﯼ " ﺍﻟﻌﺠﻢ " ﺩﺭﻟﻐﺖ ﻋﺮﺑﯽ ﺑﻌﺪﻫﺎ ﺩﺭ ﺳﯿﺮ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﻗﻮﻡ ﻓﺎﺭﺱ ﻭ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽﻫﺎ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﻌﺎﻧﯽﺍﺵ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ، ﺑﻪ ﻫﺮ ﻏﯿﺮ ﻋﺮﺑﯽ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﺍﻣﺎ ﻫﻢ ﭼﻨﺎﻥ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺗﺮﺟﻤﻪ تخریبگران ﻣﻼﺣﻈﻪ ﻣﯽﮐﻨﯿﺪ ﮐﻠﻤﻪ ﻋﺠﻢ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ!! 🔹ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺣﺪﯾﺚ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﺩﺭ ﻣﺪﺡ ﻋﺠﻢ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﺣﺎﻻ ﺍﯾﻦ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺻﺤﯿﺢ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻧﺎﻗﺺ ﻭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﻏﻠﻂ ﻭ ﻣﻐﺮﺿﺎﻧﻪﺍﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﮐﻨﯿﺪ :👇 " ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻫﺎﺭﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺳﺘﮕﯿﺮ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺪﯾﻨﻪ ﺁﻭﺭﺩ، ﺯﻧﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻓﺮﻭﺵ ﺭﺳﺎﻧﯿﺪ ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺮﺩﮔﯽ ﻭ ﻏﻼﻣﯽ ﺍﻋﺮﺍﺏ ﮔﻤﺎﺷﺖ ! 🔹ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺧﻮﯾﯽ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 4 ﮐﺘﺎﺏ " ﻣﻌﺠﻢ ﺍﻟﺮﺟﺎﻝ " ﺻﻔﺤﻪ 9 ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﻨﺪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﻓﺮﺩﯼ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ " ﺳﻠﻤﺔ ﺑﻦ ﺧﻄﺎﺏ " ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻋﻠﻤﺎﯼ ﺭﺟﺎﻝ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻓﺮﺩﯼ ﺿﻌﯿﻒ ﻭ ﻏﯿﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ . ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺳﻨﺪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺯﯾﺎﺩ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺑﯿﻦ ﺩﻭ ﺭﺍﻭﯼ ﺍﺯ ﺍﺗﺼﺎﻝ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺟﻬﺖ ﻏﯿﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺍﺳﺖ . ﭘﺲ ﺍﺻﻞ ﺍﯾﻦ ﺣﺪﯾﺚ ﺗﻘﻄﯿﻊ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻧﺰﺩ ﻋﻠﻤﺎ ﺭﺟﺎﻟﯽ ﺍﺻﻼً ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﻧﺪﺍﺭﺩ @rooshanfekr
💠 عاشورا به مثابه یک مکتب - ۱۰ 🔻زیارت و اقامه عزای امام حسین علیه السّلام، زمینه‌ی آموختن درس انسانیت و حرکت در مسیر ایشان🔻 ▪️یک راوی نقل کرده، روز عاشورا، لحظه‌ای که به پیکر اباعبدالله علیه السّلام حمله شد، هنگامی که حضرت از اسب به زمین افتادند، آن صحنه‌ی تکان دهنده که ملائک آسمان به اضطراب افتادند، زمین به لرزه افتاد، آن حالت دگرگون در کل جهان و خلق جهان به قول محتشم اتفاق افتاد، من دیدم جمعی از شیوخ عرب در یک بلندی ایستاده و این صحنه را می‌بینند و های های گریه می‌کنند، من رفتم سراغشان و گفتم شما که این قدر متأثرید، به کمک او بروید و نگذارید امام را بکشند، گفتند ما متأثر هستیم، گریه می‌کنیم ولی نه اینکه خودمان را درگیر کنیم! ▪️مرحوم ثقه‌الاسلام تبریزی، آزادی خواه مشروطه طلب آذربایجان است. روس‌ها او را دستگیر کردند و عجیب است که روز به دار کشیدن او روز عاشوراست. روس‌ها روز عاشورا این روحانی مبارز و انقلابی را به دار کشیدند. وقتی که روس‌ها در تدارک به دار کشیدن او بودند، تعدادی از آزادی خواهان تبریز سراغ هیأت‌ها رفتند، آن زمان در تبريز هيأت‌هاى چند ده هزار نفری روز عاشورا قمه زنى مى‌كردند، با قمه سرها را مجروح می‌کردند و خون فوّاره می‌زد. آزادی خواهان گفتند اگر یکی از این هيأت‌ها راه بیافتد در میدان، روس‌ها جرأت نمی‌کنند ثقه‌الاسلام را به دار بکشند. آنها سراغ بزرگترین هیئت قمه زن تبریز رفته و قضیه را گفتند که این روس‌های کافر می‌خواهند این روحانی بزرگوار را به دار بکشند، شما که این همه شجاعت و شهامت دارید که این قمه ها را بر فرق سرتان می‌کوبید و این همه در عشق اباعبدالله از خود بی خود می‌شوید، بیایید با هم به محلی که می‌خواهند ثقه‌الاسلام تبريزى را به دار بکشند رفته و مانع این اتفاق شویم. می‌دانید رئیس آن هیئت چه گفت؟ گفت نه آقا، روس ها تفنگ دارند، آدم را می‌کشند! این‌ها اینجا مشغول قمه زدن بودند و ثقه‌الاسلام را آنجا به دار کشیدند! بعضی وقت‌ها گریه کردن‌ها این‌طور است، مثل همان شیوخ عرب که نگاه می‌کردند و گریه می‌کردند. ▪️به هر حال مهم، الگو گرفتن است و این تأكيدهایی که وجود دارد، برای الگو گرفتن از این مکتب است. می‌گوییم امام حسین علیه السّلام؛ امام یعنی چه؟ امام یعنی کسی که پیشواست و دیگران به دنبال او می‌روند و دیگرانی که به دنبال او می‌روند شیعه هستند. ▫️شیعَةُ عَلىٍّ مَن شايَعَ عَلىَّ بنَ ابیطالبٍ شیعه علی یعنی کسی که علی را مشایعت می‌کند و پشت سر او راه می‌رود. ▫️شیعَةُ حُسَینٍ مَن شايَعَ حُسَینَ بنَ عَلىٍّ ▪️شیعه امام حسین علیه‌السّلام هم یعنی کسی که امام حسین علیه‌السّلام را در راهی که او پیشرو و راهبر آن هستند، مشایعت می‌کند. بنابراین بهره‌گیری از نهضت عاشورا، عمل کردن به همان رفتارهایی است که الگویش امام حسین علیه‌السّلام و اهل بیت کرام آن حضرت است و ارزش امام حسین علیه‌السّلام هم به همین است. امام حسین علیه‌السّلام مثل بعضی از روشنفکران نیستند که کنار گود نشسته و مردم را تهییج کنند که بروید. مثل بنی اسرائیل که گفتند: ▫️فاذْهَبْ أَنتَ وَرَبُّكَ موسی تو با خدایت، برو بجنگ، ما هم اینجا نشستیم، هر وقت پیروز شدی بیا به ما بگو تا از میوه های پیروزی بهره گیریم. ▪️امام حسین علیه‌السّلام خودش راه می‌افتد، بعد می‌گوید هر کسی با من است، به دنبال من راه بیافتد. همان روزی که صبحش حضرت می‌خواستند حرکت کنند، فرمودند: ▫️من کانَ باذِلا فینا مُهجَتَهُ، وَ مُوَطِّناً عَلى لِقاءِ اللّهِ نَفسَهُ ▫️هر کسی که می‌خواهد خون قلبش را در راه ما بذل و بخشش کند و دل به دیدار و لقاءالهی و شهادت در راه خدا سپرده ▫️فلیَرحَلْ مَعَنا ▫️باید با ما راه بیافتد، ▫️فاِنَّنِی راحِلٌ مُصبِحاً اِن‌شاءَالله ▫️چه شما بیایید چه نیایید، من فردا صبح می‌روم، حالا هر که دلش می‌خواهد بیاید. ▫️ای گروه، هر که ندارد هوای ما ▫️سر گیرد و برون رود از کربلای ما ▪️به هر حال درک معرفت واقعه‌ی عاشورای امام حسین علیه‌السّلام زمینه ساز رشد انسان است. ▪️تاکیدهای عجیبی هم در زیارت امام حسین علیه السّلام داریم: ▫️من زارَالحُسَينَ فی العَرَفَة َكَمَن زارَ اللّهَ فی عَرشِهِ. ▫️کسی که در عرفه یا با معرفت اباعبداللّه علیه السّلام را زیارت کند مثل این است که خدا را در عرش دیدار کرده است. ▫️یخالِطُه الله بِنَفْسِه ▫️خدا بنفسه با این بنده مخلوط می‌شود. ▪️حالا این عبارت یعنی چه، خدا می‌داند. خیلی حرف بزرگی است. کسی که در عرفه یا با معرفت امام حسین علیه السّلام را زیارت کند چنین و چنان می‌شود، ثواب صد هزار حج و صد هزار عمره دارد. ▪️همه‌ی این‌ها به خاطر این است که زیارت، ذکر مصیبت و اقامه‌ی عزای امام حسین علیه‌السّلام باید زمینه‌ی درسِ انسانیت آموختن و در مسیر ایشان حرکت کردن باشد. ▫️استاد مهدی طیّب▫️ @rooshanfekr
✳️ امام صادق(ع) درباره زیارت امام حسین(ع) فرمود👇 امام صادق (ع) در حدیثی دیگر به نحوۀ زیارت امام حسین (ع) از راه دور اشاره می‌کند: ✍سَدیر گفت: حضرت صادق علیه‌السلام به من فرمود: ای سدیر!آیا هر روز قبر حسین بن علی علیه‌السلام را زیارت می‌کنی؟ _عرض کردم: خیر، فرمود: چقدر شما ! و سپس فرمود: در هر زیارت می‌کنید؟ _عرض کردم: خیر، فرمود: در هر زیارت می‌کنید؟ _عرض کردم: خیر، فرمود: در هر زیارت می‌کنید؟ _ عرض کردم: گاهی زیارت می‌کنیم. فرمود: ای سدیر!چقدر به حسین علیه‌السّلام می‌‏کنید! آیا نمی‌دانی خداوند 2 میلیون ژولیده موی و خاک آلود دارد که به طور مداوم بر حسین بن علی علیه‌السلام و قبر او را زیارت می‌کنند؛ و خسته نمی‌شوند؟ ای سَدیر!چرا خود را مقیّد نمی‌کنی که هر جمعه پنج بار و هر روز یک بار قبر حسین بن علی علیه‌السلام را زیارت کنی؟ _عرض کردم: بین ما و قبر او فرسخ‌ها فاصله است! فرمود: به بلندی برو، به سمت راست و چپ خود توجه کن، سرت را سوی آسمان کن و سپس به سوی قبر حسین بن علی علیه‌السلام توجّه کن و بگو: ❤️«السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ». اگر چنین کنی، برای تو «یک زیارت» نوشته می‌شود و هر زیارت معادل 🕋 یک حجّ و یک عمره است. گفت: گاهی می‌شد که در یک ماه بیش از بار این کار را انجام می‌دادم. 📚کافی، ج 4، ص 589 @rooshanfekr
روضه شب سوم محرم (حضرت رقیه) منتخب طُریحی،حدائق الانس مرحوم بیرجندی نقل میکنه : فجاؤا بالرأس الشریف و هو مغطى بمندیل سر رو گذاشتن جلوش،یه پارچه رو سر،پارچه رو زدن كنار،دید یه سر بریده جلوش گذاشتن،با تعجب نگاه كرد، ما هذا الرأس این سر كیه؟نامرد گفت:قال رأسُ اَبوك ،این سر بابات ِ،تا نگاش به سر باباش افتاد،تا فهمید سر باباش ِ، فانكبت علیه تقبله و تبكى و تضرب على راسها و وجهها حتى امتلاء فمها بالدم دیدن محكم با دست میكوبه تو صورتش،رو لباش میزنه،دو دستی میزد رو سرش، تو بابای منی. اینقدر زد،صورتش ،دهانش خونی شد،سر رو نگاه كرد،گذاشت تو بغلش،یه نگاه به محاسن كرد، كلما مسحت الدم من شیبه احمر الشیب كما كان اول مرة هر چی خونها رو پاك میكرد با دستش،میدید دوباره محاسن خونی میشه،این خون تازه چیه،هرچی محاسنت رو پاك میكنم،....وای......حسین......،تازه اینجا اولین جمله ی بی بی است،تازه اولین خطاب به باباست مقتل اینجا یه جمله آورده، یا ابه من جز رأسك...... یا ابى و من ارتقى من فوق صدرك قابضا لحیتك،بابا چه كسی جرأت كرده رو سینه ات بشینه،محاسنت رو تو دست بگیره،از این جمله ی رقیه میشه برداشت كرد،این دختر بالای گودال دیده،دیده والشمر جالسٌ علی صدره یه جمله از دردای خودش نگفته،ببین به بابا چی میگه، یا ابتاه من لنساء الثاكلات، بابا با این زنهای جوون مرده چه كنیم؟ یا ابتاه من للعیون الباكیات با این چشم های پر از اشك چه كنیم؟ یا ابتاه من للشعور المنشورات، با این موهای پریشون چه كنیم؟بعد یه نگاه كرد جمله اخری آدم و میكشه،صدا زد : یا ابتاه لیتنى كنت قبل هذا الیوم عمیاء ای كاش دخترت كور می شد،نمی دید،سرت رو این طوری جلوم بزارن. @rooshanfekr