💠مسجد، نماز شب و ایمنی جامعه💠
🌟قال علی علیه السلام:
💎ان الله عزوجل اذا اراد ان یصیب اهل الارض بعذاب قال لولا الذین یتحابون بجلالی، و یعمرون مساجدی و یستغفرون بالاسحار لانزلت بهم عذابی.
🌟امام علی علیه السلام فرمود:
هنگامی که خداوند بزرگ اراده می کند مردم روی زمین را گرفتار عذاب کند می گوید: 💎اگر نبودند کسانی که مرا بخاطر جلال و جبروتم دوست می دارند و مساجد مرا آباد می کنند و سحرگاهان استغفار می کنند عذابم را بر زمینیان نازل می کردم.
📚وسائل شیعه باب صلاه
🔸ازیک دعای نیمه شب شب زنده دارها
🔸حاجت روا شوند هزاران هزارها
✅کانال کافیه نکته های ناب
@rooshanfekr
🌟امام رضا(علیه السلام)
💎کسی که درنبودبرادرمومن خود، برایش دعاکند از آسمان برای اوندایی سر داده میشودکه برای هر دعایی که درحق برادر مومن خود بکنی صد هزاردعاو پاداش ثبت میشود.
📚رجال کشی،ص۵۸۶
@rooshanfekr
ا💙💖💙🌿💓💙🌿💓
ا💖🌸🌿🌸
ا💙🌿 🕊
ا🌸 🕊
ا💓
🔵امام رضا(ع) :
💕حریصانه به دنبال قضای (برآوردن) حاجت حاجتمندان باشید،
💕هیچ عملی بعد از واجبات بالاتر از شاد کردن مسلمان نیست.
📘بحار الانوار،ج78، 347
@rooshanfekr
💓
🌸 🕊
💙🌿 🕊
💖🌸🌿🌸
💙💖💙🌿💓💙🌿💓
انسان شناسی ۷۷.mp3
11.71M
#انسان_شناسی ۷۷
#استاد_شجاعی
#استاد_پناهیان
💢 از صبح که بیدار میشوی؛
تا آخرین لحظهای از شب که هنوز خوابت نرفته،
و حتی در تمام مدت خواب و صحنههایی که میبینی،
میتوانی کاملاً قیمت باطن خودت را محک بزنی ...
کمی صبر کن ❗️ چند دقیقه گوش و دل بده❗️
حالا بگو چند میارزی؟
@rooshanfekr
🔴 نداشتنِ «زندگی جمعی» منکری است که الان معروف شده است
🔴 بعضیها وارد جمع نمیشوند تا رابطۀشان با خدا لطمه نخورد، درحالیکه مسیر الیالله از متن جامعه میگذرد
📌 #تاریخ_بعثت و #عصر_ظهور (فصل دوم) – ج۲۴
🔻 کسانی که به مسجد میروند اما با دیگران ارتباط نمیگیرند تا اخلاقشان و رابطهشان با خدا بههم نخورد، درواقع سرِ خودشان را کلاه میگذارند!
🔻 در شرایطی که ما اکثراً بهجای زندگی جمعی، زندگی فردی داریم، چطور میتوانیم انتظار ظهور داشته باشیم؟!
____
🔘 اسلام میخواهد رابطۀ بین انسان و خدا را تنظیم کند اما انسان الّا و لابد در مسیر سلوک الیالله باید از جامعه عبور کند یعنی شما برای خودسازیتان باید از مسیر جامعهپذیری، اجتماعیشدن و احساس مسئولیت دربارۀ جامعه عبور کنید و الّا نفستان را از بدیها پاک نخواهید کرد.
🔘 هیچ کسی نمیتواند رابطۀ خودش با خدا را بدون در نظر گرفتن خلق درست بکند. یعنی جامعه در ذات سلوک و تقرب فرد الیالله، حضور دارد. فرد باید از جامعه عبور کند و امتحاناتش را در متن جامعه پس بدهد.
🔘 آنهایی که در مسجد جمع میشوند ولی برای اینکه رابطۀشان با خدا بههم نخورد، اخلاقشان خراب نشود، دچار غیبت نشوند یا دچار دوستی و دشمنیها نشوند، ارتباطشان را با بقیه قطع میکنند، درواقع سرِ خودشان را کلاه میگذارند. بدون حضور در جامعه، هنوز رابطه با خدا شکل نگرفته که تو میخواهی این رابطهات بههم نخورد!
🔘 آنها میخواهد با وارد نشدن در متن جامعه، رابطۀشان با خدا لطمه نخورد، درحالیکه این رابطۀ با خدا، خیالی است! رابطۀ واقعی با خداوند وقتی برقرار میشود که شما وارد جمع بشوی، تعاونی راه بیندازی، در جریان کارها، برادران دینیات را تحمل بکنی، مشکلاتشان را برطرف بکنی، عیبهای آنها را به خودت بگیری، خوبیهای خودت را به برادران دینیات نسبت بدهی و...
🔘 حداقلّ زندگی جمعی این است که مثلاً مردمان یک مسجد، مانند اعضای یک گروه یا تشکیلات باشند. اعضای این گروهها باید باهم ارتباط داشته باشند و باهم زندگی کنند.
🔘 سادهترین ارتباط اعضای این گروهها باهم، این است که از حالِ همدیگر باخبر بشوند، به هم محبت کنند، تولد همدیگر را تبریک بگویند، در شبکۀ اجتماعی یک گروه تشکیل بدهند، اظهارنظر کنند، یک فعالیت فرهنگی انجام بدهند و... ارتباط قویتر در این است که باهم کار اقتصادی کنند، مثلاً تعاونی مصرف راه بیندازند
🔘 وقتی ما در متن سلیقههای مختلف و در بستر اختلافات، توانستیم با هم برادری کنیم، آنوقت آدمیّت ما معلوم میشود و الا اینکه از جمع فاصله بگیریم تا یکوقت اختلافی پیش نیاید که هنر نیست!
🔘 امام صادق(ع) میفرماید: مانند حیواناتی نباشید که در چراگاه کنار هم هستند اما از حالِ هم بیخبرند و ارتباطی باهم ندارند. (امالی طوسی/411) خیلی بد است انسانهایی که در کنار هم زندگی میکنند، ارتباطشان باهم، اینگونه باشد و اینقدر نسبت به هم، بیتفاوت باشند.
🔘 امیرالمؤمنین(ع) علّت تفرقه و جدایی مؤمنین از هم را خباثت باطن ذکر میفرماید «مَا فَرَّقَ بَيْنَكُمْ إِلَّا خُبْثُ السَّرَائِرِ وَ سُوءُ الضَّمَائِرِ» چیزی بین شما تفرقه نمیاندازد مگر خباثت باطنی و بدی پنهان درونی. وقتی اینطور بشوید، همدیگر را یاری نمیکنید، برای هم دلسوزی نمیکنید، به هم بذل و بخشش نمیکنید و...
🔘 مؤمنین بر اساس دین خدا با هم برادر هستند. الان شما مسجدی را نشان بدهید که آدمهایش، باهم پیوند اخوّت و برادری دارند و اقتضائاتش را هم رعایت میکنند. آنوقت ما چطور میخواهیم در شرایطی که «زندگی فردی» داریم و باهم ارتباط گروهی نداریم، انتظار رشد و ظهور داشته باشیم؟! ما واقعاً باید سبک زندگیمان را تغییر بدهیم.
🔘 ما باید سالها زندگی جمعی داشته باشیم تا بتوانیم ظهور حضرت را درک بکنیم و در آن زمان زندگی کنیم. البته ممکن است ما یک شبِه، راه صدساله را برویم و انشاءالله ظهور هرچه سریعتر رخ بدهد ولی بالاخره این راهی است که ما باید برویم؛ سبک زندگی مؤمنان باید تغییر کند. اینطوری که الآن ما داریم زندگی میکنیم، صحیح نیست.
🔘 الآن فرهنگ ما طوری شده است که ارتباط نگرفتن و قاطی نشدن با جمع و خود را جمع جدا کردن، نهتنها بد نیست بلکه انگار یک کلاسی هم دارد، یعنی افراد پُز میدهند که «ما به کسی کاری نداریم!» الآن زندگی جمعی نداشتن منکری است که معروف شده است.
🔘 امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: شما مردم تا وقتی با هم متعاونانه زندگی میکنید بهخیر هستید و بدبخت نمیشوید. و در جای دیگری میفرماید: ملتها با یکدلی و «عزم واحد» به آقایی و بزرگی میرسند و با تفرقه و اختلاف، دچار ذلت و حقارت میشوند.
👤علیرضا پناهیان
🚩 شبکه افق - ۱۴۰۱/۲/۷
📢صوت: @Panahian_mp3
👈🏻 متن کامل:
Panahian.ir/post/7291
@rooshanfekr
AUD-20220221-WA0059.mp3
8.76M
#مهندسی_فکر ۴
هر موفقیتی، نیازمند تفکری قدرتمند است!
اما؛
هنرِ تفکرِ صحیح ، بصورت وراثتی به کسی منتقل نمی شود.
هنر فکر کردن را باید آموخت ...
چگونه؟
@rooshanfekr
#احکام_مسافر
#اعمال_خلاف_وظیفه
1. به خاطر ندانستن حکم یا موضوع خلاف وظیفه عمل کرده:
#وظیفه_نماز_کامل
مسافری که وظیفهاش نماز تمام بود، نمازهایی که شکسته خوانده باید چهار رکعتی اعاده کند و روزههایی را که نگرفته، باید بگیرد.
#وظیفه_نماز_شکسته
#روزه: مسافری که نماز شکسته است اگر روزه ماه رمضان را بگیرد روزهاش باطل است و باید قضا کند.
#نماز
🔹داخل وقت
مسافری که نماز شکسته است و نماز را کامل خواند اگر داخل وقت فهمید باید نماز را اعاده کند.
🔸اگر خارج وقت فهمید:
🌺✍️آیات عظام مکارم، صافی، سیستانی، وحید و زنجانی: نمازش صحیحه و قضا ندارد.
🌸✍️آیت الله خامنهای: اگر جهل به موضوع داشت باید قضا کند و اگر جهل به خصوصیات حکم داشت بنابر احتیاط واجب، قضا کند.
🌺✍️بقیه مراجع : باید قضا کند.
👌جاهل به خصوصیات حكم: مانند اینکه می داند بعد قصد اقامت ده روز نماز کامل است ولی نمی داند قبل از خواندن یک نماز چهار رکعتی اگر از قصدش برگردد، نماز قصر است و نماز را تمام بخواند.
👌جاهل به موضوع: كسی كه از موضوع حكم بیاطلاع است. مثلا به هشت فرسخ رفته است اما خیال می کند آنجا هفت فرسخ است و نماز را تمام می خواند.
2. حکم و موضوع را میداند
☘️اگر حکم و موضوع را میدانست ولی فراموش کرد که مسافر است و نماز را کامل خواند، اگر داخل وقت یادش بیاید مسافر است، باید نماز را اعاده کند ولی خارج وقت متوجه شود، قضا ندارد.
📚توضیح المسائل مراجع م 1360 تا 1363 آقا رساله نماز و روزه م 603 تا 615
#احکام_نموداری
@rooshanfekr
شیطان برای کشاندن انسان به سمت بدی ها، اولویت های عملی هر شخص را در ذهن او به هم میزند، و از این طریق او را فریب میدهد. شناخت اولویت ها و وادار کردن خود به پایبندی به آنان؛ سیاست مومنین است.
@rooshanfekr
🔴 چرا جهاد تبیین لازم میشود؟ یک دلیلش توجیهگری و مکر انسان است؛ برای بیان حق، جهاد لازم است تا راه توجیه و فرار از پذیرش حق را ببندد
📌 #جهاد_تبیین –حرم حضرت معصومه(س) - ج۳
🔻طبق آیه قرآن؛ انسان اهل جدل است و از پذیرش حق، فرار میکند؛ این موجب میشود انرژی بیشتری برای تبیین گذاشته شود
🔻ناراحتی روحی انسان و عدم صفای باطنش موجب میشود در برابر پذیرش حق، مقاومت کند
🔻 تولید سخن باطل زحمتی ندارد، زود هم منتشر میشود، این رساندن حرف حق است که زحمت و جهاد لازم دارد
____
دلیل اول برای ضرورت تبیین دین-همانطور که قبلاً بیان شد- این است که «دین، پیچیدگی دارد». دلیل دوم این است که انسان موجود پیچیدهای است؛ انسان توجیهگر است و مکر میکند. نهفقط انسان بلکه جامعۀ انسانی هم اینگونه است، جامعه هم گاهی روحیاتی دارد که ضرورت تبیین برای آن جامعه افزایش پیدا میکند.
قرآن میفرماید: «كَانَ الْإِنْسَانُ أَكْثَرَ شَيْءٍ جَدَلًا» انسان یک موجود اهل مجادله است؛ مدام بحث میکند، چون و چرا میآورد و میخواهد زیر بار نرود. ناراحتی روحی انسان موجب میشود از پذیرش حق، فرار کند، وقتی انسان صفای باطن نداشته باشد، در برابر پذیرش حق، مقاومت میکند. این روانشناسی قرآن است!
این را خدا لازم دانسته به ما بگوید: «ای انسان، تو موجودی اهل جدل هستی» یعنی انسان نمیخواهد حرف حق را قبول کند، لذا مدام برای خودش دلیل جور میکند، ذهنش دلیل میتراشد تا زیر بار این حرف نرود؛ یعنی دنبال مستمسک میگردد که نپذیرد!
چرا تبیین لازم است؟ چون انسان اهل جدل است، لذا برای تبیین، یک نوع جهاد و یک فعالیت سخت و پرفشار لازم است. یعنی این انسانی که حرف حق را نمیپذیرد و مدام مجادله میکند، با جهاد تبیین، نگهش دار!
یکی دیگر از ویژگیهای روانی انسان که در قرآن آمده، این است: «بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ * وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِيرَهُ» انسان کسی است که عذرتراشی میکند، یعنی برای توجیه اشتباه خودش، عذرِ بیهوده میآورد. این عذر را ذهن آدم درست میکند چون نمیخواهد اشتباه خودش را بپذیرد.
ابلیس میگوید: من وقتی انسان را وادار به یک گناه بکنم، دیگر او خودش دنبالم میآید، چون او بهطور طبیعی، آن گناهش را توجیه میکند... به همین دلیل، فرمودهاند که زود استغفار کنید تا به این دام ابلیس گرفتار نشوید.
چرا تبیین لازم است؟ چون انسان موجود مکّار، توجیهگر و مجادلهکنندهای است و از زیر حرف حق، در میرود. پس اگر دیدی طرف شما نمیپذیرد و زیر بار نمیرود، یکبار دیگر بگو، از یک زاویۀ دیگر بگو...
چرا جهاد تبیین لازم میشود؟ بهخاطر توجیهگری انسان. خدا نکند یک راه غلطی را یک کسی انتخاب بکند، دیگر نمیشود با او حرف زد؛ خیلی سخت میشود.
این ویژگیها دربارۀ یک انسان بود؛ دربارۀ جامعه هم همینطور است! حضرت زهرا(س) یک ویژگی روانشناختی از جامعۀ مدینه اعلام کرد و فرمود: «مَعَاشِرَ الْمُسْلِمِینَ الْمُسْرِعَةَ إِلَى قِیلِ الْبَاطِلِ» ای مردمی که حرف غلط را زودتر میپذیرید.
الآن اگر یک شایعه علیه نظام جمهوری اسلامی و علیه آدمهای خوب درست بشود، هزار برابر پخش میشود تا یک حرف خوب! حرف خوب، زیاد پخش نمیشود و زیاد کسی آن را فوروارد نمیکند، باید خودت را بکُشی تا یک حرفِ درست، برود و بین مردم بچرخد. اما سخن باطل، راحت میچرخد و پخش میشود.
منظور از «قیل باطل» فقط حرف دروغ نیست، فقط شایعه و تهمت نیست، قیل باطل ممکن است سخن درستِ نابجا باشد؛ سخنی که باطل است بیشتر میچرخد.
اصلاً برخی روزنامهنگارها هنرشان تولید «قیل باطل» برای تیترها است. میگوید اینطوری بیشتر خوانده میشود. چرا؟ چون مردم دنبال حرف غلط هستند.
ما در زمانهای زندگی میکنیم که در جامعۀ بشری، بهطور طبیعی سخن باطل بیشتر به مردم میچسبد. در چنین شرایطی شما اگر بخواهی سخن حق بگویی، معلوم است که باید جهاد کنی! اما کسی که سخن باطل تولید میکند، لازم نیست زیاد زحمت بکشد و جهاد کند.
برای تبیین حق، جهاد لازم است، اما برای انداختن یک حرف مُفت، جهاد لازم نیست و زحمتی ندارد تازه پول هم گیرت میآید؛ راحت فالوورهایت زیاد میشوند! پس عامل دوم پیچیدگی انسان، بیماریهای روحی انسان و ضعفهای جامعه است که باعث میشود انسان به جهاد تبیین نیاز پیدا کند.
اگر یک جامعهای، زیر بار حرف حق نرفت چهکار باید کرد؟ اگر مردم اصلاً نپذیرفتند و دیگر نشد حرف بزنی، چه؟ اینجاست که فاطمۀ زهرا(س) و امامحسین(ع) فدا میشوند و روضهها شکل میگیرد. یعنی شما میتوانید سخن حق را قبول نکنید ولی نمیتوانید اثر خون ما را ضایع کنید، چون خدا قول داده که خون شهید ضایع نشود. «وَ الَّذينَ قُتِلُوا في سَبيلِ اللَّهِ فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمالَهُمْ»
👤علیرضا پناهیان- ۱۴۰۱/۳/۳
📢صوت: @Panahian_mp3
@rooshanfekr
4_5938051238888212512.mp3
2.02M
#سلسله_مباحث_نکته_های_ناب_سخنوران76
💎 بامن شاد باش و از من لذت ببر!
💎کل ما الهاک عن مولاک فهو دنیاک
#هزار_سوء_فهم_دینی
#عمق_معرفت
#اصل_مطلب
#126ثانیه_کلیدی
🌟#استاد_شجاعی
✅مجله علمی نکته های ناب در تلگرام، ایتا و سروش
@rooshanfekr
#مداد_العلما
💠 آیت الله بهاءالدینی ره:
❇️ اگر انسان دلخواهی و هوس خود را کنار بزند و دور بیـندازد همه کارهای او درست می شود.
@rooshanfekr
💎خطرناکترین زندان ، زندان خرافات و ذهن است .
هر انسانی باید یک بار دیگر خود را خلق کند.
(دکتر ابراهیمی دینانی)
#ذهن
@rooshanfekr
🌟امام على عليه السلام
💎«مَن أحسَنَ إلى مَن أساءَ إلَيهِ فقد أخَذَ بجَوامِعِ الفَضلِ»
💎«هر كس به كسى كه به او بدى كرده است، خوبى كند، بي گمان مجمع فضايل را در اختيار گرفته است»
📚غرر الحكم، ح8905؛ ميزان الحكمه: ج9، ص149
@rooshanfekr
💠 آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) :
💢این دنیـــا ڪـــوچهی بنبســـت اسـت.
آخرش پیشــانیمان میخورد به سنگ
لحد! آنوقت تازه پشیمـــان میشویم،
میگوییمخدایا مارا بهدنیابازگردان...!
اما خطاب میرسد "کلّا"...ساکت شو!
🔶حــواسمـــون هســـت؟ به هـــر ڪجـا میخــواهیم میرویــم، به هـر چیــزی میخواهیم دست میزنیم، به هرکسی خواستیم دروغ و تهمت و ... میگیم.
🔷 و...خیلی ڪارهای دیگه آیا نمیترسیــم؟
یا اعتقــاد نداریم ڪـہ هر روز از دنیا
دورتر میشویم و به مـرگ نزدیکتر؟
@rooshanfekr
💠در روز حساب آنان که غنی ترند؛ محتاج ترند.💠
🌟مولا امیرالمومنین علیه السلام
💎مازاد في الدنيا الا نقص في الاخره.
💎هيچ در دنيا نيفزود جز اينکه در آخرت کم شد.
#غنای_ظاهری
#فقر_معنوی
📚غررالحکم. جلد دوم. صفحه ي 744
@rooshanfekr
🍁 امیرالمومنین على (عليه السلام) :
🌼 عَلَى الْعاقِلِ اَنْ يُحْصى عَلى نَفْسِهِ مَساويَها فِى الدّينِ وَ الرَّأىِ وَ الاَخْلاقِ وَ الاَدَبِ ، فَيَجْمَعُ ذلِكَ فى صَدْرِهِ اَوْ فى كِتابٍ وَ يَعْمَلُ فى اِزالَتِها ؛
🌷 بر عاقل است كه بدی هايش را در دين، انديشه، اخلاق و ادب يادداشت كند و به خاطرش بسپارد و براى از بين بردن آنها بكوشد.
📗 بحار الأنوار(ط-بیروت) ج 75، ص 6، ح 58
✅نکته های ناب
@rooshanfekr
🌼💠🌼💠🌼💠
💠🌼💠
🌼
💠
🌺امام رضا علیه السلام:
🍀أبْلِغْ شِیعَتَنا أنَّهُم إذا قامُوا بِما اُمِرُوا، أنَّهُم هُمُ الفائِزُونَ یَومَ القِیامَةِ.
💐به شیعیان ما پیغام ده که اگر به آنچه فرمان داده شدهاند عمل کنند، همانان رستگاران روز رستاخیزند.
📗بحار الأنوار، ج 68، ص 179
#حدیث
@rooshanfekr
🌼
💠
🌼💠🌼
💠🌼💠🌼💠🌼
✨🍂✨🍂✨🍂
🍂✨🍂✨
✨🍂
🍂
✨
🌸 آثار عجیب خمس
✨ امام رضا عليه السلام فرمودند
🍂اِنَّ الْخُمْسَ عَوْنُنا عَلى دينِنا وَ عَلى عِيالاتِنا وَ عَلى مَوالينا وَ ما نَبْذُلُهُ وَ نَشْتَرى مِنْ اَعْراضِنا مِمَّن نَخافُ سَطْوَتَهُ فَلاتَزووهُ عَنّا وَ لاتَحْرِموا اَنْفُسَكُم دُعاءَنا ما قَدَرْتُم عَلَيهِ، فَاِنَّ اِخْراجَهُ مِفْتاحُ رِزْقِكُم وَ تَمْحيصُ ذُنوبِكُم وَ ما تَمْهِدونَ لاَِنْفُسِكُم لِيَومِ فاقَتِكُم
✨در حقيقت، خمس، كمكى است به ما ،براى اهداف دينى که داریم
🍂و کمک به خانواده و دوستان ما
✨ و وسيله حفظ آبروى ما در برابر آنانى است كه از قدرتشان بيم داريم.
🍂پس خمس را از ما دريغ نداريد و حتى المقدور خويشتن را از دعاى ما محروم نسازيد؛ که با پرداخت خمس مشمول دعای خیر ما می شوید.
🍂چرا كه خارج كردن خمس از [سرمايه] كليد روزى شما
✨ و مايه پاك شدن گناهانتان
🍂و اندوخته شما براى روز نيازتان در آخرت خواهد بود.
📚 كافى، ج ۱ ص ۵۴۷ ح ۲۵
@rooshanfekr
#امام_رضا_علیه_السلام
باید غبار صحن تو را توتیا کنند
«آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند»
هو هوی باد نیست که پیچیده در رواق
خیل ملائکند رضا یا رضا کنند
بازار عاشقان تو از بس شلوغ شد
ما شاعرت شدیم که مارا سوا کنند
«هر گز نمیرد آنکه دلش» جَلد مشهد است
حتی اگر که بال و پرش را جدا کنند
هر کس به مشهد آمد و حاجت گرفت و رفت
او را به درد کرب و بلا مبتلا کنند
دردی عظیم و سخت که آن درد را فقط
با یک نگاهِ گوشه چشمت دوا کنند
از آن حریم قدسیات آقای مهربان!
«آیا شود که گوشهٔ چشمی به ما کنند»
سید حسن رستگار
آیت الله #بهجت :
اگر از #علما دور شویم کار ما از علاج گذشته است... منظور از #عالم، عالم بالله و عالم دینی است نه معمّم.
📚 در محضر بهجت، جلد ۱، صفحه ۲۰۴
@rooshanfekr