🌟 امام هادی علیه السلام میفرمایند:
💎«اگر در زمان غیبت قائم شما، علمایی که مردم را به سوی او دعوت می کنند، و به سوی او راهنمایی می کنند، نبودند، هیچکس بر روی زمین باقی نمیماند مگر اینکه از دین خدا برمیگشت.»
📚(معجم اَحادیث الامام المهدی؛ ج۶)
🌹 ولادت امام هادی علیه السلام مبارک باد🌹
@rooshanfekr
دلیل بزرگداشت عید غدیر.mp3
7.82M
#تلنگری
#مقام_معظم_رهبری
#استاد_شجاعی
#دکتر_رفیعی
اساساً قیمت غدیر، فقط به یک انتصاب و تعیین جانشین نیست!
🔺ریشهی قیمت و ارزش غدیر، در مسئلهای بینهایت بالاتر از انتصاب امیرالمؤمنین علیهالسلام است!
❌ مسئلهای بینهایت بالاتر ؟؟؟
💫 ویژه #عید_غدیر
@rooshanfekr
9.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
💥 ولایت فقیه، بدعته ؟!
✖️ اگه نیست، کِی، توسط چه کسی و چرا پایهگذاری شده؟!
تا الآن فایدهای هم داشته؟
🌐 آپارات | یوتیوب
※ ویژه ولادت #امام_هادی علیهالسلام
@rooshanfekr
10.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#استوری
💥 چرا همهی حاضران در غدیر و بیعتکنندگان با امیرالمؤمنین علیهالسلام، نتوانستند بر این بیعت وفادار بمانند و پایکار "ولی" بایستند؟
💫 ویژهی #غدیر
@rooshanfekr
💠 قلب سلیم در کلام رسول الله (ص)
🌷 از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم درباره قلب سليم سوال شد؟ حضرت فرمود:
💎اين قلبِ كسى است كه با كثرت نماز و روزه وارد بهشت نمى شود و لكن به سبب رحمت خداى متعال، داشتن سلامت صدر، و دارا بودن روحيه سخاوت و دلسوزى بر مسلمين داخل بهشت مى شود.
💮 سُئِلَ🌟 رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله و سلم عَنِ الْقَلْبِ السَّلِيمِ فَقَالَ
💎 هَذَا قَلْبُ مَنْ لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ بِكَثْرَةِ الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ وَلَكِنْ يَدْخُلُهَا بِرَحْمَةِ اللَّهِ وَ سَلَامَةِ الصَّدْرِ و َسَخَاوَةِ النَّفْسِ وَ الشَّفَقَةِ عَلَى الْمُسْلِمِينَ
✅ منظور از داشتن سلامت صدر این است كه بايد قلب از تكبر، حسادت، كينه، حرص، جمود و تعصب، دنياگرایى، بخل و كلا از رذائل اخلاقى پاك باشد و به فضائل اخلاقى مانند تواضع، محبت، مهرورزى، سعه صدر متصف باشد كه مهمترين و موثرترين آن ها در رفع مشكلات زندگى، داشتن روحيه بخشندگى، سخاوت و دلسوزى (عملى در حد مقدور) بر هم نوعان مسلمان است.
📚 مستدرك الوسائل، ج15، ص260
@rooshanfekr
🌟امام هادی (علیهالسلام) میفرمایند:
👈💎هرکه خوبی بکارد، شادمانی درو کند
💥 و هرکه بدی بکارد، پشیمانی درو کند.
📖بحارالانوار ج ۷۸ ص ۳۷۳
@rooshanfekr
ا ﷽ ا
🕯 نورِ هادی
☀️ امام هادی علیه السلام توانست بوسیله شبکه گسترده و قوی تبلیغی، پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام برساند و روز به روز تعداد افرادی که مومن به این مکتب هستند را زیادتر کنند
📌رهبر انقلاب | ۱۳۸۴/۵/۳۰
🎉 سالروز ولادت با سعادت امام هادی علیهالسلام مبارک باد
@rooshanfekr
هدایت شده از مجله دینی نکتههای ناب مهدوی
دین و دنیا۱۸_1_1_1_1.mp3
2.01M
#سلسله_مباحث_نکته_های_ناب_106
💎شادابی و نشاط معنوی
💎الزُّهدُ فِي الدُّنيَا الرّاحَةُ العُظمى
💎هرکس باندازه قوت عقلش زهد میورزد.
💎زهد که آمد جلوههایی از خود در وجود زاهد دارد؛ به ادعا که نیست.
#عمق_معرفت
#هزار_سوء_فهم_دینی
#اصل_مطلب
✅مجله علمی نکتههای ناب مهدوی
@rooshanfekr
#کلام_امیر
☀️ سیمای امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه
زهد و دنیاگریزی
🔹شاید بالاترین سکّوی دنیاپرستی و دنیازدگی حکومت و زمام داری باشد؛ زیرا قدرت و مال در یک جا جمع می شوند؛ اگر شخصی طالب جاه و مقام باشد حکومت بالاترین مقام اجتماعی را به همراه می آورد، و اگر طالب مال و ثروت باشد خزانه و بیت المال در اختیار والی است، و اگر طالب شهوت و شهوت رانی باشد امن ترین جا برای او دارالاماره است که نگاه شحنه و شلاق داروغه و داد قاضی و تیغ جلاّد هرگز بدان راه نمی یابند.
🔹 بدین دلیل است که دنیاخواهان هماره حکومت و زمام داری را هرچند در پهنه کوچکی از دنیا باشد، برای خود آرزو داشته اند.
🔹اما امیرمؤمنان علیه السلام با نشستن بر کرسی خلافت و برخورداری از همه امتیازات زمامداری بر سرزمین گسترده اسلامی آن روز، خلافت را با صرف نظر از آثار مثبت آن تا فروترین حد متصور، خرد و ناچیز ساخت، تا بدانجا که آن را از نعلین پینه زده خود، که به نظر ابن عبّاس فاقد قیمت بود،(خطبه ۳۳٫) یا از عطسه زدن بز، پست تر شمرد (خطبه ۳٫) ، در حالی که می توانست از لذت های دنیا بهره برگیرد؛
🔹 چنان که خود فرمود:
«لوشئتُ لاهتدیتُ الطریقَ الی مُصفّی هذا العسلِ و لُبابِ هذا القمحِ و نسائجِ هذا القَزِّ هیهاتَ أن یَغلبنی هوایَ (نامه ۴۵)
اگر می خواستم، می توانستم به این عسل مصفّا و مغز گندم و بافته های ابریشم راه ببرم و از آن ها بهره برگیرم ، دور است که هوای نفسم بر من چیره گردد.
🔹امام در دوران خلافت، به دو جامه فرسوده و دو قرص نان بسنده کرد. تازه با این زهد شگفت آورش، که به تصریح خود، دیگران توان انجام آن را ندارند،
🔹در ادامه همین نامه آورده است که می خواهد نفس خود را بیش از این با تقوا ریاضت دهد و کار زهد و دنیاگریزی را به جایی برساند که به لقمه ای نان با اندکی نمک دمساز باشد:
«سوگند به خدا جز آنکه مشیّت الهی را استثنا کنم نفس خود را چنان ریاضت دهم که اگر گرده نانی برای خوردن یافتم شاد شود، و از نان خورش به نمک خرسند گردد، و چشم خانه را چنان واگذارم تا همانند چشمه ساری که از آب تهی شده باشد، همه اشکش روان گردد.»(نامه ۴۵)
🔹امام هدف خود را از به دست گرفتن قدرت چنگ زدن به حطام دنیا نمی داند، بلکه از باب پیمانی می داند که خداوند از علما گرفته است تا در برابر ستم ستمگران و به غارت رفتن حق ستم دیدگان سکوت نکنند و از این راه، بتوانند دین الهی را به پای دارند و احکام و حدود خداوند را احیا نمایند.(خطبه ۳)
🔹امام علیه السلام در فرازی دیگر از نهج البلاغه، زهد خود را چنین ترسیم کرده است:
«واللّهِ لَقَد رقعتُ مِدرَعتی هذه حتَّی استحییتُ مِن راقِعها و لَقد قالَ لی قائل ألا تَنبِذُها؟ فقلتُ: أُغرُبْ عنّی فَعِندَ الصباحِ یَحمَدُ القومُ السُّری» (خطبه ۱۶۰)
به خدا، چنان این جامه پشمین خود را پینه زده ام که از پینه کننده آن شرم کردم. یکی به من گفت: آن را دور نمی افکنی؟ گفتم: از من دور شو که هنگام صبح راه سپاران ستایش می شوند.
🔹امام علیه السلام در جای دیگر نیز حکومت را با صرف نظر از جنبه های الهی و حق ستانی آن، از کفش فاقد قیمت خود نیز کم بهاتر دانسته است.(خطبه ۳۳)
🔹در فرازی دیگر، دنیا را در خطابی آتشین چنین مخاطب می سازد:
«یا دنیا! یا دنیا! الیکِ عَنّی، أبی تعرّضتِ اَم الیَّ تشوّقتِ لاحانَ حینُک هَیهاتَ غُرّی غَیری، لاحاجهَ لی فیکِ قَد طلَّقتُکِ ثلاثا لارجعهَ فیها»؛(حکمت ۷۷)
ای دنیا! ای دنیا! از من دور شو. با خودنمایی، فرا راه آمده ای؟ یا شیفته ام شده ای؟ زمان تو فرا نرسیده است. هرگز! غیرمرا بفریب. مرا به تو نیازی نیست. من تو را سه طلاقه کرده ام که در آن بازگشتی نیست.
🔹دنیا از نگاه حضرت علی (ع) گاه به ماری سمّی ماند که ظاهرش بس نرم و لطیف است، اما در باطن سم مهلک دارد،(نامه ۶۸)
🔹و گاه بسان استخوان مردار خوکی در دست شخص جذامی،(حکمت۲۳۶)
🔹و گاه بسان برگی خرد در دهان ملخ.(خطبه۲۲۴)
🔹چنین به نظر می رسد که زهد حضرت علی ع پس از به دست گرفتن خلافت در مقایسه با قبل، شدت بیشتری گرفت. امام (ع) خود سرّ این شدت زهد را الگو بودن زندگی پیشوایان برای عامّه مردم می داند؛ چنان که وقتی بنا به درخواست یکی از یاران نزدیک خود، به نام صعصعه بن صوحان، برادر او علاء را، که به یکباره و یکسره از دنیا بریده بود، به حضور طلبید، او را دشمن خود خطاب کرد. علاء پرسید: اگر دنیاگریزی ناپسند است، پس چرا شما چنین زهد می ورزید؟ امام (ع) در پاسخش فرمود:
«وَیحکَ! انّی لستُ کاَنتَ، اِنّ اللّه تعالی فرَضَ علی أئمّهِ العدلِ أن یُقدّروا أنفسَهم بِضَعفَهِ الناسِ کَیلا یَتبیَّغَ بالفقیرِ فقرَه»؛(خطبه ۲۰۹)
وای بر تو! من مانند تو نیستم. خدای تعالی بر امامان عدل واجب فرموده است که نفس خود را با مردم ضعیف قیاس کنند تا رنج فقر، فقیر را به هیجان درنیاورد و هلاک نسازد.
@rooshanfekr
🔸 هر اندوه بیهودهای را با تعقل و تفکر میتوان برطرف کرد
🔸 غیرعاقلانهترین غم چیست؟
🌼 راههای رسیدن به حال خوش معنوی و نشاط زندگی (ج۱۳)
🔻 اگر میخواهی حال خوش معنوی پیدا کنی با عقل خودت، اقدام به اندوهزدایی کن؛ یعنی خوب فکر کن و اندوههای بیخود را از دلت بیرون بریز! اگر خوب فکر کنی، خواهی گفت: «اصلاً من چرا ناراحت بودم؟! چرا غصه میخوردم؟!»
🔻 مثلاً به خودت بگو: «۱. این مشکل برطرف خواهد شد، ۲. هستند کسانی که بیشتر از تو مشکل دارند، ۳. این یک امتحان الهی است، ۴. خدا از اینکه تو داری زجر میکشی ناراحت است و برایت جبران خواهد کرد، ۵. یک زمانی میرسد که اصلاً این غصهها از یادت میرود و...»
🔻 علی(ع) میفرماید: ریشه و اصل عقل، قدرت است و ثمره و میوۀ عقل هم شادی است «أَصْلَ الْعَقْلِ الْقُدْرَةُ وَ ثَمَرَتَهَا السُّرُورُ» یعنی اگر کسی عقل داشته باشد و از عقلش درست استفاده کند، به سرور میرسد و شاد میشود.
🔻 غیرعاقلانهترین غم چیست؟ غم در اثر حسادت! فکر کن «آن کسی که به او حسادت میکنی، اصلاً به تو چهکار دارد که از موفقیتش ناراحت شدهای؟! مگر روزیِ تو را به او دادهاند؟! این غصه، به چه دردِ تو میخورَد؟!»
🔻 یکی از روشهای برطرف کردن غم، فکر کردن دربارۀ مرگ است. به ما توصیه شده که با یاد مرگ، اندوه را از دل ببریم و به سرور برسیم «ذِکْرُ الْمَوْتِ مَسَرَّةُ کُلِّ زَاهِدٍ وَ لَذَّةُ کُلِّ مُؤْمِنٍ» کسی که زیاد به مرگ بیندیشد، غم از دلش میرود.
🔻 اندوه بیهوده یعنی کفر، ناسپاسی و بیخدایی! با عقلت، این اندوهها را از دلت بیرون بریز تا به حال خوش معنوی برسی؛ این یک راه مهم برای رسیدن به سرور معنوی است.
👤علیرضا پناهیان
🚩مسجد امامصادق(ع) - ۹۶.۳.۱۸
@rooshanfekr
حجت الاسلام پناهیان
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 اساساً شاد بودن به شادی اهلبیت(ع) ثواب بیشتری هست تا غمگین شدن به مظلومیت اهلبیت(ع)؛ چون رنج اهلبیت(ع) دیده میشود و اگر کسی عقلش به دیدهاش باشد مظلومیت اهلبیت(ع) را لمس میکند، متأثر میشود و تأثر خودش را نشان میدهد اما نمیتواند فرح و سرور جایگاهی مثل عید غدیر را ببیند.
شاد شدن به شادی اهلبیت(ع) دشوارتر است تا غمگین شدن در عزای اهلبیت(ع).
✅. در روایت میفرماید: مؤمنین در عید غدیر مورد عفو و بخشش و مغفرت و رحمت قرار میگیرند، بیش از ماه مبارک رمضان و شب عید فطر-شب عید فطری که هر کسی در ماه رمضان بخشیده نشده باشد در شب عید فطر بخشیده میشود و بیش از تمام طول سال.
(فَإِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ لِکُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ وَ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ ذُنُوبَ سِتِّینَ سَنَةً وَ یُعْتِقُ مِنَ النَّارِ ضِعْفَ مَا أَعْتَقَ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ لَیْلَةِ الْفِطْرِ؛ تهذیبالاحکام/6/24)
✅. میفرماید: کسی که عید غدیر را گرامی بدارد تا وقتی گناه کبیرهای انجام نداده اگر از دنیا برود «مات شهیدا!»
(فَمَنْ تَزَیَّنَ لِیَوْمِ الْغَدِیرِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ کُلَّ خَطِیئَةٍ عَمِلَهَا صَغِیرَةً أَوْ کَبِیرَةً وَ بَعَثَ اللَّهُ إِلَیْهِ مَلَائِکَةً یَکْتُبُونَ لَهُ الْحَسَنَاتِ وَ یَرْفَعُونَ لَهُ الدَّرَجَاتِ إِلَى قَابِلِ مِثْلِ ذَلِکَ الْیَوْمِ فَإِنْ مَات مَاتَ شَهِیداً وَ إِنْ عَاشَ عَاشَ سَعِیدا؛ اقبالالاعمال/1/464)
✅. در عید غدیر شما هر کاری از ثواب انجام میدهید، ثواب هشتاد ماه عبادت را به شما میدهند!
در روز عید غدیر هر بِرّی، هر قدمی برای برادران دینی برداشته شود «لا تُعدّ و لا تُحصی» است.
✅. امام صادق(ع) در روایتی میفرماید: اطعام به مؤمنین مانند اطعام همۀ انبیاء و صدیقین است!
(وَ مَنْ أَطْعَمَ مُؤْمِناً کَانَ کَمَنْ أَطْعَمَ جَمِیعَ الْأَنْبِیَاءِ وَ الصِّدِّیقِین؛ اقبالالاعمال/1/465)
✅. امام رضا(ع) سنتشان این بود که عید غدیر هر کسی به خانۀ ایشان میآمد او را برای شام، نگه میداشت و وقتی میخواست برود، به او هدایای متنوعی-از انگشتر تا پارچه تا هدایای مختلف-میداد تا برای بچههایش ببرد.
✅. امام صادق(ع) میفرماید:
غدیر در آسمانها شناختهشدهتر و مشهورتر از زمین است
(قَالَ إِنَّ یَوْمَ الْغَدِیرِ فِی السَّمَاءِ أَشْهَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ؛ تهذیب الاحکام/6/25)
و آنجا جشن ویژه می گیرند.
✅. هر یک درهمی که شما در راه خدا صدقه بدهی، انفاق کنی یا صله بدهی-در روزهای عادی-دهبرابر حساب میشود، اما روز عید غدیر اگر این کار را انجام دهی، دویست هزار برابر برایتان حساب میشود!
(فَالدِّرْهَمُ فِیهِ بِمِائَتَیْ أَلْفِ دِرْهَمٍ وَ الْمَزِیدُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل؛ اقبالالاعمال/1/463)
در روز عید غدیر خدا چهکار میکند؟
1⃣. «فَإِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ لِکُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ وَ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ ذُنُوبَ سِتِّینَ سَنَةً»
خدا گناه شصت سال را میبخشد
2⃣. «وَ یُعْتِقُ مِنَ النَّارِ ضِعْفَ مَا أَعْتَقَ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ لَیْلَةِ الْفِطْرِ»(تهذیبالاحکام/6/24)
و خدا در روز عید غدیر دوبرابر شب قدر، دو برابر شب عید فطر، دوبرابر ماه مبارک رمضان، از آتش جهنم نجات میدهد.
3⃣. میفرماید: «وَ اللَّهِ لَوْ عَرَفَ النَّاسُ فَضْلَ هَذَا الْیَوْمِ بِحَقِیقَتِهِ لَصَافَحَتْهُمُ الْمَلَائِکَةُ فِی کُلِّ یَوْمٍ عَشْرَ مَرَّات»(تهذیبالاحکام/6/24)
اگر مردم فضل این روز را به حقیقتش درک کنند، ملائکه-نه فقط در روز عید غدیر بلکه- در طول سال هر روز ده مرتبه با آنها مصافحه میکنند!
دیگر چهطور باید به ما بگویند که «مهم است»؟!
@rooshanfekr