💠بخوانيد و لذت ببريد ✔
.
جابر بن عبد الله انصاری روایت فرموده: وارد مسجد کوفه شدم، مولا امیر المومنین علیه السلام را دیدم که با انگشت مبارکش می نویسد و تبسّم میکند.
.
عرضه داشتم: ای امیر المؤمنین، چه چیز سبب لبخند شما شده است؟ .
فرمودند: «تعجب می کنم از کسی که این آیه را می خواند ولی معرفتِ اصلی را ندارد (و از حقّ معرفت و باطن این آیه غافل است)»
.
عرض کردم: چه آیه ای یا امیر المؤمنین؟
.
حضرت فرمودند: «فرمایش خداوند متعال -آيه۳۵/نور- .
🔸️اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ ۖ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ ۖ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ ۚ نُّورٌ عَلَىٰ نُورٍ ۗ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاءُ ۚ...🔸️
.
فرمودند:
﴿مشکات﴾
در این آیه، حضرت محمد صلی الله علیه و آله هست،
⚘
﴿مصباح﴾
من هستم،
⚘
﴿زجاجه﴾
حسنین علیهما السلام هستند،
⚘
﴿کوکب درّی﴾
امام سجاد علیه السلام،
⚘
﴿شجره_مبارکه﴾
امام باقر علیه السلام،
⚘
﴿زیتونه﴾
امام جعفر صادق علیه السلام هست،
⚘
﴿لا شرقیَّه﴾
امام کاظم علیه السلام هست،
⚘
﴿لا غَربیّه﴾
امام رضا علیه السلام،
⚘
﴿یکاد زیتها یضیئ﴾
امام جواد علیه السلام هست،
⚘
﴿و لو لم تمسسه نار﴾
امام هادی علیه السلام هست،
⚘
﴿نور علی نور﴾
امام حسن عسکری علیه السلام،
⚘
﴿یهدی اللّه لنوره من یشاء﴾
امام زمان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه هست...»
⚘
📚 تفسیر برهان، ج۴، ص۷۲؛
📚غاية المرام، ج۳، ص۲۶۴.
@rooshanfekr
💠داستان💠
🌟امام علی(ع) مقدار "پنج بار شتر" خرما براى شخصى آبرومند که از كسى تقاضاى كمك نمى كرد فرستادند.
یک نفر که در آن جا حضور داشت به🌟 امیرالمومنین گفت :
"آن مرد كه تقاضاى كمك نكرد، چرا براى او خرما فرستادید ؟ يك بار شتر هم براى او كافى بود!"
🌟امام على(ع)به او فرمودند:
💎"خداوند امثال تو را در جامعه ما زياد نكند! من می بخشم و تو بخل مى ورزى !؟
اگر من آن چه را كه مورد حاجت او است ، پس از درخواست کردن بدهم ، چيزى به او نداده ام ؛ بلكه قيمت آبرویش را به او داده ام ؛ زيرا اگر صبر كنم تا از من درخواست كند، در حقيقت او را وادار كرده ام كه آبرويش را به من بدهد."
📚وسائل الشيعه، ج2، ص118
@rooshanfekr
حرف خاص.mp3
13.86M
#حرف_خاص
قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا / یونس ۵۸
خداوند میفرمایند به بندههام بگو :
#باید فقط برای فضل خدا
و برای رحمت خدا
✖️ شادمان باشند ❗️
یعنی چی؟
چجوری میشه #فقط به فضل و رحمت خدا همیشه شاد بود؟
🔺وقتی حالت و میگیرن / میفهمی دارن بهت خیانت میکنن و تو چشمات زل میزنن و میخندن / توی مشکلات متعدد گیر میکنی و کسی نیست بیاد بگه حالت چطوره؟ / نیاز داری به کسانی که باید باشن کنارت و درست سر بزنگاه هیچ وقت نیستن / ....
چطوری میشه شاد بود آخه ؟
#استاد_شجاعی🌟🌟🌟🌟🌟
#پیشنهاد_دانلود_ویژه
@rooshanfekr
🌟 امام خمینی(ره):
💎این حب نفس؛ این حب جاه(مقام و منزلت در دنیا)؛ اینها دین را از بین میبرد. یک قدری فکر کنید که این حب را از دلتان بیرون بکنید.
@rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️دانشمندی یهودی: اگر اشکی دارید برای مردم فلسطین اشک بریزید
🔹️کل خانواده من در هولوکاست از بین رفتند، اما این توجیهی نیست که اسرائیل هر روز خانه فلسطینی ها خراب کند
🔹️سخنرانی نورمن فینکلشتاین دانشمندی یهودی که به خاطر مواضع ضد اسراییلی و ضد آپارتایدی اش بسیار مورد حمله قرار گرفته و بسیاری تقاضای اخراج او را از دانشگاه داشتند.
💬ارسالی دوستان
@rooshanfekr
🌟امام صادق علیه السلام فرمودند:
💎هر گاه در شب و هنگام خوابیدن از وقوع زلزله و خراب شدن خانه می ترسی آیه «41 سوره فاطر» را قرائت کن :
💎إنَّ اللَّهَ یُمْسِکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَن تَزُولَا وَلَئِن زَالَتَا إِنْ أَمْسَکَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِّن بَعْدِهِ إِنَّهُ کَانَ حَلِیمًا غَفُورًا.
@rooshanfekr
انسان شناسی ۳۲۸.mp3
10.78M
#انسان_شناسی ۳۲۸
#رهبری| #استاد_شجاعی
آدمهای سخت گیر محبوب نیستند!
و کسی در کنارشان احساس آرامش نمی کند.
سخت گیری یعنی چه؟
ریشه سخت گیری چیست؟
آیا من هم انسان سخت گیری هستم و نمیدانم؟
منبع : کارگاه انسان شناسی پیشرفته
#منتخب 🌟🌟🌟🌟
@rooshanfekr
عرض اندام مقاومت در برابر آمریکا👊
چه گروه هایی به آمریکا هشدار عدم دخالت دادند؟
@rooshanfekr
📸 ۱۰ نکته مهم مقام معظم رهبری درباره رژیم صهیونیستی
#طوفان_الاقصی
@rooshanfekr
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
بیستم مهرماه روز بزرگداشتِ
《《《 حافظ شیرازی 》》》
بشنو سخنِ عشق زِ شعرِ ترِ حافظ
صد گنجِ معانی بِبَر از دفترِ حافظ
ای عارفِ فرزانه خدا رازِکه جویی!!
کایاتِ الهی بُوَد اَندر برِ حافظ
گوش دل وجان برغزلِ عشق برآور
کاوازِخوش آید سحری از درِ حافظ
برحافظه هرکس که بَرَدگنج غزل را
بر مخزنِ اسرار بَرَد هم زرِ حافظ
مَر حافظِ دیگر سخن آرد که بگوید
شعرِ ترِ دیگر به سرودِ ترِ حافظ
(مهدی)توهمان به° که خموشی بگزینی
یا حمد بخوانی زِ ادب بر سرِ حافظ
---------------------------------------------------
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
خوشابرحافظ ودیوان شعرش
خوشا لفظ و کلامِ پر زِ مهرش
بخوانندش ملائک در همایون
به طنّازیِ زهره در سپهرش
اشعار
مهدی میرابی- جاجرم
هفت هنرخراسانی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
💢💢💢رهاورد عملیاتی که شروع آن همان پیروزی بود
پس شدنی است
رضا باقریپور:
تاریخ سیاست یعنی همین انقلابها، کودتاها، پیمانها، گسستنها، سقوط و ظهورها. اهل فکر و نظر وقتی درصدد پاسخی به چرایی رخداد هر یک از این پدیدهها هستند، اسباب سیاسی و اقتصادی و اجتماعی را شمارش میکنند. همواره ظرافتی مهم از خلال تحلیلهایی اینگونه از قلم میافتد که اخیرا بیشتر به آن توجه میشود؛ آن هم اینکه شاید مقدمترین علت درافتادن یک طرح و رخداد، «شدنی» شدن آن است. بی هیچ استنادی میتوان تا حد زیادی و بلکه کاملا تایید کرد لحظه طلایی رقم خوردن یک رخداد در تاریخ آن است که کنشگر دریابد «تصور» او، شدنی است.
کورزمن در ورای تمام تحلیلهایی که از ظهور انقلاب اسلامی ایران ارائه شده، نکته بدیهیای روی میز مطالعه جهان میگذارد. او میگوید: «اگر مردم انتظار داشتند اعتراضات به شکست بینجامد، فقط پردل و جرأتها یا احمقها کمابیش در آن شرکت میکردند [که خب] با آن تعداد اندک اعتراضات راه دیگری جز شکست نداشت. تا وقتی انقلاب «تصورناپذیر» بماند ناممکن خواهد بود. چنین قیامی تنها وقتی میتواند آغاز شود که انبوهی از مردم شروع کنند به «تصور تصورناپذیر». (کورزمن، 1398، 288)
سازهها ریخت، تصور بال گشود
«بعضی سازههای اصلی حاکمیت رژیم غاصب ویران شد». این برآیندی از وضع خلق شده توسط عملیات توفان الاقصی به بیان حضرت امام خامنهای در صبحگاه سهشنبه 18 مهر در بازدیدشان از دانشگاه افسری امام علی علیهالسلام است.
رژیم صهیونیستی به حق یا غصب به هر حال در نظام بینالملل یک دولت تلقی میشد. ارتشی نامدار داشت. صاحب سلاح اتمی بود. شهرت دستگاه اطلاعاتیاش عالمگیر بود. کشاورزی و شهرسازیاش جاذبه داشت. به یک بیان، سخت و استوار جلوه میکرد. این تصویر از دولت صهیونیستی ایجاد همسویی با پروژه انهدام اسرائیل در نظام بینالملل بویژه جهان اسلام از طرفی و از طرف دیگر موجهسازی هزینههای این پروژه در داخل کشور را در بعضی مواقع با چالش مواجه میکرد.
این پروژه باید به تمام شرکای بالقوه و یا حتی ناظران بیطرف که در دایره انقلاب تعریف نمیشوند، تفهیم میشد. تا قبل از 15 مهر یا همان 7 اکتبر، حذف اسرائیل یک گزاره ایدئولوژیک که نهایتا تامینکننده بخشی از منافع جمهوری اسلامی ایران است، تلقی میشد؛ موضوعی که شاید در ذهن بخشی از سیاسیون ایرانی، مقداری دور از ذهن به نظر میرسید. این همان سازه بینالاذهانیای بود که رژیم صهیونیستی را سرپا نگه میداشت. این سازهای که سخت و استوار میکرد، دیگر نیست. دود شد و به هوا رفت.
تصوری که از 15 مهر ایجاد شده، جان یک دولت قدرتمند و سرپا را هم خواهد گرفت چه رسد به رژیمی که اساسا شرط حیات آن همین تصورناپذیری بود. فرامکین در سقوط دولت عثمانی بصیرتی شبیه به ظرافتی که کورزمن هم در ماجرای پیروزی انقلاب اسلامی دیده به خواننده میدهد. او در جایی از کتاب «صلحی که همه صلحها را بر باد داد» مینویسد: «با این همه هر دو گروه [2 گروه از تصمیمگیران در انگلیس] باور داشتند امپراتوری عثمانی فرومیپاشد و تکههای آن توسط دولتهای اروپایی به یغما میرود. این فرض یعنی فروپاشی عثمانی، یکی از موتورهای محرک تاریخ شد». (فرامکین،1388، 26)
عثمانی را بیش از هر چیزی، همین تصور که دیگر به انتهای خط رسیده، به انتهای خط رساند.
اسرائیل میتواند به دشمنانش حمله سایبری کند، میتواند در تاسیسات دشمنانش خرابکاری کند، آتشسوزی ایجاد کند یا مثلا چندبار دیگر همین دست شورشها نظیر زن، زندگی، آزادی را تکرار کند؛ در یک کلام همه شاید باور کنند این رژیم تا روزی که تاریخش به سر برسد میتواند کمی «اذیت» کند اما کمتر کنشگر عاقلی روی این دیوار دیگر یادگاری خواهد نوشت.
آنچه اسرائیل تا سررسید خود پس از این انجام میدهد، شبیه به نفرین و دشنامهای یک اعدامی عصبانی پای چوبه دار، چند ثانیه قبل از مرگ است.
راهی که آمدیم
اثنای جنگ 33 روزه بود که از کاندولیزا رایس، وزیر خارجه دولت بوش پرسیدند «این چه وضعی است؟ تا کی به این منوال خواهد بود؟» پاسخ رایس به این پرسش یکی از جملات ماندگار تاریخ روابط بینالملل را ساخت. او گفت: «این درد زایمان خاورمیانه جدید است».
طنازی خانم رایس هیچگاه نمود عینی نیافت و خاورمیانهای باب میل آمریکا حتی برای یک سال ساخته نشد اما میشود از واژگان او برای توصیف ماوقع این روزهای فلسطین اشغالی استفاده کرد: «این درد سقط یک جنین نامشروع بود».
منابع
کورزمن، ریچارد.(2004). انقلاب تصورناپذیر در ایران، ترجمه: ملاعباسی، محمد(1398)، تهران: ترجمان
فرامکین، دیوید(1989). صلحی که همه صلحها را بر باد داد، ترجمه: حسن افشار (1388)، تهران: نشر ماهی
پژوهشگر سیاستگذاری عمومی
@rooshanfekr