eitaa logo
چکیده کانال نکته های ناب مهدوی
60 دنبال‌کننده
908 عکس
513 ویدیو
14 فایل
💎جان پرورست قصه ارباب معرفت ... 💮دوستان بزرگوار توجه داشته باشند؛ کمتر از ده درصد مطالب کانال به این صفحه ارسال می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5839103116603034040.mp3
1.83M
💎تجافی در دنیا باید داشت. ✅مجله علمی نکته های ناب مهدوی در تلگرام، ایتا و سروش(نخبه پروری دینی) @rooshanfekr
۲۳.mp3
1.47M
رونق گرفت از غم تو زندگانی ام ای یار مهربان به کجا میکشانی ام ؟ حالا که در مجلست پیر شدم کیف میکنم چون وقف روضه بود تمام جوانیم خواب و خوراکِ زندگیم را گرفته است حتّی خیال اینکه بخواهی برانی ام زهرای مرضیه به سرم دست میکشد وقتی سیاه لشگر هیئت بدانی ام از برکت زیارت تو باخدا شدم من در زمین کرببلا آسمانیم شرمنده ام گناه مرا از تو دور کرد شرمنده ام حسین که من از شما نی ام برسینه میزنم که مطهر کنی مرا مشغول گرد گیری و خانه تکانیم مارا نمیخرید کسی جزتو یاحسین مبهوت ازین بزرگی و این مهربانیم چیزی نمانده است دگرتا به اربعین یعنی مرا پیاده حرم میرسانیم ؟ مثل امام عصر عزادار روضه ی غم های قلب زینب قامت کمانی ام یاد دمی که روی تل آمد نگاه کرد پای برهنه رو بسوی قتلگاه کرد
💥 چهار شرطِ همراهی با کاروان امام حسین(ع) «سیدالشهدا(ع) وقتی می‌خواستند در روز هشتم ذی‌الحجه ( روز ترویه) از مکه بیرون بیایند، یک خطبه‌ای دارند که ظاهرِ آن، خطاب به کسانی است که در سال ۶۰ هجری در مکه هستند و حضرت دارند آن‌ها را دعوت می‌کنند، ولی خطابِ ایشان عام است و همۀ ما هم گویا مخاطبِ این خطابِ حضرت هستیم. اگر اجابت کنیم حضرت از ما هم دستگیری می‌کنند و ما را هم به کاروان خودشان ملحق می‌کنند؛ حضرت می‌فرمایند: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْيَرْحَلْ‏ مَعَنَا». در همین فراز کوتاه، چهار شرطِ همراهی با کاروان عاشورا ذکر شده است: 🔹 شرط اول: از جان گذشتن «بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَه‏». این مسیر، مسیری است که انسان باید از جان خودش عبور کرده باشد. اگر کسی می‌خواهد با امام حسین حرکت کند، باید جانش را در کفِ دست بگیرد و همه سرمایه‌اش را بیاورد. کسی که به تعلقات خودش چسبیده، و به مالش، به زندگی‌اش، به جانش علاقمند هست و می‌خواهد این‌ها را حفظ کند، نمی‌تواند به این کاروان راه پیدا کند. امام حسین(ع) با همه سرمایۀ ما کار دارند. با خودِ ما کار دارند؛ می‌خواهند این جان را از ما بگیرند و به خدا برسانند؛ کسانی پا به این میدان می‌گذارند که می‌دانند جان دادن در رکاب سیدالشهداء «غرامت» نیست، بلکه «غنیمت» است. 🔹 شرط دوم: آمادگی لقاء‏ اگر کسی خودش را آمادۀ لقاء‌الله کرده و مشغول به دنیا نیست، بلکه از دنیا بزرگ‌تر شده و دلش از دنیا بیرون رفته است، می‌تواند با سیدالشهدا(ع) حرکت کند. کسانی که هنوز از دنیا بزرگ‌تر نشده‌اند و تمام هَمّشان این است که به چرب‌وشیرین دنیا برسند، با امام همراه نمی‌شوند. 🔹 شرط سوم: کوچ از دنیا طالبان همراهی با امام حسین(ع) باید از دنیا کوچ کنند. «فَلْيَرْحَل‏». کوچ به‌معنی مسافرت نیست. «مسافر» غیر از «راحل» است. وطنِ مسافر در پشت‌سرش قرار دارد؛ می‌رود و برمی‌گردد! اما راحلْ آن کسی است که دل از وطن شسته، چشم از وطن برداشته و وطنش پیشِ روی اوست؛ لذا به فکر برگشتن نیست. اگر کسی مشتاق لقاء خدا شده، همه سرمایه‌اش را در دست گرفته که این سرمایه را ببرد و به لقاء خدا برساند، او باید از دار دنیا کوچ کند و دیگرْ دنیا را وطنش قرار ندهد و به هیچ وجه قصد برگشت نداشته باشد. 🔹 شرط چهارم: معیت با امام شرط چهارم که مهم‌ترین شرط است این است: فَلْيَرْحَلْ‏ «مَعَنَا». باید خودش را به امام برساند. مهم‌ترین نکته در سفر الی الله همین است: راهی به سوی خدا نیست الا با امام. این راه با پای ما رفتنی نیست؛ نه با پای دل، نه با پای عقل. آن‌هایی‌که با امام حرکت نمی‌کنند طعمۀ شیطان می‌شوند؛ گاهی اشتیاق و بی‌قراری هم دارد، شوری هم در دلش می‌افتد، دلش گرم می‌شود، می‌خواهد به سمت خدا حرکت کند، ولی اگر با امام حرکت نکند به مقصد نمی‌رسد. الان هم مسئله همین است، الان هم اگر کسی می‌خواهد به خدا برسد، باید خود را بسازد و با کاروان امام حسین(ع) حرکت کند.» @rooshanfekr
قالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ💎 الْمُؤْمِنُونَ هَيِّنُونَ لَيِّنُونَ كَالْجَمَلِ الْأَنِفِ إِذَا قِيدَ انْقَادَ وَ إِنْ أُنِيخَ عَلَى صَخْرَةٍ اسْتَنَاخَ 🌟امام عليه السلام فرمود: 💎مؤمنان با وقار و آرامشند، مانند شتر نرى كه مهار در بينى دارد، چون او را بكشند، به راه افتد، و اگر بر صخره اى بخوابانند، بخوابد (كنايه از اينكه در امور شرعى رام است و سركشى و امتناع ندارد، اگر چه ذاتا شتر نر است و نيرومند، ولى نيروى ايمان او را از سرپيچى جلوگير است). 📚اصول ﻛﺎﻓﻰ جلد ۳ ﺹ:۳۳۰ @rooshanfekr
🌟پیامبر (صلی الله علیه واله) می‌فرمایند: 💎«أطولكم جشاء في الدنيا أطولكم جوعا في الآخرة أو قال: يوم القيامة.» 💎یعنی «کسانی که بیشتر از بقیه در دنیا سیرند در آخرت بیشتر از بقیه گرسنه خواهند بود.» 📖الاصول من الکافي، شیخ کلینی، ج۶، @rooshanfekr
🌟عنه صلى الله عليه و آله :  💎إنَّ اللّه َ تباركَ وتعالى يُبغِضُ كلَّ عالِمٍ بالدُّنيا جاهلٍ بالآخِرَةِ .  📚[كنز العمّال : 28982 ] 🌟پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :  💎همانا خداوند تبارك و تعالى از هر كس كه به دنيا عالِم و به آخرت جاهل باشد نفرت دارد @rooshanfekr
💠 امام حسین علیه السلام: 🔰وَ اللّهِ الْبَلاَءُ وَ الْفَقْرُ وَ الْقَتْلُ 🔶اَسْرَعُ إِلَی مَنْ اَحَبّنَا مِنْ رَکْضِ الْبَرَاذِینِ، 🔷وَ مِنَ السّیْلِ إِلیَ صِمْرِهِ 💢به خدا سوگند، بلا و فقر و قتل 🔶 به سوی دوستان ما،از حرکت اسبان تیزپا 🔷و جریان سیل در مسیرش، سریعتر است 📚بحار الانوار، ج ۶۴ ص ۲۴۹ ح۸۵
🔸 اللّٰهُمَّ عَجِّلْ لِوَليّٖكَ الْفَرَج 🔸 ذاتَ نَفسي أبَدُ الدَّهر بِعِلمٍ أزَلي لِحسين ابن عليٍّ، بحسين ابنِ علي در باب 📂 زیارت و انواع عزاداری ▪️ آرزو و تمنای گریستن تا آخرین لحظه زندگی 📜 امام صادق علیه السلام در مورد گریه کنندگان بر امام حسین علیه السلام فرمودند: «فلو علم الباکون أی أجر یؤجرون لتمنوا دوام هذه الحال حتّی المأل» . «اگر گریه کنندگان بر حسین علیه السلام می‌دانستند چه اجری برای آنها در نظر گرفته شده هر آینه تمنّا و آرزوی این را می‌داشتند که تا آخرین نفس در گریه و ناله بر آن بزرگوار باشند». ↩️ امالی شیخ صدوق ص 221 ، بحارالانوار ج 44 ص 283 @rooshanfekr
💎بعد از کربلا دیگر هیچ بهانه ای برای یاری نکردنِ امام پذیرفته نمی شود. حضرت رقیه به ما آموخت که می شود حتی با سلاح اشک، در گوشه یک خرابه، خواب را از چشم پلید یزیدیان ربود... ◾️ سومِ @rooshanfekr
‌آیت الله کوهستانی(ره) " حرف های لغو و بیهوده تأثیری زیاد در روح دارد و روح را می میراند. من حرف های بیهوده را کمتر از غذای حرام نمی دانم." 📚 برگرفته از مجله افلاکیان خاک نشین ✅نکته های ناب @rooshanfekr
⚜ سعی کن گریه کنی! ▪️ [حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره] شیر آب حیاط را به‌اندازۀ یک شیر سماور باز کرده بودند و داشتند وضو می‌گرفتند. ▪️ گفتم: آقا، محرم دارد می‌آید و من یک ماه برای تبلیغ می‌روم. سفارشی کنید که آویزه گوشم کنم. ▪️ همان‌جور که وضو می‌گرفت، تکیه داد به دیوار و آهسته گفت: «آسید محمد! سعی کن هر شبانه‌روزی یک‌مرتبه برای امام حسین علیه‌السلام گریه کنی...» . (براساس خاطره یکی از شاگردان) 📚 ردپای سپید، @rooshanfekr
🌟امام حسین علیه السلام: 💎دارایی تو اگر ازآن تو نباشد، تو ازآن او خواهی بود. پس به آن رحم نکن؛ زیرا او به تو رحم نمیکندو پیش از آنکه او تورا بخورد تو آن را بخور! 📓میزان الحکمه، ج۱۱، ص۱۷۰ @rooshanfekr
💠کاری که دنیاگرایی با انسان می کند💠 درانجیل لوقا آمده است: 💎ورود شتر به سوراخ سوزن، آسان‏تر از ورود سرمایه‏داران و دولت‏مردان به ملكوت اعلى است. 📚انجیل لوقا، باب 18، آیه 24 @rooshanfekr
💎 وقتی که از خون ترسیدیم از آبرو ترسیدیم از پول ترسیدیم بخاطر خانواده ترسیدیم بخاطر دوستان ترسیدیم بخاطر راحتی و عیش خودمان ترسیدیم به خاطر پیدا کردن کاسبی، برای پیدا کردن یک خانه دارای یک اتاق بیشتر از خانه قبلی، وقتی بخاطر این چیزها حرکت نکردیم معلوم است 10 نفر مثل امام حسین هم که بیایند همه شهید خواهند شد. 🌹 امام خامنه ای 🌹 @rooshanfekr
🔴امام صادق(ع) فرمودند: ✍ ريشه همه غم ها و اشتباهات آدميزاد عشق كاذب و دلبستگی و علاقه به زيباييهايی های زودگذر فانی و شهوانی دنيا است. 📚اصول کافی، ج ۲،ص۳۱۵ @rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پناه میگیریم پشت عزاداری‌ها؛ تا شمشیــــر نزنیم ❗️ 💥عزاداری‌های ما عقیم بودند؛ که امروز وضع دنیایمان، فرار مداوم از یک ویروس است! instagram.com/ostad.shojae1 @rooshanfekr
🌟امام محمد باقر علیه السلام: 💎حديث تاخذه من صادقٍ خيرٌ لك من الدنيا و ما فيها 💎يك حديث كه از فردى راستگو فراگيرى، براى تو بهتر از تمام دنياست 📚[الأمالي للمفيد : 42/10 .] @rooshanfekr
🚩 از شب یازدهم محرّم سال ۶۱ هجری تا قیام حجّت خدا شام غریبان است. «استاد مهدی طیّب» 🏴 با شهادت اباعبدالله الحسین علیه السّلام و اولاد و اصحاب بزرگوارش و با به آتش کشیده شدن خیمه‌ها و آواره شدن آل الله در بیابان‌ها، شام غریبانی آغاز شد که تمامی ندارد، مگر با ظهور حجّت خدا. ▪️مسلمان‌ها دو جبهه شدند، به ظاهر سه گروه هستند، ولی در واقع، دو جبهه هستند. ▫️گروه اوّل عاشقان حقیقت هستند؛ اباعبدالله الحسین علیه‌السّلام و خاندان و اصحاب صدیقش. ▫️گروه دوّم دنیاطلب صریح هستند؛ سپاهیان عمرسعد و شامیان و جبهه‌ی باطل. ▫️گروه سوّم کسانی هستند که از صحنه عاشورا فرار کردند و مشغول ذکر و عبادت و طواف کعبه شدند. ▪️اباعبدالله الحسین علیه‌السّلام هشتم ذی‌الحجّه از مکّه خارج شدند، اما این گروه سوّم به جای همراهی با اباعبدالله، به سوی منا و عرفات و طواف کعبه رفتند تا اینکه واقعه‌ی کربلا و عاشورا اتفاق افتاد. ▪️به اسم عرفان و تصوّف و تقدّس و عبادت و دیانت و زهد و تقوا و ایمان، از صحنه رویارویی با جبهه‌ی باطل گریختند؛ اینها همان گروهی هستند که در زیارت عاشورا نفرین کرده و می‌گوییم: ▫️لَعَنَ اللهُ الْمُمَهِّدينَ لَهُمْ بِالتَّمْكينِ مِنْ قِتالِكُمْ ▪️نفرین می‌کنیم کسانی را که سکوت کردند و با سکوتشان زمینه را مستعد کردند که چنین فاجعه عظیمی اتفاق بیافتد؛ لذا آنها هم به سپاهیان عمر سعد و شامیان ملحق هستند. ▪️پس در واقع دو جبهه است: ▫️یا حسینی هستی ▫️یا اگر حسینی نیستی، یزیدی هستی. ▪️اگر حسینی نیستی، یزیدی هستی، چه در مکه مشغول طواف کعبه باشی و چه کنار یزید در میخانه مشغول شراب خواری باشی. ▪️این دو جبهه بعد از واقعه عاشورا استمرار دارد. حرامیان جبهه شام همواره خواهند بود و یاران اباعبدالله علیه‌السّلام، یاران ولیّ اعظم خدا، در این شام غریبان زندگی می‌کنند. ▪️لذا هر وقت مصائب، سختی‌ها، ابتلائات، کاستی‌ها و فشارها آمد، یک نگاه بیندازید ببینید ما کجا هستیم! آیا در شام غریبان می‌شود انتظار خوشی و رفاه و راحتی داشت؟ ▪️بعد از فاجعه‌ی عاشورا تا قبل از اینکه منتقم خون اباعبدالله علیه‌السّلام ظهور کند و انتقام خون جدّ بزرگوارش را بگیرد، آیا دیگر آب گوارایی از گلوی شیعه پایین می‌رود؟! ▪️لذا خیلی خلاف انتظار ما نباید باشد اگر دیدیم آواره شدیم، اگر ما را متهم کردند، به ما تهمت زدند، سیلی زدند، اگر حقوقمان را تضییع کردند و به تاراج بردند، اگر بر ما تاختند، توجّه داشته باشیم که شب شام غریبان است و خلاف این عجیب است. ▪️هر وقت سختی‌ها آمد تا ما را از پا درآورد و بی تحمّلی و کلافگی نشان دهیم و جزع و فزع کنیم، یک نگاه بیاندازیم که کجاییم! ▪️در شام غریبان نمی‌شود توقع خوشی داشت، البته در جنبه‌های ظاهری؛ در جنبه‌های باطنی که شیرین‌ترین شهدها در همین شام غریبان است. در جنبه‌های ظاهری و طبیعی، غارت و به آتش کشیده شدن خیمه هاست، کشیدن گوشواره از گوش کودکان است و ... ▪️لذا وقتی توجّه داشته باشیم که در شام غریبان هستیم، دیگر شرایط برایمان قابل تحمّل است و کلافگی نشان نمی‌دهیم. ▪️وقتی ولیّ اعظم خدا آن‌گونه به شهادت می‌رسد و سر مطهّرش از پیکر جدا می‌شود و اسب‌ها را نعل تازه زدند و بر پیکر پاک حجّت خدا تاختند تا پیش فرمانده خود افتخار کنند که یک استخوان سالم بر پیکر اباعبدالله الحسین علیه‌السّلام نگذاشته‌اند، آیا ما می‌توانیم در جنبه‌های ظاهری و طبیعی انتظار راحتی و شیرینی داشته باشیم؟! ▪️شام غریبان است، این شام سحر نخواهد شد، مگر با ظهور حجّت خدا و منتقم خون اباعبدالله علیه‌السّلام. آنجاست که آغاز طلیعه‌ی صبح است و بسیار هم نزدیک است. قرآن فرمود: ▫️اَلَیْسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ ▫️آیا صبح نزدیک نیست؟ ▪️در جنبه‌ی باطنی این بیان قرآن که آیا صبح نزدیک نیست، می‌خواهد یک تکانی به ما بدهد؛ شاید می‌خواهد بگوید خوب نگاه کن ببین آیا صبح نشده! ▪️در جنبه ظاهری و عمومی هم صبح نزدیک است. فرمود: ▫️إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدا وَ نَرَاهُ قَرِيبا ▪️اینست که هروقت سختی‌ها فشار آورد، دعایمان این باشد: ▫️اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج ▫️اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج ▫️اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج ▫️بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ @rooshanfekr
مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود: در فرازی از حدیث داوود فرمود: ای داوود، تو چیزی را اراده می‌کنی، من هم چیزی را. این نمی‌شود، الاّ آن چیزی را که من اراده می‌کنم. اراده‌ خدا مقدّم است، چون او به ما حیات داده است و ما را بهتر از خودمان می‌شناسد. اگر نپذیری در فتنه می‌افتی. اغلب شنیده‌اید که گلایه می‌کنند و می‌گویند: هر چه ما می‌خواهیم، خدا نمی‌خواهد. هرچه ما نمی‌خواهیم، خدا می‌خواهد. مچش را بگیر، حتّی اگر مچ خودت باشد. بگو آیا این خوب است؟ اِن هِیَ الافتنتُکَ این یک فتنه است. فتنه یعنی چاله‌های زیاد، چاله پس از چاله. خسته می‌شوی. آیا می‌دانی تا چه زمانی در این چاله هستی؟ وقت آن را هم تعیین کرده است. می‌گوید: تا زمانی که تسلیم شوی. وقتی تسلیم شدی، هر کاری را که تو بخواهی، من هم همان کار را می‌کنم. هر کاری هم که من بخواهم تو انجام می دهی. ببینید جنگ به آن شدیدی تبدیل به صلح به این لطیفی شد: گفت؛ خدایا چقدر تو آماده‌ای، هر کاری را که من می‌خواهم تو هم همان کار را انجام می‌دهی. خدا هم اگر بخواهد پاسخ دهد می‌فرماید: بنده من، تو هم هر کاری که انجام می‌دهی همان است که من می‌خواهم. ما با هم صلح کردیم. پیشتر همه‌اش جنگ بود. تا وقتی که انسان علم ندارد چیزهایی را می‌خواهد که ممکن است برایش ضرر داشته باشد. اما وقتی علم پیدا کرد، هرچه او می‌خوهد، خدا هم همان را انجام می‌دهد و بدین ترتیب صلح ایجاد می‌شود. گفت: چهل سال با خدا جنگیدیم، شکر که دیشب میان من و او صلح افتاد. ✍️کتاب طوبای محبّت ج 2 – ص 50 @rooshanfekr
💠فضیلت علم‌آموزی از زبان امام سجاد(ع) 💠 🌟عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع قَالَ: 💎لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي طَلَبِ الْعِلْمِ لَطَلَبُوهُ وَ لَوْ بِسَفْكِ الْمُهَجِ وَ خَوْضِ اللُّجَجِ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَوْحَى إِلَى دَانِيَالَ أَنَّ أَمْقَتَ عَبِيدِي إِلَيَّ الْجَاهِلُ الْمُسْتَخِفُّ بِحَقِّ أَهْلِ الْعِلْمِ التَّارِكُ لِلِاقْتِدَاءِ بِهِمْ وَ أَنَّ أَحَبَّ عَبِيدِي إِلَيَّ التَّقِيُّ الطَّالِبُ لِلثَّوَابِ الْجَزِيلِ اللَّازِمُ لِلْعُلَمَاءِ التَّابِعُ لِلْحُلَمَاءِ الْقَابِلُ عَنِ الْحُكَمَاءِ. 🌟امام سجاد(ع) فرمود: 💎اگر مردم می دانستند علم آموزی چه فضیلتی دارد، حتی در راه آن خون می دادند و خود را به عمق دریاها می زدند. خداوند متعال به دانیال(ع) وحی کرد که مبغوض‌ترین بندگان نزد من بنده‌ای است که حق علما را سبک بشمارد و از آنها پیروی نکند و محبوب‌ترین بندگان نزد من، انسان پرهیزگاری است که درپی پاداش بیشتر باشد و علما را همراهی کند و از بردباران پیروی کند و پند حکما را بپذیرد. 📚کافی، ج۱، ص۳۵ @rooshanfekr
💠اسلام ناب💠 ❄بلا بمیزان عقل و درستکاری 💎 امام صادق(ع) مي‌فرمایند:«انّ فی کتاب علیّ (ع) :انَّ اشدَّ الناس بلاءً النبیون، ثمّ الوصیّون ثمّ الامثلُ فلامثلُ و انّما یُبتلی المومنُ علی قدر اعماله الحسنة فمن صحّ دینُه و حسُنَ عملُه اشتدَّ بلاءُه و ذلک انّ الله تعالی لم یجعل الدنیا ثواباً لمومنٍ و لا عقوبةً للکافر و من سخُفَ دینه و ضعُف عقلُه قلّ بلائه و  انَّ البلاء اسرعُ الی المومن التقی من المطرِ الی قرار الارض .»  💎( همانا در کتاب علی (ع) آمده است اینکه همانا سخت ترین مردم از حیث بلا پیامبرانند و پس از آن جانشینانشان پس نیکوتر و نیکوتر (هرکس به آنها نزدیک تر باشد )و به درستی که مومن به ميزان کارهای نيك خوش به بلا مبتلا می شود، 💎کسی كه دين او درست و نيكو باشد كار او سخت مي‌گردد، اين براي آن است كه خداي متعال قرار نداده دنيا را ثوابي براي مومن و نه سزاي اعمال براي كافر. 💎 كسي كه دين او ضعيف است عقل او كم است بلاي چنين شخصي با توجه به روايت كمتر از مومن است زيرا در ادامه روايت آمده است: 💎 همانا بلا تندتر به سوي مومن پرهيزگار حركت مي‌كند نسبت به رسيدن باران به سوي زمين) 📚اربعین حدیث امام (ره) @rooshanfekr
🌾🌾🌾🌾🌾💐💐💐 ‍ چرا خداوند بنده هایی رو که بیشتر دوست داره زندگی براشون سخت تره در هر مصیبت و سختی احتمالات گوناگونی وجود دارد باید احتمالات مختلف را دید. 1- بعضی از سختی ها و مصائب برای متنبه کردن و بیدار کردن انسان هاست. فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُونَ؛[1] به منظور اینكه شاید روى تضرع به درگاه ما آورند آنان را به سختى‌‏ها و گرفتارى‏‌هاى گوناگون گرفتیم. 2- بعضی سختی ها و مصیبت ها برای آزمودن انسان هاست. أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى‏ نَصْرُ اللَّهِ؛[2] مى‌‏پندارید كه به بهشت خواهید رفت؟ و هنوز آنچه بر سر پیشینیان شما آمده، بر سر شما نیامده؟ به ایشان سختى و رنج رسید و متزلزل شدند، تا آنجا كه پیامبر و مؤمنانى كه با او بودند، گفتند: پس یارى خدا كى خواهد رسید. 3- بعضی از مصیبت ها برای اولیاء خداست و سبب ارتقاء مقام و منزلت آنهاست. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ وَ عِنْدَهُ سَدِیرٌ إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَحَبَّ عَبْداً غَتَّهُ بِالْبَلَاءِ غَتّاً؛[3] امام صادق (ع) می فرمایند: خدا زمانی که بنده ای را دوست بدارد، او را در دریای شداید غوطه ور می سازد. أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ فِی الْجَنَّةِ لَمَنْزِلَةً لَا یَبْلُغُهَا الْعَبْدُ إِلَّا بِبَلَاءٍ فِی جَسَدِه؛[4] در بهشت مقامى هست كه هیچ كس به آن جایگاه نمى‏رسد مگر اینكه در بدن خود ناراحتى و گرفتارى داشته باشد. 4- بعضی از سختی ها و مصیبت ها برای شکوفا کردن استعدادهای انسان است. اگر حضرت ایوب آن همه مصیبت نمی دیدند، چگونه صبر بالای ایشان روشن می شد و این گونه مدح می شد؟ إِنَّا وَجَدْناهُ صابِراً نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ؛[5] او را بنده‌‏اى صابر یافتیم. او كه همواره روى به درگاه ما داشت چه نیكو بنده‌‏اى بود. و طبیعتا همان گونه که صبر بر آن بلاها، مستحق این مدح شده، هر صابر دیگری نیز به اندازه خود مستحق مدح در پی شکوفایی استعدادش هست. 5- بعضی از سختی ها و مصائب برای کفار اعمال بد انسان است و این خود رحمتی از خداست تا انسان ها را از زشتی پاک کند. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا یَزَالُ الْبَلَاءُ فِی الْمُؤْمِنِ وَ الْمُؤْمِنَةِ فِی جَسَدِهِ وَ مَالِهِ وَ وُلْدِهِ حَتَّى یَلْقَى اللَّهَ وَ مَا عَلَیْهِ مِنْ خَطِیئَة؛[6] مصیبت و گرفتارى همواره گریبان مرد و زن مؤمن را مى‏‌گیرد و آنها در مال و یا بدن خود نقصان مشاهده مى‌‏كنند و یا فرزندان خود را از دست مى‌‏دهند و اینها براى این است كه هر گاه در محضر پروردگار حاضر شدند گناهى نداشته باشند. 6- و قطعا بعضی از مصیبت ها، عقوبت اعمال انسان است. وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَیْدیكُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ كَثیرٍ؛[7] اگر شما را مصیبتى رسد، به خاطر كارهایى است كه كرده‌‏اید. و خدا بسیارى از گناهان را عفو مى‌‏كند. 💠 💠 خلاصه اینکه نمی توان حکم یکسانی برای همه سختی ها و مصیبت ها داد و حکمت های متعددی می توان برای آن در نظر گرفت. آنچه لازم است، اینکه انسان هرگز صبر خود را از دست ندهد و مصیبت را وسیله ای برای تقرب بیشتر به خداوند قرار دهد. و این امر ساده است اگر نگاه ما به هستی نگاهی صحیح باشد. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ لَوْ یَعْلَمُ الْمُؤْمِنُ مَا لَهُ فِی الْمَصَائِبِ مِنَ الْأَجْرِ لَتَمَنَّى أَنْ یُقْرَضَ بِالْمَقَارِیض؛‏[8] امام صادق علیه السّلام فرمود: اگر مؤمن بداند پاداش در برابر مصائب چه اندازه است آرزو مى‌‏كند كه با مقراض بدنش بریده مى‏‌شد. [1]. انعام/42. [2]. بقره/214. [3]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج64 ص208. [4]. ‏بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج64 ص237. [5]. ص/44. [6]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج64 ص236. [7]. شوری/30. @rooshanfekr
💠اسلام ناب💠 ❄بلا بمیزان عقل و درستکاری 💎 امام صادق(ع) مي‌فرمایند:«انّ فی کتاب علیّ (ع) :انَّ اشدَّ الناس بلاءً النبیون، ثمّ الوصیّون ثمّ الامثلُ فلامثلُ و انّما یُبتلی المومنُ علی قدر اعماله الحسنة فمن صحّ دینُه و حسُنَ عملُه اشتدَّ بلاءُه و ذلک انّ الله تعالی لم یجعل الدنیا ثواباً لمومنٍ و لا عقوبةً للکافر و من سخُفَ دینه و ضعُف عقلُه قلّ بلائه و  انَّ البلاء اسرعُ الی المومن التقی من المطرِ الی قرار الارض .»  💎( همانا در کتاب علی (ع) آمده است اینکه همانا سخت ترین مردم از حیث بلا پیامبرانند و پس از آن جانشینانشان پس نیکوتر و نیکوتر (هرکس به آنها نزدیک تر باشد )و به درستی که مومن به ميزان کارهای نيك خوش به بلا مبتلا می شود، 💎کسی كه دين او درست و نيكو باشد كار او سخت مي‌گردد، اين براي آن است كه خداي متعال قرار نداده دنيا را ثوابي براي مومن و نه سزاي اعمال براي كافر. 💎 كسي كه دين او ضعيف است عقل او كم است بلاي چنين شخصي با توجه به روايت كمتر از مومن است زيرا در ادامه روايت آمده است: 💎 همانا بلا تندتر به سوي مومن پرهيزگار حركت مي‌كند نسبت به رسيدن باران به سوي زمين) 📚اربعین حدیث امام (ره) @rooshanfekr
🖤امام سجّاد(ع): چهار عمل مکروهی که روزی را از انسان دفع می‌کنند: 1⃣ اظهارفقر و نداری کردن در حضور مردم؛ 2⃣ خواب دیرهنگام شب و بعد از نماز صبح؛ 3⃣ تحقیر و کم‌ارزش شمردن نعمت های خدا؛ 4⃣ شکوِه و گلایه داشتن از خداوند متعال. 📚 معانی الاخبار، ص ۲۷۱ @rooshanfekr
؛ 🔴 آیا «شمر» جانباز جنگ صفین و از یاران و شیعیان حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام بود و بعدها راهش عوض شد و قاتل سیدالشهدا علیه‌السلام شد؟! 🔸یکی از مطالبی که مدتهاست گفته می‌شود این است که شمر از جانبازان "جنگ‌صفین" و "شیعیان امیرالمومنین" بوده و بارها به حج رفته بود و از بس نماز خوانده بود پیشانی و زانوهایش پینه بسته بود و تمام تلاش نویسنده و گوینده مطلب این است که می‌خواهد طوری القاء کند که: آری امام حسین علیه‌السلام را شیعیان کشتند پس آی شیعیان مواظب باشید شمر نشوید!!! ✅ حال واقعیت چیست؟ مطلب از ۵ جهت مورد بررسی است: ❌ تولد شمر ❌ قبل از جنگ صفین ❌ حضور در جنگ صفین ❌ جانبازی در جنگ صفین ❌ بعد از جنگ صفین 1⃣- تولد شمر از طریق زنا ؛ در نحوه زنازادگى وى نقل شده که روزى مادر شمر که زن بُزچرانى بود و در بیابان به کار خود مشغول بود، از چوپانى که از کنار او مى‌گذشت تقاضاى آب کرد تا با آن رفع عطش کند. چوپان تقاضاى شیطانى خود را شرط دادن آب قرار داد و مادر شمر نیز پذیرفت و از این طریق نطفهٔ شمر منعقد شد! 📚بحارالانوار، ج۴۵ ص۵ و به این دلیل بود که در کربلا هم امام حسین علیه‌السلام شمر را پسرِ زن بزچران خطاب کرد و هم زهیربن‌قین علیه‌السلام خطاب به شمر گفت: ای فرزند زنی که بر پاشنه پایش ادرار می‌کند. (استعاره از زنی که در سن کم زنا کرده) 2⃣- شمر قبل از جنگ صفین؛ شمر از قبیلهٔ هوازن بود که پدر و قبیله‌اش مسلمان نمی‌شدند تا وقتی که از مسلمانان شکست خوردند و بعد اسلام آوردند! 3⃣- حضور شمر در جنگ صفین؛ حضور شمر در جنگ صفین به همراه قبیله‌اش هوازن و تیره‌اش بنی‌ضباب در جبههٔ امیرالمومنین علیه‌السلام قطعی است اما مساله انگیزهٔ حضور اوست! در زمان جنگ صفین، شمر از بزرگان قبیلهٔ خودش نبوده و به دستور بزرگان قبیله خودش که تصمیم گرفته اند در لشکر امیرالمومنین باشند، بر مبنای سنت قبیله گرایی مانند سایر مردان قبیله‌اش در جبههٔ امیرالمومنین علیه‌السلام قرار گرفته و با انگیزه‌های قومی قبیله‌ای در جنگ حضور داشته است. 👌شاید برای تان سوال باشد که مگر می شود؟ که باید گفت بله در عرب آن روزها سنت قبیله‌گرایی رواج زیادی داشته و نمونه‌اش شخصی به اسم قزمان بن حارث از افراد حاضر در جبهه رسول‌خدا در جنگ اُحد بود که وقتی در جنگ جراحت دید و در حال مرگ بود اطرافیانش گفتند: (ای قزمان تو امروز به امتحان و بلای سختی گرفتار شدی بنابراین بشارت باد تو را شهادت و باغ بهشت بر تو گوارا باد) قزمان جواب داد: باغی از بهشت؟ لب فرو بندید، شما گمان کرده‌اید که من به خاطر اسلام جنگیدم؟ نه، چنین نیست. من تنها برای قبیله‌ و خویشاوندانم جنگیدم! قزمان این را گفت و برای رهایی از رنج جراحت با بریدن رگهای پشت آرنج دست خود، خودکشی کرد و رسول‌خدا گفت او از اهل جهنم است. 4⃣- جانبازی شمر در جنگ صفین؛ روایت طبری و نصربن‌مزاحم از شمشیر خوردن صورت شمر در جنگ صفین قابل استناد نیست. زیرا روایت طبری مستقل نیست و همان روایت نصربن‌مزاحم است پس این روایت خبر واحد است و راوی خبر واحد جانبازی شمر اشخاصی هستند که یکی در کارنامه‌اش نوکری یزید را کرده است و دیگری نوکری خاندان عمر را. و برای شیعیان این روایات قابل پذیرش نیست. حتی در صورت پذیرش اینکه شمر در جنگ صفین جانباز شده باید بگوییم او جانباز سنت و دستور بزرگان قبیله خودش شده نه جانباز راه امام معصوم علیه‌السلام. 5⃣- شمر بعد از جنگ صفین؛ شمر بعد از صفین با معاویه بیعت کرد! در صورتی که بعد از صفین افراد دو دسته شدند یا به امیرالمومنین علیه‌السلام وفادار ماندند یا به خوارج پیوستند و هم با امیرالمومنین و هم با معاویه دشمنی کردند. اما شمر راه سوم را انتخاب کرد و با معاویه بیعت کرد و مأمور شد که شیعیان را بکشد که نمونه بارز آن کشتن حجربن‌عدی بود تا نشان دهد که از سر محبت به علی علیه‌السلام در صفین حضور نداشته! و بعدها هم که ماجرای کربلا را به وجود آورد! ❌❌❌ از تمام این مطالب اثبات می‌شود که شمر نه تنها شیعه و از جانبازان صفین نیست بلکه زنازاده‌ای است که از تولد تا مرگ دشمنی اهل‌بیت علیهم‌السلام را داشته است. و حج رفتن و نماز خواندن به تنهایی دلیل بر عاقبت به خیری نیست و حرامزاده ترین‌های تاریخ مانند شمر نماز گزار و حج گزار بوده‌اند و آنچه مهم است ولایت اهلبیت علیهم‌السلام است. هیچ محبّ و شیعه‌ای حاضر نیست امامش را بکشد و تمام دشمنان در کربلا غیرشیعه بودند./«سراج» @rooshanfekr