eitaa logo
مجله دینی نکته‌های ناب مهدوی
2.5هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
6.9هزار ویدیو
364 فایل
💎معجزه کلام را در خوب‌شدن حالتان را دراین کانال ببینید. 💎کم‌کردن #حسرت #یوم‌الحساب مد نظر است. 💎غذای روحتان راازاین کانال دریافت کنید. 💎بامداومت برعمل نورانی #اهلیت و #علاقه به این مباحث ایجاد می‌شود. http://eitaa.com/joinchat/2906521606C41e5b9fe8b
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 نسبت به خاندان 💠 🔸‌‏بشارت به شيعيان‏ 🔸 ۱۲- وَ عَنْهُ عَنْ آبَائِهِ علیهم‌السلام عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله أَنَّهُ قَالَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه‌السلام بَشِّرْ شِيعَتَكَ وَ مُحِبِّيكَ بِخِصَالٍ عَشْرٍ أَوَّلُهَا طِيبُ مَوْلِدِهِمْ وَ ثَانِيهَا حُسْنُ إِيمَانِهِمْ وَ ثَالِثُهَا حُبُّ اللَّهِ لَهُمْ وَ الرَّابِعَةُ الْفُسْحَةُ فِي قُبُورِهِمْ وَ الْخَامِسَةُ نُورُهُمْ يَسْعَى بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ السَّادِسَةُ نَزْعُ الْفَقْرِ مِنْ بَيْنِ أَعْيُنِهِمْ وَ غِنَى قُلُوبِهِمْ وَ السَّابِعَةُ الْمَقْتُ مِنَ اللَّهِ لِأَعْدَائِهِمْ وَ الثَّامِنَةُ الْأَمْنُ مِنَ الْبَرَصِ وَ الْجُذَامِ وَ التَّاسِعَةُ انْحِطَاطُ الذُّنُوبِ وَ السَّيِّئَاتِ عَنْهُمْ وَ الْعَاشِرَةُ هُمْ مَعِي فِي الْجَنَّةِ وَ أَنَا مَعَهُمْ فَ طُوبى‏ لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ. 🌟 عليه السّلام از 🌟 صلى اللَّه عليه و آله روايت است كه به عليه السّلام فرمودند : 💎يا على شيعيان خود را بشارت به ده امتياز بده : ۱- ۲- حسن ايمان ۳- دوستى خدا با آنها ۴- وسعت قبر ۵- نور آنها روبرويشان مى‏درخشد ۶- فقر از ديده آنها برداشته شده و دلهايشان غنى است ۷- خشم خدا با دشمنانشان ۸- ايمن بودن از و ۹- ريختن ‏ها و خطاها از ايشان ۱۰- آنها با من هستند در و من‏ با آنهايم خوشا بحال آنها چه عاقبت خوبى دارند. 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت) ج۲۷ ص۱۶۲ @rooshanfekr
💠💠 🌟امام صادق علیه السلام فرمودند: 💎 به درستي كه حوّاريين عيسي بن مريم علیه السلام شيعيان او بودند،و شيعيان ما هم حواريون ما هستند، و حواريون عيسي علیه السلام مطيع تر از حواريون ما نبودند، و همانـا عيسي علیه السلام به حواريون فرمود:كيانند ياوران من در راه خدا؟ حواريون گفتند ما هستيم ياوران خـدا؛ (قـالَ عيـسيَ ابـنُ مَريَمَ لِلْحَوارِيّيِنَ مَنْ أنصاري إلَي االلهِ، قالَ الْحَواريّونَ نَحنُ أنصارُ االله سوره 61(صف) آیه 14 💎به خـدا قـسم او را در برابر يهود ياري نكردند و براي او نجنگيدند و شمشير نزدند.ولي شيعيان ما به خـدا قـسم از روزي كه پيغمبر صلوات الله علیه وآله از دنيا رفته دائماً ما را ياري كرده اند و به خاطر ما جنگ مـيكننـد و سـختي ميكشند و سوزانده ميشوند و آواره ميگردند خداوند به آنها جزاي خيرعنايت فرمايد. 📕روضة كافي 📕بحارالانوار:ج: 27 ص 54 و382 :باب 46 📕انساب النواصب :ص27/ح58 @rooshanfekr
💠به عالمانی که دهها سال در راه ثقلین هزینه کرده اند؛ رجوع کنید💠 عَنْ أَحْمَدَ بْنِ حَاتِمِ بْنِ مَاهَوَيْهِ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَيْهِ يَعْنِي أَبَا الْحَسَنِ الثَّالِثَ (صلوات الله علیه) أَسْأَلُهُ عَمَّنْ آخُذُ مَعَالِمَ دِينِي وَ كَتَبَ أَخُوهُ أَيْضاً بِذَلِكَ فَكَتَبَ إِلَيْهِمَا فَهِمْتُ مَا ذَكَرْتُمَا فَاعْتَمِدَا فِي دِينِكُمَا عَلَى مُسِنٍّ فِي حُبِّكُمَا وَ كُلِّ كَثِيرِ الْقَدَمِ فِي أَمْرِنَا فَإِنَّهُمْ كَافُوكُمَا إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى. احمد بن حاتم بن ماهویه و همچنین برادر او، هر یک جداگانه به امام هادی (صلوات الله علیه) نامه نوشتند. احمد می گوید: از امام هادی (صلوات الله علیه) پرسیدم: معالم دینم را از چه کسی بگیرم؟ برادرم هم همین سوال را نوشت. امام علیه السلام در پاسخ نوشتند: فهمیدم آن چه را ذکر کرده اید؛ پس شما در دینتان اعتماد کنید بر افراد (پیر، مسن) در محبت ما و هر انسان کثیر القدم در امر ما؛ پس آنان ان شاء الله شما را کفایت می کنند. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏2، ص: 82 - ... و جواز الرجوع إلى رواة الأخبار و الفقهاء الصالحين‏ وسائل الشيعة، ج‏27، ص: 151 هداية الأمة، ج-8، ص: 384 نوادر الأخبار، ص: 36 اختیار معرفه الرجال،جلد۱ ص 15 و 16 به دو نکته دقت کنید: 1️⃣امام شخص خاصی را نام نمی برد بلکه یک اصل کلی به ما می دهد برای شناخت مرجع تقلید و عالم راستین، یعنی این کلام امام یک امر کلی هست و مختص شخص خاصی نیست 2️⃣طبق کلام امام یکی از ویژگی های مرجع تقلید و فقیه شیعه که عوام به او رجوع می کنند؛ مسن بودن و پیر بودن است تا پخته شده باشد تا ثابت قدم بودن او آشکار شده باشد بر فرض مثال علامه مجلسی با آن همه عظمت و بزرگی در 5 سالگی که علامه مجلسی نبوده در 10 سالگی و 20 سالگی هم، آن علامه مجلسی پنجاه سالگی نبوده چون در سن بالا پخته تر شده و ثابت قدم مانده و به روایات بیشتری تسلط دارد این مسئله برای تمام علمای شیعه نیز صدق می کند 3️⃣فردی که از امام سوال کرده در شکی نداشته است؛ بلکه سوال او فقط از بود یعنی رجوع جاهل به عالم، رجوع عوام به فقهاء در احکام (حتی در عصر ائمه صلوات الله علیهم) امری مسلم و ثابت شده بوده است و افرادی که سوال کردند فقط دنبال شخص بودند نه اصل مسئله تقلید و رجوع به دیگران @rooshanfekr
💠مراحل تدریجی شیطانی شدن انسان 💠 اگر قرآن مى‏ فرمايد: 🔹وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطان🔹 ازگام های شیطان پیروی نکنید. 📘 البقره-168 🔻به خاطرآن است كه هرکس پای بر جای گام های شیطان نهد انسان را گام به گام به فساد و ناپسندی مى‏ كشاند 🔻وَمَنْ يَتَّبِع خطوات الشیطان فَانَّهُ يَأمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَر 📗النور-22 ⁉️اما مسأله این است که گام‌های تدریجیِ شیطان چگونه‌ شکل می‌گیرد؟ 🌺حضرت امیرالمومنین"ع" درخطبه7نهج البلاغه نفوذ تدريجى و گام به گام شيطان را اين‌ گونه توصيف مى‏ فرمايد: 1.🔸«اتَّخَذُوا الشَّيْطَانَ لِأَمْرِهِمْ مِلَاكا»🔸 آنان شیطان را ملاک کار خود قرار می‌دهند 2.🔸«وَ اتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشْرَاكاً» 🔸 شیطان نیز آنان را شریک خود قرار می‌دهد 3.🔸«فَباضَ»🔸 سپس شيطان در روح آنان تخم‌گذارى مى‏ كند. 4.🔸«وَ فَرَّخَ فى صُدُورهم»🔸 بعد جوجه‌کشی مى‏ كند. 5.🔸«و دَبَّ»🔸 بعد جوجه‌هاى شيطانى در روح انسان به جنب و جوش در مى‏ آيند. 6.🔸«و دَرَجَ فى حُجُورهم»🔸 سپس در دامن انسان‌ها به راه مى‏ افتند. 7.🔸«فَنَظَر بِاعيُنِهم»🔸 سپس شيطان به وسیله چشم آنان نگاه میکند و آنها به جاى عين الله، عين الشيطان مى‏ شوند. 8.🔸«و نَطَقَ بِالْسِنَتِهم»🔸 شيطان حرف خود را به وسیله زبان آنان مى‏ زند. 9.🔸«فَرَكِبَ بهم الزَّلَل»🔸 شيطان به وسیله این افراد به اهدافش (گناهان) می‌رسد. 10.🔸«وَ زَيَّنَ لَهُمُ الْخَطَل»🔸 و زشتی‌ها را برای آنها را زیبا جلوه می‌دهد. 📕 خطبه7نهج البلاغه @rooshanfekr
💠رهن و اجاره💠 ✴️سوال براى رهن خانه چه كنيم تا دچار ربا نشويم؟ ✅پاسخ: ◀️همه مراجع (به جز سيستانى ): راه صحيح آن است كه از اول به عنوان اجاره قرارداد بسته شود ؛ به طورى كه مالك، خانه خود را تا مدت مشخص به مبلغ معينى، به مستأجر اجاره دهد و شرط كند كه مستأجر مبلغى را به او قرض دهد. اما اگر اول به عنوان قرض، پول را به صاحبخانه دهد - به شرط آنكه خانه را به كمتر از قيمت اجاره دهد ربا و حرام است. (امام، استفتاءات، ج 2 اجاره، س 35 ؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج 3، م 798 ؛ تبريزى، استفتاءات، س 1201 ؛ مكارم، استفتاءات، ج 2، س 830 ؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 1107 ؛ خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 1662 ؛ صافى، جامع الاحكام، ج 1، س 1205 ؛ بهجت، توضيح‏المسائل، متفرقات، م 6 ؛ دفتر: نورى.) ◀️آيةاللَّه سيستانى: اجاره به شرط قرض، بنابر احتياط واجب جايز نيست. (سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، م 1014.) 🔰تبصره. اصطلاح «رهن» در رهن و اجاره خانه غلط مشهور است، اصطلاح قرض و اجاره (اجاره به شرط قرض ) صحيح است. @rooshanfekr
‌ ـــــــــــــ🌹💞🌹ـــــــــــــ ✍ " لا اله الا الله " حرف نیست عمل است 🔹 وقتی می گویی لااله الا الله باید پاش بایستی... 🔹صدات هم در نیاد آن موقع نگاه می کنند که اگر لااله الا الله گفتنت زبانی صرف نباشد رشدت می دهند. 👈 پس گفتنش آسان و عمل کردن به آن دشوار است. 🎁 شیخ رجب علی خیــاط @rooshanfekr
💠خداوند حسن البلاء است💠 یعنی خوب و نیکو امتحان می کند. 💎یکی از امتحانات_قطعی شنیدن نیش زبان و حرفها و رفتارهای تند از دیگران است. 💎ما هر بار که چشم پوشی می کنیم امتیاز می گیریم و بالا میرویم. 💎مرد یا زنی که همسر بداخلاق و یا اقوام همسرتند زبانی داره اگر به شیرینی و حلم تحمل کنه، از نظر معرفتی و معنوی بسیار سریع رشد میکنه. 🌟استاد محمدشجاعی @rooshanfekr
💎«سختی»‌ نردبان سلوک است. «خوشی» هم نردبان سلوک است. در ‌خوشی‌ها باید شاکر باشیم و در ناخوشی‌ها صابر و راضی. 🔹«خداي متعال با دو بال انسان را در اين دنيا راه مي‌برد: «كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ» [: هر نَفْسی در عالم، مرگ را می‏‌چشد و شما را با شرّ و خیر آزمایش می‌کنیم و به سوی ما بازگردانده می‌شوید - سوره انبیا، آیه ۳۵]. 👈گاهي با خوشی‌ها آدم را امتحان می‌کند: جوانی و نشاط می‌دهد، همسر خوب می‌دهد مال و ثروت می‌دهد، فرزند و آبرو می‌دهد. گاهي اوقات هم با سختی‌هايش انسان را امتحان می‌کند: مال را می‌گيرد، فرزندی می‌گيرد، يک جا آبرويی که حجاب انسان شده، يکجا می‌ريزد. 🔹اما اينها هر دو، نردبان سلوک است؛ هم با نعمت می‌شود به طرف خدا بروی و هم با سختی‌ها؛ آن جا بايد شاکر باشی‌ و اين جا بايد صابر و راضی باشی». 🎙استادسیدمحمّدمهدی میرباقری، ۹۳/۹/۲۷ @rooshanfekr
🌟نبی مکرم اسلام (ص):  💎“من زنی را که از خانه خود دامن کشان (بخرامد)برای شکایت از شوهرش بیرون شود دشمن دارم. 📚نهج الفصاحه حدیث ۹۶۰ صفحه ۳۴۸  @rooshanfekr
◻️🕊🌻🕊◻️ ☑️محمد بن مروان گوید: از امام صادق علیه السلام در مورد آیهٔ: ◻️«قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ اِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ [۱] ». 📃«بگو: آيا كساني كه مي‏دانند و كساني كه نمي‏دانند يكسانند؟ تنها خردمندانند كه پند پذيرند » ◻️قال : نحن الذین نعلم، و عدوّنا الذین لا یعلمون و شیعتنا اولو الالباب.[۲] 🌻پرسیدم. فرمود: مائیم کسانی که می دانند، ◻️و دشمنان ما کسانی هستند که نمی دانند، ◻️و شیعیان ما خردمندان هستند. 🔘۱] سوره‌ی زمر آیه‌ی ۹ 🔘[۲] بصائر الدرجات،جلد ۱صفحه ۲۳۲
‍ 💠 آداب سلوک عرفانی و غربت سالکان در آخرالزّمان 《شرحی بر حدیثی از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم که «ابن فهد حلّی» رضوان الله تعالی علیه در کتاب «التّحصین فی صفات العارفین» نقل کرده است و برای «اهل سلوک و اهل طریقت» بسیار آموزنده است.》 ▪️قیامت برپا نمی‌شود مگر اینکه قبل از قیامت شرایط امّت به جایی می‌رسد که کسی که اطاعت خدا می‌کند و اهل طاعت و بندگی است، مورد بغض و کینۀ مردم واقع می‌شود. و کسانی که اهل معصیت و گناهند، مورد محبّت و علاقه و دوستی مردم واقع می‌شوند.. ▪️مسلمان حقیقی در آن روزگار مثل فرد غریب رانده شده‌ای است. هیچ جا، جا ندارد. ▪️در آن روزگار، اسلام از بین می‌رود و از اسلام چیزی جز نام اسلام باقی نمی‌ماند و قرآن هم از بین می‌رود و از قرآن چیزی جز خطوط نوشته شده بر کاغذ باقی نمی‌ماند. نه از حقیقت اسلام خبری است، نه حقیقت قرآن. ▪️مردم آن روزگار طریق بندگی حق را ترک کرده‌اند. اهل عرفان و معنویت و سلوک و طریق الی الله نیستند. میل به دنیا کرده‌اند و آخرت را کنار گذاشته‌اند؛ اصلاً صحبتی از آخرت نیست؛ حسابی برای آخرت باز نمی‌کنند؛ بهایی به وجود آخرت نمی‌دهند و وجود آخرت در تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌ها و رفتارشان هیچ تأثیری ندارد. اینها اهل شکم‌چرانی و خوردن غذاهای لذیذ و اهل پوشیدن لباسهای بسیار زینتی‌اند.... ▪️مردها اهل خودنمایی و خودآرایی‌اند و همان‌طور که زن خودش را برای شوهرش زینت می‌کند و خود را به او عرضه می‌کند، مردها اینگونه می‌شوند؛ خود را زینت کرده و به این و آن عرضه می‌کنند و زن‌ها هم خود را با زیور و شنل‌های زینتی می‌آرایند و خود را به رخ این و آن می‌کشند و در جمع خودنمایی می‌کنند... ▪️آن روز لباس آنها لباس فرمانروایان جبّار است؛ شبیه آنها لباس می‌پوشند و آنها را در چنین لباس‌هایی می‌بینی... ▪️همۀ مباهات و افتخارشان به پست و مقام و موقعیت شغلی و اجتماعی‌شان و به لباس زیبا و جامۀ فاخری است که بر تن کرده‌اند... ▪️در این شرایط اولیاء خدا عبای ساده‌ای بر دوش افکنده‌اند و یا در دل عَناء و سختی و با حالتی که مردم آنها را خوار می‌پندارند، زندگی می‌کنند. در اثر بیداری‌های دل شب رنگ‌های پریده‌ای دارند و پشت‌هایشان از شدّت شب زنده داری و به نماز ایستادن خمیده شده است... ▪️اگر در این جامعه یکی از اولیای خدا سخن حقّی بگوید، به او می‌گویند خاموش باش؛ تو رفیق شیطانی و در رأس گمراهی و ضلالتی... ▪️در آن جامعه قرآن را به غیر حقیقتی که قرآن دارد، تأویل می‌کنند و بر می‌گردانند در تأیید دنیاطلبی‌ها و لذّت‌جویی‌ها و زر و زیور به خود بستن‌ها و فخرفروشی با لباس و جاه و جمال، به قرآن هم استناد می‌کنند. قرآن را به غیر آنچه تأویل حقیقی قرآن است، تأویل می‌کنند. می‌گویند خدا فرموده است چه کسی زینت‌هایی را که خدا برای بندگانش بیرون آورده است و غذاهای لذیذ و خوشمزه و روزی‌های گوارا را برای بندگان خدا حرام کرده است؟ اینها حرام نیست؛ خدا حلال کرده است؛ ما هم از حلال خدا استفاده می‌کنیم. برای دنیاطلبی و تجمّل پرستی‌ها چنین استناد قرآنی می‌آورند... ▪️پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: ای اسامه، بر تو باد بر طیّ طریق حق، سلوک در مسیر حقّ متعال، سلوک الی الله. یعنی اهل طریقت باش. راه حق را طی کن و سلوک الی الله کن. و بر حذر باش از اینکه در اثر جذّابیت‌ها و لذایذ دنیوی، خوشی‌های نعمت‌های دنیوی و شادی‌های ناپایدار و نابود شوندۀ دنیا و عشق زایل دنیوی، از طریق و مسیر سلوک الی الله خارج شوی. نکند تحت تأثیر اینها پای از مسیر سلوک الی الله و طیّ طریق حق بیرون گذاری... ▫️اسامه عرض کرد: یا رسول الله، ساده‌ترین شیوه‌ای که می‌شود این طریق سلوک الی الله و طریقت حق را طی کرد، چه مسیری است؟ چگونه می‌توان به سهل‌ترین روش این راه را طی کرد؟ ▪️پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم به اسامه فرمودند: اوّل: پیوسته شب زنده‌دار باشی ... دوّم: تشنگی در فصل گرما ... سوّم: بازداشتن نفس خویشتن از شهوات چهارم: ترکِ پیروی از هوا و هوس ... پنجم: ....... 《استاد مهدی طیّب 《۹۱/۱۱/۰۵
🌟آیت الله اراکی : 💎من هر وقت مشکلی پیدا می کنم، یک دور تسبیح ،صلوات می فرستم وثواب آن را نثار چهارده معصوم میکنم، مشکلم به آسانی حل می شود. @rooshanfekr