📝#یادمون_باشه
گاهی توی فراز و فرودهای زندگی؛
ممکنه همه چیز رویِ سر تو خراب بشه، اونم وقتی که مقصر نبودی❗️
اونجایی که مظلوم واقع میشی؛ اما به «أحسنِ وجه» برخورد میکنی،
کوتاه میای و نادیده میگیری، تا خدا، وکالتش رو بموقع انجام بده؛
⚡️سرت رو برای #شکر بالا بگیر؛
تو در ابتدای ماجرای بزرگ شدنت قرار گرفتی!
@rooshanfekr
@ostad_shojae
4_5785067488806964229.mp3
12.33M
#خانواده_آسمانی ۵۴
#استاد_شجاعی
#استاد_میرباقری
♨️ به خدا که نمیشود دست یافت!
نه او را میتوان دید!
و نه کسی او را دیده، که توصیفش کرده باشد!
❓من چگونه میتوانم شبیه کسی باشم و به اخلاقش متخلق شوم، وقتی نه میتوانم ببینمش، و نه میتوانم جزئیات اخلاق او را بشناسم؟
‼️ اینهمه احکام و باید و نباید چگونه میتواند مرا به #هدف_خلقتم برساند؟
#من_و_خدا
#من_و_خانواده_آسمانی
#احساس_ارزشمندی
@Ostad_Shojae
@rooshanfekr
✨✨✨🌹
✨✨🌹
✨🌹
✨امام كاظم عليه السلام مےفرمایند
🍂هيچ چيزي اثر آن زودتر از #صدقه آشڪار نمےشود و هيچ چيزي براي مريض سودمندتر از صدقه نيست
📗وسائل الشيعه، ج6، ص260
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍️اگر شخصی خانم حاملهای را بترساند و سبب شود او سقط جنین کند، دیه آن جنین را بدهکار میشود که باید به والدین آن جنین بپردازد. برای هر مرحلهای دیه خاصی بدین ترتیب مقرّر شده است:
🔻1. نطفه: 20 مثقال شرعی طلا.
🔻2. عَلَقَه (صورت خون بسته شده): 40 مثقال شرعی طلا.
🔻3. مُضغَه (پاره ای گوشت): 60 مثقال شرعی طلا.
🔻4. عَظم (آفریده شدن استخوان): 80 مثقال شرعی طلا.
🔻5. گوشت روی استخوان را پوشانده و خلقت کامل شده قبل از آفرینش روح: یکصد مثقال شرعی طلا.
🔻6. بعد آفرینش روح: یک دیه کامل که عبارت است از هزار مثقال شرعی طلا.
نکته: 1- دیه بر کسی است که سبب سقط شده پس اگر دکتر آمپول سقط بزند دیه بر عهده اوست و اگر مادر کاری کند که سقط شود برعهده اوست هرچند شوهر هم راضی باشد. خلاصه کسی که اقدام کرده باید دیه دهد.
2- اگر والدین هردو باهم اقدام به سقط کنند باید دیه بدهند که دیه به برادر و خواهر جنین و پدربزرگ و مادربزرگ جنین می رسد.
اگر فقط مادر یا فقط پدر اقدام به سقط کند باید دیه دهد که به طرف دیگر که اقدام نکرده می رسد.
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍️ اگر کسی را می شناسید که حکمی را نمی داند و بخاطر ندانستن واجب را ترک یا حرامی را مرتکب شود باید حکم را به او بگویید.
نکته: 1-آیت الله سیستانی: اگر فرد جاهل درصدد فراگیری است و احتمال تاثیر نیز هست ارشاد واجب است مگر در هنگام عسر و حرج تحمل ناپذیر یا ضرر چشمگیر.
2- امام:اگر مساله اختلافی نباشد و احتمال داده شود شخصی که آن را مرتکب می شود نادان باشد ارشادش واجبست.
پس هرگاه دیدید کسی بخاطر ندانستن، مرتکب حرام می شود باید او را به حکم مطلع کنید. باید حکم را به او بگویید. و گرنه گنهکارید بخاطر نگفتن.
3- ارشاد در موضوع لازم نیست مثلا کسی نمیداند لباسش نجس است لازم نیست به او بگوییم.
🌷يونس بن يعقوب گويد :
از امام صادق عَلَيْهِ السَّلاَمُ شنيدم كه می فرمود:
هر بدنى و جسمى كه چهل روز يک بار مصيبت نبيند نفرين شده و ملعون است ، اظهار داشتم : نفرين شده و ملعون است؟! فرمود : (بلى،) نفرين شده و ملعون است ؛ و چون حضرت (مرا شگفت زده) ديد كه بر من چنين مطلبى سنگين است ، فرمود :
اى يونس ! همانا خراشيدن پوست ، كوبيدگى ، لغزيدن و افتادن ، بدبختى و گرفتارى هاى زندگى ، آزمند و ضعيف گشتن ، پاره شدن بند كفش ، لرزش پلک هاى چشم و مشابه آنها از انواع بلايا و مصيبتها است ، به راستى مؤمن گرامى تر از آن است كه چهل روز بر او بگذرد و به جهت گناهان و خطاهايش به وسيله آزمايش پاک نگردد ، اگر چه به سبب غم و اندوهى باشد كه نداند چرا و چگونه بر او وارد شده است ، به خدا سوگند ! بعضى از شما پول هاى سِكّه نزدش گذاشته شود ، چون محاسبه كند ناقص و كَم باشد ، پس ناراحت و غمگين گردد ؛ و چون دوباره محاسبه كند ، ببيند كه درست است ، پس همين سبب از بين رفتن بعضى از گناهانش باشد .
📚المؤمن ج ۱ ص ۳۱
@rooshanfekr
🔹آب را گِل نکنیم ...
🌱” کمی آرام باش، شلوغ نکن، درگیر نباش، نگران دنیا نباش، حسرت دنیا نخور، به دیگران حسادت نکن. گذشته و آینده را رها کن، به عرض و طول خودت (یعنی اطرافت) کاری نداشته باش. حریصانه برخورد نکن، حرص و جوش نخور، آرام باش و خلاصه در یک کلام آب را گِل نکن تا در زلالی آب، عمق دریای وجود خودت را ببینی که از تو چه میخواهد؟ مدّتی معصیت نکن تا کمکم نیازش را حس کنی. بعد از اینکه مدتی خودت را کنترل کردی و سراغ گناه نرفتی، کمکم نیاز به عبودیت و پرستش مولا در قلبت جوانه میزند. قدم اول ترک محرمات است، به همین دلیل امیرالمؤمنین (ع) فرمودهاند: «اجْتِنَابُ السَّیئَاتِ أَوْلَی مِنِ اکتِسَابِ الْحَسَنَات؛ دوری از گناهان مهمتر از انجام حسنات و خوبیهاست.» “
🔻بخشی از کتاب "رابطه عبد و مولا" اثر علیرضا پناهیان
@rooshanfekr
#تفسیر_آیه_از_لسان_معصوم_علیه_السلام
☑️فُضَیل بن یَسار، از 🌟حضرت صادق علیه السلام درباره آیه شریفه
◻️"يَومَ نَدعوا كُلَّ اُناسٍ بِاِمامِهِم"
📃 "روزی که هر مردمی را با امامشان می خوانیم"
☑️پرسید ،حضرت چنین فرمودند :
◻️ يا فُضَيل ، اِعرِف اِمامَكَ . فَاِنَّكَ اِذا عَرَفتَ اِمامَكَ ، لَم يَضُرُّكَ تَقَدَّمَ هذا الاَمرِ اُو تَأخَّرَ ؛ وَ مَن عَرَفَ اِمامَهُ ثُمَّ ماتَ قَبلَ أن يَقومَ صاحِبُ هذا الاَمرِ ، كانَ بِمَنزِلَةِ مَن كانَ قاعِداً في عَسكَرِهِ . لا ، بَل بِمَنزِلَةِ مَن قَعَدَ تَحتَ لِوائِهِ .
◻️ ای فضیل ! امام خود را بشناس ،
زیرا اگر معرفت امام خود را داشته باشی ، جلو افتادن یا به تأخیر افتادن این امر زیانی به تو نمی زند .
◻️ و کسی که امام خود را بشناسد ، سپس با معرفت از دنیا برود قبل از آنکه صاحب این أمر قیام نماید همچون کسی است که در لشکر آن حضرت بوده باشد . نه ! بلکه بالاتر مانند کسی است که زیر پرچم ایشان در میدان جنگ نشسته باشد .
📚اصول کافی کتاب الحجّة باب أَنَّهُ مَنْ عرف اِمامَه… حدیث ۲ .
@rooshanfekr