eitaa logo
فقه روز | محسن ابراهیمی
2.4هزار دنبال‌کننده
666 عکس
160 ویدیو
8 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
023-01.02.31.mp3
11.38M
متن خوانی تفسیر المیزان محسن ابراهیمی جلسه بیست و سوم جلد1/سوره حمد/ تفاوت صراط مستقیم و سبیل شنبه 01.02.31 @rooz_fiq
024-01.03.04.mp3
10.8M
متن خوانی تفسیر المیزان محسن ابراهیمی جلسه بیست و چهارم جلد1/سوره حمد/ ادامه تفسیر صراط مستقیم چهارشنبه 01.03.04 @rooz_fiq
087-01.03.04.mp3
17.09M
بدائه النحو محسن ابراهیمی ادات استیناف تا پایان ادات جلسه هشتاد و هفتم 01/03/04 @rooz_fiq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
آیت الله جوادی آملی.mp3
2.07M
🎙 | آثار و برکات در بیان آیت‌الله جوادی آملی @HawzahNews
025-01.03.15.mp3
10.72M
متن خوانی تفسیر المیزان محسن ابراهیمی جلسه بیست و پنجم جلد1/سوره حمد/ ادامه تفسیر صراط مستقیم یکشنبه 01.03.15 @rooz_fiq
088-01.03.15.mp3
11.14M
بدائه النحو محسن ابراهیمی جمله و انواع آن جلسه هشتاد و هشتم 01/03/15 @rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
در ابتدای این جلسه نکته ای قابل توجه در مورد توجه و اهمیت #مدعا های بزرگان علوم مختلف بیان شد.
🤔 های ارزشمند ▪️از ابتدای کار علمی می‌آموزیم که "انظر الی و لاتنظر الی " و "نحن ابناء " ▪️اما گمان میکنم که این مطلب در عین صحت و درستی، مربوط به جایی است که شخصی حرف جدیدی را مستدلّا به ادله اثبات کرده و آن شخص جایگاه بالایی در علم ندارد و یا اینکه میخواهیم رایی را به عنوان اعتقاد خود اتخاذ کنیم. ▪️اما به نظر می رسد که در مقام گرداوری و تحقیق و پژوهش، حداقل برخی از ها جایگاه ویژه دارند. ▪️مثلا بوعلی و صدرا و علامه طباطبایی در فلسفه و شیخ طوسی و علامه و محقق در فقه و شیخ و آخوند در اصول و علامه طباطبایی در تفسیر و محیی الدین و امام و مولوی در عرفان (رحمت الله علیهم اجمعین) از بزرگان رشته های خود هستند. ▪️گاهی ایشان مدعایی را بدون دلیل و یا با دلیل ناکافی ارائه میکنند. به نظر می رسد یک پژوهشگر علم لازم است که در هنگام مواجه با چنین مواردی - هر چند نمیتواند آن نظریه را بدون دلیل اتخاذ کند - نمیتواند آن مطلب را انکار کند بلکه باید بررسی کند که چه چیزی سبب شده که این شخص، چنین نظری بدهد و نظر او را مبدئی برای تحقیقات خود قرار دهد و بلکه بتواند از آن مدعا الهام بگیرد و بلکه دلیل اثبات کننده ای بر آن مدعا اتخاذ کند. ▪️این مطلب را از برخی عبارات شهید خصوصا آنجا که رشد فلسفه و عرفان اسلامی را به قران و روایات نسبت میدهند و از روش تدریس و بیانات استاد فرحانی الهام گرفتم و بلکه آموختم. ✍محسن ابراهیمی ۰۱/۰۳/۱۶ 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
026-01.03.16.mp3
10.22M
متن خوانی تفسیر المیزان محسن ابراهیمی جلسه بیست و ششم جلد1/سوره حمد/ ادامه تفسیر صراط مستقیم دوشنبه 01.03.16 @rooz_fiq
089-01.03.16.mp3
14.94M
بدائه النحو محسن ابراهیمی جملات دارای محل و بدون محل جلسه هشتاد و نهم 01/03/16 @rooz_fiq
090-01.03.22.mp3
18.93M
بدائه النحو محسن ابراهیمی اسماء عدد جلسه نودم 01/03/22 @rooz_fiq
🔴صوت جلسات تدریس کتاب بدایه النحو را که در سال تحصیلی 1400-1401 ارائه شد، می توانید از لینک زیر دانلود فرمایید: 💠محدوده: کل کتاب 👈تعداد جلسات: 90 (مجموعا: 45ساعت) 👉https://ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/mebrahimi/bedae-alnahv-1400/ 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
027-01.04.04.mp3
16.68M
متن خوانی تفسیر المیزان محسن ابراهیمی جلسه بیست و هفتم جلد1/سوره حمد/ پایان بحث صراط مستقیم شنبه 01.04.04 @rooz_fiq
028-01.04.05.mp3
10.22M
متن خوانی تفسیر المیزان محسن ابراهیمی جلسه بیست و هشتم جلد1/سوره حمد/ بحث روایی یکشنبه 01.04.05 @rooz_fiq
💠علم، مزیّت اصحاب صراط مستقیم بر سایر انسان ها ✅أن مزية أصحاب الصراط المستقيم على غيرهم، و كذا صراطهم على سبيل غيرهم، إنما هو بالعلم لا العمل، فلهم من العلم بمقام ربهم ما ليس لغيرهم، إذ قد تبين مما مر: أن العمل التام موجود في بعض السبل التي دون صراطهم، فلا يبقى لمزيتهم إلا العلم، و أما ما هذا العلم؟ و كيف هو؟ فنبحث عنه إن شاء الله في قوله تعالى: «أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِها»: الرعد- 17. و يشعر بهذا المعنى قوله تعالى: «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ»: المجادلة- 11، و كذا قوله تعالى: «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ»: الملائكة- 10، فالذي يصعد إليه تعالى هو الكلم الطيب و هو الاعتقاد و العلم، و أما العمل الصالح فشأنه رفع الكلم الطيب و الأمداد دون الصعود إليه تعالى، و سيجي‏ء تمام البيان في البحث عن الآية. 📚المیزان ج1 ص37 - تفسیر سوره حمد @rooz_fiq
❗️تابستان تعطیل نیست❗️ 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
029-01.04.06.mp3
10.56M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه بیست و نهم جلد1/سوره حمد/ ادامه بحث روایی دوشنبه 01.04.06 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
: در سال تحصیلی ای که گذشت، بخشی از کتاب الصلاه از شرح لمعه تدریس شد و تا شرط ششم از شروط نماز پیش رفتیم. انشالله از فردا ادامه خواهیم داد و صوت جلسات را در همین کانال خواهیم گذاشت. @rooz_fiq
💠سوره حمد، مشتمل بر همه معارف قرآنی 📍أنها مشتملة على جميع المعارف القرآنية على إيجازها و اختصارها فإن القرآن على سعته العجيبة في معارفه الأصلية و ما يتفرع عليها من الفروع من أخلاق و أحكام في العبادات و المعاملات و السياسات و الاجتماعيات و وعد و وعيد و قصص و عبر، يرجع جمل بياناتها إلى التوحيد و النبوة و المعاد و فروعاتها، و إلى هداية العباد إلى ما يصلح به أولاهم و عقباهم، و هذه السورة كما هو واضح تشتمل على جميعها في أوجز لفظ و أوضح معنى. 📚المیزان، ج1 تفسیر سوره حمد 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
030-01.04.07.mp3
8.16M
کتاب الصلاه جلسه سی ام فصل دوم شروط نماز / تروک/ ج1 ص186 سه شنبه 1401/04/07 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
030-01.04.07.mp3
10.04M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه سی ام جلد1/سوره حمد/ بحث روایی دوم (روایات جری و تطبیق) سه شنبه 01.04.07 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فقه روز | محسن ابراهیمی
#المیزان متن خوانی تفسیر المیزان جلسه سی ام جلد1/سوره حمد/ بحث روایی دوم (روایات جری و تطبیق) سه
پایان تفسیر سوره حمد. به حول و قوه الهی انشالله از جلسه بعد، متن خوانی تفسیر سوره بقره را آغاز خواهیم کرد.