eitaa logo
فقه روز | محسن‌ابراهیمی
2.4هزار دنبال‌کننده
737 عکس
179 ویدیو
9 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
📝متن جلسه57👆👆 موضوعات: ۱- خداوند مالک علی الاطلاق عالم است. ۲- تشریع احکام طبق قواعد عقلائی است. ۳- بر اساس مقدمه اول و دوم: جبر و تفویض غلط است. 🎙صوت جلسه57👇👇
057-01.10.24.mp3
21.54M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه پنجاه و هفتم جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۲۶ و ۲۷/ بحث جبر و تفویض شنبه 01.10.24 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🔰تحقیق درباره اسلام باید به وسیله کسانى صورت گیرد که علوم اسلامى متداول و معمول را حداقل تا سر حد اجتهاد تحصیل کرده و به شیوه تحقیق دراین علوم و ماخذ آن آشنایى کافى داشته باشند. 🔰کسانى که معلومات اسلامیشان در حد معلومات عمومى یا قدرى بیش از آن است ولى در این رشته به حد تخصص نرسیده اند نباید در مسائل مربوط به این رشته ها خود نظراجتهادى دهند. 🔰مکرر دیده شده افرادى فاضل و مومن و علاقمند به اسلام چه در لباس روحانیت و چه خارج از آن درباره یک مسئله اسلامى نظرى تازه ابراز مى کنند. و در آن به چند آیه یا روایت استناد مى جویند. در میان این افراد کسانى پیدا مى شوند که قریحه و استعدادى سرشار دارند و چه بسا بااین قریحه خوب و ذوق واستعداد سرشار از آن آیات یا احادیث مطلبى استنباط کرده اند که قبلا به ذهن دانشمندان و محققان اسلامى نرسیده است. ولى این نوع استنباط نباید خود آنها و دیگران را به اشتباه اندازد و خیال کنند که کار آنها در حد یک تحقیق تازه اسلامى است و نظر تازه اى که داده اند در حد یک نظر تحقیقى داراى اعتباراست. تنبه و توجه این گونه افراد خوش قریحه البته ارزنده است و حتى محققان باید از آن استفاده کنند ولى یک تنبه نو و خوش آیند را نمى توان بسادگى تحقیق نامید. چه بسااگر همین فرد فاضل خوش قریحه دلایل دیگر مربوط به همان مطلب را با همه جانب نگرى یک محقق متخصص بررسى مى کرد در آن دلائل نیز با همین قریحه وقادش نکته تازه اى مى یافت که نظرش را درباره معنى و مفهوم آیات یا روایاتى که دیده و بدانها استناد جسته تغییر مى داد. 🔰این آزمایش مکرر براى محققان صاحبنظر پیش آمده است بارها شده که با برخى از همین افراد فاضل داراى حسن نیست و بسیار خوش قریحه ولى غیر متخصص در فن تحقیقات اسلامى برخورد و درباره مطلبشان گفتگو به عمل آمده است آنها قبلا با استفاده معنى نو و دلپسندى از یک یا چند آیه یا حدیث نظرى تازه در یک مسئله اظهار کرده بودند. ما در گفتگوى خود با آنان نظرشان را به آیات دیگر یا به بخشى از سیره و سنت که به آن آیات و موضوع آنها مربوط بوده جلب کردیم و آنها به حکم آنکه براستى جویاى حق و بى غرض بودند اعتراف کردند که آن نظر تازه شان فاقدارزش تحقیقى است و باید در آن تجدید نظر کنند. ✍شهید بهشتی (ره) 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
📝متن جلسه58👆👆 موضوعات: - تفسیر روایت امیرالمومنین درباره قضا و قدر و عدم تنافی آن با اختیار انسان 🎙صوت جلسه58👇👇
058-01.10.25.mp3
14.36M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه پنجاه و هشتم جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۲۶ و ۲۷/ بحث روایی در موضوع جبر و اختیار یکشنبه 01.10.25 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
چرا میگوییم  نوزدهم دی قم یک حادثه‌ی تحوّل‌آفرینِ تاریخی است؟ چون شروع و سرآغاز یک جهاد بزرگ است. از اینجا یک جهاد بزرگی در سراسر کشور آغاز شد که هدف این جهاد هم این بود که ایران عزیز را از هاضمه‌ی غرب بیرون بکشد؛ ایران را که زیر دست و پای فرهنگ مُعوج و غلط غربی و زیر تسلّط سیاسی و نظامی غربی له شده بود، بیرون بکشد، مستقلّش کند، هویّت تاریخی ایران را احیا کند. هویّت تاریخیِ ایران، ایرانِ اسلامی است؛ از اوّل بُروز اسلام تا امروز، شما کدام ملّتِ دیگر را سراغ دارید که در زمینه‌ی علوم مختلف، در زمینه‌ی فلسفه، در زمینه‌ی فقه، در زمینه‌ی علوم گوناگون، به قدر ایرانی‌ها به اسلام خدمت کرده باشند؟ مراجعه کنید به این کتاب عزیز و مغتنم خدمات [متقابل] اسلام و ایرانِ مرحوم شهید مطهّری. رهبر انقلاب ۱۹/۱۰/۱۴۰۱ 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2