eitaa logo
روشنا بوشهر
707 دنبال‌کننده
3هزار عکس
3.2هزار ویدیو
129 فایل
ارتباط با ادمین کانال: @Mahdiyar6167
مشاهده در ایتا
دانلود
چه کسانی به کُره جرئت دادند بدهی ۷میلیارد دلاری را نپردازد؟! 🔹وزارت خارجه کره جنوبی، دیروز سفیر ایران در سئول را به خاطر انتشار سرمقاله ای در روزنامه کیهان فر اخواند. ♦️مدیر مسئول کیهان در آن یادداشت تاکید کرده بود "ما می‌توانیم و باید تنگه هرمز را به روی کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های کره جنوبی ببندیم و مادام که ۷ میلیارد دلار طلب کشورمان را پرداخت نکرده‌اند، اجازه ترددندهیم. این اقدام، بر اساس دو گزاره از حقوق بین‌الملل، حق قانونی ایران اسلامی است. اول؛ کنوانسیون‌های جامائيکا و ژنو؛ و دوم؛ اصل شناخته شده «حق مقابله به مثل»". 🔹به گزارش خبرگزاری یونهاپ، معاون وزیر خارجه کُره، خطاب به سعید بادامچی شبستری سفیر ایران، "مراتب نگرانی سئول را اعلام کرد و بادامچی هم در این دیدار گفت مطلب روزنامه مذکور، در راستای موضع رسمی تهران نیست". ♦️وزارت خارجه ما هنوز واکنشی به این خبرسازی نشان نداده، اما طبیعتا از سفیر کشورمان در سئول انتظار می رود موضعی در تراز شان ملت ایران بگیرد و در مطالبه ۷میلیارد دلار پول چند سال بلوکه شده ایران، انفعال به خرج ندهد. 🔹اهمیت ماجرا، در مسبوق به سابقه بودن است. آقای همتی رئیس وقت بانک مرکزی، اواخر فروردین‌ 1399 گفته بود "ستاد مبارزه با قاچاق باید از ورود کالاهای کره‌ای ممانعت به عمل آورد. به مقامات کره گفتم اگر پول‌های ما را ندهید، دیگر اجازه نمی‌ دهم کالاهای سامسونگ و ال‌جی به ایران بیاید. دیدم حساسیتی نشان ندادند و برای شان مهم نیست. کالای شان را از طریق دبی می‌فروشند و از طریق لنج‌ها در کنگان و نظایر آن به داخل می‌آید؛ معلوم است جواب ما را نمی‌ دهند، چون کالایشان را می‌ فروشند. معنا ندارد اگر ما ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داریم، باید جلوی این ها را بگیرند.". ♦️به نظر می رسد در کنار "ممانعت از عبور کشتی ها به مقصد یا از مبدا کره جنوبی در تنگه هرمز" -که اقدام ضروری و به جایی است- هم باید در سفارت ایران در سئول خانه تکانی جدی انجام شود؛ و هم با قاطعیت، مسیر قاچاق کالاهای کره ای بسته شود و مدیران اهمال کننده بازخواست شوند. 🔹تنها در صورت اعمال قدرت و قاطعیت هست که مقامات بی صداقت سئول، در باز پرداخت بدهی چند سال عقب افتاده ایران، جدیت به خرج خواهند داد. 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
✌🇵🇸 *نقاشی دیجیتال و تایم لپس* 🇵🇸✌ ✌🇵🇸روز جهانی قدس🇵🇸✌ 🇵🇸✌روز قدس،روز اسلام است(امام خمینی(ره))✌🇵🇸 🇵🇸✌🇵🇸✌🇵🇸✌🇵🇸✌🇵🇸 *مرکز هنرهای رقومی بسیج معاونت فرهنگی هنری سپاه امام صادق(ع)استان بوشهر*
۱۰اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس گرامی باد.
بزرگداشت هنرمند بسیجی زنده یاد نادر طالب زاده ۱۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱، ساعت ۱۷ حسینیه عاشقان ثارالله سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر
روشنا بوشهر
بزرگداشت هنرمند بسیجی زنده یاد نادر طالب زاده ۱۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱، ساعت ۱۷ حسینیه عاشقان ثارالل
له الاسماء الحسنی: ◀️نادر طالب‌زاده و پایان برنامه‌سازان اهل مطالعه؟ 🔰عصر فعالان رسانه «اهل گِل» رو به پایان است ⭕️ساعاتی است که نادر طالب‌زاده از دنیا رفته. هنوز به خاک سپرده نشده، در وصف او مطالب، اظهارنظرها و محتواهایی ویژه شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که همگی قابل تأمل و ارزشمند است. نادر طالب‌زاده در دوره‌ای که افراد به محض باز کردن یک حساب کاربری، «فعال رسانه‌ای» می‌شوند، اعتباری فراتر از یک فعال رسانه‌ای داشت. اگرچه او به همراهی و همکاری با شهید آوینی شناخته می‌شود، اگرچه او به دلیل ساخت آثار مکتوب، سینمایی و تصویری، یک چهره ممتاز و درخشان رسانه‌ای است، اگرچه او نگاهی فراتر از مسائل و رویدادهای جامعه امروز ایران را داشت، اگرچه و اگرچه و اگرچه، اما نادر طالب‌زاده ویژگی ممتازی داشت که هر چه می‌گذرد، مثل خود نادر، نادرتر و دست‌نیافتنی‌تر می‌شود. ⭕️مرور عالم و اصحاب رسانه‌ای غرب نشان می‌دهد باهوش‌ترین و مبتکرترین و خلاق‌ترین چهره‌ها و افراد در عالم رسانه که کارکرد هدایت و تدبیر جامعه دارد، مشغول می‌شوند. هنر، فرهنگ، ارتباطات و هر آنچه به جامعه مربوط می‌شود، بایستی توسط تیزبین‌ترین، عاقل‌ترین و فهیم‌ترین انسان‌های آن جامعه اداره شود. رسانه از جنس موضوعاتی است که هوشمندی و فراست بالایی می‌طلبد. چون با ذهن و زبان سر و کار دارد، باید پیام تولید کند، باید ارتباط بگیرد و باید اقناع کند. اقناع پیش‌شرط‌ها و اقتضائاتی دارد که از جمله آنها توانایی طراحی راهبرد و همچنین قدرت برقراری گفت و شنود است. از سنخ کارهایی که معلم‌ها و روحانیون می‌کنند. در نتیجه رسانه، برخلاف آنچه مشهور شده، کار نخبگان است. ⭕️درخشندگی و تمایز و ارزشمندی نادر طالب‌زاده، نه به آثار سینمایی اوست و نه به دیدگاه‌های مترقی و پیش‌برنده او. نادر طالب‌زاده، هیچ‌گاه خود را بی‌نیاز از مطالعه ندید. هیچ‌گاه کتاب را کنار نگذاشت و هیچ‌گاه تیم و دفتر و تشکیلات نساخت که برای او بنویسند و گزیده کنند و پاورپوینت بسازند. او هیچ‌گاه از تجربه فاصله نگرفت و هیچ‌گاه به بهانه ذخیره زمان، برای خود صندلی و درجه و پاویون نتراشید. نادر طالب‌زاده، از ابتدا تا انتها دست از دوربین و قلم و گچ و ماژیک نگرفت. او تا پایان به لوازم آموختن پایبند بود. ⭕️یک بار دیگر برنامه «عصر» او را ببینیم. او در جریان تهیه برنامه قرار دارد. او مدیریت و اجرا را جدا از تهیه و تدوین نمی‌بیند. تو گویی خودش رفته و پلی‌بک‌های برنامه را ضبط کرده، دست به تدوین برده، کت و شلوار پوشیده و رو به دوربین نشسته، سؤالات مصاحبه با مهمانان را نوشته و در نهایت خودش است که سه، دو، یک می‌گوید و کات می‌دهد. اینها همه به این معنا نیست که نادر طالب‌زاده تشکیلات نمی‌دانسته یا تیم‌داری نکرده، به این معناست که هیچ یک از اجزای کار رسانه‌ای را بازیچه و سرگرمی نمی‌دانسته و خود در متن هر یک از آنها حضور داشته. ⭕️از همه پیشینه و سابقه نادر طالب‌زاده، تهیه‌کنندگی برنامه‌های تلویزیون مهم‌تر است. برنامه‌سازی، کاری از جنس و سنخ مدیریت، هدایت و تدبیر اذهان است و اتفاقاً باید باهوش‌ترین و نخبه‌ترین افراد را جامعه به گونه‌ای سامان و سازمان داد که برنامه‌سازی و تهیه‌کنندگی کنند. نادر طالب‌زاده با همه هوش و سابقه و اسم و رسمی که داشت، از مطالعه، نوشتن و خط زدن و یاد گرفتن و تجربه کردن دست نکشید و این مهم‌ترین درس او برای فعالان رسانه‌ای است. فعالان رسانه‌ای که دیگر مطالعه را در شأن خود نمی‌بیند یا برایش وقت نمی‌گذارند. خدایش بیامرزد. 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
◀️رسانه‌ای به نام شیخ حسین انصاریان 🔰سه‌گانه‌ای که می‌تواند الگو شود ⭕️شیخ حسین انصاریان، یک رسانه است و نه حتی یک «انسان رسانه» که وصف اینفلوئنسرهای پرفالوئری است که هر یک در رسانه‌ای مشغول به کارند، و آنانند که به محل کارشان وزن و اعتبار و شهرت می‌دهند، در ایران و جهان. اما شیخ حسین همه ویژگی‌های یک رسانه را دارد. رسانه، با سه‌گانه بستر یا ابزار، مخاطب و پیام تعریف می‌شود و البته انواع و اشکالی همچون یک‌سویه یا دوسویه، انبوه و غیرانبوه دارد. مهم‌تر از تعریف رسانه یا تمجید از شیخ حسین و تطبیق کاری که او می‌کند، بر ارکان رسانه، این است که یک بار بهتر ببینیم و بدانیم که او چه می‌کند. ⭕️امسال و پارسال، دعاهای شیخ حسین برای معتادها و زنان بدکاره در شبکه‌های اجتماعی دیده شد. او به دنبال دیده شدن است؟ او از روی عمد به دنبال ویژگی یا وجه متمایزی است که ترند شود؟ شاید. اما چرا دیگر وعاظ و روحانیون چنین فکری به ذهنشان نرسیده است؟ دو ویژگی شیخ حسین کمک کرده است تا او از این حیث، بر هم‌لباس‌هایشان تقدم داشته باشد. او مردمی است و البته بیش از مردمی بودن، لوطی است، عیار است، جوانمرد است، مشتی است. این بیان، تقدیر از شیخ حسین نیست، تلاشی است برای توضیح رویکرد او به مسائل. امسال او پس از دعا برای زنان بدکاره، دو نکته می‌گوید: اولاً بدکاره‌ها را جدا نمی‌کند و بر دعایش تخصیص نمی‌زند که بگوید منظورم زنانی است که به خاطر معیشت و از روی اجبار دامان خود را آلوده‌اند. بلکه می‌گوید بدکاره‌ها، چه آنانی که از روی اجبار دست به چنین کاری می‌زنند و چه آنانی که اسیر هوای نفسند. این نگاه، یعنی بهره‌مندی از نوعی شفقت نبوی که روحانیت را در خدمت مردم قرار می‌دهد، و نه فراتر و برتر از ایشان، شیخ حسین را رسانه کرده است. ⭕️منبر شیخ حسین، پیام دارد، اما پیچیده نیست. پر از شعر و ضرب‌المثل و حکایت است، اما سرراست و مستقیم است. بی‌سواد و باسواد، پیر و جوان، زن و مرد، می‌فهمندش. برخی روحانیون تصور می‌کنند برای حل مسائل پیچیده جهان، تکلیف دارند و باید الزاماً به شکلی سخت و صعب در یک منبر، در یک دهه، در یک ماه همه چیز را حل کنند یا برای همه خط و نشان بکشند. از سویی دیگر، هستند عده‌ای هم که پردازش نمی‌دانند و همه حرف و بیانشان در یک خط و چند دقیقه تمام می‌شود و سناریو و طراحی و تعلیق و تفسیر و تبیین و توضیح نمی‌شناسند. ⭕️شیخ حسین، فقه را لاغر نمی‌کند، از شریعت نمی‌زند، پایبند و ملتزم به اصول شرعی است و مرزهای حلال و حرام را محو نمی‌کند. اهل غش نیست. گفتگو با مردم، ارتباط با آنان، شهرت، سخن گفتن برای جمعیت میلیونی، برخورداری از پامنبری‌ و طرفدار، سبب نشده او از وجوب حجاب و حرمت مشروب‌خواری، نهی از ارتکاب گناهان کبیره و اهمیت شعائر دینی بکاهد. او به واقع پاسبان مرزهای غیرت دینی است. اما در ضمن مراقبت دارد که وزن و ضریب پیام‌هایش متناسب با اهمیت احکام در فقه باشد. تصویر شیخ حسین از دین، کاریکاتوری نیست؛ درختواره است. در نظر او، ریشه و مبنا، بازگشت به سوی خداست، بندگی الله است. از این جهت است که او به دعا اهمیت بسیار می‌دهد. ⭕️این سه‌گانه یعنی نگاه نبوی و دلسوزانه به مردم، طراحی سناریوی اقناعی برای پیام‌های ساده دینی و وزن‌دهی به احکام و دستورات مبتنی بر یک درختواره، سه‌گانه تبلیغی شیخ حسین انصاریان است. آیا او و روش و منش تبلیغی او اشکال و ایرادی ندارد؟ آیا او نمی‌توانسته در همه سالیان گذشته بهتر عمل کند؟ حتماً جای اصلاح و ارتقاء و پیشرفت هست، اما حسین انصاریان، وزین و معتبر است و واعظ‌های رسانه‌محور، شیوخ توئیتری و اینستاگرامی نباید گمان برند که برای اصلاح جامعه باید دست به هر کاری بزنند که امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام فرمود: «کن فی‌الناس و لاتکن معهم» 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌏 خبرگزاری بسیج استان بوشهر 📸 گزارش تصویری 🛑 *مراسم بزرگداشت زنده یاد نادر طالب زاده در بوشهر* 🔶 مراسم بزرگداشت زنده یاد نادر طالب زاده به همت معاونت فرهنگی هنری سپاه امام صادق علیه السلام استان بوشهر در حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر برگزار شد. عکاس: مجتبی رحمانی فرد https://basijnews.ir/fa/news/9429614
⭕️آثار بی‌تقوايی در زندگی اجتماعی (بخش اول) 🔶درباره و آثار و پيامدهای آن، بسيار گفته و نوشته شده است، ولی درباره و تاثير آن‌ در زندگی، كمتر تحليلی ارائه شده است. مسلماً بررسی و تحليل آن ميتواند راهگشای خوبی در زمينه بازسازی هنجارهای اجتماعی و جامعه پذيری باشد. نويسنده در اين مطلب با بررسی آيات قرآنی، نگاهی گذرا به در زندگی اجتماعی دارد. 💠 تقوا، اساس هنجارها و فضايل 🔷 ، پرهيز و خودداری از هرگونه پليدی و پلشتی و زشتی است. اين پرهيز به سبب نوعی اتفاق می‌افتد، و از يك نظر، از هرگونه نظارت بيرونی و قانونی قوی‌تر و كاراتر ميباشد؛ زيرا اين شخص است كه وی را از ناهنجاريها، قانون‌شكنيها، تجاوز و تعدی و مانند آن حفظ ميكند. كسی است كه نسبت به هرگونه پليدی عقلانی و عقلايی و شرعی، واكنش منفی نشان ميدهد و به خود اجازه نميدهد تا آن را مرتكب شود. از اين‌رو نسبت به ظلم و بی‌عدالتی، يا زيرپا گذاشتن و يا تهمت و افترا به ديگری خودداری ميكند. اصولا شخص، به عنوان يك عمل ميكند، و و سالم به وی اجازه نميدهد، تا به سوی ، و يا خلافی حركت كند. اصولاً انسان سالم نسبت به زشتيها و بدكاری‌ها واكنش منفی نشان ميدهد و آن را همانند بوی بدی ميداند كه بينی خود را ميگيرد، تا آن را استشمام نكند. 🔷بر اين اساس ميتوان گفت كه و پرهيزگاری، و رفتارهای درست و سالم اجتماعی است. جامعه‌ای اگر بخواهد از افراد سالم برخوردار باشد، بايد در حوزه‌ ، سرمايه‌گذاری كند؛ زيرا تقوا، بنياد اخلاق، هنجارها، رفتارهای سالم و اجتماعی و عامل نظارتی درونی و قوی برای است. بنابراين اگر جامعه‌ای بخواهد در مسير درست قرار گيرد و شهروندان آن، قانون را در همه حال به دور از هرگونه هزينه اضافی اجرايی كنند، می‌بايست به آنها بها دهد. ، به دولت امكان ميدهد شهروندانی داشته باشد كه را به سبب و فشار درونی اجرا ميكنند و هرگز به خود اجازه نميدهند، تا برخلاف قانون رفتار نمايند. اين مساله موجب ميشود تا دولت هزينه‌ای كمتر برای نظارت و اجرای قانون توسط شهروندان بپردازد. بر اين اساس تقوا به عنوان اساس هنجارهای قانونی و اجتماعی مورد تاكيد قرار ميگيرد. ... نويسنده: سلمان عزيزی 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
⭕️ جنگ نرم و ابزارهای تغییر فرهنگی (بخش اول) 🔷دیر زمانی است که توهم منحصر بودن قدرت به سلاح آتشین، ابطال شده است. اگر افرادی تا اواخر قرن بیستم وجود داشتند که گسترش را تنها راه افزایش توان یک کشور قلمداد می کردند، امروز کسی در غلط بودن این نظریه شکی ندارد. رخدادهای چند دهه گذشته اثبات کرده که داشتن تانک مهم نیست؛ مهم این است که چه کسی و با چه درجه ای از ، پشت تانک نشسته است. بسیار اهمیت دارد که یک سرباز، تا چه اندازه قانع شده باشد که ، واقعا دشمن است و مستحق نابودی است. این اقناع به وسیله انجام میگیرد. از طرف دیگر، قدرت نرم موجب میشود که قبل از اینکه دست به اسلحه ببرد، را از دست بدهد و از مقاومت منصرف گردد. 🔷 دو کارکرد اصلی دارد: ۱) : مشروعیت بخشی به نیروی خودی (حق با ما است) و اقناع مردم برای پشتیبانی از صاحب قدرت. ۲) : مشروعیت زدایی از نیروی دشمن (این افراد شایسته نابودی هستند) و سلب مقاومت از انها. در جنگ سخت، تصرف «سرزمین» دشمن و «نابودی» نیروهای او هدف است؛ اما در ، هدف، تفوق بر و نیروهای طرف مقابل است. در جنگ های خونین نظامی، نیروهای دشمن کشته و زخمی می شوند تا یک منطقه به اشغال درآید که با عوارض و تبعاتی همراه است؛ مثلا دولت مهاجم، اشغالگر، منفور و نامشروع تلقی میشود. همچنین تهاجم به یک کشور هزینه بسیاری را به اشغالگر تحمیل میکند و هزینه تداوم اشغال به مراتب گزاف‌تر از هزینه اشغال است. 🔷تجربه جنگ ویتنام نشان میدهد که ممکن است حتی یک ابرقدرت با وجود تلاش و کوشش نتواند سرزمینی را تصرف نماید. هنوز هم جنگ ویتنام لکه ننگی بر دامان آمریکا محسوب میشود و فراموش نشده است. مبارزات مردم فلسطین گواهی زنده است بر اینکه حتی در صورت اشغال یک کشور، نمیتوان صاحب آن کشور شد. صهیونیست ها بیش از ۷۰ سال است که مردم فلسطین را سرکوب میکنند، اما نتوانسته اند آنها را وادار به تسلیم نمایند. این مثالها نشان میدهد که چرا قدرت سخت به تنهایی کافی نیست، و به چه دلیل توجه‌ به‌ افزایش یافته است. همچنین تحلیل براساس توضیح میدهد که چرا آمریکا در ظرف چند سال به عراق و افغانستان حمله کرد، اما جرات حمله به را ندارد و تمام کارشناسان اذعان دارند که حمله به ایران شکست سختی را برای او به دنبال خواهد داشت. ... منبع: حوزه‌ نت‌ به‌ نقل‌ از فصلنامه‌ ره‌آورد نور، شماره ۳۲، ص ۲ با اندکی تلخیص و تصرف 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
روشنا بوشهر
⭕️ جنگ نرم و ابزارهای تغییر فرهنگی (بخش اول) 🔷دیر زمانی است که توهم منحصر بودن قدرت به سلاح آتشین،
⭕️ و ابزارهای تغییر فرهنگی (بخش دوم) 🔶اگر افرادی تا اواخر قرن بیستم وجود داشتند که گسترش قدرت نظامی را تنها راه افزایش توان یک کشور قلمداد می کردند، امروز کسی در غلط بودن این نظریه شکی ندارد. رخدادهای چند دهه گذشته اثبات کرده که داشتن تانک مهم نیست؛ مهم این است که چه کسی و با چه درجه ای از ، پشت تانک نشسته است. 🔷عمده‌ حوزه‌ عملکرد در است و با کارویژه ها را محقق میسازد. در جنگ‌ نرم، هدف‌ دستیابی‌ به‌ است. پیامهای فرهنگی‌ای که به طور عمده از پخش میشود، بر مبنای ساخته شده و احساسی‌ از سلطه‌ جویی‌ فرهنگی را القا می کند. [ولتون۱۳۸۷: ۱۵] بنا بر تعریف عبارت است از: «منبع دانش، تجربه، باورها، ارزشها، نگرشها، معانی، سلسله مراتب، مذهب، زمان، نقشها، روابط مفاهیم جهان و اشیای مادی که گروهی از مردم طی نسل ها از طریق تلاش های فردی و گروهی آن‌را کسب کرده اند. [ولتون ۱۳۸۷: ۱۰۴] 💠در مورد فرهنگ دو نکته قابل ذکر است: 1⃣ «فرهنگ، یک سامانه منسجم و هماهنگ است». در یک و پویا، مولفه‌های متضاد نباید وجود داشته باشد، زیرا ثبات این سامانه را تهدید میکند و ناچار باید یکی از این مولفه ها به نفع دیگری تغییر نماید. مثلا در اسلام، رعایت حجاب واجب است. حال اگر یک لباس مد شود که فاقد پوشش کافی باشد، با دو عنصر فرهنگی متضاد مواجه خواهیم بود و قاعدتا باید عنصر ضعیفتر حذف شود. خانواده‌ هایی که مذهبی‌تر هستند، از پوشیدن این مدل از لباس صرفنظر خواهند کرد و خانواده‌هایی که از عمق مذهبی زیادی برخوردار نیستند و پوشاک برای آنها، هویت فرهنگی عمیق‌تری تولید میکند، حجاب را قربانی استفاده از ان لباس خواهند نمود. 2⃣ «تغییر فرهنگی». مانند یک رودخانه است که مدام در جریان است. اگرچه در ظاهر یک کلیت ثابت به نظر میرسد، اما در هر لحظه در حال است. البته این روند بسیار کند، آرام و تقریبا غیر قابل لمس میباشد. گاهی این با روشها و ابزارهای خاص سرعت و جهت میگیرد و موجب میشود که فرهنگ به صورت مصنوعی و با سرعت غیرطبیعی تغییر نماید.  در ، معمولا به دنبال دستیابی به روشهای تحقق این تغییر سریع و جهت‌دار فرهنگ هستند. 🔷، معمولا دیرپا است و نمیتوان به سرعت آن را متحول کرد. برای حذف یک مولفه فرهنگی و تثبیت یک عنصر فرهنگی دیگر، ممکن است گذر نسل ها لازم باشد. البته بخشهایی از فرهنگ که عمق چندانی ندارند، میتوانند در کوتاه مدت، تحت تاثیر قرار گیرند و تغییر نمایند؛ مثلا دین به عنوان بخش فرهنگی عمیق بسیاری از مردم، به راحتی تحت تاثیر قرار نمیگیرد، اما سلیقه آنها در تغذیه و نوع پوشش، به عنوان بخش کم‌عمق فرهنگ، میتواند در کوتاه‌مدت تغییر نماید. ... منبع: حوزه‌ نت‌ به‌ نقل‌ از فصلنامه‌ ره‌آورد نور، شماره ۳۲، ص ۲ 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
روشنا بوشهر
⭕️آثار بی‌تقوايی در زندگی اجتماعی (بخش اول) 🔶درباره #تقوا و آثار و پيامدهای آن، بسيار گفته و نوشته
⭕️آثار بی‌تقوايی در زندگی اجتماعی (بخش دوم) 🔶درباره و آثار و پيامدهای آن، بسيار گفته و نوشته شده است، ولی درباره و تاثير آن‌ در زندگی، كمتر تحليلی ارائه شده است. مسلماً بررسی و تحليل آن ميتواند راهگشای خوبی در زمينه بازسازی هنجارهای اجتماعی و جامعه پذيری باشد. نويسنده در اين مطلب با بررسی آيات قرآنی، نگاهی گذرا به در زندگی اجتماعی دارد. 💠پيامدهای بی‌تقوايی 🔷اگر بنياد اخلاق و هنجارهای اجتماعي است، بی‌گمان ريشه‌ همه‌ ناهنجاريها نيز در انسان ميباشد. خداوند در آيه ۷۸ سوره هود و نيز ۱۶۱ و ۱۶۵ سوره شعراء، همجنس‌بازی و انحرافات جنسی در جامعه را، از آثار بی‌تقوايی انسان بر ميشمارد، و برای‌ بازسازی‌ جامعه و قراردادن در مسير درست و سالم، خواهان ميشود. در حقيقت انسان را به سوی و ميكشاند و زمينه را برای رفتارهای‌ پرخطر اجتماعی، از جمله جنسی و اباحه‌گری فراهم می‌آورد. خداوند در آيه ۱۰۸ سوره مائده، بی‌تقوايی و بی‌اعتنايی به دستورهای خداوند را مايه‌ فسق ‌و محروميت‌ از هدايت‌ خاص معرفی ميكند. 🔷به سخن ديگر، و فجور هر شخصی، ريشه در وی دارد و رفتارهايی چون فساد و فحشا در جامعه به سبب همين بی‌تقوايی از وی سر ميزند. از مكر خداوند نيز می‌باشد. جامعه‌ای كه گرفتار بی‌تقوايی است، هر دم ممكن است گرفتار مكر الهی شود و فتنه‌ها و عذابهای الهی دامنگير آنان گردد. از اين‌رو خداوند به‌ مردم‌ هشدار ميدهد كه را در پيش گيرند، وگرنه ميشوند. [اعراف آيات ۹۶ و ۹۹] از جمله مكر خداوند نسبت به جامعه، ميتوان به افزايش امنيت، قدرت و ثروت برای بی‌تقوايان اشاره كرد. 🔷بسياری از كه گرفتار هستند، با افزايش رفاه و ثروت مواجه ميشوند؛ زيرا از مكر الهی است كه به دشمنان خويش مهلت ميدهد و با دادن نعمت و رفاه، آنان را به سمتی سوق ميدهد، تا با دست خويش جامعه خود را نابود كنند. از دادن امكانات به جامعه و يا فرد، بعنوان خود ياد ميكند؛ زيرا شخص و يا جامعه گمان ميكند كه در امنيت، از عذاب است و از رفاه و آسايش برخوردار ميباشد، ولی ناگهان خداوند آنان را به ميگيرد. بسياری از جوامع كه دچار عذاب شدند، در حالتی گرفتار مكر الهی شدند كه خود را در امنيت كامل می‌يافتند، و حتی از پيامبران ميخواستند كه اگر ميتواند آنان را عذاب كند. اين حالت تمسخر نسبت به عذاب و پيامبران از آن‌روست كه گرفتار مكر الهی بودند. ... نويسنده: سلمان عزيزی منبع: فارس 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
وارد دومینوی دشمن نشویم ♦️دوستی در توییتر نوشته "ما با جماعتی روبرو هستیم که هنوز فرق مهدی طائب با حسین طائب را نمی‌دانند. اما چند ساعت در کلاب هوس در این مورد ویس مهدی طائب به اسم حسین طائب صحبت می‌کنند" و دیگری پاسخ داده "وقتی مهدی طائب فرق میثم نیلی رو با مقداد نیلی نمیدونه، حرجی بر جماعتی که فرق مهدی طائب و حسین طائب رو ندونن هم نیست". 🔹چرا باید استاد محترم، آقای مهدی طائب، حرف هایی بی سند، خلاف واقع و ناروا را علیه فلان فعال یا مجموعه سیاسی درون جبهه انقلاب بگوید؟ این سخنان نادرست که در یک جمع کوچک بیان شده، با چه انگیزه ای و از سوی چه کسانی در فضای مجازی توزیع و ضریب داده می شود؟! که برخی افراد دارای دغدغه هم برای پاسخ دادن و اعتراض کردن، احساس مسئولیت کنند؟ ♦️چرا باید وقت محدود و فرصت مغتنم نیروهای انقلابی، به جای تمرکز روی اولویت های انقلاب و تحرکات جبهه دشمن، صرف خراشیدن و بر چسب زدن به همدیگر شود؟ آیا تکرار این خطاها، و ضریب یافتن آنها در فضای مجازی، اتفاقی عادی است؟ 🔹کاش اولا مراقب باشم سوء ظن و مجادله و اختلاف را به درون جبهه انقلاب نکشانیم، ثانیا با کیفیت و کمیت واکنش، اجازه ندهیم مجادله ضریب پیدا کند، تبدیل به دومینو شود و به ماندن کدورت ها در درون جبهه انقلاب بینجامد. ♦️می گویند چند نفر داشتند نماز می خواندند. یکی از آن میان، لابه لای نمازش، حرف هایی غیر از اذکار نماز گفت. دومی، رو به اولی کرد و گفت نمازت باطل شد! سومی رو به دومی کرد و گفت تو هم حرف زدی و نمازت باطل شد! چهارمی گفت خوبه که من حرف نزدم و نمازم باطل نشد! 🔹واقعا با ادامه دلخوری های گذشته، یا اولویت دادن به مسائل فرعی و مشغول کردن خود یا دیگران ، جایی برای اقامه جهاد تبیین و مواجهه با جنگ ترکیبی دشمن باقی می ماند؟! آیا جهاد، جبهه نمی خواهد؟ و جبهه بدون الفت، حسن ظن، همدلی و هم افزایی، و اصلی- فرعی کردن مسائل محقق می شود؟! ♦️هیچ کدام ما حق نداریم کمترین مجال و امکانی برای تسهیل نقشه دشمن در زمینه اختلاف افکنی فراهم کنیم. 👤 محمد ایمانی 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
روشنا بوشهر
⭕️ #جنگ_نرم و ابزارهای تغییر فرهنگی (بخش دوم) 🔶اگر افرادی تا اواخر قرن بیستم وجود داشتند که گسترش ق
⭕️ و ابزارهای تغییر فرهنگی (بخش سوم) 🔶اگر افرادی تا اواخر قرن بیستم وجود داشتند که گسترش قدرت نظامی را تنها راه افزایش توان یک کشور قلمداد می کردند، امروز کسی در غلط بودن این نظریه شکی ندارد. رخدادهای چند دهه گذشته اثبات کرده که داشتن تانک مهم نیست؛ مهم این است که چه کسی و با چه درجه ای از ، پشت تانک نشسته است. 💠ابزارهای تغییر فرهنگی 1⃣ «ابزارهای درونی»: به صورت درون‌زاد در بستر تاریخ، دچار تغییر و تحول میشوند. تضادهای فرهنگی به تدریج بر طرف میشود و بسته به نیاز و تمایل انسانی، ممکن است برخی از مولفه‌های فرهنگی نسبت به بقیه بیشتر مورد توجه قرار گیرد و تقویت شود. یکی از موثرترین نظریاتی که در مورد تغییر فرهنگی، ارائه شده است، است. این نظریه میگوید: «تکامل‌گرایی این اعتقاد را به وجود آورد که هر جامعه‌ای میتواند علم، فناوری و فرهنگ و صنعت ایجاد کند و بدون محدودیت رشد نماید. دقیقا همانگونه که انسان باستانی پیشرفت کرد، و به انسانی که میتوانست ابزار به دست گیرد مبدل شد، سپس انسان راست قامت که آتش را پدید آورد و بعد انسان اندیشه‌ورز که زبان و و فرهنگ را بوجود آورد، جوامع کمتر توسعه یافته نیز میتوانند به سوی توسعه گام بردارند و به فرهنگ عالی‌تر دست یابند». [اسوالدو ۱۳۸۳: ۱۴۴] 🔷چنین‌ تفکری سالهای سال بر مراکز علمی و دانشگاهی دنیا حاکم بوده است و توجیه مناسبی را برای فراهم کرده است. «نظریه تکامل فرهنگی» به غرب اجازه میدهد برای خود به دیگر جوامع، تلاش نمایند و این اقدام در جهت اعتلای فرهنگ کشورهای عقب مانده، توجیه میگردد. بی‌تردید، این نظریه بر تاثیر گذاشته است و اکنون نیز در خدمت سلاطین  قرار دارد. با این حال، بسیاری از استعمارستیزان و منتقدان مدرنیته به این نوع تفکر استعماری معترض هستند؛ زیرا گره زدن پیشرفتهای مادی به رشد فرهنگی، هیچ توجیه عقلانی ندارد و در عمل هم ثابت شده است که لزوما کشورهای توسعه یافته، از فرهنگ غنی‌تری برخوردار نیستند. فرهنگ در گذر زمان، دچار فراز و فرود میشود و گاهی رشد و گاهی زوال می‌یابد. عواملی همچون: ، و و بسیاری از عوامل دیگر، در این روند موثر میباشد. 🔷اما رشد اقتصادی یا توسعه سیاسی، لزوما نتیجه مستقیمی بر ندارد و نمیتوان گفت که جامعه دارای ثروت بیشتر یا سیاست توسعه یافته تر، دارای فرهنگ عالی‌تری است. از طرف دیگر، تصور حرکت خطی فرهنگ، از بنیان، نادرست است. کشورهای توسعه یافته نیز دارای فرهنگ یکسانی نیستند و از یک مسیر واحد به چنین جایگاه فرهنگی‌ای نرسیده اند؛ مثلا دو کشور فرانسه و ایالات متحده توسعه یافته محسوب میشوند، اما از دو فرهنگ نسبتا متفاوت برخوردارند. در فرهنگ فرانسه دین تقریبا زدوده شده است؛ ولی در فرهنگ آمریکا دین جایگاه بسیار مهم و اساسی دارد و حتی در تعیین منافع ملی تاثیرگذار است. به هر حال، بسیاری از روشنفکران، با در نظر گرفتن نظریه تکامل فرهنگی، گمان میکنند شرق دچار توقف فرهنگی شده است و بنابراین، برای رسیدن به قافله تمدن غرب، باید هدایت جریان فرهنگی به بیرون چارچوبهای فرهنگ سنتی سپرده شود و با ابزارهای بیرونی به آنچه «فرهنگ تکامل یافته» خوانده می شود، رسید. ... منبع: حوزه‌ نت‌ به‌ نقل‌ از فصلنامه‌ ره‌آورد نور، شماره ۳۲، ص ۲ 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
⭕️حفظ خطوط فاصل با دشمن 🔹خطوط فاصل با باید در نظر باشد و برجسته باشد. نگذارید با دشمنی که با انقلاب دشمن است، با نظام دشمن است، با امام دشمن است، کم‌رنگ بشود. بعضی از جریانهای داخل کشور ما از این نقطه کردند، خطوط مرزی خودشان را با حفظ نکردند، [خطوطشان‌] ضعیف شد، کمرنگ شد؛ مثل خطوط مرزی کشور، اگر خط مرزی نباشد، از آن‌طرف ممکن است کسی اشتباهاً بیاید این‌طرف، از این‌طرف ممکن است کسی اشتباهاً برود آن‌طرف؛ را حفظ کنید. به وعده‌ی «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم» اعتماد  و اطمینان داشته باشید. ، جوانان عزیز! بدانید: به کوری چشم دشمن شما پیروزید. بیانات‌‌ معظم‌ له۹۵/۳/۱۴ منبع: وبسایت‌ دفتر حفظ‌ ونشر آثار مقام‌ معظم‌ رهبری 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌ ‌ سخنران : آیت الله به وسیله حضرت قائم علیه السلام ... 🌖 روشنا_بوشهر
🔴رهبر انقلاب: باید کاری کنیم دانش‌آموز ما دارای هویت ملی بشود رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار با معلمان: 🔹ما بایستی کاری کنیم که دانش‌آموز ما دارای هویت ملی بشود. مهمتر از علم‌آموزی یا لااقل در حد علم‌آموزی این است که او احساس هویت بکند، یک انسان با هویت ساخته بشود، یک هویت ملی، هویت احساس اعتماد به نفس ملی پیدا بکند. 🔹از عمق جان کودک ما با افتخارات کشور آشنا بشود این چیزی است که امروز وجود ندارد خیلی از افتخارات حالا ایشان اسم مرحوم آقای کاظمی آشتیانی را آوردند شما بین بچه‌های مدرسه‌تان، مدارس‌تان نظرخواهی کنید ببینید چند درصد کاظمی آشتیانی را با آن همه خدمات، با آن ارزش وجودی که این مرد، این جوان، جوان هم بود داشت می‌شناسند چند درصد، رونالدو را چند درصد می‌شناسند، ما چرا افتخارات ملی خودمان را نمی‌شناسیم؟ 🔹این خیلی مهم است یک بخش از این چیزهایی که میگوییم هویت ملی همین است که افتخارات ملی را، گذشته‌ی علمی را، گذشته‌ی سیاسی را، گذشته‌ی بین‌المللی را بشناسند. 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
🇮🇷 📝 | جریان‌های مخالفِ امام علی(علیه‌السّلام) و دولت‌های انقلابی‼️ 🍃🌹🍃 🔻حضرت امام علی (علیه‌السّلام) به‌محض قبول مسئولیت اجرایی جهان اسلام، با دشمنی و مخالفتِ سه گروه مواجه شد: 1️⃣ (اصحاب جمل): جریان داخلی بودند که رفتار عادلانه امام را برنتافتند، مثل طلحه و زبیر. 2️⃣ (اصحاب صفین): دشمنان آشکار بیرونی بودند یعنی بنی‌امیه به سرکردگی معاویه 3️⃣ (خوارج): انسان‌های خشکه مقدس و ناآگاه به مبانی عمیق معرفتی و دینی 🔸 اکثرِ انرژی ِحضرت، صرف مقابله با این گروها شد و فرصت چندانی برای محقق ساختن آرمان‌های اسلامی و توسعه جامعه فراهم نشد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مخصوصاً در ایام استقرار انقلابی و مردمی، جریان‌های مشابه فوق، در تلاش‌اند مانع تحقق برنامه‌های سازنده در کشور شوند. 🔺از جمله‌ی این جریان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: الف) دشمنان خارجی به سرکردگی آمریکا ب) دشمنان داخلی (جریان نفاق، جریان غرب‌گرا، جریان تحریف و...) ج) عامۀ اغفال‌شده (انسان‌های بی‌بصیرت و... تحت تاثیر دشمن قرار می گیرند) ✍️علی‌اکبر صیدی 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
⭕️ فرزندآوری مانع طلاق! صالح قاسمی، دبیر مرکز مطالعات جمعیت: براساس آمارهای رسمی کشور بیش از ۴۷درصد طلاق‌ها در ۵سال نخست زندگی مشترک زوجین اتفاق می‌افتد. ۶۷درصد طلاق‌ها در خانواده‌های بدون فرزند اتفاق می‌افتد. ۲۲درصد طلاق‌ها در خانواده‌های صاحب یک فرزند، ۹درصد طلاق‌ها در خانواده‌های دارای ۲فرزند و ۳درصد طلاق‌ها در خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر اتفاق می‌افتد. 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr