eitaa logo
روشنا آذربایجان غربی
501 دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
4.2هزار ویدیو
1هزار فایل
روشنا، پنجره ای به سوی امید، معرفت و بصیرت فعالین فرهنگی هنری استان آذربایجان غربی ارتباط با ادمین👇 🆔 @S_nikandish
مشاهده در ایتا
دانلود
1_2409025993.pdf
11.51M
💢 | کتاب «طغیان سلبریتی ها برای ایجاد پورنوکراسی» 📍 تحلیلی موشکافانه از فتنه 1401 @roshana_farhangi_ag •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
⭕️ سیصد سال ننگ، با رنگ پاک می‌شود؟ @roshana_farhangi_ag •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
50.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
• بالاخره چه‌کسی راست می‌گوید؟ در آشفته بازار جریانات سیاسی و فکری تکلیف چیست؟ 💢سخنرانی بسیار مهمِ شهید بهشتی سه روز قبل از شهادت ۴ تیر ۱۳۶۰ @roshana_farhangi_ag •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
⭕️توییت تهیه‌کننده گاندو برای آقای سفیر :) @roshana_farhangi_ag •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
‍ نامه عوامل سریال «سقوط» به حمید فرخ‌نژاد کاش نان و نمک برایت حرمت داشت ▪️عوامل سریال «سقوط»؛ آخرین پروژه حمید فرخ‌نژاد در ایران با انتشار بیانیه‌ای خطاب به این بازیگر و رفتارهای اخیر او واکنش نشان دادند که متن آن به شرح زیر است: «حمید خان فرخ‌نژاد؛ سلام که رسم ادب و معرفت و احترام است! همه ما تیم تولید سریال «سقوط» شوکه هستیم. مگر می‌شود مرارت‌هایی که در روزهای سخت و خاک‌آلود فیلمبرداری در کوه و بیابان کشیدیم، از خاطر برد؟ مگر می‌شود شب‌های سرد سقز را که با مهمان‌نوازی هموطنان عزیزِ کُرد گرم شده بود، فراموش کرد؟ مگر می‌شود شب‌بیداری عوامل تولید و علاقهِ‌شان را به تولید سریالی متفاوت و جذاب برای مردم از یاد برد؟ حمید خان! چطور می‌شود که زحمت‌های گروهی را که خود در میان‌شان بودید، نبینید و تصمیمی فردی بگیرید که پخش سریال به مخاطره بیفتد؟ چطور می‌شود وقتی یاد بیانیه‌نویسی بیفتید که کارتان تمام شده باشد و بی‌خبر بار سفرتان را هم بسته باشید، ولی برایتان مهم نباشد که بقیه اعضای گروه چه بلایی بر سرشان می‌آید؟ چقدر سخت است که چند روز قبل همدیگر را در آغوش گرفته باشیم و برای هم آرزوی موفقیت در پروژه‌های بعدی را کرده باشیم و حالا همان آدم‌ها را در مخمصه‌ای گرفتار کرده باشید که انگار زحمات یکساله‌شان خاکستر شده. چقدر خودخواهانه است که شرایط سخت کنونی مردم را دیده باشیم و بدتر از آن را، سر همکاران خود آورده باشید. چقدر عجیب است که خبرهای درگوشی حل مشکل خروج هنرمندان را شنیده باشیم و دقیقا رفتاری کنید که مشکل ممنوع‌الخروجی دوباره برای همه هنرمندان و دوستانتان برقرار شود. جناب فرخ‌نژاد! کاش معرفتی بود، کاش حرمت نان و نمک همچنان مقدس بود، کاش رفتار حرفه‌ای فقط در هنگام نقد کردن چک معنا پیدا نمی‌کرد، کاش ارزش کلمه‌ها اینقدر راحت و آسان نمی‌شکست. همکاران شما در سریال سقوط» @roshana_farhangi_ag •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🔎الگوی قصاص و اجرای عدالت با پیوست رسانه‌ای ▫️روایت جنایت و برای تبیین و توجیه عدالت و قضاوت دادگاه در عصر ارتباطات و رسانه، بسیار حیاتی است. در موقعیتی هستیم که بدلیل فشار رسانه‌های معاند و ضعف حافظه تاریخی ما ممکن است جای جلاد و شهید بتدریج یا دفعتا حتی عوض شود. شرایطی که دوسه سال پیش برای نویدافکاری رقم خورد را یادمان نرفته که چگونه وصف و عنوان قاتل از پسوند و پیشانی او شد و وجه کمرنگ کشتی گیر بودنش گردید. ▫️اما در جریان دو قصاص اخیر که صورت گرفت، الگویی در رسانه‌های ما عملیاتی شد که را در سپهر رسانه ای کشور، تا حدودی نشان میداد. هرچند که تکثر سکوهای انتشار و تنوع بسترهای کنشگری و و توجیه و تمرکز سکوهای مرجع(همچون اقلیتی نخبگان و علما که بافهم نادقیق میدان، به رسانه های معاند پاس گل می‌دهند)هنوز هم جای کار و پیشرفت دارد. 1️⃣ استدلال و اعتبار شناختی: مناظره ای برای پاسخ به شبهات مطرح در فضای مجازی ترتیب داده شد تا مشروعیت بخشی‌ توییتری و فانتزی در پوشش فقه و حقوق و اخلاق خنثی شود.(هرچند کم و لاغر بود) 2️⃣ اقناع و القای فراگیری: نمونه های مشابه قصاص و عملکرد پلیس در خارج کشور و خصوصا کشورهای مدعی و معاند، منعکس شد. 3️⃣ اسکات و مچ گیری: موارد مشابه قصاص، بنفع سلبریتی های مدعی و مخالف، بازنشر شد. افرادی که از قصاص سارق گردنبند خود نگذشتند و پای و را وسط کشیدند! 4️⃣ بیان عمق فاجعه از زبان سوژه(جدال اعتراف): عمق فاجعه از زبان خود قاتل در دادگاه و مراحل بازپرسی اش پخش گردید و شبهه مظلومیت و احتمال اسطورگی اش را مرتفع کرد. 5️⃣ همذات پنداری و تمرکز بر ابعادعاطفی: مظلومیت مقتول و خانواده داغدارش به تصویر کشیده شد و تایید عاطفی قانون را ارتقا داد یا حداقل غلیان های مجازی معکوس را خنثی کرد. 6️⃣ همراه سازی و اعتبار اجتماعی: روایت و شرح ماوقع از زبان شاهدان ماجرا تدوین و منعکس شد و همراهی افکارعمومی با اجرای قانون قصاص را تصویرسازی کرد. 🔻هرچند که شبهه و در سطح خبری و عمق شناختی، تمام نشدنی است اما این سبک از و روایت اگر با ارتقای ۱.کثرت و ۲.کیفیت و ۳.سرعت و ۴.هماهنگی مواجه شود، می‌تواند الگوی مناسبی برای عملیات های رسانه ای و جاری و آتی تلقی شود. خداقوت 🔎علیرضامحمدلو، کارشناس و تحلیگر رسانه @roshana_farhangi_ag •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اظهارات اولیه مظنون بازداشت‌شده در پرونده مرگ آیدا رستمی فردی که در زمان حادثه سقوط آیدا رستمی از پل عابرپیاده، همراه او بوده و بعنوان متهم پرونده نیز در بازداشت است، در توضیحات اولیه خود گفته: آیدا قرص زیادی مصرف کرده بود، به محل کار من آمد و جر و بحثمان شد. در مسیر رفتیم روی پل عابر پیاده، که من بعد مدتی تنهایش گذاشتم و آمدم پایین، یکم بعد دلشوره گرفتم، برگشتم دیدم با سر و صورت شکسته و خونی روی زمین افتاده @roshana_farhangi_ag •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🇮🇷قرارگاه امنیت غذایی شهید هاشم ساجدی و رزمایش جهادگران فاطمی ۲ استان آذربایجان غربی* شهرستان خوی توضیحات: اجرای طرح جهش تولید بسیج جامعه کشاورزی سپاه خوی در روستای باموضوع: اصول فنی مرحله داشت گندم @roshana_farhangi_ag
⭕️ اینستاگرام بلافاصله بعد از بازداشت ترانه علیدوستی، صفحه او را از دسترس خارج کرد تا دایرکت ها و ارتباطات او مشخص نشود! @roshana_farhangi_ag •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
۲۳ درصد ایرانی‌ها حداقل ۲ خانه دارند تبدیل مسکن از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای باعث رشد سوداگری شده است مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی باعنوان «طرح اصلاح برخی احکام قوانین مالیاتی» به برخی از انواع معافیت‌های مربوط به املاک پرداخته که بر اساس داده‌های سامانه املاک و اسکان وزارت مسکن گردآوری شده است. 🔻طبق این آمار توزیع خانوارهای مالک براساس تعداد ملک تحت مالکیت نشان می‌دهد 77 درصد از خانوارهای مالک کشور دارای یک ملک، 17 درصد دارای 2 ملک و 6 درصد بیش از 2 ملک دارند؛ در واقع 23 درصد از خانوارهای مالک دارای دو ملک یا بیش از دو ملک هستند. 🔻بررسی داده‌های مرکز آمار درخصوص نرخ مالکیت خانوارهای ایرانی از سال 1370 تا 1400 نشان می‌دهد در سال 1370 حدود 76 درصد از خانوارها مالک واحد مسکونی بوده‌اند. 🔻این روند طی سال‌های بعد روندی کمابیش نزولی داشته است، به‌طوری‌که در دهه 90 این شاخص به زیر 70 درصد رسیده و در سال 1400 حدود 68 درصد از خانوارهای ایرانی در واحدهایی که مالک آن بوده‌اند و 32 درصد باقی مانده در سایر اشکال نظیر اجاره، رهن یا منازل سازمانی سکونت داشتند. برای بیان دقیق‌تر 15 درصد از خانوارها در منازل اجاره‌ای، 8 درصد به شکل رهنی و 7 درصد در منازل رایگان سکونت دارند. 🔻به عبارتی با نگاهی تلفیقی به این دو آمار می‌توان گفت حدود 52 درصد از خانوارهای کشور دارای یک ملک هستند و 16 درصد از جامعه هدف خانوارهای کشور 2 یا بیش از 2 ملک تحت تملک دارند. ساخت مسکن یارانه‌ای برای دلالان! 🔻طی 5 دهه اخیر به‌رغم تلاش دولت‌ها برای ساخت مسکن، سهم مسکن ملکی از تعداد ساخت و سازهای جدید افزایش قابل توجهی نداشته است، به‌طوری‌که در سال 1365 حدود 65 درصد از افزایش در واحدهای جدید مربوط به واحدهای ملکی بوده، اما این عدد در سال 1375 به 64 درصد کاهش داشته و در سال 1385 به 50 درصد، در سال 1390 به 38 درصد و در‌نهایت در سال 1395 به 39 درصد رسیده است که نشان‌دهنده کاهش سهم واحدهای ملکی (تقاضاهای مصرفی) از موجودی مسکنی که طی سال‌ها اضافه شده است دارد. 🔻این امر بدان معناست که تقاضاهای سرمایه‌ای مسکن رشد چشمگیری داشته و بازار به‌سمت غلبه تقاضای سرمایه‌ای رفته است. در تایید این موضوع نگاهی به وضعیت تقاضاهای موجود در بازار مسکن شهر تهران نیز نشان می‌دهد طی سال‌های 1355 تا 1365 حدود 78 درصد از تقاضای مسکن مصرفی و 22 درصد سرمایه‌ای بوده است، حال آنکه طی سال‌های 1395 تا 1400 این مقدار عکس شده و سهم تقاضاهای سرمایه‌ای به 75 و تقاضاهای مصرفی به 25 درصد نزول پیدا کرده است. 🔻دولت‌ها به‌رغم صرف هزینه‌های هنگفت برای ایجاد زیرساخت‌های شهری، ارائه زمین رایگان و وام کم‌بهره بلندمدت، نتوانسته‌اند افراد فاقد مسکن را صاحبخانه کرده اما به‌جای آن، این یارانه‌های عمومی به جیب دلالان و سفته‌بازان رفته است. سیاستگذاری شلخته دولت‌ها 🔻افزایش تصاعدی قیمت زمین و مسکن، دوره‌های رکود و تورم سوداگری فراوان در این بخش، سنتی ماندن ساخت‌وساز و عدم ورود فناوری نوین به بخش مسکن، فقدان طراحی شهری و شهرسازی مناسب و... همه و همه نشان از عدم وجود دید کلان نسبت به این بخش و ناکارآمدی سیاست‌های اجراشده در جهت رونق پایدار در بخش مسکن و حل معضل آن در کشور است. از مسکن مهر تا نهضت ملی مسکن 🔻طرح مسکن مهر که می‌توان آن را به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه ساخت مسکن قبل و بعد از انقلاب در سطح کشور دانست اگرچه زمینه‌سازی خانه‌دار شدن طیف بزرگی از متقاضیان را فراهم کرد اما این طرح در دولت‌های یازدهم و دوازدهم که زمان بهره‌برداری و تحویل بسیاری از واحدها بود، به حاشیه رانده شد چنانکه هنوز هم واحدهای نیمه‌تمامی از آن وجود دارد که وزرا و مسئولان مختلف وعده تکمیل آن را می‌دهند. 🔻علاوه‌بر این ورود افراد غیرنیازمند به منزل به این حوزه زمینه سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری را در آن افزایش داد و به‌نوعی از اهداف اصلی خود دور شد. ابهامات اجرای مالیات بر عایدی سرمایه 🔻وضعیت آشفته چندساله در اقتصاد کشور که ناشی از نبود سیاست موازنه‌شده بین برنامه‌ها و ظرفیت‌ کشور و همچنین عدم ارتباط بخش‌های سیاسی، اقتصاد و بین‌الملل است مسبب تورم، افت ارزش پول ملی و افزایش حجم نقدینگی در کشور شد. @roshana_farhangi_ag •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📢 چرا عده‌ای، از قطارِ انقلاب اسلامی پیاده می‌شوند و به جبه‍ۀ مقابل پناه می‌برند؟ 💠 آیت‌الله میرباقری: 🔶 انقلاب اسلامی حرکتی در برابر تمدن غرب است که می‌بایست مراحل مختلفی را تا رسیدن به آرمان‌هایش پشت سر بگذارد. به‌طور طبیعی، انقلاب اسلامی در هر مرحله از حرکتش، با ریزش‌هایی روبه‌روست؛ زیرا در هر دوره، کسانی که نمی‌توانند با آرمان‌ها و برنامه‌های انقلاب اسلامی هم‌گام شوند، به‌تدریج ریزش می‌کنند. به عنوان نمونه، آن‌ها که نمی‌خواهند از عقلانیت مدرن عبور کنند، با تکیه بر این عقلانیت، به نفی اصل انقلاب می‌پردازند؛ آن‌ها راه رسیدن به سعادت و عدالت اجتماعی را همین عقلانیت مدرن می‌دانند و گمان می‌کنند که انقلاب اسلامی به بی‌راهه می‌رود! در‌واقع، آن‌ها آرمان‌‌های انقلاب و مقولاتی چون عدالت، امنیت و رفاه بشر را بر‌اساس همین عقلانیت مدرن، درک و تحلیل می‌کنند و عبور از آن را به‌معنای عبور از آرمان‌‌های انقلاب و ناکارآمد و متحجرانه تلقی می‌کنند؛ از این جهت، در‌ مقابل این مرحله از حرکت متعالی انقلاب اسلامی مقاومت می‌کنند و درنهایت، صف خود را از صف انقلابیون جدا می‌کنند. بر این اساس ریزش‌ها، به عدم همراهی عده‌ای با مرحله‌ای از مراحل تکاملی انقلاب اسلامی برمی‌گردد. از طرف دیگر، در هر مرحله، رویشی هم پیدا می‌شود؛ زیرا وقتی انقلاب اسلامی طرح جدید اجتماعی را پیش روی ملت‌ها قرار می‌دهد و پیشرفت‌های گسترده‌ای را در عرصه‌های مختلف رقم می‌زند، قشر وسیعی از نخبگان و روشن‌فکران و یا مستضعفان و مظلومان در دنیای اسلام و در مقیاس جامعه جهانی، مجذوب انقلاب اسلامی می‌شوند و به این سو می‌آیند. این ریزش و رویش، در همه مراحل تاریخی انقلاب اسلامی وجود داشته و در ادامۀ مسیر هم وجود خواهد داشت و طبیعی است. 🔶 انقلاب اسلامی از آغاز بر محور بسط خلافت الهیه حرکت کرد و به مبارزه با جریان استکبار و مبارزه با نظام سلطنتی به‌عنوان یک ساختار عدالت‌گریز و دین‌ستیز پرداخت و یک ایده اثباتی به نام «حکومت اسلامی» را مطرح کرد. در هر یک از این مراحل، با دقیق‌تر شدن و تبیین بیشتر آرمان‌های اسلامی، عده‌ای، که برخی از ایده‌‌های نظری و عملی خود را حذف‌شده می‌دیدند، از انقلاب جدا شدند! به‌عنوان مثال، هنگامی که مبارزه به مرحله درگیری با اصل نظام سلطنت منتهی شد، گروه‌هایی که سلطنت مشروطه یا مشروعه و یا دموکراتیزه شده را می‌خواستند، از قطار انقلاب پیاده شدند؛ چون گمان کردند که این انقلاب از آرمان‌های صحیح خود فاصله گرفته است! یا در آن‌جا که امام انقلاب بر «جمهوری اسلامی» تأکید کرد؛ برخی که به‌دنبال تحقق جمهوری سوسیالیستی و یا جمهوری با قیدهای دیگر بودند، این جهت‌گیری را متناسب با آرمان‌ها خود ندیدند و ریزش کردند. مبارزات مارکسیستی بر علیه انقلاب اسلامی عمدتاً از همین مرحله شروع شد. هنگامی که قانون اساسی تدوین شد نیز ریزش بر همین منوال بود. هواداران حکومت دموکراتیک و دین حداقلی وقتی مشاهده کردند که اسلام و ولایت فقیه به یک نظام حقوقی کلان در جامعه تبدیل می‌شود از انقلاب فاصله گرفتند. از مرحله‌ای که انقلاب اسلامی وارد مبارزه جهانی شد نیز طیفی که به یک رفرم یا انقلاب در مقیاس ملی می‌اندیشیدند، فریاد برآوردند که ضرورتی ندارد ما هزینه یک انقلاب جهانی را بپردازیم؛ باید در حد حل‌وفصل مسائل ملی و عمران و آبادانی کشور خود تلاش کنیم. بنابراین، حاضر نشدند در بسط فرهنگی اسلام و انقلاب اسلامی در مقیاس جهانی و مبارزه با نظام استکباری حاکم بر جهان همکاری کنند. به عبارت دیگر، وقتی انقلاب اسلامی برای دفاع از اسلامیت نظام، تا مرز درگیری نظامی با استکبار ایستاد، حتی عده‌ای از طرفداران انقلاب اسلامی، به دلیل هزینه این حرکت، راه خود را جدا کردند؛ بدون آن‌که به دستاوردهای این حرکت توجه داشته باشند. در کنار همۀ ریزش‌هایی که در مراحل تکاملی انقلاب اسلامی روی می‌دهد، رویش‌هایی بسیار گسترده‌ای نیز به وقوع پیوسته است که از آن جمله می‌توان به رویش نسل‌های جدید جوان، مؤمن و انقلابی، هویت‌یابی و قدرت گرفتن اسلام انقلابی و گرایش به اندیشه مقاومت در منطقه و جهان و تغییر در جبهه‌بندی سیاسی جهانی و... اشاره کرد. (۱۳۹۰) @roshana_farhangi_ag •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
9.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥⚽️ برشی از اجداد ⚽️🥅⚽️ به مناسبت فینال 🔴 این برشی از «مرد شمالی»ست. ساختۀ سال 2022. پادشاه می‌نشیند و بازیِ سراپا برده‌ها را با لذت می‌نگرد. تصویری از قرن نهم : قومی وحشی، بدوی و دور از هر گونه فرهنگ انسانی. شگفت‌آور است چنین فیلم‌هایی از گذشتۀ اروپا با افتخار ساخته و نمایش داده می‌شود. درست یادآورِ نبردِ گلادیاتورهایی‌ست که بردگان تا سر حدّ مرگ با هم می‌جنگیدند و بالانشین‌ها تفریح می‌کردند. فوتبال امریکایی و کشتی کج بازماندۀ زنده‌ای از همین تصویر است. 🔴 امروز هم فوتبال حرفه‌ای با لعابی از انسانیت هنوز در همان خشونت سابق و بهره‌برداریِ بالانشین‌ها غوطه می‌خورد. و روشن است چیزی را که در ذاتش از خشونت و فریب و قدرت‌جویی می‌جوشد، نمی‌توان با داور و کارت زرد و قرمز و جامِ اخلاق و بازی جوانمردانه تطهیرش کرد! البته که کسی منکرِ خوبی‌های چنین ورزش‌هایی نیست، ولی ذاتِ ورزشِ قهرمانی و به‌ویژه فوتبال، با تمامِ زیبایی‌های ظاهری‌اش، خشونت و تخدیر و قدرت‌طلبی‌ست؛ درست مانندِ ذاتِ انسانِ وحشیِ دور از خداوندی. 📌پی‌نوشت: این کودکِ شاهزاده در انتهای فیلم توسطِ همین مردِ نجات‌دهنده کشته می‌شود! چرا که هدفِ مرد نجاتِ کودک نیست، نمایشِ قدرت و انتقام است. @roshana_farhangi_ag •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•