❓❗️اگر فرزند شما در روخوانی اشکالاتی دارد با این فعالیت ها به او کمک شایانی خواهید کرد.
🔷 نقطههایی را در سطح کاغذ و به صورت پراکنده بکشید و از او بخواهید آنها را به هم وصل کند.
🔶 با توجه به سطح دانش الفبا، کلماتی را به طور ناقص بنویسید و از او بخواهید کاملش کند. .
🔷 از بازی پازل استفاده کنید.
🔶 در یک زمینه شلوغ و پر از تصویر از او بخواهید که تصویر خاصی را پیدا کند. (زمینه و تصویر را خودتان تهیه کنید)
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
پرخواشگری نوجوان.mp3
1.05M
پادکست روانشناسی کودک و نوجوان
🎤🎤حجتالاسلاموالمسلمین دکتر همتی
#نوجوان
#پرخاشگری
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
👈 چرا برخی از کودکان لوس میشوند⁉️
🔹همیشه پاسخ مثبت دادن به خواسته های کودک
🔹تشویق ناخواسته رفتار منفی کودک
🔹محبتهای افراطی والدین
🔹عدم هماهنگی بین رفتار مادر و پدر
🔹عدم استفاده درست از تنبیه در اصلاح رفتار
🔹نادیده گرفتن عیب های کودکان
🔹برآوردن کردن تمام خواسته های کودک در سریعترین زمان
🔹 نچشاندن طعم ناکامی به کودک
#لوسشدن_کودک
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
▪️من پنجمین ولے خداوند قادرم
همنام مصطفے و ملقب بہ باقرم
▪️گنجینهٔ علوم الهے است سینہ ام
از نسل سفره دار ڪریم مدینہ ام
▪️بانے روضہ های غروب منا منم
پرچم بہ دوش ماتم ڪرببلا منم
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
⛔️آفت تربیت:
🏴🏴امام باقر علیه السلام:
بدترین پدر، کسی است که نیکی کردن، او را به زیادهروی وادارد و بدترین فرزند، کسی است که کوتاهی کردن، او را به نافرمانی و آزردن والدین وادارد.
(تاریخ یعقوبی،ج۲ص۳۲۰)
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
👦👧🧒👶 بعد از پدر و مادر، نزدیکترین عنصر، موثرترین عامل رشد بچه و پشتیبان فردایش، خواهران و برادران هستند، عامل رشد گویایی، رشد شناختی، رشد عاطفی و رشد اجتماعی.
✅ اینها نقش الگویی دارند در سن ۲ تا ۱۰ سالگی.
❇️ این نقش الگویی بخصوص میان افراد همجنس قوی تر است.
📖منبع: کتاب "از سیادت تا وزارت"
#فرزندآوری
#نقش_خواهران_و_برادران
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
😴بچه ها را با آرامش بیدار کنید!😴
🚫 یکی از اشتباه های رایج بزرگترها برای بیدار کردن بچه ها در ساعتهای اولیه روز، بیدارکردن آنها با عجله و سر و صدای زیاد است.
❌ بچه ها با شنیدن صدای بالا در ساعتهای اولیه روز، بدخلق میشوند و این بدخلقی، اثر روانی منفیای در تمام روز بر روان آنها باقی میگذارد.
✅ توصیههای زیر برای بیدارکردن کودکان از خواب توصیه میشود؛
1⃣ برای بیدار کردن بچه ها از شیوه های منفی مثل پرخاشگری کلامی، تحقیر، توهین استفاده نشود.
2⃣ شبها زمینه خواب مناسب و به موقع را فراهم نمایند.
3⃣ انتقال از چرخه خواب به بیداری ۳۰ دقیقه زمان می برد، لذا برای بیدار کردن فرزندان نیاز به صبر و حوصله است.
4⃣ زمان خواب و بیداری ثابت باشد تا ساعت فیزیولوژیک بدن تنظیم شود.
5⃣ از واردشدن به جنگ قدرت برای بیدارکردن بچه ها بپرهیزید تا کودک وارد فضای لجبازی نشود.
6⃣ با نوازش، الفاظ زیبا و محبت آمیز، خواندن شعر و ماساژ، تشویق به بیدار شدن کنید و وعده خوردن یک صبحانه دسته جمعی و آغاز یک روز شاد، بیدارشدن را خوشایند میکند.
✍✍ دکتر همتی
#خواب_کودکان
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚸🚸 برای افزایش دقت و تمرکز در کودکانی که مشکلاتی در روخوانی دارند،دارای دقت، تمرکز و توجه پایینی هستند و یا زمینههای بیشفعالی در آنها دیده میشود، انجام این بازی توصیه میشود.
#بازی
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
☠پیامهای سمی☠
✅ قسمت اول:
💀 استفاده از پیامهای سمی میتواند، تأثیرات ناگواری بر شخصیت و عزت نفس فرزندانمان داشته باشد.
💀 پیامهای سمی شخصیت کودک را زیر سوال برده، اعتماد به نفس او را تخریب کرده و به او احساس بیارزشی منتقل میکند.😓😥😰
💀 این پیامها نوعاً شامل؛ 😢توبیخ (تا حالا کدوم ... بودی؟)، 😓توهین(تو درست بشو نیستی.) 😥تحقیر(مردم بچه دارن ما هم بچه داریم.) و 😨سرزنش(همیشه کارت همینه) میباشند.
✍✍ دکترهمتی
#پیامهای_سمی
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
CamScanner ۰۷-۲۰-۲۰۲۰ ۱۷.۵۸.۳۶.pdf
1.32M
با کودکان خجالتی و کم رو چکار کنیم؟
پاسخ
از کتاب: « تربیت کودک سازگار »
✍✍زهرا بی غم
انتشارات به نشر
#معرفی_کتاب
#کودک
#نوجوان
#کمرویی
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
⛔️⛔️ هرگز کودک را بخاطر اشتباهی که در آینده "ممکن است" انجام بدهد، تهدید یا توبیخ نکنید!
👈 مثلا قرار است به مهمانی بروید و شما از انجام برخی کارها توسط فرزندان نگران هستید، بهتر است بجای خط و نشان کشیدن، که ثمره ای هم ندارد، با وضع مقررات مناسب، اعلام به کودک و بیان پیامد شکستن مقررات، او را در مسیر درست هدایت کنید.
البته به خاطر داشته باشید:
1⃣ وضع مقررات برای کودکان بالای ۳ سال است.
2⃣ هرازگاهی به او یادآوری کنید.
3⃣ در وضع مقررات سختگیری نداشته باشید و سن کودک را در داشته باشید.
4⃣ بهتر است زمینههای بروز بدخلقی را از قبل پیش بینی کرده و وسایلی مثل اسباب بازی مورد علاقه، دفتر نقاشی و مداد رنگی، بازی کوچک جذاب، خوراکی موردعلاقه همراه داشته باشید تا در صورت لزوم در اختیار کودک قرار دهید.
✍✍س.محمدی
#تنبیه
#مهمانی_رفتن
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
▫️والدین، وظیفه دارند «انتخاب کردن» را به فرزندانشان بیاموزند.
👈بسیاری از والدین از این رفتارها شکایت دارند که:
◀️ فرزندشان قدرت انتخاب ندارد( به عنوان مثال: نمیتواند برای مهمانی یکی از دو اسباببازی را بردارد.)
◀️ چند وسیله را انتخاب میکند( مثلا: در خرید روی چند خوراکی یا اسباب بازی دست میگذارد)
◀️ انتخاب اشتباهی دارد( به عنوان نمونه: موقع رفتن به مهمانی لباس نامناسبی را برمیگزیند)؛
🚨 برای رفع این مشکل چه راهحلهایی وجود دارد:
🔺در سالهای اولیه زندگی فرزندتان، شما دائم برایش تصمیمگیری نکنید یا نظرتان را به او تحمیل نکنید. زیرا او باید در سالهای آینده، تصمیمها و انتخابهای مهمی داشته باشد، مثل: انتخاب دوست، انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب شغل، انتخاب همسر و...
🔸کودک تا پنج سالگی، قدرت تصمیمگیری و انتخاب محدودی دارد و اگر تعداد گزینهها زیاد شود، او قدرت انتخاب کردن ندارد.
🔹تعداد انتخابهای کودک را محدود کنید تا قدرت تصمیم گیری پیدا کند و انتخاب کردن را یاد بگیرد. دو گزینه به او پیشنهاد دهید تا بتواند یکی از آنها را انتخاب کند. به عنوان مثال، موقع رفتن به مهمانی، دو لباس مناسب مهمانی از کمد خارج کنید، تا او یکی را بتواند انتخاب کند.
🔸در خرید دو یا سه اسباب بازی یا خوراکی مورد علاقهاش را به او پیشنهاد کنید تا فقط یکی را انتخاب کند، و خرید دیگری را به دفعات بعد موکول کنید.
🔺بر تقویت مهارت جرئتمندی کودک نیز توجه کنند.
✍✍س.محمدی
#انتخاب_در_کودکان
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
📙📘📗📔📓کتابهایی مفید در حوزه تربیتی کودک و نوجوان:
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
1. احمدوند، محمدعلی. (1381). روانشناسی بازی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
2. استنهاوس، گلن. (1390). كليدهاي پرورش اعتماد به نفس در كودكان و نوجوانان. ترجمه ناهيد آزاد منش. تهران: انتشارات صابرين.
3. اسلامی نسب، علی. (1379). تربیت جنسی کودك از دیدگاه علم و اسلام. تهران: انتشارات نسل نواندیش.
4. اسلامي نسب، علي. (1373). روانشناسي اعتماد به نفس. تهران: انتشارات رشد.
5. امین زاده، مجتبی. مسائل جنسی کودکان. تهران: انتشارات قطره.
6. بالنر، لارنس. جلوی بچه ها نه؟. ترجمه محسن نظران و سمیه قهرمانیان. تهران. انتشارات ورجاوند.
7. براندن، ناتانيل. (1382). روانشناسي عزت نفس. ترجمه مهدي قراچه داغي. تهران: انتشارات نخستين.
8. براتون، سوسی؛ لندرث، گری ال؛ کلام، ترزا؛ بلاکارد، سندرا آر. (1391). بهبود رابطه ی والد و کودک از طریق بازی. ترجمه جواد محمودی قرائی، سعیده سادات مصطفوی، نرگس علیرضایی . تهران. انتشارات قطره.
9. بيابانگرد (سعدی پور)، اسماعيل. (1372). روشهاي افزايش عزت نفس دركودكان و نوجوانان. تهران: انتشارات انجمن اوليا و مربيان.
10. پنتلی، الیزابت. (1385). فرهنگ تربیت کودکان. ترجمۀ بهزاد رحمتی. تهران. انتشارات ماهرنگ.
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
☠پیامهای سمی☠
👈قسمت دوم:
🚫 اجازه ندهیم هیجاناتمان بر عقلانیتمان غلبه کرده و رفتار ما را جهت دهد. پرخاشگری صرفاً شامل رفتارهای پرخاشگرانه نمیشود، بلکه پدر و مادری که از پیامهای سمی استفاده میکنند، در واقع نسبت به فرزندشان پرخاشگری کلامی دارند.🤬😱
✅ بیایید با رفتار درستمان فرزندانمان را تربیت کنیم. شیوههای غلط تربیتی در کوتاهمدت ممکن است ما را به مقصود رسانده و رفتار غلط را متوقف کند اما در بلندمدت چیزی جز آسیب به شخصیت و روان فرزندانمان و پنهانکاری آنها برجای نخواهند گذاشت.
✍✍دکتر همتی
#پیامهای_سمی
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe