eitaa logo
روشنگر مدیا
915 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
582 ویدیو
68 فایل
ارتباط با ادمین: @RmediaAdmin خرید نسخه فیزیکی روشنا: 09199163684 خرید نسخه دیجیتال روشنا: https://b2n.ir/x56424 وب سایت: www.RoshangarMedia.com آپارات: aparat.com/Roshangarmedia یوتیوب: @roshangarmedia" rel="nofollow" target="_blank">youtube.com/@roshangarmedia اینستاگرام: Roshangar.Media@
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️ هیوم در کتاب «رساله درباره طبیعت انسانی» سعی کرد که اصول پایه شناخت بشری را تعریف کند. -چگونه مطلبی را به یقین میدانیم؟ -و دقیقا چه چیز است که به یقین میدانیم؟ او در پاسخ به سوالات، ادامه دهنده سنت تجربه گرایی شد، با این عقیده که تمامی شناخت ما در بینهایت بر تجربه استوار است. از دید دیوید هیوم، تجربه از ادراکات تشکیل میشود و ادراکات بر دونوع اند. «آن ادراکاتی را که با بیشترین قوت و شدت وارد ذهن میشوند میتوانیم تاثرات (impressions؛ انطباعات، پندار،تصور) بنامیم؛ و منظور من از این نام، همه احساسات، انفعالات و عواطف است به گونه ای که اول بار در نفس ظاهر میشوند. مقصود من از تصورات، صورت های ذهنی خفیف اینها در اندیشه و تعقل است» هیوم اینطور توضیح میدهد: «هرتصور بسیط، دارای تاثری بسیط است که با آن همانند است» ولی ما میتوانیم تصورات مرکب را نیز شکل بدهیم. این تصورات، به واسطه تصورات بسیط، از تاثرات ناشی میشوند اما لزوما با یک تاثر، منطبق نیستند. برای مثال، میتوانیم تصور مرکبِ پری دریایی را با ترکیب تصوری که از ماهی، و تصوری که از زن داریم، تخیل کنیم. هیوم با اعتقاد راسخ به انگاره تاثرات و تصورات، به منزله تنها مبنای یقین شناخت ما، به نتایج خیره کننده ای دست یافت. او اشیا، استمرار، خود یا نفس و حتی علت و معلول را جملگی انگاره هایی خطا معرفی میکند. ما هیچگاه، به واقع خود شی را تجربه نمیکنیم؛ تنها تاثراتی از رنگ، شکل، طعم، غلظت و ثبات آن، و امثال آن را تجربه میکنیم آشنایی باهیوم، پل استراترن، ترجمه زهرا آرین، ص۲۵ بنابر گزارشی که پل استراترن از مبانی هیوم، کرده است، مشکل عظیم هیوم در عدم دقت در مکانیزم تصور و تصدیق میباشد؛ هر تصوری ناشی از یک مفهوم بوده که همان مفهوم لاجرم مصداقی دارد که از همان مصداق اخذ شده است. پس آن انگاره ای که: ما هیچگاه خودِ شیء را تجربه نمیکنیم بلکه تنها فقط تاثراتی از آن را ادراک ذهنی میکنیم، باطل جلوه میکند. چرا که اگر هر مفهومی حتما مصداق دارد(بنابر برهان خلف، بدین بیان که نبودن مصداق، لازمه اش عدم مفهوم است) امکان ندارد تصور مفهوم بدون مصداقش اتفاق بیفتد. لیک برخی مصادیق فی الذهن اند، برخی فی الخارج، که مصادیق فی الخارج را وجدانا میتوان ادراک کرد، در نتیجه کلیت قضیه عدم ادراکِ نفسِ اشیا که توسط هیوم مطرح شده است نقض میشود. @Naghde_elhad @feraghvaadyan
🔺«حقوق‌بشر» با قرائت‌ امریکایی 👈آقای «پمپئو»، لطفاً در خصوص جنایات «ویکو» نیز پاسخگو باشید! ✍️چند روزی است سخنرانی و یادداشت «مارک پمپئو»، وزیر امور خارجه امریکا در باب «نقض آزادی‌های مذهبی» در ایران و اتهامات کلیشه‌ای وی و دیگر رفقای غربی‌‌اش در باب نقض حقوق اقلیت‌های دینی، ملات خبری برای جریان‌های معاند فراهم ساخته تا با آب و تاب، تیترهای دلخواه خود را از دل این هجمه‌‌ها بیرون کشیده و هر کدام به زعم خویش از آب گل‌آلود ماهی گرفته واهداف خویش را دنبال نماید. یکی از خاصیت‌های این‌دست گزارش‌ها و انتقادات، رو شدن ماهیت حقیقی فرقه‌ها و جریان‌های معاند و تغذیه آن‌ها از یک آبشخور واحد می‌باشد. 🔸 استقبال گسترده جریان‌هایی چون بهائیت، ‌مسیحیت‌تبشیری، التقاط‌شیعی، طیف افراطی دراویش، گروهک‌های برانداز و ضدانقلاب، از یادداشت اخیر وزیر امور خارجه امریکا، ائتلاف پنهانی و اشتراک غایی جریان های مزبور را در ذات، اهداف و صفات فرقه‌ای و معاندانه، آَشکار می‌سازد. 🔹اینکه پمپئو در این گزارش، بهائیان را هم‌ردیف اقلیت‌های دینی رسمی قرار داده یا به مجازات قانونی یک قاتل، خدشه وارد می‌سازد، ریشه در نوع نگاه وی به مقوله حقوق‌بشر دارد؛ مفهومی برآمده از ارزش‌ها و هنجارهای غرب سکولاریستی و قاعدتاً همسو با سیاست‌ها و راهبردهای امپریالیسم، لذا تعجبی ندارد که پمپئو به خود اجازه می‌دهد ایران را به عنوان کشوری با بیشترین تنوع دینی، مذهبی و قومی، به نقش آزادی‌های مذهبی متهم کند یا در موارد داخلی و بدیهی حقوقی که مصداق جرم و مجازات، کاملاً بارز است، اظهار نظر نماید. ⁉️صرف‌نظر از اغراض سیاسی پشت این‌گونه اتهامات، پرسش از اقای پمپئو این است که در ساحت فکری وی و دیگر اندیشمندان امریکایی، جنایات واقعه «ویکو» که طی ان 76 نفر از اعضای فرقه «داویدیان» را به آتش کشیدند، مصداق نقض «حقوق‌بشر» محسوب نمی‌شود؟ در مورد محدودیت فعالیت فرقه‌های شیطان‌پرستی در امریکا چه نظری دارد؟ آیا این مصداق نقض ازادی‌های مذهبی تلقی نمی‌گردد؟ تصویب و اجرای قوانین ضدفرقه‌ای در امریکا را چطور توجیه می‌کنند؟ پرسش از این‌دست، بسیار است. 🔺 نکته قابل‌تأمل، قربانی شدن یک مفهوم است؛ «حقوق‌بشر» و مراعات آن، آرمانی است برای تمام ابنای بشری، اما قرائت‌های غربی این مقوله و ریشه‌های سکولاریستی‌اش، به واقع مفهوم حقوق‌بشر را به بزرگ‌‌ترین قربانی جنگ‌های روانی این‌روزها مبل ساخته‌است. ✅بخش تحليلي روشنگر @Feraghvaadyan
سروده ی شاعری زرتشتی در مدح امام رضا(ع) شعر زیبای زیر در مدح امام رضا(ع) از سروده های شاعر زرتشتی بانو توران شهریاری است: به مشهد سلام و به مشهد درود سر آریم در خاک پاکش فرود بر این خاک، نور خدا تافته رهی بر در کبریا یافته ز دوران دیرین و عهد کهن چو نور است در چشم مام وطن بود شهری آباد در روزگار «امام رضا» خفته در این دیار هر آن کس برش برد دست نیاز از این در نگردید نومید باز غریبی که با هر دلی آشناست چو آیینه پاک ذات خداست شفابخش درمانده‌ دردمند پناه پناهنده مستمند امام به حق خسرو چاره ساز نهد بر درش خلق روی نیاز بسی شهریاران نام آفرین نهادند بر خاک پاکش جبین چو این خاک، خاک خراسان بود هر آن مشکلی بهرش آسان بود http://www.raherasti.ir/3269
پل ریکور از زیارت حرم امام رضا چه آموخت؟ 🔻 پل ریکور (Paul Ricoeur) فیلسوف و ادیب سرشناس فرانسوی است که در سال ۱۹۱۳ در والینس فرانسه به دنیا آمد و سیزده سال پیش، در ۲۰ مه ۲۰۰۵ از دنیا رفت. او متفکری برجسته است که از مهم‌ترین نظریه‌پردازان هرمنوتیک به شمار می‌آید. آثار گوناگونی از او و دربارۀ او به فارسی ترجمه و تألیف شده است و از این رو، نام و آرای او برای فارسی‌زبانان و علاقه‌مندان حوزه‌های اندیشه و نظریۀ ادبی آشناست. داریوش شایگان از خاطرۀ گفت‌وگویش با این فیلسوف فرانسوی در سفری که او به ایران داشته است سخن گفته است. آن‌طور که شایگان می‌گوید، در شهر مشهد با پل ریکور گفت‌وگویی دربارۀ مذهب داشته است که شایگان در ضمن آن گفت‌وگو به پل ریکور پیشنهاد می‌کند که به زیارت حرم امام_رضا برود تا «هیبت» (tremendum) یا «درد تقدس» را تجربه کند. و روز بعد که ریکور شایگان را می‌بیند، با او دربارۀ نکته‌ای که از زیارت دریافته است، سخن می‌گوید. کتاب زیر آسمان‌های جهان ، مجموعه گفتگوهای رامین جهانبگلو با شایگان است در بخش "در جستجوی شرق "، شایگان در ضمن بحث در باره امر قدسی به دیار و خاطره‌یی از پل ریکور در مشهد اشاره می‌کند: به یاددارم زمانی درمشهد با پل ریکور که برایش احترام فوق‌العاده‌یی قائلم ، گفت و گو داشتم ریکور بعنوان فیلسوفی پروتستان ، دیدی اخلاقی به مذهب داشت، به او پبشنهاددادم به زیارت حرم امام رضا برود، زیرا آنجا محیط مطلوبی برای تجربه هیبت ( Tremendum ) یا درد تقدس درمستقیم‌ترین شکل بیانش بود، فردا که اورا پس از زیارت دیدم ، به من گفت از این جنبه از مذهب به کلی غافل بوده است، گمان می‌کنم که حتی اگر عمر همه مذاهب بسر رسد، این تجربه هرگز از روی زمین محو نخواهد شد، این تجربه‌یی است که در اعماق جان انسان ریشه دوانیده است. @Feraghvaadyan @estedlale_ma
⁉️مراقبه؛ غربي يا اسلامي؟
روشنگر مدیا
⁉️مراقبه؛ غربي يا اسلامي؟
⁉️مراقبه؛ غربي يا اسلامي؟ ✍️یکی از اصول اساسی روش مديتيشن يا مراقبه غربی، تأکید بر «مانترا» است. به این معنا که توصيه مي‌شود واژه‌اي بي‌معنا را بگوييد تا در اين بي‌معنايي، تفكري ايجاد نشود و شما سريع‌تر بتوانيد با شعور خلاق و آگاهي عميق، مرتبط شويد. مانترا در مقايسه با ذكر در عرفان و مراقبه اسلامی، شيوه‌اي ناقص است. در مدیتیشن، مانترا بايد بي‌معنا باشد تا تفكري ايجاد نشود و ارتباط، سريع باشد. حال‌آنکه در عرفان اسلامی، ذکر بايد از همان ابتدا بامعنا، جهت‌دار و هدفمند بوده و پس از تكرار فراوان، ذكر خود به خود حذف مي‌شود و شخص از واژه دور مي‌گردد. 🔹طرفداران مدیتیشن مي‌گويند، فرآيند پالايش خود به خود صورت مي‌گيرد و شخص، به پاكي درون مي‌رسد اما اهل عرفان و مراقبه اسلامی معتقدند ابتدا بايد معني و فكر باشد تا القا انجام شود و پيام‌هاي مثبت به درون فرستاده شود. بعد از آن، اين آثار مثبت‌ به مبارزه با وجوه منفي‌ برخاسته و درون به اين صورت پالايش و پاك می‌شود. 🔹مسئله دیگر آنکه در مديتيشن، تأکید بر «سکوت و سکون» است. یعنی مانترا را مدام در ذهن تكرار مي‌كنند و لب و زبان تكان نمي‌خورد(حتي به مراقبه‌كنندگان توصيه مي‌‌شود زبانشان تكان نخورد) حال آنكه در ذكر عرفاني، ذكر الزاماً بايد بر زبان جاري شود. شايد اين به همان موضوع تلقين به نفس باز مي‌گردد. اگر تلقين به نفس با زبان انجام شود و در ذهن به آن فكر كنيم، آمرانه‌تر و تأكيدي‌تر مي‌شود و بهتر در ناخودآگاه نفوذ مي‌كند. هميشه تلقين به نفس با صداي بلند نسبت به تلقين ذهني، برتري و ارجحيت دارد. 🔸همچنین در مراقبه اسلامی، شخص بايد مراقب باشد كه فكرش به جايي ديگر نرود و تمام قلبش متوجه ذكر باشد. برخی عرفا، مهم‌ترين و دشوارترين مرحله فكر را همين مرحله خوانده‌اند. در حالی‌که در مديتيشن غربی، شما هنگام بيان مطلب به فكر خود اجازه مي‌دهيد كه به هر سو برود. نه از تفكر جلوگيري مي‌كنيد و نه مجازيد متوجه مطلب باشيد و این یعنی دعوت به نوعی سیر در خلأ و بی‌معنایی، حال‌آنکه در مراقبه اسلامی، غایت نهایی، نیل به درک معنای حقیقت و فنا فی‌الحق است که از رهگذر خودشناسی نائل می‌گردد نه خودپرستی که همان غایت مدیتیشن و مراقبه به سبک غربی است. 📚منبع: روشنا @Feraghvaadyan
3.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ویدئوی اعترافات محمدثلاث توسط قاضی شهریاری منتشر شد @Feraghvaadyan @NewsSecurityDefensive
روشنگر مدیا
✅ عیادت اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان از حجت الاسلام مهدی تسخیری ✝ اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران، صبح روز پنجشنبه 4 مرداد به همراه کشیش ساهاک خسرویان، از حجت الاسلام دکتر مهدی تسخیری، رئیس مرکز گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عیادت کرد. ✳️ در این دیدار، خلیفه ارامنه تهران از جانب خود، شورای دینی، شورای خلیفه گری و همچنین جامعه ارامنه برای سلامتی و بهبودی هر چه سریعتر حجت الاسلام مهدی تسخیری دعا کرد.حجت الاسلام دکتر تسخیری نیز از حسن توجه اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان و جامعه ارامنه تشکر و قدردانی کرد./خلیفه گری ارامنه تهران @Feraghvaadyan
👈احکام اعدام شش عضو دیگر فرقه «آئوم شینریکو» در ژاپن اجرا شد
روشنگر مدیا
👈احکام اعدام شش عضو دیگر فرقه «آئوم شینریکو» در ژاپن اجرا شد
👈احکام اعدام شش عضو دیگر فرقه «آئوم شینریکو» در ژاپن اجرا شد ⭕️شش عضو دیگر فرقه آئوم شینریکو به اتهام حمله شیمیایی به ایستگاه مترو و ارتکاب جرایم دیگر از جمله قتل عمد به اعدام محکوم شده بودند، در ژاپن اعدام شدند. روز پنجشنبه، ۴ مرداد (۲۶ ژوئیه)، چیزو ماتسوموتو، وزیر دادگستری ژاپن اعلام کرد که احکام شش نفر که در ارتباط با حمله شیمیایی به یک ایستگاه مترو در توکیو، پایتخت، در سال ۱۹۹۵ و موارد دیگر قتل مجرم شناخته و به اعدام محکوم شده بودند اجرا شده است. روز ۶ ژوئیه (۱۵ تیر) سال جاری هم هفت تن از اعضای این فرقه از جمله شوکو آساهارا، رهبر آن، اعدام شدند. 💢در حمله شیمیایی به یک ایستگاه مترو در توکیو که در آن گاز کشنده سارین به کار رفت، ۱۳ نفر کشته شدند و بیش از شش هزار تن دیگر آسیب دیدند. این حمله بخشی از عملیات اعضای فرقه در سراسر ژاپن بود که ۲۹ کشته برجای گذاشت. ⭕️وزیر دادگستری ژاپن در توجیه اجرای حکم اعدام این افراد گفت که "جنایات هولناک" این گروه به دقت برنامه‌ریزی و سازماندهی شده بود. او گفت که هدف این گروه، ارتکاب "تروریسم کور بود و آنان مرتکب جرایمی شدند جهان را تکان داد." ماتسوموتو از اجرای حکم اعدام شش تن دیگر از اعضای فرقه آئوم دفاع کرد. یکی از کسانی که روز پنجشنبه اعدام شد، «کازوکایی اوکازاکی» نام داشت که به گفته خانم «ماتسوموتو»، از اولین کسانی بود که به این گروه پیوست و در اقدامات قبلی این گروه از جمله قتل یک وکیل دعاوی و خانواده‌ا‌ش دست داشت. این وکیل دعاوی که قبلاً به عضویت گروه درآمده بود در نظر داشت از آن خارج شود و به همین دلیل نیز به قتل رسید. 💢علاوه بر حمله به ایستگاه مترو در پاریس، سه تن از اعدام شدگان در روز پنجشنبه، مسئول حمله دیگری با گاز سارین در یکی از شهرهای مرکزی ژاپن و چند فقره قتل دیگر و همچنین عامل تهیه و تولید اسلحه و مواد شیمیایی برای گروه بودند. به گفته وزیر دادگستری ژاپن، ساتورو هاشیموتو، یکی از اعدام شدگان در قتل ده نفر دیگر مشارکت داشت. روند رسیدگی قضایی و صدور احکام اعدام این افراد چندین سال به طول انجامید و احکام بعضی از آنان پس از طی مراحل متعدد تجدید نظر و استیناف خواهی در سال ۲۰۰۶ تایید شد اما روند رسیدگی به پرونده تعدادی دیگر برای چند سال دیگر ادامه داشت./ بی.بی.سی فارسی @Feraghvaadyan
✝ در کنفرانس اتحاد برای اسرائیل چه گذشت؟ ⬅️ بنیامین نتانیاهو: اسرائیل از مسیحیان در ایران حمایت می کند ↩️ مقام‌های اسرائیلی، دوشنبه شب یکم مرداد در سخنانی در نخستین روز کنفرانس اتحاد مسیحیان برای اسرائیل، تأکید کردند که فشارها بر ایران برای توقف نقض حقوق بشر و حضور نظامی در سوریه بر قوت خود باقی خواهد ماند. 🔻در این کنفرانس که در واشنگتن برگزار شد، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، یکی از سخنرانان این جلسه بود. او گفت: آمریکا همچنان در کنار اسرائیل خواهد ایستاد. 🔻خانم هیلی از جامعه بین‌المللی خواست با اسرائیل به عنوان یک موجودیت موقت نگاه نکنند. 🔻سیزدهمین کنفرانس سالانه اتحاد مسیحیان برای اسرائیل با شرکت هزاران تن از حامیان آمریکایی اسرائیل روزهای دوشنبه و سه شنبه، یکم و دوم مرداد در پایتخت آمریکا برگزار شد. 🔻اتحاد مسیحیان برای اسرائیل موسوم به CUFI یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های حامی اسرائیل تلقی می‌شود که اعضای آن را میلیون‌ها مسیحی آمریکایی تشکیل می‌دهد. 🔻بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه در نخستین روز از طریق ارتباط ماهواره‌ای در این کنفرانس شرکت و بر نگرانی از فشار بر اقلیت مسیحی در منطقه خاورمیانه تاکید کرد. 🔻وی ادعا کرد: «مسیحیان در ایران اذیت و آزار می‌شوند. کشیشان مسیحی سال‌ها زندانی می‌شوند. من فکر می‌کنم این باید مایه نگرانی همه باشد و بگذارید به طور واضح بگویم، اسرائیل از مسیحیان در ایران حمایت می کند. حالا چرا افراد بسیاری در برابر حبس و شکنجه مسیحیان در ایران سکوت اختیار می‌کنند؟ بگذارید بگویم ما اسرائیلیان سکوت نخواهیم کرد. و من دست از تاکید بر رنج دراز مدت مردم ایران، خواه مسیحیان و بهاییان، یا دانشجویان و روزنامه نگاران نخواهم کشید.» 🔻مسیحیت در قانونی اساسی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده اما وزارت خارجه آمریکا مدعی است در ایران مسیحیان اجازه نیایش ندارند و به خاطر فعالیت های مذهبی زندانی می شوند. 🔻کشیش آمریکایی جان هاگی، بنیانگذار و رئیس سازمان اتحاد مسیحیان برای اسرائیل در کنفرانس روز دوشنبه، فعالان مسیحی را به ترغیب دولت و قانونگذاران آمریکایی به حمایت از اسرائیلیان در قبال ایران فراخواند. @FERAGHVAADYAN