🔺کوفای؛ اتحادی برای حامیان تبشیری اسرائیل
↙️در فوریه 2006م. «جان هگی» طی فراخوانی، رهبران نهادهای مختلف مسیحی را به ایجاد سازمان اتحاد مسیحیان برای اسرائیل دعوت کرد. دعوتی که با مشارکت حدود 400 نفر از سران مسیحی شامل رهبران فرق، کلیساهای بسیار بزرگ(mega-church)، رسانههای تبشیری، مؤسسات نشر و دانشگاههای مسیحی، به اتحاد مسیحیان برای اسرائیل(كوفای) مبدل شد و به طور رسمی در 7 فوریه 2006 در شهر «سن آنتونیو» (واقع در تگزاس) به ثبت رسید.
✝هدف این سازمان، ایجاد اتحاد میان کلیساها، فرق غیر فرقهای، نهادهای تبشیری و افراد حقیقی حامی اسرائیل در ایالاتمتحده است. تعداد اعضای رسمی و غیر رسمی این مؤسسهها و گروهها بنا بر ادعای اتحاد مسیحیان برای اسرائیل، حدود 40 میلیون نفر میباشد.
✡این سازمان، بزرگترین مجموعه حامیان مالی و سیاسی #اسرائیل در ایالاتمتحده را پدید آوردهاست. نهاد مزبور از #مسیحیان_صهیونیست تقاضا میکند تا در مراسم خود برای آرمانهای صهیونیستی دعا کنند که شامل موارد زیر میگردد:
▫️دعا برای صحت رژیم صهیونیستی (اسرائیل)
▫️دعا برای رشد و توسعه اتحاد مسیحیان برای حمایت از اسرائیل.
▫️دعا برای مقامات رسمی، شامل دولتی و یا مذهبی
@Feraghvaadyan
⏳نقد امامخمینی(ره) به دیدگاه «انتظار انفعالی»
✍حضرت امام(ره) در بیانات خود به نقد دیدگاه کسانی میپردازند که هر اقدامی برای تشکیل #حکومت در زمان غیبت را خلاف شرع دانسته و عقیده دارند که این عمل با نصوص روایات، مغایر است: «یک دسته دیگری بودند که میگفتند که هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود، این حکومت باطل است و بر خلاف اسلام است. آنها مغرور بودند، آنهایی که بازیگر نبودند مغرور بودند به بعضی روایاتی که وارد شدهاست بر این امر که هر علمی بلند بشود قبل از #ظهور حضرت، آن علم، علم باطل است، آنها خیال کرده بودند که نه، هر حکومتی باشد، در صورتی که آن روایات که هر کس علم بلند کند، علم مهدی به عنوان مهدویت بلند کند. حالا ما فرض میکنیم که یک همچو روایاتی باشد، آیا معنایش این است که ما تکلیفمان دیگر ساقط است؟»(1)
✳️ایشان در ادامه کلام خود نتایج چنین دیدگاهی را بررسی کرده و میفرمایند:
«اینی که میگوید حکومت لازم نیست، معنایش این است که هرج و مرج باشد. اگر یک سال حکومت در یک مملکتی نباشد، نظام در یک مملکتی نباشد، آنطور فساد پر میکند مملکت را که آن طرفش پیدا نیست. آنی که میگوید حکومت نباشد، معنایش این است که هرج و مرج بشود، همه هم را بکشند، همه به هم ظلم بکنند برای اینکه حضرت بیاید، حضرت بیاید چه کند؟ برای اینکه رفع کند این را. این یک آدم اگر سفیه نباشد، اگر مغرض نباشد، اگر دست سیاستی این کار را نکرده باشد که بازی بدهد ماها را که ما کار به آنها نداشته باشیم، آنها بیایند هر کاری بخواهند انجام بدهند، این باید خیلی آدم نفهمی باشد.» و در ادامه اضافه میکنند: «اینهایی که میگویند که هر علمی بلند بشود ... خیال کردند که هر حکومتی باشد این برخلاف #انتظارفرج است، اینها نمیفهمند چی دارند میگویند...حکومت نبودن یعنی اینکه همه مردم به جان هم بریزند.. بر خلاف نص آیات الهی رفتار بکنند. ما اگر فرض میکردیم دویست تا روایت هم در این باب داشتند، همه را به دیوار میزدیم برای اینکه خلاف آیات قرآن است. اگر هر روایتی بیاید که نهی از منکر را بگوید نباید کرد، این را باید به دیوار زد. اینگونه روایت قابل عمل نیست و این نفهمها نمیدانند دارند چی میگویند.»
📖پینوشت:
1. صحیفه نور (مجموع رهنمودهای امام خمینی 1...)، تهران ، سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی ،1369 ، ج 7، ص 255 .
2. همان.
3. همان.
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
💢نکاتی در باب روزی _خودخوانده_ به نام «درویش»
🔹اول اسفند یا سوم اسفند؟
سوم اسفند چند سالی است برای دراویش گنابادی ، رنگ و بویی دیگر یافته ، چراکه آن را روز «درویش» خوانده و سعی در اشاعه اش میان افکار عمومی نیز دارند. در اینجا چند نکته در باب این روز خودخوانده به ذهن متبادر می شود که اشاره بدان ، خالی از لطف نیست:
🔹نخست، علت و چرایی این روز است که ریشه در رفتارهای ناهنجار و متعصبانه افراطیون درویش در سال های گذشته دارد. گویا این عملکرد و هنجارشکنی برای دراویش، همواره جنبه افتخارآمیز داشته است. با این حساب باید سراغ نکته بعدی رفت.
🔹افتخار دراویش به تعصب و رفتارهای آشوب طلبانه ، آنهم در راستای اهداف زیاده خواهانه و قدرت طلبانه، آنچنان در نهاد برخی طیف های این فرقه ریشه دوانده و طی این سالها شدت یافته که از هر فرصتی برای نمایشش بهره می جویند.
🔹غائله گلستان هفتم اسفند ۹۶ را باید نقطه اوج این نارفتارهای مورد علاقه افراطیون دراویش دانست که از قضا در شب اول اسفند رقم خورد تا اسفندماه برای این فرقه، همچنان رنگ و بویی متفاوت داشته باشد.
🔹با این حساب، پیشنهاد به دراویش، این است که به جای سوم اسفند، اول اسفند یا ۳۰بهمن را به عنوان روز درویش انتخاب کنند تا علت و چرایی این روز خودخوانده بر همگان ، آشکار و عیان گردد. در این صورت نیازی به پروپاگاندا و تبلیغ پیرامون این روز نیز نیست و افکارعمومی، خود درمی یابند که چرا روزی در سال باید به نام دراویش نامگذاری شود.
👈اساسا شاید نیازی به اعلام رسمی دراویش نیز نباشد ، چراکه عمق و ابعاد فاجعه، به قدری گسترده است که هر سال در همین ایام، داغ ها تازه می شود و آسیب های مادی و معنوی حاصل از واقعه، رخ می نماید تا بار دیگر نام مسببان آن یعنی دراویش افراطی در آن روز بر زبان ها جاری شود.
🔺 بنابراین، بهتر است در انتخاب روز، تجدیدنظر کرده و به جای سوم اسفند، اول اسفند را برگزینند تا روز درویش، معنای حقیقی خود را نشان دهد.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@Feraghvaadyan
🔺جریان #مسیحیت سیاسی و سلطهطلب:
✍این جریان که بیشتر، عنوان #مسیحیت_تبشیری به آن اطلاق میگردد، به اعتبار نژادگرا بودن، «مسیحیت صهیونیسم» و به سبب باورهای انجیلی و پروتستانی، «مسیحیت بنیادگرا» نیز خوانده میشود. محور و تمرکز اندیشهها و فعالیتهای جریان فوق، سلطهگرایی و نفوذ به عرصه سیاست است. اغلب پروتستانها، سیاستمداران غربی و حامی اسرائیل در این گروه جای میگیرند.
نگرش تند پروتستانی و بنیادگرایی جریان مزبور نسبت به مسائل آخرالزمانی، جنگ آرماگدون، بازگشت مجدد مسیح و امثال این مسائل، از جمله عوامل اصلی حمایت انگلیس از اسرائیل است. یکی از اصلیترین شاخصهای جریان مذکور و گروههای وابسته به آن، تبلیغات گسترده و افراطگرایی است. اگر بخواهیم در جهان اسلام، جریانی مشابه آنان را ذکر کنیم، وهابیت، یکی از بهترین گزینههاست.
@feraghvaadyan
⚫️ مفهوم شناسی تناسخ
از منظر لغوي، #تناسخ از ماده «نسخ» و به معناي «جايگزين ساختن، جابه جايي و انتقال» ميباشد.(1) بر اساس مباني و ديدگاه هاي مختلف، تناسخ در معاني متعددي به كار رفته و در ميان پژوهشگران اديان و مذاهب، متكلمان، مفسران، محدثان و عارفان مطرح بوده اما در آثار فلسفي، بيشتر به تعريف و بيان چيستي و تحليل ماهيت آن توجه شده است.
⭕️تناسخ نزد فيلسوفان مسلمان، در عام ترين معناي خود، هرگونه انتقال روح يا نفس از بدن به بدن ديگر را شامل مي شود، البته طبق برخي اصطلاحات، معناي محدودي مي يابد، ليكن معناي رايج و شايع آن، #انتقال_روح از بدن عنصري به بدن عنصري ديگر است كه از نظر گستره، در مرحله متوسط قرار دارد. براي تناسخ، دسته بندي هاي گوناگوني نيز مطرح شده است، از جمله:
الف)صعودي و نزولي: بر اساس اين دسته بندي، انتقال روح از بدن موجودي به بدن موجود بالاتر، تناسخ صعودي ناميده شده و #تناسخ_نزولي، حالت انتقال روح به بدن موجود پايينتر است.
ب)در دسته بندي ديگر، اقسام ذيل را براي تناسخ ذكر گرديده است:
1. نسخ: انتقال روح از بدن انسان به بدن انساني ديگر.
2. مسخ: انتقال روح از بدن انسان به بدن حيوان.
3. فسخ: انتقال روح از بدن انسان به گياه.
4. رسخ: انتقال روح از بدن انسان به جمادات.
📚1. ابن منظور، لسان العرب، تصحيح يوسف البقاعي، ج3، ص61.
@feraghvaadyan
⭕️طرح روحی بهائیت
از آنجايي که بچه ها به تعليم و تربيت، نوجوان ها به صرف انرژي در جهت مثبت و بزرگسالان به صحبت در مورد تعاليم بهاءا... احتياج دارند، در طرح روحي براي همه گروه هاي سني، کلاس و مواد آموزشي در نظر گرفته شده. حال ممکن است عده اي دوست نداشته باشند در اين زمينه کمک کنند، پس زمينه ديگري به نام جلسات دعا وجود دارد که صرف نظر از اعتقاد است. غير از #طرح_روحي گفتمان هاي اجتماعي و طرح هاي توسعه اجتماعي-اقتصادي، دو خط ديگر فعاليت جامعه سازي #بهائيت است.
🔺مثالي براي گفتمان هاي اجتماعي، بهداشت در دنيا است که در آن افراد به صورت گفتمان هايي جهاني، تجربه هاي مختلف را با هم مطرح مي کنند. در طرح هاي توسعه اجتماعي-اقتصادي هم به عنوان مثال همکاري افرادي است که براي رفع مشکلات يک روستا و رشد آن انجام مي شود. در تمام اين برنامه ها هيچ لزومي بر بهائي بودن افراد شرکت کننده نمي باشد.
اين 👆توضيحاتي است که بهائيت در رابطه با «جامعه سازي #بهائي» در سطحي ترين نوع خود ارائه مي دهد.
📚 برنامه راديويي بهائيت، تابستان 96.
@feraghvaadyan
🔹«بر فراز عقیده»؛ نشست ارزیابی حقوق شهروندی اقلیتهای دینی
👈به گزارش روشنگر/ نشست «ارزیابی حقوق شهروندی اقلیتهای دینی» به همت کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز، روز شنبه چهارم اسفندماه جاری با حضور نمایندگان پیروان ادیان توحیدی برگزار شد.
«یوناتان بتکلیا، اردشیر خورشیدیان، هویک بهبو، روبرت بیگلریان و دکتر جلال جلالیزاده، از جمله مدعوین و سخنرانان حاضر در نشست «بر فراز عقیده» بودند که به بیان آرا و دیدگاههای خود پیرامون موضوع حقوقشهروندی پیروان ادیان توحیدی در ایران پرداختند.
🔺هویک به بو عضو کمیسون حقوق بشر کانون وکلا و از حقوقدانان جامعه آشوری ایران: از اینکه ایرانی هستیم به خود می بالیم و خود را جدای از جامعه ایرانی نمی دانیم. موضوع کرامت انسانی صرف نظر از قومیت، نژاد و مذهب در اسلام و سایر #ادیان_توحیدی مورد تاکید قرار گرفته که این امر در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز مورد اشاره قرار گرفته است.
🔺روبرت بیگلریان، عضو شورای خلیفه گری تهران: در عرصه مدیریت های کلان مشکلی نداریم و باید تعامل ها بین آحاد مردم با مسؤلان از جمله #اقلیت_های_دینی، بیش از پیش شود. نمونه بارز مشارکت شهروندی را می توان در شورایاری های محلات مشاهده کرد و باید در عرصه های گوناگون نیز مشارکت ها را تقویت کنیم.
🔺اردشیر خورشیدیان، رئیس انجمن #زرتشتیان ایران: امام خمینی(ره) همواره این موضوع را گوشزد می کردند که ما همه امت واحده هستیم و حقیقت ادیان توحیدی، یکی است و از ابتدای انقلاب اسلامی بر رعایت حقوق اقلیت ها تاکید کردند. در اروپا کشورهای مختلف نمی توانند در کنار هم همزیستی داشته باشند اما ما در ایران زیر پرچم مقدس ایران برای اعتلای این نام تلاش کرده ایم و جزء معدود کشورهایی هستیم که با وجود قومیت ها و مذاهب مختلف، خوش و خرم زندگی می کنیم.
@Feraghvaadyan
🔻سخنگوی وزارت کشور: امکان حضور اقلیتهای دینی در انتخابات مجلس و شوراها وجود دارد
💢روشنگر به نقل از ایسنا/ سخنگوی وزارت کشور در واکنش به خبرسازی رسانههای معاند درباره امکان حضور اقلیتهای دینی در انتخابات مجلس و شوراها گفت:
🔹داوطلبان اقلیتهای دینی رسمی میتوانند در انتخابات مجلس و شوراهای شهر و روستا شرکت کرده و باید التزام به دین خود داشته باشند.
www.isna.ir/news/97120401951
@Feraghvaadyan
🔺قوانین «ضدفرقه» در جوامع مختلف؛ تقابلی سخت گیرانه در چین کمونیستی
🇨🇳دولت چین، همسو با سیاستهای سختگیرانه خود، مقابلهای سخت و جدی با فرقهها در پیش گرفته و در این مسیر، کمتر تسامحی نشان میدهد. تا جاییکه نهتنها در داخل کشور بلکه در خارج از مرزها نیز به تعقیب و محدودسازی فرقه ها میپردازد. نمونه بارز این امر، فرقه «فالونگنگ» (فالون دافا) به رهبری «لی هنگجی» Li Hongzhi است که از آغاز فعالیت مورد برخورد قرار گرفت. افراد بسیاری بازداشت و به حبسهای طولانی مدت محکوم شدند. چین نهتنها این فرقه را در کشور خود غیرقانونی اعلام کرد، بلکه فعالیتهای آن را در دیگر کشورها نیز مورد پیگیری قرار داد که با فرافکنیهای رسانهای و مظلومنمایی اعضای فرقه، سر و صدای زیادی به پا کرد.
#قوانین_ضدفرقه
@feraghvaadyan