💢 خشونت گرایی وجه مشترک فرقه های سیاسی
🔘خشونت گرایی یکی از شیوه های بارز فرقه ها و مشخصا #فرقههای_سیاسی است. ریشه یابی این پدیده در فرقه ها به قرن ها پیش باز می گردد. حداقل در سابقه فرقه اسماعیلیه (طرفداران حسن صباح)خشونت گرایی به عنوان یک اهرم، جنبه کاملا استراتژیک داشته است. در تاریخ معاصر نیز می توان از گروه هایی همچون القاعده و گروه طالبان به عنوان مصادیق فرقه های سیاسی - ایدئولوژیک خشونت گرا نام برد. اگر چه تروریسم در اشکال مختلفش یکی از مشترکات گروه های فرقه ای معاصر و تاریخی است، اما شق دیگر خشونت به رفتارهای فیزیکی ای اطلاق می شود که الزاما اهدافی متفاوت از حذف فیزیکی سوژه ها را دنبال می کند.
🔻این بخش از #خشونت بیشتر جنبه روانی و به انگیزه ایجاد هراس و تنش های روانی و روحی در هدف های فرقه ای دارد. در فرقه های سیاسی اگر چه هدف های خشونت آمیز عمدتا از میان چهره های سیاسی و دولت مردان انتخاب می شود، اما در سایر گروه ها این اهداف در میان مخالفین و فعالان بر علیه فرقه ها سازماندهی و مدیریت می شود. بخش دیگری از خشونت ها متوجه اعضای خود فرقه ها می شود. در پاره ای از فرقه ها نیز خشونت ابزاری برای تامین نیازهای مالی و درآمد محسوب می شود. روش کسب درآمدهای غیرمشروع از جمله معامله قاچاق اسلحه و مواد مخدر و ... در ذات و ماهیت خود خشونت را به جزیی تفکیک ناپذیر از فعالیت های روزمره و عادی تبدیل کرده است. چنانچه مشاهده می شود خشونت در میان فرقه ها از طیف سیاسی گرفته تا انواع دیگر اساسا همزاد و جزئی از فلسفه وجودی فرقه ها را تشکیل می دهند.
@feraghvaadyan
⭕️ سازمان های تبشیری
↩️سازمان ورلد ویژن
🔹هدف ورلد ویژن آن است که اعتقاد #مسیحی را با کار توسعه خویش و سازماندهی خود ملحق کند. این سازمان شعار جهانی خود را چنین قرار داده است:« برای پیروی از نجات دهنده و خداوندمان، عیسی مسیح، با کمک فقیر و ستمدیده، در جهت تحول انسان ها، به دنبال عدالتیم و به انجیل و پادشاهی خدا(عیسی) شهادت میدهیم.
▪️باید توجه داشت که در آموزههای اوانجلیکال مفهوم «شهادت به مسیح» اصطلاحی برای انتقال مفهوم ضمنی تلاش برای #تغییر_دین افراد و مفهوم Gospel نه تنها پیام انجیل بلکه رستگاری به واسطه قربانی شدن عیسی مسیح است.
https://eitaa.com/feraghvaadyan/4550
@feraghvaadyan
♨️ چرا انجمن میگوید نباید وارد کار سیاسی شد؟
✅در دبیرستان نمازی من و چند تن از دوستانم تبدیل به یک جریان مذهبی خیلی شاخص شدیم. تحت تأثیر معلم دینی مان آقا حق نگهدار، که میگفت پپسی مال بهایی هاست آن را تحریم کرده بودیم. اعتراض میکردیم که چرا کافه دبیرستان، #پپسی میآورد. خاطرم است مطلب مفصلی درباره فساداخلاقی نوشتم و آقای حق نگهدار آن قدر خوشش آمد که من را سر کلاسهای دیگر هم میبرد تا آن را بخوانم. از آنجا شروع به خرید مجله مکتب اسلام کردم. سال بعد آقای حق نگهدار مرا به جلسات انجمن ضدبهایی دعوت کرد. آقایی به نام لغوی مدرس آنجا بود. چند نفری از بچههای مدرسه نمازی و شاپور را دستچین کرده بودند و آنجا عضو کلاس انجمن شدیم. جزوه میگفتند و ما مینوشتیم.
🔘در آن جلسات من با دوستی آشنا شدم که احساس کردم ایشان یک مقدار گرایشهای سیاسی دارد. روزی در خیابان از او پرسیدم آیا شما جلساتی را در شیراز سراغ داری که اهداف آیت الله خمینی را دنبال کند؟ گفت: بله بعداً خواهم گفت. بعدها با شخصیتی به نام آقای مهندس رجبعلی طاهری آشنا شدیم. ایشان از شاگردان مهندس بازرگان در دانشکده فنی دانشگاه تهران بود. آقای مهندس توسلی دبیر کل نهضت آزادی هم در خاطرات خود (کتاب شصت سال ایستادگی و خدمت) که امسال آن را منتشر کردهایم از آقای طاهری به عنوان هم کلاس خویش نام برده است. آقای طاهری محور مبارزه در شیراز بود. مهندس اداره راه شیراز بود. آشنایی با این افراد، ما را قبل از اینکه وارد فعالیت در انجمن حجتیه شویم تبدیل به یک جریان شورشی داخل #انجمن_حجتیه کرد. میپرسیدیم که چرا انجمن میگوید نباید وارد کار سیاسی شد؟
بیشتر بخوانید: 👇🏻
https://www.irna.ir/news/83516359
@feraghvaadyan
♨️خدا فقط بهائیها را دوست دارد؟!
🔹متبری بهائی عرفان کرمی: #اسلام، دین آزادی است. اگر شما امشب در خانهتان دعای کمیل بگذارید و من نیایم، کسی نمیگوید چرا نیامدی؟ به انتخاب و اختیار خودم است، اگر دوست داشته باشم، به این مراسم میآیم و از آن بهره میبرم و کسی در کارم چون و چرا نمیکند. چقدر این کار ارزش دارد! اینکه دو نفر از ته دل دعایی را بخوانند اما یک جمع از روی اجبار به مراسم دعا آمده باشند. چقدر تفاوت دارد؟
🔸وقتی بچه بودم خیلی در کلاسهای گلشن شرکت نمیکردم، انگار از همان بچگیام متوجه شده بودم که قضیه چیست و این محبتها دروغ است. من چند جلسهای بود که در کلاس شرکت نمیکردم که یک روز معلم گلشن به منزل ما آمد و یک کتاب قصه و یک هدیه برایم آورد و گفت: عرفان جان چرا در کلاسها شرکت نمیکنی؟ گفتم: نتوانستم بیایم. گفت: اگر نیایی خدا دوستت ندارد! من هم با همان لحن کودکانه گفتم: مگر خدا فقط برای بهائیهاست. گفت: میدانی، خدا بهائیها را دوست دارد فلان بهائی را ببین اینطور شده یا فلانی به کجا رسیده! گفتم: این همه دکتر و مهندس که بین مسلمانهاست مگر همهشان #بهائی بودند که به اینجاها رسیدند.
@feraghvaadyan
♨️انجمن حجتیه پس از انقلاب
✅روشنگر به نقل از سازندگی/ مبانی سیاسی و جوهره فکری #انجمن_حجتیه بر عدم دخالت در سیاست و اطلاق مشروعیت معصوم برای تشکیل حکومت اسلامی استوار بود که موجب شد مبارزات امام را نه تنها کارساز ندانند بلکه آن را مانع از انجام فعالیت و تبلیغ مذهبی تلقی کنند. با اوج گرفتن مبارزات انقلابی و انتظار پیروزی انقلاب و شکست رژیم، بسیاری از اعضای بدنه انجمن که تمایل به امام خمینی و انقلاب داشتند به این موج پیوستند و به اعضای اصلی انجمن برای این کار نیز فشار وارد کردند.
♦️پس از انقلاب با تغییری در اساسنامه به نوعی رهبری امام را پذیرفتند، حال آنکه به زعم نیروهای انقلابی این حرکت از سر عافیتجویی بوده است و تأیید پیروزی پس از پیروزی. محمود صدری، از اعضای سابق انجمن حجتیه معتقد است انجمن پس از انقلاب با قائل شدن به فلسفه خط فقاهت خود را دنبالهرو آن میدانست و نام سایر مراجع را در کنار #امام_خمینی قرار میداد. این کار همانگونه که آشکار بود از نظر مخالفان انجمن به معنای تغییر در رویکرد اصلی انجمن تلقی نشد. با اوج گرفتن اختلافها میان اعضای انجمن و نیز با سران نظام، امام در روز سهشنبه ۲۱ تیر ماه ۱۳۶۲ هـ ش در اشارهای غیرمستقیم به انجمن حجتیه فرمودند: «یک دسته دیگر هم که تزشان این است که بگذارید معصیت زیاد بشود تا حضرت صاحب بیاید، حضرت صاحب مگر برای چی میآید؟ این اعوجاجات را بردارید.
📚 منابع:
ـ عمادالدین باقی (۱۳۶۳)، در شناخت حزب قائدین زمان، نشر دانش اسلامی
ـ حسن شمسآبادی (۱۳۸۹)، نگاهی اجمالی به زمینههای تشکیل انجمن حجتیه و رویکرد آن به انقلاب اسلامی، فصلنامه پانزده خرداد، بهار ۱۳۸۹، شماره ۲۳.
https://www.instagram.com/p/B3q1rkthyhz/?utm_source=ig_web_copy_link
@feraghvaadyan
34.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ اعتراض یکی از اعضای فرقه #مسیحیت_تبشیری به نوع پوشش مسیحیان در کلیسا و رفتار کشیشها
👈🏻 پوشش و رفتارها در #کلیسا با متن کتاب مقدس در تعارض است!
@feraghvaadyan
♨️ استفاده تبلیغی از کثرت پیروان در فرقهها
📌یکی از شاخصهایی که در افکار عمومی- به اشتباه- به عنوان حقانیت یک ایده، اندیشه و راه، تلقی میگردد، کثرت پیروان آن راه و اندیشه است. هر چند چنین اندیشهای فاقد منطق بلیغ و حداقل پشتوانههای دینی است، اما به عنوان یک عرف ذهنی، پذیرفته و به یک منطق عرفی تبدیل شده است. برابر چنین ذهنیتی، وقتی تعداد پیروان فرقه ها بیشتر باشد، تبلیغی برای به اصطلاح حقانیت #فرقه در افکار عمومی خواهد بود و بعضا مردم چنین استباط خواهند کرد که اگر این مسیر کژراهه باشد ممکن نبود چنین جمعیتی به آن بژیوندند. عقل جمعی، مقتضی توفیق شناخت حق از باطل است. بنابراین انبوه و کثرت جمعیت فرقه ها، ابزار مهم تبلیغی آنها محسوب شده است و منجر به افزایش تصاعدی اعضا میگردد.
@feraghvaadyan
💢 مسیحیت تبشیری در دانمارک
❎در کشور دانمارک دو فرقه « #شاهدان_یهوه» و «کلیسا #پنطیکاستی» یا «کلیسا محبت» فعال تر از سایر فرقههای تبشیری هستند. البته فرقه دیگری به نام «مورمونها» نیز در این کشور فعالیت دارند که از آمریکا سرچشمه میگیرد.
❌یکی از فعالیت های کلیساهای ایرانیان در دانمارک، برگزاری کنفرانسهای بین المللی است که علاوه بر شهروندان ایرانی-دانمارکی، افراد از نقاط مختلف جهان مانند آمریکا، نروژ، سوئد و... برای شرکت در آن دعوت میشوند. این کنفرانسها جنبه آموزشی دارد و ضمن تعلیم شرکتکنندگان، اسقفها و کشیشان #کلیسا نیز به افراد معرفی میشوند. نکته جالب نوع تعالیمی است که در این کنفرانسها ارائه میشود؛ میگویند اگر شما به مسیحیت «بله» بگوئید نزد پدر «شفیع» خواهید داشت. یعنی هر کار خلافی بکنید شفیع دارید. این پیشنهاد برای افرادی است که به دنبال نفری برای گریز از شریعت و حساب اخروی هستند. در واقع آنان از آیه انجیل «لوقا» درباره شفیع برای جذب افراد سوء استفاده میکنند.
@feraghvaadyan
❌نجات بخشی و رستگاری سراب فرقه ها
▫️انسان همواره به دنبال راه نجات و رستگاری بوده است. #فرقهها با اتکا به این خصلت ذاتی انسان ، در تبلیغاتشان بر قابلیت نجات بخشی خود و گمراهی دیگران با تأکید میورزند. به عبارت دقیقتر، آنها در عین حالی که فرزندان خلف کثرتگرایی هستند اما به شدت انحصارگر بوده و خود را یگانه راه نجات میدانند.
▪️جریانهای فرقه ای مدام بر برگزیدگی فرد جذب شده و پیروان تأکید نموده و به آنها چنین القا میکنند که فقط شما راه نجات را پیدا کرده اید و بر صراط #رستگاری قرار دارید.
@feraghvaadyan
⭕️ مخالفت باب با علوم و کتب
🔹اسدالله مازندرانی، مبلغ و نویسنده ی مشهور #بهائی، تصریح می کند که: باب پیروان خویش را به محو کتب رایج در حوزه های علوم دینی شیعه (در رشته های منطق، فلسفه، اصول و...) فرمان داده و در پاسخ به سؤال بعضی از اصحابش، گفته بود: برخدا توکل کن و همه ی کتاب ها را نابود ساز و نیز گفته بود: هر که آیات ما را تصدیق کند بر او فرض است که به محو همه ی کتب شیعیان همت گمارد: «اتکل علی الله و امح الکتب کلّها و خذ عطاء ذکر اسم ربک و قال [علیه السلام] و لکن من صدق بایاتنا فرض ان یمحو کلّ ما کتب القوم الا بعضاً من آیات البیان من قبل حکم البدع ».(1)
♦️ به نوشته ی همین مبلغ بهائی: «حکم منع از ممارست علوم رسمیه ی معموله آن ایام [یعنی کتبِ درسی رایج در حوزه های علوم دینیه در رشته های گوناگون] و محو کتبی که... به نام علوم فقه اجتهادی و اصول الفقه و کلام... مشهور شده... و نیز محو کتب مطوَّله ی مباحب لفظیه ی فرعیه ی لغت العرب و هم مسائل مصطلحه ی منطقیه و امثالها در بیانات و آثار حضرت باب اعظم از آغاز ظهور...، ثابت و درخشان، و بابیه به آن عقیده مشهور و نمایان بودند و بالاخره در کتاب مستطاب بیان، قانونی در این خصوص تنظیم فرمودند تا کتب وَفیره ی [=فراوان] مذکوره ی معروفه به نام علم و دین... از میان » برود.(2)
📚1. ظهور الحق، ص255.
2. همان.
@feraghvaadyan
💢 عدالت و انصاف در برخورد با اقلیت های دینی
«📌روح کلی قانون اساسی در برخورد با اقلیت های دینی و مذهبی مبتنی بر عدالت و انصاف است. با توجه به اینکه میزان #اقلیتهای_دینی در ایران کمتر از یک درصد از جمعیت کل کشور است متوجه میشویم که نسبت نمایندگان آنها با توجه به ترکیب جمعیتی، چندبرابر میزان تناسب ایشان است. این یکی از ترتیبات حفظ حقوق و تضمین مشارکت سیاسی گروه های اقلیت محسوب میگردد که در اصطلاح« کرسیهای تضمین شده» خوانده میشود»(1)
📚1.حسینی بهشتی، سید علیرضا، بنیاد نظری سیاست در جوامع چند فرهنگی، تهران،نشریه بقعه،1380،ص279.
@feraghvaadyan
💢 انفعال و بی تفاوتی حاصل تفکر انجمن حجتیه
🔘 #انجمنحجتیه به لحاظ اجتماعی هیچ رسالتی بر دوس اعضای خود نمیگذارد چرا که در ساحت فکری انجمن، تغییر این جهان کار حجت خداست و نباید در این امر پیشدستی کرد؛ مقدمات ظهور نیز خود فراهم خواهد شد. ضمن اینکه انجمن به اصول و حقوق عام انسانی فرادینی و فرا ملی و جهان شموب معتقد نیست. برائت از دشمنان همعصر ائمه معصومین(ع) است و مبارره با فلان قدرت استعمارگر یا مستبد به هیچ وجه در دستور کار انان نیست. اینها جملگی به معنای بی تفاوتی و #محافظهکاری بوده و از این جهت نیز تفکر انجمن با بورژوازی پیوند میخورد.
@feraghvaadyan