♨️ استفاده تبلیغی از کثرت پیروان در فرقهها
📌یکی از شاخصهایی که در افکار عمومی- به اشتباه- به عنوان حقانیت یک ایده، اندیشه و راه، تلقی میگردد، کثرت پیروان آن راه و اندیشه است. هر چند چنین اندیشهای فاقد منطق بلیغ و حداقل پشتوانههای دینی است، اما به عنوان یک عرف ذهنی، پذیرفته و به یک منطق عرفی تبدیل شده است. برابر چنین ذهنیتی، وقتی تعداد پیروان فرقه ها بیشتر باشد، تبلیغی برای به اصطلاح حقانیت #فرقه در افکار عمومی خواهد بود و بعضا مردم چنین استباط خواهند کرد که اگر این مسیر کژراهه باشد ممکن نبود چنین جمعیتی به آن بژیوندند. عقل جمعی، مقتضی توفیق شناخت حق از باطل است. بنابراین انبوه و کثرت جمعیت فرقه ها، ابزار مهم تبلیغی آنها محسوب شده است و منجر به افزایش تصاعدی اعضا میگردد.
@feraghvaadyan
💢 مسیحیت تبشیری در دانمارک
❎در کشور دانمارک دو فرقه « #شاهدان_یهوه» و «کلیسا #پنطیکاستی» یا «کلیسا محبت» فعال تر از سایر فرقههای تبشیری هستند. البته فرقه دیگری به نام «مورمونها» نیز در این کشور فعالیت دارند که از آمریکا سرچشمه میگیرد.
❌یکی از فعالیت های کلیساهای ایرانیان در دانمارک، برگزاری کنفرانسهای بین المللی است که علاوه بر شهروندان ایرانی-دانمارکی، افراد از نقاط مختلف جهان مانند آمریکا، نروژ، سوئد و... برای شرکت در آن دعوت میشوند. این کنفرانسها جنبه آموزشی دارد و ضمن تعلیم شرکتکنندگان، اسقفها و کشیشان #کلیسا نیز به افراد معرفی میشوند. نکته جالب نوع تعالیمی است که در این کنفرانسها ارائه میشود؛ میگویند اگر شما به مسیحیت «بله» بگوئید نزد پدر «شفیع» خواهید داشت. یعنی هر کار خلافی بکنید شفیع دارید. این پیشنهاد برای افرادی است که به دنبال نفری برای گریز از شریعت و حساب اخروی هستند. در واقع آنان از آیه انجیل «لوقا» درباره شفیع برای جذب افراد سوء استفاده میکنند.
@feraghvaadyan
❌نجات بخشی و رستگاری سراب فرقه ها
▫️انسان همواره به دنبال راه نجات و رستگاری بوده است. #فرقهها با اتکا به این خصلت ذاتی انسان ، در تبلیغاتشان بر قابلیت نجات بخشی خود و گمراهی دیگران با تأکید میورزند. به عبارت دقیقتر، آنها در عین حالی که فرزندان خلف کثرتگرایی هستند اما به شدت انحصارگر بوده و خود را یگانه راه نجات میدانند.
▪️جریانهای فرقه ای مدام بر برگزیدگی فرد جذب شده و پیروان تأکید نموده و به آنها چنین القا میکنند که فقط شما راه نجات را پیدا کرده اید و بر صراط #رستگاری قرار دارید.
@feraghvaadyan
⭕️ مخالفت باب با علوم و کتب
🔹اسدالله مازندرانی، مبلغ و نویسنده ی مشهور #بهائی، تصریح می کند که: باب پیروان خویش را به محو کتب رایج در حوزه های علوم دینی شیعه (در رشته های منطق، فلسفه، اصول و...) فرمان داده و در پاسخ به سؤال بعضی از اصحابش، گفته بود: برخدا توکل کن و همه ی کتاب ها را نابود ساز و نیز گفته بود: هر که آیات ما را تصدیق کند بر او فرض است که به محو همه ی کتب شیعیان همت گمارد: «اتکل علی الله و امح الکتب کلّها و خذ عطاء ذکر اسم ربک و قال [علیه السلام] و لکن من صدق بایاتنا فرض ان یمحو کلّ ما کتب القوم الا بعضاً من آیات البیان من قبل حکم البدع ».(1)
♦️ به نوشته ی همین مبلغ بهائی: «حکم منع از ممارست علوم رسمیه ی معموله آن ایام [یعنی کتبِ درسی رایج در حوزه های علوم دینیه در رشته های گوناگون] و محو کتبی که... به نام علوم فقه اجتهادی و اصول الفقه و کلام... مشهور شده... و نیز محو کتب مطوَّله ی مباحب لفظیه ی فرعیه ی لغت العرب و هم مسائل مصطلحه ی منطقیه و امثالها در بیانات و آثار حضرت باب اعظم از آغاز ظهور...، ثابت و درخشان، و بابیه به آن عقیده مشهور و نمایان بودند و بالاخره در کتاب مستطاب بیان، قانونی در این خصوص تنظیم فرمودند تا کتب وَفیره ی [=فراوان] مذکوره ی معروفه به نام علم و دین... از میان » برود.(2)
📚1. ظهور الحق، ص255.
2. همان.
@feraghvaadyan
💢 عدالت و انصاف در برخورد با اقلیت های دینی
«📌روح کلی قانون اساسی در برخورد با اقلیت های دینی و مذهبی مبتنی بر عدالت و انصاف است. با توجه به اینکه میزان #اقلیتهای_دینی در ایران کمتر از یک درصد از جمعیت کل کشور است متوجه میشویم که نسبت نمایندگان آنها با توجه به ترکیب جمعیتی، چندبرابر میزان تناسب ایشان است. این یکی از ترتیبات حفظ حقوق و تضمین مشارکت سیاسی گروه های اقلیت محسوب میگردد که در اصطلاح« کرسیهای تضمین شده» خوانده میشود»(1)
📚1.حسینی بهشتی، سید علیرضا، بنیاد نظری سیاست در جوامع چند فرهنگی، تهران،نشریه بقعه،1380،ص279.
@feraghvaadyan
💢 انفعال و بی تفاوتی حاصل تفکر انجمن حجتیه
🔘 #انجمنحجتیه به لحاظ اجتماعی هیچ رسالتی بر دوس اعضای خود نمیگذارد چرا که در ساحت فکری انجمن، تغییر این جهان کار حجت خداست و نباید در این امر پیشدستی کرد؛ مقدمات ظهور نیز خود فراهم خواهد شد. ضمن اینکه انجمن به اصول و حقوق عام انسانی فرادینی و فرا ملی و جهان شموب معتقد نیست. برائت از دشمنان همعصر ائمه معصومین(ع) است و مبارره با فلان قدرت استعمارگر یا مستبد به هیچ وجه در دستور کار انان نیست. اینها جملگی به معنای بی تفاوتی و #محافظهکاری بوده و از این جهت نیز تفکر انجمن با بورژوازی پیوند میخورد.
@feraghvaadyan
💢 اعتقاد باب به تخریب کلیساها
🔘 «باب» معتقد بود که می بایست همه کلیسا ها تخریب شود. ابوالفضل گلپایگانی از نویسندگان بهائی، در کتاب کشف الغطاء که به دستور عبدالبهاء، دیگر پیشوای تشکیلات #بهائیت آن را نوشته، معتقد است که باور بابی اعتقاد به تخریب همه کلیساها دارد.
جالب است اعتقاد و اندیشه های ناصواب باب، تمام ادیان و مذاهب را نشانه گرفته و حکومت بابی به دنبال این است که در صورت قدرت گرفتن، هیچ اثری از عبادتگاه های مذاهب در کره زمین باقی نگذارد. جالبتر آنکه در این روزها مبلغان بهائی برای برگزاری جشن دویستمین سالگرد تولد باب از #مسیحیان نیز دعوت به عمل میاورند!
@feraghvaadyan
روشنگر مدیا
📖نوبت پاییز فصلنامه «روشنا» منتشر شد
📣هشتاد و دومین شماره از فصلنامه تخصصی فرق و ادیان( #روشنا ) منتشر شد و در دسترس مخاطبان قرار گرفت. در این شماره از نشریه #روشنا، بررسی یکی از چالشبرانگیزترین و در عینحال، مهمترین مقولات حوزه فرق و ادیان، یعنی «قانون ضدفرقه» در قالب یک پرونده ویژه(فرقهها در میزان)، در دستورکار قرار گرفتهاست. در سایر بخشهای فصلنامه نیز مجموعهای از مصاحبهها، مقالات، گزارشها و یادداشتهای تحلیلی در باب #بهائیت، #انجمنحجتیه، #تصوف، #فرق_نوظهور و #مسیحیتتبشیری با در نظر گرفتن مسائل روز، ارائه شده. تلاش بر آن بوده تا در این شماره از فصلنامه نیز در راستای مراعات تنوع ساختاری- محتوایی، ازقالبهای متنوع و تازه در حوزه طراحی و نگارش بهره گرفته شود.
در نوبت پاییز 1398 روشنا میخوانیم:
🚩بهائیت:
▫️جشن تولد تروریست
▫️عاشقی گر زین سر و گر زان سر است *عاقبت ما را بدان سر رهبر است
▫️کینه بابیان از علمای شیعه
🚩انجمنحجتیه:
▫️تقیه سیاسی؟
▫️کژفهمیهای انجمن
▫️ مدارس مذهبی یا تشکیلاتی؟
🚩ادیان:
▫️قوانین «ضدفرقه»؟
▫️«پلورالیسم سیاسی » و جریا نهای فرقه ای
▫️انعکاس واقعی تها از مسیر قانون
▫️نگاه فقهی به اقلیت
▫️فرقه گرایی و قانون
▫️تصویب «قوانین ضدفرقه »، نیازمند اهل فن است
▫️لزوم بومیسازی قوانین
▫️«اقلیتهای دینی» از «فرقهگرایی»، آسیب خورد هاند
▫️قانون ضدفرقه از نگاه کارشناسان و متولیان
▫️به نام «مذهب »
🚩تصوف
▫️«ناخالصیهای فقری»
▫️متحدان بالقوه
▫️«طابه «،» تصوف » و «سیاست»
▫️«عرفان و معنویت؛ چالشها و فرصتها»
🚩مسیحیتتبشیری
▫️اتحاد مسیحیان علیه ایران؟
▫️اولین مخالفان مسیحیت اوانجلیستی خودِ مسیحیان هستند
▫️مسیح در قرآن )قسمت اول)
▫️شبهات صلیبی
🚩فرقههای نوظهور
▫️جنس لطیف و کما لگرایی
▫️فرقهها و رژیم غذایی
▫️گرفتار « افراط » «تفریط» نشویم
▫️فرقهگرایی و«هویت ملی»
https://www.instagram.com/p/B31fFIJBih0/?utm_source=ig_web_copy_link
@Feraghvaadyan
🔴 بهائيان ؛ شكنجه گران اصلي ساواك
🔹يكي ديگر از معروف ترين شكنجه گران بهائي ساواك، فريدون توانگري معروف به آرش بود. وي در سال 1329ش، در تهران به دنيا آمد و سند ازدواج او به تاريخ 14/5 سنه 2537(1357)در دفتر لجنه بهائيان تهران ثبت گرديده است.احمد اللهياري (عضو سابق كانون نويسندگان )، به غير از ثابتي به معرفي چندتن ديگر از بهائياني كه از شكنجه گران #ساواك بودند مي پردازد: «يكي ديگر از شكنجه گران بهائي ساواك سرهنگ زيبايي نام داشت و شايع بود كه چند نفر را زير ضربات مشت و لگد خود كشته است. مردم به قدري از سرهنگ زيبايي نفرت داشتند كه در آستانه پيروزي انقلاب و در اواسط سال 1357 به خانه وي حمله بردند و محل سكونت او را به آتش كشيدند.»(1)
🔻از ديگر مديران ارشد #بهائي ساواك، سرهنگ شيروانلو بود. او از زمان فرمانداري نظامي، فعّاليت هاي جاسوسي و مبارزه با مردم را دنبال كرد و با اينكه بازنشسته شده بود، همچنان در ساواك به كار اشتغال داشت. سرهنگ شيروانلو آن قدر مورد توجه بود كه هر لحظه به شاه دسترسي داشت و برهمين اساس توانست پسرش فيروز شيروانلو را در ساواك استخدام كند و وي را به قائم مقامي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و به رياست واحد هنري دفتر فرح پهلوي برساند.
📚1. احمد اللهياري، بهائيان در عصر پهلوي، نيمه پنهان، ج 31، صص138-139.
@feraghvaadyan
♨️ روایت نویسنده اسرائیلی از خداباوری
↩️کتاب «انسان خردمند» که عکس گرفتن با آن و انتشارش در اینستاگرام نشانه فرهیختگی بود و مدتی روی موج فروش قرار داشت و همچنان نیز عرضه میشود، اثری است که نویسنده آن را براساس مغالطههای فراوان تالیف کرده و به شبهات بسیاری دامن میزند.
✅روشنگر به نقل از فارس/ نویسنده هیچجا از کتابش از نوشتن علیه باور به خدا دریغ نمیکند و تلاش میکند هرطور شده نشان دهد که انسان خدای عصر جدید است انسانی که میتواند مرغ چاق تولید کند خدایی است با محدودیتها خاص خودش که به مرور برطرف خواهد شد. «اولین شکاف در نظام کهن حدود ده هزار سال قبل، در طی انقلاب کشاورزی، ایجاد شد. انسان خردمند، که در آرزوی مرغهای چاق و کمتحرک بود پی برد که اگر زمینه حفتگیری چاقترین مرغ را با کندروترین خروس فراهم کند، نسلهای بعدیشان چاق و کندرو خواهد شد، و اگر نسلهای بعد را با هم بیامیزد، میتواند نژادی از پرندگان چاق و کندرو را پرورش دهد. این نژاد مرغ که با طراحی هوشمندانه انسان و نه یک #خدا، به وجود آمد برای طبیعت ناشناخته بود. اما هنوز انسان خردمند در مقایسه با یک ایزد قادر متعال مهارتهای طراحیِ محدودی داشت.
🔻بیشتر بخوانید:👇🏻
https://plink.ir/6hzYs
@feraghvaadyan