May 11
📛تکیه بر امور خارق العاده و علوم غریبه در #عرفانهای_کاذب
✍️از آنجا که امور شگفت و خارق العاده برای اغلب افراد جذابیت دارد و اعجاب آنان را بر می انگیزد، رهبر یا رهبران بسیاری از فرقههای منحرف عرفانی با ارائه چنین اموری و نشان دادن چشمه هایی از آن، افراد ساده دل و بی خبر را جذب می کنند. در حالی که اولاً باید بدانیم کسانی که بر این امور توانا هستند اغلب از راههای غیر شرعی مانند سحر و جادو و ...، به این امور دست می زنند. ثانیاً، توانایی بر انجام این امور حتی اگر از راههای حرام نباشد دلیلی بر موجه بودن اشخاص نیست. گاهی کسی ممکن است به خاطر عواملی طبیعی با غیر طبیعی، توانایی هایی عجیب و خارق العاده پیدا کند و یا حتی ممکن است در موردی از باب تفضل خداوند در حق او باشد، اما نمی توان نتیجه گرفت که همه اعمال و گفتارهای وی، درست است و میتواند مرجعیت فکری و دینی پیدا کند.
@feraghvaadyan
⤵️ بازگشت «آزمایش» با «یوگا-درویشی»
↙️ آخرین روزهای حیات درویشی سنتی؟
✍️فرقه نعمتاللهی گنابادی سلطانعلیشاهی از اسفندماه 96 تا به امروز، ایامی بسیار متفاوت از سابق را سپری نموده؛ دورها یکه شاید در تحلیلهای جامعهشناسی بتوان از عنوان «گذار» برای آن بهره جست. فاجعه تأسفبار #گلستان_هفتم اسفندماه 1396، تعطیلی خانقاهها و انزوای فرقه، بیماری و مرگ «#نورعلی_تابنده»(قطب سابق)، حواشی مربوط به تعیین جانشین و اینک، توسعه و تعمیق شکافهای درونی و جریانهای قدرتطلب، محوریترین وقایع گذشته بر فرقه مزبورند که ماهیت و ساختار آن را دستخوش تحولی اجتنابناپذیر و تدریجی ساختهاند؛ حتی اگر بزرگان و دغدغهمندان #فرقه نیز تمام تلاش خود را برای حفظ سنتهای بنیادی به کار بندند.
🌀چالشهای اینروزهای فرقه گنابادی، وارد فاز تازهای شده که شاید ساده به نظر رسد یا چهبسا حتی به دیده خیل کثیری از #دراویش نیز نرسد! اما حقیقتی ساختارشکن، برنامةریزیشده دارد که اساس فرقه را برای تحقق اهدافی درازمدت، هدف قرار داده؛ سخن از اقدامات تازه مأذون خارجنشین و نسبتاً به حاشیه رفته فرقه، «#مصطفی_آزمایش» است که با تحرکات اخیر، مهر تأییدی بر منش همواره متفاوت خود از دراویش و درویشیگری سنتی زد.
💢اقدامات و رویکرد کنونی آزمایش را باید محصول ایام بهظاهر انزوا و کمکاری وی در ماههای منتهی به بیماری و مرگ تابنده تلقی کرد که گویا در تدارک پیادهسازی مقدمات استراتژی تازه خود بهسر میبردهاست.
مروری بر رسانههای منتسب به نامبرده(کانال تلگرامی و سایت موسوم به اینفوصوفی)، اینروزها بیشتر تداعیکننده یکی از رسانههای تبلیغی آیینهای شرقی است که با تصاویری از وی در حالات #مدیتیشن و انجام حرکات #یوگا، مزین گشته.
🧘🏻♂️آزمایش با تعطیل کردن کلاسهای تفسیر قرآن خود -که با انتقادات زیادی از جمله تفسیر بهرأی بودن همراه بود- اینبار بسته آموزشی تلفیق آموزههای #ادیان_شرقی با آداب طریقتی، تدارک دیده و در حال انتشار آموزههای التقاطی خود در قالب مقالات و فیلمهای آموزشی است.
⚠️نکته غالب در این آموزهها، بٌعد واضح از آداب و مبانی اعتقادی درویشی سنتی و ترویج نهانی #شریعت_گریزی یا با نگاهی خوشبینانه، ارائه تفاسیر شخصی از شریعت بر پایه مفاهیم موجود در عرفانهای هندی و یوگاست. در یکی از مقالاتن منتشرشده با نام «یحیی خوشمرام» میخوانیم: «همانگونه که در آیۀ شریفه بدان تصریح شده است هر قومی و هر آئینی، شرعیات مخصوص بخود را داراست و باید دانست این شرعیات یعنی مجموعۀ «باید» ها و «نباید» ها برای اقوام مختلف در زمانهای گوناگون و مناطق مختلف، متفاوت است و ممکن است شرعیات مختص به یک منطقه مکانی خاص یا یک برهۀ زمانی بخصوص برای دیگران در مناطق یا زمانهای دیگر کارآیی نداشته باشد. اگر این اصول مورد توجه قرار گیرد و تلاش نشود تا شرعیات یک زمان یا یک مکان خاص به زور و جبر در زمان یا مکان دیگری که سازگار نیست، پیاده شود دیگر معضلاتی مانند «عبادت در قطبین» یا «چگونگی» تعیین قبله برای کسی که در ایستگاه قضایی مستقر است و می خواهد اقامه نماز کند و … که مدعیان شریعت را درمانده کرده ، سالبه به انتفاء موضوع خواهند بود.»( 1)
فهوای این نوشته و حرکات و سکنات آزمایش در تلفیق #یوگا و #مدیتیشن با آداب #درویشی و آنچه «سلوک» میخواند، همه حکایت از طراحی تازه وی در ارائه تفاسیر شخصی از شریعت و طریقت دارد که بیش از گذشته، تمایلات وی و همپالگیهایش را در ارائه قرائتهای نوین از درویشیگری با عنوان «درویشی مدرن» را یادآور میگردد.
⭕️تصمیم آزمایش برای عیان ساختن خط فکری متفاوت خود و اشاعه آن در میان دراویش، نشانههایی از حرکت جدیتر این مأذون به حاشیهرفته در مسیر سوق دادن #فرقه_نعمتاللهی به سمت و سویی متفاوت -و صدالبته مطابق میل نامبرده- و متعاقباً تلاش برای تحقق آرزوی تکیه بر اریکه قدرت دارد. سودای #قطبیت بر فرقه با عنایت به کهولت سن و منش متفاوت قطب تازه(#علیرضاجذبی) مبنی بر سیاست سکوت، آزمایش و دیگر جریانهای قدرتطلب درونی را به تکاپوهایی تازه واداشته که حاصلش رقم زند چالشهای نوین برای #فرقه_گنابادی است. تلاش برای ارائه قرائت های تازه از درویشیگری مبتنی بر همگرایی با ارزشها و هنجارهای مدرنیته را در دیگر جریان های درویشی نیز شاهد بودهایم که «فرقه اویسی شاهمقصودی»، مصداق بارز آن است و اینروزها آن را باید از خانقاههایی با مریدانی از هر دین و مرام در حال انجام حرکات یوگا بازشناخت. آیا فرقه گنابادی نیز چنین سرنوشتی خواهد داشت و شاهد آخرین روزهای حیات درویشی سنتی مبتنی بر شریعت هستیم؟ نتیجه را زورآزمایی درویشی سنتی و مدرن تعیین خواهدکرد.
📖پينوشت:
1. «نماز و اسرار یوگا»، اینفوصوفی، 11 آوریل 2020.
✅بخش تحلیلی روشنگر
@feraghvaadyan
💢 پدیده کرونا، رونمایی نهیلیسم و بی معنایی سبک زندگی غربی
🔸افول و غروب معناداری در زندگی غربی زمانی آغاز شد که انسان دوره جدید دچار علم زدگی شد و روشهای تجربی و پوزیتیویستی با مبانی انسانشناسی سکولاریستی و #اومانیستی را پیش گرفت و به اصالت لذت و بهرهمندی هرچه بیشتر از امکانات مادی روی آورد.
🔘این فقط #کرونا نیست که نتایج شوم تربیت انسان دوره جدید را با آن مشاهده میکینم بلکه پیش از این نیز در بسیاری مصائب مانند جنگ جهانی اول و دوم بشر نتایج تربیت تمدن جدید مبتنی بر نفی #عقلانیت_دینی و تکیه بر عقل خودبنیاد و مستقل خود را دیده بود، در این جنگها و تجاوزهای کشورهای مانند آمریکا و انگلیس به ملل دیگر میلیونها نفر قربانی تفرعن و خوی سیری ناپذیری انسان مدرن شد. و انسان تربیت شده در فرهنگ غربی وقتی در فراسوی زندگی خود افقهای معنوی و انسانی را از دست رفته دید و از زیست مادی محور دنیایی خود خسته شد، احساس پوچی و بی هدفی در زندگی کرد، بدون تردید در هیچ برهه تاریخی زندگی بشر دورهای به وسعت مدرنیته نمیتوان یافت که در آن بشر احساس بی معنایی و تنهایی در زندگی کرده است.
♦️پدیده کرونا اولین و آخرین پدیده عجیب و خطرناک در جهان نیست ولی محک و معیاری است که آموزههای مدرنیته را به چالش کشید و از #نهلیسم و بی معنایی نهفته در تمدن غرب بیش از پیش پرده برداشته و آن را نمایان کرد. #کرونا نشان میدهد در کشورهای بزرگ اروپایی و آمریکایی که سردمدار مدرنیته اند چگونه بشر دوره جدید به بن بست روحی گرفتار شده و مستاصل شده و بحرانهای روحی خود را در قالبهای گوناگون نشان میدهد وارد، مفاهیمی همچون انسان دوستی، نوع دوستی، ایثار و فداکاری رنگ باخته است. حمله به فروشگاهها و تصاحب همه چیز برای خود، تجهیز به سلاحهای گرم، دزدی و غارت اموال و امکانات توسط دولتها، بی توجهی به سالمندان و … نمونههایی از این وضعیت بوده و تابلویی از تفکر و رفتار انسان مدرن را به نمایش میگذارد این وضعیت نشان میدهد #دین افیون تودهها نیست، بلکه زیستن در عالم «بیمعنایی» که فرزند نامشروع دوره مدرن و غیبت دین در عرصه زندگی فردی و اجتماعی است افیون توده هاست. رفتار مردم ایران نشان داد که دین موتور محرکهای است که سراسر کشور را مملو از ایثار، فداکاری، شجاعت، نوع دوستی، از خود گذشتگی و … کرده است. در ایران همه غم دیگران را میخورند و این محصول عقلانیت و معرفت دینی و تربیت در مکتب اهل بیت عصمت و طهارت است.
📚بخشی از یادداشت حجتالاسلام ابوالحسن غفاری مدیر گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
@feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
[ Video ]
⭕️ نگاه آخرالزمانی مسیحیان صهیونیست
🎥 مهدی حسن روزنامه نگار و نویسنده بریتانیایی: مایک پمپئوبه به این اعتقاد دارد که میتوان ترامپ را با ملکه استر در کتاب مقدس مقایسه کرد. استر ملکهای بود که #یهودیان را از شیاطین ایرانی نجات داد.
↩️ #مسیحیان_پروتستان متعصب رخدادهای امروزی را با کتاب مقدس تطبیق می دهند. کشیش معروف تگزاس و طرفدار ترامپ از سال 2005 از حمله علیه ایران حمایت کرده، چرا که معتقد است این کار مسیح را بازمی گرداند.
@feraghvaadyan
♨️حس همدلی در آتئیستها و مذهبیها
❗️«آیا شما بیخدا هستید؟ پس احتمالاً شما بیمار روانی هستید.»(1) این عنوان مقالهای است که در روزنامه انگلیسی منتشر شده و بیانگر آن است که نتایج یک پژوهش نشان میدهد که آئیستها دارای مشکلات روانی هستند.
🔷 دیلی میل در گزارشی عنوان کرد طبق تحقیقات، بیخدایان فاقد حس همدلی هستند. در یک سری از آزمایشهای هشتگانه که بین ۱۵۹ تا ۵۲۷ نفر بزرگسال انجام شد، محققان ارتباط بین اعتقاد به خدا یا روح با میزان تفکر انتقادی و دغدغههای اخلاقی را مطالعه کردند. در تمام این هشت آزمایش، مشخص شد که افراد مذهبی دغدغههای اخلاقی بیشتری دارند.
🔻محققان میگویند: «شباهتهایی بین بیخدایان و #بیماران_روانی در این است که هر دو فاقد حس همدلی برای دیگران هستند». معمول بیماران روانی فاقد پاسخ عاطفی به درد و رنج دیگران هستند و این مطلب در بیخدایان نیز ثابت شده است.
💢این تحقیقات اضافه میکند که طبق شواهد، #باورهای_دینی با شفقت بیشتر، شمول اجتماعی بیشتر و انگیزه بیشتری برای شرکت در فعالیتهای اجتماعی ارتباط مستقیم دارد.
↩️محققان بر این باروند که داشتن روحیه همدلی لزوماً به معنای داشتن عقاید غیرعلمی نیست. ممکن است بین تواناییهای شخص برای پرورش بینشهای اجتماعی و اخلاقی سازگاری وجود داشته باشد.
بااینحال تحقیقات نشان میدهد که ۹۰ درصد برندگان جایزه علمی نوبل بین سالهای ۱۹۰۱ تا ۲۰۰۰، همه مذهبی بودهاند و ۱۰ درصد بقیه، #بیخدایان، عارفان بیخدا و بیدینان بودهاند.
📚1. این مقاله در ۲۳ مارس ۲۰۱۶ منتشر شده است.
@feraghvaadyan
سیاست امریکا برابر ایران، ایدئولوژیک و دینی است
✅ سیاست دولت فعلی آمریکا اصولاً «عقیدتی» و «ایدئولوژیک» است و نه مبتنی بر محاسبات سیاسی و استراتژیکی و تجربیات چهار دهه اخیرشان با ایران؛ ترکیبی است از ناسیونالیسم و راستگرایی امریکایی و نیز عقاید خاص #کلیسای_اونجلیکال در مورد قوم یهود و سرزمین فلسطین و حوادثی که قبل از نزول حضرت عیسی (ع) روی خواهد داد؛ دیدگاههایی که سخت بدان معتقد و ملتزم هستند.
♨️ ویژگی اونجلیکالی مهمترین عامل تعیین کننده سیاست ایرانی و خاورمیانهای آنها است. دو ویژگی دیگر یعنی ناسیونالیسم و راستگرایی امریکایی شکل دهنده سیاست آنها است در قبال کشورهای دیگر و حتی متحدان امریکا، که البته میباید نوعی سادهانگاری نسبت به مسائل و جریانهای پیچیده جهان امروز را بدان ضمیمه کرد. آنها میاندیشند که صرفاً با نیروی نظامی و قدرت رسانهای و اقتصادی و مالی قادر هستند شرائط را به نفع خود تغییر دهند و سیاست «امریکا اول» را تحقق بخشند.
↩️آنها معتقدند که تجمع #یهودیان جهان در به اصطلاح «سرزمین اسرائیل» و ساخت «معبد سوم» یهودی یکی از مقدمات ظهور حضرت عیسی (ع) است. اصولاً در حال حاضر ویژگی مهم ایدئولوژی اونجلیکال مسئله #آخرالزمان و فرود آمدن حضرت عیسی (ع) است. این باور در نزد آنها نه یک اعتقاد ساده، بلکه اعتقادی است اساسی و بسیار تحریککننده و تشویقکننده.
بیشتر بخوانید: 👇🏻
https://feraghvaadyan.com/?p=2194
@feraghvaadyan
⭕️ پیشنهاد اعلام روز جهانی دعا برای دفع ویروس کرونا
↩️عضو شورای ادیان سازمان بینالملل، در نامهای به دبیرکل این شورا، خواستار انتخاب روزی به عنوان روز جهانی دعا برای دفع #ویروس_کرونا شد.
✅روشنگر به نقل از فارس/ آیتالله احمد مبلغی که در آخرین اجلاس شورای #ادیان سازمان بینالملل (که چند ماه پیش در آلمان برگزار شد) به عنوان عضو این شورا برگزیده شد، در نامهای به دبیر کل این شورا خواستار آن شد که در شرایط مشکل جهانی کرونا، یک روز تحت عنوان «روز جهانی دعا و تضرع اتباع ادیان» اعلام شود.
🔻بر اساس این گزارش، وی این درخواست را در نامهای خطاب به پروفسور عزت کرم، دبیر کل سازمان جهانی #رهبران_دینی سازمان ملل متحد، اعلام کرده است.
💢وی در این نامه خاطرنشان کرد: پیشنهاد میکنم شورای ادیان سازمان ملل، یک روز را به عنوان روز جهانی #دعا در پیشگاه خداوند برای درخواست برطرف شدن و پایان آمدن این بیماری جهانی اعلام کند. همچتنین در این نامه آمده است: در این روز همه اتباع ادیان مختلف در پیشگاه خداوند دعا و تضرع کنند.
🔸وی افزود: این عمل، از یک طرف جلوه خوبی از حضور یکپارچه و خاشعانه خانواده خداوند را در پیشگاه پروردگارشان به نمایش میگذارد و از طرف دیگر جلوه خوبی از نزدیکی و همگرایی ادیان را تجسم میبخشد و از سوی سوم زمینه نزول رحمت الهی را به بندگانش در این شرایط مشکل جهانی انسانی نزدیک میکند.
@feraghvaadyan
⭕️ زنان بیشتر مذهبی هستند؟
🔹تحقیقات نشان میدهد زنان بیشتر از مردان #مذهبی هستند و بیشتر از مردان در روز دعا میکنند و شاید اینگونه به دنیا آمدهاند.
🔻یک مطالعه نشان میدهد که زنان ۹ درصد بیشتر از مردان، در روز به شکرگزاری خداوند میپردازند همچنین این تحقیق بیانگر آن است که زنان ۵ درصد بیشتر از مردان هر هفته به کلیسا میروند و دین برای آنها امری بسیار مهم است.محققان مدعی هستند که شواهد قویای وجود دارد که زنان بیشتر مذهبی به دنیا میآیند.
▫️نتایج فوق بخشی از گزارشی با عنوان «شکاف جنسیتی در #دین» (The Gender Gap in Religion) از موسسه پیو (PEW) در آمریکاست.
❗️یافتههای اصلی توضیح جدیدی برای تحقیقات گذشته ارائه میدهند که نشان میداد زنان گرایش جهانبینی #معنوی و دینی بیشتری نسبت به مردان دارند. طبق تحقیقات جدید، این اختلاف میتواند به دلیل وجود روحیه همدلانه بیشتر در زنان باشد.
@feraghvaadyan
🛑 مدل جاسوسی بهائیت(1)
♨️ مسئولان #فرقه_بهائیت با پوششهای مختلف، نظیر چارهاندیشی جهت مشکلات اعضا و... به کسب خبر از زیرمجموعههای خود در تمام لایههای گوناگون زندگی، اعم از خانوادگی، شغلی، علایق شخصی، موقعیت اجتماعی، وضعیت معیشتی، ارتباطات خانوادگی و... پرداخته و تمام این اطلاعات جمعآوریشده را در پکیجهای تحلیل، جمعآوری نموده و از طریق سرویسهای امنیتی موجود در تشکیلات، یعنی مشاورین قارهای، مساعدین و در نهایت، اعضای دارالتبلیغ در «حیفا»، تجمیع کرده و در اختیار مرکز تشکیلات فرقه -در فلسطین اشغالی- قرار میدهند.
🔸 نباید تصور کرد این دادههای گسترده، به اعضای فرقه محدود میشود، بلکه هر کسی که بهائیان در طول روز با وی ارتباط برقرار کردهاند -اعم از بهائی و غیربهائی- مشمول این شبکه عظیم اطلاعاتی خواهد بود. این رویکرد، با توجه به تلاش روزافزون #تشکیلات برای جذب اعضا از اقشار مختلف و تمایل آنان به برخی مشاغل خدماتی که موقعیتهایی را برای ارتباط خانگی با خدمتگیرندگان برقرار میکنند، نشان از اهدافی تعیینشده و مشخص دارد. چنانچه در پیامی که مرکز فرقه به اعضا ابلاغ کرده، آمدهاست: «احبای عزیز باید بکوشند تا دایره تماسهای اجتماعی خود را با جامعه خارج، بزرگتر و بزرگتر کنند.»(1)
🔹جالب توجه آنکه ضمن گسترش روابط، به #بهائیان توصیه میشود معاشرت صمیمانه را نیز مد نظر قرار داده و حتی در پیامهای تشکیلاتی تأکید دارند بهائیان باید برای این منظور، به طور دقیق برنامهریزی کنند: «هر فرد...طوری فعالیتهای اجتماعی...خود را تنظیم نماید تا برای معاشرت صمیمانه، وقت کافی داشته باشد.»(2) همچنین در جای دیگر میگوید: «بزرگسالان، والدین، جامعه و تشکیلات به هر شکل ممکن، از جمله ایجاد روابط نزدیک با خانواده آنان (دوستان جوانان)، از...ابتکارات شما (جوانان بهائی)، تا حد امکان پشتیبانی خواهد نمود.»(3) این گسترش دایره تماس در کنار توصیه به روابط صمیمانه و ابتکاری، همچنانکه بستر تبلیغی مناسبی برای تشکیلات فراهم میآورد، موجب میشود اطلاعاتی به مراتب دقیقتر و گستردهتر، ضبط و به حوزه صیانتی #بهائیت منتقل گردد. از اینرو بهائیان، حتی اگر به عمد نخواهند، ناخواسته مأموران اطلاعاتی تشکیلاتند.
1.پیام مرکز جهانی بهائیت، 21 آگوست 2006م.
2.همان.
3.پیام مرکز جهانی بهائیت، 9 سپتامبر 2007م.
@feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ کرونا و رستاخیر معنوی در جهان
✅ عجز ناتوانی علم در برابر ویروس #کرونا نهیبی بر انسانی غربی بودکه اراده خدا را به دست فراموشی سپرده بود.
↩️این روزها مردم غرب و جهانیان آشتی دوباره با خدا داشتهاند و سکولارترین جوامع نیز دست بر دعا برداشتهاند و نگاهها به سمت #معنویت بیشتر شده است.
@feraghvadayn
♦️ حمایت از مبلغ تبشیری توسط فرقه عرفان حلقه
🔹 وقتی فرقهها و #جریانهای_انحرافی در ایران از یکدیگر حمایت میکنند نشان میدهد که همگی آنها با وجود مشی متفاوت در یک چیز مشترکند و آن مسیر اشتباه و کجراههای است که در آن قرار دارند و البته ضدیت با نظام جمهوری اسلامی ایران.
❎به تازگی کانال منتسب به فرقه #عرفان_حلقه اقدام به حمایت از عضو #مسیحیت_تبشیری کرده که فعالیت های غیرقانونی تبلیغی داشته و وی را از معترضان به سقوط هواپیمای اوکراینی خوانده است.
👈🏻پیشتر نیز رسانه های تبشیری از یک عضو فرقه عرفان حلقه حمایت کرده بودند.
@feraghvaadyan
♨️ نظر امام خمینی درباره استفاده انجمن حجتیه از سهم امام/ واکنش حجتیهایها به فتوای آیتالله خوئی
✅ قبل از سال 49 حرکت انجمن یک حرکت بی سر و صدا بود. در درون انجمن حجتیه این اصطلاح که ما حکومت اسلامی نداریم هنوز ظهور و بروز نکرده بود. تقریباً بهعنوان یک سرّی بین افرد بود و خیلی از مؤمنینی که در انجمن حضور داشتند از این جریان خبر نداشتند. نمونهاش مرحوم آیتالله خزعلی بود. ایشان یک روحانی انقلابی مبارز بود، انجمن را تأیید میکرد و به نوعی در #انجمن_حجتیه حضور داشت و از آن سرّی که اینها داشتند مبنی بر تقیه در برابر شاه خبری نداشت.
💢 انجمنیها بین خودشان گفتند که آقای خمینی بعد از سرنگونی شاه چه کاری میخواهد انجام بدهد؟ میخواهد #حکومت_اسلامی تشکیل بدهد. بعد گفتند حکومت اسلامی متعلق به امام زمان است و حاکم حکومت اسلامی باید معصوم باشد. این حرف از کجا آمده؟ گفتند در روایت داریم هر پرچمی قبل از امام زمان بالا برود طاغوت است. برخی در پاسخ به انجمنیها گفتند که ایشان نمیخواهند حکومت درست کنند میخواهند ظلم را برطرف کنند. انجمنیها در پاسخ با اشاره به یک روایتی که از لحاظ سند ضعیف هم هست و در مقدمه صحیفه سجادیه آمده گفتند: در روایت داریم که هر کسی بخواهد مقابل ظلمی قیام کند فقط بر سختی ما اضافه کرده و موجب ناراحتی ما میشود. منظورشان از بیان این روایت این بود که برای دفع ظلم قیام نکنیم.
👈🏻این تفکر در باطن انجمن قرار داشت و در سال 50 کشف شد. عدهای از علمای انقلابی به امام نامه نوشتند و مواضع انجمنیها در قبال حکومت اسلامی را بیان کردند. امام هم وقتی از مواضع اینها با خبر شد فرمودند دیگر به اینها سهم امام ندهید.
بیشتر بخوانید:👇🏻
https://feraghvaadyan.com/?p=2191
@feraghvadayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ انحراف در #قانون_جذب
🎥حجت الاسلام عرب پژوهشگر عرفانهای نوظهور
@feraghvaadyan
⭕️ چارچوبهای تشکیلاتی جریانهای فرقهای
🔷 از آنجا که بسیاری از عقاید و اعمال #جریانهای_فرقهای بر خلاف عقل و شریعت است، لذا عقاید خود را در محافل و جلساتی دربسته و محرمانه به مریدان و اعضا القا میکنند و از ورود افراد نامحرم و به خصوص عالم و دارای قدرت نقد، جلوگیری به عمل می آورند تا مبادا ابعاد غیر منطقی و غیر شرعی افکار و رفتارشان آشکار شود. اگر جریان و اندیشه ای به حقانیت و #عقلانیت خود باور داشته باشد، از مواجهه انتقادی و مباحثه و مناظره پیرامون آن، نه تنها شانه خالی نمی کند بلکه از آن استقبال می کند.
@feraghvadayn
🛑 حمایت «اتحاد مسیحیان برای اسرائیل» از ترامپ
🔹 یک گروه افراطی #اوانجلیست آمریکایی به نام «اتحاد مسیحیان برای اسرائیل» از دونالد ترامپ به خاطر مدیریت و رهبری او در مبارزه با ویروس کرونا تشکر کرد.
🔻این گروه به رهبری «جان هیگ» یک کشیش اوانجلیست #اسلامستیز جمهوریخواه با برگزاری نشستها و همایشهای مختلفی از تشکیل دولت اسرائیل حمایت میکند و در تلاش است تا موضوع فلسطین را مطابق ادعاهای صهیونیستها تفسیر و ترویج کند.
🔸به جز گروههای اوانجلیست، برخی کشیشهای آمریکایی نیز بعد از انتشار پیام ترامپ در عید پاک آمریکا از او به دلیل رهبری در مبارزه با کرونا و به ویژه به خاطر تصمیم دولت فدرال آمریکا در نبستن #کلیساها تشکر کردند. اگرچه خود رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد مراسم عید پاک را به صورت آنلاین دنبال میکند.
▫️ترامپ به دلیل شیوع گسترده #کرونا در آمریکا و مرگ بیش از ۲۰ هزار نفر به شدت مورد انتقاد قرار دارد و این دست حمایتها میتواند برای او که چند ماه دیگر باید در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ شرکت کند، به شدت کارساز و مؤثر باشد.
@feraghvaadayn
#بسته_خبری_ادیان
🔹انتشار کتابچه مشترک پیروان #ادیان برای مقابله با کرونا در سیرالئون
🔻شماره سی ام مجله پیام آشوریان؛ نشریه جامعه فرهیخته #مسیحیان_آشوری ایران، منتشر شد
🔸تنش های #مذهبی بر سر سوزاندن اجساد مبتلایان به کرونا در سریلانکا
♦️برگزاری مراسم های عید پاک #مسیحیان به صورت مجازی در نقاط مختلف جهان
@feraghvadayn
🛑 انجمن حجتیه و همکاری با ساواک
🔘 در خاطرات ماشاءالله کازرونی که یکی از ارکان مبارزه در فارس بود، آمده است: «روزی یکی از مأموران #ساواک به نام نوبخت به مغازه من آمد. در آن سالها برازجان شهر بسیار خلوتی بود. ابراهیم ماحوزی داشت از خیابان رد می شد. نوبخت آمده بود مرا به ساواک ببرد.
➖گفت: "کازرونی! آن آدمی که از دور دارد می آید می بینی؟"
➖نگاه کردم دیدم ابراهیم ماحوزی است. به نوبخت گفتم: "بله. ماحوزی است."
➖گفت: "از من وحشت نکن! ولی از این پدر سوخته بترس!"
♨️ متوجّه حرف او نشدم. در آن سال ها، ماحوزی چهره ای مذهبی بود که در انجمن خیریه ی شهر و ضمناً #انجمن_ضد_بهائیت(حجتیه) در برازجان شرکت فعّال داشت. کنار آیت الله اعتصامی بود. مردم به او اعتماد داشتند. اطلاعات مذهبی خوبی داشت و سخنران و مجلس آرا بود. من حتّی تصور اینکه چنین فردی با ساواک ارتباط دارد و خبرچین آن جاست، هم نمیکردم. پس از پیروزی انقلاب که پرونده ام در ساواک به دستم افتاد، دیدم با نام مستعار"حسام" بارها علیه من به ساواک بوشهر گزارش داده است.»(1) / مفازنیوز
📚1.سید قاسم یاحسینی، خاطرات ماشاالله کازرونی، ص۲۹۵.
@feraghvadayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️میخواهند اسلام را به سرنوشت مسیحیت کلیسایی دچار کنند؟
@feraghvadayn
🔘 توهین به ملت ایران در ادبیات سرکرده فرقه بهائیت
♨️ بهائیان که با تبلیغ سعی در آن دارند تا چهرهای صلح طلب، روشنفکرو متعالی و حامی مردم ایران، از خود نشان دهند بد نیست هر ازچندگاهی به گفتههای سرکردگان خود نگاهی بیاندازند آنجا که سرکردگان این فرقه به توهین و ناسزا نسبت به ملت ایران سخن گفتهاند. آنها مردم ایران را جاهل و ظالم خواندند و پیروان خود را افراد مقدس که در مقابل مردم خونخوار ایران ایستادگی کردند. با نگاهی به تاریخ کاملاً مشخص است آنانکه اقدام به قتل و غارت کردند بابیانی بودند که پدر معنوی #فرقه_بهائیت به شمار میروند.
↩️ شوقی افندی یکی از سرکرگان فرقه بهائیت در خصوص مردم ایران چنین کفته است: «این امر مبارک در کشوری تولد یافت که مردمش به داشتن تعصب مفرط و #جهل و غفلت و ظلم و ستم مشهور آفاقند و فجایعی متوجّهش شد که در اینجا لازم نیست حتی به اختصار ذکری از آن نمایم. و نیز لازم نیست به ستایش قدر و منزلت و استقامت نفوس مقدّسی پردازم که در مقابل آن #مردم_خونخوار ایستادگی نمودند. و لازم نیست بگویم که آن مظالم وصفناپذیر چه تنفری در دیگران که از صحنهی بیرحمیها به دور بودند ایجاد کرد.»(1)
📚1. هوشمند فتح اعظم، نظم جهانی بهائی (منتخب توقیعات مبارکه شوقی افندی)، ص 45.
@feraghvadayn
⭕️ کودکربایی عناصر تبشیری
↩️عنصر تبشیری: از جانب حضرت مریم(س)، مأموریت داشتم!
❗️بهتازگی، یکی از عناصر #تبشیری در شهر همدان با ادعای مأموریت از جانب حضرت مریم(س)، اقدام به ربایش فرزند یک زوج مسلمان کرد.
▪️ این عنصر تبشیری با نقشه قبلی، وارد منزل یکی از شهروندان همدان شده، پس از ربودن فرزند دختر این خانواده، بلافاصله وی را به خانمی واگذار میکند که از داشتن فرزند، محروم است.
🔹نامبرده که به همراه همسر خود در استرالیا اقامت دارد، به قصد تجدیددیدار با خانواده و انجام زایمان وارد کشور شدهبود و پس از در میان گذاشتن نیت خود با همسرش –که در استرالیا حضور دارد- اقدام به این ربایش کرد. بر اساس اطلاعات بهدست آمده، این زوج وابسته به تشکیلات #مسیحیتتبشیری، با مشکلات مادی دست و پنجه نرم کرده و به نظر میرسد همچون سایر مهرههای جریان مزبور، تحتتأثیر آموزهها و القائات تشکیلاتی به انجام این کار، ترغیب شدهاند.
🔻سرمایهگذاری بر اقشار آسیبدیده اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی و سرخوردگان سیاسی، شگرد محوری جریان مسیحیتتبشیری برای جذب افراد و عضوگیری است که از ظرفیت بیشتری برای جلبتوجه و اغوا بهواسطه ادعاهای مبلغان تبشیری برخوردارند. بر اساس مطالعات آسیبشناسانه جریانهای فرقهای، خیل کثیری از گروندگان به #فرقه مسیحیتتبشیری با اهداف نیل به زندگی رؤیایی، پناهندگی در کشورهای خارجی، دریافت کمکهای مادی-معنوی، فرار از شریعت و...، جذب شدهاند که بیثباتی یا صوریبودن ایمانشان، یکی از دغدغههای امروز جریان تبشیر به شمار میرود.
👈🏻 مورد اخیر نیز مصداق بارزی است از آثار ویرانگر زندگی تحت چارچوبهای اعتقادی و القائات تشکیلاتی جریان تبشیر که در توهمات اینچنینی یا الهامات درونی و متعاقب آن، ایندست اقدامات مجرمانه نمود مییابد.
@feraghvadayn
روشنگر مدیا
🌀سلوک سماعمحور آزمایش ✴️تمرد آشکار مأذون فرقه از دستوالعملهای فقری
✍️گویا انزوای حاصل از #قرنطینه برای مأذون خارجنشین #فرقه_گنابادی با دستاوردهایی شخصی همراه بوده که هر روز از بٌعدی نوین در طرح تازه اش رونمایی میکند؛ چنانچه اینبار از تئوری خود در باب «سماع» و خاصیت آن در سلوک، پرده برداشته.
«#مصطفی_آزمایش»، ضمن اختصاص دادن سلسله مباحثی به ذکر تاریخچه سماع، از خواص و آثار آن در #سلوک معنوی یاد کرده و به مثابه امری نهفقط کاربردی که «لازم» در این مسیر مطرح میسازد؛ گویا دوری از مجالس و مراسم و مرام درویشی در فرقه نعمتاللهی سلطانعلیشاهی، تأثیری نسبتاً شدید بر افکار وی داشته که اینچنین –خواسته یا ناخواسته- بر قول و فعل اقطاب گذشته، چشم بسته و سعی در پراکندن مرام ابداعی خویش دارد.
🔍مروری بر سوابق آزمایش، باور فرضیه فراموشی در مورد وی را دشوار میسازد و فرض بیتفاوتی به دستورالعملهای سنتی #درویشی را متحمل.
چندان دور نیست، آنجا که «نورعلی تابنده»، قطب سابق فرقه ابراز میدارد:
⬅️«بعضیها گفتند که «#سماع» هم در درویشی همین خاصیت را دارد. البته سماع این خاصیت «به اضافه» را دارد- آن سماع قدیم- و آن اینکه در عین حال که از یک طرف موسیقی ذهن را آماده میکند، دریچهٔ مغز را باز میکند که یک مطالبی توی آن برود. همان وقت یک شعری خوانده میشود که هزار مطلب دارد گو اینکه خیلیها به آن شعر توجه ندارند ولی ناخودآگاه آن شعر وارد مغز آنها میشود. این است که این فایده را دارد ولی منتهی این ضرر را هم دارد که آن فکر را ارادی نمیکند. ما میخواهیم؛ درویشی میخواهد که هر فکری، هر زحمتی، با اراده و بعد از فهمش وارد مغز بشود. نه اینکه در باز شود و یک افکاری بیاید.» (1)
⭕️یا سخن «ملاسلطانحسین گنابادی»(از اقطاب مطرح فرقه) در باب وجد:
⬅️«وجد و ذوقی که از باطن شخص خیزد خوب است ، نه آنچه به واسطه آلات صوری غنا و امثال آن پیدا شود . و باید حالاتی که بر اثر سماع یا امثال آنها که مخالف ظاهر شرع است پیدا می شود ، سالک کوشش کند که آنها را بر اثر مراقبت و مداومت بر ذکر خدا در وجود خود پیدا کند که آنچه خود دارد از بیگانه مانند سماع و امثال آن تمنا نکند .» (2 )
🔸با این اوصاف به نظر میرسد یکی از شاخصهای #درویشی_مدرن -مد نظر آزمایش- تمرد از دیدگاه و دستور مراد است؛ امری که در مرام درویشی –با قرائت سنتی- جایی ندارد و چهبسا موجب خروج از آن مرام است.
📚پینوشت:
1. مکتوب فرمایشات نورعلی تابنده " مجذوبعلیشاه " ، عصر شنبه جلسهٔ پزشکان ۹۵/۷/۱۰ 13 مهر 1395، مجذوبان نور.
2. برخی کلمات بزرگان سلسله (۴) / حاج سلطانحسین تابنده گنابادی رضاعلیشاه ( بخش دومhttp://soltanalishahi2.blogspot.com/2007/01/blog-post_12.html.
🌐https://feraghvaadyan.com/?p=2205
@feraghvadayn