↙️ پشت پرده سرازیر شدن معنویتهای بیخدا به کشورهای مسلمان نشین
🔵 دکتر همایون همتی با بیان اینکه معنویتهای بیخدا به دلایل سیاسی و ارتباطاتی و جهانی سازی و دیگر عوامل به کشورهای مسلمان نشین علی الخصوص ایران سرازیر شدند؛ ازجمله این دلایل، فلج ساختن ذهنها و اندیشهها و مقابله با مذهب بی نقص شیعه بود.
🔗 ادامه در وبسایت فرق و ادیان: https://goo.gl/fDZ11S
@Feraghvaadyan
📄 گزارشی درباره مرمت کلیسای تاده مقدس(قرهکلیسا)
🎤مصاحبه با شرلی آودیان، رئیس مرکز کلیساهای تاریخی ایران
↙️ بلافاصله پس از پایان مراسم سالانه زیارت کلیسای تادئوس مقدس(قرهکلیسا)، پروژه تعمیراتی دراین کلیسا از سر گرفته شد.برای اطلاع از کارهای انجام شده، گفتگویی با خانم شرلی آودیان مدیر مرکز کلیساهای تاریخی ایران داشتهایم.
✳️ وی اظهار داشت: «10 ژوئیه امسال، ثبت کلیساهای تاریخی ایران در یونسکو، 10 ساله می شود که به همین مناسبت ویژهبرنامهیا برگزار شد و در راستای آن کار مرمت کلیسا تادئوس مقدس آغاز شد.امسال پروژه مرمت گنبد اصلی را آغاز کردیم.الان یک ماه است که شروع به کار کردهایم. در ایام زیارت این پروژه متوقف شد و بعد از آن بلافاصله کار را از سر گرفتیم و امیدواریم که تا دو ماه دیگر و پیش از پایان فصل تابستان، این پروژه به اتمام برسد. امسال که دهمین سالگرد به ثبت رسیدن کلیسای تاده مقدس است، ما به جز پروژه مرمت کلیسا، بسته پیشنهادی هم در خصوص بهسازی محوطه و کلیساها نیز به یونسکو ارائه خواهیم کرد، چون افزایش تعداد گردشگران پیشبینی میشود بنابراین لازم است که امکانات رفاهی برای آنها فراهم شود. در کنار همه اینها، کار تألیف کتاب جامع کلیساهای ارمنی ایران را هم دنبال می کنیم که حاوی اطلاعات و جزئیاتی درباره بیش از 200 کلیسای ارمنی در ایران میشود. یک نمونه از این کتاب چاپ شده است و پس از ویرایش و اصلاح بیشتر، حداکثر تا یک ماه دیگر به چاپ خواهد رسید.جلد دوم این کتاب مربوط به کلیساهای آشوریان است.
👩🏻💼 خانم آودیان درباره کمکها و مساعدتهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در این پروژهها گفت: «باید بگویم که تمامی هزینههای این طرحها توسط سازمان میراث فرهنگی ایران تأمین شده است و مرکز کلیساهای تاریخی ایران نیز زیرمجموعه همین سازمان است. امسال به جز کلیساهای تاده، استپانوس و زورزور مقدس، مرمت 11 کلیسا در محدوده آذربایجان را آغاز کردهایم و به زودی این پروژهها به پایان خواهند رسید.پروژه مرمت و بازسازی در کلیسا، مدرسه و آرامستان آبادان در حال اجراست، کار مرمت در کلیسای ارامنه شهر مشهد را شروع کردهایم. نوسازی کلیسای شیراز را نیز در دستور کار داریم و تلاش خواهیم کرد بودجهای را نیز به مرمت کلیسای اهواز اختصاص دهیم.
منبع: روزنامهآلیک، چهارشنبه، 24 مرداد 1397.
@Feraghvaadyan
✴️ تاریخچه استحاله فرهنگی| حکمرانی ۱۳ ساله "هویدا" و بسط نفوذ فرهنگی یک #فرقه
🔰بین #ماسونیزم و #بهائیت در ایران یک پیوند تنگاتنگ و حتی یگانگی حیرتآور وجود داشته و دارد و عمده ماسونهای تاثیرگذار یا خود بهایی بودند یا عقبه اجدادی بهایی داشتند، چرا که اصولا بهائیت یک فرقه برساخته محافل زرسالار و سلطهطلب و جهان-وطن ماسونی بود./تسنیم/p
✅ ادامه در لینک زیر:
yon.ir/ag9nr
حجت الاسلام خسروپناه:
همه #صوفیان خردگریز نیستند
↙️ برنامه «شعبده شوم» با موضوع بررسی عرفان و تصوف و فرقه های مختلف آن، با حضور محمد پناهی بخش، استاد حوزه و دانشگاه و حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رییس انجمن حکمت و فلسفه ایران از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.
🔹در این برنامه محمد پناهی بخش با اشاره به ارتباط مکتب صوفیه با اهل بیت(ع)، گفت: برخی از معتقدان به صوفیه با انتساب نسب خود به امیرالمومنین (ع) اعتقاد دارند که مکتبشان جدا از مکتب اسلام نیست.
🔹وی با اشاره به این که اهل بیت (ع) مکتب صوفیه را بارها مورد مذمت شدید قرار داده اند، اظهار داشت: در بسیاری از منابع دست اول اسلام روایاتی آمده است که در قرن های ۴ و ۵ هجری مکتب صوفیه را نکوهش کرده اند.
🔹این استاد دانشگاه با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام (ص) در خصوص مکتب صوفیه، اظهار داشت: پیامبر اسلام (ص) می فرمایند که در آینده قومی خواهند آمد و تابستان و زمستان همواره پشم به تن می کنند و مورد لعنت ملائک آسمان ها و زمین قرار می گیرند.
🔹وی با اشاره به روایتی از حضرت علی (ع) در رابطه با صوفی ها، عنوان کرد: حضرت علی (ع) در مقابل شخصی که به انزوا روی آورده و لباس های کهنه بر تن می کند، می فرمایند که شیطان پلید تو را به سمت انحراف کشیده است.
🔹محمد پناهی بخش با اشاره به این که انزوا و ژنده پوشی راه رسیدن به خدا نیست، خاطر نشان کرد: راه هایی که خداوند برای رسیدن به خود در قرآن کریم ذکر کرده، با کارهایی که صوفیان انجام می دهند تفاوت های بسیاری دارند.
🔹در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو عبدالحسین خسروپناه با اشاره به این که تصوف امری تاویلی است، گفت: بسیاری از معتقدان تصوف تاویل در این عرفان را به معنای تفسیر به رای بودن می دانند، در حالی که برخی دیگر چنین اعتقادی ندارند.
🔹وی با بیان این که همه صوفیان خردگریز نیستند، عنوان کرد: شخصی مانند ملاصدرا که انسانی اندیشمند و عاقل بوده است بدون گریز از خرد به عرفان تصوف اعتقاد داشته است.
🔹رییس انجمن حکمت و فلسفه با اشاره به برخی از امتیازات تصوف، عنوان کرد: نگرش هستی شناسانه از جمله امتیازات تصوف است، در حالی که این امتیاز را نمی توان به تمامی تصوف ربط داد.
🔹وی در ادامه اضافه کرد: اگر تصوف آمیخته با اهل سنت وجود نداشت ممکن بود تعریف از چهره پیامبر(ص) در مسیر تحریف قرار بگیرد.
🔹حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه افزود: موضوع توسعه اسلام توسط تصوف از جمله مواردی است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد./مهر/p
@FERAGHVAADYAN
پیام تبریک #جانسون به #بهائیت
نظام آمریکا، پس از رایزنیهای #عبدالبهاء در سفر خود به این کشور تا کنون، به عنوان یکی از حامیان اصلی این فرقهی ساختگی و دستنشانده درآمده است. از اینرو «#جانسون» به عنوان یکی از رؤسای جمهور آمریکا، به مناسبت صدمین سال تأسیس بهائیت، به پیوند بهائیت با آمریکا اذعان کرده و در بخشی از پیام خود آورده است: «هدف شما با هدف آمریکا یکی است».[1]
بنابر گزارش #ساواک نیز چند ماه پس از ارسال پیام تبریک جانسون به بهائیت، فردی به نام #اسدالله #سمیعی در محفل بهائیان شیراز، ضمن اعلام انزجار از مردم مسلمان ایران اظهار داشته است: «پروردگارا ما را از این مملکت نجات بده و ما را به سلامت نگهدار. امید است که پیشرفت و ترقی بیت العدل أعظم الهی طوری باشد که روزی به همهی این ناراحتیها خاتمه دهد؛ زیرا ارتباط اعضای بیت العدل أعظم با زعمای کشورهای مختلف طوری است که حتی رئیس جمهور آمریکا، جانسون، مرتب به احبای ایران تبریک میگوید».[2]
اما به راستی چه عاملی موجب شد تا قاتل مردم بیگناه ویتنام، از هدف مشترک آمریکا با بهائیت سخن گوید؟! همچنین چگونه تعالیم شبه دینی بهائیت موجب شد تا آمریکا از آن، در ویتنام به عنوان سلاح جنگ فرهنگی برای تسلط بر این کشور استفاده کند؟![3] از طرفی چگونه بهائیتی که داعیهی برقراری صلح جهانی را دارد، اندکی بر حامیان جنگطلب خود تأثیرگذار نبوده و تنها در کشورهای مورد تهاجم واقع شدهی اربابانش، به نشر این آموزه اصرار دارد؟!
#پینوشت:
[1]. مجلهی اخبار امری، شماره: 11، صص 565-558.
[2]. عبدالله شهبازی، فصلنامه تاریخ معاصر ایران، شماره: 50، ص 55.
[3]. جهت مطالعهی بیشتر، بنگرید به مقالهی: پشت پرده حضور بهائیت در ویتنام
@ferghenews
@Feraghvaadyan
↙️ نقش کودتا در بستهشدن فضای مذاکره سیاسی چه بود؟
✍🏻 عباس سلیمینمین
🔻کودتای 28مرداد در ابعاد مختلف تأثیراتی بر جامعه ما برجای گذاشت. در بُعد مشارکت سیاسی بسیاری از کسانی که حاضر به پرداخت هزینه زیادی در این زمینه نبودند، دست از فعالیت سیاسی کشیدند و ترجیح دادند در حاشیه قرار بگیرند. بعضی هم دچار یأس سیاسی شدند و به این جمعبندی رسیدند که اصولا قادر به تغییراتی در عرصه سیاسی نیستند بهعنوان مثال آقای حلبی- رئیس #انجمن_حجتیه - قبل از کودتا در مسائل جامعه وارد میشد و با دخالت بیگانگان در امور داخلی و استبداد مبارزه میکرد اما بعد از کودتای 28مرداد به این نتیجه رسید که مردم ایران قادر به نقشآفرینی در امور کلان سیاسی نیستند، لذا وارد عرصه دیگری شد و بیشتر به بحث فکری و اعتقادی پرداخت. برخی هم ترجیح دادند که کشور را ترک کنند و در خارج از کشور که فعالیت سیاسی هزینه کمتری داشت، روزگار بگذارنند./همشهری/p
🔗https://goo.gl/5feTur
@Feraghvaadyan
الگوپذیری از غرب در تشکیل #بیت_العدل!
#شوقی_افندی، سیستم رهبری و اداری بهائیت را ابداعی جدید و بینظیر خوانده و مدعی شده است: «این نظم بدیع از انظمهی (نظامهای) باطلهی سقیمهی (بیمار) عالم ممتاز، در تاریخ ادیان فرید و بیمثیل...»[1]
اما جالب است بدانیم که بر خلاف این ادعا، #عبدالبهاء صراحتاً به الگوگیری بهائیت در تشکیل بیت العدل، به عنوان بالاترین نهاد رهبری این فرقه، از کشورهای اروپایی اعتراف کرده و نوشته است: «بیت عدل أعظم الهی به ترتیب و نظامی که در انتخاب مجالس در اروپا انتخاب میشود، انتخاب گردد».[2]
اما به راستی #الگوگیری پیشوایان بهائی از کشورهای غربی در ساختار تشکیلاتیشان، چگونه با ادعای ابداع نظم نوین رهبری بهائی سازگاری دارد؟!
#پینوشت:
[1]. شوقیافندی، توقیعات مبارکه حضرت ولی امرالله، بیجا: مؤسسهی ملی مطبوعات امری، 125 بدیع، ص 127.
[2]. اسدالله فاضل مازندرانی، رساله امر و خلق، آلمان غربی: محفل روحانی ملّی، 141 بدیع، ج 4، ص 297.
@ferghenews
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
📄 پیام تبریک اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران به مناسبت عید سعید #قربان
✅ اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران از جانب خود، مجمع نمایندگان خلیفه گری، شورای خلیفه گری ارامنه تهران و جامعه ارامنه، پیامهای تبریکی به مناسبت فرا رسیدن عید سعید قربان به محضر عالی قدر مقام معظم رهبری، حضرت آیت اله العظمی خامنه ای، ریاست جمهوری اسلامی، جناب آقای دکتر حسن روحانی، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، جناب آقای دکتر لاریجانی و ریاست محترم قوه قضاییه، جناب آقای آملی لاریجانی و دیگر خادمین نظام مقدس جمهوری اسلامی ارسال فرمودند. متن پیام اسقف اعظم به مقام معظم رهبری بدین شرح است:
27/5/1397
1072/97/49
محضر مبارک حضرت آيت الله سيدعلی خامنه ای
مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی
بدينوسيله فرا رسيدن عيد فرخنده و سعيد قربان را از جانب خود، شورای خليفه گری و قاطبۀ ارامنه به حضور آن مقام شريف تبريك عرض نموده، سلامتي و طول عمر حضرتعالي و نيز پيروزي و شادكامي ملت شريف ايران را از حضرت باريتعالي مسئلت مي داريم.
دعاگو
اسقف اعظم سيبوه سركيسيان
خليفه ارامنه تهـران
🔹 خلیفه گری ارامنه تهران
@FERAGHVAADYAN
✝️✡️ نگاهی به نزاع پطرس حواری و پولس یهودی
✍🏻 ازموارد متعددی ازعهد جدید، به ویژه رسالههای پولس بر میآید که بین پولس از یک سو و حواریان عیسی و در رأس آنهاپطرس ،از سوی دیگر نزاع سختی در جریان بوده است.
⭕️ تعالیم پولس ازدو جهت با تعالیم دیگرحواریان و در رأس آنان پطرس متفاوت بود:
🔻نخست اینکه عقایدی که او ترویج میکرد با عقاید یهودی سازگاری نداشت و دوم اینکه او پایبندی به شریعت موسی را لازم نمی دانست.
➕ به گفته بسیاری از نویسندگان مسیحی او به اندازهای مسیحیت را تغییر داده که باید او را مؤسس دوم این دین به شمار آورد. ازموارد متعددی ازعهد جدید، به ویژه رسالههای پولس بر میآید که بین پولس از یک سو وحواریان عیسی ودر رأس آنهاپطرس ،از سوی دیگر نزاع سختی در جریان بوده است.
➕ پولس گاهی از دست حواریان و پطرس خشمگین میشود و به آنان میتازد و حتی پطرس را به نفاق و دو رویی متهم میسازد . او گاهی چنان خشمگین میشود که به مسیحیان برخی از شهرها، که از گروه حواریان اطاعت میکردند میتازد و حتی به آنان توهین میکند.
❓اما سوال مهم و اساسی این است که اگر پولس در حدود سال ۴۰ میلادی یعنی حدود ۱۰سال پس از حیات زمینی عیسی به مسیحیان گروید و در این مدت رهبری مسیحیان بر عهده پطرس بود، او چگونه میتوانست برای خود جایی باز کند و حتی با پطرس مخالفت کند؟
🔰پاسخ این سوال آن است که او مقام پطرس و مسئولیتی که عیسی به او داده بود، را نفی نکرد، بلکه مسئولیت وی را محدود کرد. پولس مدعی شد که مسئولیتی که عیسی به پطرس داده ، بشارت به یهودیان است، اما همان عیسی در راه دمشق بشارت غیر یهودیان را به من سپرده است.
↩️ بدین ترتیب مأموریت پطرس محدود به یهودیان شد و پولس نه تنها مقامیمساوی با او یافت، بلکه از آنجا که حوزه ماموریت او غیر یهودیان بود و سراسر امپراتوری را در بر میگرفت، به زودی تعداد پیروان او بسیار بیشتر از پیروان پطرس گردیدند.
➕ علاوه بر این، نوع مسیحیتی که پولس تعلیم میداد با مسیحیت یهودی متفاوت و پذیرش آن برای مشرکان امپراتوری آسانتر بود. او از یک سو انجام اعمال شریعت رابرای غیریهودیان لازم نمیدانست وازسوی دیگرنظام الهیاتی او که مشتمل بریک مسیح الوهی بودکه جسم گرفته تا فدای جان گناهان انسانها شود، برای پیروان ادیان یونان – رومیمأنوس و قابل پذیرش بود؛ اما آنان با نظام الهیاتی یهود بیگانه بودند.
🔻این امور باعث شد که پولس و اندیشههایش به تدریج غلبه یابد و از اهمیت حواریان و مسیحیان یهودیگرا هر روزکاسته شود. پطرس و پولس در سال ۶۴ میلادی در شهر رُم اعدام شدند اما اندیشه های پولس به تدریج غلبه یافت.
🔻بر اساس منقولات سنتی، پطرس نخست در اورشلیم و سپس در انطاکیه و سرانجام در رم به رهبری جامعه رسولان برگزیده شد و اعدام وی در عهد نرون در شهر رم رخ داد و در همین شهر دفن شد . آرامگاه پطرس در تپه واتیکان شهر رم قرار داد و از گذشته دور مرکز مسیحیت کاتولیک بوده است./رهپویان هدایت/p
@FERAGHVAADYAN
⭕️ برخورد آقای حلبی با پیروان خط امام(ره)
🔶 اگر انجمن مرکز متوجه میشد که در یکی از شعباتش در شهرستانها فعالیت سیاسی #علیه_رژیم_شاه صورت میپذیرد و به نهضت حضرت امام(ره) میپیوندند، سریعاً مسئول شعبه را کنار گذاشته و به او میگفتند که شما دیگر مسئول نیستی، برو و به همان مبارزه سیاسی خودت بپرداز.
چنانچه که این اتفاق در مورد چند شعبه در شهرستانهای مختلف صورت گرفت، مثل شهید «سعید جعفری» که مسئول #انجمن_حجتیه کرمانشاه بود و تا آقای #حلبی فهمید ایشان وارد فعالیت #سیاسی شده، او را در تهران خواست و گفت:
♦️«شما مثل بازوی من در کرمانشاه میمانی. اما اگر من ببینم که بازویم سیاه و فاسد شده، حاضرم بازویم را قطع کنم که بقیه بدنم آسیب نبیند.» لذا او را کنار گذاشته و یکی دیگر را مسئول کرد.
📚منبع: مجله روشنا، سخنرانی حجتالاسلام اکبری آهنگ در همایش پیدا و پنهان.
@Feraghvaadyan
⚠️خطای دستهجمعی هدف را توجیه میکند!
🔴انتقاد در #بهائیت ممنوع
⬅️محدودیت در روشها و مجاری انتقادی از معضلات بهائیت است که در موقعیتهای مختلف برای اعضا ایجاد مشکل نموده. به طور مثال در بخشی از پیام زیر اعضا از انتقاد نهی شده و در سطر انتها صراحتاً میگوید اگر تصمیم اشتباهی هم گرفته شود، اطاعت کنید، چون تنها بهائی بودن مهم است و اشتباه اگر دسته جمعی باشد بهتر از انتقاد حتی سازنده است!