🔺تبلیغ بهاییت با استفاده از جذابیتهای جنسی/ بهاییان برای ازدواج این قوانین را دارند
⭕️یکی از روشها و ابزارهای تبلیغ در بهاییت استفاده از جذابیتهای جنسی است. مثلاً تشکیلات با ایجاد برنامههایی همچون برگزاری مهمانیهای مختلط و ایجاد ارتباط احساسی و عاطفی، برای جذب و پیوستن افراد به این فرقه، زمینهسازی میکند.
↙️روشنگر به نقل از فارس، پیامبر اکرم (ص) میفرماید: «بنگر که فرزندت را از چه فامیلی به دست میآوری، چه اینکه اخلاق و خصایص هر فامیلی، در نسل آنها باقی میماند و انحرافهای اخلاقی آنان، تاثیر سوء خود را در فرزندانشان نیز بهجا خواهد گذاشت.»
💑ازدواج، نخستین سنگ بنای تشکیل خانواده، یعنی یکی از مهمترین بنیادهای اجتماعی جوامع است. از جهت همین اهمیت در طول تاریخ و از طرف حکومتها یا نحلههای فکری مختلف، برای کسب منافع و مشروعیت سیاسی، عواید اقتصادی، توسعه ارضی، ترقی جایگاه اجتماعی و...، مطمح نظر سیاستگذاریهای مختلف واقع شده است.
🗓در طول تاریخ، گروههای گوناگون، همواره تلاش کردهاند با هدف حفظ، تثبیت یا استیلای خود، اقدامات مختلفی انجام دهند. در این میان نقش و کارکرد مهم «وصلت و ازدواج» در فراز و فرود حکومتها، خاندانها و رجل سیاسی و نظامی کشورهای جهان نشان میدهد که مقوله ازدواج بر این امور، تاثیر بهسزایی دارد. ازدواجهای فرقهای یا با برنامهریزی تشکیلاتی نیز امری مرسوم در میان فرقههای مختلف بوده که در این نوشتار مورد اشاره قرار میگیرد.
🔗ادامه در لینک زیر👇
http://fna.ir/da9iq5
@Feraghvaadyan
👤شیخ حسین انصاریان:
♨️«در کتاب تفسیر«بیان السعاده» و دیگر آثار صالح علیشاه (از اقطاب فرقه گنابادی) به صراحت بیان شده که هر کس زیر نظر «پیر» نباشد همه چیزش باطل است. از دیدگاه آنها #روحانیت شیعه حتما باید از نگاه مردم حذف شود و جای خود را به «پیر» دهد. بنابراین در خصوص جریانهای صوفی بویژه #فرقه_گنابادی ما با یک مکتب به شدت #التقاطی مواجه هستیم که به طور کامل زمینی است و بخشی از آن روپوشی از عناوین اسلامی،شرعی و دینی دارد. آنها همواره مترصد فرصتی برای جذب افراد هستند و به محض ایجاد شرایط اقدام میکنند.»(1)
📚1. گفتگو با شیخ حسین انصاریان، فصلنامه روشنا،شماره 80.
@Feraghvaadyan
♦️نگاهی به تاریخچه فرقه اویسیه
🔹 از آنچه در خصوص تاریخچه شکلگیری #فرقه_اویسیه بیان شده، اینگونه برمیآید که اویسیه، جریانی برآمده از تصوف میباشد. این فرقه که نزدیک به یک قرن از شکلگیری آن میگذرد، خود را به «اویس قرنی» و امام علی(ع) منتسب ساخته ولیکن به اشاعه آموزهها و مبانی خاصی که در طی سالهای شکلگیری توسط –بهاصطلاح- اقطاب آن ابداع شده، میپردازد.
♨️در خصوص معنای اویسی آمده: «اویسی، سالکی را گویند که مراد و پیری ندارد و از روحانیت رسول اکرم[ص] یا یکی از بزرگان طریقت کسب فیض میکند.»(1) اویسیان مدعیاند سلسله #اقطاب آنان از طريق سلمان فارسی و اويس قرني به حضرت امیرالمؤمنین عليه السلام و پيامبر اسلام صلیالله علیه و آله و سلم متصل ميشود و بر همين اساس، اويس قرني را به عنوان اولين قطب خود معرفی مینمایند. آنها، سلمان فارسي را دومین قطب خود دانسته و همينطور اين اقطاب ادامه پيدا ميكند تا در عصر حاضر به قطب چهل و دوم با نام «صلاحالدین علی نادر شاه عنقا» ميرسد كه در #امريكا اقامت دارد.
📚1.کلپنپارلی، عبدالباقی، تصوف در یکصد پرسش و پاسخ، ترجمه توفیق سبحانی، تهران: نشر دریا، بیتا، ص۱۱۷.
@Feraghvaadyan
⭕️ورزش عرفانی یا معنویت دروغین؟
👈به مناسبت روز جهانی یوگا
▪️روز 21 ژوئن از سوی سازمان ملل و به پیشنهاد دولت هند در دسامبر 2014 بهعنوان « روز جهانی یوگا» تصویب شد. هرچند امروزه یوگا را نوعی ورزش قلمداد میکنند اما در واقع آئینی است که نه به دلیل برخورداری از جهانبینی منطقی بلکه به علت عطش روحی و نیاز انسان مدرن به یک مُسکن روانی و ذهنی طرفدار دارد. #یوگا انسان را به تسلیم دعوت میکند و هنرآن سامان دادن زندگی دنیوی و آماده نمودن بشر مدرن برای کامیابی بیشتر در زندگانی امروزی است.
🕉یوگا به مراقبه درونی دعوت میکند بدون اینکه این مراقبه با هدف پیوند به خدا صورت گیرد،در یوگا نوعی #تسلیم_درونی مطرح است که این تسلیم با اعتقاد به بودن یا نبودن خدا انجام میگیرد اما به گفته برخی معتقدان به مراقبه و مدیتیشن اگر بتوانی بدون خدا تسلیم شوی خوب است و یوگا اصراری ندارد که باید وجود خدا را باور داشته باشی؛موضوع تسلیم شدن است نه #خداوند!
@Feraghvaadyan
⭕️امام خمینی(ره) و انجمن حجتیه
🔸اعضای انجمن برای اینکه برای اقداماتشان مبنای شرعی بیابند هراز گاهی اقدام به ارسال استفتائاتی برای مراجع وقت میکردند و از آنان میخواستند نظرشان را مبنی بر مشروعیت عملکرد #انجمن_حجتیه اعلام کنند. تنها امام خمینی(ره) بود که در آن زمان نسبت به اقدامات انجمن انقادات تندی داشت. امام به این نتیجه رسیده بود که برگزاری این جلسات و تاکید بر غیر سیاسی بودن اقدامات و عملکردها در نهضت مردمی بر ایدههای حکومتی اسلام و تحقق اهداف انقلاب خلل ایجاد می کند.
👈🏻به همین دلیل در پاسخ به نامه محمد علی گرامی که از ایشان در خصوص فعالیت انجمن و #شیخ_محمود_حلبی سوالاتی مطرح کرده بود مرقوم داشتند: "راجع به شخصی که مرقوم شده بود. جلساتش ضررهایی دارد، از وقتی مطلع شده ام، تاییدی از او نکردهام و ان شا الله تعالی نمیکنم." (1)
📚1.صحیفه امام، جلد 2، صفحه 357.
@Feraghvaadyan
May 11
💢دشمنی رهبر فالون دافا با اسلام
▪️هنگ جی یکی از مدعیان دروغینی است که به نوعی از معنویت معتقد است که در آن برای دستیابی به سعادت به #دین نیازی نیست و همه آنها که طالب رسیدن به کمال و معنویت هستند باید به او متوسل شوند.
👈🏻وی با رد تمامادیان الهی از جمله اسلام،مناسک و #شریعت را باطل میداند. «هنگ جی رکوع و سجود در نماز مسلمانان را از جمله عوامل مؤثر در زوال عقل و ناتوانی در تمرکز برمیشمرد.»(1)
❗️رهبر #فالون_دافا که به نوعی خود را خدا میدانست، پس از مخالفت حکومت چین با فرقه او، به آمریکا فرار کرد.
📚1.کژراهه، انتشارات موسسه جامجم، ۱۳۹۰، ص ۱۹۶.
@Feraghvaadyan
💢نمادهای فرقه رائیلیان
❌رائیلیان در ابتدا از یک صلیب شکسته محصور در ستاره داود به عنوان نماد خود استفاده میکردند اما چندی بعد، به سبب تشابه آن با صلیب شکسته یهودیان نازی، نماد دیگری طراحی نمودند. نماد تازه، همان ستاره داود است که یک کهکشان در حال چرخش را احاطه کردهاست. جالب آنکه، رائیلیان مدعیاند یهودیان نازی و صهیونیست ها، به ترتیب، علامت های چلیپا(صلیب شکسته) و #ستاره_داود را از الوهیم سرقت نمودهاند و نماد اصلی، همان ترکیب فعلی دو علامت در سمبل #رائیلیان میباشد!
@feraghvaadyan
🔴قانون جذب و تبشیر در آثار کاترین پاندر
🔘در بررسی آثار پاندر، آنچه در نخستین نظر به چشم میآید، تمرکز بر روشهای توانگری و کسب حداکثر رفاه و #ثروت است؛ همان کمال مطلوب و مورد نظر نظام سرمایهداری حاکم بر غرب که با توجه به خوی سلطهگرایاش سعی در گسترش آن در سراسر جهان دارد. تبلیغات رسانهای فراوان حاکمان سرمایهداری، موفقیتهایی نیز -دستکم در غرب- داشته که شاهدش همین استقبال جهانی از کتب افرادی چون پاندر است.
▫️از طرفی، خلأهای معنوی اجتنابناپذیر این نوع سبک زندگی و سردرگمیهای روزافزون بشر امروزی، میطلبد که رنگ و بویی از #معنویت، چاشنی کار گردد تا نتایج مورد نظر هرچه بهتر تحقق یابند و این همان ترفند مورد نظر #کارتین_پاندر -و دیگر همقطارانش- در آثارش است؛ لباسی از معنویت و عرفان و باطنی کاملاً مادیگرا. اینگونه است که اغلب کتابهای وی با عناوین دهانپرکنی با مضمون دعا، شفا، عشق، محبت و خیرخواهی و... نامگذاری شدهاند: «قدرت #دعا، قانون توانگری، قدرت شفا، از دولت عشق و...».
↩️پاندر را باید نویسنده زیرکی دانست، چراکه با قرار دادن خود در زمره نویسندگان روانشناسی موفقیت و ارائه ظواهری از عرفان با همان تکنیکهای رایج در اینگونه کتب یعنی #قانون_جذب، مراقبه، تمرکز، تمرین بیداری درونی(نیروی کندالینی) و...، به صورت خزنده، دیگر مأموریت خویش را در ردای مبلغ #مسیحیت محقق میسازد.
♨️قرائت مذموم انجمن حجتیه از مفهوم انتظار
▪️بسیاری از روشنفکران و فعالان سیاسی نسبت به قرائت #انجمن_حجتیه از مفهوم انتظار انتقاد وارد کردهاند.حسین تاجری نسب نویسنده کتاب«انتظار،بذر انقلاب» مینویسد:
«گروهی-دانسته یا نادانسته-این چشم به راهی را مایه رکود و عقبماندگی عنوان کرده و میپندارند که شیعه، باید از هر تلاشی اصلاحی و هر کوشش انقلابی دست بشوید و در برابر زور و ستم،خاموشی سکوت پیش گیرد و بسان مردگان زنده نما، در تابوت #انتظار دراز کشد»(1)
📚1.تاجری،حسین،انتظار،بذر انقلاب، صص35-36.
@feraghvaadyan
▪️آسیب های فرقه های نوظهور
⭕️فرقه ها، مجموعه آسیب هایی را در دو سطح فردی و اجتماعی، متوجه قربانی و جامعه می سازند که در تحقیقات جامعه شناسان و محققان مورد ارزیابی و احصاء قرار گرفته اند. از آن جمله «مارگارت تالر سینگر»، محقق فرقه های انحرافی، #آسیب_های_فرق را به چند دسته تقسیم میکند:
• آسیب های فردی و خانوادگی.
• آسیب های ناشی از به کارگیری روش های مجاب سازی روانی و کنترل ذهنی پیچیده توسط فرقه ها.
• آسیب های اقتصادی، سیاسی و امنیتی.(1)
👈🏻وی در این رابطه مینویسد:
«فرقه ها برخی از بهترین اذهان جامعه را از آموزش و افکار مثبت، منحرف میکنند. بسیاری افراد به فرقه ها کشانده شدند؛ جایی که تمام سالهای عمرشان را فقط برای قدرت و منافع #رهبر فرقه صرف نموده اند. آنها بهترین سالهای زندگیشان را از دست دادهاند و در صورت جدایی، ممکن است نتوانند تواناییها و استعدادهای قبلیشان را به کار گیرند.»(2)
📌«به علت تعهد کاملی که از اعضا خواسته میشود...فرقه ها آسیب بسیار جدی به روش دموکراتیک زندگی ما میزنند. آنها عمداً جلوی اهداف تحصیلی و شغلی را میگیرند، خانواده ها را از هم میگسلند، روابط شخصی را به درگیری میکشانند و پیروان را به اعطای پس انداز، متعلقات و سایر دارایی های خود وادار می نمایند. در بسیاری از موارد، عواقب عضویت در #فرقه، خردکننده، دراز مدت و گاه غیرقابل جبران است.»(3)
📚1.سینگر، مارگارت تالر، فرقه ها در میان ما، ترجمه ابراهیم خدابنده، انتشارات دانشگاه اصفهان، 1387، صص116-117.
2. همان، ص122.
3. همان، ص127.
@feraghvaadyan
💢چرا جدا شدن از فرقه سخت است؟
📗در کتاب «فرقه ها در ميان ما» پنج مورد کلي تحت اين موضوع که «چرا جدا شدن از فرقه سخت است؟» ذکر شده که شامل موارد زير است:
1. «فريب دادن: اين کار در طول مرحله #جذب و عضويت ادامه دارد.
2. تضعيف جسمي: به دليل ساعتها کار متوالي و ميزان بالاي تعهد کاري، #فشار_رواني، محدوديت هاي داخلي و عدم تطابق جسم با همه اينها به وجود مي آيد.
3. ايجاد وابستگي: به راه هاي مختلف که در نتيجه آن ارتباط با دنياي خارج قطع مي گردد.
4. وحشت آفريني: به دليل #اعتقادات القا شده به فرد از جانب #فرقه، مبني بر اينکه فردي که فرقه را ترک کند، زندگي واقعي را در خارج نخواهد يافت.
5. حساسيت زدايي: به طوري که آنچه زماني فرد را ناراحت مي کرد، ديگر برايش مهم نيست. (براي مثال، فهميدن اين مطلب که مبالغ جمع آوري شده در فعاليت هاي جمع آوري پول، به جاي اهداف اعلام شده، صرف زندگي رهبران مي گردد يا کساني که کشته ميشوند، در او هيچ حساسيتي بر نمي انگيزد.)»(1)
📚1. تالرسينگر، مارگارت، «فرقه ها در ميان ما»، ترجمه خدابنده ابراهيم، انتشارات دانشگاه اصفهان، صص 322-321.
@feraghvaadyan