روشنگر مدیا
💢آقای #بازیگر خوش تیپ بخاطر یک #فرقه کار عجیبی کرد!
↙️ تام کروز که عضو فرقه مذهبی #ساینتولوژی است برای نزدیکی به مقر اصلی ساینتولوژی همراه با پسرش به فلوریدا نقل مکان کرده است.
🔸تام کروز عمارت خود در بورلی هیلز لس آنجلس را به مبلغ 39 میلیون دلار فروخته و راهی فلوریدا شد. او در پنت هاوسی در نزدیکی کلیسای ساینتولوژی که مقر اصلی این فرقه است ساکن شده است. کروز همراه با پسرش کانر 23 ساله که فرزندخوانده او با نیکول کیدمن است و به دنبال پدرش به این کلیسا پیوسته است به فلوریدا رفته است.
🔸تام کروز در کنار بازیگران معروف دیگری مانند ویل اسمیت، جان تراولتا، الیزابت ماس، نازنین بنیادی و افراد معروف دیگری عضو این فرقه است و رابطه بسیار خوبی با رهبر آن دیوید میسکاویچ دارد.
🔸ساینتولوژیستها افرادی با باورهای غیرعادی و افراطی هستند و آیینهای عجیبی برگزار میکنند. این فرقه را ران هابارد نویسنده داستانهای علمی تخیلی در سال 1954 بنیان گذاشت و از آن زمان در بعضی از کشورها مانند ایالات متحده، سوئیس، مکزیک، استرالیا و پرتغال یک دین رسمی به حساب میآید. ساینتولوژی در بقیه کشورها یک فرقه و فعالیتش ممنوع اعلام شده است. در ظاهر، این فرقه میکوشد تا به واسطه علم انسان را به خداشناسی نزدیک کند اما در نهایت مشخص شد که این فرقه بیشتر به دنبال کسب منافع شخصی رهبران خود بوده و تمامی افرادی که در آن وارد میشوند تحت سلطه رهبران کلیسایی آن قرار میگیرند.
🔸بزرگترین مخالفان این آئین در ایالات متحده را مسیحیان معتقد و اعضا سابق کلیسای ساینتولوژی تشکیل میدهند. بسیاری معتقدند این آیین با استناد به حرفهای خود ران هابارد که اعتقاد داشت چنانچه نویسندهای میخواهد بیش از یک سنت برای هر خط نوشته درآمد داشته باشد باید دینی بیاورد، تنها برای درآمد زایی ایجاد شدهاست. کلیسای ساینتولوژی به شدت در برابر نوشتههای مخالف خود واکنش نشان میدهد و با استفاده از قانون کپی رایت و ادعای اینکه مخالفان اسرار این دین را فاش کردهاند با به دادگاه کشاندن بسیاری از مخالفان آنها را خاموش کردهاست. همچنین تعدادی قتل هم به طرفداران این دین نسبت داده میشود.
🔸هرکسی بخواهد از این فرقه خارج شود با خطر مرگ روبرو خواهد شد و به هیچ وجه نباید اسرار مگوی آن را جایی بازگوکند. اعضا آیینهایی پنهانی برگزار میکنند و سبک زندگی غیرعادی دارند.
منبع: citna.ir
@Feraghvaadyan
⭕بانوی کرجی که از منتسبین به فرقه ضاله #بهاییت بود با حضور در صحن مقدس آستان امامزاده حسن(علیه السلام) کرج پس از ادای شهادتین به دین #اسلام و مکتب شیعه اثنی عشری گروید.
🔷به گزارش #رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) حجتالاسلام حسین قبادی ضمن تبریک میلاد ثامنالحجج حضرت امام رضا (علیه السلام) اظهار داشت: این بانوی کرجی همزمان با میلاد امام رضا (علیه السلام) به دین اسلام مشرف شد و با اختیار مذهب شیعه نام خود را در لیست محبان و شیعیان اهل بیت(علیهم السلام) ثبت و ضبط کرد.
🔶بانوی رها یافته از دام بهاییت گفت: کار من چند سال تحقیق و مطالعه در باب ادیان و مشکلات موجود در فرقه ضاله بهاییت و شناخت دین اسلام و مذهب شیعه بود که بامطالعه در خصوص مقام والا و سیره حضرت فاطمه الزهرا (س)، علاقهمندی شدیدی به الگو گرفتن و پیروی از راه این بزرگ بانوی جهان پیدا کردم.
🔷هیچ دینی نمیتواند احکام و اعتقاداتی همچون احکام دین اسلام را به پیروان خود ارائه دهد زیرا کاملترین و مفیدترین دستورات دینی دستورات دین اسلام هستند و با افرادی که در فرقه ضاله بهاییت هستند باکمی مطالعه در دین اسلام مسیر را خواهند پیدا نمود و از گمراهی خارج خواهند شد.
🔶این بانوی ساکن کرج نوع نگاه اسلام به زن را یکی از علل گرایش خود به دین اسلام عنوان کرد...
rahyafteha.ir/56054/
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
🔺پروه «شهیدسازی» طیف افراطی اهلحق
🔺پروه «شهیدسازی» طیف افراطی اهلحق
👈پس از گذشت پنج سال از واقعه تأسفبار تحریک برخی عناصر اهلحق توسط طیف افراطی این مرام، موسموم به «مجمع –غیرقانونی- فعالان مدنی یارسان» و آتش کشیدن خود در برخی اماکن عمومی مانند مجلس شورای اسلامی، اعضای این مجمع غیرقانونی که همواره کوشیدهاند خود را نماینده اهلحق نشان دهند، با تبلیغات گسترده،اقدام به برگزاری مراسم یادبود و «شهید» نامیدن این افراد نمودهاست.
🔸این در حالی است که اقدام این افراد به هیچوجه مورد تأیید سید و بزرگان اهلحق نبوده و همواره برائت و مخالفت خود را با اقدامات افراطی این طیف ابراز داشتهاند.
🔹افراطیون با هدف سهمخواهی، «محرومیت از حقوقشهروندی» و «لزوم به رسمیت شناختن آیین اهلحق در قانون اساسی» را دستمایه تحرکاتی چون تبلیغ در فضای مجازی، برگزاری تجمعات غیرقانونی و اموری چون دوختن لب و دهان (برای تشجیع افراد)، ساختهاند. حال آنکه، برخی بزرگان اهلحق در مصاحبههای اخیر خود بر برخورداریهای اهلحق از حقوقشهروندی، تأکید نموده و با ایندست اقدامات به مخالف پرداختهاند.
@Feraghvaadyan
🔺تداوم موج تبلیغاتی امریکا علیه ایران
⬅️ معاون رئیس جمهور آمریکا: حقوق فعالان مذهبی در ایران نقض می شود
به دنبال یادداشت و سخنرانی جنجالی «مارک پمپئو» در زمینه نقض آزادیهای مذهبی در ایران، اینبار «مایک پنس»، معاون رئیسجمهور امریکا در نشست «برای پیشبرد آزادی مذهبی»، مدعی نقض حقوق فعالان مذهبی در ایران شد.
👤“مایک پنس” روز پنجشنبه ۴ مرداد، در سخنرانی خود در جمع نمایندگان ۸۰ کشور گفت: مسیحیان، سنی ها، بهائیان کمترین آزادی را در ایران دارند. آنها مدام مورد حمله هستند و حتی کشته می شوند.
⭕️معاون رئیس جمهوری ایالات متحده که سخنران نشست «برای پیشبرد آزادی مذهبی» با حضور نمایندگان حدود ۸۰ کشور بود، در بخشی از سخنانش به نقض حقوق فعالان مذهبی در ایران اشاره کرد و گفت: نگاهی به کشور شماره یک حامی تروریسم بندازیم. مسیحیان، سنی ها، بهائیان کمترین آزادی را در ایران دارند. آنها مدام مورد حمله هستند و حتی کشته می شوند.
⭕️پنس در بخش دیگری از سخنانش به کشورهایی که نقض آزادی مذهبی در آنها وجود دارد اشاره کرد و گفت ۸۳ درصد مردم جهان در کشورهایی هستند که آزادی مذهبی نیست یا مورد آزار حکومت و حتی مذهبیون قرار دارند.
⭕️این نشست امروز که از سوی وزارت خارجه آمریکا برگزار شده، با سخنان مایک پمپئو افتتاح شد. وی در سخنانش گفت که درباره میانمار، چین و ایران گزارشی از نادیده گرفتن آزادی مذهبی منتشر خواهیم کرد.
⚠️نکته قابلتأمل، نقض آزادیهای مذهبی در کشوری است که سنگ این مقوله را به سینه میزند؛ کشتار فرقه «دیویدیه»، جلوگیری از فعالیت آزادانه فرقههای شیطانپرستی، اعمال قوانی ضدفرقهای و موارد آشکار نژادپرستی علیه مسلمانان، از جمله مواردی است که متوجه امریکا در این زمینه است،اما هیچگاه در باب آن پاسخگو نبودهاست.
@Feraghvaadyan
🔷گزارش تصویری از اختتامیه سی و هشتمین دوره جام جان باختگان
🔹آیین پایانی سی و هشتمین دوره جام جان باختگان به همت کانون دانشجویان زرتشتی شامگاه...
🔗 berasad.com/?p=53031
@Feraghvaadyan
🔴 شیخ محمود حلبی: ما بنا نداریم با شاه در بیفتیم❗️
مرحوم استاد حمید سبزواری در خاطرات خود می گویند:
✍ « یک سفری آقای شیخ محمود #حلبی که در راس انجمن بود به سبزوار آمد. یک شب در منزل حاج آقا فخر که یکی از علمای سبزوار بود، من یک شعر خواندم در رابطه با حضرت امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه). ایشان خوششان آمد و بسیار تعریف کردند و گفتند: ما فردا می خواهیم برویم نیشابور، با ما به نیشابور بیایید.
بعد ما بلند شدیم و روز دیگر به نیشابور رفتیم. در نیشابور در خانه ی مجللی از ما پذیرایی کردند. به نظر من سه اتاق بود که اینها پر از جمعیت بود و من در آنجا یک شعری خواندم که این شعر دقیقا حمله به دستگاه سلطنت بود:
بسته دارد لب من دشمن تردامن/تا بر دوست نگویم سخن از دشمن
رازها دانم در پرده و نتوانم/پرده برداشتن از راز نهانی من
بس که در پرده سخن گفتم و کس نشنود/خود همان به که زگفتار شوم الکن
یا سخن سازم آن سان که پسندد خصم/ از گل و باده و از ساده ی سیمین تن
✔️ این قصیده را تا آخر خواندم؛ بعد که این شعر را که بسیار طولانی بود خواندم و نشسته بودم ، یک قندانی پیش من بود آقای حلبی اشاره کرد که آقا حمید آن قندان را اینجا بیاورید. من قندان را برداشتم بردم جلوی ایشان گذاشتم. ⚡️ایشان در گوش من گفت: «ما بنا نداریم با این بابا در بیفتیم.»❗️چون من آخر آن شعر به سلطنت و مسائل سیاسی و وطن پرستی و ضد سلطنتی اشاره کرده بودم.
✅ من واقعا سرد شدم. آمدم نشستم، به این فکر افتادم که خیر، این انجمن جای من نیست، من اسلام را منهای سیاست نمی توانم بپذیرم. اسلامی که من مطالعه کرده بودم، و صحنه هایی را که دقیقا به آن توجه کرده بودم که یکی از صحنه هایش کربلا، یا قبلش ضربت خوردن حضرت امیر، زندگی حضرت علی (علیه السلام) بود که اینها را مطالعه کرده بودم گاهی سری به نهج البلاغه زده بودم و یا فرمایشات حضرت امام حسین (علیه السلام) و آن شعر معروف که حضرت امام حسین (علیه السلام) رجز می خواندند، وقتی اینها را مقایسه می کردم دیدم خیر، ما را دارند به یک جایی می کشانند که اسم ما مسلمان باشد، رسماً هر بلایی سر ما آمد تحمل کنیم.⚠️
تصادفا من از آنها کناره گیری کردم و در مجامعشان شرکت نمی کردم. این را هم عرض کنم که در بسیاری از جلساتی که اینها به عنوان مبارزه و معارضه با بهاییت راه می انداختند خبری نبود. در اطراف سبزوار که چند جایی بود تعداد کمی از روستاییان بهایی شده بودند، ولی تعداد آنان از میزان انگشتان دست تجاوز نمی کرد.
📚 منبع: حال اهل درد، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص120
@hojjatiye
@Feraghvaadyan
#بشارت_در_خواب
احمد بصری یا همان #یمانی_کذاب مدعی شده است که اگر بشارتی در خواب برای کسی صورت بگیرد به این صورت که از آنها خواسته شود به جمع احمد بصری بپیوندند، #معجزهی وی بوده و باید افراد این دعوت را قبول کنند و الا کافر و از دین خدا خارج خواهند شد. و برای این ادعای خود آیه 7 سورهی قصص را شاهد میآورد. و مدعی است: «مقصود از وحی در « أَوْحَيْنا إِلى أُمِّ مُوسى» همان #خواب است» منبع؛ برگرفته از: مع العبد الصالح، ابوالحسن، ج2، ص41
درحالی که به فرمودهی #امیرالمؤمنین(علیهالسلام) منظور از «اوحینا» به مادر حضرت #موسی همان #الهام است: «و اما وحی الهام این سخن خداوند بلند مرتبه است: و پروردگار تو به زنبورعسل وحی کرد که از برخی کوهها و از برخی درختان و از آنچه داربست میکنند، خانههایی برای خود درست کن و مانند وحی الهام، سخن خداوند به مادر موسی است: و به مادر موسی وحی کردیم که او را شیر ده و چون بیمناک شدی او را در نیل بیانداز.» منبع؛ بحارالأنوار، ج61، ص230
@Feraghvaadyan
@ferghenews
🔺تفكر فرقهاي
«تفكر فرقهاي» ميتواند از كوچكترين نهاد اجتماعي، يعني خانواده براي رشد و گسترش طولي و عرضي خود در جامعه بهره ببرد. مانند مافياي سيسيل، كه در اصل يك تشكل فرقهاي خانوادگي با هدف منافع مادي و ثروتاندوزانه و كسب قدرت سياسي اجتماعي است. و يا از بزرگترين نهاد اجتماعي، يعني دولت براي پيشبرد اهداف خود بهرهمند شود. مانند نازيسم و صهيونيسم كه ساختاري فرقهاي دارند.
بنابراين، در تعريف «فرقه» بايد ابتدا به اين نكته توجه كرد كه با يك ساختار رواني مواجه هستيم، نه يك نهاد اجتماعي. بهعبارت ديگر، فرقه پيش و بيش از آنكه يك نهاد اجتماعي باشد، يك ساختار رواني است. اين ساختار چنانچه در جهت منافع سودجويانه و تجاري مورد استفاده قرار بگيرد، فرقهاي تجاري و اقتصادي خواهد بود. مانند شركتهاي هرمي يا گلدكوئيستي. چنانچه امور امنيتي و تروريسم را در خدمت منافع خود بگيرد، تبديل به فرقهاي تروريستي خواهد شد. مانند القاعده و مجاهدين خلق. به همين ترتيب، براي نيل به اهداف خود در هر قالبي قرار بگيرد، رنگ و فرم آن قالب را به خود ميگيرد. اما هرگز ماهيت آن تغيير نميكند.
شايد بتوان گفت: تفكر فرقهاي، هر قالبي را كه به استخدام خود درآورد، آن قالب را مطابق ساختار رواني خود تغيير داده، استحاله ميكند. يك فرقه مذهبي، اگرچه از متن و بطن يك دين جا افتاده براي رشد خود استفاده ميكند، اما در كوتاهمدت، تمام آموزههاي دين پايه را به نفع خود جعل و استحاله ميكند. بهطوريكه آن تعاليم، وقتي در فرقه مورد استفاده قرار ميگيرند، ديگر آن معناي اصلي و اصيل خود را ندارند، بلكه مطابق تفسير فرقه از آن كليدواژه، قرائتي جديد به دست ميآيد كه معمولاً با نسخه اصلي تفاوتهاي ماهوي زيادي نيز دارد. جالب اينكه اين قرائات عموماً قرائت اصيل و حاق واقع نيز پنداشته ميشوند.
📚منبع: مقاله جستاري در فرقهشناسي
@Feraghvaadyan
👈مفهوم "بخشش" در معنویتهای جدید فراوان تبلیغ میشود. این مفهوم در نوشتههای "اکهارت توله" فیلسوف آلمانی برجستگی خاصی دارد. در متون اسلامی، مفهوم بخشش در عرصه حیات جمعی و تعامل با افراد در اجتماع وارد شده و به معنای صرف نظر کردن از حق معنوی و مالی خود و یا سهیم کردن دیگران در امکانات شخصی است. اینگونه بخشش در متون دینی، در صورتی فضیلت اخلاقی محسوب میشود که با قصد خیر رساندن به دیگران و کسب رضایت خدا انجام شده باشد.
🔹واژه بخشش در کلام اکهارت، به معنی چشمپوشی از داشتههای خویش و شریک کردن دیگران در داراییهای خود نبوده بلکه به معنی چشمپوشی از نگرانیها و گذشتن از خود است. به عبارت دیگر، بخشش در نظام اندیشه اکهارت، نه با سرگذشت دیگران پیوند میخورد نه با انگیزه ورود به عالم معنا و کسب فضیلت اخلاقی انجام میشود یعنی نه خدا در آن به چشم میخورد و نه رسالت اجتماعی در آن دیده میشود، نتیجه اینکه بخشش در اندیشه اکهارت واژهای در مقابل کینهتوزی یا خساست نیست بلکه در مقابل ندامت به کار میرود.
🔹بخششی که اکهارت به آن دعوت میکند، در حقیقت دعوت به سرپوش گذاشتن بر وجدان اخلاقی است یعنی چراغی به نام عذاب وجدان که ممکن است سوسوی آن در نهایت آدمی را به خالقش پیوند دهد و راه بسته انسان مدرن را به عالم معنا باز کند. این در مکتب اکهارت، ضد ارزش است و مدفون کردن آن، ارزش معرفی میشود! اکهارت از دیگران میخواهد با بخشش، گله و شکایت را کنار بگذارند و انسانهای قانع و سربهراهی باشند و اجازه دهند که تمدن غرب به کار خود ادامه دهد.
❓به راستی معنویتی که با انکار مشکلات روانی انسان مدرن آغاز میشود، شناختش از نیازهای روحی آدمی چه میزان درست خواهدبود؟
فهمش از ساحتهای وجودی انسان چقدر قابل اعتماد خواهدبود؟ در نهایت راهکارهایی که برای درمان پیشنهاد میدهد، چه میزان واقعبینانه و کارآمد خواهندبود؟
@Feraghvaadyan
👈تقسیم دنیا به «ما» و «آنها» در فرقهها
🔹اصلیترین چیزی که اعضای فرقه باید بیاموزند این است که آنها با افراد بیرون از فرقه فرق دارند و لذا پررنگ ترین خطکشی در ذهن هر عضو فرقه خطی فرضی است که بین خود و دیگران رسم میکند و به این ترتیب دنیای فرقهها به ما و آنها تقسیم میشود. در اصلِ گروهیِ « ما در برابر آنها» از نظام اعتقادی « همه چیز یا هیچ چیز» استخراج میشود: حق با ماست، آنها (بیرونیها، غیر عضوها) اشتباه میکنند. آنها شیطانی، ارشاد نشده و ... هستند. هر عقیده یا عملی خوب است یا بد است، خالص است یا شیطانی است. کسانی که عضو میشوند به تدریج در جوهره محیط نقادانه و غیرواقعی فرقه – که تولید کننده ی احساس گناه و شرمساری است - حل میشوند. بسیاری از گروه ها مطرح میکنند که تنها یک شیوه ی فکر کردن، واکنش نشان دادن یا عمل کردن در هر وضعیت به خصوصی وجود دارد و جایی در وسط یافت نمیشود. بنابراین از اعضا انتظار میرود که در مورد خودشان و سایرین به توسط همین معیار «همه چیز یا هیچ چیز» قضاوت کنند.
@Feraghvaadyan
🔺کریم آقاخان، چهل و نهمین امام اسماعیلیان نزاری، ملقب به آقاخان چهارم، آخرین امام این فرقه میباشد. وی در سال ۱۹۳۶م در شهر ژنو متولد شد. مادرش اهل انگلستان بود، علوم ابتدایی را در سوئیس و تحصیلات دانشگاهی را در دانشگاه هاروارد امریکا تمام کرد. وی در سال ۱۹۶۹م ازدواج کرد و دو پسر به نامهای رحیم و حسین و دختری به نام زهرا دارد.
🔹وی در 20سالگی (سال ۱۹۵۷م) در سوئیس در حضور نمایندگان نزاری آسیا و افریقا به عنوان امام جدید معرفی شد. عموماً در غرب، او را «حضرت والا پرنس کریم آقاخان چهارم» مینامند. کریمآقاخان در سال ۱۹۸۶م یک سند عمومی به نام «قانون اساسی مسلمانان شیعه امامی اسماعیلی» برای همه پیروان خود در جهان انتشار داد و با این اقدام تلاش کرد بر سازوکار تشکیلاتی فرقه بیفزاید.
🔸بخشی از ثروت شخصی آقاخان که به گفته مشاوران او در سال ۲۰۰۷ بیش از یک میلیارد دلار است، از عشریههایی (سهم امام) تأمین شدهاست که پیروان فرقه اسماعیلیه در سراسر دنیا به او میپردازند. وی در مورد مبلغ این عشریهها سکوت اختیار کرده اما احتمالاً به صدها میلیون دلار در هر سال میرسد. از60 سال پیش تاکنون (زمان جانشینی وی) کنترل بی قید و شرط این عشریهها به کریمآقاخان واگذار شدهاست. وی این سرمایه را در حدود ۹۰ بنگاه تجاری هزینه کردهاست که در مجموع، ۳۶ هزار کارمند در آنها مشغول هستند. چند هتل پنجستاره، چندین شرکت مخابراتی و یک خط هواپیمایی از جمله این بنگاههاست اما بیشتر آنها بنگاههای تجاری کوچک و متوسط در آسیای میانه و افریقای جنوبی هستند.
🔹میتوان گفت، روند تدریجی تحول ماهوی و تشکیلاتی فرقه آقاخانیه با زعامت کریم آقاخان، شدت گرفت و طی دوران 60 ساله رهبری وی به نقطه اوج خود رسید. محیط رشد و فضای تربیتی کریم آقاخان، رویکردهای مثبت وی به غرب و ایدئولوژیهای غربی(بهویژه سکولاریسم و پلورالیسم)، تا حد زیادی این مسئله را توجیه میکند. به هر روی، وی در دامان مادری انگلیسی و تحت نظارت پدربزرگ مفتخر به درجه «سِر» خود، رشد یافته و برای قرار دادن تشکیلات فرقه در مسیر مورد نظر مهیا گردید. بدینسان، کریم آقاخان مجموعه فعالیتهایی را در حوزههای تبلیغاتی، فرهنگی و اقتصادی همسو با غرب در دستورکار فرقه قرار داد و برای پیشبرد آن از ثروت این خاندان بهره گرفت.
📚منبع: روشنا
@Feraghvaadyan
🔮🍃 تحقیقات علمی و معتبر در مورد دین داری و خودکشی چه میگوید :
📋 چکیده مقاله : یک فرا تحلیل (متا آنالیز)
📌 2015 Jun 25
🔖پیش درآمد:
خودکشی یک نگرانی عمومی بزرگ در حوزه سلامت و یک عامل عمده مرگ و میر در سراسر جهان است. چگونگی تاثیر دین بر خطر خودکشی در محیط های گوناگون سراسر جهان نیاز به شفاف سازی دارد تا راهبرد های ممانعت از خودکشی به بهترین وجه آگاهی یابند.
🔖 روش های تحقیق:
یک فرا تحلیل با استفاده از نتایج جستجو در دیتابیس پاب مد و Web of Science به پیروی از پروتکل PRISMA ، با واژگان کلیدی"دین"، "مذهبی"،"دینداری"،"معنوی"، "معنویت"،"خودکشی" و "اقدام به خودکشی" به عمل آمد. از الگو های تصادفی و تنظیم شده برای محاسبه استفاده شد. تحلیل های کوچکتری نیز میان دسته بندی هایی که در ادامه می آیند انجام شد: سنین پایین (کمتر از 45 سال)، سنین بالا (45 سال و بالاتر)، فرهنگ غرب، فرهنگ شرق و تجانس دینی.
🔖 نتایج:
این فرا تحلیل، نه مطالعه را که مجموعا 2339 مورد خودکشی و 5252 شرکت کننده را ارزیابی کرده و با معیار های گزینشی مطابقت داده شده، شامل می شود. فرا تحلیل مذکور و تحلیل های کوچک تر روی هم رفته تاثیر بازدارنده چشمگیر دین را در مطالعات انجام شده در فرهنگ های غربی، نواحی دارای تجانس دینی و جمعیت های مسن تر نشان دادند.
🔖 نتیجه گیری:
دین در اغلب محیط هایی که پژوهش به عمل آمده، نقش بازدارنده ای در برابر خودکشی ایفا می کند. البته این تاثیر بسته به زمینه فرهنگی و دینی متغیر است. بنابراین متخصصان سلامت عموم نیاز دارند جو اجتماعی و دینی را که اکنون بر یک جمعیت حاکم است، هنگام طراحی راهبرد های جلوگیری از خودکشی قویا در نظر داشته باشند.
سایت بیوتکنولوژی آمریکا (2015)
🌐https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4482518/
ژورنال پلاس (2015)
🌐http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0131715
🎓 محقق : B.U.D.A
🔺انتشار در کانال با ذکر نام و ایدی.
🔺برداشت کاربران محترم بلامانع.
▬▬▬▬▬ஜ۩۩ஜ▬▬▬▬▬
⚠️دروغ ها و خرافات ملحدین
@Feraghvaadyan
@Zandiq_IQ7
👈در چند دهه گذشته، موضوع عجيب فرقههاي مخرب به سرعت گسترش يافته و تبديل به معضلي مهم و اساسي در سطح اجتماعي و سياسي شدهاست.
🔹 در حال حاضر حدود صدها فرقه مخرب تخمين زده شدهاند و اين به معني عضويت نزديك به صدها هزار نفر در آنهاست. فرقهها در اشكال و اندازههاي گوناگوني ظاهر ميشوند. برخي خیلی پول دارند در حاليكه برخي ديگر نسبتاً فقير هستند.
🔹 در هر حال بعضي از آنها به وضوح از سايرين خطرناكتراند. نفوذ آنها به سادگي بر زندگي اعضايشان سايه افكنده است و مسئله مهمتر اينكه برخي از آنها در پي دستيابي به قدرت سياسي و نفوذ فرهنگي و بهرهگيري از آن در جهت تغيير ساختار اجتماعي و در مواردی تغيير در سطح جهاني هستند. شايد اين حرف جنجالبرانگيز باشد كه آنها را در كل تهديدي براي آزاديهاي فردي و اجتماعي بدانيم، با اين حال لازم به ذكر است كه آنها با اقدامهاي نفوذي در منطقه و فعاليتهاي انتخابي براي كانديداها در عرصههاي سياسي، نفوذ كردهاند.
🔹برخي از آنها از طریق لابيگريهاي پنهاني در تلاش براي تأثير بر سياست خارجه هستند يا از عمدهترين تأمينكنندگان پول و اسلحه برای نيروهاي مخالف به شمار ميآيند. در واقع آنها به دنبال سكويي براي پرش براي دنبال كردن اهداف بارز خود هستند. فرقهها با قبضه بازار خريد زمين، املاك و مستغلات و به دست گرفتن زمام امور صدها معامله تجاري، نفوذ اقتصادي خود را به نمايش ميگذارند. برخي شركتهاي واسطه به بهانه دورههاي اجرايي سرپرستي، در حاليكه خيال بهدست آوردن زمام امور كمپاني را دارند، وارد عمل ميشوند».
🔹فرقهها علاوه بر اینکه کنترل اعضا را در دست میگیرند به دنبال تأثیرات سیاسی و ایجاد تغییرات اجتماعی و فرهنگی نیز هستند. نباید از خطراتی که وجود دارد به سادگی گذشت .
📚منبع: حسن، استیون. مبارزه با کنترل ذهنی فرقهها، فصل سوم.
@Feraghvaadyan
✅پاپ استعفای کاردینال متهم به سوءاستفاده جنسی را پذیرفت
🔸 به گزارش یورونیوز پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیکهای جهان روز شنبه استعفای تئودور مک کریک، کاردینال آمریکایی را که متهم به سوءاستفاده جنسی است پذیرفت.
تئودور مک کریک، اسقف اعظم سابق واشنگتن اولین کاردینالی است که در دوران معاصر این عنوان را از دست می دهد. تاکنون دیگر کاردینال هایی که به اذیت و آزار جنسی متهم شده بودند این لقب را حفظ کرده بودند.
در بیانیه واتیکان که به مناسبت پذیرش استعفای تئودور مک کریک، ۸۸ ساله منتشر شده تاکید شده است که اجازه وی برای انجام وظایف کشیشان به صورت علنی تعلیق شده است. این امر به این معنا است که او از این پس تنها در مجامع خصوصی می تواند مراسم عشای ربانی را برگزار کند.
پذیرش استعفای تئودور مک کریک بسیاری از اهالی کلیسای کاتولیک آمریکا را شگفت زده کرده است. اسقف اعظم سابق واشنگتن نزد بسیاری از پاپ های پیشین و روسای جمهور سابق آمریکا مقبولیت زیادی داشت.
مقامات کلیسای کاتولیک آمریکا ماه گذشته اعلام کردند ادعاهای مطرح شده علیه تئودور مک کریک در زمینه اذیت و آزار جنسی یک نوجوان پسر ۱۶ ساله در دهه ۷۰ میلادی «معتبر» و «قابل ملاحظه» است. پس از آن یک فرد دیگر نیز مدعی شد هنگامی که تنها ۱۱ سال داشته از سوی اسقف اعظم سابق واشنگتن مورد اذیت و آزار قرار گرفته است🔸
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
✅برگزاري مراسم نكوداشت «وارطان ساهاکیان »، موسیقیدان وآهنگساز ایرانی ارمنیتبار @Feraghvaadyan
✅برگزاري مراسم نكوداشت «وارطان ساهاکیان »، موسیقیدان وآهنگساز ایرانی ارمنیتبار
🔺مراسم نكوداشت ساهاكيان، موسيقيدان ارمنيتبار ايراني به همت مؤسسه فرهنگی هنری "راد نو اندیش" و مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی ، فردا سهشنبه (نهممردادماه)در تالار وحدت تهران برگزار می شود.
ساهاکیان فارغالتحصیل دانشکده هنرهای زیبا و دارای مدرک درجه یک هنری (معادل دکترا) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدرک معادل دکترای عمومی از دانشگاه هنر میباشد. از وی در اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر تجلیل شد.
از فعالیتهای هنری وارطان ساهاکیان در جایگاه موسیقیدان می توان تدریس در هنرستان موسیقی، دانشگاه سوره، دانشگاه هنر، دانشگاه علم و فرهنگ (جهاد دانشگاهی) و مراکز آموزش موسیقی تهران، عضویت در کانون آهنگسازان سینمای ایران، عضویت در هیئت مدیره کانون آهنگسازان خانه موسیقی ایران، آهنگسازی برای فیلمهای سینمایی از جمله: «سگکشی» اثر بهرام بیضایی و «صورتی» اثر فریدون جیرانی، ترجمه کتاب «هارمونی کاربردی» اثر ریمسکی کورساکف برای هنرجویان مقطع لیسانس و فوق لیسانس رشته آهنگسازی، عضویت در هیئت داوران انتخاب فیلمهای سینمایی هجدهمین جشن خانه سینمای ایران و عضویت در هیئت داوران سیدومین جشنواره موسیقی فجر را نام برد.🔺
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
🎤مصاحبه سخنگوي طيف افراطي اهلحق با بي.بي.سي و سريال تكراري مظلومنمايي @Feraghvaadyan
🎤مصاحبه سخنگوي طيف افراطي اهلحق با بي.بي.سي و سريال تكراري مظلومنمايي 👈«س.ح»، نماينده طيف افراطي اهلحق، موسوم به «مجمع -غيرقانوني- فعالان مدني يارسان» طي مصاحبهاي با بي.بي.سي فارسي، ادعاهاي هميشگي و نخنماي سابق خود را در باب نقضحقوق شهروندي، محروميت از مشاركت اجتماعي و به رسميت شناخته نشدن در قانون اساسي مطرح ساخت. نكته تازه در سخنان وي، ادعاي «تحميل پوششي یل پوششی غیر از پوشش خود ما و گریز از قیدوبندهای اجتماعی» به سبب تفاوت اين آيين با فقه اسلامي است؛ امري كه نهتنها شواهد جاري، برخلاف آن بوده بلكه با اقوال و افعال قاطبهاهلحق نيز در تضاد قرار دارد. ايندست اظهارنظرها، شائبه ايجاد جرياني تازه و قرائتي نوين در اهلحق توسط افراطيون را پررنگتر ميسازد؛ جرياني پذيرفتهنشده در ميان اهلحق كه سهمخواهي، قدرتطلبي و عناد با حاكميت، شاخصههاي اصلي آن ميباشد. 🔺 ايندست اقدامات ، همراستا با همان افراطگراييهاي سابق جريان مزبور ارزيابي ميگردد؛ از دوختن لب و دهان گرفته تا تحريك و تشجيع افراد و رقم خوردن خودسوزيهاي تأسفبار.
@Feraghvaadyan
🔺برخی فرق، خود را به عنوان یک جریان مبتنی بر طب معرفی میکنند. نمونه آن، مسلک موسوم به "آیورودا" است. پیروان این جریان، آن را مجموعهای از آگاهیهای باطنی در عرصه درمان میدانند که دانشمندان و سالکان هندی در طول سالها به تدریج از طریق مراقبه فکری و دروننگری کشف کردهاند. طب آیورودا که از نظر گرایشهای باطنگرایانه، به "خواهر یوگا" لقب یافته، نوعی طب کلنگر و کلیتگراست.
🔺به اعتقاد پیروان این روش، اساس موجودیت انسان، نوعی انرژی کیهانی بوده که به دلیل هوشمندی و برخورداری از شعور درونی قادر است ضمن تحول درونی و باطنی، انسان را به شفا و بهبودی برساند.
به عابرت دقیق، آنها عامل اصلی را تغییرات ذهن میدانند و معتقدند ذهن، بدن را به سوی بیماری یا سلامتی سوق میدهد. نکته قابل ذکر درباره این فنون این است که اغلب سرکردگان این فرق به نارسایی و ناکارآمدی این مسلکها اعتراف و اذعان کردهاند. چنانکه یکی از سران این دست جریانها در کتاب خود مینویسد:
«من ماهها وقت خود را صرف انجام تمرینات مختلف چاکرایی میکردم، به کمک کریستالها با انرژی دادن، با ایجاد حالتهای روحی خاص. تجربیات شخصی من این بوده که ضرر اینگونه تمرینها، بیشتر از منافع آن بودهاست. چنین مداخله ناآگاهانهای در طبیعت بدن، تنها سبب ناتوان ساختن بدن میشود. پس بهتر است انسان جانب احتیاط را رعایت کند. در طی کار کردن با چاکراها، تجربیات فراوانی رخ میدهد. هرچند این تجربیات، جالب بودند اما هیچیک نتوانستند به گونهای پایدار، زندگی مرا متحول کنند. در واقع، در برابر حقیقت زندگی، ارزش چندانی نداشتند.»(پرانا، اتریا، ترجمه آرام، ص79)
🔺آنچه در باب عرفانوارههای درمانگر، قابلتوجه است این نکته مشترک است که این روشها اگر هم در ادعای درمانی خود، به شکل کامل توفیق یابند، باید پرسید اساساً درمان چه نسبتی با عرفان دارد؟
عرفان راهی است که به معرفت الهی و رضایت ذات مقدس منتهی میشود و چرا باید درمان جسمی، مترادف معرفت الهی قلمداد شود؟ چه تضمینی وجود دارد که اگر انسانها در یک مرام بهظاهر معنوی، سلامت جسمی خویش را بازیابند، به رضایت الهی هم دست یافته باشند؟
بنابراین مهمترین مغالطه در این باب، تلفیق درمان و عرفان است که هیچ دلیل منطقی و معقولی بر این ادعا اقامه نشدهاست. هرچند، درمانی هم که شعارش را میدهند هم مانند طب رایج، گاهی جواب میدهد و گاه ناموفق است و کارایی ویژهای برای آن تصور نمیشود.
@Feraghvaadyan
✝️مذهب پيوريتنيسم ابتدا به سال 1559 م. در شكل اعتراض عليه تعيين لباس هاى رسمى براى روحانيان و ديگر آداب و رسومى كه در مراسم «عشاى ربانى» كليساى انگلستان وجود داشت، پا گرفت. عقايد پيوريتن ها از جهاتى با مسيحيت كاتوليك تفاوت دارد. يكى از قديمى ترين اعتراضات پيوريتن ها، به «عشاى ربانى انگليكان» مربوط مى شود. يكى از آثار معروف بيانگر آراى اين نهضت، كتاب حركت مسافر به پيش، اثر جان بنيان (1688 م.) است.
🔺در مكتب پيوريتنيسم سرمايه دارها «آيات و نشانه هاى بركت خدا» تلقى مى شوند.31 پيوريتنيسم داراى انعكاس گسترده اى در تاريخ است. اين مذهب عامل مهمى در تشكيل دموكراسى مدرن بوده كه ريشه هاى مسيحى آن از ميان پيوريتنيسم انگليسى عبور مى كند. تحقيقات اخير تأكيد كرده است كه پيوريتنيسم تا حد زيادى زمينه اى بود تا سرمايه دارى در زمينه اقتصادى، از آن پديد آيد.32
🔺بر اساس تلّقى ماكس وبر، در انديشه پيوريتنيسم، استثمار تا حدى مشروعيت مى يابد و انسان گويى به نوعى «ماشين تحصيل ثروت» تنزّل مى يابد. جالب اين كه پيوريتنيسم نيز همچون فراماسونرى از جهاتى ريشه در يهوديت دارد;33 در واقع نوعى يهوديت دنيوى شده و تحريف گرديده است. همچنين آراى پيوريتنى از عناصر شكل دهنده عقيده ليبراليسم است.
@Feraghvaadyan
عرفان راستین
◀ همانا راه عرفان ، تهذیب و تزکیه روح بر اساس عمل به فرایض و سنن و دوری از محرمات و مکروهات است و مدعای اهل عرفان،وحدت اطلاقی وجود و ظهور هستی در مزایای متکثره. نزد اهل عرفان، حقیقت هستی، همان ذات ادب و صمدی است که غیری در جهان باقی نمی گذارد.
◀ بر اساس این دیدگاه، جهان امکان به ذات، وصف و فعل خود جوهره جز ارایه و نشانه هستی واحد ندارد. این معنا با قول و فعل مدعیان عرفان و عارف نمایانی که به دنبال کسب ثروت و قدرت و مریدپروری هستند، فاصله ای زیاد دارد.
منبع: عمل عرفانی در پرتو علم وحیانی در آثار ایت الله جوادی آملی
@Feraghvaadyan
انحرافی دیگر در #بهائیت
پیشوایان #فرقهی_بهائیت همگام با جریان وهابیت، پیمودن مسافت برای #زیارت_قبور را حرام دانسته و اظهار داشتهاند: «در بشارت نازل که شدّ رِحال (پیمودن مسافت) برای زیارت قبور جایز نه، این حکم عمومی است مگر مواقع منصوصه و لکن هر مَرقد مُنوری از شهداء و غیر شهداء از أحیاء در هر مملکتی هست، باید نهایت احترام را مجری داشته و زیارتش سبب روحانیت و نورانیت قلب میگردد».[1]
این در حالیست که بهائیان با تأویلهای نابجا همهساله از سراسر دنیا عازم #قبر پیامبرخواندهی این فرقه در #اسرائیل شده و به سهم خود، صنعت #گردشگری اسرائیل را رونق بخشیدهاند؛ همچنان که آیتی (مبلّغ پیشین بهائیت) در نقل این تناقض میگوید: «بهاء زیارت قبور را جایز ندانست، ولی پیروانش، با همین تأویل و توجیهها، برای زیارت قبر باب و بهاء به عکا و حیفا میروند».[2] بنابراین، استثنای چنین حکمی توسط بهائیان از دو حال خارج نیست، یا اینکه بهائیان به صلاحدید خود احکام به اصطلاح الهی بهاء را تغییر دادهاند و یا اینکه پیشوایان بهائی، در اجرای احکام ساختگی خود مستثنا هستند.
#پینوشت:
[1]. اشراق خاوری، گنجینهی حدود و احکام 128 بدیع، ص 272.
[2]. ر.ک: عبدالحسین آیتی، کشفف الحیل (3 جلدی)، ج 3، ص 152.
@feraghvaadyan
@ferghenews