✍️آیه آیه سیاست(28)/ آیا تعریف رهبرانقلاب از شخصیت برخی مسئولان، لزوماً به معنای تأیید عملکرد آنان است؟
🔰این سؤالی است که بسیاری از مردم و حتی خواص انقلابی، به اشتباه، پاسخ آن را مثبت می دانند؛ در حالیکه باید گفت طبق مبانی قرآنی و سیره نبوی، اینگونه نیست که وقتی ولیّ مسلمین ویژگی های مثبت اخلاقی برخی افراد، حتی منافقان یا بیماردلان را بر می شمرد، ملازم با آن، عملکرد یا سخنان آن افراد نیز تأیید می شود.
توضیح آنکه رفتار پیامبر(ص) با همه افراد جامعه اسلامی، که منافقین هم جزء آنان محسوب می شدند، بگونه ای بود که اگر نزد پیامبر آمده و سخنی می گفتند، ایشان خود آن افراد (و نه لزوماً سخن و عملکرد آنان) را تأیید می فرمود و بگونه ای با آنان مواجه می شد که گویی به آنان اعتماد دارد و منافقان گمان می کردند این تأیید، به معنای تأیید سخن یا عملکرد آنان نیز هست. به همین دلیل، پیامبر(ص) را متّهم به خوش باوری می نمودند:
🔸«وَ مِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَ يَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ؛ برخی از آن منافقین كسانى هستند كه پيامبر(ص) را آزار مىدهند و مىگويند او گوش (زود باور) است!» (توبه: 61)
خداوند در پاسخ به این اتهام منافقین می فرماید:
🔸«قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ رَحْمَةٌ لِلَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ؛ بگو گوش بودن او به نفع شماست (ولى بدانيد) او ايمان به خدا دارد و (تنها) به نفع مومنان تصديق مىكند، و رحمت است براى كسانى از شما كه ايمان آوردهاند، و آنها كه فرستاده خدا را آزار مىدهند عذاب دردناكى دارند.» (توبه: 61)
طبق بیان علامه طباطبایی، این پاسخ خداوند به منافقان، دربردارنده نکته ای دقیق است و آن اینکه: ««ايمان» به معناى «تصديق» است، و خداوند در جمله «يُؤْمِنُ بِاللَّهِ» (با بکار بردن «باء» بر سر «الله»)متعلَّق ايمان را ذكر كرده (که همان «الله» است)؛ ولى در جمله «وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ» متعلَّق را ذكر نكرده و نفرموده مؤمنین را به چه چيز تصديق مىكند؛ (بلکه با بکار بردن «لام نفع» در «للمؤمنین»)همين قدر فرموده: «به نفع مؤمنين تصديق مىكند»؛ و تصديقى كه حتى در خبرهاى زيانآور(که از سوی منافقان ابراز می شد)، به نفع همه جامعه ایمانی تمام شود اين است كه شنونده، «مُخبِر» را تصديق كند، نه «خبر» او را؛ به اين معنا كه: «به مخبر وانمود كند كه من تو را راستگو مىدانم، هر چند در واقع خبر او را خبر نادرستى بداند و آثار صدق بر خبرش بار نكند»... به اين معنا كه كلام مُخبِر را حمل بر صحت نموده، به او نمى گويد تو در اين گفتارت دروغ مى گويى، و يا غرض سوئى دارى؛ اين كار را نمى كند؛ و در عين حال اثر صحت هم بر آن خبر مترتب نمىسازد، و همين خود باعث است كه همواره تصديقش به نفع عموم مؤمنين تمام شود، بخلاف اينكه همه خبرها و حرفهايى را كه مىشنود صحيح بداند و اثر صحت هم بر آن بار كند، و يا اگر آن را دروغ دانست صريحاً به رخ گوينده اش بكشد كه تو دروغ مىگويى، كه در اين صورت تصديقش به نفع عموم مؤمنين تمام نمىشود و نظام اجتماع مؤمنين بر هم مىخورد.(چرا که نظام اجتماعی مؤمنین بر مبنای اعتماد متقابل افراد به یکدیگر است.)» (المیزان فی تفسیر القرآن؛ ج9، ص314)
🔰مشابه این نوع رفتار سیاسی پیامبر(ص) در مواجهه با افراد و جریانات غیرانقلابی، بارها و بارها در سیره رهبرانقلاب نیز مشاهده شده است. رهبرانقلاب در بسیاری موارد و به دلایل متعدد سیاسی و تربیتی، با وجود انتقاد از عملکرد برخی افراد، صفات مثبتی را نیز به آنها نسبت داده اند؛ صفاتی که اموری مقول به تشکیک و دارای مراتب مختلف حداقلی و حداکثری هستند و می توان افرادی با حداقل مراتب را نیز واجد آن صفات دانست؛ همچنانیکه خداوند متعال در قرآن کریم، حتی منافقان را نیز واجد حداقلی ترین مراتب ذکر خداوند می داند:
🔸«وَ لا یَذکُرُونَ اللهَ إلا قَلیلاً» (نساء: 142)
امّا این به معنای تأیید عملکرد یا سخنان آن افراد نیست. همانگونه که پیامبر اکرم(ص) کلام منافقین دروغ گو را نمی پذیرفت، اما در عین حال، به آنان نسبت دروغگویی نیز نمی داد و بگونه ای رفتار می نمود که گویی آنان افراد راستگویی هستند؛ و این شیوه برخورد، هرچند ممکن است در کوتاه مدت منشأ سؤالات و ابهاماتی باشد، اما در مجموع و در دراز مدت به نفع جامعه ایمانی است.
🔰زمانی می توان تعریف از افراد توسط ولیّ خدا را واقعی دانست که رفتار و عملکرد آنان نیز منطبق بر گفتمان و دستورات ولیّ خدا باشد؛ در غیر اینصورت باید دانست در بیان برخی تعاریف و انتساب برخی صفات مثبت به افرادی که واجد حداقلی ترین مراتب آن صفات هستند، مصالحی نهفته است.
✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇
@basaer_fi🔸
✍️آیه آیه سیاست(29)/ چرا مذاکره با دشمن برای کاهش توان دفاعی بی عقلی و بی غیرتی است؟
🔸«وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ؛ هر نيرويى در قدرت داريد، براى مقابله با آنها [دشمنان]، آماده سازيد! و (همچنين) اسبهاى ورزيده (براى ميدان نبرد)، تا به وسيله آن، دشمن خدا و دشمن خويش را بترسانيد! و (همچنين) گروه ديگرى غير از اينها را، كه شما نمىشناسيد و خدا آنها را مىشناسد! و هرچه در راه خدا (و تقويت بنيه دفاعى اسلام) انفاق كنيد، بطور كامل به شما بازگردانده مىشود، و به شما ستم نخواهد شد!» (انفال: 60)
🔰خداوند متعال در این آیه شریفه، به مؤمنین توصیه می کند هرچه می توانند قدرتشان را بیشتر کنند تا دشمن از آنها بترسد؛ که در نتیجه این ترس، یا از تصمیم جنگ و حمله نظامی منصرف می شود و یا با اراده سست به میدان نبرد خواهد آمد.
🔰نکته جالب و قابل تأمل در این آیه شریفه این است که در حالیکه در ظاهر، تعبیر «عَدُوَّ اللَّه» به تنهایی برای بیان مقصود آیه کافی بود، امّا خداوند از تعبیر «عَدُوَّكُمْ» نیز در کنار تعبیر «عَدُوَّ اللَّه» استفاده کرده است. علامه طباطبایی یک علت این مسئله را تحریک بیشتر مردم به کسب آمادگی برای مقابله با دشمن می دانند. به عبارت دیگر، گویی خداوند خطاب به مردم - چه مسلمانان و چه غیر مسلمانانی که در جامعه اسلامی زندگی می کنند- فرموده است: «مردم! حتی اگر حاکمیت نظام دینی را هم نمی پذیرید و حاضر به مقابله با دشمنان «دین خدا» نیستید، لااقلّ بخاطر دشمنی این گروه با خودتان و سرزمین و میهن تان، به کسب آمادگی برای مقابله با نفوذ، تحمیل، زورگویی و احتمالاً تهاجم نظامی آنان اقدام نمائید.»
همچنین خداوند در ادامه آیه و در استدلالی کاملاً عقلانی، نتایج مادی و معنوی هرگونه صرف هزینه برای جلوگیری از نفوذ، تحمیل و تهاجم دشمن را مستقیماً متوجه خود مردم می داند و می فرماید هرچه در این رابطه بودجه بیشتری صرف نمائید، نفعش به خودتان می رسد: «وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ».
🔰همچنین، خداوند متعال در آیه دیگری از قرآن کریم غفلت نظام اسلامی از توان دفاعی اش را آرزوی دشمنان می داند که نتیجه طبیعی اش جنگ و ناامنی خواهد بود:
🔸«وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَ أَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُمْ مَيْلَةً واحِدَةً؛ كافران دوست دارند كه شما از سلاحها و متاعهاى خود غافل شويد و يك مرتبه به شما هجوم كنند.» (نساء: 101)
✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇
@basaer_fi🔸
اساتید معزز برای دریافت پاور پوینت یمن به آدرس زیر مراجعه کنند👇
https://eitaa.com/p_bazyad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥⭕️ماجرای عجیب مناجات امام خامنهای در ضریح امام رضا (علیه الاسلام) قبل از بیان جمله تاریخی "جنگ نخواهد شد، مذاکره نخواهیم کرد"
#حجت_الاسلام_سید_حسین_مومنی
🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
⭕️ تصور حذف ۴ صفر از پول ملی! وقتی ۴ تا صفرو بردارن قیمتها چطوری خواهد بود؟👇
دلار ۱۲ تومان
سکه ۴۰۰۰ تومان
حداقل حقوق کارگر ۱۲۰۰ تومان
حداقل حقوق کارمند ۲۰۰۰ تومان
نان ۱ تومان
پراید ۴۰۰۰۰ تومان
یارانه ۴۵ تومان
حداقل اجاره در تهران ۱۰۰۰ تومان
گوشت هر کیلو ۱۰۰ تومان
مرغ هر کیلو ۱۴ تومان
بنزین ۱ تومان
شیر ۱ لیتری ۵ تومان
بلیت هواپیما ۳۰۰ تومان
ترم دانشگاه آزاد ۱۵۰۰ تومان
زیبایی بینی ۸۰۰۰ تومان
فوتبالیست مشهور سالی ۱ میلیون تومان!
🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
❇️حجت الاسلام والمسلمین #مهدی_طائب در نشست روشنگری و گفتمان سازی فرهنگی انقلابی که چهارشنبه شب در شهرستان آران و بیدگل برگزار شد، گفت: امروز وظیفه همه ما #گفتمان_سازی است.
🔹وی با اشاره به اینکه گفتمان اصلی امروز ما گفتمان بیانیه #گام_دوم انقلاب است، افزود: امروز گفتمان بیانیه #گام_دوم انقلاب را باید در #گام_دوم انقلاب خلاصه و تبدیل به یک #گفتمان_روزمره کرد و آنقدر تکرار شود تا به #هدف برسد.
🔸حجت الاسلام والمسلمین #طائب ادامه داد: #دشمن امروز در نبرد روی زمین در مقابل جمهوری اسلامی ایران #تسلیم شده است و روی زمین حرفی برای گفتن ندارد.
🔹به گفته وی امروز دشمن #گام_اول انقلاب را پذیرفته است و تمام تلاش دشمن معطوف به این شده است که اجازه ندهد جمهوری اسلامی #گام_دوم را بردارد.
🔻 متن کامل 👇
rasanews.ir/002aGj
🔴 به کانال #گام_دوم_انقلاب بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/3778019345C336de6fc43
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حد و مرزهای «ولایت مطلقه فقیه»
آیا ولی فقیه حق مداخله در امور شخصی افراد را دارد یا خیر؟چرا جمهوری اسلامی ولایت مطلقه فقیه را در کشور اجرایی کرد؟
«بهادری جهرمی»، رئیس مرکز وکلا پاسخ میدهد.
@AntiBBC
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
🔸امید و نگاه خوش بینانه به آینده
#گام_دوم انقلاب
👈کاری ازکانال نورهدایت
🔴 به کانال #گام_دوم_انقلاب بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/3778019345C336de6fc43
رصد نامه 14.pdf
302.5K
https://eitaa.com/e_beman
"انقلابی بمانیم ثامن الائمه"👈کانالی نخبه پسند و تحلیل گرا
تاثیرات انقلاب اسلامی در طول ۴ دهه در حوزه منطقه ای و جهانی-.pdf
322.4K
https://eitaa.com/e_beman
"انقلابی بمانیم ثامن الائمه"👈کانالی نخبه پسند و تحلیل گرا
هدایت شماره 9.pdf
570.8K
https://eitaa.com/e_beman
"انقلابی بمانیم ثامن الائمه"👈کانالی نخبه پسند و تحلیل گرا
یمن در ماههای پایانی-.pdf
274.2K
https://eitaa.com/e_beman
"انقلابی بمانیم ثامن الائمه"👈کانالی نخبه پسند و تحلیل گرا
🔴 واقعیت #کنوانسیون_دریای_خزر
✍ #دکتر_محمدی_الموتی ( کارشناس زمانه و نویسنده کتاب رژیم حقوقی دریای خزر)
🔻 این روزها دوباره در فضای مجازی اظهارات غیرتخصصی در خصوص کنوانسیون خزر شنیده و دیده میشود و در این هیاهو کسی گوشش بدهکار این حقیقت نیست که کمترین میزان ساحل در خزر متعلق به ایران است: قزاقستان ۱۹۰۰، ترکمنستان ۱۷۶۸، روسیه ۱۳۵۵، آذربایجان ۸۲۰ و ایران ۶۵۷ کیلومتر.
🔹 برخی ها معاهدههای خیالی رو میکنند و سهم ۵۰ درصدی را علم میکنند. در حالی که در هیچ سند تاریخی اشارهای به این سهم برای ایران نشده است. باید توجه داشت که کنوانسیون دریای خزر از نقاط #ضعف و #قوت برخوردار است و مواجهه با آن با نگاه صفر و صدی صحیح نیست.
🔻 #نکات_مثبت_کنوانسیون:
1⃣ به رسمیت شناخته شدن خزر به عنوان «دریاچه» که براساس آن همه مسائل حقوقی دریای خزر تنها با «اتفاق نظرپنج کشورساحلی» اجرایی می گردد،
2⃣ عدم امکان حضور قدرتهای بیگانه در خزر،
3⃣ ممنوعیت استقرار پایگاه نظامی قدرتهای بیگانه در قلمرو کشورهای ساحلی،
4⃣ انعکاس موارد مندرج در قراردادهای ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ در زمینه کشتیرانی و ماهیگیری در سند اخیر،
5⃣ همکاری و تعهد در موضوعاتی نظیر سامانه بوم زیستی دریای خزر،تحقیقات علمی دریایی و..
6⃣ تعبیه خطوط لوله زیر دریایی،
7⃣ مبارزه با تروریسم، قاچاق اسلحه، صید غیر مجازو.....
🔻 #نکات_منفی :
1⃣ در کنوانسیون چهارچوب هایی در تعریف خط مبدا گنجانده شده که موجب محدودیت مذاکره کنندگان ایرانی در مذاکرات آتی می شود و اختصاص آبهای داخلی کشور را با چالش مواجه می سازد.
2⃣ امکان عبور کشتی های بیگانه تحت لوای پرچم کشورهای ساحلی،
3⃣ عدم اشاره صریح به قرادادهای ۱۹۲۱و ۱۹۴۰ در سند اخیر،
4⃣ عدم اشاره صریح به اصول و قواعد حقوق بین الملل در حل و فصل اختلافات و...
❇️❇️ پیام علامه حسن حسن زاده آملی به تمام حاضران در فضای مجازی :
🔹۱- حق را با یاد کردن و تکرار کردنش زنده کنید.
🔹۲- باطل را با ترک کردنش نابود کنید.
🔹۳- از تصاویر حرام و غیرشرعی پرهیز کنید.
🔹۴- از بحثهای بیهوده بپرهیزید.
🔹۵- از جوکهایی که دین و عبادات و مقدسات و اشخاص و ملتها و قومیتها را مسخره میکند، بپرهیزید.
🔹۶- مصدر نقل شایعات نباشید و قبل از نقل و انتشار هر حدیث یا روایت یا داستان و خبری از صحت آن مطمئن شوید.
🔹۷- بگذارید آن کلامی که میفرستید بهنفع شما گواهی دهد نه علیهتان.
🔹۸- خودتان را کلید خیر و قفل شر قرار دهید.
🔹۹- هر متنی و پیامی که میفرستید بهمنزله تأیید و با امضای شما است. نگو که به من رسیده و کپی کردهام.
🔹۱۰- تمام سعی خودتان را برای استفاده بهینه از این فناوری به کار گیرید و از آن برای دعوت الی اللّه و امر به معروف و نهی از منکر و آموزش مسائل دینی و فرهنگی و علمی و آموزشی استفاده کنید یعنی بهعنوان یک اصلاحگر بهتمام معنا، و نیت خودتان را درست و خالصانه کنید.
🔹۱۱- برای بیان حق مجاملات و رودربایستی را کنار بگذارید، دین و حق بر هر چیز مقدم و شایستهتر هستند.
🔹۱۲- تصویر پروفایل شما و پیامهایتان معرف شخصیت شماست.
🔴آیا رهبری به تنهایی با شجاعت و قاطعیت میتواند فساد را ریشه کن کند؟؟؟
📚 #عبرتهای_تاریخ
🔻یکی از افرادی که بعد از پیامبر (ص) به حکومت رسید «عثمان» بود. عثمان در طول مدت حکومت خود دچار مفاسد مالی و انحرافات زیادی شد (ر.ک: شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج۱/ص۱۹۸). از جمله مردمانی که نسبت به مفاسد اعتراض داشته و درخواست برخورد با آن را داشتند مردم کوفه بودند، مردم کوفه به همراه سایر معترضین عثمان را سرنگون و با علی (ع) بیعت کردند. علی (ع) در برخورد با مفاسد هم شجاع بود و هم قاطع. در توصیف شجاعتشون فرمودند: «به خدا قسم چون کفتار ترسو نیستم بلکه با کمک افراد حق جو، روی گردانان از حق را در هم میکوبم». (نهج البلاغه: خطبه6) و در توصیف قاطعیتشان فرمودند: «به خدا قسم حتی اگر اموال بیت المال مهریه زنان شده باشد آن را باز میگردانم» (نهج البلاغه: خطبه ۱۵). به همین جهت دست رد بر سینه سهم خواهانی چون طلحه و زبیر زد و حکومت معاویه را برنتافت.
🔻اما طلحه و زبیر و معاویه نیز بیکار ننشستند و علیه علی (ع) جنگ سخت و نرم بر پا کردند. در این هنگام که هنگام هزینه دادن پای مبارزه با مفاسد بود حضرت (ع) خطاب به مردم کوفه فرمود: «قد فتح باب الحرب بينكم و بين أهل القبلة و لا يحمل هذا العلم إلا أهل البصر و الصبر» (نهج البلاغه: خطبه173) «باب جنگ بین شما و دشمنان داخلی بازگردیده است، و در این جنگ عَلَم را تنها کسانی میتوانند حمل کنند که اهل بصیرت و صبر باشند» اهل بصیرت تا در هنگام جنگ روانی حق و باطل بر آنها مشتبه نشود و اهل صبر تا در هنگام جنگ سخت تحمل هزینه ها را داشته باشند.
🔻ولی مردم کوفه که خواهان مبارزه با فساد شده بودند نشان دادند که نه بصیرت دارند و نه صبر. صبر نداشتن آنها باعث شد که نتوانند جنگ را به سرانجام برسانند و از خود ضعف نشان دادند، و بصیرت نداشتن آنها نیز موجب انفعال و فریب آنها در برابر جنگ روانی دشمن شد. نتیجه این بی بصیرتی و بی صبری هم چیزی نبود جز شهادت علی (ع) و بر روی کار آمدن معاویه که اُم الفساد بود.
🔺 علی (ع) با فدا کردن خویش برای همگان این حقیقت را روشن ساختند که «برای مبارزه با فساد، شجاعت و قاطعیت رهبر کافی نیست بلکه بصیرت و صبر مردم نیز لازم است» و الا مبارزه نتیجه نخواهد داد و چه بسا نتیجه عکس دهد.
🔺 اکنون آیا ما بصیرت و صبر لازم برای مبارزه با فساد را داریم ؟
◀️ ما که با نوسان قیمت ارز و سکه به بازار ارز و سکه هجوم می آوریم، آیا صبر لازم برای پرداخت هزینه مبارزه با فساد را داریم ؟!!!
◀️ ما که با شایعه مضحک دیوار کشی در پیاده رو حق و باطل را گم میکنیم، آیا بصیرت لازم برای مبارزه با جنگ روانی مفسدین را داریم ؟!!!
🆔👇👇👇
@agha_tanha_nist
توضیحات عضو کمیسیون اقتصادی درباره روند حذف چهار صفر از پول ملی
«پورابراهیمی» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:
🔹حذف صفر از پول ملی هیچ اثری در اقتصاد و قدرت خرید مردم و تورم ندارد و فقط نحوه محاسبات ما و نحوه نگهداری حسابها و مقایسه عددها و پول ملی با ارزهای خارجی را سادهتر میکند.
🔹حذف صفر از پول ملی هزینه های زیادی به بودجه وارد می کند چراکه بر این اساس سیستم های حسابداری و اسکناس ها باید تغییر یابد، به همین دلیل حذف یک صفر ارزش نداشته و باید حذف ۴ صفر صورت گیرد.
🔹 پس از تصویب طرح بانکداری در مجلس بازه زمانی کوتاه مدتی در نظر گرفته می شود تا انتقال از پول ملی کنونی به پول ملی جدید انجام شود.
🔹ین لایحه است و اگر دولت نظری در این خصوص دارد باید لایحه آن را به مجلس ارائه کند تا مجلس آن را بررسی کرده و به تصویب برساند.
ماموریتِ حضرت مسلم در سفر به کوفه؛
آمـاده سـازی عـموم برای ورود #امــام بود!
خواص کوفه امّا ،
مـردم را از ترس جـنگ با یزید
از اطراف نائبِ امام متفرق کردند!
#سایه_جنگ
@olumqurani_esf
🔴 چرا #مذاکره_مجدد نه؟!!
🔹🔸 بعد از پوچ شدن مزایای نسبی برجام و صفر شدن عایدی ایران از چند سال مذاکره فشرده با غرب؛ ظاهرا موج جدیدی برای #مذاکره_جدید شروع شده است. به دلایل زیر مذاکره مجدد (چه مستقیم و چه نیابتی) #خسارت_محض مضاعفی برای جمهوری اسلامی خواهد بود.
♦️۱. آمریکاییها تلاش میکنند از تثبیت و موفقیت سیاستهای ضدتحریمی ایران جلوگیری کنند. بهطور طبیعی این مجموعه سیاستهای مقاومتی با استمرار، تمرکز همه دستگاه ها، ابتکارهای اجرایی و دل بریدن از مسیر مذاکره، به موفقیت خواهید رسید و اکنون نیز موفقیت نسبی و اولیه در این زمینه کسب شده است. #سراب مذاکره مجدد به معنی رها کردن این مسیر و وارد شدن در چرخه تکراری و تلخ؛ مذاکره و اتلاف وقت، سپس مصالحه موقت و حداقلی، سپس بدعهدی و خلف وعده آمریکا و در نهایت چالش با آمریکا است. به طور خلاصه سیکل مذاکره/چالش را پایانی نیست و نتیجه عینی آن برای اقتصاد کشور، #شرطیشدن به مذاکرات، عدم قطعیت و در نهایت خدشهدار شدن ثبات اقتصادی-سیاسی است.
♦️۲. تجربه تلخ تقریبا هیچ (برجام) با توجه به تحولات دوران اوباما _ ترامپ، مشخص میکند تصمیمگیریها در آمریکا تا حد زیادی اقتضایی و کوتاه مدت است و نمیتوان یک مصالحه جدی و پایدار با این رژیم عهدشکن را متصور بود. از طرف دیگر تعارضهایی که به دلیل هویت استکباری آمریکا به وجود میآید، همیشگی و دائمی است.
♦️۳. در حال حاضر برای #ترامپ ؛ مذاکره و توافق جدید با ایران، #کارکرد_موقت و موضوعیتی سیاسی دارد. یعنی قرار نیست در اثر توهم مذاکره مجدد، منافع راهبردی و منفعت اقتصادی بلندمدت یا حتی میان مدت برای ما حاصل شود و اتفاقا #مذاکره_مجدد برای ما سم است چرا که تصمیمگیری اداره امور کشور را دچار کوتاه مدتنگری و دل بستن بیحاصل به مذاکرات میکند. در این صورت آینده نگری و اقتصاد مقاومتی ذبح میشود و زمینه برای فشار دشمن از بین نمیرود.
♦️۴. با وجود سیاست فشار و تحریم حداکثری و اظهارات نژادپرستانه و وقیحانه ترامپ علیه ایران؛ مذاکره مجدد به معنی #تحمیل_پذیری و عقب نشینی ایران تفسیر میشود. یکی از اصلیترین انگیزههای ترامپ؛ #تحقیر ایران است. از این منظر میتوان گفت اصلا مذاکره واقعی مدنظر ترامپ نیست و فقط تحمیل و فشار برای پذیرش مذاکره، موضوعیت دارد.
♦️۵. متاسفانه در این شرایط، برخیها در داخل کشور، #تحریم_ظریف را وسیلهای برای توجیه مذاکره مجدد کردهاند. تلاش میشود در سایه دفاع از ظریف؛ مسیر مذاکره مجدد را باز کنند. اما تحریم ظریف با مذاکره مجدد دو مقوله جدا از هم و غیرمرتبط است. اولی نتیجه #استیصال دشمن است و دومی نتیجه #استیصال ما تلقی خواهد شد. تئوریزه کردن تقریبا هیچ و تفاخر!! به آن، بسیار تعجب آمیز است چرا که برجام یک #عبرت است نه #الگوی موفق!!!( تبیین)
✅ #کانال_جوانان_انقلابی
🆔 @naslechaharome