رشد 🌱
■ نهضت خوانش طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔺برداشت هشتم | توحید؛ بخش اول اسلام معتقد است که همه ا
■ نهضت خوانش طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔺برداشت نهم | توحید؛ بخش دوم
ما توحید را به خیالمان میآید که یک چیزیست که فقط در مغزمان بایستی روشن کنیم، مسلّم کنیم؛ به زندگی که رسیدیم، این توحید در زندگی دیگر هیچ اثری ندارد؛ اگر هم اثر داشته باشد، در زندگی شخصیست، در زندگی اجتماعی نیست.
این توحید با شرک تفاوت چندانی ندارد!
توحید اسلامی الهامیست در زمینه حکومت، در زمینه روابط اجتماعی، در زمینه سیر جامعه، در زمینه هدفهای جامعه، در زمینه تکالیف مردم، در زمینه مسئولیتهایی که انسانها در مقابل خدا، در مقابل یکدیگر، در مقابل جامعه و در مقابل پدیدههای دیگر عالم دارا هستند، توحید این است.
این جور نیست که بگویی خدا یک است و دو نیست و تمام بشود قضیه. معنایش این است که جز خدا کسی حق فرمانروایی ندارد!
📍کاری از معاونت #رشد_و_کارسازی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر اصفهان و #تحریر_مدیا
#نهضت_طرح_کلی
#اندیشه_اسلامی
#رمضان_۱۴۴۶
🌱 به رُشد بپیوندید | یَهدی اِلی الرُشد
رشد 🌱
■ نهضت خوانش طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔺برداشت نهم | توحید؛ بخش دوم ما توحید را به خیالمان می
■ نهضت خوانش طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔺برداشت دهم | توحید؛ بخش سوم
تعهدی که توحید و فرد موحد یا به جامعه موحد میدهد، از حد فرمانهای شخصی و تکالیف فردی بالاتر است. تعهدی که توحید به یک جامعه موحد میدهد، شامل مهمترین، کلیترین، بزرگترین، اوّلیترین و اساسیترین مسائل یک جامعه است.
مثل چه؟ مثل حکومت، مثل اقتصاد، مثل روابط بینالملل، مثل روابط افراد با یکدیگر، که اینها مهمترین حقوق اساسیست برای اداره و زندگی یک جامعه.قواره جامعه توحیدی، شکلِ قرار گرفتن اجزایِ این جامعه، اندامِ عمومی اجتماعی که بر اساس توحید و یکتا پرستی و یکتا گراییست، با غیر اینچنین جامعهای به کلی متفاوت است. در یک کلمه، آنچه که امروز به آن میگویند نظام اجتماعی.
بنابر اصل توحید، انسانها حق ندارند هیچکس و هیچچیز [نه نیروهای شرّآفرین بیرونی و نه نیروهای شرّآفرین درونی] جز خدا را عبودیت کنند!
این اولین اصل از توحید است!
📍کاری از معاونت #رشد_و_کارسازی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر اصفهان و #تحریر_مدیا
#نهضت_طرح_کلی
#اندیشه_اسلامی
#رمضان_۱۴۴۶
🌱 به رُشد بپیوندید | یَهدی اِلی الرُشد
🌙سفره کریمانه...
🔖حرکت مسلمان در مسیر بر آوردن حاجت مسلمانان دیگر، از هفتاد طواف خانه خدا بهتر است. «امام صادق(ع)»
🔰خیریه معاونت جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر اصفهان و قرارگاه جهادی بقیة الله برگزار می کنند:
🫂#سفره_کریمانه؛ توفیقی برای تأمین بستههای معیشتی عیدانه برای نیازمندان
💳شماره کارت جهت واریز کمک های خیراندیشان:(به نام گروه جهادی بقیة الله)
5041721111821220📞جهت اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:(آقای حسین ربیعی) ✔️09162304960 🗂مستندات و تصاویر انجام پویش در کانال اعلام میگردد. ✨در آستانه نوروز علوی، روشنی بخش سفره نیازمندان باشیم🤝 #معاونت_جهادی با ما همراه شوید... 🔸https://eitaa.com/basij_pbi1 🔹http://zil.ink/basij_pbi
رشد 🌱
■ نهضت خوانش طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔺برداشت دهم | توحید؛ بخش سوم تعهدی که توحید و فرد موحد
■ نهضت خوانش طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔺برداشت یازدهم | توحید؛ بخش چهارم
عبادت فقط این نیست که انسان در مقابل یک موجودی، به صورت احترام قلبی، به صورت بالاتر دانستن، خم و راست بشود، سجده بکند، به رکوع برود، او را ستایش بکند، دستها را به طرف او با خضوع دراز بکند؛ فقط این نیست عبادت.
یک کار دیگر هم هست که آن را هم قرآن میگوید عبادت؛ آن هم اطاعت است.
اطاعتِ هر کسی به صورت مستقل و بی قید و شرط، عبادتِ اوست.
و اگر کسی بخواهد عبادت غیر خدا نکرده باشد؛ یعنی موحد باشد، بایستی که اطاعت مطلق خود را هم مخصوص کند به پروردگار جهانیان، به خدای بزرگ.
ببین چقدر این توحید تفاوت دارد با توحیدِ "خدا یک است و دو نیستِ" خشکِ بی مغزِ بی روح و ندانسته؛ توحید یعنی این.
از طرفی شیطانها و قطبهای شرارت به دوستان و هم جبهگان خود الهام میدهند تا با شما مجادله کنند، اگر شما از آنها اطاعت کردید، پیروی کردید، مشرکید.
اطاعت اولیای شیطان، یعنی مزدورانش، دوستانش، همجبهگانش، نوکرانش؛ اطاعت اینها موجب میشود که شما مشرک بشوید!
📍کاری از معاونت #رشد_و_کارسازی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر اصفهان و #تحریر_مدیا
#نهضت_طرح_کلی
#اندیشه_اسلامی
#رمضان_۱۴۴۶
🌱 به رُشد بپیوندید | یَهدی اِلی الرُشد
رشد 🌱
■ نهضت خوانش طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔺برداشت یازدهم | توحید؛ بخش چهارم عبادت فقط این نیست ک
■ نهضت خوانش طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔺برداشت دوازدهم | توحید؛ بخش پنجم
جامعهی توحیدی یک جامعهی بیطبقه است (اصلا طبقه ندارد که بخواهد اختلاف طبقاتی وجود داشتهباشد)
در تاریخ، تمدنها اینطور نبودهاند. در تمدن هند مردم به چهار طبقه تقسیم میشدند:
۱-برهمنان ۲-شاهزادگان و سپاهیان ۳- مردم عامی ۴-طبقه نجسها!!!
اسلام گفت: همه انسانها از یک اصل و یک منشأ و یک ریشهاند. همه انسانها با یک نوع تجهیزات به دنیا آمدند. همه انسانها لایق اوج و پرواز به سوی تکاملِ بینهایتند! پس طبقه معنا ندارد! پارتیبازی معنا ندارد!
بلال حبشی که قبل از اسلام مقامی نداشته، به مقام مؤذنی میرسد (که در اسلام مقام بسیار رفیعی است و در صدر اسلام هرکسی نمیتوانست مؤذن شود)
و سلمان فارسی هم که در آن جا غریب هست و اصلا عرب نیست میرسد به ولایت و حکومت یک منطقهی عظیم!
یعنی هیچ ویژگی و اختلافی از جمله قوم و نسب و ثروت و عرب و فارس بودن و... باعث امتیاز حقوقی نمیشود.
حتی آنان که باتقواتر هستند و از دیگران بالاترند، باز از امتیازات حقوقی بیشتری برخوردار نیستند!
📍کاری از معاونت #رشد_و_کارسازی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر اصفهان و #تحریر_مدیا
#نهضت_طرح_کلی
#اندیشه_اسلامی
#رمضان_۱۴۴۶
🌱 به رُشد بپیوندید | یَهدی اِلی الرُشد
رشد 🌱
■ نهضت خوانش طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔺برداشت دوازدهم | توحید؛ بخش پنجم جامعهی توحیدی یک جا
■ نهضت خوانش طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔺برداشت سیزدهم | توحید؛ بخش پایانی
از جمله تأثیرات توحید در روان یک موحد این است که ریشه ترس را در او میخشکاند، و این خیلی مهم است.
ترسِ از اینکه نتواند انسان دو روز دیگر، بیشتر در این عالم زندگی کند و چه زندگیای! چگونه زندگیای!
مانند عبدالله عمر که به خاطر ترس از دست دادن زندگی دنیا با دست امیرالمومنین بیعت نکرد و بعدها مجبور شد با پای حجاج بن یوسف بیعت کند!
چنین زندگی ذلیلانهای!
مهمترین تأثیر روانی توحید در روح یک انسان این است که در راه خدا، در راه تکلیف، در راه آنچه که هدفِ وجود خود تشخیص میدهد، از دشمنان این راه نهراسد
نمیگویم گاهی دلش هم اضطرابی پیدا نکند، منظور ما ترس و بیمی است که او را از پیمودنِ راهِ خدا باز بدارد، در وجودِ شخص موحد چنین ترسی نیست.
اینها اثرات روانی توحیدند!
📍کاری از معاونت #رشد_و_کارسازی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر اصفهان و #تحریر_مدیا
#نهضت_طرح_کلی
#اندیشه_اسلامی
#رمضان_۱۴۴۶
🌱 به رُشد بپیوندید | یَهدی اِلی الرُشد
رشد 🌱
■ نهضت خوانش طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔺برداشت سیزدهم | توحید؛ بخش پایانی از جمله تأثیرات توح
■ نهضت خوانش طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔺برداشت چهاردهم | نبوّت؛ بخش اول
چرا باید کسی از سوی پروردگار به عنوان پیغمبر نازل شود؟ مگر خود انسان نمیتواند راه را بیابد؟
جواب یک کلمه است و آن یک کلمه این است که:حواسِ انسان، غرائز انسان و خرد انسان، برای راهبری و دستگیری انسان کافی نیستند!
برای حیواناتی مانند زنبور و موریانه غریزه کافی است اما برای انسان نه!
انسان هم در اول تولد از غریزه بهره میگیرد اما وقتی رشد کرد و عقلش به بلوغ رسید، احساس میکند نیاز به این دارد که کسی او را راهنمایی کند، چرا؟
چون نیازهای انسان، برخلاف حیوانات بینهایت است!
دلیل دیگر هم دلیل تاریخی است، آیا عقلهایی مثل عقل ارسطو و افلاطون و سقراط توانستند بشر را اداره بکنند؟
آیا امروز مکاتب عقلی و فلسفی توانستهاند انسان را به سر منزل مقصود برسانند؟ نه!
البته دین که میآید، برای کوبیدن عقل نمیآید، برای نسخ کردن عقل و بیرون راندن عقل از زندگی نمیآید، پس دین میآید برای چه؟ برای هدایت عقل!
📍کاری از معاونت #رشد_و_کارسازی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر اصفهان و #تحریر_مدیا
#نهضت_طرح_کلی
#اندیشه_اسلامی
#رمضان_۱۴۴۶
🌱 به رُشد بپیوندید | یَهدی اِلی الرُشد
رشد 🌱
■ نهضت خوانش طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔺برداشت چهاردهم | نبوّت؛ بخش اول چرا باید کسی از سوی پ
■ نهضت خوانش طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔺برداشت پانزدهم | نبوّت؛ بخش دوم
پیغمبر، اول آتش به جان خودش زده شد، اول دل خودش متحول و منقلب شد، اول شورِ قیامت در باطن خودش به وجود آمد که توانست دنیا را به شور قیامت بکشاند.
اینگونه توانست یک انسان درست کند که این انسان جانش را از دست بدهد، فکرش را از دست ندهد؛ مگر شوخی است؟
پیغمبر بیخودی نمیتواند ابوذر درست کند، الکی نمیتواند بلال درست کند، یا مقداد درست کند، یا عبدالله مسعود درست کند. در اوائل اسلام و بعثت؛ پبغمبر اول خودش متحول شد، بعدا توانست جامعهای را متحول کند.
📍کاری از معاونت #رشد_و_کارسازی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر اصفهان و #تحریر_مدیا
#نهضت_طرح_کلی
#اندیشه_اسلامی
#رمضان_۱۴۴۶
🌱 به رُشد بپیوندید | یَهدی اِلی الرُشد
رشد 🌱
■ نهضت خوانش طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔺برداشت پانزدهم | نبوّت؛ بخش دوم پیغمبر، اول آتش به جا
■ نهضت خوانش طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔺برداشت شانزدهم | نبوّت؛ بخش سوم
نبی وقتی که در یک اجتماعی مبعوث میشود، یعنی برانگیخته میشود و همان طوری که تشریح کردم، در باطن او و در روح او رستاخیزی به وجود میآید، این دیگر وقتی آمد در جامعه، یک آدمی ست که سر از پا نمیشناسد!
یک آدمی است که آرام و قرار ندارد! در اجتماعی که میآید، یک نگاهی به وضع اجتماع میکند، میبیند، هان! این ساختمان، ساختمان غلطی است، این عمارت بد بنا شده، غلط پایهگذاری شده و بر خلافِ اسلوبِ معماری فطرتِ انسان انجام گرفته؛ میفهمد که این باید عوض بشود، میفهمد که این جامعه، این جامعة طبقاتی، این جامعهای که در آن تبعیض هست، ظلم هست، نابسامانی هست، نامردمی هست، بایستی عوض بشود و تبدیل به یک جامعه توحیدی بشود.
در بحث توحید گفتیم و اشاره کردیم:
توحید، نفی طبقات است. توحید الهی به معنای قدرت و حکومت خداست؛ توحید الهی به معنای این است که همه چیز، قانون، سنت، مقررات، آداب، فرهنگ، باید از سوی خدا الهام داده بشود، نه هیچ کس دیگر!
📍کاری از معاونت #رشد_و_کارسازی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر اصفهان و #تحریر_مدیا
#نهضت_طرح_کلی
#اندیشه_اسلامی
#رمضان_۱۴۴۶
🌱 به رُشد بپیوندید | یَهدی اِلی الرُشد
✍شبهای قدر را قدر بدانیم...
شبهای قدر، تجلیگاه فیض رحمانی در رمضان، فرصتی است بیبدیل برای پالایش جان و تقرب به آستان الهی. این شبهای پرفضیلت، مجالی برای تفکر در سیرهی خویش و بازگشت به ارزشهای انسانی است.
قدر، شبِ منزلت، هنگامه تقدیر است. تقدیر، نه جبر، که دعوتی است به انتخاب آگاهانه. با توبه، میتوان سرنوشتی نیکو رقم زد.
در این شبهای آسمانی، دلها به سوی خدا اوج میگیرند و آمرزش میطلبند. فرصتی است برای زدودن گناه و تجدید پیمان با معبود.
چه نیکوست در این شبِ سرشار از برکت، با دلی لبریز از امید و زبانی آغشته به نیایش، از حضرت حق، طلب عفو و بخشش نماییم و با توشهای سبکتر از بار گناه، قدم در وادی سالی نو نهیم. سالی که با عطر استغفار جان گیرد و با نور توبه، بهاری جاودان یابد...
#معاونت_رسانه
#شب_های_قدر_را_قدر_بدانیم
با ما همراه شوید...
🔸https://eitaa.com/basij_pbi1
🔹http://zil.ink/basij_pbi
🎙حسینیه مجازی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر اصفهان ؛ شب نوزدهم ماه مبارک رمضان
▪️التماس دعا
#معاونت_رسانه
#شب_های_قدر_را_قدر_بدانیم
با ما همراه شوید...
🔸https://eitaa.com/basij_pbi1
🔹http://zil.ink/basij_pbi