💠 «بعثت خمینی»
✍️روح الله شمسی کوشکی |
🔻آیتالله خامنهای در کتاب ثمین «طرح کلی» برای پیامبران، دو بعثت ذکر میکند:
«بعثت درونی» و «بعثت بیرونی»!.
بعثت فردی و بعثت اجتماعی!.
ابتدا در وجود پیامبر، دگرگونی، جوشش و بعثت (بعثت= زیر و زبر شدن) اتفاق میافتد و سپس این دگرگونی درونی و فردی به پیرامون او و به جامعه تسری پیدا می کند و جامعه را دگرگون میکند و میشود بعثت بیرونی و اجتماعی!.
سپس این بیان را در مورد سایر مصلحان الهی تاریخ هم صادق میدانند.
🔻به نظر می رسد این ویژگی در امام راحل هم به وقوع پیوسته!.
هیچکس نمیتواند ادعا کند که امام بر موجی مردمی سوار شد و ابتدا یک جو عمومی شکل گرفت و امام سپس آن را مصادره کرد و آن را رهبری نمود.
خیر! حرکت انقلابی امام، فی بدایة الامر یک اصل مغفول تاریخی بود که انگیزه و ایده شخصی امام بود و امام آن را در بستر شرایط تاریخی، تبدیل به یک دغدغه میلیونی کرد!.
ابتدا یک رستاخیز درونی در او ایجاد شد و سپس این جوشش به بیرون او سرازیر شد و تبدیل به یک رستاخیز اجتماعی شد!.
▪️حاج آقا روح اللهی که به قول مرحوم علامه سمنانی، گلایه کرده بود که:
«ما در این قم اگر بخواهیم دو تا آدم تربیت کنیم باید برویم در حجرههای حرم حضرت معصومه و مخفیانه درس بدهیم!»
همین امام بعد از انقلاب، به این توانایی میرسد که فضایی را فراهم کند و بدون ارتباط مستقیم صدها هزار نفر مجاهد و شهید تربیت کند!.
▪️امامی که به قول مرحوم عسگراولادی : در سال ۴۲ یک گونی کتاب از چپ ها و مارکسیستها را بردم خدمت امام، دیدم یکی یکی کتاب ها را بیرون میآورد و می گوید: خواندم!.
اما همین امام بعد از انقلاب کل کتاب هایش به شش_هفت جلد نمیرسد!
▪️حتی از لحاظ علمی و فقهی، فقه به شدت تعبدی، فردگرا و سختگیرانهی رساله حاج آقا روح الله، از بعد از شروع نهضت چنان ارتقاء پیدا میکند که به «اسلام تمامش سیاست است» می رسد یا مثلاً در باب موسیقی، در نظری بیسابقه حرمت وحلّت موسیقی را دایر مدار امر سیاسی و تابع ظرف حکومت عنوان میکند!.
🔻به همین دلیل است که مثلاً در فقه سیاسی اگر بخواهیم لیستی از علمایی که باید اندیشه های فقهیشان بررسی شود، تهیه کنیم؛ از بزرگانی مثل:
محقق ثانی (کرکی)، شهید ثانی، مراغی، نراقی و... نام می بریم اما با این حال نام امام و رهبری در صدر این لیست است، به دو دلیل:
اولاً: ایشان فقیهانی بودند که به حکومت رسیدن و بجای مسایل فرضی و پرت، با مسائل واقعی و گاه جهانی و کلان درگیر بودند.
ثانیاً: ایشان حلقه آخر سیر تکوین فقه سیاسی شیعه در عصر غیبت محسوب میشوند و انباشتی از تعالیم فقه سیاسی را در اختیار دارند!
🔻 خلاصة الکلام اینکه؛ قرار گرفتن فقیه در مقام حاکم نه تنها در تکوین نظراتش بلکه در تکوین شخصیتش هم خیلی اثر دارد!
گاهی یک فقیه گوشه خانه یا حجره مینشیند و استنباط میکند و به وقت وسط میدان با انواع مسائلی و مصالح و مفاسد دست و پنجه نرم میکند!. این تکوین و تکوّن در امام خیلی واضح و مشهود است.
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
👆 واقعاً خم میشد که پای راهپیمایان رو ببوسه پیرمرد!.
🔰تهران | حوالی میدان انقلاب
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 اصلا حرف این نیست که این جمعیت کثیر، همه یا حتی اکثریت مردم اند.
اتفاقا حرف اینست که اینها را هم جزو مردم حساب کنید!.
معاندان و شیادان فجازی، این صحنهها را بایکوت میکنند و خود را میزنند به آن راه، تا هر وقت خواستند، دهانشان را پر کنند و مردم مردم کنند و برداشتهای شخصی خودشان را به اسم مردم فاکتور کنند و به مخاطب مجازی القاءکنند، برای ادعاهایشان مثال نقضی وجود نداشته باشد و توهمی که برای مخاطبانشان از همراهی مردم با خودشان، درست کردهاند، نشکند!.
جدیدترین حربه بایکوت این صحنه ها هم اینست که؛ تصویر چند زن کم حجاب را بولد کنند و اینهمه جمعیت و شور و اشتیاق را به محاق ببرند!.
براستی اگر از همراهی مردم با خودتان مطمئن بودید، دیگر چه نیاز به این کارها؟!.
✍️ روح الله شمسی کوشکی |
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 اعیاد شعبانیه مبارک 🌹
«روزی نبی اکرم، پسرکی را در راه دید.
نشست و او را بر زانو نشاند، دستی به سرش کشید و فرمود:
من این کودک را دوست دارم؛
چرا که او حسین مرا دوست دارد و روزی دیدم که خاک پای حسین را برمیدارد و به صورت میکشد.جبرییل به من خبر رساند که این کودک در کربلا از یاران حسینم خواهد بود!».
(بحارالانوار،ج۴،ص۲۴۲)
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 «نراقیینِ کاشان»!
(نکاتی کمتر گفته شده از ملا محمد مهدی و ملا احمد نراقی (رحمة الله علیهما))
✍️روح الله شمسی کوشکی|
🔻مدتی است که به دلیلی، متمرکز بر آثار «محقق نراقی» و «فاضل نراقی» هستم!.
«فاضل نراقی» واقعا فقیه و عالم بزرگی است!.
فاضل نراقی (ملا احمد) پسر محقق نراقی (ملامهدی) بود!.
دو کتاب اخلاقی بسیار معروف یعنی «جامع السعادات» و «معراج السعاده» اولی از پدر و دومی از پسر است!.
دو کتاب فقهی مهم یعنی «معتمد الشیعه» و «مستند الشیعه» هم اولی از پدر و دومی از پسر است.
جالب اینکه هردو این بزرگوار بیشتر عمر و تحصیلشان در کاشان بود و شیخ انصاری بزرگ، صرفا برای شاگردی کردن نزد فاضل نراقی، هفت سال ساکن کاشان میشود!. پدر و پسر خیلی هم ثروتمند بودند و قبرشان هم در حجرههای صحن امیرالمومنین کنار هم قرار دارد.
🔻مرحوم استاد فاطمینیا میگفتند: «علامه طباطبایی خیلی به نراقیین علاقه داشتند و گاهی به فکر فرو رفته و میگفتند: من از کار این پدر و پسر در عجب هستم!».
همچنین استاد فاطمی نیا میگفتند که یکبار علامه طباطبایی به من گفتند که:
«ملامهدی و ملااحمد نراقی برخی علوم را با خود به گور بردند!».
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
🔻 همچنین باید جالب باشد که:
حدود سیصد سال پیش، یک عالم شیعه مثل «ملااحمد نراقی» زبان انگلیسی و عبری را نزد یک طبیب یهودی یاد میگیرد که بتواند با الهیات مسیحی و یهودی از نزدیک آشنا شود و پاسخ دهد یا در حوزهاش در کاشان برای اولین بار دروسی مثل زبان انگلیسی، تورات، انجیل و... به طلاب تدریس شود یا فتوای جهاد علیه اشغالگران روس را صادر نماید و خود نیز به عنوان پیشقراول در این جهاد شرکت کند!.
🔻نراقیها خیلی هم ثروتمند بودند!.
نقل است که درویشی از دراویش اطراف کاشان که تعریف کتاب اخلاقی مشهور ملااحمد نراقی (معراجالسعاده) را شنیده بود و گمان میکرد که ایشان هم انسانی زاهد، عزلتنشین و تارک دنیا است، برای دیدار ملااحمد به کاشان میآید و برخلاف ذهنیت قبلیاش، اتفاقا میبیند که ملا اموال زیاد و یک خانه بزرگ با کلی خدم و حشم دارد و به کلی نسبت به ملا بدبین میشود. درویش بعد از چندروز عزم کربلا میکند و ملااحمد هم ابراز تمایل به همراهی میکند؛ درویش میگوید: من امروز عازمم. ملا هم میگوید: من هم همین امروز با تو میآیم!
برای درویش باعث تعجب شد که ملا، خیلی راحت و بدون نگرانی حاضر است اینهمه اموال و ثروت را رها کند و عازم شود و در عوض خود درویش وقتی از کاشان خارج میشود یادش میآید که کشکولش را در خانه ملااحمد جاگذاشته و اصرار میکند که برگردد و کشکول را با خود بیاورد!.
اینجاست که ملا میخندد و این شعر مولوی را میخواند:
«چیست دنیا از خدا غافل شدن
نی قماش و نقره و میزان و زن!»
🔻 شنیدن این حکایت عجیب از ملااحمد نراقی و قبرستان اسرارآمیز تخت فولاد اصفهان هم خالی از لطف نیست:
گویا ملا احمد، در نوروزی همراه با عدهای به تخت فولاد رفته بودند و یکی از آنها به شوخی به قبر زیر پایشان میگوید: «ای صاحب قبر! به ما عیدی نمیدهی؟!»
که ناگهان میبینند که داخل قبر باز شد و صاحب قبر آنها را به داخل قبر دعوت کرده و وارد بهشتی زیبا شدند (تفصیل این داستان در کتاب خزائن آمده)
🔻از بین آثار ملا احمد نراقی، به کتاب «مستند الشیعه» فاضل نراقی خیلی ارادت دارم. این کتاب دربین همه کتب فقهی واقعا گوهر است!.
نراقی، تبحر عجیبی دارد در خلاصه بیان کردن مطالب بدون ذره ای کم شدن عمق معنا و مفهوم! حداکثرِ معنا با حداقلِ کلمه!.
لذا گاه مطلبی را که دیگران در سه چهار صفحه بیان کردهاند، او در دو سه خط بیان میکند؛ خیلی حرف است!.
اگرچه همین ویژگی کتاب را پیچیده و سختفهم کرده است!.
🔻جالب است که ملااحمد نراقی اولین کسی است که در کتابش «عوائد الایام»، مساله ولایت فقیه را به صورت منسجم نظمدهی و صورتبندی میکند!.
او از این جهت همواره مورد کینه روشنفکران و مشروطهخواهان و نیز روحانیون اسلام غیرسیاسی بوده و هست!.
ملااحمد حتی خودش اِعمال ولایت هم میکرد، درکاشان بر مسند قضاوت مینشست، حدود را اجرا میکرد و سند امضا مینمود!.
او حتی یکبار حاکم وقت کاشان را هم از کاشان اخراج کرد و وقتی فتحعلیشاه از او انتقاد کرده بود که چرا در امر حکومت دخالت میکنی، گفته بود:
«زیاد حرف بزنی تو را هم بیرون میکنم!».
🔻 این شطری بود از بخشی از مفاخر فرهنگی حوزه تمدنی کاشان و به طور کلی گویا «کاشان» در جغرافیای تمدنی ایران بعد از اسلام جایگاهی به رفعت «بخارا» و «ری» و «نیشابور» داشته است.
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 «من خیلی متعجّبم از ملت ایران...!».
🔻 این تجربه و ادراک «حاج نزار القطری» به عنوان یک مداح و مبلّغ بینالمللی را «حاج قاسم» هم به عنوان یک شخصیت بینالمللی داشت و این مملکت را حرم میدانست.
حقیقتی که مشابه آن را ماهم از زبان خیلی از طلاب غیرایرانی ساکن قم، شنیدهایم!.
ولو اینکه خود ما ماهیهای داخل حوض نفهمیم!.
ولو اینکه
نفهمیم که در این دنیای سراسر طاغوت که دارد از سر و رویش، هواپرستی میبارد و به انواع کفر و فسوق و عصیان، رنگِ رنگین کمانی میزنند و بزکش میکنند، همین مملکت نیمچه اسلامیِ نیمچه با فرهنگِ ما، همان جزیره خضرای مثالی است که گاه با طالبانش قیاس میکنند و به تکروی متهمش میکنند و کسی هم نیست بگوید: تکروی در دنیایی که چهارنعل به سمت فساد و شیطنت میرود؛ آیا رذیلت است یا فضیلت؟!.
ولو اینکه
عدهای خودباخته و خودفروخته کراواتی و عمامهای نفهمند و تمام آرزویشان این باشد که با ازالهی مظاهر فرهنگی و دینی مان، تازه برسیم به آنهایی که از پس حوادث کنونی غز.ه، کوسِ ننگشان به صدا درآمد و تشت رسواییشان از بام افتاد و چهره پلیدِ ضدّ بشرشان، هویدا شد!.
🔻خدا این ملت و این کشور قرآن و سیدالشهداء را از سوانح دهر محفوظ بدارد و بر فراز سرافرازی بنشاند!.
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 علامه «سید علیخان مدنی»، معروف به «سید کبیر» و «ابن معصوم»؛
از بزرگترین (و در عین حال مجهول القدر ترین) عالمان تاریخ شیعه است که در نام بلندش در عداد بزرگترین شخصیت های معنوی تاریخ شیعه، مانند: سید بحرالعلوم، سید بن طاووس، سید علی قاضی، آورده می شود!.
🔻معروف است که سید علیخان، نه در نزد عوام یا علمای متعارف شیعه، بلکه در نزد خصّیصین از علمای شیعه شناخته شده و مورد احترام عظیم است.
مقام معظم رهبری، از ایشان تعبیر به «شیخ بهایی دوم» میکند و مرحوم آیت الله فاطمی نیا که در شناخت نوادر شیعه مشهور بود از ایشان به عنوان یکی از چند عالم بزرگ کل تاریخ شیعه نام میبرد!.
🔻 کتاب «ریاض السالکین» از سید علیخان؛ بهترین، پربارترین و مفصل ترین شرح صحیفه سجادیه است که به گفته برخی علمای ربانی: « سید در این کتاب، درّ و گوهرهایی را پنهان کرده است!».
🔻سید علیخان، اصالتا شیرازی ولی متولد و ساکن مدینه بود.
او پس از سفر به هندوستان، ابتدا در دربار قطب شاهیان و سپس در پاکستان در دربار «اورنگیان» به وزارت و صدارت عظمی رسید و سپس در اصفهان در دربار شاه سلطان حسین، عظمت یافت.
سید علیخان کبیر، در قرن ۱۲ قمری، در شیراز وفات یافت و در حرم شاهچراغ به خاک سپرده شد!.
🔻خبر رسیده است که بحمدالله بعد از قریب به ۳۰۰ سال از مزار مطهر این عالم بزرگ در حرم شاهچراغ، رونمایی شده است و اینک، مزار عالمی به بزرگی تاریخ شیعه، در دسترس عموم قرار دارد.
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠« آقای اکبرنژاد و تناقض هایش!»
(بخش اول)
✍️روح الله شمسی کوشکی |
🔰 بنده قصد نداشتم در مورد روحانی
ای که این روزها حواشی زیادی پیدا کرده است، ورودی داشته باشم چون هرگونه پرداختن به این موارد را تبلیغ آنها قلمداد میکنم که «الباطل یموت بترک ذکره» !.
🔻 بنده از ابتدای دهه نود و ابتدای طلبگی با ایشان آشنا هستم، حالا نه به عنوان شاگرد اما خب هم با خودش و هم با موسسه اش (که آن زمان در خیابان دورشهر قم بود) رفت و آمد داشتم و در برخی درسگفتارهای ایشان (که بعداً کتاب شد) شرکت میکردم!.
البته بعد از مدتی ماهم به دلایل واضح، ارتباطات را با ایشان قطع کردیم!. (اتفاقی که به مرور زمان نسبت به شاگردان قدیمی ایشان هم اتفاق افتاد و بحثش مفصل است!).
🔰به نظر بنده، مخاطبان ایشان باید، برخی تناقضات رفتاری و شخصیتی سابق و فعلی ایشان را بدانند!
▪️باید بدانند که
این آقایی که الان با تمسک به سیره علمای سنتی حوزه، امام و رهبری را تخطئه میکند، روزی اتفاقا برعکس، علما و تمام حوزه را بخاطر بی توجهی به مطالبه رهبری، تخطئه و حتی گاهی تفسیق میکرد و پرچمدار تحول حوزه و مطالبات رهبری در این زمینه شده بود !.
▪️باید بدانند که
این آقایی که اکنون امام راحل را متهم به تنشزایی میکند، خودش در طول دوران ده ساله کنشگری حوزوی اش، همواره اهدافش را با تنشزایی پیش میبرد، شبنامه علیه مدیریت حوزه پخش میکرد که طلبهها در اعتراض به حوزه و زمین ماندن مطالبه رهبری، در امتحانات شرکت نکنند و با تندترین ادبیات علما را خطاب قرار میداد؟!.
▪️باید بدانند که
همین آقایی که امروز امام و رهبری را متهم میکند به اینکه خود را در معرض انتقاد قرار نمیدهند، بیش از یک ماه است که به درخواست جمعی از مرتبطین یا شاگردان قدیمی ایشان، مبنی بر در معرض انتقاد قرار دادن خود ایشان و تناقضات فکری و شخصیتی ایشان، پاسخ نداده اند و سابقه و حال خود را در معرض انتقاد قرار نمیدهند!.
▪️باید بدانند که
این آقایی که همواره از نبود آزادی بیان گلایه میکند، دوازده سال تمام است که صدر و ذیل تاریخ حوزه و علما را با ادبیات تند خود نقد میکرد و در طول این زمان (به درستی) حتی یکبار هم محاکمه و مجازات نشد!.
▪️باید بدانند که
همین آقایی که الان (در ضمن متهم کردن امام راحل به تنشزایی)، ائمه را متهم میکند که به دنبال تنشزدایی با خلفای جور و تسالم با آنها بودند، زمانی ادعا داشت که اگر اهلبیت افراد بیآزار و سازشکار با وضع حاکم بودند، توسط خلفای زمان، شهید نمیشدند! (که درست هم میگفت!).
▪️باید بدانند که
چرا دقیقا وسط جنگ ظالمانه اسراییل علیه غزه، پرچم نقد سیاست ج اسلامی در حمایت از فلسطین را بلند کرده؟!.
▪️باید بدانند که
این آقایی که ناجوانمردانه امام و رهبری را به کیش شخصیت متهم میکند، بروید در موسسه اش و شاگردانش را ببینید که چگونه خود را در ورطه شخصپرستی انداختهاند و چگونه مریدش هستند و انتقادات را پاسخ می دهند!.
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 «آقای اکبرنژاد و تناقض هایش!»
(بخش دوم)
✍️روح الله شمسی کوشکی |
🔰در مورد مواضع آقای اکبرنژاد، حرف این نیست که امام و رهبری معصوم هستند و بیاشکال!.
حرف اینست که امثال ایشان نمیتوانند با ماسک تزویر وارد میدان شوند و اشکالاتی که دوبرابرش به خودشان وارد است، همان اشکالها را از امام و رهبری انتقادکنند!.
اینها ابتدا باید این اشکالات و تناقضات رفتاری خود را پاسخ دهند و بعد از دیگران انتقاد کنند.
🔰 همچنین، شاید در توجیه این تناقضات سابق و فعلی امثال ایشان بگویید:
«خب انسان ها عوض می شوند و نظراتشان تغییر می کند».
که باید بگوییم:
بله اگر کسی قبلاً بر اساس یک سری مبانی منطقی، نظری متعادل و منطقی داشت و حالا نظرش عوض شده بله! اما کسی که یکدفعه از اوج قله هواداری به اوج قله دشمنی میرسد، زیاد به دنبال توجیهات و دلایل منطقی برای این تغییر نباشید!.و عجیب اینکه ایشان در عین مطالبه از حکومت مبنی بر تنش زدایی،خودش روش تنشزایی با حکومت را در پیش گرفته!!.
🔰خلاصه دوستان!
حواسمان باشد که عاقبت هواداری افراطی، دشمنی افراطی است!. عبرتی که بارها در طول تاریخ ثابت شده است و سرنوشت مشترک نصیری ها و قدیانی ها و اکبرنژادها را داریم، میبینیم!
.
.
.
.
▪️پینوشت:
با یکی از دوستانِ سابقا مرتبط با ایشان داشتیم در این زمینه صحبت میکردیم، نکته جالبی گفت! گفت:
اکبرنژاد فعلی خیلی زود تمام میشود!.
اکثر حرفهایش همان حرفهای تکراری برخی اصلاحطلبان در مناظرههای دانشجویی یا همان کامنت های پست های مجازی است!. او در ابتدای مسیری ایستاده که آخرش امثال نصیری ها ایستاده اند!. بدترین کار در مورد اینها این است که بازداشت شوند!. اینها باید آزاد باشند تا این سیر قهقرایی شان جلوی چشم مردم به اتمام برسد!.
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠
مجلس نمایندگان، محل نمایندگی است!.
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 تقدیم به ساحت جناب علی اکبر:
ظَلَّت قَوامرُ السماءِ تحتَ قُبَّتهِ
دَلّت مَلائکَ السَّماءِ ضوءُ شَوکتِهِ
فاحت عَواطِرُ شوق بیانَ مِدحَتهِ
خَرّت أکابرُ جمعاً تجاهَ رَوضَتِه
[ر.ش.کوشکی]
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 چند نمونه از جوانهایی دیگرگون!
(به مناسبت روز جوان)
✍️روح الله شمسی کوشکی|
🔻 شماره یک:
مرحوم آیت الله فاطمی نیا می فرمودند:
در تبریز مجتهد جلیل القدری (۱) بود که از ثقات شنیدم که وقتی ایشان، مهمان امام خمینی شده بود، امام خمینی به خانواده شان فرموده بودند: «این مهمان ما کسی است که با خیال راحت می شود از او تقلید کرد!».
این عالم بزرگوار واقعهای بس عجیب را تعریف کرده بود!. گفته بود:
ما در منزلمان در تبریز، کار بنایی داشتیم. در میان کارگرها یک #جوانی بود که معلوم بود با دیگران فرق دارد و زیاد با دیگران نمیجوشد. دنبال بهانهای میگشتم که با او سر صحبت را باز کنم.
روزی بنا شد همان کارگر #جوان ، نردبانی را بیاورد.رفت و برگشت او مقداری بیش از معمول طول کشید، دیدم بهانه خوبی است برای صحبت کردن. به او گفتم: چه شد که مقداری طول کشید؟!. با متانت جواب داد: چون نردبان بلند بود با احتیاط حرکت کردم تا به دیوار مردم نخورد و مدیون نشوم!.
این را که گفت، دیگر یقین کردم که این #جوان ،انسان خاصی است!.
روز دیگر، هنگام ظهر که کارگرها برای صرف ناهار متفرق شدند، او اما اول وقت به سراغ نماز رفت و با حالت توجه خاصی نماز میخواند. وقتی تکبیر میگفت، من شدیداً تحت تاثیر قرار می گرفتم، بدنم گویا به لرزه می افتاد!.
دیدم باز فرصت خوبی است تا از کار او سر در بیاورم، رفتم به او گفتم:
وقت برای نماز خواندن داشتی، چرا در زمان کار من نماز خواندی؟.
این بار او جوابی داد که دیگر یقین کردم که این #جوان از اولیاء خدا است. او در جوابم فقط گفت:
«و أنّ المساجد للّه فلا تدعوا مع الله احداً»(سوره جن آیه 18).
این را که گفت، دیگر نتوانستم خود را کنترل کنم. بدون معطلی و بی مقدمه از او پرسیدم:
غرضم این بود که مقداری با تو صحبت کنم. حالا بگو امام زمان الان کجا هستند؟!.
گفت: «حضرت در تبریز تشریف داشتند، یک ساعت است که این شهر را ترک نموده اند!».
پس از آن صحبت هم دیگر او را ندیدم!.(۲)
▪️بله! عالمی در حد یک مرجع تقلید، سراغ امام زمان را از یک کارگر #جوان میگیرد!.
🔻 شماره دو:
همچنین آیت الله فاطمینیا میفرمود:
علامه طباطبایی خصوصاً در اواخر عمرشان، تابستانها را در یکی از دهاتهای تهران میگذراندند. در یکی از سفرها، ایشان در حال قدم زدن در کوچه پسکوچههای روستا بودند و همزمان به حل یکی از مسائل غامض فلسفی که چندین ماه، فکرشان را مشغول کرده بود، فکر میکردند. در این هنگام ناگهان #جوانی موتور سوار به نزدیکی ایشان میآید و بدون مقدمه میگوید:
«آقا سید! جواب آن مسأله، این میشود!».
جواب را میدهد و سریع هم می رود.
علامه هم سرخوش از یافتن پاسخ سوال خود، آن موقع به این اتفاق خاص توجه نمیکند، اما بعداً که از اهالی روستا رد آن جوان را میگیرد و نشانیهای ظاهریاش را می دهد، مردم روستا میگویند: اصلا در این روستا چنین جوانی نداریم!».
بله! #جوان ناشناس، گره ذهنی بزرگترین فیلسوف اسلامی معاصر را باز میکند!.
🔻 شماره سه:
بیبی میگفت:
« در سفر مشهد، آقا به حساب و کتاب، پولهایش را به گداها میداد!. می گفتم: خدا بزرگت کند! همه پولهایمان را که دادی رفت؟! آقا ولی می گفت: «نگران نباش! خدا بزرگ است!».
از مشهد به قم رفتیم و در راه بازگشت به کرمان بودیم که در اصفهان، همه پولمان تمام شد!. من نگران بودم اما آقا مدام میگفت: هیچ نگران نباش! پول می رسد!.
به چهارراهی رسیدیم، آقا گویی که منتظر کسی است، مدتها سر چهارراه ایستاد تا اینکه سر و کله #جوانی دوچرخه سوار پیدا شد و مشتی پول را به آقا داد و گفت: «من دیشب در خواب حضرت زهرا را دیدم که فرمودند: یکی از فرزندان من فلان ساعت در فلان چهارراه مضطر و محتاج پول است، به سراغش برو و کمکش کن»!.
بیبی میگفت: هرچقدر به این جوان اصرار کردیم که اسم و آدرسی از خود بگوید، نگفت!. آقا هم همه پولها را نگرفت و تنها مقداری از پولهای او را برداشت. به کرمان که رسیدیم همه آنها پول ها تمام شد!
.
.
.
.
(۱) این عالم بزرگوار، مرحوم آیتالله میرزا رضی زنوزی تبریزی (از شاگردان عارف بزرگ میرزا جواد آقا ملکی) بودند.
(۲) کتاب نکتهها از گفته ها، دفتر اول، ص۱۰۹
(۳) نقل مستقیم نگارنده از مرحوم استاد فاطمی نیا (ره)
(۴) مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید فرج الله گلسرخی (ره)؛ از عرفاء و علماء مبارز استان کرمان و جدّ مادری نگارنده.
(۵) نقل مستقیم نگارنده از همسر مرحوم حاج سید فرج الله گلسرخی.
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
پیوست:
اولاً: «إنّ اللّه .... أَخْفَی وَلِیَّهُ فِی عِبَادِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَّ عَبْداً مِنْ عَبِیدِ اللَّهِ!» (وسائل،ج۱،ص۵۵)
(خدا ولیّ خود را در میان بندگانش مخفی کرده است. مبادا بندهای از بندگان خدا را کوچک بشمارید!.)
ثانیاً: خیلی از بزرگان، از #جوانی، تعبیر به «اکسیر اعظم و کبریت احمر» می کنند.
همیشه نگرانیام این هست که مبادا شخصیت و کیفیت #جوانی، در نزد خودم و همسن و سالانم تبدیل به کلیشه شود و فکر کنیم، تمام جوانی، همین چیزی است در نوع زندگی و #جوانی کردن خودمان و جوانان دور و برمان میبینیم و از #جوان های متفاوتی که گویا در عوالم دیگری سیر میکنند، غافل بمانیم.
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 دو کتاب خواندنی در حوزه مهدویت
#معرفی_کتاب
1️⃣ اولین کتاب، کتاب «ربانی آیات الله» اثر وزین مرجع عالیمقام «آیت الله وحید خراسانی» است.
کتابی بسیار پر نکته و حاوی مطالب عمیقاً ارزشمند در مورد حضرت ولیعصر (ارواحنا فداه).
اگر میخواهید فرق یک مرجع تقلید با برخی بلاگرهای مذهبی یا برخی خطیبان منبری را در پرداخت به مسأله مهدویت بدانید، حتماً این کتاب را بخوانید!.
ایشان در این کتاب، مسأله مهدویت را
(بر خلاف مشی رایج)، نه از «دریچه آخرالزمانی» بلکه از جنبه «امامت» و امام شناسی توضیح و تفصیل داده است و این بسیار نکته مهمی است.
نکته جالب دیگر اینکه، مطالب کتاب نه تنها از لحاظ اعتقادی و معرفتی ما را با امام زمان آشنا میکند بلکه روح انسان را هم تحت تأثیر عظمت مقام والای حضرت قرار میدهد!.
2️⃣ کتاب دیگر، موسوم به «حضرت حجت»؛ برگرفته از بیانات مرجع عارف بالله «آیت الله بهجت» است.
کتاب را کامل نخواندم اما همینکه فهرست و اجزایی از کتاب را که خواندم، کاملا واضح شد که با یک دایرة المعارف جامع و قدرتمند در تمام موضوعات مرتبط با مهدویت مواجه هستیم. جدا از اینکه گوینده کلمات، خود شخصی امام زمان دیده است!.
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مشهد/ اواخر دهه هشتاد/
حسینیه الزهرا/
مراسم سالانه دهه آخر صفر/
و مرحوم استاد فاطمی نیا هم روی منبر!.
فرمود:
«ای شیعیان امام زمان!
میخواهید بدانید که حضرت چقدر شما را دوست دارد؟!؛
دیدید وقتی که نام حضرت میآید، ما به احترام از جا بلند میشویم و دست بر سر یا سینه می گذاریم؟.
یک از جا بلند شدن چه زحمتی دارد آخر؟؛ هیچ!
اما اینرا بدانید که حضرت حتی حاضر نیست که ما همینقدر به زحمت بیفتیم و جلوی نام مبارکش از جا بلند شویم!».
#استاد_فاطمی_نیا
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 یعنی فضا اینقدر باز و مبتذل است که بازیگر دست چندم بیاید و دروغی به این بزرگی به امام بزرگوار ما نسبت دهد و نتیجه خود را بگیرد؟!
🔻امام خمینی:
«واللّه! من به بنیصدر رأی ندادم و در تمام این موارد نظر دوستان را پذیرفتم!»
بله! امام به بنیصدر رأی نداد ولی حتی خانواده و اعضای دفترش که طرفدار بنیصدر بودند را هم از رای دادن به او منع نکرد!
▪️امام با نخست وزیری بازرگان هم مخالف بود ولی نظر شورای انقلاب و شهید مطهری را بر نظر خود ترجیح داد و او را نخست وزیر کرد!
▪️امام با میدان دادن به مجاهدین خلق در اول انقلاب مخالف بود ولی اینجا هم
نظر اصحاب انقلاب را بر نظر خود ترجیح داد.
▪️امام تا مدتها با ریاست جمهوری روحانیون مخالف بود ولی اینجا هم منع شرعی یا حکومتی ایجاد نکرد و نظر انقلابیون را به نظر خود ترجیح داد.
▪️امام با اتمام جنگ مخالف بود ولی اینجا هم نظر دولت و مجلس را بر نظر
خود ترجیح داد و جام زهر نوشید.
▪️امام خودش قانوناً فرمانده کل قوا و فرمانده جنگ محسوب میشد ولی اینجا هم اختیارات خود را به رییس مجلس ک نماینده مردم بود واگذار کرد.
و اتفاقا تاریخ ثابت کرد که در تمام این موارد، نظر امام درست تر بود!
🔻این را گفتم تا اگر امثال نصیریها و اکبرنژادها و بهنودها و دیگر حلقوم های ناصواب مجازی، خواستند که از ضعف اطلاعات تاریخی مان سوء استفاده کنند و امام بزرگوار را به استبداد و کیش شخصیت متهم کنند، گولشان را نخوریم!.
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 لیستبندی سفارتین انگلیس و روس برای ایرانیان!
🔻 آیتالله خامنهای در دیدار روز چهارشنبه خود، انتخابات قبل از انقلاب را فرمایشی خوانده و گفتند: لیستهای انتخاباتی را سفارت انگلیس میبست!»
ظاهراً این سخن به مزاق سلطنتطلبان خوش نیامده، به تریش قبایشان برخورده و این ادعا را دروغ خوانده اند!
🔻 اینکه این حقیقت، آنقدر رسوا است که حتی سلطنتطلبان هم آن را باور نمیکنند و خوش نمیدارند، قابل توجه است؛
اما باید عرض کنم که این اعتراف خود اعلیحضرتشان در دومین کتاب خاطرات خود (پاسخ به تاریخ) است:
«در زمان جنگ، انتخابات ایران به این صورت انجام میگرفت که مثلا صبح مستشار سفارت انگلیس با لیستی حاوی ۸۰ نامزد نمایندگی مجلس به دیدار نخست وزیر میرفت و بعد از ظهر همان روز کاردار سفارت شوروی نام ۱۲ نفر از نمایندگان مورد نظر خود را به نخست وزیر میداد!».
(پاسخ به تاریخ، محمدرضا پهلوی، ص۱۱۶)
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 ما انقلابیها اگر فراتر از اسم«جمهوری اسلامی»، رسم آن هم برایمان مهم است،نباید عدم مشارکت ۶۰٪را مطلوب بدانیم وبایدجلوی #معمولی_سازی آنرا بگیریم
اما
تکرار میزان مشارکت دوره قبل، آنهم بعد از جنگ ترکیبی همهجانبه پارسال و اراده بخشی از حکومتیها برای کاهش مشارکت(که مسألهای قطعی است) راهم نبایدنادیده گرفت و خودش دستاوردی است.
🔻به طعنههای ضد انقلاب و تحریم کنندگان انتخابات هم اهمیت ندهید؛ اینها پست ها وتوئیتهای طعنه آمیز خود را برای مشارکت زیر ۳۰٪ آماده کرده بودند که از مردم رودست خوردند.
این تلاشهایشان هم برای اینست که حربه عدم مشارکت از دستشان نیفتد!.
🔻شکستن برج عاج پدرخوانده ها، نفی خان سالاری و اشرافیت سیاسی و ورود چهرههای تحولگرا هم دستاورد این انتخابات بود.
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 درحالی رسانههای معاند خارجی
بر روی تعداد بالای آراء باطله مانور میدهند و حربه کرده اند و عدهای هم در داخل از خدا خواسته آن را چاقیده و تکرار میکنند که امروز وزیر کشور، تعداد آراء باطله را
در کل کشور: ۵٪ و در تهران: ۱۲٪ عنوان کرد!
( باهوشها فکر میکنند که اگر مثلا منتخب اول ۵۰۰ هزار رای آورده یعنی اینکه مابقی باطله بوده!!)
💠 همچنین درحالی عدهای بر روی ترکیب بانوان نماینده شده (خصوصا در تهران)
انتقاد دارند که اصلا هنوز هیچ نماینده زنی از تهران به مجلس راه پیدا نکرده!
🔻 قبلاً عارض شدیم که؛
مشارکت چهل و اندی درصد برای نظام و دستگاهی که «جمهوریت» رکن رکین آن و آرمان قطعی آن است، (با وجود همه تبلیغات و کمپین های تحریمی و وقوع حوادث پارسال و...) مطلوب نیست اما
بعد از چندین سال زندگی و زیست مجازی چقدر ضریب هوشی لازم است تا بفهمیم که بر هر حرف و آمار بیاساس تکیه نکنیم و مشهورات فجازی لاجرم قطعیات و مسلّمات نیستند!.
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 این فقره عرشیه از مناجات شعبانیه را امام خمینی چنان تفسیر کرده است که احد الناسی قبل از ایشان چنین تفسیر ننموده!.
🔻ایشان در یکی از آثار عرفانی خود (به گمانم حاشیه بر«مصباح الانس» فناری) با طرح مسأله «صعق جلالی» و «صعق جمالی»، به این مضمون می فرماید:
اینکه در مناجات، ابتدا میفرماید:
«هَب لی کمالَ الانقطاع» و سپس « أنِر أبصارَ قلوبِنا»؛ به این دلیل است که بندگان خلّص خدا، ابتدا «اسم جلال» خدا بر آنها ظاهر می شود و جلال و جبروت خدا بنده را از همه چیز غیر از خدا منقطع میکند و سپس «اسم جمال» خدا بر او ظاهر میشود و این جمال و زیبایی، چشم دلش را به نور خداوند روشن میکند و همه چیز را جمیل میبیند!.
🔻بسیار زیبا!
شما عظمت روح امام را در عظمت همین تفسیر ببینید!.
در این لحظات پایانی ماه شعبان، مناجات شعبانیه را قدر بدانیم!.
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 «ظریفهای از اندیشه سیاسی امام خمینی در باب اسلام و حکومت»
✍️روح الله شمسی کوشکی|
🔻 شما میتوانید با برف پاککنِ ماشین کمرتان را بخارانید، با سویچ ماشین گوشتان را پاک کنید، با آتش زدن لاستیک ماشین، خودتان را گرم کنید؛
اینها فوایدی است که این قطعات ماشین میتوانند داشته باشند اما همه ما میدانیم که این کارکرد اصلی این قطعات نیست و
این قطعات، وقتی معنای پیدا کرده و کارکرد اصلی خودشان را پیدا میکنند که روی ماشین سوار شوند!
به عبارت دیگر؛ وقتی این قطعاتِ بافتار در کنار هم قرار بگیرند، ساختاری را میسازند که تازه میفهمی این قطعات در واقع برای چه کاری ساخته شدهاند!
🔻حال، حضرت امام هم در مقدمه کتاب ولایت فقیه، چنین سخنی را در مورد اسلام میگوید.
توضیح بیان امام این است که:
احکام اسلام در بستر حکومت، معنای واقعی و کارکرد اصلی خودشان را پیدا میکنند. وقتی کارکرد اصلی خودشان را پیدا میکنند که در قالب حکومت و در ذیل یک حکومت اجرایی شوند!.
اینها وقتی کنارهم در قالب شیوه نامه یک حکومت اسلامی، اجرا شوند تازه معلوم میشود که این احکام چه کاربردی دارند.
لذا تعبیر امام این است که:
«کیفیت وضع احکام اسلام به ما میگوید که این احکام برای اداره یک جامعه و تشکیلات وضع شده اند!».
🔻بر همین اساس امام در این مورد ادعای جالب و اصطلاحاً سهل ممتنعی دارد. امام میگوید:
اگر حتی یک آیه یا روایت هم در اثبات ولایت فقیه در عصر غیبت نداشتیم، باز هم ولایت فقیه و حکومت اسلامی در عصر غیبت ثابت میشد! و ما از خود جنس و کیفیت احکام اسلام میفهمیدیم که اینها برای اداره یک جامعه الهی وضع شده اند!».
خود جنس احکام خمس و زکات، میگوید که اینها برای مدیریت مالی جامعه ساده اسلامی وضع شده اند.
جنس حج و نماز جماعت میگوید که این حکم برای انسجام بخشی توحیدی به جامعه مسلمین وضع شده!
جنس نماز جمعه و اجتماع هفتهای یکبار، میگویدکه این حکم برای آگاهی بخشی اجتماعی و انسجام و همدلی جمعی وضع شده و... .
🔻از همین بیان مشخص میشد که چرا ولایت در اسلام، به عنوان اساس دین و روح دین یاد شده است؟!.
چون اساسا تا ولایت و حکومتی نباشد مابقی احکام و عناصر دین هم کارکرد اصلی خود را پیدا نمیکنند!.
پس علت اینکه در روایات از دوران خانهنشینی و عدم خلافت و حکومت اهلبیت به دوران اضطرار و غربت ایشان یاد شده، دقیقا به همین دلیل است.
معصومین قرار بود که با تشکیل حکومت، در واقع احکام اسلام را در کارکرد اصلی خودشان قرار دهند و حیات طیبه بسازند و انسان موحد بسازند اما با دور ماندن از خلافت و حکومت، در واقع از جایگاه حقیقی خود که جایگاه به فعلیت واقعی رساندن احکام دین است، دور ماندند و تمام سعی شان بر این شد که
اولاً: از همین پوسته ظاهری دین (فقه) دفاع کنند؛
و ثانیاً: تا میتوانند به عمق بخشی معارف دین و معرفت مسلمین بپردازند! تا زمانیکه فرصتی پیدا شود که یا در زمان حضور خود امام معصوم یا در غیبت او، خود شیعیان ولایت و خلافتی تشکیل داده و احکام را به کارکرد اصلی خود برسانند.
🔻 بر همین اساس معلوم میشود که چرا حادثه «سقیفه»، مبنای تمام انحرافات و بیچارگی های اسلام و مسلمین معرفی شده است ؟!
معلوم میشود که چرا از انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک فرصت برای تحقق آمال و تلاشهای معصومان یاد میشود؟!
و نهایتاً همه قطعات این پازل با در نظر گرفتن این نکته کلی در کنار هم قرار میگیرد:
«احکام اسلام آن زمانی معنای واقعی خودشان و کارکرد اصلی خودشان را پیدا میکنند که در ذیل یک حکومت و تشکیلات قرار بگیرند!».
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
هدایت شده از آیین چراغ | روحالله شمسیکوشکی
لــب فـروبــند از طـعـام و از شـــــــراب
ســـوی خوان آسـمــانی كن شـــتاب
گـر تــو اين انبان ز نـان خــالي كـــنی
پـر زگـــوهــــر هـــای اجــــلالی كـــنی
چند خوردی چرب و شيرين از طـعــام
امـــتحـــان كــن چـــند روزی با صــيام
چــند شــب ها خواب را گشتي اسير
يــك شـــبی بــيدار شــو دولـــت بـگير
(مولوی)
🔹حلول ماه مبارک رمضان مبارک 🌹
💠 «عبدالله بن مبارک ترکستانی» و «فضیل بن عیاض مروی»؛
اولی عالم و محدث بزرگ سنی، دومی عالم و محدث بزرگ شیعه، دو دوست و رفیق یکدیگر بودند.
«عبدالله» عالم مجاهدی بود که قریب به ۲۰ سال در مرزهای بلاد اسلام و روم مشغول جهاد و مرابطه بود و در مقابل، فضیل بن عیاض شخص عابدی بود که به کثرت عبادت معروف و معتکف حرمین شریفین مکی و مدنی بود.
(داستان راهزنی که هنگام بالا رفتن از دیوار خانهای به قصد زنا با یک زن، با شنیدن آیه «ألَم یانِ للّذین آمنوا أن تخشع قلوبهم لذکرالله» توبه کرد و عابد و زاهدی تمام عیار شد، مربوط به همین فضیل بن عیاض است!)
🔻روزی از فضیل، نامهای به عبدالله (که در حال جهاد با روم بود) رسید و عبدالله در پاسخ به او شعری را به کنایه سرود:
«يا عابدَ الحرمينِ لَو أَبصَرتَنا
لعلمتَ أنَّك في العبادةِ تَلعبُ
مَن كانَ يخضبُ خدَّه بدموعِه
فنُحوِّرنا بدمائِنا تتخضّبُ»
[ای عابد مکه و مدینه، اگر خوب ببینی
متوجه خواهی شد که عبادت تو بازی است!.
کسی که صورت خود را با گریه عبادت
گلگون میکند؛ بداند که ما گلویمان را با خون خضاب میکنیم].
🔻حقیقت اینست که روزه و عبادات ما در ماه رمضان هم اگر لحظهای به یاد مصائب مسلمین غزه در خط مقدم مبارزه با کفار بگذرد، بازی و ملعبهای بیش نیست!.
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 یک «آخوند استایل»👆 که همه هنرش بازگو کردن کامنتهای عامیانه اینستاگرام است را یک شبه میکنند «پژوهشگر دینی»!! تا به خیال خود وانمود کنند که آلترناتیو انقلاب از داخل خود حوزه بلند شدهاست!.
.
.
.
.
ظاهراً برای «پژوهشگر دینی» شدن، باید قبلش دو واحد تولید محتوا با توله سگ و فودبلاگری پاس کرد!.
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 ۲۵ اسفند ماه، سالگرد وفات یادگار فداکار امام، حاج سید احمد خمینی
🔻 بنده شخصاً خیلی به حاج احمد آقا ارادت دارم!.
این آدم نه تنها از قِبَل امام جیبی برای خود ندوخت وجایگاهی دست و پا نکرد بلکه
تمام زندگی و شخصیت و حیثیت خود را وقف امام کرد، خود را کاملاً در ذیل شخصیت امام تعریف کرد، هیچ استقلال عنوان وشخصیتی جدای از امام برای خود نخواست!
این را شاید خیلی از شما طبیعی بدانید
اما کسی که با مناسبات «آقازادگی»در حوزه و بین علما آشنا باشد و بداند که
«آقا زاده» بودن در حوزه، به خودی فرصت محسوب میشود (حالا نه لزوماً در مسیر غلط)، میفهمد که ارزش این شأن و جایگاه نخواستن، چقدر است!.
✍️روح الله شمسی کوشکی |
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323
💠 «اجمال قرآن و تفصیل حدیث»
(پرداختی جدید در لزوم تصحیح ذهنیت در مورد جایگاه قرآن و احادیث)
✍️روح الله شمسی کوشکی|
🔻مرحوم استاد فاطمی نیا یک جمله و نظریه اساسی و بسیار جالب داشتند و میگفتند:
«پیامبر اجمال است و اهلبیت تفصیل!
قرآن، اجمالِ تفصیلِ روایات است و روایات تفصیلِ اجمالِ قرآن!».
توضیح آنکه:
برای مثال نگارنده معتقد است که ده پانزده صفحه مقدمه کتاب «ولایت فقیه» امام خمینی و سه صفحه مقدمه کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی» آیت الله خامنهای، به تمام کتب معارفی که در مدرسه و دانشگاه تدریس میشود، میارزد و اهمیت و تأثیر آن بیشتر از همه آنها است!.
چرا؟؛
چون این کتاب ها ذهنیت صحیح را میسازند، یک نقشه کلان در ذهن انسان مسلمان میسازند که باعث میشود بعد از آن، هر نکته معرفتی که انسان فرامیگیرد در جایگاه درست خود، روی این نقشه بنشیند و یک نظام فکری برای او بسازد.
🔻به نظر میرسد قرآن هم در بین منابع معرفتی ما چنین جایگاهی داشته باشد!.
یعنی قرآن برای آنکه بیاید مجموعه فراوان و پراکندهای از معارف را بیان کند، میآید و یک ذهنیت اساسی و یک نقشه صحیح در ذهن انسان میسازد که بعد از آن هر مقدار از معارف فراوان و پراکنده (روایات) را انسان فرا گرفت، بیاید و در این نقشه جایگاه خودش را پیدا کند و در نتیجه؛ هم این معارف زیاد و پراکنده (روایات) منظم صورتبندی میشوند و هم آن نقشه روز به روز تکمیلتر میشود.
به نظر میرسد یکی از مقاصد مرحوم استاد فاطمی نیا از آن نظریهشان این باشد.
🔻حال با توجه به این نکته؛ میتوان نتیجه گرفت که در مورد قرآن اگر ما قبل از اینکه با تلاوت قرآن مجموعهای از معارف را وارد ذهنمان کنیم، ذهنیت کلی مان را نسبت به قرآن درست کنیم و بعد بر اساس آن ذهنیت اساسی معارف قرآن را جا یابی و فهم کنیم، به فهم صحیحتری از قرآن میرسیم.
مفاهیم قرآن در ذیل یک ذهنیت کلی و براساس یک زمینه خاصی بیان شده است. بدون فهم آن زمینه و ذهنیت مفاهیم قرآن یک معنا میدهند و با فهم آن زمینه و ذهنیت یک معنای دیگر!.
🔻باری، ذهنیت کلی نگارنده نسبت به قرآن چنین است که در ضمن یک مثال بیان میدارد:
شما یک میدان مبارزه و جنگ بین حق و باطل را تصور کنید!. گویی خدا انسان را گذاشته در وسط چنین میدانی و میگوید: «ای انسان! تو برای اینکه ساخته شوی، برای اینکه تربیت شوی اینجا باید با کفر و شرک مبارزه کنی! (ایده تربیت در ذیل مبارزه). اینهم قرآن؛ کاتالوگ و دستورالعمل مبارزه (و تربیت در ذیل مبارزه)!.
▪️تو انسان مبارز، در طول مبارزه طولانی، ممکن است فرسایش پیدا کنی، منِ قرآن راه دعا و توسل به خدای متعال را پیش پای تو میگذارم!.
▪️مهمترین خطری که تو انسان مبارز را در راه این تربیت در ذیل مبارزه تهدید میکند، وساوس نفسانی و شیطانی است؛ در مقابل آن، منِ قرآن راه تقوا را به تو میآموزم!
▪️اگر اسیر این وساوس و گناهان شدی، در مقابل آن من راه توبه و استغفار را به تو میآموزم!
▪️ تو در راه مبارزه و برای درست مبارزه کردن، نیازمند داشتن الگوی مبارزاتی هستی، من پیامبران را به عنوان الگوی مبارزه به تو معرفی میکنم.
( و همین است سرّ اینکه امام خمینی پیامبران را الگوی مبارزه معرفی میکند و یا کتابی مثل صحیفه سجادیه را کتاب مبارزه عنوان میکند).
🔻حال شما با داشتن این ذهنیت از قرآن یک نوع فهم از آیات قرآن خواهید داشت و بدون آن یک نوع دیگر فهم از قرآن.
در این ذهنیت از قرآن، مفاهیم قرآنی اساسا معنای دیگری خواهند داشت.
این است همان وجه اهمیت تصحیح ذهنیت در مورد قرآن که مقصد اصلی این نوشتار بود!.
🔰 آیین چراغ | روح الله شمسی کوشکی🔰
https://eitaa.com/joinchat/4165402769C8f31c5c323