eitaa logo
روزنه
6.5هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
2.5هزار ویدیو
271 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
6.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بازخوانی «سلام فرمانده» در نیجریه @rozaneebefarda
از سانسور رابطه وثیق امام و دانشجویان تا خدشه در عفت کلام امام! ؛ پرونده ویژه نقد کتاب الف‌لام خمینی|| یادداشت ۱۷ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 یکی از ویژگی‌‌های کتاب الف لام آن است که گاه در پوشش ستایش از امام و شناساندن ایشان(!!) تا آنجا که می‌تواند در راه خرد شمردن او تلاش می‌کند و در مواردی حتی گزارشهای ساواک را – که در شرایط عادی برای او حکم مدرک خدشه‌ناپذیر دارد- نادیده می‌گیرد و یا به صورت دستکاری شده بازنویسی و استفاده می‌کند. یکی از مواردی که نویسنده الف‌لام‌ در بازتاب اسناد، مراعات امانت نکرده، مسئله ارتباط وثیق دانشجویان با امام خمینی است! در حالی که به شهادت اسناد، دانشگاهیان نیز مانند سایرین شیفته امام بودند، الف‌لام چنین وانمود می‌کند که آنهایی که سر در راه امام گذاشته بودند و به او پیوستگی و دلبستگی داشتند، از اقشار سنتی جامعه و مشتی طلبه بودند، نه فرهیختگان و نخبگان و سیاست‌مداران جامعه! در الف‌لام (جز در مواردی که ارتباط دانشگاهیان به دلیل شدت وضوح غیرقابل انکار بوده)، نشانه‌های ارتباط وثیق امام و فرهیختگان ناگفته مانده یا وارونه روایت شده است! بعنوان نمونه ساواک در گزارشی درباره کسانی که در روز عید فطر سال41 از تهران به قم و به بیت امام رفتند و پای سخنرانی امام گرد آمدند چنین آورده است: ساعت 7 صبح روز 41/12/7 .... در حدود چهار هزار نفر از اهالی تهران و اعضای جبهه ملی در مسجد اجتماع کردند در بین آنها ... احزاب وابسته به جبهه ملی، دانشجویان، دانش‌آموزان، کسبه، بازار و روحانیون از جمله شیخ جواد فومنی، فرهنگ نخعی، (متصدی کانون تشبع و طرفدارانش) شیخ انواری، افراد هیئت قائمیه، اعضای مکتب توحید و بالاخره هیئت های مذهبی حضور داشتند... افراد مزبور مجدداً اجتماع و برای انجام نماز [عید فطر] در پشت آیت الله حجت [؟!] و آیت‌الله شریعتمداری رهسپار شدند... آن‌گاه اجتماع، رو به منزل آیت‌الله خمینی به حرکت درآمد و شعارهایی بر له آیت‌الله خمینی می‌دادند... نویسنده الف لام گزارش بالا را چنین دست کاری کرده است: ... هفتم اسفند 1341/ عید فطر گروهی از طلبه‌های قم و زایران حضرت معصومه علیهما السلام بنابر رسم جاری – برای گفتن تبریک عید راهی خانه علما شدند. این گروه که عمدتاً از تهران به قم آمده بودند ابتدا به خانه آیت‌الله شریعتمداری رفتند و سپس راهی خانه آیت‌الله خمینی شدند... نویسنده الف لام نه تنها هویت جمعیتی را که به گفته او «عمدتاً از تهران به قم آمده بودند» و ماهیت سازمانی آنان را سانسور می‌کند، بلکه با آوردن جمله «گروهی از طلبه ها و زایران حضرت معصومه، بنابر رسم جاری» چنین وانمود می‌کند که عید فطر سال41 با سال‌های پیشین تفاوتی نداشته، بلکه طبق روال سنواتی طلاب و زایرانی برای زیارت به قم و به بیوت علما «برای گفتن تبریک» رفتند! وی این واقعیت را که پیام و کلام بیدارگر امام حتی دانشگاهیان، فرهنگیان، دانشجویان و دانش آموزان، نیز گروه‌های سیاسی را به قم کشاند و جبهه ملی را که در اعیاد مذهبی به ویژه عیدفطر کم‌تر به یاد زیارت بودند و اصولاً با علما و حوزه‌های علمی میانه‌ای نداشتند، برای دیدار امام و شنیدن سخنان سازنده او روانه آن دیار ساخت، نادیده انگاشته است! در حاشیه اشکال فوق ذکر این نکته نیز جالب توجه است: جناب نویسنده از آنجا که به گزارشهای ساواک درباره امام باورمندی ویژه‌ای دارد، بخشی از سخنرانی امام در جمع دیدارکنندگان روز عیدفطر را که پادوهای ساواک سرهم بندی کرده اند را آورده و در امتداد ادبیات نامتناسبی _که جز زیر سئوال بردن امام از آن فهميده نمی‌شود_، واژه رکیک و سبکی را که گزارشگران ساواک به امام نسبت داده‌اند چنین برجسته کرده است «مملکت را به گند زده‌اند»! نکته درخور توجه اینکه آقای بهبودی از تنظیم‌کنندگان کتاب صحیفه امام خرده گرفته که چرا بخشهایی از سخنرانی امام در روز عید فطر 41 را از کتاب نهضت امام خمینی روایت کرده اند! و از منبع «معتبر» ! و «موثق»! اسناد ساواک بهره نگرفته اند!! این در حالی است که اولا کتاب نهضت به عنوان یکی از مصادر صحیفه است. ثانیا این اثر قبل از انتشار به نظر مبارک امام خمینی رسیده و ایشان با دقتی مثال زدنی، بعد از برخی تذکرات مکتوب، متن کتاب را تأیید کرده‌اند. حال آیا باید به اثر مورد تایید امام مراجعه کرد یا گزارشات ساواک؟! پژوهشگران اندیشمند، حتی اگر هیچگونه شناختی از امام نداشته باشند و از عفت کلام امام نیز بی‌خبر باشند لیکن به آثار و سخنرانی‌های امام نگاهی کوتاه و گذرا داشته باشند در می‌یابند که واژه‌ای مانند «گند زدند» واژه و جمله‌ای نیست که از زبان امام بیرون بیاید. با نگاهی به 21 جلد کتاب صحیفه امام هرگز این گونه واژه‌ها در کلام و بیان امام نتوان دید. 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
9.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اجتماع عظیم مردم متدین قم در هم‌خوانی در در مسجد مقدس جمکران سه‌شنبه، ۳۱ خرداد از ساعت ۱۹ با حضور مداح اهل‌بیت(ع) @rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
Khamenei.ir-1839653117_903237512.mp3
زمان: حجم: 2.82M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای جامعه عشایری کشور 💻 @Khamenei_ir
اجتماع پرشور مردم غیور قم در هم‌خوانی سرود @rozaneebefarda
5.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دنیا بدون تو معنایی نداره... @rozaneebefarda
هدایت شده از کیهـــان آنلاین
📂 🔹 کیهان در سالگرد انتخابات 1400 بررسی می‌کند عبور 10 ماهه دولت رئیسی از میدان ‌مین دولت غربگرا 🔸 یک‌سال پیش در چنین ایامی مردم ایران با رای خود در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی را به عنوان رئیس‌جمهور برگزیدند. به واقع مردم در انتخابات ریاست جمهوری 1400 از مدیریت فاجعه‌بار دولت گذشته به دولت رئیسی که نماینده تغییر در وضع موجود بود پناه آوردند. رئیسی شعار اصلی‌اش تغییر در وضعیت کنونی بود: «با هر سلیقه‌ای برای تغییر وضعیت موجود می‌آییم.» سرویس سیاسی- روی کار آمدن دولت مردمی سید ابراهیم رئیسی با کار ویژه تغییر در ریل مدیریت اجرایی کشور نقطه شروع تغییر در وضع موجود و پس از یک دوره 8 ساله مدیریت ضعیف و ناکارآمد بود و امروز با گذشت یک‌سال از این انتخاب مردم، اگرچه عده‌ای متوقعانه مدعی‌اند که هنوز بخش زیادی از وعده‌های رئیسی آنهم در این مدت کوتاه محقق نشده اما قطعا هیچ ایرانی منصفی نمی‌تواند منکر تلاش مجدانه، مجاهدانه و شبانه‌روزی رئیسی و دولتش برای باز کردن گره‌های کور مدیریتی فاجعه‌بار گذشته و سامان دادن به اوضاع آشفته کشور و همچنین دستاوردهای ملموس، قابل ملاحظه و ارزشمند‌ این دولت مردمی در بخش‌های مختلف باشد. نباید فراموش کرد که رئیسی میراث‌دار مدیریتی یکی از ضعیف‌ترین، ناکارآمدترین و بی‌کفایت‌ترین دولت‌های پس از پیروزی انقلاب بود و در شرایطی سکان دولت را به‌دست گرفت که فساد و عملکرد ضعیف دولت قبل انباشتی از نارضایتی‌های عمومی را موجب شده بود و اعتنا نداشتن روحانی و حامیانش برای تغییر نحوه عملکرد و نشنیدن صدای اعتراض مردم، کشور را در شرایط بی‌دولتی و به ‌شدت ملتهب قرار داده بود. شاید بتوان گفت سید ابراهیم رئیسی و کابینه‌اش در طول مدت یک‌سال گذشته بیشترین توان و ظرفیت خود را صرف اصلاح شیوه‌های مدیریتی غلط و پرچالش دولت تدبیر و امید کرد تا دست کم از فشارهای روحی و روانی بر گرده مردم کم شود. قطعا ایجاد رضایت‌مندی نسبی و همچنین بازگشت امید و اعتماد به مردم با استمرار این چرخه تحول روز به روز افزون‌تر خواهد شد و حتما به زودی مردم طعم شیرین مدیریت جهادی و انقلابی و خدمت صادقانه را خواهند چشید... ادامه مطلب👇 https://kayhan.ir/fa/news/243947 🔻نشانی ما در پیام‌رسان‌های سروش، آی‌گپ، ایتا @kayhannewspaper
اهانت زننده عضو ارشد به آیت‌الله العظمی بهجت 🔶حاشیه روزنه اولا آن عارف واصل عزیز هرگز ادعای ویژه‌ای نداشت و پی مقام و موقعیت مادی و حتی ریاست معنوی نبود. ثانیا علو مرتبه این آیت حق که در میان اهل سلوک و معرفت به تواتر رسیده، نه نیازمند تأیید عوام‌زدگانی چون اين شیخ هتاک است و نه با هوچی‌گری و توهین امثال او قابل کتمان است! ثالثا برچسب دکان‌داری و کرامت‌تراشی هم که لایق خودشان است که زمین و زمان را به هم دوختند تا یک شیخ ساده‌لوح سیاسی را در قامت قائم‌مقام رهبری قالب کنند و بعد از برافتادن تشت رسوایی شان و بعد از همنوایی و همگامی با انواع و اقسام وحوش انسان‌نما(خاصه منافقین خونخوار و آمریکای جنایت‌کار) همچنان با کمال وقاحت با ژست آدم‌ حسابی‌ها مشغول موعظه این و آنند! رابعا سلام و صلوات بی‌شمار بر روح مطهر آيت‌الله العظمی بهجت که همچنان و همیشه در افشای ماهیت مدعیان دروغین در بازار مکاره دین‌فروشی، حاضر و ناضر و ناصر جریان حق است. خامسا عشق و ارادت و ذوب شدن در پذیرش ولایت کفار، برخی را بر آن می‌دارد که حریم بزرگان تشیع را بشکنند برای پاسبانی از خط سازش و گفتمان وابستگی ذلیلانه به آمریکا. تکلیف این جماعت را سیدالشهدا علیه‌السلام در عاشورای سال ۶۱ مشخص کرده است؛ آنان در دو راهی عزت و ذلت، در دوگانه حسین(ع) و یزید، در تردید بین راه حق و باطل، بیراهه و باطل و ذلت را انتخاب کرده‌اند... هیهات من الذله @rozaneebefarda
نامه آقا سیدموسی صدر به برادرش در پاسخ به انتقادات پیرامون اقامه نماز بر پیکر دکتر شریعتی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 سرور معظم و برادر بزرگوار دست مبارک را می‌بوسم و ملتمس دعا هستم. ...متأسفانه مطالب از دور طور دیگری جلوه و تفسیر شده است. و امیدوارم شناسایی و اطمینان سابق و حسن‌ظن و خدمات کم‌نظیر سابق که به لطف خدا انجام گرفته روشنگر باشد. درباره دکتر شریعتی، متأسفانه مطالب یاد شده و پیام رسیده و حتی تفسیرها دور از حقیقت بوده است. هیچ جبهه‌گیری و دفاعی و تبنی وجود ندارد. فقط و فقط جوانان مسلمان زیادی که من آنها را می‌شناسم و خود را مسئول آنها می دانم و برای راهنمایی آنها تلاش‌ها کرده‌ام بعلت وضع سیاسی و جبهه‌گیری در مقابل چپ به‌خصوص به مطالب ایشان نیازمند بودند و در عین حال نقص داشتن را معترف بودند. منتظر بودند در مرحله آینده دکترین مثبت برای آنها در اروپا تهیه کند و چون فوت شد سخت محزون و پریشان شدند و چون هیچ‌کس حتی کوچکترین صحبتی با آنها نکرد، نزدیک بود به کلی رشته و روابط آنها با روحانیت قطع شود. من با این احترام – و فداکاری فراوان- مانع انقطاعشان از روحانیت و انحرافشان شدم و در خطاب گفته و می‌گویم که افکار ما با او فرق دارد. و به همین دلیل موفقیت حاصل و امیدوارم همه نواقص و سوء‌تفاهم‌ها جبران شود. موضع دیگر هم براستی من در حال دفاع بوده و هستم. نمی‌دانم چرا از . . . مرتب کارشکنی و تحریک ادامه دارد تا آنکه وضع خطرناک بود و حملۀ من فقط صورت دفاع داشته است. امیدوارم مفصل‌تر عریضه‌ای تقدیم دارم... @rozaneebefarda
یک مطالبه بایسته از موسسه تحقیقاتی امام موسی صدر @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 با توجه به‌ قرائن تاریخی، نامه‌های انتقادی فراوانی از علمای ایران خطاب به آقا سیدموسی صدر(اعاده الله الینا) نگاشته شده که حاوی نکات تاریخی بسیار ارزنده و مهمی است و مع‌الاسف متن آن تا کنون منتشر نشده است! از آن جمله می‌توان به مجموعه نامه‌های انتقادی پیرامون اقامه نماز و برگزاری مراسم چهلم برای دکتر شریعتی اشاره کرد. خصوصا نامه اعتراضی دایی و اخوی بزرگتر ایشان. همچنین طبق خاطرات صادق طباطبایی، امام خمینی نیز در قالب یک نامه انتقادی صریح، تذکراتی پیرامون برخی عملکردهای ایشان بیان فرموده‌اند که توضیحات مکتوبی را به دنبال داشته است. آیا عجیب نیست که به طرزی مشکوک و شاید مهندسی شده، این قبیل نامه‌ها، هرگز از آرشیوها بیرون داده نمی‌شود؟! آیا برخورد گزینشی با داده‌های تاریخی درست است؟ جناب آقا سیدموسی صدر که از مجاهدان فرهنگی ایران معاصر بوده، همچون سایر هم‌طرازان خویش خدمات بزرگی به تشیع روا داشته و شایسته تقدیر دائمی است و در عین حال ممکن است به برخی عملکردها و مواضع شان انتقادها یا ابهاماتی وارد باشد که صدالبته منطق و استدلال برای توجیه و دفاع از همان نقدها هم وجود دارد. لذا بایسته نیست از خوف نشر برخی نقدها، اسناد تاریخی بطور گزینشی منتشر گردد! به طور مشخص درخواست می‌شود سه نامه انتقادی مذکور(نامه امام، آقا سیدرضا صدر، آقا سیدباقر طباطبایی) توسط آن مؤسسه منتشر گردد. @rozaneebefarda