eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 بازنشر 🎥 | شهیدان الگویند ✏️ رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار خانواده شهدا فرمودند: اینها همه الگویند. جوان احتیاج به الگو دارد. اینها الگوهای زنده‌ی کشور ما و جوانهای ما محسوب میشوند. 🗓 رسانه KHAMENEI.IR به همین مناسبت نماهنگ "شهیدان الگویند" را بازنشر میکند. 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
مساله پردازی راهبردی برای حجاب.pdf
466.6K
🔰مساله‌پردازی راهبردی حجاب و عفاف 🔸۳۰ سرفصل و ۱۸۰ نکته درباره مقوله حجاب و عفاف در جامعه امروز ایران ✍ علیرضا معاف 🔹کلان مساله پیچیده، چندوجهی، چندمنبعی و چند ضلعی حجاب و عفاف، بی شک به یکی از اصلی ترین موضوعات، چالش ها، مشکلات، مستحدثات و مسائل نظام جمهوری اسلامی در ماه های اخیر تبدیل شده است. نگارنده معتقد است ابر مساله و کلان مساله حجاب، عفاف، پوشش و مسائل پیرامونی آن قابل حل و قابل تدبیر است و امکان عبور از این چالش سخت و پیچیده برای نظام اسلامی وجود دارد؛ به شرط آنکه به جامعیت، تضلع، تنوع، تلوّن و تکثرِ موضوع، توجه و تفتن لازم صورت گیرد. 🔹در ادامه ۳۰ سرفصل مختلف در ابعاد متنوع و متکثر مساله حجاب و عفاف مطرح شده و ذیل هر یک از نکات، مبتنی بر آیات قرآن، روایات اهل بیت و اسناد بالادستی نظام و مطالعات معرفت شناختی و مردم شناسانه گزاره های راهبردی و زیرشاخه های عمده هر یک شرح داده شده است. 🔹مساله (Problem) حجاب و عفاف قابل تدبیر و قابل حل است؛ به شرط آنکه برنامه راهبردی و راهکنشی متناسب با پیچیدگی و اضلاع متکثر این مساله طراحی و با جدیت اجرا شود. 📃متن کامل یادداشت را در فایل بالا بخوانید👆 🔻به کانال هفته‌نامه ۹دی بپیوندید🔺 http://eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a
شهادت امام باقر علیه السلام شاهد واقعه‌های جانسوز عاشورا تسلیت باد @rozaneebefarda
هدایت شده از 🌄 مهمانان خدا 💕
🏴🏴مولانا الإمامُ الباقرُ عليه السلام: 🏴أمَا إنّهُ ليسَ عندَ أحدٍ من النّاسِ حقٌّ 🏴و لا صوابٌ إلاّ شَيءٌ أخَذوهُ مِنّا أهلَ البيتِ ، 🏴و لا أحدٌ مِن النّاسِ يَقضي بحقٍّ و لا عَدلٍ 🏴إلاّ و مِفتاحُ ذلكَ القضاءِ و بابُهُ و أوّلُهُ و سَنَنُهُ أميرُ المؤمنينَ عليُّ بنُ أبي طالبٍ عليه السلام . 🏴🏴مولانا حضرت امام محمد بن علی الباقر عليهما السلام: 🏴بدانيد كه هيچ سخن حق و درستى نزد هيچ كس نيست، 🏴جز اينكه آن را از ما اهل بيت گرفته است 🏴و هيچ فردى نيست كه به حق و عدالت داورى مى كند، 🏴مگر آن كه در و كليد و آغاز و شيوه آن اَمير المؤمنين على بن ابى طالب عليهما السلام است. الأمالي للمفيد: 96/6 . 🏴🏴🏴🏴🏴 شهادت جانسوز پنجمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت مولانا حضرت امام محمد بن علی الباقر علیهما السلام تسلیت باد. 🏴🏴🏴🏴🏴
هدایت شده از KHAMENEI.IR
پیام_رهبر_انقلاب_به_حجاج_بیت‌الله_الحرام.pdf
702.1K
📝 پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به حجاج بیت‌الله الحرام منتشر شد. 🖼 | | 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ببینید|| یادی از طلبه مجاهد مرحوم استاد فرج‌نژاد که در غروب عرفه آسمانی شد.... صلوات و حمدی هدیه کنیم @rozaneebefarda
روز ترویه و بانگ "فلیرحل معنا" یادداشت‌های حج/۹ [صفحه ۱ از ۲] اختصاصی|| حجت‌‌الاسلام حمید احمدی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 امروز درمکه روز هشتم ذیحجه است، روز ترویه! روز ترویه اگر مکه باشید حال و هوای تغییر شهر را لمس می کنید. موج بزرگ زائران بعد از طلوع آفتاب بعد از محرم شدن در مسجدالحرام سمت منا درحرکت اند. صحنه‌های زیبا از انبوه جمیعت سفید پوش که آرام آرام در سکوتی با هیمنه و پر ابهت و زیبا قدم بر می‌دارند تا طبق سنت نبوی شب نهم یا همان شب عرفه را در منا بگذرانند. پیرمردانی از شبه قاره که ریش های بلندشان را با حنا به رنگ آتشی در آورده اند با لباس سفید جلوه خاصی به جمیعت داده اند. زنان هم همراه مردان ،آرام و با وقار، کوله ای بر سر یا دوش در رفتن اند همه توجه ها از اطراف بریده فقط رو به جلو در اندیشه ایام پیش رواند. رفتن به منا و اقامت در آن در شب نهم از رسوم زائران اهل تسنن است که از سنت نبوی در حجه الوداع گرفته شد. که امامیه هم آن را از سنت می شمارند. ▪️اما برای شیعیان روز ترویه یاد آور یک واقعه عبرت آموز و به یاد ماندنی تاریخی و روز دعوت انسان نورانی است برای انقطاع از جاه ، مقام ، نان ، نام و منافع شخصی . روز خروج حضرت سید الشهدا علیه السلام همراه یارانش از مکه به سمت عراق که حدود یک ماه بعد واقعه دردناک و تارخ ساز و فراموش نشدنی عاشورا رقم می خورد. در مکه باشید پژواک این صدا هنوز در بلندای شهر به گوش می رسد. "فلیرحل معنا " چند روزی این مساله ذهنم را به خود مشغول داشته است که جدای از مباحث فقهی آن ، از اینکه امام قصد حج کرده یا نکرده و حج نیمه تمام گذاشته یا نه و از ابتدا در ماه غیر حج با احرام عمره مفرده وارد مکه شدند و یانه؟ از بیم ترور حکومت مکه را ترک کردند یا نه؟ اما هر مسلمانی از پاداش حج گزاری و اهمیت آن در اسلام و جایگاه بی بدیل این عبادت فاخر و جاذبه های معنوی آن آگاه است و مراسم و آیینی که هر مسلمان دلداده خداوند و معنویت را شیدای خود می سازد. امام حسین علیه السلام که ترنم نیایش قدسی عرفه اش هنوز جانها و عقول آدمی را متحیر می سازد ومی نوازد و مناجات عرشی حضرتش از تراث معنوی گرانسنگ و از منابع بی نظیر عرفان اسلامی است ، چگونه از این حضور و شرکت در این آیین قدسی دل کندند و به سوی عراق رفتند ؟! فهم این مسئله و درکش سخت است! و این همان چیزی است که نهضت و راه و سلوک حسینی را برجسته و ممتاز ساخته است. انگیزه خالص و الهی و اتصال او به عالم معنا و ملکوت است که در هنگامه دوران امر بر انجام یک فریضه اهم و سخت ، انتخاب جانب مصالح امت و منافع و یا لذایذ شخصی حتی معنوی آن. از همه لذایذ معنوی و مصالح شخصی عبور کرد و گذشت و لحظه ای در این حرکت و تصمیم تردید نکرد! نه در تشخیص تکلیف و مصالح امت و نه در عمل به آن ! دنبال تکلیف تراشی و مصلحت بافی برای موجه سازی حضور در مراسم حج و درک ثواب آن هم نرفتند.! اما ما مدعیان هر وقت پست و مقام سراغ ما آید و یا حتی بویش به مشام رسد، احساس تکلیف می کنیم و برای در آغوش کشیدنش ایثار می کنیم و به گرمی پذیرایش می شویم و همیشه برای این نوع تکالیف آماده بذل مال خود و خرج عرض دیگران هستیم! برای رفع عطش قدرت و شهرت، همه ایام برای ما یوم الترویه است ، چون این عطش سیراب شدنی نیست و با آب برداشتن در یک روز سیراب و به کفایت تامین آب نخواهد شد.! اما هر وقت بحث گذشتن از آبرو ، لذایذ ، شهرت و بحث جهاد باشد برای صیانت از دین و آیین ، تردید دامنگیر ما می شود و آن قدر در تردید سیر می کنیم و به استخاره واستشاره با هم مسلکان و مصلحت جویان وقت می گذرانیم که صدای ساز و دهل پایان معرکه به گوش می رسد و پایان فجر دهم هم اعلام می شود. آن عبد صالح ، عارف متأله و زاهد و انسان کامل شیدای مناجات با خداوند و مستغرق در ذکر و دعا ، شجاعانه ایستاد و همه مصلحت جویی ها را به کنار نهاد و به آنچه به مصلحت اسلام و امت بود و نه مصلحت خود و منافع خویش، اندیشه کرد و تصمیم گرفت و عزم بی خلل و بی تردید خویش را بر آن جزم نمود و با صدای رسا برای همیشه در تاریخ و همه زمان ها ندا در داد : 🔸"من کان باذلاً فِينَا مهجتَه، وموطِّناً على لِقَاء الله نفسه، فلْيَرْحَل مَعَنا" 《هر کس آماده است خون خود را در راه ما نثار کند و خود را آماده لقاى خداوند سازد، با ما رهسپار شود.》 رغم انتظار مصلحت اندیشان ، زاهدان قشری ، مرفهان دنیا طلب و دشمنان کینه توز، او برای عرفات مشک ها را از آب پر نساخت، بلکه حتی حسرت نگاه را بر دل آب گذاشت و به مصارع عشاق نینوا شتافت ! همگان را دعوت به آبیاری نهال تشنه اسلام و درخت عدالت نمود. ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روز ترویه و بانگ "فلیرحل معنا" یادداشت‌های حج/۹ [صفحه ۲ از ۲] اختصاصی|| حجت‌‌الاسلام حمید احمدی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 تا ترویه برای همیشه برای هجرت و حرکت برای بقای شجره طیبه اسلام نام یابد و بماند. همه در مقابلش ایستادند تا او را از مسیرش باز دارند، از مصلحت جویان تا دلسوزان ، رقیبان ، دنیاگرایان و دشمنان ! اما او باز نمی ایستد ! او را از مرگ و از آوارگی خانواده اش بیم دادند، با ایمان به راهش فرمود: آیا مرا از مرگ می ترسانید؟! "فیا سیوف خذینی! " شمشیرها مرا بگیرید! اراده او تکیه به جای دیگر داشت. چیزی را خواست و اراده کرد که " او " می خواست و اراده اش بر آن مقدر شده بود! از این رو روز ترویه روز عزم و اراده مؤمنانه و الهی و گذر از منافع و مصالح شخصی و لذایذ معنوی برای یک امر مهم و حیاتی هرچند بسیار سخت و پر هزینه ، که دفاع از دین خدا و صیانت از مصالح ملت و عمل به تکلیف، در حیات و تاریخ اسلام مانا شد. و اسلام و حریت از او حیات گرفت و ماند. او فقط به تکلیف و مسئولیت تاریخی و الهی خویش اندیشید و غیر این هیچ ندید و نخواست. چقدر زیبا و روشن آن پیر عارف گفت؛ "سید الشهدا تکلیف همه مارا روشن کرده است. " برایم همیشه روز هشتم ذیحجه با حس غریب و نگرانی همراه است. وقتی به آن فکر می کنم که اگردر چنین موقعیتی قرار بگیریم چه خواهیم کرد؟ آن قدر سبک بال و از فراخی اندیشه و روح برخورداریم که تصمیم درست بگیریم و اساسا تکلیف مان را درست فهم کنیم ؟!ودرست و بهنگام حرکت و عمل کنیم یا عمل به ظواهر و فرایض دیگر را بهانه فرار از مسئولیت اصلی و درست می کنیم؟ باید به خداوند پناه برد و از او خواست تا شناخت شعور ،اراده ، عزم ، و شجاعت لازم را برای تصمیم درست و اقدام بهنگام به آن را عنایت کند . وا اسفا از تشخیص و تصمیم نادرست ! از مصلحت اندیشی های منفعت طلبانه و خود خواهانه! حمید احمدی مکه مکرمه ۸ ذیحجه ۱۴۴۴ ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
جبل الرحمه، تجلی مجد و طلعت نورانی خداوند! یادداشت‌های حج/۱۰ [صفحه ۱ از ۲] اختصاصی|| حجت‌‌الاسلام حمید احمدی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ♦️از صبح خیابان های منتهی به جبل الرحمه شاهد رفت و آمد جمیعت سفید پوش بود. خیمه ما فاصله زیادی با جبل الرحمه ندارد و به خوبی از خیابان کناری اش قابل مشاهده است. انبوه جمیعت سفید پوش روی جبل الرحمه، آن را شبیه کوه برفی کرده است. جمع زیادی با گرمای هوا در حال برگشت به چادرها هستند نزدیکتر که بروی جمیعتی از ملیت های مختلف به طور پیوسته در حال بالا رفتن و یا برگشت به پایین هستند . با افزایش گرما که هنگام ظهر به ۴۴ درجه رسید و در ساعت ۳ بعد از ظهراز ۴۶ درجه هم گذشت، از انبوه جمیعت کاسته شد . 🔹حدود سه ساعتی از ظهر گذشته است از خیمه بعثه بیرون آمدم تا نزدیک جبل الرحمه دعای آسمانی عرفه را با مهمانان کوی دوست همنوا شوم با طی مسیری کوتاه به نزدیکی جبل الرحمه رسیدم . چشم و ذهنم به تصویر حضورش در کنار کوه رحمت دوختم ، تلاش کردم تصویری از آن جلوه جمال الهی در لحظه های سرمست حضور در محضر دوست و معشوق را بر اساس گزارش شاهدان آن روز فراموش نشدنی آن منظره جمال حبیب در محضر و معاشقه با محبوب را ترسیم کنم . باید نگاه را به عمق تاریخ دوخت و از ژرفای کلمات و معانی،حالات و جلوه های آن صحنه به یاد ماندنی به ذهن آید و در قلم ترسیم گردد و در جانها مصور شود . تمرکز یافته تا تصویری هرچند نیم رخ ، کم رنگ ، کوتاه و اندک از رخ رعنا و ماه نشان حبیب خدا را که هم وجودش مستغرق در گفتگوی محبوب بود را به قلم آورده و رسم نمایم ! گرچه قطرات اشک از شوق و عظمت این صحنه نگاهم را تیره و تار می سازد اما لذت نگاه بر ساحل این کرانه بی انتهای رحمت و ادب ، شائقم می کند تا نزدیکتر روم و لختی درنگ نکرده و چشم بر ندارم ! رو به کعبه در جانب چپ کوه کم ارتفاع در لباس سفید احرام در حالی که خانواده و یاران و دوستانش در کنارش با فاصله ای کم ایستاده اند دستها را بالا آورده و با ابتهال و صورت بر افروخته از درخشش این ملاقات ،زمزمه مناجاتش آغاز می شود. 🔸 می بینم کوهی در کنار رحمت گسترده و بلند و مواج ایستاده بلکه به تواضع سر خم کرده است! حال می فهمم که چرا به این تل، جبل رحمت می گویند چون این تل بر کوه رحمت تکیه زده است و در دل خود نجوا و شکوهای مظهر تجلی جمال و جلال خداوند را دارد ! 🔹بر گونه هایش خیس اشک است و شانه هایش در ذکر نام یار لرزان ! آغاز آهنگ او در گفتگو با محبوب با حمد شروع می شود و او را به کرم بی انتهایش می خواند "هوالجواد الواسع" و بر فرصت استماع سخن و نجوا یش او را می ستاید "هو للدعوات سامع" از نعمتهای پرشمار می گوید نه تنها به حمد و ثنا می خواندش ، شکوه هایش را نیز وا می‌گوید . " اشکو الیک غربتی و بعد داری" از این شکوه او بیمناک شدم! او که در جوار عز و قربش مقام دارد از غربت و دوری بنالد ما درمانگان و بی خانمان چه گوییم! سخن استاد اهل معنا و بصیر مرحوم آیه الله میرزا علی آقا احمدی میانجی به ذهن خطور کرد که می گفت بعد و دوری را کسی فهم کند که قرب و وصال چشیده باشد ! 🔸شکوه نیایش او کوه و دشت و فضا را به تسخیر در آورده ، اما ادب او در مکالمه و مواجهه با خداوند با شکوه تر و زیباتر است ! کلیمی که لحظه ای در این معاشقه طولانی ننشست و تمام ساعات ترنم زبور عرشی به ادب ایستاد! و طنین صدایش حکایت از خشیعت مشاهده جلال دوست دارد . او چه دید که چنین ادب کرد و سوز و طنین صدایش در فرازهای بلند زبور آهنگین و ملکوتی اش، جبل الرحمه را به آستان بلند و مقدس و تلاقی امر قدسی بدل نمود؟ و محل تجلی طلعت نور حق شد و ساعیر تجلی حق گردید و قرن ها چشم ها و دلها و اذهان را مجذوب خود ساخته است. ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
جبل الرحمه، تجلی مجد و طلعت نورانی خداوند! یادداشت‌های حج/۱۰ [صفحه ۲ از ۲] اختصاصی|| حجت‌‌الاسلام حمید احمدی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 اگر گوییم جبل الرحمه جبل طور حسین است که درخشش نور خداوندی با زمزمه های قدسی اش درخشید سخن به گزاف نگفتیم. بله کوه طور است و باید خلع اغیار از نفس کرد و اذن ورود گرفت. چنانچه کوه طور به تجلی نور حق محل مناجات کلیم خدا شد و ساعیر محل مناجات حضرت مسیح کلمه الله و جبل فاران با تجلی خداو ند معبد پیامبر خاتم گردید. بِمَجْدِكَ الَّذِي ظَهَرَ عَلَى طُورِ سَيْنَاءَ فَكَلَّمْتَ بِهِ عَبْدَكَ وَ رَسُولَكَ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ‏ و به مجد و بزرگيت كه در طور سينا ظاهر نمودى و به آن با بنده خود و رسولت موسى بن عمران سخن گفتى وَ بِطَلْعَتِكَ فِي سَاعِيرَ وَ ظُهُورِكَ فِي جَبَلِ فَارَانَ بِرَبَوَاتِ الْمُقَدَّسِينَ‏ و بطلعت نورانيت كه در ساعير (جايگاه مناجات عيسى) بر او آشكار نمودى و بظهورت كه در كوه فاران (بقرب مكه بر خاتم رسولانت) تجلى كردى (و آن تجلى با عظمت) در مقامات عاليه قدسيان وَ جُنُودِ الْمَلاَئِكَةِ الصَّافِّينَ وَ خُشُوعِ پیامبران شد. 🔹به همین جهت جبل نور و رحمت در روز عرفه درخشش نورش متفاوت و جذبه رحمانی و جمال الهی اش پر فروغتر است چون حاجیان در میقاتی حد اقل برخی نشان های دنیا دور افکنده و بعضی خلع تعلقات ما سوی الله کرده اند، لذا تشرف شان بی نعل مقام و جاه و طمع به اغیار است. و امید به قبس نوری از آن برچینند. 🔹هنوز ایستاده ودست هایش بالاست و گونه های مبارکش در باران اشک خیس و آهنگ مناجات و نغمه های دلکش نیایش تکرار نشدنی اش به تسبیح محبوب و تضرع و استغاثه ادامه دارد: ▪️سبحانک انی کنت من الموحدین ▪️سبحانک انی کنت من الخائفین ▪️سبحانک انی کنت من الوجلین ▪️سبحانک انی کنت من الراجین. همرهان نیز چنین کردند و همدلانه برای بزمی بزرگ در موسمی دیگر آماده شدند و میوه اجابت از ادعیه چیدند و سرود رضایت خواندند بر عهد خویش وفا کردند . حمید احمدی صحرای عرفات نهم ذیحجه ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید|| و دعای شهادت در روز عرفه 🔹روایتی بغض آلود از حال و هوای شهید حاج قاسم سلیمانی در مراسم دعای عرفه حرم مطهر رضوی... @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 رفتی و‌ امروز جای خالی ات را در تمام بند بند وجودم احساس می‌کنم... چه شیرین بود لحظه های با تو بودن... و چه تلخ است نبود تو در این دنیای پر از هیاهو؛ که کوهی استوار همچون تو می‌خواهد برای پناه آوردن و رهنمایی طلبیدن در عبور از بحران های دوران... ⬛️ سالروز رحلت استاد دکتر محمد حسین فرج نژاد به همراه همسر محترم و فرزندان عزیزشان تسلیت ⬛️ --------------------------------------------------------------------- برای دوستانمان هم به اشتراک بگذاریم @nedayebehesht
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
مجموعه پوستر‌های « در بیان مصباحِ دوستان» 🔺️بیانات حضرت آیت الله مصباح یزدی پیرامون عظمت شخصیت شهید آیت الله دکتر بهشتی (ره) 🌐 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
مسأله «سروش محلّاتی» چیست؟ حجت‌الاسلام سعید صلح‌میرزائی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 سروش محلاتی در سخنرانی روز دوم تیرماه در شرح نماز دهه‌ اول ذی‌حجه گفت:«اگر برای مردم جهنم درست شد نمی‌توان توقع داشت مردم اصول و قواعد یک زندگی مطلوب را که شرع مقدس ارائه کرده است رعایت کنند. خداوند ابتدا آتش را خاموش کرد و آرامش را به زندگی آنها برگرداند، سپس به موسی‌ بن عمران فرمود بیا آماده شو و برنامه زندگی انسانها را دریافت کن. در این شرایط می‌توان از مردم توقع و انتظار داشت.» در این یادداشت با مرور نکاتی به 2 سؤال پاسخ داده شده است: آیا احکام و الزامات دین برای دوران آسایش مادّی است؟ هدف امثال سروش محلّاتی از این سخنان چیست؟ 1-سال‌ها است که سروش محلاتی، نقل محفل جریان‌های متمایل به غرب و سخنران محافل سران فتنه است. رسانه‌های آنها نیز دوست دارند که از عنوان «آیت‌الله» برایش استفاده کنند! سخنرانی‌هایش کمک‌کار روحانی و خاتمی و رسانه‌های ضدّ انقلاب بوده است. حال سؤال این است که مسأله‌ی او چیست؟ و کجای بازی دشمن با سخنان او کامل می‌شود؟ 2-از این بخش سخنرانی او برداشت می‌شود که می‌انگارد: دین برای دوران خوشی است و احکام شریعت، در زمانه‌های سخت و عسرت، نازل نمی‌شود. او از قرآن کریم برداشت کرده است که تورات پس از نجات بنی‌اسرائیل و گذر ایشان از نیل و غرق شدن فرعونیان، نازل شده است و قبل از آن، تکالیف و احکام و الزامات شرعی برای بنی‌اسرائیل وجود نداشته است. 2- او در همین سخنرانی به تخلّف بنی‌اسرائیل و گوش سپردن به سامری اشاره کرده است و انگاره‌ای که در ابتدای سخنرانی گفته است را فراموش کرده است. اگر تکلیفی برای بنی‌اسرائیلیان وجود نداشته چه دلیلی برای توبیخ ایشان پس از بازگشت حضرت موسی(علیه‌السّلام) وجود داشت؟ 3-گویا این شخص که ظاهراً ادّعای اجتهاد نیز دارد و مدرّس درس خارج است فراموش کرده است که شریعت موسوی، دنباله‌ی شریعت ابراهیمی بوده است. «وَ مَنْ أَحْسَنُ دیناً مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ وَ اتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْراهیمَ حَنیفاً وَ اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهیمَ خَلیلاً»(نساء، آیه‌ 125) دین حنیف، از حضرت ابراهیم به حضرت اسحاق و از او به فرزندش حضرت یعقوب منتقل گردید و بعد در فرزندان و نوادگان ایشان دنبال شد و پس از حکومت حضرت یوسف(علیه‌السّلام) در مصر، بنی‌اسرائیل به آنجا کوچ کردند و لذا نمی‌توان گفت که بنی‌اسرائیل بدون احکام و شریعت بوده‌اند بلکه برخی از آیات(آل‌عمران،آیه‌ 93)، نشان می‌دهد که براساس حکم حضرت یعقوب، برخی از امور حلال، بر بنی‌اسرائیل حرام بوده است. 4-انگاره‌ باصطلاح دین‌شناسانه‌ی سروش، با اصل فلسفه‌ی دین که جهت دادن به همه‌ی حرکات و سکنات انسان و جامعه برای به تکامل رساندن انسان است، در تضاد می‌باشد. با نگاه به تاریخ ادیان نیز در می‌یابیم که از ابتدای بعثت پیامبران الهی که دائماً با مشکلات و دشمنی‌ها همراه بوده، تکالیف وجود داشته است. شاید بتوان گفت جز در سال آخر عمر پیامبر اکرم(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) هیچ‌گاه راحتی و آسایش مادّی به طور کامل وجود نداشته است امّا در تمام آن 22سال، تکالیف متعدّدی برای مسلمانان وجود داشته است چه دوران مکّه که دوران سخت شکنجه و شعب را در خود داشت و چه دوران مدینه که توام با جنگ و حمله و خیانت کفّار و اهل کتاب و منافقان بود. و اصلاً در این دوران است که مردان اصلی دین ساخته می‌شود. کمااینکه امیر المؤمنین(علیه‌السّلام) در نامه‌ 45 نهج‌البلاغه فرمودند: «بدانید آن درخت که در بیابانها پرورش یافته، چوبى سخت‌تر دارد و بوته‌هاى سرسبز و لطیف، پوستى بس نازک. آرى، درختان بیابانى را به هنگام سوختن، شعله نیرومندتر باشد و آتش بیشتر.» 5-البتّه اصل تدریج در فعلیّت یافتن احکام و همچنین در نظر بودن شرایطی همچون اضطرار و عسر و حرج برای صدور احکام ثانویه قابل انکار نیست و این با انگاره‌ی عالم مورد پسند رسانه‌های زرد، تفاوت دارد. 6-فارغ از بحث علمی و سستی انگاره‌ سروش محلّاتی، این نکته باید در نظر خواننده‌ی محترم باشد که چرا در دوران جهاد فرهنگی و حقوقی مؤمنان برای مقابله با جنبش گناهکاران و دشمنان پوشش عفیفانه،و در دورانی که شهدا و مجروحانی در زمینه‌ نهی از این منکر تقدیم شده است، کسانی همچون سروش، اصرار دارند این مطالبه را با به رخ کشاندن مشکلات معیشتی، غیر دینی جلوه دهند.آیا او و هم‌فکرانش که ملبّس به لباس روحانیت هستند، معتقدند که بقیه‌ی تکالیف الهی هم باید فقط در دوران آسایش پیگیری شود؟واقعاً مسأله‌ی سروش محلاتی‌ها چیست؟ 7-او همچنین تلویحاً با سیاه‌نمایی شرایط کشور و ندیدن پیشرفت‌ها و تلاش‌های مسؤولان خدوم و گروه‌های خودجوش مردمی برای سازندگی کشور و کم کردن آلام مردم و همچنین افزایش رفاه نسبی،همچون هم‌قطارانش، تکمیل‌کننده‌ جنگ شناختی دشمن است. @rozaneebefarda
از ضیافت الله تا لقاءالله یادداشت‌های حج/۱۱ [صفحه ۱ از ۲] اختصاصی|| حجت‌‌الاسلام حمید احمدی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ♦️صاحب بیت برای آماده سازی بندگان برای حضور در بیت و بلد امنش و از آنجا برای دیدار با صاحب بیت ، به ضیافتی مردمان را فراخواند و بار عام داد ضیافتی یک ماهه برپا نمود و این ماه را مهمانی همه بندگانش قرار داد و پایان این ضیافت را به ضیافتی دیگر که عصاره و شکوه آن ضیافت ماهنه است بیاراست و بلکه همه بهانه و تمرین و آماده شدن برای این ضیافت بزرگ بود لذا آن را عید ضیافت خواندند. به همین جهت اهل عرفان عید فطر را که از دو عید بزرگ اسلامی در قرآن کریم بیان شده ، را عید "ضیافت الله" می خوانند .بر این نظرند که خداوند این ضیافت را برقرار ساخته تا استعداد حضور برای عیدی که از آن به عید "لقاءالله " َنامند ، آماده شوند. 🔸سر آنکه اشهر حج بعد عید فطر آغاز می شود و در ادعیه مختلف ماه رمضان و عید فطر درخواست واحد" اللهم الرزقنا حج بیتک الحرام فی عامی هذا و فی کل عام" با مضامین و تعابیر مختلف بارها تکرار شده است. چون آن مقدمه و مدخل برای این عید بزرگتر یعنی عید لقاء الله است. بدان جهت که حج و عید قربان و همه عالم هنوز از ولایت صاحب مقام خلت ابراهیم خلیل الله برخوردار است. چون هنگامی که ضیافت حج بر پا می شود حج گزار با دوبار احرام بستن و محرم شدن و تلبیه و تاکید برعهد خویش و خلع هر آنچه ماسوی الله است، از خانه گذر تا به صاحب خانه برسد . این تعلیم و آموزه جاوید حضرت ابراهیم علیه السلام است که در روز دهم ذیحجه مقام لقای حق و مقام خلت و خلیل اللهی او را از همه آنچه غیر خدا بود مصون ساخت و دور کرد و خودی ندید تا تعلق و احساس وابستگی کند .هرآنچه محبوب اوخواست خلیل همان پذیرفت . با آنکه در مقام خلت طلب نیاز نزد حضرت حق بردن با اجابت قطعی همراه است چنانچه در حدیثی از امام علی بن موسی الرضا علیهما السلام آمده است که حضرت ابراهیم علیه السلام درخواست احیای مردگان را از خداوند برای اطمینان از وصول به مقام خلیل اللهی بوده است نه تردید در قدرت خداوند تعالی، اگر اجابت می شد- که شد- اطمینان قلبی به وصول این مقام رفیع یعنی دوست خداوند و خلیل او. خلیل از غیرخداوند هیچ تقاضا و اعلام نیاز نمی کند، بلکه فقط از خداوند طلب می کند چنانچه در ماجرای به آتش افکندش درخواست کمک ملائک را هم‌نپذیرفت با آنکه آنها بدون درخواستا و آمده بودند . این ویژگی یعنی آدمی به جایی می رسد که غیر خالق و رضا و خواست تمنایی ندارد. و اگر محبوب ذبح فرزند و سوختن در آتش پسندد آتش هم گلستان و قربانی فرزند همان می شود که زینب کبری فرمود : "ما رایت الا جمیلا ". لذاست که اهل معنی گویند صبر اجمل داریم و صبر جمیل. صبر جمیل یعنی پیش خلق شکایت و نیاز نبردن ولی پیش خداوند طرح نیاز کردن اشکالی ندارد و این خم مقام‌متعالی صبر است . اما صبر اجمل که مقام خاص ولی خداست حتی پیش خداوند هم شکایتی نبرد همانطور که حسین بن علی علیهما در ماجرای کربلا نه کشته شدن فرزند شش ماهه تشنه اش و نه از قطعه قطعه شدن جوان رشید و محبوبش و برادر عزیز و وفادارش هرگز به خداوند شکایتی نبرد ، فقط گفت خدایا این قربانی از ما بپذیر! او را چیزی فراتر از زیبایی قابل حس و درک ما مجذوب خود ساخته بود که جز رخ یار ندید و جز وصف او نگفت ! ما که در پشت پرده های حجاب های متعدد انانیت و نفسانیت گرفتاریم، درکی نداریم تا به وصفش نشینیم. اما حکیمان و اهل معرفت گفته اند که این صبر ی که ابراهیم خلیل علیه السلام در ذبح فرزند به کار بست عزیزش را بدون هیچ بهانه جویی و بدون درخواست تأخیر یا صرف نظر کردن نداشت. بله آرامش و اطمینان او تماشایی شد لذا مقام ایثار و گذشت نیست .مقام ایثار برای پیامبر خدا نه تنها ارزش نیست بلکه حتی ناسازگار با ایمان و باورش است. عارف متأله حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در باره رأی کسانی که گفته اند ، حضرت ایثار کرده است ، می فرماید مقام؛ مقام ایثار نیست و این در نزد اولیای الهی شرک است. چون هنوز خودی می بیند ، این از ساحت نبی خداوند به دور است. او خودی نمی دید تا بگوید چیزی از من کم شد یا بخشیده شد برای خدا . بلکه هرچه هست اوست. از این رو آورده اند که حضرت در هر ابتلایی و سر افرازی از آن ، به مقامی رسید و بعد از ابتلای ذبح فرزند که همه امکانات و شرایط برای قربانی آماده و عزم او بی خلل بود ، خداوند او را به مقام خلت و مقامت ولایت رساند. " وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلًا " بعد آن صحنه جاودان و صحفه درخشان از جلوه لقای یار به عید قربان نام گرفت و عید لقاء الله شد. ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053