eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
روزنه
خطر فعال‌سازی گسل‌های مذهبی و قومیتی توسط برخی چهره‌های سیاسی #اختصاصی|| استاد ابوالقاسم علیدوست
تذنیب این یادداشت در گروه‌های نخبگانی حوزوی و دانشگاهی با استقبال مواجه شده و بازخوردهای فراوانی توسط مخاطبان ارجمند ارسال شده است. ضمن تقدیر از همه طرفین بحث،دیدگاه‌تان را برای‌مان بفرستید تا در ادامه مسیر مورد استفاده تحریریه روزنه قرار گیرد. مجموعه اظهارنظرها نشان‌گر آن است که منطق طیف سیاسی غربگرای رادیکال در و ، تا چه اندازه سست است؛ چنانکه هیچ کس توانایی دفاع از اینان را ندارد و الحمدلله در خط و و ، اجماع همدلی و همگرایی حداکثری وجود دارد و این -و_ملی را باید پاس بداریم و در آینده این سرمایه بسیار به کار می‌آید. یادمان نمی‌رود که حفظ کیان تشیع و حریم ولایت و اساس نظام اسلامی، خط قرمز ابدی همه مؤمنین و متدینین و امت حزب‌الله و حوزویان است. ▫️روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان 👇 @rozaneebefarda
روشنفکران غربگرا و ضرورت قدرشناسی از نعمت مردم سالاری دینی استاد داوود مهدوی‌زادگان|| پژوهشگر فقه و اندیشه سیاسی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات علوم انسانی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 وقتی می شنویم که در شورای راهبردی انتخاب وزرای دولت چهاردهم افرادی حضور دارند یا طرف مشورت قرار می گیرند که بعضاً با نظام اسلامی زاویه جدی دارند و از پایان علائم حیاتی این نظام سخن گفته اند یا برای تغییر قوانین اسلامی طومار امضا جمع کرده اند یا سابقه محکومیت قضایی دارند، این سوال برای هر انسان منصف و دلسوخته انقلاب شکل می‌گیرد که اگر اکنون در رژیم منحوس پهلوی به سر می بردیم این سنخ از مخالفین و معارضین سیاسی در نظام طاغوت چه شأن و جایگاهی داشتند؟ آیا این دسته از مخالفین رژیم منحوس پهلوی به مثل جمهوری اسلامی چنین موقعیتی را پیدا می کردند که در جابجایی قدرت آنهم در بالاترین سطح سیاسی ایفای نقش کنند‌‌‌؛ یعنی وزیر و مدیران عالی رتبه حکومتی تعیین کنند؟ برای مثال آیا مخالفین انقلابی مانند مطهری، بهشتی، خامنه ای و رجایی و شریعتی یا مخالفین ملایمی مانند بازرگان و سحابی در دوره پهلوی چنین موقعیتی را داشتند که بتوانند در جابجایی قدرت و انتخاب مقامات عالی رتبه سیاسی و فرهنگی حکومت دخالت کنند یا خیر؟ مسلماً چنین نبوده است. هیچیک از این افراد نه فقط در انتخاب مقامات دخالت نداشتند بلکه اغلب آنها در محرومیت و محدودیت های شدید سیاسی و امنیتی به سر می بردند. طرح این مسأله ی واضح و روشن از این جهت اهمیت دارد که اولا التفات عمومی به حقیقت مردم سالاری دینی در ایران قوت بیشتری پیدا کند و بیش از گذشته در حمایت و پاسداشت گوهری که خود ملت در پدید آمدن آن نقش داشتند، اهتمام بورزند. چون همچنان دشمنان ملت در صدد نابودی یا مصادره به مطلوب کردن های نا مشروع این گوهر درخشان هستند. ثالثاً و مهم تر از آن توجه دادن به این عده از افراد زاویه دار با نظام اسلامی است که باید در پندار و گفتارشان تجدید نظرهای جدی به عمل آورند و قدر دان جمهوری اسلامی باشند که به آنان اجازه می دهد علیرغم همه گونه بدگویی و بدخواهی هایی که داشته و دارند در جابجایی سطوح عالی قدرت مداخله کنند. اینان باید به این حقیقت اذعان کنند که گفتمان یا عمل سیاسی آنان نبوده که چنین شأن و جایگاهی را به آنها اعطا کرده است. اگر این چنین است، چرا در دوره پهلوی شاهد این اتفاق نبودیم. چرا نتوانستند میراث مشروطه را حفظ کنند و نگذارند به سادگی به چنگ نظامیان مستبد و دیکتاتور و استکبار جهانی بیافتد. باید این افراد از روشنفکر بازی های پوچ و بیهوده خود دست بردارند و همچون ملت قدردان و حافظ مردم سالاری دینی ایران که حاصل خون هزاران شهید و مجاهدت مردان و زنان بزرگ خدا جو است، باشند. اگر این گوهر مردمی صدمه ببیند، آنها گمان نکنند که از گزند اتفاقات بعدی در امان خواهند بود بلکه آنان دوباره مجبور خواهند شد در موقعیت هایی بسیار ناچیز پادویی استبدادی بدتر از استبداد پهلوی را کنند. ▫️روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان 👇 @rozaneebefarda
روزنه
خطر فعال‌سازی گسل‌های مذهبی و قومیتی توسط برخی چهره‌های سیاسی #اختصاصی|| استاد ابوالقاسم علیدوست
تبعیض مثبت؛ مطالبه‌ی فرصت‌سوز خوارج از امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) نقدی بر اظهارات محمدجواد ظریف و سیاست‌های حاکم بر شورای راهبردی دولت جدید حجت‌الاسلام محمد عشائری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم 1️⃣پرده اول: عصر رسول الله و خلفای سه‌گانه؛ به مقتضای کتاب خدا و سنت رسول الله صلی الله علیه و آله، تا زمان وفات پیامبر، در جامعه اسلامی هیچ قبیله‌ای بر هیچ قبیله دیگری برتری نداشت و تنها سنجه برتری، تقوا بود. پس از رحلت رسول الله، در مدرسه خلفا برتری قریش بر قبایل دیگر که از زمان سقیفه «موجّه» شده بود، به تدریج با تفسیر به رأی و جعل روایات، به یک امر «مقدّس قرآنی» نیز تبدیل شد تا بتواند جایگاه «اهل البیت» را در فرهنگ مسلمانان بگیرد. امتداد سیاسی این تحریف آشکار این بود که کارگزاران خلفا غالبا از قریشیان انتخاب می‌شدند و غیرقریشیان حتی در صورت کارآمدی، جایگاه چندانی در دستگاه کارگزاری خلفا نداشتند. شورای شش نفره از قریشیان انتخاب شد و دستورات به گونه‌ای برای شورا صادر شد که خروجی شورا یک خلیفه قریشی باشد. در عصر عثمان نیز استیلای قرشیان بر امر سیاست ادامه یافت (لم تمض سنة من إمارة عثمان حتى اتخذ رجال من قريش أموالا في الامصار وانقطع إليهم الناس...) (تاریخ طبری) قریشیان افزون بر اشغال بیشترین جایگاه حاکمیتی، از جهات دیگر نیز غلبه یافته بودند؛ در عرصه‌ی اقتصاد رانتهای مالیِ موجّه شده و مقدس شده‌ای که به قریشیان اختصاص می‌یافت، به بالاترین حد ممکن رسیده بود! در عرصه فرهنگ و دانش، خلیفه دوم قاریان معروف بلاد را از قرائت قرآن با لهجه‌ی غیرقریشی منع می‌کرد! چنان‌که ابن‌مسعود را از قرائت حتی یک کلمه‌ی قرآنی به لهجه‌ی هذیل منع کرد (فإذا أتاك كتابي هذا فأقرء الناس بلغة قريش ولا تقرئهم بلغة هذيل) و کتابت قرآن را فقط به رسم الخط قریش قبول داشت (فاكتبوها بلغة مضر فإن القرآن نزل على رجل من مضر) املای قرآن را نیز فقط توسط جوانان قریش مقبول می‌داشت (لا يُملِينّ في مصاحفنا هذه إلا غلمان قريش او غلمان ثقیف)! خلیفه سوم نیز چهار نفر را مأمور توحید مصاحف کرد که فقط یکی از آنها (زید بن ثابت) غیرقرشی بود اما دستور داد که در هنگام اختلاف، نظر زید را کنار بگذارند چون قرآن به لغت قریش نازل شده است! با این‌که زید از همه آنها قرآن‌شناس‌تر بود! یکی از دلایل اعتراض مسلمانان به عثمان که منجر به قتل او شد، اعطای امتیازات ویژه به قریش (بویژه امویان و مروانیان) بود! پروژه برترسازی قریش در عرصه‌های مختلف سیاست،اقتصاد و فرهنگ موجب خشم سران و فعالان قبایل دیگر شده بود... 2️⃣پرده دوم: جنگ صفین؛ در ماجرای حکمیت، پس از آنکه امیرالمؤمنین علیه السلام با اکراه فراوان آتش‌بس را پذیرفت، نوبت به تعیین حَکَم رسید. حضرت که می‌دانست معاویه عمروعاص را انتخاب خواهد کرد، فرمود: «معاویه هیچ یک از قریشیان اطراف خودش را به شایستگی عمروعاص نمی‌داند بنابراین او را به حکمیت انتخاب خواهد کرد پس شما هم باید ابن عباس را انتخاب کنید چرا که ابن‌عباس هر گرهی را که عمرو ببندد می‌تواند بگشاید و هر گرهی را که او بگشاید می‌تواند ببندد...» اما اشعث به ایشان اعتراض کرد که ما نمی‌توانیم بپذیریم که در میان مسلمانان دو نفر از قریش به حکمیت انتخاب شود! اگر آنان یک قرشی انتخاب کرده باشند، ما باید یک غیرقرشی انتخاب کنیم! امام که دانست منظورش ابوموسی است، فرمود: شخصی که شما می‌گویید در مقابل خدانشناسی مانند عمرو فریب خواهد خورد.... اما اشعث در پاسخ گفت: «به خدا سوگند اینکه حکمین به چیزی که ما دوست نداریم حکم کنند اما یکی از آنها یمنی باشد برایمان دوست‌داشتنی‌تر است تا این‌که به آن‌چه که دوست داریم حکم کنند اما هر دو مُضَری (قریشی) باشند!» (وَ اللَّهِ لَأَنْ يَحْكُمَا بِبَعْضِ مَا نَكْرَهُ وَ أَحَدُهُمَا مِنْ أَهْلِ الْيَمَنِ أَحَبُّ إِلَيْنَا مِنْ أَنْ يَكُونَ بَعْضُ مَا نُحِبُّ فِي حُكْمِهِمَا وَ هُمَا مُضَرِيَّان‏)! ▫️این استدلال اشعث استدلال عجیبی است! چرا یک غیرقرشی، حتی اگر ناکارآمد باشد و به ضرر کوفیان حکم کند، باز هم باید مقبول‌تر باشد؟! چنین استدلالی نشان می‌دهد که او برای مبارزه با سیطره قریش بر امر سیاست، می‌خواهد یک «غیرقریشی ناکارآمد» را بر یک «قریشی کارآمد» ترجیح دهد! این همان «تبعیض مثبت» است که «کارآمدی» در پای آن قربانی می‌شود و آتشی به پا می‌کند که «منافع ملیِ» کوفیان در آن می‌سوزد. @rozaneebefarda
12.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید|| حضور شهید محمود کاوه فرمانده جوان و دلاور لشکر ویژه شهدا در جوار مجروحین و پیکر شهدای عملیات والفجر ۲ - حاج عمران- اوایل مرداد ۶۲ 🔶حاشیه روزنه تصویر چهره‌های نورانی و آسمانی شهدا اشک آدم را در می‌آورد.... ما تا ابد مدیون این عزیزان پاکباخته‌ایم شهیدان را با چنگ و دندان حفظ کنیم امروز دست‌های مرموزی در کار است که می‌خواهند را به تغییر دهند. مراقب باشیم جهت قبله مان را از به تغییر ندهند. بزرگترین تهدید برای ملت و امت ما همین تغییر قبله و جهت حرکت است. ▫️روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر 👇 @rozaneebefarda
6.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید|| سخنان تکان‌دهنده نتانیاهو در آمریکا پيرامون قدرت جمهوری اسلامی و جایگاه انقلاب اسلامی ▫️آیت الله خمینی وعده داده است که انقلاب اسلامی را به تمام جهان صادر کند و ایران در حال حرکت در این مسیر است‌. 🔶حاشیه روزنه نتانیاهو بعنوان منفورترین و جنایتکارترین سیاست‌مدار حال حاضر جهان، برای نجات خود و رژیم غاصب صهیونیستی از چنگال مقاومت، تلاش دارد آمریکایی‌ها را تحت فشار بگذارد تا با تمام توان به میدان وارد شوند. البته در حال حاضر هم آمریکا کاملا در صحنه جنایت‌های خونین علیه مردم غزه حاضر است ولی هنوز برای سران رژیم جعلی قابل قبول نیست! نتانیاهو برای این هدف شوم خود به حربه قدیمی دست زده است اما در این بین وجود دارد که نشان از اذعان دشمنان به قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی ایران اسلامی است. باید موضوع را بیش از پیش جدی بگیریم و همچنان در میدان مبارزه با استکبار جهانی و رژیم غاصب صهیونیستی با تمام قدرت نقش خود را ادامه دهیم. ▫️روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر 👇 @rozaneebefarda
بیانیه استاد سیدمحمد نجفی یزدی (مدرس درس خارج حوزه قم) در محکومیت مواضع خطرناک و توهین‌آمیز برخی سیاسیون @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسمه تعالی إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَيهِ رَٰجِعُونَ أَلَم تَرَ إِلَى ٱلَّذِينَ بَدَّلُواْ نِعمَتَ ٱللَّهِ كُفرٗا وَأَحَلُّواْ قَومَهُم دَارَ ٱلبوَار اقدام بسیار خطرناک و توهین آمیز برخی از افراد کوته فکر در امتیاز دادن به کفر و انحراف و تحقیر اسلام و مکتب نورانی اهل البیت علیهم السلام و پیروان ایشان، حرکت در مسیر دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی است که متاسفانه توسط برخی از مسئولین بد سابقه اظهار شد. این اقدام ناشایست و نامعقول را به شدت محکوم می‌نماییم و نسبت به عواقب شوم آن هشدار می‌دهیم و توجه جدی همه مسلمانان به ویژه شیعیان و علی الخصوص علما و فرهیختگان را به دقت و مراقبت در مورد صاحبان این افکار پلید جلب می‌کنیم. این مسئله چنان ننگین و خطرناک است که اعتراض شدید و علنی و تنبیه فرد مذکور را اقتضا می‌کند و اگر نبود شرایط حساس جامعه و رعایت مسائل اهم و دوری از افتادن در نقشه شوم دشمنان که در صدد ایجاد تفرقه و تنش در میان افراد جامعه در این موقعیت حساس هستند، بر عهده همه به ویژه علما که امناء رسل و ورثه انبیا و حصون اسلام هستند، می‌بود تا به گونه دیگری برخورد نمایند و از اسلام و مکتب اهل آلبیت علیهم السلام دفاع کنند. از رئیس جمهور منتخب و محترم نیز انتظار می‌رود تمام تلاش خویش را جهت اعتلاء اسلام و مکتب نورانی اهل البیت علیهم السلام که مهم‌ترین تکلیف الهی و قانونی است به کار برند و به شدت مراقب کسانی که در صدد سوء استفاده از موقعیت خطیر ایشان هستند باشند و بدانند که بزرگترین خدمت به مردم، حفظ و صیانت و ترویج اسلام و مکتب نورانی اهل البیت علیهم السلام می‌باشد. إِن تَنصُرُواْ ٱللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدَامَكم والسلام سید محمد نجفی یزدی_1403/05/04 ▫️روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر 👇 @rozaneebefarda
94.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۱🎥 ببینید|| فیلم کامل مناظره حجت‌الاسلام علی مهدیان و محمد قوچانی با موضوع «مفهوم‌شناسی مردم‌سالاری» بخش اول 🔺شبکه ۴ ▫️شنبه، ۳۰تیر ۱۴۰۳ ▫️روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر 👇 @rozaneebefarda
77.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید|| فیلم کامل مناظره حجت‌الاسلام علی مهدیان و محمد قوچانی با موضوع «مفهوم‌شناسی مردم‌سالاری» بخش دوم 🔺شبکه ۴ ▫️شنبه، ۳۰تیر ۱۴۰۳ ▫️روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر 👇 @rozaneebefarda
99.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید|| فیلم کامل مناظره حجت‌الاسلام علی مهدیان و محمد قوچانی با موضوع «مفهوم‌شناسی مردم‌سالاری» بخش سوم 🔺شبکه ۴ ▫️شنبه، ۳۰تیر ۱۴۰۳ ▫️روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر 👇 @rozaneebefarda
104.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید|| فیلم کامل مناظره حجت‌الاسلام علی مهدیان و محمد قوچانی با موضوع «مفهوم‌شناسی مردم‌سالاری» بخش چهارم 🔺شبکه ۴ ▫️شنبه، ۳۰تیر ۱۴۰۳ ▫️روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر 👇 @rozaneebefarda
49.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید|| فیلم کامل مناظره حجت‌الاسلام علی مهدیان و محمد قوچانی با موضوع «مفهوم‌شناسی مردم‌سالاری» بخش پنجم 🔺شبکه ۴ ▫️شنبه، ۳۰تیر ۱۴۰۳ ▫️روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر 👇 @rozaneebefarda
مفهوم‌شناسی مردم‌سالاری.mp3
45.7M
🎙بشنوید|| صوت کامل مناظره حجت‌الاسلام علی مهدیان و محمد قوچانی با موضوع «مفهوم‌شناسی مردم‌سالاری» 🔺شبکه ۴ ▫️شنبه، ۳۰تیر ۱۴۰۳ ؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053