eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم / بخش ششم پیرامون بازکاوی روایت های مخدوش رسانه های معاند در موضوع 💥مطالعه ای تخصصی و تفصیلی در 💥 🔸بخش اول تا پنجم این رصد/تحلیل، به رسانه‌ها و نهادهای معاند ، ، و اختصاص یافته بود که مورد استقبال محافل نخبگانی رسانه ای و سیاسی قرار گرفت و در برخی رسانه‌های رسمی داخلی انعکاس یافت. 📛اکنون بخش ششم این پرونده باموضوع: «نقشه خوانی عملیات روانی در ماجرای کرونا در ایران» آماده نشر و در معرض مخاطبان فرهیخته روزنه قرار گرفته است. 🔸این مجموعه حاصل جمع‌آوری، دسته‌بندی تاریخی و موضوعی اخبار منتشر شده در پایگاه خبری (در بازه زمانی 3 بهمن تا 5 فروردین) است. در این پژوهش ضمن تحلیل محتوای اخبار به کشف سناریوی سیاسی/رسانه ای پرداخته شده است. 🔸امید است این پژوهش سرفصلی باشد برای روشن‌گری‌ هرچه بیش‌تر در زمینه خیانت‌های امپراتوری رسانه‌ای غرب و مقدمه پژوهش‌های تفصیلی دیگر قرار گیرد. 🔸چنانچه اطلاع از محتوای این پژوهش را برای عموم ایرانیان عزیز مفید میدانید، در آن مساعدت فرمائید. 🔻درج ضمن آنکه احترام به حقوق تحریریه روزنه است، در دعوت مخاطبان فرهیخته به کانال مؤثر خواهد بود. متن کامل و مستندات مرتبط را به زودی در روزنه بخوانید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
/ بخش ششم نقشه خوانی عملیات روانی در ماجرای کرونا در ایران 📛نخستین پژوهش تفصیلی و تخصصی در روندپژوهی واقعیت ها در ایران توسط کارتل رسانه ای شیطان بزرگ 🔸چکیده سناریوی رسانه معاند صدای آمریکا🔸 / پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸بر اساس آمار ارائه شده و بررسی‌های صورت گرفته بر اخبار صدای آمریکا در بازه زمانی سوم بهمن تا پنجم فروردین ماه 99 باید گفت که سیاست رسانه‌ای صدای آمریکا در موضوع کرونا نسبت به نظام جمهوری اسلامی، به طور آشکار بر اساس هجمه‌ای چند جانبه در سیاست داخلی و خارجی کشور و اعتقادات مردم می‌باشد در این زمینه باید گفت عملیات روانی این شبکه در پنج محور مهم صورت گرفته است: 🔻محور اول و دوم: و در جنبه اجتماعی صدای آمریکا با دو محور «بی اعتمادسازی مردم نسبت به نظام و مسئولین» و «بحرانی و متشنج نشان دادن افراطی وضعیت ایران» پیش رفته است که تقریبا سه پنجم کل عملیات روانی ها را به خود اختصاص داده است که پیگیری آن؛ در صورت عدم اتخاذ سیاست‌های رسانه‌ای مناسب؛ به بروز اغتشاشات منجر می‌شد. ▪️صدای آمریکا اوج بی انصافی رسانه ای خود را در این دو محور نمایان کرد که با پرداختن افراطی و غیرمنطقی به این دو محور سعی در فوق بحرانی نشان دادن وضعیت و سلب اعتماد مردم از نظام داشت و در این راستا کوچک‌ترین نقطه منفی‌ای را بسیار برجسته میکرد ولی از سوی دیگر نقاط مثبتی که در همین بحران کرونا صورت پذیرفت را عموما یا سانسور می‌نمود و یا به نوعی به حاشیه می‌کشاند. جامعه هدف این دو محور نیز ملت ایران‌اند و با کارگر افتادن این ترفند، روح و روان مردم را به بن بست کشانده؛ آن‌ها را به طور کامل از نظام و جمهوری اسلامی جدا کرده و اینگونه القا میکند که برای برون‌رفت از بحران چارهای جز شورش علیه نظام وجود ندارد. 🔹محور سوم: و روحانیت از سوی دیگر صدای آمریکا با طرح محور سوم یعنی «حمله به دین و روحانیت و اعتقادات مردم» به پایه‌های مذهبی نظام حمله کرده است. البته؛ «مذهب» تنها پایه‌ای سیاسی برای نظام نیست بلکه ملجأ و پناه‌گاه روحی مردم ایران نیز هست. به این ترتیب صدای آمریکا ذهن مخاطب ایرانی را به بن‌بست می‌کشاند و تمام پناهگاه‌های روحی او را نیز تخریب می‌کند و مردم را به یک سردگمی محض می‌رساند. 🔹محور چهارم: و بین‌المللی همچنین در جنبه اقتصادی-سیاسی این رسانه با محور «فشار سیاسی و بین المللی بر ایران» پیش رفته است. صدای آمریکا با این ترفند در پی منزوی کردن ایران در سطح منطقه‌ای و جهانی بود و این روش می‌توانست فشار بین المللی بالایی را به ایران وارد سازد و حس انزجار در بین مردم کشورهای منطقه و دیگر نقاط جهان نسبت به ایران را ایجاد کند. گفتنی است همین شیوه در خصوص چین نیز پیاده شده و برخی سیاستمداران آمریکایی با صراحت این ویروس را چینی و ووهانی خواندن و بعید نبود این ویروس را حداقل در منطقه خاورمیانه به عنوان «ویروس ایرانی» معرفی نمایند. 🔸محور پنجم: از ایالات متحده آمریکا در محور پنجم هم صدای آمریکا با توجه به تخریب انجام گرفته نسبت به ایران در مقام بدیل سازی بر آمده و با این محور اولا سعی بر این داشت که با بزرگنمایی اقدامات آمریکا، دولت این کشور را به عنوان الگوی مثبت مقابله با کرونا نشان دهد و در درجه بعدی به طور کلی تحریم داروئی ایران را انکار نموده و مشکلات ناشی از تحریم ها را با خط کمک آمریکا به ایران به گونه ای توجیه نماید، تا اندکی جلوه غارت‌گری خود را در ذهن مخاطب ایرانی تلطیف نماید. نکته جالب توجه اینکه صدای آمریکا این هجمه و فشار را، به ویژه در محورهای اول و دوم و چهارم(بی اعتماد سازی-القای حس بحران-فشار سیاسی)، بطور گسترده تا 20 اسفند ماه 98 پیاده کرد و پس از آن با شیوع گسترده بیماری در اروپا و کانون شیوع شدن آن و پس از آن شیوع افسارگسیخته کرونا در آمریکا، رفته رفته این حجم پرداختن به این سناریو اندکی کاهش داشته و بیش‌تر بر محور پنجم یعنی تمجید از آمریکا و غرب متمرکز گردید. 🔹در پایان باید گفت که صدای آمریکا رسانهای حکومتی است که قطعا در سیاست کلی خود نسبت به ایران همگام با سیاست دولت ترامپ عمل کرده و با توجه به آنچه که در این پژوهش بیان نمودیم، می توان ادعا کرد که این رسانه جنبه نرم و شناختی فشار به اصطلاح حداکثری را به عهده داشته است. 🔹متن کامل در بازکاوی نقشه عملیات روانی را به زودی در روزنه بخوانید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
/ بخش ششم 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای رسانه معاند در موضوع ❄️نمودار (۱): رشد روزانه عناوین خبری/اسفند ماه پس از انتشار رسمی خبر شیوع کرونا در ایران، خبرهای کرونایی صدای آمریکا به شدت افزایش یافت. 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
/ بخش ششم 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای رسانه معاند در موضوع ❄️نمودار (۲): توزیع جغرافیایی اخبار در بین کل اخبار اختصاصی و مشترک صدای آمریکا هشت کشور بیشترین سهم را دارا بودند که ایران با 48درصد بیش‌ترین سهم را در اخبار کرونایی این رسانه معاند داشته است. این آمار تمرکز رسانه‌ای صدای آمریکا را به خوبی نشان می‌دهد. 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
/ بخش ششم 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای رسانه معاند در موضوع ❄️نمودار (۳): تطبیق رشد روزانه اخبار ایران، آمریکا و چین سه کشور محوری در اخبار کرونایی صدای آمریکا بودند. ویروس کرونا یک ویروس جهانی و فراگیر است اما بررسی کمّی و تطبیقی عناوین منتشر شده نشان می‌دهد که عدالت توزیعی در انتشار اخبار توسط صدای آمریکا رعایت نشده است و هجمه رسانه‌ای این بنگاه خبرپراکنی به طور محسوس بر ایران بوده است. 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
/ بخش ششم 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای رسانه معاند در موضوع ❄️نمودار (۴): موضوعی با بررسی 775 عنوان خبری در بازه زمانی 3بهمن تا 5فروردین باید گفت که 45درصد عناوین خبری صدای آمریکا با موضوع آمار ابتلا، فوت و شیوع و اختلالات اقتصادی و معیشتی بوده است. 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
/ بخش ششم 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای رسانه معاند در موضوع ❄️نمودار (۵): بار معنایی همان‌طور که از نمودار فوق پیداست 87درصد اخبار صدای آمریکا با بار معنایی منفی یا خنثی و تنها 13درصد آن مثبت تلقی می‌شود. این حجم از منفی‌گرایی به مرور موجب یأس و ناامیدی مفرط بینندگان و پیگیری‌کنندگان خواهد شد. 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
/ بخش ششم 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای رسانه معاند در موضوع ❄️نمودار (۶): منابع خبری در میان 265 عنوان خبری و 964 گزاره خبری صدای آمریکا استخراج شد تنها 30 درصد از منابع اخبار معلوم است و 70درصد از خبرهای منتشر شده با منبعی مجهول و غیرقابل صحت‌سنجی است. 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
/ بخش ششم 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای رسانه معاند در موضوع ❄️نمودار (7): رشد روزانه عناوین خبری/بهمن ماه پیش از انتشار رسمی خبر شیوع کرونا در ایران، خبرهای کرونایی صدای آمریکا کاهش محسوسی داشت اما به موازات انتشار خبر، به شدت افزایش یافت. 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
/ بخش ششم 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای رسانه معاند در موضوع ❄️نمودار (8): رشد روزانه عناوین خبری/فروردین ماه انتشار پرحجم اخبار کرونایی در روزهای ابتدایی فروردین ماه در صدای آمریکا 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
میلاد امام موسی بن جعفر علیه السلام مبارکباد. @rozaneebefarda
پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام سیّدعباس موسویان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح ذیل است: بسم الله الرّحمن الرّحیم درگذشت جناب حجةالاسلام آقای سیّدعباس موسویان رحمةالله‌علیه را به بازماندگان مکرّم ایشان و نیز به شاگردان و همکاران و ارادتمندان این روحانی ارزشمند تسلیت عرض میکنم. ایشان از متخصصان فقه اقتصادی و صاحبنظر در بانکداری اسلامی و دیگر مسائل مالی فقه بودند و فقدان ایشان ضایعه است. از خداوند رحمت و مغفرت و علو درجات برای آن فقید و صبر و آرامش و اجر برای بازماندگانش مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ @rozaneebefarda
همه یاران اعرافی انتصابات و تغییرات جدید در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹مدیر محترم حوزه‌ علمیه کشور یاران خود در بخشهای مختلف مرکز مدیریت حوزه را به شرح ذیل منصوب کرد: 🔸حجج الاسلام والمسلمین و آقایان: ◻️حمید ملکی به سمت قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در امور استانها ◻️مهدی رستم نژاد، معاون آموزش ◻️ابراهیم معتمدی، معاون منابع انسانی و پشتیبانی ◻️ملانوری، سرپرست معاونت تبلیغ و امور فرهنگی ◻️سیدمفید حسینی کوهساری، مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل ◻️کاظم سپاسی، مسئول مرکز امور صیانتی ◻️سیدعلی میرمطلبی، مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان ◻️سیدحسین میرمعزی، مشاور و دستیار مدیر در حوزه پژوهش و مسئول مرکز بررسی های راهبردی و مطالعات حوزه و روحانیت ◻️سیدمصطفی حسینی نژاد، مدیر دفتر امور موقوفات و منابع پایدار ◻️و محمدرضا برته به سمت مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌ 🔶حاشیه تحریریه روزنه ضمن عرض تبریک محضر همه مدیران جدید حوزه، آرزوی توفیقات الهی برای همه این عزیزان دارد. همچنین زحمات مدیران دوره قبلی نیز قابل قدرشناسی ویژه است. امید است این عزیزان با انگیزه مضاعف و با استفاده از ظرفیت تمام ناشدنی فکری و اجرایی، نیروی انسانی متخصص و متعهد حوزه، خاصه فرهیختگان پرشمار جوان و انقلابی، گام های مهم و موثری در جهت خدمت به شرع مقدس و روحانیت خدوم و نجیب بردارد. @rozaneebefarda
ماجرای سفرهای تفریحی به شمال و به مخاطره انداختن جان مردم میثم عبداللهی اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 وضعیت گیلان و مازندران از حیث کرونا، خوب نیست. گیلان و مازندران دو منطقه ای هستند که در اسفند 98 و فروردین 99، اوضاع اسف باری را پشت سر گذاشتند و از حیث ابتلاء به ویروس کرونا و تعدادی مرحومین، به رقم بالایی رسیدند و بخشی از اینها به خاطر مسافرتهایی است که در برهه های مختلف صورت گرفت و مردم را آلوده کرد. به تازگی یک فراغتی برای بیمارستانها حاصل شده بود و مدتی بود که بار فشار به بیمارستانها و کادر درمانی، کاسته شده بود و تعداد مرحومین در این دو منطقه صفر شده بود. اما این ماجرا چندان به درازا نینجامید و دوباره موج بیماری در این دو منطقه، فراگیر شد مسافرتهای تابستانی باعث شد که این مشکل مضاعف شود. حدود سه چهار روز هست که به بهانه تعطیلی عید سعید غدیر در روز شنبه 17 مرداد، ورودیهای گیلان پرترافیک هست و مسافران بسیاری در گیلان حضور دارند. چرا دولت در قبال این موضوع مسئولیتی قبول نمی کند؟ چرا مدیران دولتی که در زمینه کرونا مسئولیت دارند، وظیفه شان را انجام نمی دهند؟ استاندار گیلان و معاونینش رسماً می گویند طبق بخشنامه هایی که به ما ابلاغ شده، نمیتوانیم جلوی ورود مسافر به استان را بگیریم! نهایتا میتوانیم به آنها توصیه کنیم که نیایید، یا ماسک بزنید! در دور اول شیوع ویروس کرونا در کشور، کرونا در مازندران وارد نشد و شروع کرونا در مازندران از بعد از سفرهای تفریحی اسفندماه 99 شروع شد و همپای اصفهان، دو منطقه ای بودند و به حدی بالا رفت که از قم و گیلان جلو زدند و جمعیت قابل توجهی در آن منطقه مبتلا شدند و جمعیت زیادی مرحوم شدند. آقای رئیس جمهور، علی رغم فرمایش رهبری، مسئولیت ستاد کرونا را به عهده نگرفت و به قول خودش گزارش هفتگی میگرفت! و این مسئولیت را به وزیر محترم بهداشت و ستاد کرونا واگذار کرده بود. محدودیتهای سفر به مازندران را که توسط ستاد کرونا و وزیر بهداشت، تصویب شده بود، آقای رئیس جمهور شخصا ورود کرد و موانع سفر مازندران را برداشت. این کار رئیس جمهور، با آن سخنش که مسئولیت مقابله با کرونا را به عهده نگرفته و آن را به وزیر بهداشت واگذار کرده، در تضاد است. او از سویی برای سفر مازندران، تا مدتها به توصیه بسنده کرده بود و از سویی راه را باز میکرد و موانع را بر میداشت تا مسافران راهی مازندران شده بود. آن دستور رئیس جمهور باعث کشته شدن عده زیادی از مردم مازندران شد، رئیس جمهور باید مسئولیت این فاجعه را بپذیرد و برای این موضوع، عذرخواهی کند و محاکمه شود، چرا که اگر خلاف نظر ستاد کرونا عمل نکرده بود و محدودیتهای سفر مازندران را لغو نکرده بود، چند میلیون مسافر از تهران، به عنوان اصلی ترین کانون کرونا در کشور، آلودگی را به مازندران منتقل نمیکردند و کرونا در مازندران تا آن اندازه کشتار نمیکرد و این همه خسارت جسمی و روحی و مالی به مردم مازندران تحمیل نمی شد. اگر مسئولان دولتی جز توصیه اخلاقی به مردم، کار دیگری از دستشان بر نیاید، پس با عموم مردم که هیچ امکاناتی ندارند، چه فرقی دارند؟ این توصیه ها چه فایده ای داشته و چقدر از حجم مسافرت را کم کرده است؟! در شرایطی که گیلان از حیث ابتلا و تعدادی مرحومین ناشی از کرونا، به رقم بالایی رسیده، این مسافرین به چه دلیلی راهی گیلان و مازندران می شوند، جز برای تفریح و خوشگذرانی و عیش و نوش؟ این مسافرتها که دارد به قیمت جان مردم بومی تمام میشود، نباید متوقف شود؟ آیا عیش و نوش چند مسافر، اهمتیش از جان مردم گیلان و مازندران بیشتر است؟ طی حدود دو ماه، نتیجه اقدامات محدود کننده مانند تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، مساجد، اماکن ورزشی، آرایشگاه ها و ممنوعیت برگزاری هر گونه اجتماع، تعطیلی مشاغل پرخطر و با خطر متوسط و حتی تعطیلی موقت و محدود تمامی بازارها و خانه نشینی داوطلبانه شهروندان، قابل تعطیل شدن موقت هست و محدودیتهای بی سابقه ای شروع میشود که جشنها و عزاداری مردم، کنکور و عزاداری محرم و صفر، نماز جمعه، زیارتگاه ها و...، به درستی، قابل محدود شدن است، ولی چطور مسافرت شمال و عیش و نوش عده ای خاص، قابل محدود شدن نیست؟ در این ایام شاهد بودیم برخیها درباره به عزاداری محرم و صفر میگفتند که عزاداری، مستحب است و ترک کردن آن هیچ اشکالی ندارد، و حفظ جان افراد، واجب است، پس باید عزاداری محرم ترک شود. جالب است که برخی از همینها سر از سفر شمال در آوردند و جان مردم شمال را به بازی گرفتند. حالا باید از این برخی، سوال کرد که حکم سفر تفریحی که به قیمت جان مردم تمام شود، چیست؟ آیا این سفر، واجب عینی است؟! یا سفر معصیت و حرام می باشد؟ @rozaneebefarda
روزنه
#تلنگر درنگی در حضور طلاب در بازار بورس 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در سال های اخیر و به دنبال ت
پیشنهاد بازخوانی این یادداشت در روزهای طلاطم بورس و در خطر قرار گرفتن سرمایه‌های اندک طلاب @rozaneebefarda
دستورالعمل بهداشتی برگزاری مراسم عزاداری-محرم سال 99.pdf
171.1K
💥دستورالعمل بهداشتی برگزاری مراسم عزاداری محرم @rozaneebefarda
روزنه
💥دستورالعمل بهداشتی برگزاری مراسم عزاداری محرم @rozaneebefarda
یک مستحب و هزار واجب پاسداشت عزاداری سیدالشهدا(علیه السلام) در کلام آیت الله بهجت @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 می‌گوییم: به واجبات می‌پردازیم، مستحبات شد شد، نشد نشد! بابا، این مستحبات است که انسان را به جایی می‌رساند! برای همین، سباع و بهایم [درندگان و چهارپایان؛ مقصود، مأموران رژیم پهلوی] رشوه برای جلوگیری از مستحبات گرفته بودند! مأموریت رضاخان پهلوی این بود که دستگاه روحانیت و روضه‌خوانی را تقریباً تعطیل کند؛ لذا در آن زمان نزد آقا شیخ عبدالکریم حائری رحمه‌اللّه گفته شد: روضه‌خوانی امر مستحبی است، شما با جلوگیری رضاخان از آن مخالفت نکنید. ایشان در جواب فرمودند: بله، مستحب است، اما هزار واجب در آن است! زیرا مجلس روضه فقط روضه‌خوانی نیست؛ بلکه مجلس درس احکام و معارف و عقاید و ترویج مذهب است. خدا می‌داند که چقدر احکام واجب و چه چیزهایی از حالات، سیره و کلمات سیدالشهدا و سایر معصومین علیهم‌السلام در مقدمۀ روضه نقل می‌شود که سبب تقویت دین و موجب افزایش ایمان مردم است. رحمت واسعه، ص٢٧۴ 🔶حاشیه روزنه این نقل تاریخی اخیرا در رسانه ملی توسط یکی از اعزه، با اندک تفاوت نقل شده که نقل دقیقش همین است که ذکر شد. انشاءالله با مراعات جهات بهداشتی، امسال مجالس حسینی با همان شور و حال و حماسه همیشگی در سراسر جهان و خصوصا ایران عزیز، برگزار شود. تا کور شود هر آنکه نتواند دید؛ خصوصا روشنفکرمآب برجامی! @rozaneebefarda
شهاب ثاقب کالبدشکافی یک شبهه سیاسی/ چرا جمهوری اسلامی برای بهبود اوضاع داخلی، با نظام جهانی نمی کند؟! نوشتاری از استاد محمد 💥اختصاصی/ پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه 1 از 10] 🔸کسانی برای بهبود وضع اداره کشور و حل مشکلات داخلی پیشنهاد داده‌اند که جمهوری اسلامی از تمرکز بر حل معضلات بین‌المللی و معارضه آشکار و پرهزینه با حکومت‌های ظالم دست بردارد و با به‌کار بستن تقیه و مماشات با نظام ظالمانه‌ی بین‌الملل بر حل مشکلات داخلی متمرکز گردد. این کسان علاوه بر استناد به روایات تقیه به این موضوع استدلال کرده‌اند که فشارهای بین‌المللی موجب وضع بد اقتصادی و نارضایتی شدید مردم گردیده و ممکن است به اعتراض‌های خشونت‌بار و به مخاطره افتادن اصل حکومت و کیان تشیع بیانجامد. 🔸گاهی این اشکال این گونه تقریر می‌شود که ما از سویی موظف به تمشیت امور داخلی خود هستیم و از سویی موظف به مبارزه با دشمنان خارجی و این دو باهم تزاحم دارد. بنابراین باید به وظیفه اهم عمل کنیم و وظیفه اهم، همانا رسیدگی به امور داخلی است. زیرا چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. 🔸برخی دیگر نیز توصیه می‌کنند برای حفظ اخلاق و انسانیت در جامعه ایرانی، باید دست از استکبارستیزی برداریم. زیرا ادامه این وضع باعث شده که مردم از دین و اخلاق و انسانیت رویگردان شوند. 🔶جنس این استدلال🔶 روشن است که این اشکال و استدلال اختصاصی به شرایط فعلی ندارد و بازگشت آن به تشکیک در اصل انقلاب است؛ یعنی اساسا اشتباه کردیم انقلاب کردیم. چنین ادعایی از مقوله ادعای انجمن حجتیه و بازگشت از مکتب امام و پشیمانی از نهضت اسلامی است. 🔻این سخن به اینجا می‌انجامد که علت اصلی مشکلات موجود در کشور، دشمنی با آمریکاست. یا نباید انقلاب می‌کردیم یا دست کم از حالا انقلاب را تمام شده در نظر بگیریم و با روند اجتناب‌ناپذیر جهانی شدن، همسو شویم و جان خود را از مخمصه نجات دهیم (حفظ شیعه). ◽️این سوال به گونه‌ای مطرح شده که گویا این مملکت در چهل سال بعد از انقلاب جز بدبختی و عقب‌رفت نداشته است و الان به خاک سیاه نشسته و در حضیض ذلت است. مسئولان نظام هم عمدتا دزد و فاسد و قالتاق و شیاد بوده‌اند و به جای خدمت به مردم، جیب خود را پر کرده‌اند. اکنون وقت آن رسیده که دو دستی بر سر خود بزنیم و از آن گذشته سراسر نکبت و بدبختی توبه کنیم و آرزوی زمان شاه و رضا شاه را داشته باشیم و از اشتباه بزرگی که در پدید آوردن این نهضت و انقلاب کردیم و این همه جوان را به کام شهادت فرستادیم پشیمان و حسرت زده باشیم و حقوق این همه مردم را که ضایع کردیم دغدغه‌مند حق الناس باشیم و از این به بعد هم به هیچ کشوری انقلاب خود را صادر نکنیم و برای سایر کشورهای بپاخاسته‌ای که می‌خواهند از انقلاب ما الگو بگیرند بگوییم ما غلط کردیم؛ لطفا شما این غلط را تکرار نکنید. ◽️«ما به جز آبگوشت و قرمه سبزی، قابلیت رقابت در هیچ صنعتی را نداریم»! و «باید از خارج مدیر وارد کنیم»! و «خودکفایی در کشاورزی مزخرف است»! و «آمریکا می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد»! و «نمی‌توان با شعارهای توخالی مقابل قدرت‌های بزرگ ایستاد»! و... الان وقت آن رسیده که نظریه‌پردازی کنیم که در عصر غیبت که عصر حیرت است اساسا نمی‌توان انقلاب کرد و به فکر تمدن‌سازی بود. جهان را باید امام زمان اصلاح کنند. ما باید در این وانفسای مشکلات به فکر تقیه باشیم. 🔲پاسخ به شبهه🔶🔶 پاسخ به این گفته را در چند بند پی می‌گیریم: ۱.‌ فرض تزاحم غلط است اولا این دو تکلیف (تمشیت امور داخلی و مبارزه با دشمن خارجی) تزاحم ندارد و خدای متعال هر دو را از ما توامان خواسته است. ممکن است وقتی به هر دو می‌پردازیم نتوانیم هر دو را با سرعت زیاد پیش ببریم. اما در عین حال نمی‌توانیم به بهانه تزاحم از یکی به نفع دیگری دست برداریم. نهایت اینکه سرعت را باید بکاهیم. مثل وظیفه علم آموزی و عبادت که نمی‌توان یکی را به بهانه تزاحم بر دیگری ترجیح داد و دیگری را تعطیل کرد. دو پروژه همزمان در زندگی انسان است که تعطیلی یکی از آنها به برهم خوردن قواره و تعادل اخلاقی می‌انجامد. باید به هر طریقی که شده هر دو را دنبال کنیم (نظیر اتاق و آشپزخانه و حمام و سرویس در نقشه یک زمین محدود است که به بهانه کوچکی و محدودیت زمین نمی‌توان از یکی دست برداشت. همه باید در نقشه وجود داشته باشد. نهایت اینکه می‌توانیم ابعاد اینها را کوچک‌تر کنیم). بنابراین مبارزه با استکبار یک وظیفه اخلاقی مستقل است که به بهانه سایر وظایف نمی‌توان از آن دست کشید. و البته هزینه‌هایی هم دارد. ادامه یادداشت: ص2👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/4685 ص3👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/4686 ص4👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/4687 ص 5👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/4688 @rozaneebefarda
شهاب ثاقب کالبدشکافی یک شبهه سیاسی [صفحه 2 از 10] ۲. مقیاس کوچک ثانیا برای تصور بهتر صورت مساله، مقیاس را کوچک کنیم و اندکی درون‌نگری داشته باشیم. زیرا ذهن انسان ابعاد کلان را دیرتر درک می‌کند. توجه کنیم که عملکرد ج.ا.ا از همین من و شما تشکیل شده است. دولت و وزارت‌خانه‌ها هم همین ماها هستیم. عملکرد ما چقدر به استکبارستیزی ربط دارد؟ هریک از ما با چند نهاد بزرگ در جمهوری اسلامی مرتبط هستیم. آیا ضعف عملکرد آنها به استکبارستیزی مربوط است یا به سوء عملکرد ما و تنبلی‌ها و کم‌کاری‌های ما و سیستم‌های مدیریتی ضعیف؟ ما اگر ناکارآمد هستیم و کم‌کاری می‌کنیم نباید ناکارآمدی‌ها و کوتاهی‌های خودمان را به پای مبارزه با نظام سلطه بنویسیم. نباید چون ما در اینجا کم‌کاری می‌کنیم و از خودمان ضعف نشان می‌دهیم آقا را محکوم کنیم و انقلاب را متهم بدانیم و از افتخارات گذشته خود توبه کنیم. باید خودمان اهل عمل شویم. من و شما که جزو این نظام‌های ناکارآمد هستیم چه برآوردی از مشاهدات‌مان داریم؟ آیا مقصر این همه کوتاهی رهبر است؟ آیا برای رفع کوتاهی‌های خودمان باید از نقاط قوت خود دست برداریم؟ آیا با دست برداشتن از نقاط قوت‌مان مشکلات حل می‌شود؟چرا باید همین نقاط افتخار خودمان را از دست بدهیم یا از بین ببریم؟ به جای این موضوع بهتر است این نقاط ضعف را حل کنیم. این نقاط ضعف ما ربطی به سیاست‌های کلی نظام و استکبارستیزی ندارد. راه حل این است که نیروی موجود خود را درست به کار بگیریم و فرافکنی نکنیم. یعنی مشکلات را به شعارهای درست و جهت‌گیری‌های حق و افتخارات اسلام منسوب ندانیم. فرض کنید ما به این توصیه عمل کنیم و دست از استکبارستیزی برداریم و همه شعارهای انقلابی را کنار گذاریم و دیگر نخواهیم اسراییل از صحنه روزگار محو شود و آمریکا دست از تجاوز بردارد ... اصلا مثل یک برده گوش به فرمان و گاو شیرده در خدمت آنها هم باشیم ... بفرماییید مشکلات ما چگونه حل می‌شود؟ باز هم برای حل مشکلات باید سراغ مدیرانی مثل شما بیاییم و از شما بخواهیم که طرح دهید و اقدام کنید. با دست برداشتن از شعارهای حق نمی‌توان حق را اقامه کرد و مشکلات را حل کرد. با کنار گذاشتن افتخارات و عظمت‌ها نمی‌توان عظمت آفرید. از فرض تزاحم این گونه استفاده می‌شود که تمام مشکلات ما در تمشیت امور به خاطر این است که با آمریکا درگیر شده ایم اگر با آمریکا درگیر نمی شدیم چنان آرامش و فرصت داشتیم و چنان امکانات داشتیم که تمام امور ما گل و بلبل می‌بود. الان هم اگر این را رها کنیم همه چیز حل می‌شود. درحالی که مشکل اصلی در کم‌کاری و مدیریت ماست. اگر مدیریت ضعیف است آمریکا را هم رها کنیم باز هم ضعیف هستیم. باید همت را بالا برد. ۳.‌ کارآمدی انقلاب جالب اینجاست که کشور ما پس از انقلاب در هر دو جهت پیش رفته‌است. هم در تمشیت امور داخلی خود و هم در سیاست خارجی و مبارزه با تبهکاران بین المللی. آیا ما پس از انقلاب در تامین عدالت دستاوردی نداشته‌ایم؟ هرگز این گونه نیست. دستاوردهای انقلاب اسلامی فراتر از برداشت‌های سطحی ماست. البته ما در تمشیت امور مادی و معنوی جامعه خودمان به نقطه نهایی وایدآل نرسیده‌ایم و تا دست‌یابی به عدالت اجتماعی مطلوب اسلامی راه طولانی داریم؛ ولی ناموفق نبوده‌ایم. کارآمدی نسبی داریم. گوشه‌ای از برکات و ثمرات انقلاب را در پیوست این مقاله آورده‌ام. در این زمینه به کتاب عیار تمدنی نیز می‌توان مراجعه کرد. کتاب "عیار تمدنی جمهوری اسلامی" (در حجم ۷۶۰ صفحه) که کار نفس‌گیر گروهی از تمدن‌پژوهان است از سوی مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی منتشر شده است. این کتاب که طراحی و اجرای آن از سال ۱۳۹۴ شروع شد، در یک فرآیند نوآورانه و به شکل گروهی به ثمر نشسته و ایده‌ها و پرسش‌های جدیدی را در تجربه تمدنیِ اسلام در نظام جمهوری اسلامی عرضه نموده است. در این کتاب، موضوعات برگزیده از تجربه تمدنی جمهوری اسلامی، از سه نقطه عزیمت نظریات پشتیبان، اسناد بالادستی، و تجربه عینی جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و نقطه‌ها قوت و ضعف تمدنیِ ایران در گذشته چهل‌ساله‌اش مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. این کتاب سبک متفاوت و نوآورانه‌ای برای بررسی کارنامه جمهوری اسلامی دارد. نوآوری‌اش در سه ضلع نظری، سندی و عینی و عملی جمهوری اسلامی است. ماموریت مهم این کتاب این است که بگوئد برای داوری در مورد کارنامه جمهوری اسلامی باید کار علمی کرد. چه کسانی که کارنامه جمهوری اسلامی را سیاه می‌دانند باید در فرآیند کار علمی آن را نشان بدهند و چه کسانی که آن را سفید سفید می‌دانند. @rozaneebefarda
شهاب ثاقب کالبدشکافی یک شبهه سیاسی [صفحه 3 از 10] ۴. نتیجه مبارزه به سود ماست دقیقا برعکس نظریه فوق تمشیت امور مادی و معنوی کشور درگرو این مبارزه با ظلم و بدی و تباهی است. یعنی اگر بخواهیم به دستاوردهای بهتری در تمشیت امور جامعه برسیم لازم است با دستگاه فساد جهانی بیشتر درگیر شویم. در این صورت اتفاقا موفق‌تر هستیم. نشانه‌اش هم پیشرفتی است که بعد از انقلاب حاصل شده است. ما الان زمینه‌های پیشرفت در تمشیت معیشت را بیشتر از زمان شاه داریم. اینکه امت شیعه به راهبری فقیه عادل و نایب امام زمان توانسته است معادلات جهانی را برهم زند و قدرت و سطوت ظالمان و مستکبران را بشکند و با مجاهدت و رشادت دست بیگانگان را از سرمایه‌های مسلمانان در ایران و عراق و سوریه و ... کوتاه کند و از ملل مظلوم عالم (فلسطین، غزه، یمن و ...) در نبرد با عفریت کریه ظلم و دستگاه جهنمی شیطان دفاع کند و موج و خروشی در سراسر جهان بر علیه دستگاه عظیم ستم برافکند و با اتکای به خدا و قدرت خود یک تنه در مقابل جهان‌خواران بایستد و خود را حفظ کند و آرمانش را فریاد بزند و به گوش عالم برساند و در یک نقطه عطف تاریخی به خوبی نقش‌آفرینی کند این حاصل مبارزه است نه تقیه با آن تفسیر عجیبش. مبارزه یک تکلیف کور نیست. این تکلیف دارای مصلحت است؛ هم به صلاح آن مظلومان و ستمدیدگان است و هم به صلاح خود ماست. این گونه نیست که مبارزه با ظلم و استکبار یک وظیفه تعبدی صرف باشد که از باب اطاعت پروردگار باید انجامش داد. صلاح و فلاح و آسایش خود ما در این مبارزه است. ۵. تقیه در یادداشت دیگری نیز گفته شد که برداشت از تقیه در این نظریه تام نیست. تقیه یک شیوه مبارزه است. تقیه صرفا روشی برای حفظ کردن جان خود و عافیت‌جویانه و رفاه‌طلبانه در کنج خانه نشستن و در خدمت خانواده بودن و تمشیت امور زندگی کردن نیست؛ تاکتیک مبارزه است. تقیه فرار از میدان درگیری و پشیمانی از نابود کردن دشمن و عقب‌نشینی از برانداختن ظلم و شرارت نیست. نقشه و تدبیری برای ضربه‌زدن موثر به دشمن و نابودکردن کامل تبهکاری و تبهکاران است. تقیه یک طرح درجه دو (پلن ب) است. طرح الف اخلاق اسلامی مبارزه فعال، صریح و آشکار با شرارت و تجاوز است. اما در شرایطی که قدرت بر تغییر وضع موجود و به زیرکشاندن ظالمان و قطع دست سلطه‌گران و متجاوزان نداریم از سر ناچاری طرح مبارزه را عوض می‌کنیم. اگر امام حسن مجتبی علیه‌السلام یاران جان‌برکف پابه‌رکابی می‌داشت صلح نمی‌کرد. اگر امام صادق علیه‌السلام هفده مجاهد کارآمد باصلابت در میان اصحاب خود می‌دید قیام صریح می‌کرد. در تقیه اسلامی، نباید لعن و مرگ و نفرت و برایت و کینه و دشمنی خود را فراموش کنیم و طرح و تدبیر و حرکت و حماسه و جهاد و مقاومت را متوقف سازیم. اگر امام صادق تقیه می‌کرد تقیه‌اش به گونه‌ای بود که همه اصحابش در خطر بودند نه در عافیت. این همه امام‌زاده‌هایی که در کوره‌دهات‌ها و کوهستان‌ها دربدری کشیده و مکتب تشیع را با خون سرخ خود حفظ کرده‌اند محصول دوران تقیه شیعه‌اند. دوران تقیه دوران گل و بلبل نیست. دوران صلح و سازش نیست. دوران از حرکت باز ایستادن و از همه آرمان‌ها دست برداشتن نیست. دوران تمشیت امور زندگی نیست. دوران روزمرگی و رفاه و عافیت نیست. چرا همه امامان معصوم به قول شما در دوران تقیه به شهادت رسیدند؟ چرا طواغیت عصر، وجود امام معصوم را در هیچ شرایطی تحمل نمی‌کردند؟ امام معصوم در دوران تقیه چگونه زندگی می‌کرد که طاغوت زمان خود را به ستوه می‌آورد به گونه‌ای که وجودش برای او غیرقابل تحمل بود؟ اگر ما هم در دوران تقیه به گونه‌ای باشیم که برای طواغیت زمان خود غیرقابل‌تحمل و مزاحم باشیم به امامان معصوم اقتدا کرده‌ایم. ولی اگر تقیه مورد توصیه ما تقیه‌ای باب دندان دشمنان باشد؛ آرزوی آنان را برآورده سازد و مزاحمی را از سر راه آنان بردارد ... نه اسلامی عمل کرده‌ایم نه اقتدای به امام معصوم. تقیه و حفظ جامعه تشیع یک رویکرد فعال باید داشته باشد. این که شیعه حفظ شود غایتش چیست و آخرش کجاست؟ آخرش باید زمینه ظهور امام زمان را فراهم کند. اساسا هدف از بعثت پیامبران همین است: هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ. خدای متعال رسول فرستاده؛ دین حق فرستاده؛ هدایت فرستاده؛ قرآن و وحی فرستاده تا این دین جهانی شود و بر همه آیین‌ها و ادیان چیره گردد. هرچند آمریکا و اسراییل نپسندند. برای این منظور باید کسانی زمینه سازی کنند. یوطئون للمهدی سلطانه ؛ رجل من أهل قم يدعو الناس إلى الحقّ، يجتمع معه قوم كزبر الحديد، لا تزلّهم الرياح العواصف، و لا يملّون من الحرب، و لا يجبنون، و على اللّه يتوكّلون، و العاقبة للمتّقين. @rozaneebefarda
شهاب ثاقب کالبدشکافی یک شبهه سیاسی [صفحه 4 از 10] ۶. با تسلیم شدن، دشمن رها نمی‌کند با دست برداشتن از مبارزه و کرنش در مقابل دشمنان، ما از شر آنها خلاص نمی‌شویم و نمی‌توانیم با آسودگی و عافیت به تمشیت امورمان برسیم. زیاده‌خواهی و خوی استکباری دشمن حدیقف ندارد. وَ لَنْ تَرْضى‏ عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لاَ النَّصارى‏ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ. و لا يَزالُونَ يُقاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دينِكُمْ إِنِ اسْتَطاعُوا . دشمن ما علنا به میدان آمده است و بدون هیچ تعارف و لاپوشانی عربده می‌کشد، برای براندازی ما بودجه تصویب می‌کند و ما را تهدید می‌کند. ما در شرایطی هستیم که اگر مبارزه علنی نکنیم همه موجودیت خود را از کف داده‌ایم. چرا گمان می‌کنیم دشمن اتوکشیده‌ی ادکلن زده‌ی باکلاسی که پشت میز مذاکره لبخند می‌زند مهربان و خونسرد و اخلاقی است و کاری به کار ما ندارد. عراق و سوریه و میانمار و نیجریه پیش روی ماست. آیا آنها استکبارستیزی داشتند که این گونه در معرض جنایت‌های فجیع قرار گرفتند؟ اگر از شرف خود در یک مبارزه صریح و فعال دفاع نکنیم یا ما را از بین خواهد برد یا تمام اعتقادات و آرمان‌های ما را یک به یک خواهد گرفت. دشمن فعال است نه منفعل. شیطان بزرگ است. گمان نکنیم استکبار، خوی استکباری خود را فقط صرف کسی می‌کند که با او مخالفت می‌ورزد و بر سر او فریاد مرگ و لعن می‌زند. او ابتدا به ساکن، با دیگران کار دارد و همه را برده خود می‌خواهد. به مصر و عربستان و سایر کشورهایی که این ذلت را پذیرفته‌اند توجه کنیم. اینها تجربه تاریخی است. به همین جهت اگر ما در سوریه و یمن و عراق و فلسطین و غزه خرجی می‌کنیم از خودمان در مقابل شیطان‌صفتان وحشی (البته در خارج از مرزمان)‌ دفاع می‌کنیم. این آرامش و آسایشی که اکنون برای ما فراهم آمده است ناشی از همین مجاهدت‌ها و ستیزه‌هاست. شک نکنید که اگر این مقاومت نمی‌بود امروزه فلسطین به کلی فراموش شده بود و اسراییل از نیل تا به فرات را در تصرف داشت و صهیونیست خبیث همه سرنوشت ما را در دست قدرت خود گرفته بود. اگر انقلاب نمی‌شد ما در ریخته شدن خون فلسطینی‌ها و یمنی ها شریک بودیم. ایران به ۱۰ کشور تقسیم شده بود. برده غرب شده بودیم و برای رفتن به خراسان و خوزستان و تبریز و بلوچستان باید ویزا می‌گرفتیم. احتمالا جای ۳۱ استان کمتر از ۱۰ استان داشتیم. دشمن رها نمی‌کند. مسئله اصلی آمریکا با ایران، موجودیت جمهوری اسلامی ایران است که با مذاکره و رابطه حل نمی شود. علت هم آن است که قدرت و استقلال جمهوری اسلامی برای استکبار غیرقابل قبول است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی: «وقتی شما حاضر شدید امکان دفاعی‌تان را کم کنید، حاضر شدید اقتدار منطقه‌ای‌تان را نابود کنید، حاضر شدید صنعت هسته‌ای را که حیاتی است برای کشور ما، بکلّی کنار بگذارید، او که قانع نمیشود، او چیز جدیدی مطالبه خواهد کرد، یک درخواست جدید میکند. و هیچ عقلی حکم نمیکند که ما برای اینکه متجاوز را وادار کنیم به توقّف، خواسته‌ی او را برآورده کنیم». ۷.‌ مقاومت کنیم امداد می‌شویم برعکس اگر در مقابل دشمن مقاومت کنیم و از کوره درنرویم طبق سنت الهی مشمول امداد او خواهیم شد و جلوتر خواهیم رفت حتما دشمن از پا در می‌آید و کم می‌آورد و عقب‌نشینی می‌کند. خدای متعال در سوره فتح : ۲۲ می‌فرماید: وَ لَوْ قاتَلَكُمُ الَّذينَ كَفَرُوا لَوَلَّوُا الْأَدْبارَ ثُمَّ لا يَجِدُونَ وَلِيًّا وَ لا نَصيراً؛ اگر كافران با شما بجنگند حتماً از پیش روی شما مى‏گريزند، و حمایت‌کننده و ياورى هم [كه از آنان دفاع كند] نمى‏يابند. ممکن است کسی بگوید این آیه مربوط به صدر اسلام است و ربطی به ما ندارد. برای اینکه چنین توهمی نشود خداوند بلافاصله در آیه ۲۳ فرموده است: سُنَّةَ اللَّهِ الَّتي‏ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْديلاً؛ یعنی این که گفتم یک سنت و قانون لایتغیر الهی بود که در گذشته بوده و در آینده هم تغییر و تبدیل نخواهد کرد. بعد برای آنکه به مومنانی که احتمالا به فکر سازش و تقیه افتاده‌اند و تاب و مقاومتشان در مقابل دشمن رو به اتمام است دل‌گرمی دهد امدادهای الهی را یادآوری می‌کند: وَ هُوَ الَّذي كَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنْكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ عَنْهُمْ بِبَطْنِ مَكَّةَ مِنْ بَعْدِ أَنْ أَظْفَرَكُمْ عَلَيْهِمْ وَ كانَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيراً. خوشبختانه ما همه این آیات و نشانه‌های الهی را در دوران معاصر با چشم خود دیده‌ایم و دست قدرت پروردگار را در امداد جبهه مومنان بر علیه نظام سلطه روز به روز داریم درک می‌کنیم. البته بی‌شک مبارزه و استقامت هزینه‌هایی دارد و به سادگی و آسایش نمی‌توان این مسیر را طی کرد. @rozaneebefarda
شهاب ثاقب کالبدشکافی یک شبهه سیاسی [صفحه 5 از 10] پژوهشگران دینی باید این معارف را به گوش مردم برسانند و مردم را به استقامت دعوت کنید: فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَكَ؛ البته این استقامت خیلی سنگین است؛ یعنی خیلی هزینه دارد و مردم هم به سادگی زیر بار این استقامت نمی‌روند. این توصیه به استقامت همان چیزی است که پیامبر اکرم را پیر کرد: «شیبتی سوره هود». ۸. خرجی نکرده‌ایم گمان شده که جمهوری اسلامی استکبارستیزی را بر تمیشت امور مادی و معنوی جامعه خود مقدم داشته‌ و بخش وسیعی از امکانات را صرف اهداف سیاست خارجی در عرصه استکبارستیزی کرده است. از ظاهر این سوال برمی‌آید که ما خیلی برای این کار هزینه داده‌ایم و اگر این هزینه‌ی کلان را صرف امور داخلی می‌کردیم خیلی پیشرفت کرده بودیم. آیا انصافا چنین است؟ عمده بودجه ما کجا خرج می‌شود؟ کل امکاناتی که ما به این منظور اختصاص داده‌ایم چقدر است؟ قبلا گفته شد که اینجا فرض تزاحم درست نیست. اکنون می‌افزاییم که جمهوری اسلامی چندان خرجی برای استکبارستیزی هم نمی‌کند و آن را بر تمیشت امور مادی و معنوی جامعه خود مقدم نداشته‌ و جز اندکی از امکانات را صرف اهداف سیاست خارجی در عرصه استکبارستیزی نکرده است. علاوه بر این وظیفه اخلاقی و انسانی ما چه می‌شود؟ فرض کنید شما درآمد مختصری دارید و اولیات زندگی را در حد ابتدایی می‌توانید برای خود و خانواده‌تان تامین کنید و همیشه در توسعه امکانات زندگی لنگ هستید. در همسایگی شما خانواده‌ای بی‌بضاعت و بسیار فقیر هست که نان شب برای خوردن ندارد و کودکان محروم آنها در زجر و عسرت و گرسنگی به سر می‌برند. با یک درون‌نگری اخلاقی و انسانی به این سوال جواب دهید. آیا اول ماه که حقوق می‌گیرد یک پاکت میوه یا یک وعده غذای گرم به این خانواده بی‌بضاعت کمک نمی‌کنید؟ حتما این کار را می‌کنید. این کمترین اقدام اخلاقی است و نشان از وجدان انسانی دارد. حکایت هزینه‌هایی که ما برای استکبارستیزی و کمک به مظلومان جهان داریم همین است. ۹. نمونه حکومت امام علی این نظریه به اینجا می‌انجامد که دولت امام علی را هم شکست خورده و عقب مانده تلقی کنیم. در دولت امام علی هم اختلاس و فساد بود. ناله‌های امام علی از حاکمان و کارگزاران خود در نهج‌البلاغه برای تاریخ ثبت شده است (مثل بسیاری از پیام‌ها و سخنرانی‌های رهبری). اما روشن است که حکومت امیر مؤمنان علی‌رغم همه‌ی کاستی‌ها و مشکلات، تاریخ بشریت را پیش برده و یک نقطه قوت در سیر بشر به سوی کمال به شمار می‌رود. نمی‌توان به امیرمؤمنان توصیه کرد که دست از مبارزه بردارد و به حفظ خود و امت خود پبردازد. ۱۰. آزمون تاریخی این فرضیه توجه کنیم که این فرضیه آزمون تاریخی خود را پس داده و سربلند بیرون نیامده است. این فرضیه سال‌هاست که در کشوری مثل عراق توسط مرجعیت عالی آن اجرا می‌شود. ولی نتیجه مورد نظر در آنجا مطلوب نیست. مقایسه وضعیت ایران با ‏کشور‌های مشابه، نظیر عراق و مصر نشان می‌دهد اگر انقلاب اسلامی در اینجا رخ نمی‌داد در خوشبینانه‌ترین حالت، کشور ما شرایطی ‏نظیر وضعیت امروز مصر را داشت که فقط به‌عنوان نمونه، آمار تکان‌دهنده فقر و بی‌خانمانی در این کشور حاکی از زندگی بیش ‏از ۵ میلیون شهروند مصری فاقد مسکن در گورستان‌ها و در کنار مردگان است. این وضعیت وحشتناک در حالی ‏است که حاکمان مصر در چهار دهه اخیر اولا نگاهی مثل نگاه شاه ایران را داشتند و ثانیا کاملاً در خدمت منافع غربی‌ها گام ‏برداشته و بدون اجازه آن‌ها آب هم نخورده‌اند و ثالثا با هیچ تحریم و جنگ طولانی هم رو‌به‌رو نبوده‌اند. ‏ ۱۱. هزینه سازش هزینه دادن برای مبارزه ضروری است. بدون هزینه نمی‌توان مبارزه کرد. در دار تزاحم مبارزه حتما تضییقات و مشکلاتی را برای ما پدید می‌آورد و ما را از رسیدن به برخی مطلوب‌ها بازمی‌دارد. اگر بخواهیم با آرامش و بی‌دغدغه به زندگی و روزمرگی خود برسیم و با هیچ مشکل و رنجی مواجه نشویم نمی‌توانیم و نباید مبارزه کنیم. بنابراین اگر ما موظف به مبارزه هستیم یعنی موظف به دست برداشتن از برخی آسایش‌ها و عافیت‌ها هستیم. @rozaneebefarda
شهاب ثاقب کالبدشکافی یک شبهه سیاسی [صفحه 6 از 10] بدون تردید چنین است. اما باید به این هم توجه کرد که سازش هم هزینه دارد و هزینه آن بیش از هزینه مبارزه است. گمان نشود که با کرنش در مقابل دشمنان و پذیرش سطله آنان، ما از شر آنها خلاص می‌شویم و می‌توانیم با آسودگی و عافیت به تمشیت امورمان برسیم. تجربه برجام این موضوع را برای چندمین بار نشان داد که دست دادن و لبخند زدن و همبرگر خوردن با دشمنان هرگز فسحت و گشایشی برای ما فراهم نمی‌آورد. زیاده‌خواهی و خوی استکباری دشمن حدیقف ندارد. وَ لَنْ تَرْضى‏ عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لاَ النَّصارى‏ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ. و لا يَزالُونَ يُقاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دينِكُمْ إِنِ اسْتَطاعُوا . اگر در مقابل دشمن کوتاه بیاییم و تاب نیاوریم قدم به قدم پیش‌تر می‌آید و تا نفس ما را نگیرد و ما را برده خود نسازد و همه اعتقادات ما را از ما نگیرد ول‌کن نیست. ۱۲. ننگ امت پیامبر اسلام و همه پیشوایان الهی مامور بودند طرح الف را اجرا کنند؛ البته اگر مردم تاب نیاوردند و از پرداخت هزینه ایمان خود سر باز زدند پیامبر یا امام معصوم طرح ب را قبول خواهد کرد و به مبارزه منفعل (تقیه) روی خواهد آورد. در این صورت امام یا رسول برای جلب همراهی امت، وظیفه خود را انجام داده است و عند الله ماجور و مشکور است؛ اما آن امت تا دامنه قیامت بار ننگ و عار این کوتاهی را به دوش خواهد کشید. پذیرش حکمیت برای امام علی یک وظیفه الهی بود با توجه به کوتاهی‌های یارانش که در عرصه مبارزه صریح با دشمن کم آورده بودند (همان گونه که پذیرش قطع‌نامه صلح برای امام حسن علیه السلام و پذیرش برجام برای آقا یک وظیفه الهی بود)؛ اما ننگ آن برای امت باقی ماند و آن امت به جهت عدم همراهی با آرمان بلند ولی خدا و کم‌آوردن در راه مبارزه‌ای که سرانجام حتمی‌اش پیروزی بر کفار بود و عقب انداختن پروژه تاریخی امامت دایما محکوم و بدنام است. انصافا اگر به جای این دولت پیر و خسته و ناامید که همه توان خود را برای سازش و تقیه به کار گرفت یک دولت جوان انقلابی می‌داشتیم الان کجا بودیم؟ همین دلسردی‌ها و احساس ضعف‌ها در میان مردم و توجه نکردن به سنت‌های الهی و دلگرم نبودن به امداد الهی و با قواعد مادی و معادلات دنیوی امور را حلاجی کردن باعث شد که مردم به این شجره رای دهند و پروژه تاریخی ولایت را به تاخیر اندازند. بنابراین ما نباید ضعف‌های داخلی را به رسمیت بشناسیم و با دشمنی با دشمنان توجیه کنیم و نظریه‌پرداز سازش و تسلیم شویم. باید توصیه به صبر و استقامت و جهاد و مبارزه در جبهه‌ی داخل و خارج داشته باشیم. ۱۳. عین نظر دشمنان جالب اینجاست که دشمنان اسلام و انقلاب و ملت ما هم این موضوع را فهمیده‌اند و برای از بین بردن این نظام که خار چشم و موی دماغشان شده است همین روش را دارند: زخم‌های پیکره این انقلاب را مانند مگس می‌بینند و بزرگ‌نمایی می‌کنند و دستاوردهای انقلاب را مخدوش می‌سازند که ما و شما احساس کنیم: « با این انقلاب هیچ اتفاقی نیفتاده است و ما سراسر خسارت کرده‌ایم. پس خدا رحمت کند رضا شاه را ! » و بعد در نطق باطنی خودمان بگوییم : «غلط کردیم آقا، از اول نباید انقلاب می‌کردیم. باید به خودمان می‌پرداختیم و مشکلات داخلی خودمان را رفع و رجوع می‌کردیم و بی‌خود گنده‌گویی و هماوردطلبی نمی‌کردیم». جالب‌تر اینکه اخیرا نظریه تقیه از سوی بی‌بی‌سی به امت شیعه توصیه می‌شود! https://www-bbc-com.cdn.ampproject.org/v/s/www.bbc.com/persian/blog-viewpoints-53594360.amp?usqp=mq331AQQKAGYAbnF9f-a59CvULABIA%3D%3D&_js_v=a2&_gsa=1#referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&share=https%3A%2F%2Fwww.bbc.com%2Fpersian%2Fblog-viewpoints-53594360 دهان انسان باز می‌ماند از این همه دلسوزی و خیرخواهی! کارشناس بی‌بی‌سی فعالیت سیاسی و جهاد علیه قدرت حاکم جائر را بر خلاف تعالیم شیعه امامیه می‌داند و روایات حاکی از نهی امام باقر و امام صادق از قیام زید بن علی را شاهد می‌آورد. در حالی که برخی روایات حاکی از تایید قیام زید از سوی امامان معصوم است و محققان شیعه امامیه مانند علامه مجلسی و آیت الله خویی این گروه روایات را که مؤید قیام زید است، درست می دانند ( ر.ک: حسن یوسفیان، فرق و مذاهب اسلامی، چاپ مرکز آموزش مجازی و نیمه حضوری موسسه امام خمینی، ص ۱۲۲_۱۲۴) آیا به زندان افتادن امام کاظم و تبعید امام رضا از مدینه به خراسان و در حصر نظامی قرار گرفتن امامین عسکریین نشانگر فعالیت سیاسی آنان و مبارزه با قدرت حاکم نیست؟! از دوازده امام شیعه، یازده امام به شهادت رسیده اند. با این وجود، چگونه می توان مدعی شد تعالیم شیعه امامیه، مخالف اقدام عملی برای امر به معروف و نهی از منکر است؟! @rozaneebefarda